text_structure.xml 24.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekMazurkiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, do Spraw Służb Specjalnych oraz Ustawodawczej poświęcone pierwszemu czytaniu poselskiego projektu ustawy - o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa (druk nr 1340).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekMazurkiewicz">Przypominam, że jest to przedłożenie poselskie, które zostało skierowane na mocy decyzji Prezydium Sejmu do pierwszego czytania do trzech Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekMazurkiewicz">Proszę przedstawiciela wnioskodawców, posłankę Danutę Ciborowską (SLD) o zreferowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DanutaCiborowska">W imieniu wnioskodawców przedstawiam propozycję zmiany art. 19a ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o Policji, a także art. 6a ust. 2 i art. 10a w ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DanutaCiborowska">Wyjaśniam, że art. 19a ust. 1 pkt 1 dotyczy ścigania przestępstw przeciwko życiu i spowodowaniu ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia. Jak wykazała praktyka ścigania przestępstw, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, można mówić o aktywnej działalności przestępczej polegającej między innymi na zlecaniu płatnego zabójstwa i na wymuszaniu okupu - „haraczu” pod groźbą zabójstwa lub dotkliwego pobicia. W dotychczasowych przepisach ustawowych nie było możliwości dla operacyjnego przecięcia takowego „świadczenia” i stąd potrzeba dokonania stosownej nowelizacji ustawy o Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DanutaCiborowska">Nowy artykuł 19a ust. 2 nowelizacji ustawy o Policji jest związany z tym, iż wadliwie zostały określone kompetencje i obowiązki Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie zarządzania czynności operacyjno-rozpoznawczych dotyczących tzw. „zakupu kontrolowanego” w odniesieniu do Policji, a także Urzędu Ochrony Państwa. Wydaje się, że ten wadliwy przepis powstał w wyniku błędu w przepisywaniu na komputerze tekstu i pominięcia odpowiedniego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekMazurkiewicz">Proszę o zreferowanie przez referenta przede wszystkim tekstu, który jest przedmiotem wystąpienia grupy posłów, a więc zmiany dotyczącej art. 19a ust. 2 ustawy o Policji. Proponuję, aby dopiero później, na zasadzie dodatkowego zgłoszenia dokonanego przez wnioskodawców, przedstawić jako autopoprawkę zmianę w art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji. Chodzi o to, aby nie było później wątpliwości i sprawa została w sposób prawidłowy zawarta w protokole z posiedzenia Komisji. Gdyby np. rzecz oparła się o Trybunał Konstytucyjny to musimy mieć jasność skąd wziął się przepis nie uwzględniony w druku sejmowym. Osobiście miałem do czynienia w praktyce z takim problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DanutaCiborowska">Zgodnie z sugestią zreferuję najpierw pierwotne przedłożenie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DanutaCiborowska">Przypominam, że w przypadku art. 19a ust. 2 ustawy o Policji i art. 10a ust. 2 ustawy o UOP wadliwie zostały określone kompetencje i obowiązki Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie zarządzania czynności operacyjno-rozpoznawczych dotyczących tzw. „zakupu kontrolowanego” w odniesieniu do Policji i Urzędu Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DanutaCiborowska">Tryb zarządzania tych czynności powinien być tożsamy z trybem stosowania kontroli korespondencji i środków technicznych określonym odpowiednio w art. 19 ust. 1 ustawy o Policji i w art. 10 ust. 1 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa. W związku z tym zaproponowane w noweli przepisy art. 1 i art. 2 pkt 2 usuwają tę wadę.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DanutaCiborowska">Dotychczasowy przepis art. 19a ust. 2 brzmiał następująco:</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DanutaCiborowska">„Minister Spraw Wewnętrznych bieżąco informuje Prokuratora Generalnego o przeprowadzonych czynnościach oraz ich wyniku”.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DanutaCiborowska">Po akceptacji przez Komisje omawianego projektu nowelizacji ust. 2 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DanutaCiborowska">„2. Minister Spraw Wewnętrznych zarządza na czas określony, czynności wymienione w ust. 1 po uzyskaniu zgody Prokuratora Generalnego oraz bieżąco informuje Prokuratora Generalnego o przeprowadzonych czynnościach oraz ich wyniku”.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DanutaCiborowska">Przepis pozwoli uporządkować zakres czynności i kompetencji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DanutaCiborowska">Z kolei art. 2 nowelizacji dotyczy ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa. Dotychczasowy przepis zawarty w art. 6 w ust. 2 brzmiał:</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DanutaCiborowska">„Minister Spraw Wewnętrznych określi warunki i tryb przekazywania Urzędowi Ochrony Państwa informacje o osobie uzyskanych przez Policję i Straż Graniczną w czasie dokonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych”. Wnioskodawcy proponują, aby po wyrazie „określi” dodać wyraz „zakres” i postawić przecinek, tak aby przepis brzmiał: „Minister Spraw Wewnętrznych określi zakres, warunki i tryb przekazywania Urzędowi Ochrony Państwa informacji o osobie uzyskanych przez Policję i Straż Graniczną w czasie dokonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych”.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DanutaCiborowska">Art. 2. 2) projektu nowelizacji dotyczy art. 10a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa, który miał następujące dotychczasowe brzmienie: „Minister Spraw Wewnętrznych zarządza na czas określony czynności wymienione w ust. 1, po uzyskaniu zgody Prokuratora Generalnego oraz informuje Prokuratora Generalnego o wynikach tych czynności”. W nowelizacji proponuje się, aby po wyrazie „oraz” dodać wyraz: „bieżąco” w wyniku czego przepis będzie miał brzmienie: „Minister Spraw Wewnętrznych zarządza na czas określony czynności wymienione w ust. 1 po uzyskaniu zgody Prokuratora Generalnego oraz bieżąco informuje Prokuratora Generalnego o wynikach tych czynności”. Wprowadzenie zmian, które przedstawiłam wydaje się być niezbędne. Wnoszę o ich przyjęcie przez połączone komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekMazurkiewicz">Rozumiem, że wnioskodawcy oprócz przedstawionych propozycji zgłosili propozycję dodatkową do art. 1 nowelizacji, dotyczącą brzmienia art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji. Proszę obecnie o zreferowanie tej autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DanutaCiborowska">Chodzi o rozszerzenie nowelizacji na art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji dotyczący spraw o przestępstwa umyślne. Dotychczasowe brzmienie tego przepisu było następujące: „pozbawienie człowieka wolności w celu wymuszenia okupu lub zachowania określonego w art. 211 Kodeksu karnego”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DanutaCiborowska">Wnioskodawcy proponują, aby art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji otrzymał brzmienie: „1) przeciwko życiu, spowodowania ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz pozbawienia człowieka wolności w celu wymuszenia okupu lub zachowania określonego w art. 211 Kodeksu karnego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekMazurkiewicz">Rozumiem, że propozycja została przez wnioskodawców złożona na piśmie i wszyscy posłowie Komisji otrzymają ją.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekMazurkiewicz">Otwieram dyskusję. Proszę o wypowiedź przedstawicieli rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejAnklewicz">Stronę rządową reprezentuje m.in. gen. Janusz Wikariak - z-ca Komendanta Głównego Policji, Jerzy Garlej - doradca Ministra Spraw Wewnętrznych oraz przedstawiciel UOP.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejAnklewicz">Rząd stoi na stanowisku, iż generalna zasada konstrukcji ustaw o Policji oraz o Urzędzie Ochrony Państwa polegała na tym, że odpowiednie przepisy w tych regulacjach są jednobrzmiące i tożsame. Ponieważ nastąpiły tutaj pewne, znane posłom, uchybienia niezbędne jest wprowadzenie czterech poprawek, które w pełni popieramy. Popieramy również autopoprawkę, która została dzisiaj przedstawiona, gdyż pewne środki powinny być naturalnie stosowane w przypadku najcięższych przestępstw zwłaszcza zabójstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekMazurkiewicz">Przyjmuję więc, że jest poparcie rządu dla inicjatywy poselskiej. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejBrachmański">Przy przyjmowaniu ustawy z dnia 21 lipca 1995 r. o zmianie ustaw: o urzędzie Ministra Spraw Wewnętrznych, o Policji, o Urzędzie Ochrony Państwa, o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw popełniono o wiele więcej drobnych uchybień niż uregulowanych zostało w omawianym przedłożeniu poselskim. Stąd proponuję, aby przy obecnej nowelizacji dokonać jeszcze dodatkowo niezbędnych poprawek redakcyjnych w ustawie o Straży Granicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekMazurkiewicz">Zgłaszam w tej sprawie wątpliwość natury legislacyjnej i proszę o wykładnię ze strony Biura Legislacyjnego KS. Chodzi o to czy w sytuacji inicjatywy ustawodawczej, która określa jednoznacznie, że zakres regulacji dotyczy ustaw o Policji i o Urzędzie Ochrony Państwa można rozszerzać zakres propozycji zmian na inne ustawy. W tym przypadku mielibyśmy do czynienia z wyraźnym wyjściem poza zgłoszoną inicjatywę. Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby taką odrębną inicjatywę poselską uruchomić i zgłosić wniosek poparty 15 podpisami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W tym przypadku sytuacja jest o tyle myląca, że wspomniane trzy ustawy były jednocześnie nowelizowane i opublikowane w jednym Dzienniku Ustaw. Może nasuwać to błędne przekonanie, że ustawy te można obecnie wspólnie nowelizować. Każda z tych ustaw jest integralnym aktem normatywnym i zgłoszenie poprawek do ustawy, która nie jest zawartą w druku propozycją nowelizacji wymaga odrębnej inicjatywy ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekMazurkiewicz">Rozumiem, że poseł Andrzej Brachmański przyjął przedstawione wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z tym, ze rozpatrujemy projekt ustawy w pierwszym czytaniu mamy kilka możliwości działania. Naturalnie gdyby przedłożone propozycje budziły zasadnicze wątpliwości to należałoby powołać podkomisję, uzyskać stosowne ekspertyzy i po przygotowaniu sprawozdania powrócić do wspólnego rozpatrywania projektu na forum połączonych Komisji. Jednak w tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, że proponowane przepisy wraz z autopoprawką są czytelne i jasne i nie są przedmiotem sporów. Ze swej strony dodam, że przedłożenie ma charakter demokratyczny. Jak wszyscy zwrócili uwagę nowe przepisy wprowadzają dodatkowe gwarancje konstytucyjno-prawne kontroli sądowej i instancyjnej nad decyzjami, które mogą budzić w demokratycznym państwie prawa wątpliwości w procedowaniu, zwłaszcza tam gdzie istnieje kolizja interesów obywatela i interesu publicznego w najbardziej newralgicznych sprawach o charakterze karnym. Jeszcze raz podkreślę, że zmiany zaproponowane w art. 19a ust. 2 ustawy o Policji oraz w art. 6a ust. 2 i art. 10a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa, a także przedstawiona w autopoprawce zmiana art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji dotycząca rozszerzenia przedmiotowego określonych działań operacyjno-rozpoznawczych Policji na najcięższe przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu oraz pozbawienia wolności obywateli zmierzają w kierunku zhumanizowania naszego prawa policyjnego.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MarekMazurkiewicz">Jeżeli nie ma zasadniczych zastrzeżeń do zakresu przedmiotowego ustawy i treści przepisów komisje będą mogły przyjąć do merytorycznej dyskusji nad poszczególnymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MarekMazurkiewicz">Ponawiam pytanie czy są pytania i wątpliwości co do przedłożenia i czy Komisje zezwalają na rozpoczęcie postępowania nad redagowaniem tekstu projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, ze nie ma uwag w tej sprawie. Proponuję obecnie rozpatrzenie merytoryczne projektu.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#MarekMazurkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy: „O zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa”?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że uwag do tytułu ustawy nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#MarekMazurkiewicz">Czy jest sprzeciw do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, ze nie zgłoszono sprzeciwu do tytułu. W związku z tym uznaję, że Komisje przyjęły tytuł ustawy: „O zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa”.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#MarekMazurkiewicz">Czy są uwagi i propozycje do pierwszego zdania Art. 1.: „W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. NR 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 165 i Nr 104, poz. 515) w art. 19a wprowadza się następujące zmiany”.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#MarekMazurkiewicz">Pragnę również zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS o uwagi do tego tekstu.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że nie zgłoszono uwag i sprzeciwu do pierwszego zdania Art. 1 projektu ustawy w zaproponowanymi przez wnioskodawców brzmieniu. W związku z czym uznaje, ze Komisje przyjęły przedstawiony tekst zdanie pierwszego Art. 1 projektu ustawy odnoszący się do ustawy o Policji.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do następnego zdania dotyczącego zmian w art. 15a oznaczonego, 1, w myśl którego ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie: „1) przeciwko życiu, spowodowania ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz pozbawienia człowieka wolności w celu wymuszenia okupu lub zachowania określonego w art. 211 Kodeksu karnego”.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#MarekMazurkiewicz">Przypominam, że przepis ten został zgłoszony przez wnioskodawców w formie autopoprawki.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#MarekMazurkiewicz">Czy jest sprzeciw bądź uwagi lub wnioski dotyczące tego przepisu?</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, ze sprzeciwu nie było i nie zgłoszono uwag w związku z tym Komisje przyjmują cytowany przepis Art. 1. 1) projektu odnoszący się do art. 19a ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do kolejnego punktu Art. 1 oznaczonego 2), w myśl którego art. 19a ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Minister Spraw Wewnętrznych zarządza na czas określony czynności wymienione w ust. 1, po uzyskaniu zgody Prokuratora Generalnego oraz bieżąco informuje Prokuratora Generalnego o przeprowadzanych czynnościach oraz ich wyniku”.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#MarekMazurkiewicz">Czy w stosunku do tego przepisu, zwiększającego rygory w stosunku do Ministra Spraw Wewnętrznych jest sprzeciw lub poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechNowaczyk">Proszę o wyjaśnienie przez przedstawiciela resortu spraw wewnętrznych co oznacza zawarty w przepisie wymóg bieżącego informowania Prokuratora Generalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekMazurkiewicz">Wyjaśniam, że sprawa dotyczy art. 19a ust. 2 ustawy o Policji oraz art. 10a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejAnklewicz">Przypomnę, że słowa „o bieżącym informowaniu” zostały wprowadzone do projektu ustawy przez posła Bogdana Borusewicza.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejAnklewicz">Rozumiem, że Minister Spraw Wewnętrznych będzie starał się realizować ten wymóg w praktyce w procedurze natychmiastowej, informując Prokuratora Generalnego o przeprowadzonych czynnościach oraz ich wyniku. Do tego przepisu zostaną naturalnie opracowane akty wykonawcze, gdzie w wyniku porozumień pomiędzy Prokuratorem Generalnym a Ministrem Spraw Wewnętrznych procedura zostanie sprecyzowana. Chodzi jednak w efekcie o to, że informowanie Prokuratora nie będzie miało miejsca raz do roku lub raz na pół roku lecz będzie efektywne prowadzone w konkretnych sprawach na bieżąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechNowaczyk">Jak rozumiem przepis można interpretować tak, iż informacje nie będą przekazywane jedynie na początku i na końcu czynności operacyjnych, ale także w trakcie ich trwania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejAnklewicz">Istotnie potwierdzam, ze w ten sposób można przepis odczytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekMazurkiewicz">Sprawę należy uznać za wyjaśnioną.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekMazurkiewicz">Ponownie pytam czy do zmiany dotyczącej art. 19a ust. 2 są zastrzeżenia lub propozycje poprawek.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że sprzeciwu ani poprawek nie zgłoszono i Komisje zaakceptowały treść Art. 1 2) projektu ustawy odnoszącą się do art. 19a ustawy o Policji, w podanym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do Art. 2 odnoszącego się do ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa. Rozpatrzymy propozycje pierwszego zdania: „Art. 2. W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz.U. Nr 30, poz. 180 z 1991 r., Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515) wprowadza się następujące zmiany”:</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarekMazurkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne KS zgłasza uwagi do treści przepisu?</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że Biuro uznaje tekst za poprawny.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MarekMazurkiewicz">W ustawie o Urzędzie Ochrony Państwa wprowadza się dwie zmiany. Pierwsza dotyczy art. 6a ust. 2 gdzie uzupełniona zostaje pewna luka. W myśl pierwotnego przepisu Minister Spraw Wewnętrznych określał warunki i tryb przekazywania informacji uzyskanych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych podczas gdy powinien określać zarówno warunki i tryb, jak i zakres przekazywania informacji.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MarekMazurkiewicz">Czy do tego przepisu uściślającego są sprzeciwy lub poprawki?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MarekMazurkiewicz">Wobec braku sprzeciwu i propozycji poprawek stwierdzam, ze Komisje przyjęły Art. 2 1) odnoszący się do zmiany art. 6a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#MarekMazurkiewicz">Punkt 2 Art. 2 projektu odnosi się do art. 10a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa i zaproponowana zmiana ściśle koresponduje z zaakceptowaną już przez komisje nowela art. 19a ust. 2 ustawy o Policji. Chodzi o dodanie wymogu bieżącego informowania Prokuratora Generalnego o przeprowadzonych czynnościach oraz ich wyniku”. Przepis brzmi: 2) W art. 10a w ust. 2 po wyrazie „oraz” dodaje się wyraz”bieżąco”.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#MarekMazurkiewicz">Czy do tego przepisu są zgłaszane poprawki lub zastrzeżenia?</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z brakiem zastrzeżeń i poprawek stwierdzam, ze Komisje poparły cytowany przepis Art. 2 2) odnoszący się do zmiany art. 10a ust. 2 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do dyskusji nad Art. 3 gdzie proponuje się aby ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#MarekMazurkiewicz">Pragnę zapytać się przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS czy propozycja przepisu jest poprawna gdyż powszechnie stosuje się raczej 14-dniowy okres wejścia w życie od daty ogłoszenia. Chodzi o to aby był czas na to by do świadomości zainteresowanych dotarł fakt wejścia w życie nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Termin wejścia w życie ustawy z dniem ogłoszenia jest stosowany bardzo rzadko i zarezerwowany raczej dla regulacji o szczególnym znaczeniu, w których należy zastosować taki przepis aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W tym przypadku za całkowicie wystarczające należy uznać termin 14-dniowy wejścia w życie ustawy od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy w związku z tym wyjaśnieniom wnioskodawcy nie wyrażają sprzeciwu na zapisanie w projekcie 14-dniowego okresu wejścia ustawy w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DanutaCiborowska">Stwierdzam, że wnioskodawcy nie wyrażają sprzeciwu i akceptują przedstawioną propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z tym Art. 3 projektu ustawy miałby brzmienie: Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekMazurkiewicz">Czy do tego przepisu jest sprzeciw lub inne propozycje.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że przedstawiony Art. 3 został zaakceptowany przez członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z tym poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa wraz ze zgłoszoną przez wnioskodawców autopoprawką.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MarekMazurkiewicz">Zgodnie z przyjętą praktyką posłem sprawozdawcą powinna być osoba z grona wnioskodawców, najlepiej ta sama, która rekomendowała projekt w I czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z tym czy posłanka Danuta Ciborowska wyraża zgodę zostania posłem-sprawozdawcą omawianego projektu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DanutaCiborowska">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekMazurkiewicz">W związku z brakiem innych propozycji i wyrażoną zgodę stwierdzam, że posłem sprawozdania projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa została posłanka Danuta Ciborowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejAnklewicz">Pragnę podziękować posłom wnioskodawcom za inicjatywę oraz wszystkim posłom połączonych Komisji za bardzo sprawne przeprowadzenie pierwszego czytania projektu ustawy. Sądzę, że uporządkowanie zawartych w noweli spraw pomoże w pracy resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekMazurkiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, do Spraw Służb Specjalnych oraz Ustawodawczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>