text_structure.xml 38 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 29 grudnia 1987 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt ustawy budżetowej na1988 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu, - informacje o realizacji budowy nowego Domu Poselskiego</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informacje o pracach Komisji w okresie od 13 października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: sekretarz generalny Ogólnopolskiego Komitetu Pokoju Jacek Paliszewski, sekretarz Stowarzyszenia Wisła-Odra Wiesław Huszcza oraz przedstawiciele Kancelarii Sejmu i Rady Krajowej PRON.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Kancelarii Sejmu przedstawiła poseł Helena Galus (bezp.): Projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 1988 r. obejmuje wydatki zapewniające wykonanie przez Sejm jego ustawowych funkcji oraz dotacje dla organizacji społecznych objętych tą częścią budżetową. Zgodnie z postulatami Komisji z budżetu Kancelarii Sejmu wyłączone zostały wydatki Trybunału Konstytucyjnego w to jednak miejsce weszły wydatki biura Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W budżecie Kancelarii Sejmu na 1988 r. planuje się wydatki w kwocie 3,776 mld zł i są one wyższe od przewidywanych wydatków poniesionych w 1987 r. o 34%. Wzrost ten spowodowany jest głównie rozszerzeniem zakresu remontów kapitalnych budynków i pomieszczeń sejmowych oraz zwiększonymi nakładami na ich wyposażenie. Przewiduje się również zwiększenie dotacji dla potrzeb organizacji społecznych oraz utworzenie rezerwy w związku z potrzebą pokrycia kosztów planowanej konferencji przewodniczących parlamentów państw - uczestników KBWE.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W ogólnej kwocie wydatków budżetowych 36% przypada na działalność różną, 31,3% na pokrycie kosztów inwestycji i remontów, 28,8% na utrzymanie administracji państwowej oraz ok. 4% na naukę oraz bibliotekę i zarząd Domu Poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Ważną pozycję wydatków stanowią inwestycje i remonty kapitalne. Przewiduje się wydatkowanie na ten cel 1,180 mld zł. 470 mln zł przeznacza się na ukończenie budowy nowego Domu Poselskiego, a 180 mln zł na zakup wyposażenia. Nie mniejszą kwotę nakładów przeznacza się w przyszłym roku na remonty kapitalne prowadzone w Sejmie bez zakłócenia pracy posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wzrost wydatków administracyjnych Kancelarii Sejmu wynika z dodatkowych wydatków na potrzeby biura Rzecznika Praw Obywatelskich, ze zmian w kosztach podróży, zwiększonych zakupów materiałów oraz planowanego podwyższenia wynagrodzeń osobowych. Zaplanowano wzrost dotacji wyrównawczej planu dochodów i wydatków organizacji społecznych utrzymywanych z budżetu Kancelarii Sejmu. Przewidywany wzrost związany jest z przygotowaniami wyborów do rad narodowych. Optymizmem napawa informacja, że w 1988 r. przygotowana będzie koncepcja przejęcia - począwszy od 1989 r. - finansowania organizacji społecznych z budżetu Ministerstwa Finansów, co wielokrotnie postulowali posłowie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić politykę zatrudnienia realizowaną w Kancelarii Sejmu. Zakłada się wprowadzenie dalszych zmian jakościowych w organizacji pracy przy zastosowaniu wyraźniejszego powiązania wysokości wynagrodzenia z ilością i jakością pracy. Należałoby przedstawić bardziej szczegółową informację na czym mają polegać te zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wydatki na potrzeby biura Rzecznika Praw Obywatelskich określono na kwotę 80,5 mln zł przewidując 40 etatów. Zapewne dopiero w roku przyszłym zostaną określone realne potrzeby tego biura, co będzie można uwzględnić w budżecie na 1989 r.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Niepokoi zaplanowanie zbyt małych wydatków na naukę i potrzeby biblioteki sejmowej, a zbyt dużych wydatków na tzw. różną działalność. Trudno się ustosunkować do tak określonych proporcji, ponieważ dostarczony materiał informacyjny jest nadmiernie syntetyczny. W przyszłości należałoby przygotowywać taki materiał w sposób bardziej przejrzysty i zrozumiały wzorem Informacji Urzędu Rady Ministrów, w której każda pozycja budżetu jest wyjaśniona, i z której można dowiedzieć się, co planuje się wykonać za poszczególne kwoty.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W informacji przedstawionej na dzisiejsze posiedzenie nie mogę znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących posłów pytań. Czy przewidziana została rezerwa budżetowa na podniesienie diet poselskich? Czy zakres planowanego remontu budynków sejmowych przyniesie istotną poprawę pracy posłów w Sejmie? Czy wydatki na remonty planowane są realnie w świetle wykonania planu w 1987 r.? Czy w ramach przekazania do eksploatacji nowego Domu Poselskiego ukończony będzie także tunel podziemny? Czy zmniejszenie o 15 etatów zatrudnienia w Kancelarii Sejmu w ramach działań oszczędnościowych nie pogorszy obsługi Sejmu i komisji sejmowych?</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Warunki pobytu posłów w hotelu Sejmowym nadal są kiepskie. Brakuje np. świeżej wody sodowej w pokojach, umywalki nie nadają się często do użytku, telefony wyłączane są o godz. 2200. Wyłącza się klimatyzację w sali posiedzeń plenarnych podczas obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Mimo ustaleń, że pierwszy tydzień miesiąca i wszystkie poniedziałki posłowie mają przeznaczać na pracę terenową, nie jest to przestrzegane.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Jeśli posłowie uznają wyjaśnienia przedstawicieli Kancelarii Sejmu na zgłoszone pytania za dostateczne będę postulowała przyjęcie projektu budżetu państwa w części dotyczącej Kancelarii Sejmu na 1988 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławJuszczak">Budowa nowego Domu Poselskiego odbywa się zgodnie z harmonogramem, a zadania finansowe przekroczone zostały o 10%. W 1987 r. zamierzano oddać do użytku 110 pokoi i zadanie to zostało wykonane. Od wykonawcy przejęto 155 pokoi, ale wymagają one jeszcze odpowiedniego wykończenia i zagospodarowania. Pewne opóźnienia oddania do użytku 38. pokoi zlokalizowanych na I piętrze wynikają z przedłużających się nieco robót budowlanych w tzw. przyziemiu. Obsada pracowników budowlanych gwarantuje wykonanie planowanych robót kamieniarskich do połowy przyszłego roku. Pozostaje do wykonania infrastruktura podziemna oraz pewne dodatkowe roboty instalacyjne. Przewiduje się rozbudowę zaplecza restauracyjnego oraz pomieszczeń związanych z obsługą delegacji zagranicznych. Większość zadań rzeczowych i podstawowych robót budowlanych została już wykonana. Do końca br. wykonano 80% robót elewacyjnych. Pozostał do wykończenia fragment elewacji od ul. Senackiej. Całość elewacji ukończona zostanie do czerwca 1988 r., podobnie jak i część podziemna.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławJuszczak">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BernardWidera">Proszę o wyjaśnienie na czym będzie polegał remont sali posiedzeń Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BernardWidera">Trudno pogodzić się z faktem, że w organizacjach społecznych dotowanych z budżetu Kancelarii Sejmu jest aż 1.060 etatów. Czy nie można podjąć tu pewnych kroków oszczędnościowych? Wydaje się, że zbyt duży jest rozrost administracji w PRON.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BernardWidera">Na czym mają polegać różne wydatki na rzecz osób fizycznych, przekraczające 300 mln zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EdwardDzięgiel">60 mln zł przeznacza się na zmianę wysokości diet poselskich i wyrównanie dodatków dla byłych posłów. Należałoby to bliżej wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaRutkowska">Z wyjaśnień dyrektora St. Juszczaka nie wynika, czy dotrzymany będzie termin przekazania do użytku wszystkich pokoi w nowym Domu Poselskim. Według wstępnych zapewnień od września przyszłego roku wszyscy posłowie mieli zamieszkać już w nowym hotelu. Czy do września gotowy będzie tunel łączący nowy Dom Poselski z gmachem Sejmu? Czy zdąży się wyposażyć oddawane do użytku pokoje hotelowe, tak aby można było w nich nie tylko odpoczywać, ale i pracować?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaRutkowska">Obiecywano nam, że w okresie nasilenia prac komisji sejmowych i posiedzeń Sejmu telefony będą czynne całą dobę, podczas gdy są one wyłączane przed godz. 2200. Z zażenowaniem mówię o tym na posiedzeniu komisji sejmowej, ale jestem do tego zmuszona, ponieważ poważnie utrudnia to pracę poselską.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ElżbietaRutkowska">Pomieszczenia sejmowe zostały na okres świąteczno-noworoczny bardzo ładnie i gustownie przystrojone, co stwarza podniosły, a zarazem sympatyczny nastrój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJuszczak">Do końca br. nastąpi przekazanie do użytku 200. pomieszczeń w nowym Domu Poselskim. Do września. 1988 r. wszystkie pokoje będą przekazane do eksploatacji. Wyposażenie pokoi hotelowych jest już skompletowane. Mamy jednak poważne trudności z uzyskaniem 200. telewizorów czarno-białych dla telewizji kablowej. Ogólnie można stwierdzić, że część mieszkalna łącznie z pomieszczeniami hotelowymi jest już gotowa, a łącznik doprowadzony do budynku sejmowego. W nowej części Domu Poselskiego telefony są czynne całą dobą, ponieważ podłączone są do nowej centrali miejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaRutkowska">Należy podjąć starania, aby wszystkie telefony na terenie budynków sejmowych były czynne całą dobę. Przyjmujemy wyjaśnienia dyrektora S. Juszczaka, że od września przyszłego roku wszyscy posłowie będą mieszkali w nowym Domu Poselskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraSzczepańska">Niektóre sprawy poruszone przez posłów związane są z pewnymi niedopatrzeniami służb hotelowych. Dotyczy to np. świeżej wody mineralnej z czym nie powinno być żadnych trudności. Brak właściwej obsługi telefonicznej jest także wynikiem niedopatrzenia. Od 4. miesięcy zajmuję się również sprawami gospodarczo-technicznymi i w związku z tym mogę wyjaśnić, że podpisaliśmy umowę w sprawie konserwacji wszystkich urządzeń telefonicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BarbaraSzczepańska">Pewno uciążliwości związane są z drugim etapem remontu starego Domu Poselskiego. Staramy się prowadzić prace remontowe w sposób najmniej kłopotliwy dla posłów. Przeprowadzono wymianę grzejników tylko na najwyższym piętrze. W roku przyszłym kontynuowana będzie wymiana instalacji centralnego ogrzewania oraz wodnokanalizacyjnej. Instalacja elektryczna wymaga również gruntownego remontu. Przygotowana została dokumentacja remontu budynku przeznaczonego na Muzeum Sejmu. Podjęcie tego remontu uzależnione jest od tempa oddawania pomieszczeń mieszkalnych w nowym Domu Poselskim oraz przeniesienia biur do starego Domu Poselskiego. Przewiduje się remont pomieszczeń gastronomicznych. Zamierza się przystosować część starego Domu Poselskiego na pomieszczenia dla obsługi gastronomicznej. Planuje się powiększyć część gastronomiczną o 400 miejsc konsumpcyjnych, a także zlokalizować gastronomię specjalistyczną przeznaczoną przede wszystkim do obsługi gości zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRutkowska">Jak rozstrzygnięta zostanie sprawa odzyskania pomieszczeń w Domu Poselskim i co będzie z lokalizacją Trybunału Konstytucyjnego oraz biura Rzecznika Praw Obywatelskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechPopkowski">Pomieszczenia biurowe Rzecznika Praw Obywatelskich zostały tylko częściowo zlokalizowane w hotelu sejmowym. Przeznaczono na ten cel 3 pokoje. Dla potrzeb biura Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymaliśmy 16 pokoi w gmachu przy ul. Jasnej. Pomieszczenia te zostaną zwolnione do 9 stycznia przyszłego roku. Do czasu odnowienia tych pomieszczeń biuro Rzecznika mieścić się będzie w hotelu sejmowym. W sprawie pomieszczeń dla Trybunału Konstytucyjnego nie mogę powiedzieć nic konkretnego pod nieobecność chorego szefa Kancelarii Sejmu. Przewiduje się jednak wyprowadzenie tej instytucji z gmachów sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzOrzechowski">Rada Państwa i Sejm nie mają odpowiednio dużej i właściwie wyposażonej składnicy zbiorów bibliotecznych i archiwum. Czy przewiduje się powstanie takich pomieszczeń dla potrzeb Biblioteki Sejmowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechPopkowski">Akta Kancelarii Sejmu są aktami kategorii „A” i przekazywane są, po przewidzianym ustawowo okresie, do Archiwum Akt Nowych. Problem nie leży więc, w tym, czy są one odpowiednio zabezpieczone w czasie przechowywania w Kancelarii Sejmu, a w tym, czy Kancelaria Sejmu powinna posiadać własne archiwum, czy też przekazywać akta tak jak dotychczas do Archiwum Akt Nowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WojciechPopkowski">Akta Kancelarii Sejmu, są aktami wyjątkowymi i w miarę upływu czasu nabierają obraz większej wartości. Jest więc do rozstrzygnięcia sprawa właściwego ich przechowywania i nadzorowania, co w obecnych warunkach lokalowych Kancelarii Sejmu nie jest łatwe, jako że z okresu jednej kadencji przekazujemy 400–500 tomów akt. Nasze dokumenty udostępniamy pracownikom naukowym i podkreślić należy coraz większe zainteresowanie naukowców problematyką parlamentarną.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WojciechPopkowski">Gdyby zapadła decyzja, że Kancelaria Sejmu powinna dysponować własnym archiwum, to musi to pociągać za sobą odpowiednie decyzje natury finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykWłodarczyk">Zgadzam się, że przedstawiona przez nas informacja o projekcie budżetu Kancelarii Sejmu na 1988 r. opracowana jest zbyt syntetycznie. Można było uniknąć pewnych wątpliwości, gdyby dane przedstawione w informacji były bardziej szczegółowe i czytelne, nie tylko dla tych co je opracowywali.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HenrykWłodarczyk">Postaramy się, aby informacja, jaką przedstawimy posłom o realizacji budżetu za 1987 r. była bardziej przejrzysta.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#HenrykWłodarczyk">Zamierzona reorganizacja administracji Kancelarii Sejmu ma na celu przede wszystkim osiągnięcie wyraźnych zmian jakościowych pracy poszczególnych biur. Prowadzi się obecnie szczegółową analizę przebiegu dokumentacji pomiędzy biurami Kancelarii Sejmu oraz analizę działalności służb gospodarczo-technicznych, które mają zapewnić sprawne działanie wszystkich urządzeń. Zmierza się do tego, aby wysokość płac tych pracowników powiązana była z jakością i ilością wykonanej pracy. Zakładamy w przyszłym roku poważne ograniczenie pracy w godzinach nadliczbowych. Już obecnie możemy stwierdzić, że jest możliwość ograniczenia przynajmniej o 20%.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#HenrykWłodarczyk">Chcemy stworzyć pewne motywacje do podnoszenia jakości pracy, m. in. poprzez przyznanie wyższych wynagrodzeń pracownikom wyróżniającym się w pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#HenrykWłodarczyk">W projekcie budżetu przewidziano wzrost dodatków do diet poselskich. Planowane są również kwoty na dodatki dla przewodniczących i zastępców przewodniczących komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#HenrykWłodarczyk">Oceniamy, że zmniejszenie liczby etatów w br. nie spowodowało pogorszenia jakości pracy Kancelarii Sejmu, jednak najbardziej kompetentnie mogą się wypowiedzieć w tej sprawie posłowie. Będziemy dążyć do dalszego ograniczenia obsady etatowej bez uszczerbku dla obsługi posłów.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#HenrykWłodarczyk">Koszty remontu gmachu Sejmu zaplanowano w br. na 180 mln zł. Dotychczas wydano 110 mln zł, do uregulowania są jeszcze rachunki na kwotę 30 mln zł. Planowana kwota była nieco wyższa od wydatkowanej, gdyż plan opracowany był szacunkowo, zanim był w pełni znany zakres techniczny remontów.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#HenrykWłodarczyk">Przewidziano 966 mln zł na dotacje dla organizacji społecznych; te dotacje w roku przyszłym wzrosną nieznacznie, bo o 8–10%. Ponadto planuje się 390 mln zł dotacji dla bazy gospodarczo-technicznej przy Kancelarii Sejmu. Baza ta zorganizowana jest w formie gospodarstwa pomocniczego i utrzymuje się z dotacji, która wzrośnie w roku przyszłym o ok. 28%. Ten wzrost obejmuje m. in. zwiększenie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w bazie gospodarczo-technicznej oraz wzrost usług materialnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraSzczepańska">Remont sali posiedzeń plenarnych Sejmu obejmuje m. in. zmianę urządzeń klimatyzacyjnych, które obecnie nie pracują dobrze. Związane jest to także z podłączeniem odpowiednich instalacji pod fotelami poselskimi. Trudno znaleźć wykonawców dla tej „zegarmistrzowskiej” pracy, która ma być wykonywana w przerwach między posiedzeniami Sejmu. Ze względów estetycznych przewiduje się zmianę plastykowych numerków na fotelach poselskich i zastąpienie ich wizytówkami z nazwiskami posłów. Ponadto zakłada się wymianę całego systemu urządzeń elektryczno-ogrzewczych. Wszystkie te prace wykonywane będą stopniowo tak, aby nie hamowały bieżącej pracy Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EdwardDzięgiel">Jestem zaniepokojony stosunkowo niską kwotą - 60 mln zł zaplanowaną na zrekompensowanie wzrostu diet poselskich. Czy ten wzrost odpowiada planowanemu zwiększeniu cen w przyszłym roku? Nie byłoby chyba wskazane, żeby poseł musiał uzupełniać swoje dochody z innych źródeł np. z zarobków żony.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#EdwardDzięgiel">W przyszłym roku przewiduje się poważny wzrost cen benzyny, a przecież posłowie muszą często jeździć na spotkania z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#EdwardDzięgiel">Czy słuszne jest tak duże zmniejszenie etatów dla PRON, organizacja ta wykonuje przecież ważne zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGawłowski">Wiem, że decyzje o podwyższeniu diet poselskich nie są podejmowane przez Kancelarię Sejmu. Przewidziane w budżecie kwoty pozwolą na podwyższenie diet o 16%, a jak wiemy podwyżka cen ma sięgać ok. 40%.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejGawłowski">Ten kto projektował wysokość diet poselskich nie miał wyobraźni. Nie będę głosował za budżetem, który jest nierealny. Nie byłoby wskazane zwiększanie budżetu Kancelarii Sejmu w ciągu roku z powodu konieczności podwyższenia diet poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HenrykWłodarczyk">Kwota 60 mln zł, jaką umieszczono w przedstawionej posłom informacji dotyczy skutków podwyżki diet poselskich dokonanej od 1 października 1987 r. W przypadku dalszej podwyżki diet budżet Kancelarii Sejmu zostanie uzupełniony, chyba że będzie to podwyżka takiej wysokości, która będzie mogła być zaspokojona z rezerwy Kancelarii Sejmu, która wynosi 150 mln zł. Nie ma problemów z uzyskaniem dotacji dla budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#HenrykWłodarczyk">Wysokość dotacji dla biblioteki sejmowej została zaplanowana ściśle według propozycji kierownictwa biblioteki. Przewiduje się wzrost dotacji na ten cel o 22%. Środki te przeznaczone będą na zakup wydawnictw oraz na zwiększenie usług m. in. oprawę książek i mikrofilmy. Nie ma w tej chwili uzasadnienia dla podwyższenia tej dotacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzOrzechowski">Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę, że oprawa książek w bibliotece sejmowej pozostawia wiele do życzenia. Książki są źle obcinane, niszczone w oprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechPopkowski">Przedstawiony projekt budżetu na 1988 r. nie przesądza wysokości diet poselskich. W tej sprawie podjęte będą odrębne decyzje klubów poselskich i Prezydium Sejmu, które zapadną po zorientowaniu się w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, po zatwierdzeniu projektu budżetu państwa na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WojciechPopkowski">W dyskusji posłowie zwracali uwagę na niewłaściwą organizację pracy Sejmu, m. in. na zbyt długo trwające posiedzenia plenarne, na organizowanie posiedzeń komisji w przerwach posiedzeń plenarnych. Adresatem tych postulatów w żadnym wypadku nie może być Kancelaria Sejmu. My również mamy krytyczne wagi, co do takiej sytuacji, ale organizowanie posiedzeń komisji w przerwach posiedzeń plenarnych Sejmu wymuszane jest przez posłów. Chodzi m. in. o to, aby posłowie nie musieli zbyt często przyjeżdżać do Warszawy, aby mieli więcej czasu na pracę w terenie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WojciechPopkowski">Uchwała Prezydium Sejmu przewiduje, że w ciągu pierwszych 7. dni miesiąca i w poniedziałki nie organizuje się posiedzeń komisji. Gdyby uchwały te były przestrzegane, to na posiedzenia plenarne i posiedzenia komisji sejmowych przypadałoby w miesiącu tylko 14 dni. Są okresy, w których natłok prac ustawodawczych i kontrolnych jest tak duży, że trudno stosować się do podjętych uchwał i trzeba szukać najbardziej racjonalnych rozwiązań. Jest np. tendencja do organizowania posiedzeń komisji tuż przed albo po posiedzeniu plenarnym. Pogarsza to warunki pracy komisji sejmowych, gdyż organizowanie w jednym dniu kilku posiedzeń zmusza nas do wydzielania pomieszczeń często do tego nieprzystosowanych. Obniża to również frekwencję posłów na posiedzeniach, gdyż wielu z nich jest członkami kilku komisji sejmowych. Przy koncentracji informacji z prac Sejmu utrudniona jest również praca prasy, relacje z posiedzeń komisji, często giną w ogromnej porcji informacji z plenarnego posiedzenia Sejmu. Problem jest bardzo ważny, ale może być rozwiązany tylko przez prezydia poszczególnych komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#WojciechPopkowski">Uwagi szczegółowe, jakie przekazano w toku dyskusji odnośnie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 1988 r. przedstawię szefowi Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaRutkowska">Przy okazji chciałabym zwrócić się do Rady Krajowej PRON, o to, aby nie organizowała swoich posiedzeń równolegle z posiedzeniami plenarnymi Sejmu. Utrudnia to bardzo pracę posłów, komplikuje sytuację w hotelu oraz w restauracji sejmowej. Posiedzenia RK PRON nie powinny odbywać się bezpośrednio przed ani po posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzOrzechowski">Podobnie postępuje Rada Społeczno-Gospodarcza. Nie neguję korzyści, jakie płyną z obrad tego organu społecznego, ale posiedzenia Rady Społeczno-Gospodarczej nie powinny komplikować pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzOrzechowski">Wnioski i opinie Rady Społeczno-Gospodarczej powinny być przekazywane w takim czasie, aby posłowie mogli je wykorzystać w pracy komisji sejmowych. Plan pracy poszczególnych komisji jest znany Radzie Społeczno-Gospodarczej i powinna ona tak organizować swoją pracę, aby jej uchwały trafiały odpowiednio wcześnie do komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksanderPęszko">Planuje się w 1988 r. zlikwidowanie 50. etatów w PRON. Faktycznie po atestacji stanowisk zmniejszenie to wyniesie 89 etatów. 15 etatów przeznacza się dla NFOZ, 71 etatów dla PRON, 3 etaty dla ekologicznego ruchu społecznego oraz 36 etatów na Narodowy Czyn Pomocy Szkole.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AleksanderPęszko">Ogółem PRON dysponować będzie 900 etatami, z czego 202 w NFOZ, 590 w Radzie Krajowej i wojewódzkich radach PRON, 5 etatów przeznacza się dla Krajowego Komitetu Dziecka, 4 etaty dla Ogólnopolskiego Komitetu Grunwaldzkiego i 58 etatów dla Rady Towarzystw Przyjaźni i innych 34. towarzystw przyjaźni.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AleksanderPęszko">Biorąc pod uwagę rosnący zakres działalności RK PRON zmierzamy do szerszego wykorzystania w tej pracy działaczy społecznych. Nie mamy zgłoszeń o zwiększanie etatów.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AleksanderPęszko">W 1988 r. dotacja wyniesie łącznie 791 mln zł, z czego 705 mln zł przeznacza się na działalność PRON oraz na prowadzenie kampanii wyborczej do rad narodowych. 7,9 mln zł - na dotację dla Krajowego Komitetu Dziecka, 13,5 mln zł - dla Ogólnopolskiego Komitetu Grunwaldzkiego oraz 64,8 mln zł dla Rady Towarzystw Przyjaźni i 34. innych towarzystw przyjaźni. Przewiduje się możliwość zwiększenia środków na kampanię wyborczą do rad narodowych, o ile planowane w budżecie kwoty nie zaspokoją potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#AleksanderPęszko">Planujemy również powiększenie dotacji na wydanie tygodników „Odrodzenie” i „Konfrontacje”. Pisma te muszą być dotowane, gdyż nie możemy zbyt wysoko podnosić ich ceny detalicznej. Ukazał się pierwszy numer „Konfrontacji” w nakładzie 40 tys. egzemplarzy, cena 1 egzemplarza wynosi 70 zł. O ile pismo - zyska czytelników, to dotacja nie będzie musiała być wysoka. 7 mln zł przeznaczamy na młodzieżową akcję odbudowy Zamościa oraz 6,3 mln zł na remonty pomieszczeń towarzystw przyjaźni.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#AleksanderPęszko">Przepraszamy za zakłócenia w pracy poselskiej jakie spowodowało posiedzenie Rady Krajowej PRON w listopadzie br. Związane to było z przygotowaniem do referendum i w sprawie terminu posiedzenia zapadły decyzję polityczne, nie zawsze od nas zależne. W dniach 18–19 stycznia 1988 r. planujemy zorganizowanie plenarnego posiedzenia RK PRON, może to również w pewnej mierze skomplikować pracę posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaRutkowska">Gdyby wyjaśnienia, które otrzymaliśmy na posiedzeniu zawarte były w przedstawionej informacji, nie budziłaby ona tylu wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejGawłowski">Wysokość diet w 1988 r. nie jest ostatecznie ustalona; jest w pewnym stopniu kompromitujące dla Prezydium Sejmu, że nie może podjąć odpowiednio wcześnie tak ważnej decyzji. Nie byłoby wskazane dokonywanie zmian w budżecie Kancelarii Sejmu w ciągu roku z powodu zmiany wysokości diet poselskich. Może to wywołać nieprzychylne komentarze społeczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofPiechota">Nie zostały jeszcze podjęte decyzje cenowe, nie uzgodniono ich ze związkami zawodowymi i nie byłoby celowe określanie w przedłożonym projekcie budżetu wysokości diet poselskich na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrzysztofPiechota">Wszystkie zmiany związane ze wzrostem cen będą rozwiązane odrębnymi dokumentami i dotyczyć to będzie także diet poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejGawłowski">Wobec tego już nic nie rozumiem. Po co siedzimy i dyskutujemy nad przedstawionym nam projektem budżetu, jeżeli ma on przyjąć zupełnie inny kształt po podjęciu zasadniczych decyzji cenowych na rok przyszły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ElżbietaRutkowska">Już przedstawiona nam autopoprawka rządu świadczy o tym, że projekt budżetu stanowi pewne prowizorium budżetowe i że znowu będziemy mieli do czynienia z ogromnym deficytem w budżecie państwa, który będzie musiał być zaakceptowany przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ElżbietaRutkowska">Budżet Kancelarii Sejmu stanowi zaledwie 0,5% budżetu państwa proponuję więc przyjęcie przedstawionego nam projektu budżetu na 1988 r. i wystąpienie do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o rekomendowanie Sejmowi projektu ustawy budżetowej na 1988 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ElżbietaRutkowska">W uchwale tej należy również zwrócić uwagę, by nie nastąpiło zahamowanie tempa poprawy warunków pracy posłów na terenie Sejmu i postulować planową realizację budowy nowego Domu Poselskiego. Trzeba też sprawniej przeprowadzać remonty w gmachu Sejmu i organizować je tak, aby nie powodowały zamieszania w pracy komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#ElżbietaRutkowska">W uchwale Komisja powinna zwrócić uwagę na konieczność podejmowania dalszych działań na rzecz rewindykacji pomieszczeń w gmachu Sejmu dla potrzeb Sejmu, poprawy warunków pracy biur merytorycznych, a zwłaszcza sekretariatów komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#ElżbietaRutkowska">Należy się domagać coraz lepszej obsługi posłów w restauracji i usprawnienia transportu. Trzeba zapewnić całodobowe funkcjonowanie telefonów, uregulować ostatecznie możliwość zamawiania biletów do opery i teatrów oraz organizowanie wycieczek po Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#ElżbietaRutkowska">W uchwale podtrzymać należy wniosek, by budżety organizacji społecznych podlegały budżetowi Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#ElżbietaRutkowska">Proponuję ponadto, by Komisja zwróciła uwagę, że pomimo przewidywanej konieczności podwyższenia diet poselskich, w budżecie Kancelarii Sejmu nie przewidziano środków na ten cel. Komisja zwraca się zatem do Prezydium Sejmu o uwzględnienie tej sprawy jako bardzo ważnej dla wszystkich posłów.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#ElżbietaRutkowska">Komisja przyjęła uchwałę zgodnie z propozycją poseł E. Rutkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#ElżbietaRutkowska">W kolejnym punkcie porządku obrad informacją o działalności Komisji za okres od października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r. przedstawiła poseł Elżbieta Rutkowska (PZPR): Tryb i zakres działania Komisji wyznaczony został uchwałą z 17 lipca 1986 r. Teoretycznie w stosunku do zapisów zawartych w regulaminie Sejmu, obowiązującym w VIII kadencji; zakres działania Komisji nie uległ zmianom. Praktyka jednak wykazuje, że rozszerzył się zakres jej działania w porównaniu do dawnej Komisji Mandatowo-Regulaminowej.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#ElżbietaRutkowska">W okresie sprawozdawczym Komisja odbyła 24 posiedzenia plenarne. Większość problemów rozpatrywanych ujęta była w planie pracy, były jednak tematy wprowadzane na bieżąco na zlecenie Prezydium Sejmu. Przykładowo można podać ostatnie zmiany w regulaminie Sejmu; związane z reorganizacją centrum administracyjno-gospodarczego kraju.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#ElżbietaRutkowska">Główny nacisk w pracy Komisji położono na realizację ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm oraz regulaminu Sejmu. Wiele miejsca w pracy Komisji zajmowała działalność wojewódzkich zespołów poselskich, rola środków masowego przekazu w informowaniu o pracy Sejmu i posłów, współpraca z organami kontroli i PRON.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#ElżbietaRutkowska">Wielokrotnie Komisja podejmowała sprawy związane z warunkami pracy i życia posłów na terenie Sejmu, organizacją i warunkami pracy WZP.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#ElżbietaRutkowska">Realizacja merytorycznego planu pracy wymagała dużego zaangażowania posłów w pracy terenowej. Liczne zespoły prowadziły wizytacje w terenie. Ta aktywność pozwoliła na lepsze przygotowanie posiedzeń Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#ElżbietaRutkowska">Uchwały Komisji kierowane były głównie do Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#ElżbietaRutkowska">Pomimo wyraźnej zmiany charakteru i form działania Komisji trzeba mieć świadomość, że jest to Komisja specyficzna, nieporównywalna z innymi komisjami. Materia poruszanych spraw związana jest z wykonywaniem mandatu poselskiego i działalnością najwyższego organu władzy państwowej. Zagadnienia te znajdują się stale w polu zainteresowania społeczeństwa, organizacji politycznych i społecznych, środków masowego przekazu. Dlatego też Komisja starała się działać rozważnie, z dużą odpowiedzialnością.</u>
          <u xml:id="u-27.15" who="#ElżbietaRutkowska">W końcowej części sprawozdania postuluje się. m. in.:</u>
          <u xml:id="u-27.16" who="#ElżbietaRutkowska">- koncentrację na sprawach realizacji ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm oraz regulaminu Sejmu;</u>
          <u xml:id="u-27.17" who="#ElżbietaRutkowska">- dalszą aktywizację i doskonalenie współpracy w WZP, m. in. przez osobiste kontakty, łącznie z ustaleniem stałych form tych kontaktów;</u>
          <u xml:id="u-27.18" who="#ElżbietaRutkowska">- w związku ze zmianami systemu zarządzania państwem i gospodarką narodową wprowadzenie systematycznej analizy struktur i form funkcjonowania Sejmu i jego organów, w celu dostosowania ich do aktualnych potrzeb społecznych, politycznych i gospodarczych;</u>
          <u xml:id="u-27.19" who="#ElżbietaRutkowska">- dalsze doskonalenie trybu przedkładania i procedowania z projektami aktów prawych uchwalanych przez Sejm;</u>
          <u xml:id="u-27.20" who="#ElżbietaRutkowska">- zakończenie IX kadencji Sejmu poprzedzone powinno być analizą realizacji wniosków i postulatów z kampanii wyborczej do Sejmu IX kadencji i opracowaniem systemu zbierania, a następnie rozliczania się z ich realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejGawłowski">Przedstawione nam sprawozdanie obrazuje w pełni działalność Komisji w okresie sprawozdawczym i należy je przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzOrzechowski">Na jednym z ostatnich posiedzeń naszej Komisji poseł A. Gawłowski zgłosił wniosek, aby powołać sejmową komisję ds. reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KazimierzOrzechowski">Popieram w pełni ten wniosek i uważam, że kontrola Sejmu nad działalnością gospodarczą rządu powinna być poważnie wzmocniona. Już dziś na spotkaniach z wyborcami słyszymy często pytania: „co wy tam robicie w Sejmie, jak rządzicie?” W obecnym układzie stosunków pomiędzy Sejmem i rządem nie mamy dostatecznych warunków do prowadzenia bieżącej kontroli pracy rządu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KazimierzOrzechowski">Przedstawiono nam projekt budżetu na 1988 r., o którym wiadomo, że jest fikcją, gdyż w najbliższej przyszłości trzeba będzie dokonać wielu zmian, a nawet przemieszczeń pomiędzy poszczególnymi paragrafami budżetu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#KazimierzOrzechowski">W swojej wypowiedzi na plenarnym posiedzeniu Sejmu w dniu wczorajszym minister finansów B. Samojlik delikatnie omijał sprawę dotacji. Mówi się nam, że na całym świecie stosuje się dotacje. To prawda, ale dotacje przyznawane są do żywności, a nie do działalności np. górnictwa czy zakładów przemysłowych, jak to ma miejsce u nas.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#KazimierzOrzechowski">Uważam, że bez pomocy posłów rząd nie zdoła wprowadzić w życie II etapu reformy gospodarczej. Wielu ludzi jest nadal przeciwnych, reformie i zajęło pozycję obserwatorów, odmawiając czynnego współuczestnictwa w procesie reformowania. W tych warunkach Sejm powinien wziąć na siebie współodpowiedzialność za realizację reformy gospodarczej, ale w związku z tym musi mieć większe uprawnienia kontrolne w bieżącej działalności rządy. Zgłaszam więc wniosek o powołanie sejmowej komisji ds. reformy gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaRutkowska">Nie mam wątpliwości co do słuszności przedłożonego wniosku, chciałabym tylko, aby członkowie Komisji rozstrzygnęli, czy ma być on podjęty dzisiaj, czy też po styczniowym posiedzeniu naszej Komisji dotyczącym zmian niektórych zapisów regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejGawłowski">Ponawiam mój wniosek, zgłoszony na poprzednim posiedzeniu Komisji, o wzmocnienie funkcji kontrolnej Sejmu i o powołanie komisji ds. reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejGawłowski">Komisja przyjęła wniosek w sprawie powołania sejmowej komisji ds. reformy gospodarczej i postanowiła skierować go do Prezydium Sejmu. Ostateczne sformułowanie i uzasadnienie wniosku zlecono prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejGawłowski">Następnie Komisja przyjęła sprawozdanie ze swej działalności za okres od października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>