text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewBujak">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i witam serdecznie wszystkich przybyłych. Porządek dzienny znany jest posłom i dotyczy - najogólniej mówiąc - sytuacji powodziowej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewBujak">Chcę powiedzieć, że do tej pory w Komisji zbieramy różne materiały i będziemy się starać zbierać nadal materiały z różnych dziedzin. Myślę, że powinniśmy zapoznać się dokładnie z raportem Najwyższej Izby Kontroli z 1994 r. Będziemy się starali dowiedzieć, co kontrolowane ministerstwo zrobiło, gdy chodzi o podsumowanie i wnioski zawarte w tym raporcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewBujak">Otrzymałem kalendarz rozwoju sytuacji powodziowej i działań podejmowanych przez służby hydrologiczno-meteorologiczne. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej opracował dość szczegółowy kalendarz uwzględniający zarówno dni, jak i godziny w poszczególnych dniach. Przygotowano również raporty o tym, kogo informowano i jak o zagrożeniach.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewBujak">Zebranie dalszych informacji i rozszerzenie naszej wiedzy na ten temat będzie przydatne, w związku ze złożonym wnioskiem o powołanie komisji nadzwyczajnej. Mnie osobiście nie podoba się ten wniosek i nie uważam za celowe powołanie komisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewBujak">Po pierwsze, parlament kończy w ogóle swoją obecną kadencję, po drugie, wszyscy nasi posłowie, a zwłaszcza członkowie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych zaangażowani są w tej chwili w obserwację i monitorowanie tej akcji. Chciałbym więc, abyśmy w Komisji zebrali wszystkie dostępne informacje, raporty i sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ZbigniewBujak">Jeżeli Sejm będzie chciał poddać jakiejś całościowej analizie i kontroli działania rządu, nasza Komisja byłaby już do tego zdolna i gotowa przedstawić swoje wnioski. Proponuję, abyśmy w tych dniach wszyscy działali w tym właśnie kierunku. W ramach pewnego sondażu i konsultacji miałbym do zebranych pytanie, do jakich jeszcze instytucji i służb zwrócić się o informację, raporty i sprawozdania, poza tymi ośrodkami, które tradycyjnie są w kręgu naszego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZbigniewBujak">Będziemy się zwracać do ministra zdrowia i opieki społecznej oraz do ministra obrony narodowej. Będziemy się zwracać również do głównego inspektora sanitarnego kraju o informacje nt. zagrożeń epidemiologicznych. Mamy już obszerne i dość dokładne informacje z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ZbigniewBujak">Proponuję, aby już po zakończeniu całej akcji powodziowej, przynajmniej 4 zespoły wyłonione z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych udały się na miejsce zniszczeń powodziowych. Chodzi o to, aby po jakimś czasie porozmawiać o całej akcji z przeciw-powodziowymi komitetami miejskimi okręgowymi i wojewódzkimi. Wynikną z tego zapewne jakieś bardzo różne wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ZbigniewBujak">Byłem osobiście w niektórych rejonach dotkniętych powodzią i z moich obserwacji oraz rozmów wynika, że istnieją różnego rodzaju problemy dotyczące podziału funkcji, szczególnie pomiędzy komitetami miejskimi a komitetami rejonowymi. Jest to w ogóle jakiś problem zazębiający się również z praktyką podejmowania decyzji na poziomie wojewódzkich sztabów przeciwpowodziowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ZbigniewBujak">Nie będzie łatwo dowiedzieć się i wydobyć informacje, bo na razie mają oni jeszcze gorący czas z przeciwdziałaniem skutkom powodzi. Jest też tak, że różnego rodzaju informacje w niektórych ogniwach niektórzy ludzie starają się na razie ukryć. Bez dokładnego, osobistego badania na miejscu nie dowiemy się wielu rzeczy. Nie musi być to długi wyjazd, może trwać 2–3 dni.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ZbigniewBujak">Potem trzeba będzie poprosić określone sztaby, aby przedstawiły nam informacje, co robiły poszczególne służby, czy jest jakaś symulacja tego, co nam grozi, czy rysuje się jakiś bardzo czarny scenariusz, jak będzie się to rozgrywać, jaka jest symulacja zagrożeń oraz rozkładu sił i środków.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ZbigniewBujak">Według moich obserwacji pozostaje jeszcze bardzo ważna sprawa sprzętu do pracy w nocy. Wszędzie się to powtarza, że w nocy ustaje działanie, bo nie ma żadnego specjalistycznego sprzętu do działań w nocy. W tej chwili są do dyspozycji tylko 2 śmigłowce „Anaconda”, zdolne do lotów w nocy i właściwie na tym kończy się sprzęt specjalistyczny.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ZbigniewBujak">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych w tej chwili nie może zrobić nic konkretnego, jest to kwestia poszczególnych sztabów przeciwpowodziowych. My możemy tylko zwrócić uwagę przy rozpatrywaniu budżetu, aby w dziale dotyczącym techniki przewidzieć środki na sprzęt do pracy w nocy w trudnych warunkach.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ZbigniewBujak">Naprawdę jest tak, że latarki, których nie można nawet kupić, nie nadają się dla strażaków. Muszą to być latarki specjalnie przystosowane, te ze sklepów nie nadają się do tego celu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ZbigniewBujak">Jest sprawa uprawnień, pełnomocnictw Krajowego Sztabu Centralnego, żebyśmy wie-dzieli, na podstawie jakich przepisów działali oni, jak przebiegała koordynacja, z czym mieli problemy itd. O sztabach wojewódzkich wiemy i regulują to odpowiednie przepisy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#ZbigniewBujak">W tej chwili moglibyśmy wstępnie prowadzić prace w dwóch kwestiach. Myślę, że tradycyjnie pan poseł Zemke przyjrzy się wnioskom budżetowym przy rozpatrywaniu budżetu. Jakie ewentualne wnioski budżetowe wynikają dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#ZbigniewBujak">W sprawozdaniu trzeba wspomnieć o tym doświadczeniu i zawrzeć wnioski dotyczące głównie spraw wyposażenia. Gdy chodzi o woj. katowickie, nie mogę mieć żadnych zastrzeżeń do komendanta Policji, bo działał bardzo szybko, sprawnie i skutecznie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#ZbigniewBujak">Podobnie było jeśli chodzi o służby będące w zakresie naszego zainteresowania. Informacje o działaniu Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych są pełne uznania i pochwały. Nie zetknąłem się również z krytyką Straży Pożarnej, która na bieżąco pracuje wśród ludzi, zbiera uznanie i pochwały. Oceny tych służb są ogólnie biorąc znakomite.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#ZbigniewBujak">Nieco inne informacje dochodziły z Dolnego Śląska, ale wymaga to szczegółowego sprawdzenia. Proszę o zwrócenie bacznej uwagi, czy będą tam jakieś zastrzeżenia, czy nie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#ZbigniewBujak">Wydaje się, że jeśli chodzi o wyposażenie Policji dla ochrony terenów ewakuowanych, jest tu sporo do zrobienia. Z różnych relacji wynika, że Policja nie jest dobrze przygotowana do ochrony terenów opuszczonych przez mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#ZbigniewBujak">Jest to problem, bo ludzie nie mają pewności, czy teren jest dobrze chroniony, co w znacznym stopniu utrudnia ich ewakuowanie. Jest to sprawa wyposażenia Policji oraz ewentualnie współdziałania z wojskiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LucynaPietrzyk">Policja faktycznie nie jest przygotowana i nie ma żadnego sprzętu tego typu. Policja nie ma nawet łodzi na wyposażenie stałych posterunków wodnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewBujak">Zaprosiliśmy przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, aby zadać mu pytania oraz wysłuchać odpowiedzi. Prezes Najwyższej Izby Kontroli powiadomił nas o raporcie z 1994 r. Zasadnicze pytanie, jaka była reakcja właściwego ministra na wnioski pokontrolne?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzDymus">Jeśli chodzi o reakcję na naszą informację z 1994 r., była zapowiedź podjęcia generalnych działań, polegających przede wszystkim na opracowaniu programu gospodarki wodnej. Powódź u nas będzie zawsze i cały nasz kraj może być zagrożony powodzią.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzDymus">W latach 80-tych 41 województw chronionych było od powodzi. Badając ochronę przed powodzią, badaliśmy długi przedział czasu, bo na powódź patrzy się z perspektywy wielu lat. Nie można tego zbadać w ciągu działalności jednego rządu i jednej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzDymus">Po pierwsze, miał być przygotowany program.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzDymus">Po drugie, mieli być przeszkoleni członkowie przeciwpowodziowych komitetów wojewódzkich, członkowie przeciwpowodziowych komitetów rejonowych - bo takie jeszcze są i członkowie przeciwpowodziowych komitetów gminnych, samorządowych. W każdej gminie jest komitet przeciwpowodziowy i są to ciała działające ustawowo. Są także społeczne drużyny ratownicze, na wypadek potrzeby.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimierzDymus">Każdy komitet przeciwpowodziowy ma plan działania, który obejmuje zagrożenie, możliwe scenariusze tego zagrożenia, zgromadzenie sił i środków oraz wyznaczenie tych środków do działania w czasie powodzi. Przed powodzią musi to być co roku ćwiczone i co roku aktualizowane. Powołany komitet, który co roku nie ćwiczy, nie sprawdza wałów i zabezpieczeń przeciwpowodziowych, nie zdaje on egzaminu, bo to jest praca ciągła.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KazimierzDymus">Wał przeciwpowodziowy, który jeszcze 5 lat temu był w miarę dobry, dziś jest on słabszy, ponieważ osiada, przejeżdżają po nim wozy konne, ulega określonemu zniszczeniu. Należy 2 razy do roku dokonywać przeglądu i jest to obowiązek dopilnowania przez wojewódzkie komitety przeciwpowodziowe.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KazimierzDymus">Cała ochrona przeciwpowodziowa w tym ogólnym ujęciu, budowa zbiorników, budowa wałów w ramach melioracji podstawowych finansowana jest - zgodnie z ustawą - przez budżet państwa. Jest to w obowiązku budżetu, bo gminy nie mają na to pieniędzy, żeby budować wały i urządzenia ochronne.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KazimierzDymus">Niektóre gminy i miasta w swoim zasięgu robią to jedynie w granicach 1% potrzeb. Same utrzymują one wały i urządzenia ochronne jedynie na odcinku miasta lub swojego administracyjnego terenu.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KazimierzDymus">Nawiązując do pytania pana przewodniczącego, była zapowiedź przeszkolenia tych wszystkich komitetów, opracowania i stałego analizowania planów działania. Nie jest ważne, czy dany rok jest suchy hydrologicznie. Zadania te musimy przeprowadzać i jest to naprawdę żmudna i stała praca.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KazimierzDymus">Nikt nie może być w tej dziedzinie uśpiony, ani rząd, ani Sejm, ani gmina, w którymkolwiek miejscu dla spraw przeciwpowodziowych. Prezes Najwyższej Izby Kontroli za-powiedział przeprowadzenie kontroli. Z racji naszych obowiązków musimy wrócić do po-przedniej kontroli, sprawdzić, co zostało w tym czasie wykonane, w którym miejscu byliśmy w okresie powodzi.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KazimierzDymus">Należy sprawdzić wszystkie działania od początku i to na wszystkich szczeblach od góry do dołu. Są zapisy opadów i my wiemy, jak to się liczy. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prowadzi bardzo szczegółowe badania w tym zakresie oraz odpowiednie zapisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewBujak">Kiedy chodzi o raporty Najwyższej Izby Kontroli, jest pewna procedura postępowania. Raport musi być też rozpatrzony przez poszczególne komisje sejmowe. Raporty, które dotyczą działań Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego, sprawy dotyczące tego komitetu i wszystkich problemów związanych z ochroną przeciwpowodziową, z klęskami żywiołowymi - prosimy o przekazywanie do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewBujak">Nasza Komisja jest w tych sprawach jedną z podstawowych. My tego raportu, o którym mowa, nie otrzymaliśmy. Rozumiem, że według rozdzielnika skierowany on został do Komisji Ochrony Środowiska. Z raportu można wyciągnąć wniosek, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jest najbardziej zainteresowana wnioskami płynącymi z tego typu raportu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZbigniewBujak">Pytanie, czy raport ten rozpatrywany był przez Komisję Ochrony Środowiska i przez kierownictwo Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZbigniewBujak">Czy kierownictwo resortu odpowiedziało na ten raport, bo ma ono taki obowiązek ustawowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzDymus">Osobiście jestem zainteresowany problemem, bo zawodowo jestem związany z tymi sprawami od II połowy lat 50-tych. My napisaliśmy więcej niż mogliśmy, powiedzieliśmy w tym raporcie, że komisje sejmowe również zaspały sprawę. Czy wolno nam było tak dalece oceniać? Nie wolno nam było tego zrobić, ale uznaliśmy to za słuszne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzDymus">Staraliśmy się jak najszerzej ukazać problem. Kolejne rządy - nie mówimy o jednym rządzie, bo jest to za mały przedział czasu. Nie mówimy także o jednym ministrze ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, bo w tym czasie było chyba 7 ministrów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzDymus">Wracamy do dawnych czasów, ponieważ zebrała się grupa hydrotechników-fanatyków i nawet w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej był pęd do tego, aby pobudzić sprawy gospodarki wodnej. Poprzez Polski Komitet Gospodarki Wodnej, Naczelnej Organizacji Technicznej, doprowadziliśmy do tego, że program został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzDymus">W drugiej połowie lat 80-tych doszło nawet do tego, że budowaliśmy około 230 km przeciwpowodziowych wałów ochronnych rocznie. Rozumiem, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jest zainteresowana sprawami bezpieczeństwa budowli hydro-technicznych, którymi będziemy się zajmować w ramach realizacji Prawa budowlanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewBujak">Po wstępnym zapoznaniu się z tym raportem wynika kilka wniosków. Wszędzie tam, gdzie dotyczy to ochrony przeciwpowodziowej, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jest tym bardzo zainteresowana. Podmiotem, na którym spoczywa główny ciężar działań, jest wojewoda, a wojewoda podlega nadzorowi naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewBujak">Sprawa, która się nasuwa, to włączenie na listę adresową Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ministerstwu temu podlega bowiem wiele z tych służb, które w razie potrzeby biorą udział w tej akcji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewBujak">Najwyższa Izba Kontroli zapewne niedługo przeprowadzała będzie stosowną kontrolę. Rozumiem, że w praktyce będzie to tak, iż przedstawiciele kilku różnych zespołów prowadzić będą łączne badanie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewBujak">Zespół Administracji, który zajmuje się administracją terenową, urzędami wojewódzkimi i rejonowymi, bo w tej chwili te dziedziny będą sprawdzane. Także zespół zajmujący się sprawami wewnętrznymi i wojskiem powinien być - moim zdaniem - włączony w tę sprawę. Interesuje mnie, czy była reakcja właściwego ministra na ten raport?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechNowaczyk">Wiem, że był raport Najwyższej Izby Kontroli i mam pytanie, czy w tym raporcie były określone wymogi, że trzeba do danego terminu udzielić odpowiedzi, czy zawierał on taką klauzulę i czy została ona spełniona?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewBujak">Są ustawowe terminy na udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechNowaczyk">Być może jest nietaktem to, co powiem. Kiedyś w przeklinanej przez niektórych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej kodeks postępowania administracyjnego był bardzo przestrzegany. Kiedy w teren przyjeżdżała jakakolwiek kontrola ministerialna lub Najwyższej Izby Kontroli, to po pierwsze kontrolowała takie rzeczy jak: datę wpływu pisma i datę odpowiedzi na to pismo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechNowaczyk">Teraz, jak wiemy z praktyki sejmowej, nie jest to dotrzymywane nawet przez wysokich urzędników państwowych, bez względu na ich opcję. Terminy wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego zostały w okresie transformacji zupełnie zlekceważone.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewBujak">W tym kierunku idą moje wnioski i chcę wiedzieć, czy na ten raport była odpowiedź. Jeśli była taka odpowiedź, to ją zapewne otrzymamy. Natomiast jeśli Komisja Ochrony Środowiska nie rozpatrywała raportu, jest to ewidentny błąd.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewBujak">Zaprosiliśmy przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, aby wyjaśnić sobie te sprawy i prosić zarazem o przysyłanie tego typu raportów do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Jesteśmy włączeni w tę strukturę administracyjną, która jest kluczowa dla podejmowania decyzji, czyli urzędy wojewódzkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzDymus">Z przyjemnością będziemy tego typu materiały przekazywać Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewBujak">Dziękuję bardzo, o to mi chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechNowaczyk">Czy była w tym raporcie klauzula, że należy odpowiedzieć w określonym terminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewBujak">Wynika to z innych przepisów, gdzie określone jest, ile czasu ma rząd na ustosunkowanie się do raportu Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzDymus">Raport jest przekazywany do prezydenta, do premiera i do ministra, w tym i do ministra spraw wewnętrznych. Ten raport był przekazany z prośbą o przeanalizowanie, wyciągnięcie wniosków i poinformowanie o podjętych działaniach w obowiązującym jednomiesięcznym terminie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzDymus">W tym terminie otrzymaliśmy odpowiedź i uznaliśmy ją na tamtym etapie za wyczerpującą i zadowalającą. Przewidywaliśmy kontrolę tego zjawiska w 1999 r., bo nie można co roku przeprowadzać kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewBujak">Rozumiem, że Najwyższa Izba Kontroli otrzymała odpowiedź na ten raport z Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzDymus">Otrzymaliśmy od ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa wyczerpującą odpowiedź wraz z określeniem podjętych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewBujak">W takim razie chcielibyśmy mieć tę odpowiedź w naszej dokumentacji. Dotarliśmy zatem do konkluzji tego problemu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewBujak">Czy są jeszcze jakieś sprawy, o których powinniśmy w najbliższych dniach pamiętać, do kogo się jeszcze zwrócić, o jaki typ informacji prosić?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewBujak">Członków Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych proszę o pozostawanie w stałym kontakcie z sekretariatem Komisji informując - w miarę możliwości - co się dzieje w kraju, jak działają służby itd.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ZbigniewBujak">Niedługo rozpoczynają się posiedzenia klubów poselskich, a nie ma już pytań i wniosków, dziękuję serdecznie wszystkim przybyłym na obrady, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>