text_structure.xml 10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarianStarownik">Otwieram posiedzenie. Witam wszystkich zebranych. Czy uwagi do porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarianStarownik">Proponuję, aby poseł sprawozdawca podkomisji zapoznał nas z projektem ustawy, którego niektóre artykuły wymagają uzasadnienia. Następnie przejdziemy do pytań i odpowiedzi przed podjęciem ostatecznej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrPankanin">Inicjatywa legislacyjna związana z tą ustawą rozpoczęła się w momencie nowelizacji ustawy o Policji. Wówczas doszliśmy do wniosku, co zostało potwierdzone na wyjazdowym posiedzeniu połączonych komisji w czerwcu 1995 r., że problem straży gminnych należy uregulować w oddzielnym akcie prawnym. Dopiero 26 lutego 1996 r. połączone komisje zdecydowały o powołaniu podkomisji do przygotowania projektu ustawy. Podkomisja ukonstytuowała się tego samego dnia w składzie 6-osobowym, której zostałem przewodniczącym. Od tego czasu podkomisji odbyła 14 posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrPankanin">Było kilka projektów ustawy o strażach gminnych i niezwykle trudno było nam wybrać ten, który mógłby stanowić projekt bazowy. Już w styczniu 1996 r. zostały złożone projekty m.in. przez Związek Miast Polskich autorstwa prof. Kuleszy, straży gminnych autorstwa prof. Wojciekiewicza. Okazało się, że żaden z tych projektów nie uzyskał akceptacji, ponieważ przepisy były bardzo daleko idące i zmieniały filozofię działania służb policyjnych w państwie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PiotrPankanin">Jako inicjatorzy stworzenia takiej ustawy zapytaliśmy o opinię ówczesnego ministra spraw wewnętrznych Z. Siemiątkowskiego, który poparł nasze działania i obiecał pomoc. Z nieoficjalnych źródeł wiem, że obecny minister spraw wewnętrznych i administracji L. Miller, również popiera stworzenie tej nowej regulacji prawnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PiotrPankanin">Przy opracowaniu tego projektu dużą trudność stanowiły konflikty. Okazało się, że inne podejście mają strażnicy, inne Policja, a jeszcze inne Związek Miast Polskich. Obrazuje to, że każdy podmiot inaczej widzi działalność straży gminnej. Pogodzenie tych trzech różnych opcji było trudne i początkowo wydawało się, że nie będzie można przygotować projektu ustawy. Projekt ten może budzić kontrowersje, ale proszę mi wierzyć, że został on wypracowany w drodze konsensu. Do projektu nie były zgłaszane zastrzeżenia ze strony Związku Miast Polskich, jako reprezentacji samorządów, prefektury straży gminnych, Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PiotrPankanin">W projekcie ustawy jest wiele odesłań do rozporządzeń Rady Ministrów oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji. Wiele delegacji dotyczy spraw, które ostatecznie ma uregulować Komendant Główny Policji. Te trzy podmioty administracji powinny nam pomóc w uruchomieniu tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PiotrPankanin">W projekcie ustawy zmianie uległo kilka podstawowych kwestii w tym także filozofia działania straży gminnej. Do tej pory za powołanie i nadzór odpowiedzialny był wójt, natomiast obecnie nadzór nad strażą sprawuje zarząd gminy, a szefem straży jest wójt, burmistrz lub prezydent. Dopuszczamy możliwość tworzenia straży międzygminnych i regulujemy taką sytuację w art. 3 projektu. Gminy, które są obligatoryjnymi związkami gmin, będą musiały tworzyć jedną straż, powoływaną przez radę miasta. Wiem, że takie rozwiązanie wzbudza wiele emocji w Warszawie, jednak jest ono popierane przez wiele osób.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PiotrPankanin">W ustawie uregulowane są wszystkie sprawy związane z powoływaniem straży, a zwłaszcza koniecznością konsultacji z Policją. Za każdym razem przy powoływaniu komendanta przez burmistrza oraz przy powoływaniu straży przez radę miasta, należy zasięgnąć opinii Komendanta Głównego Policji poprzez komendanta wojewódzkiego Policji. Przy ustalaniu kryteriów szkoleniowych wyraźnie odsyłamy do Komendanta Głównego Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PiotrPankanin">Duże kontrowersje wzbudziła możliwość używania broni palnej krótkiej przez strażników. Sprawa ta jest uregulowana w kilku rozdziałach. Zasada polega na tym, że jest to broń obiektowa, pojęcie pochodzi z ustawy o Policji. Chodziło nam o to, aby broń była odpowiednio składowana i używana tylko w przypadku obrony zdrowia i życia strażników w sytuacjach ekstremalnych, np. w trakcie konwojowania dóbr materialnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PiotrPankanin">Wiele sporów budzić może sprawa ingerencji strażników do ruchu drogowego, czyli zatrzymywanie pojazdów. Wydawało się, że ta kwestia będzie trudna do rozwiązania, jednak w pracach nad ustawą dużej pomocy udzielił nam dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Niemniej jednak ta sprawa wymaga dyskusji na forum Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PiotrPankanin">W projekcie ustawy próbujemy uregulować sprawę legitymowania, zatrzymywania i doprowadzania winnych wykroczenia do Policji przez strażników gminnych. Do tej pory nie było jednolitych przepisów, które by tę kwestię regulowały.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PiotrPankanin">Nie wiadomo czy do laski marszałkowskiej zostanie skierowany projekt ustawy o pracownikach samorządowych i dlatego problem strażników, znajdujących się w dość specyficznej sytuacji, musieliśmy uregulować w tej ustawie. Wiadomo bowiem, że strażnik nie będzie pracownikiem dyspozycyjnym w określonych godzinach urzędowania i dlatego inaczej muszą być uregulowane przepisy wieku emerytalnego oraz predyspozycje.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PiotrPankanin">W rozdziale IV projektu ustawy zaproponowaliśmy wiele zmian przepisów, które muszą być uzupełnione o nowy podmiot, jakim jest straż gminna. Chodzi nam o Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, Kodeks wykroczeń, Ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin, Ustawę o Policji oraz ustawę Prawo o ruchu drogowym. Proponujemy, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., natomiast czas dostosowania się do przepisów wyniesie 18 miesięcy, co pozwoli na zmianę struktury oraz sortów mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PiotrPankanin">Kwestia skutków finansowych wprowadzenia tej ustawy związana jest z wcześniejszymi emeryturami. Bezpośrednich wpływów nie będzie w przyszłorocznym budżecie, ponieważ pierwsi strażnicy przejdą na emerytury dopiero za kilkanaście lat. Do tego czasu wszystkie sprawy dotyczą budżetów gminnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarianStarownik">Dzisiaj zapoznajemy się tylko z wynikami prac podkomisji i dlatego proszę, aby w dyskusji wypowiadać się tylko na temat ewentualnego poparcia tej ustawy. Zmiany merytoryczne będą wprowadzane dopiero w I, II lub III czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrPankanin">Zwracam uwagę, że projekt ustawy nie jest jeszcze na ścieżce legislacyjnej. Zależy nam na tym, aby zaistniał on jako druk sejmowy i dlatego też nie zaprosiliśmy na dzisiejsze posiedzenie żadnych doradców. Chodziło nam o to, aby Komisje oceniły projekt bez zbytniej wrzawy ze strony doradzających i zastanowiły się, czy można podjąć taką inicjatywę. Zdaję sobie sprawę, że projekt ten nie jest doskonały i nie zadowala w pełni wszystkich, jest jednak na tyle dojrzały, aby skierować go na ścieżkę legislacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarianStarownik">Proszę o nieprzesądzanie o tym, czy projekt jest dojrzały. Takiej oceny możemy dokonać jedynie w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszKoza">Nie chcę zabraniać komukolwiek prawa do dyskusji, jednak zgadzam się z tym, że dyskusja powinna odbywać się w momencie, kiedy damy możliwość temu projektowi stania się drukiem sejmowym. Przedstawiciele Związku Miast Polskich, Krajowej Rady Komendantów Straży Gminnych, rządu, Policji oraz posłowie akceptują takie rozwiązanie i dlatego proponuję, aby Komisje przyjęły ten projekt. Wówczas będziemy mieli możliwość odbycia plenarnego czytania oraz pracy merytorycznej w połączonych komisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKracik">Przychylam się do propozycji przyjęcia projektu ustawy pod warunkiem, że w późniejszych czytaniach nie będziemy go krytykować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianStarownik">W tej chwili nie mamy możliwości odbycia dyskusji, a wiele kwestii jest spornych, co zostało podkreślone na początku posiedzenia. Wszystkie błędy zostaną na pewno uwypuklone w pierwszym czytaniu i dlatego dzisiaj projekt rozpatrujemy w kontekście jego poparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaKurnatowska">Popieram propozycję pana posła Kracika. Uważam, że przedstawiony projekt jest wynikiem kompromisu w tracie prac podkomisji. Jego przyjęcie nie będzie nam narzucać żadnych rozwiązań, ponieważ jest to tylko propozycja poselskiego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianStarownik">Jak wynika z dyskusji, wszyscy posłowie w swoich wystąpieniach popierają przyjęcie projektu ustawy. Czy są inne wnioski? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarianStarownik">Wobec powyższego stwierdzam, że komisje przyjęły projekt ustawy o strażach gminnych. Ponieważ projekt kierujemy do laski marszałkowskiej, dlatego musimy wyłonić osobę upoważnioną do reprezentowania komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarianStarownik">Tradycyjnie proponuję kandydaturę przewodniczącego podkomisji pana posła Pietra Pankanina. Czy są inne wnioski? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarianStarownik">Posłem sprawozdawcą został pan poseł Piotr Pankanin.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarianStarownik">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>