text_structure.xml 18.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie czterech komisji sejmowych. Porządek obrad został państwu doręczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Witam przedstawicieli resortu obrony narodowej i innych instytucji, którzy przybyli na nasze spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Sprawozdawcą Komisji podczas II czytania projektu ustawy o dyscyplinie wojskowej był pan poseł Włodzimierz Nieporęt.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję następującą procedurę. Po odczytaniu kolejnej poprawki poproszę posła sprawozdawcę o przedstawienie rekomendacji przyjęcia lub odrzucenia propozycji. Jeżeli nie będzie głosów odmiennych, przyjmiemy, że Komisje podzielają opinię sprawozdawcy. Jeśli ktoś będzie miał odmienne zdanie, proszę je sygnalizować. W takim przypadku przeprowadzimy dyskusję i podejmiemy decyzję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy są uwagi do sposobu procedowania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana posła sprawozdawcę o stanowisko wobec poprawki 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Biorąc pod uwagę zdanie wyrażone przez żołnierzy, proponuję przeredagować poprawkę 1 w następujący sposób: w art. 5 ust. 1 pkt 3 proponuję nie dokonywać zmian, zaś dodać pkt 3a w brzmieniu „żołnierz, który jest oficerem, zajmujący stanowisko służbowe dowódcy plutonu - w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Konsekwencją tak zredagowanej poprawki byłoby dodanie w art. 54 ustępu 2a w brzmieniu „Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest oficerem, o ile postępowanie wyjaśniające - w tym postępowaniu dyscyplinarnym - można ograniczyć do wyjaśnień żołnierza albo można go nie przeprowadzać”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WłodzimierzNieporęt">Poprawki zostały uzgodnione z wnioskodawcą. Dają one uprawnienia dyscyplinarne dowódcy plutonu. Upoważniają go do rozstrzygania w sprawach mniej skomplikowanych. Dotyczyłoby to ok. 80% zgłaszanych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławDzienisiewicz">Mam uwagę do propozycji poprawki w art. 54. Chciałbym poddać pod ocenę inne brzmienie ust. 2a: „Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest żołnierzem zawodowym...”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławDzienisiewicz">Większość dowódców plutonów to chorążowie, oficerowie w znacznie mniejszym stopniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę o reakcję na propozycję posła Dzienisiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzNieporęt">W pracy nad ustawą przyjęliśmy zasadę, iż prawo do karania będzie przysługiwało oficerowi. Pan poseł proponuje rozszerzenie zgodne z praktyką obsadzania stanowisk dowódców plutonów, ale jest sprzeczne zasadą powagi, wiedzy i doświadczenia potrzebnego oficerowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławDzienisiewicz">Zgadzam się z panem, ale tworzymy w ten sposób przepis w połowie martwy. Połowa dowódców plutonu to faktycznie oficerowie, ale gros to chorążowie. Prosiłbym więc o zmodyfikowanie tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Nie jesteśmy teraz w fazie kształtowania treści. Pan poseł Brachmański skorzystał z możliwości złożenia autopoprawki. Jeśli poseł Brachmański będzie chciał zmodyfikować swoją poprawkę zgodnie z pana propozycją, jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławDzienisiewicz">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekCzułnowski">Jest to rozwiązanie merytoryczne. Rozstrzygnięcia wymaga prymat zasady nieróżnicowania uprawnień dowódców plutonu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekCzułnowski">W art. 54 ust. 2 wymienia się uprawnienia do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego; w stosunku do dowódcy drużyny ma to czynić dowódca kompanii, zaś nie ma tu zastrzeżenia, że dowódcą kompanii musi być oficer. Faktycznie dowódcą kompanii będzie chorąży i będzie on mieć uprawnienia szersze niż dowódca plutonu będący oficerem.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarekCzułnowski">Wszystkie te wątpliwości usunie przyjęcie propozycji pana posła Dzienisiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziwię się, że w posiedzeniu nie bierze udziału nikt upoważniony do reprezentowania rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę i posła Brachmańskiego o wyrażenie opinii wobec poparcia MON dla propozycji posła Dzienisiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Podkreślam, że z punktu widzenia praktyki zasadne jest zdanie pana posła Dzienisiewicza. Łamie to jednak fundamentalną zasadę, na której została zbudowana ustawa, iż prawo do karania jest szczególnym rodzajem uprawnienia i nie można go dawać każdemu żołnierzowi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Uważam, że w poprawce powinno pozostać ograniczenie do oficerów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Dzisiaj mają prawo karać wszyscy, bez względu na stopień, również poniżej dowódcy plutonu. Proszę o inne opinie w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejBrachmański">Wprowadziłem autopoprawkę, ponieważ w pierwszym moim zapisie prawo do karania mógłby mieć dowódca, który byłby żołnierzem służby zasadniczej. Nie o to mi chodziło, stąd autopoprawka.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejBrachmański">Podtrzymuję moją autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyJaskiernia">Niestety, nie mogę dopuścić do dyskusji nad propozycją pana posła Dzienisiewicza. Pan poseł Brachmański nie przekonał się do pana propozycji, nie zmienił swojej poprawki. Dlatego przyjmujemy poprawkę 1 w brzmieniu autopoprawki posła Brachmańskiego. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Poprawka 1 będzie rekomendowana w brzmieniu zaproponowanym przez pana posła Brachmańskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 2. Jaka jest rekomendacja posła sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Proponuję przyjąć poprawkę 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwnego zdania? Nie słyszę. Poprawka 2 będzie rekomendowana przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko sprawozdawcy do poprawki 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Proponujemy odrzucić tę poprawkę. Łamie ona zasadę równości wobec prawa. Stopień wojskowy jest tytułem dożywotnim żołnierza i nie ma powodów, aby stosować karę obniżenia stopnia wojskowego poza sądem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy rekomendację negatywną. Czy są głosy przeciwne? Nie słyszę. Poprawka 3 będzie rekomendowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 4. Proszę o opinię sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Proponujemy odrzucenie tej poprawki. Przy karze aresztu izolacyjnego żołnierz jest zobowiązany przez 6 godzin do wykonywania zadań wynikających z przygotowania do służby, a więc uczestniczenia w szkoleniu. Jest to nakaz dodatkowej pracy, która może być nałożona na ukaranego aresztem izolacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny rekomendacji negatywnej? Nie słyszę. Poprawka 4 będzie rekomendowana Sejmowi negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o stosunek sprawozdawcy do poprawki 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Muszę odnieść się do poprawki 8. Przez skreślenie słów „i odbywania” poprawka ta powoduje skreślenie jednego artykułu, a w art. 92 opisana jest sytuacja, która była przedmiotem art. 27.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Dlatego poprawki 5 i 8 należy głosować łącznie. Proponuję przyjąć obie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawek 5 i 8? Nie słyszę. Poprawki 5 i 8 uzyskały pozytywną rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 6. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Poprawka 6 jest niezgodna z Kodeksem karnym, który wyklucza sędziego z postępowania karnego w przypadku, gdy jest świadkiem zdarzenia. Taką samą zasadę przyjęliśmy w stosunku do przełożonego dyscyplinarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejBrachmański">Jest to ustawa o dyscyplinie wojskowej, a nie Kodeks. Przy takim wyłączeniu mamy do czynienia z wieloma wypadkami, kiedy przełożony wyższy rangą jest świadkiem jakiegoś zdarzenia. Przy obecnym zapisie przełożony, np. dowódca pułku, który jest świadkiem wykroczenia dyscyplinarnego, nie może uczestniczyć w postępowaniu. Dowódca jednostki wojskowej, będąc świadkiem zdarzenia na poligonie, nie może uczestniczyć w postępowaniu, a w drobnej sprawie wydarzenie byłoby rozpatrywane na szczeblu dywizji, co wydaje się nieuzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekCzułnowski">Mamy znowu do czynienia z konfliktem formalnoprawnym. W czasie posiedzeń podkomisji widoczna była różnica stanowisk w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekCzułnowski">Ministerstwo popiera obecny zapis art. 48 ust. 1 pkt 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z członków Komisji popiera poprawkę 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksandraMałachowska">Obecny zapis pkt. 4 jest to sztuczny zapis. Jeżeli wyklucza się dowódcę z postępowania tylko dlatego, że widzi zdarzenie, jest to nienaturalne. Jestem za przyjęciem poprawki pana posła Brachmańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Z art. 2 ustawy o dyscyplinie wojskowej wynika, że dowódca powinien reagować. Ma on też obowiązek zgłoszenia swojemu przełożonemu fakt naruszenia dyscypliny.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Wyłączamy taką osobę i uniemożliwiamy mu prawo karania, ponieważ może być stronniczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJaskiernia">Pani poseł Małachowska podtrzymuje swoje poparcie. Poddaję więc pod głosowanie poprawkę 6. Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki 6?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu za odrzuceniem było 5 posłów, 9 posłów opowiedziało się przeciwko odrzuceniu, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 6 uzyskała poparcie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 7. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Proponuję przyjąć poprawkę 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki 7? Nie słyszę. Poprawka 7 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 8 została już rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Popieramy poprawkę 9 i proponuję jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki 9? Nie słyszę. Poprawka 9 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Wycofujemy poprawkę 10 w związku z przyjęciem odpowiednich zapisów w Kodeksie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 10 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JerzyJaskiernia">W poprawce 11 znalazł się pewien postulat. Jaka jest opinia sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Nie sądzę, aby na tym etapie prac było możliwe rozpatrzenie takiego postulatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 11 nie ma brzmienia zapisu ustawowego.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JerzyJaskiernia">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapisy poprawek 11, 12 i 13 mają charakter postulatywny. Nie można rozpatrywać ich jako poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o zabranie głosu przez wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewMączka">Nie nalegamy na wprowadzenie naszych propozycji do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 11. Proszę o opinię posła sprawozdawcy do poprawek 12 i 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 11 została wycofana. Jaka jest opinia sprawozdawcy o poprawce 12?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Podczas II czytania odpowiadałem na pytania dotyczące tej tematyki. Uważam, że proces wychowawczy w wojsku nie kumuluje się w ostatnim tygodniu, trwa przez całą służbę. Regulamin dyscyplinarny odnosi się tylko do czasu pełnienia służby. Pogląd o możliwości popełnienia wykroczeń i przestępstw nie jest przedmiotem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka 12 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę komentarz do poprawki 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WłodzimierzNieporęt">W poprawce 13 zawarty jest jeden z fundamentalnych problemów, który przewijał się w trakcie prac nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Przyjęliśmy założenie, iż w Polsce skutki kary dyscyplinarnej opisane są tylko w ustawie. W trakcie pracy podkomisji uznaliśmy za niedopuszczalną praktykę skutków kar dyscyplinarnych opisywanych wytycznymi.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#WłodzimierzNieporęt">Skutki kary dyscyplinarnej są zapisane tylko w ustawie i nie mogą być określane w innych dokumentach. Uznaliśmy to za oczywisty fakt i nie zapisywaliśmy go w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZbigniewMączka">Zależało nam, aby zostało to publicznie powiedziane w obecności przedstawicieli MON.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#ZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę, aby w przyszłości Biuro Legislacyjne pozostawało w kontakcie z wnioskodawcami i informowało ich o możliwym kształcie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JerzyJaskiernia">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#JerzyJaskiernia">Komisje proponują pana posła Nieporęta na sprawozdawcę Komisji. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny wyborowi pana posła Nieporęta na sprawozdawcę? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne sprawy do omówienia na dzisiejszym posiedzeniu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>