text_structure.xml
33.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 listopada 1986 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">projekt budżetu państwa na 1987 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: szef Kancelarii Sejmu Maciej Wirowski, wiceprzewodniczący Rady Krajowej PRON Alfred Beszterda oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Polskiego Komitetu Pokoju, Stowarzyszenia „Wisła-Odra”, Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat do projektu budżetu w części dotyczącej Kancelarii Sejmu przedstawił poseł Kazimierz Modzelewski (SD): Na tle przedłożonego nam projektu przedstawię kilka uwag związanych z pracą Kancelarii Sejmu, a także z naszą poselską pracą, której przecież Kancelaria Sejmu służy. Należy wyrazić uznanie szefowi Kancelarii Sejmu i wszystkim jej pracownikom za udzieloną nam pomoc, umożliwiającą sprawne funkcjonowanie tak niezwykle ważnego organa władzy, jakim jest Sejm.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przechodząc do analizy budżetu pragnę zauważyć, że jest on skonstruowany w sposób wyważony i oszczędny, choć oczywiście uwzględnia zmiany, wynikające z ruchu płac i cen.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na budżecie Kancelarii Sejmu ważą też, w istotny sposób dotacje dla Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, Ogólnopolskiego Komitetu Pokoju, Stowarzyszenia „Wisła-Odra” oraz Polskiego Komitetu Solidarności z Narodami Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Dotacje te stanowią ponad 1/5 budżetu, który dziś rozpatrujemy. Należałoby się zatem zastanowić, czy takie organizacje jak Ogólnopolski Komitet Pokoju i Polski Komitet Solidarności z Narodami Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej powinny być dotowane z budżetu Kancelarii Sejmu, czy też z budżetu Kancelarii Rady Państwa. Za tym drugim rozwiązaniem przemawiałoby to, że Rada Państwa reprezentuje państwo na zewnątrz, zajmuje się problematyką samorządową oraz zagadnieniami stosunków międzynarodowych. Podporządkowanie finansowe tych organizacji Kancelarii Rady Państwa byłoby więc jak najbardziej zasadne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Byłoby warto zaznajomić się bliżej z wydatkami PRON-u. Do takiego wniosku skłania fakt stałego wzrostu liczby pracowników tego ruchu (w r. 1987 o 50 osób), który - przypomnę - miał być ruchem społecznym. Chcę także zauważyć, że PRON korzysta z pomocy partii politycznych i organizacji społecznych, które przecież zatrudniają etatowych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wracając do spraw Kancelarii Sejmu warto podkreślić zwiększenie dbałości o pomieszczenia sejmowe, choć nadal gmach polskiego parlamentu nie może się jeszcze niestety równać z pomieszczeniami parlamentów innych krajów europejskich. Wydaje się przeto konieczne nie tylko dokończenie obecnie przeprowadzanych remontów (warto przy tym zauważyć: pierwszych remontów kompleksowych od ponad 30 lat), lecz także przygotowanie się do dalszych, takich jak np. remonty instalacji cieplnej. Należałoby przy tym zobowiązać Kancelarię Sejmu do podjęcia starań o wykonanie tych prac przez przedsiębiorstwa miejskie, jak najbardziej sprawne i operatywne. Przewidziane są na ten cel poważne, choć nie wiadomo czy wystarczające, kwoty.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Skoro jestem przy sprawie pomieszczeń, Chciałbym zapytać, jak przedstawia się kwestia rewindykacji pomieszczeń Kancelarii Sejmu zajętych ciągle jeszcze na inne cele i przez innych użytkowników. Pytam o to dlatego, iż ogół posłów wskazuje na nienależyte warunki pracy komisji sejmowych, które przecież uzależnione są w znacznej mierze od pracy sekretarzy komisji. Obecnie w jednym pomieszczeniu siedzą sekretarze dwóch a czasem większej liczby komisji, nie ma miejsca na spokojną, rzeczową rozmowę prezydium komisji z jej sekretarzem, nie ma możliwości lokalowych na kameralne spotkania prezydium lub przewodniczącego komisji z przedstawicielami centralnych organów administracji państwowej, organizacji społeczno-zawodowych lub wyborcami. Utrudnia to w znacznym stopniu naszą poselską pracę, podważa wartość merytorycznej działalności komisji. Pragnę przypomnieć, że do zwrotu pomieszczeń Kancelarii Sejmu zobowiązały się najwyższe czynniki państwowe w kraju i zaapelować o praktyczną realizację tych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Trzeba też zmierzać do przywrócenia budyniowi Sejmu należnej mu rangi. Nie służą temu różne zebrania organizowane w gmachu Sejmu. Zamienia się on często w centrum kongresowe. Zrozumiałe jest dążenie do ścisłej więzi Sejmu ze społeczeństwem, w tym poprzez kontakty z różnymi organizacjami. Nie musi to jednak polegać na goszczeniu zebrań tych organizacji w pomieszczeniach sejmowych, co zwiększa ich i tak nadmierne zatłoczenie, utrudnia należytą konserwację i dbałość o właściwy wygląd. Tymczasem podstawową funkcją tego gmachu powinno być służenie posłom i ich pracy, Np. spotkanie posła lub grupy posłów z wyborcami w gmachu Sejmu ma wielkie znaczenie polityczne i integrujące, a w obecnych warunkach takich możliwości nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Warunki pracy posła mają wielkie znaczenie, zostały zresztą ustawowo zagwarantowane. Tak jak miało to miejsce w VIII kadencji także i w IX kadencji mamy do czynienia z Sejmem pracującym. Tymczasem warunki pobytu posłów w Domu Poselskim - mimo wszystkich wysiłków kierownictwa tego domu i jego pracowników - są nienajlepsze. Dlatego też trzeba podjąć wszystkie starania, aby zakończyć budowę nowego hotelu sejmowego. Ma on wiele niedoskonałości; np. schody w nowym hotelu i w nowym budynku administracyjnym są wąskie, śliskie, strome i bez poręczy. Te i inne usterki trzeba jak najszybciej usuwać, trzeba też jak najrychlej kończyć tę inwestycję, co poprawi warunki bytowania posłów. Także Kancelaria Sejmu powinna nadzorować postęp robót w stosunku do harmonogramu i informować naszą Komisję o ewentualnych zagrożeniach realizacji tego harmonogramu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Bardzo cieszy uruchomienie nowego pomieszczenia bufetu, dobrze pracuje sejmowy kiosk „Ruchu”, można by jednak pomyśleć o stworzeniu stałego stoiska „Domu Książki”, który zaspokajałby potrzeby posłów, a także pracowników Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Pragnę również zapytać, w jakim dziale budżetu mieszczą się wydatki na Muzeum Sejmowe. Rozwój tego muzeum powinien być przedmiotem naszej troski; cieszy udane rozpoczęcie jego działalności poprzez zorganizowanie wystawy poświęconej marszałkowi Daszyńskiemu. Tego rodzaju wystawy powinny być udostępnione szerszemu ogółowi - szczególnie młodzieży szkolnej, dla której pobyt w gmachu Sejmu i zapoznanie się z częścią naszej historii jest najlepszą lekcją wychowania obywatelskiego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wobec zapowiedzi zakończenia budowy hotelu sejmowego i budynku administracyjnego pragnę zapytać, czy przewidziane są odpowiednie kwoty na tzw. małą architekturę”, w tym zagospodarowanie terenów zielonych wokół Sejmu; a także czy nie można by pomyśleć o utworzeniu „zielonego wybiegu” w pobliżu kuluarów Sejmu. Jest takie miejsce po prawej stronie kuluarów - patrząc od dolnej palarni. W okresie letnim taka możliwość wyjścia do ogródka byłaby niezwykle pożądana. Może też warto byłoby zainspirować władze miejskie do uporządkowania terenów wokół Sejmu, także zieleni naprzeciw wejścia do Domu Poselskiego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Reasumując wnoszę o przyjęcie budżetu Kancelarii Sejmu. Ufam, że przeze mnie uwagi i wnioski zostaną przez kierownictwo tej Kancelarii wykorzystane w bieżącej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BernardWidera">Jakie są konkretnie wyniki przeglądu struktur organizacyjnych? Czy wpłynęły one na zmianę wielkości wydatków na przyszły rok?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BernardWidera">Mam wątpliwości co do tworzenia gospodarstw pomocniczych. W statystykach będzie mowa o tym, że nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia w administracji, choć faktycznie nic się nie zmieni.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BernardWidera">O ile wzrosły dodatki do emerytur dla byłych posłów w związku z podniesieniem diet poselskich?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BernardWidera">Ilu etatowych pracowników jest zatrudnionych w Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanKrólewski">Przedłożony nam materiał jest czytelny i podejmuje pewne koncepcje ważne dla usprawnienia obsługi Sejmu. Rzuca się w oczy znaczny wzrost planowanych kosztów, sięgający 37% w stosunku do ubiegłego roku. Sądzę, że jest to uzasadnione, zwłaszcza jeśli się weźmie pod uwagę budowę domu poselskiego i prowadzone remonty. Dla pełniejszego obrazu należałoby jednak w części opisowej choć w dwóch zdaniach powiedzieć, dlaczego te koszty wzrastają tak znacznie. Nie zgłaszam co do tego uwag, mówię tylko, że potrzebne jest jakieś wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BogdanKrólewski">Kto powinien decydować o wzroście zatrudnienia w aparacie PRON?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BogdanKrólewski">Mówi się, że w 1987 r. ma ono zwiększyć się o 50 osób. Nie kwestionuję tego, proszę tylko o wyjaśnienie, kto podejmuje w tej sprawie decyzję.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BogdanKrólewski">Uzasadniona jest potrzeba budowy mieszkań dla pracowników Kancelarii Sejmu. Na rozpoczęcie tej budowy przewiduje się w budżecie 20 mln zł. Jaki ma być zakres tego przedsięwzięcia i dla jakich pracowników przewidziane są te mieszkania? W jakim stopniu wpłynie to na pozyskanie wysoko kwalifikowanej kadry dla obsługi Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HelenaGalus">Materiały nie są podpisane. Mnie to zawsze bardzo razi. Czy wynika to stąd, że ktoś kto je opracowywał nie chce ich firmować, czy też z lekceważenia tych, którzy będą je czytać?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#HelenaGalus">Kancelaria Sejmu miała kłopoty z zatrudnieniem pracowników obsługi technicznej. Czy występują one nadal?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#HelenaGalus">Od czasu zmiany na stanowisku szefa Kancelarii Sejmu zauważalna jest poprawa w rozwiązywaniu pewnych spraw dotyczących obsługi posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaRutkowska">Podzielam uwagi posłanki H. Galus w sprawie podpisania materiałów. Rygorystycznie wymagamy tego od organów rządowych, powinniśmy więc przestrzegać tej reguły także na własnym podwórku.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaRutkowska">Czy środki przeznaczone na inwestycje gwarantują to, że do końca 1987 r. budowa Domu Poselskiego zostanie zakończona?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ElżbietaRutkowska">Czy środki przeznaczone na administrację w pełni zaspokajają potrzeby etatowe dotyczące obsługi posłów, a zwłaszcza komisji sejmowych?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ElżbietaRutkowska">Jak przebiega tworzenie zarządu Domu Poselskiego, który ma być zakładem budżetowym i ma przynosić dochód.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ElżbietaRutkowska">Przewiduje się aż 70 etatów dla Stowarzyszenia „Wisła-Odra”. Jak sama nazwa wskazuje, jest to organizacja społeczna, więc w terenie powinna ona działać siłami społecznymi. Trochę mnie to razi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AlfredWawrzyniak">W związku z tą ostatnią sprawą chciałem zapytać, jaka jest struktura etatów w organizacjach dotowanych z budżetu Kancelarii Sejmu, to znaczy, ile etatów pochłania obsługa, a ile przeznaczonych jest dla działaczy merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejWirowski">Proponuję, aby najpierw do poruszanych zagadnień ustosunkowali się przedstawiciele organizacji korzystających z naszego budżetu. Kancelaria Sejmu nie dokonuje oceny zadań społeczno-politycznych tych organizacji a tylko prowadzi ich finansowanie i ewentualnie sygnalizuje, że nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb w postulowanej wysokości. Propozycje dotyczące budżetu Ogólnopolskiego Komitetu Pokoju dotyczyły 190 mln zł. Prezydium Sejmu zatwierdziło projekt w niższej wysokości, a z tego 50 mln zostało zapisanych jako rezerwa budżetowa. Nie oznacza to, że tych środków nie damy, jednak mogą być one przeznaczone na konkretne i uzasadnione cele według przedłożonych wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyOniszewski">Stowarzyszenie „Wisła-Odra” powstało w roku ubiegłym, a działa począwszy od roku bieżącego. Działalność ta nasilała się w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyOniszewski">Zaplanowano 70 etatów, gdyż każda działalność społeczna wymaga minimum biurokracji. Przewidujemy na każde województwo przynajmniej 1 osobę, która powinna zapewnić obsługę techniczną. Pozostałe etaty przewidziane są dla centrali oraz mającej powstać Akademii Zamojskiej. Z tych samych powodów następuje wzrost wydatków z budżetu. Zaproponowana kwota zaspokoi potrzeby rozwijającej się działalności naszego stowarzyszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRutkowska">Skoro budżet stowarzyszenia zaliczany jest do budżetu Kancelarii Sejmu, a nasza Komisja rozpatruje ten fragment budżetu, to przy rozliczaniu budżetu poprosimy o poinformowanie nas o działalności, zasadach funkcjonowania i celach stowarzyszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKrólewski">Czy są to etaty wykorzystane, czy też dopiero tworzone?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyOniszewski">Tylko 30 etatów jest już wykorzystanych, z tym, że niektóre są rozbite na połówki.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyOniszewski">Czy ta liczba etatów nie wystarcza? Działalnością społeczną zajmują się ludzie, którzy mają czas. Można by więc rozwiązywać problemy oferując pół etatu emerytom czy rencistom. Natomiast nowe etaty należałoby wprowadzać stopniowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AlfredBeszterda">Jestem działaczem społecznym PRON, a nie pracownikiem etatowym. Są tu na sali również pracownicy etatowi PRON będący fachowcami w dziedzinie finansów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AlfredBeszterda">Zabiorą oni jeszcze głos w sprawach szczegółowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AlfredBeszterda">W koreferacie rozważano zasadność finansowania PRON przez Kancelarię Sejmu bądź Kancelarię Rady Państwa. Zwracam uwagę, że przeszłości dokonano już w tych sprawach uzgodnień i nie ma chyba po co do tego wracać.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AlfredBeszterda">PRON jest ogromnym ruchem, który ma 24 tys. ogniwa podstawowe, w tym 11 tys. wiejskich, 8.300 zakładowych, 1800 osiedlowych i 2300 środowiskowych instancji. W ruchu tym działa 1,3 mln aktywistów. W skład tego ruchu wchodzi 155 organizacji, które zgłosiły swój akces na szczeblu centralnym oraz 1319 na szczeblu wojewódzkim. PRON posiada też takie agendy, jak NFOZ, który sam się finansuje, Krajowy Komitet Dziecka wraz z Funduszem na Rzecz Dzieci, Komitet Grunwaldzki. W przyszłości dołączy prawdopodobnie ruch ekologiczny.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AlfredBeszterda">Ze względu na specyfikę naszego ruchu, przy braku hierarchicznego podporządkowania, jedynie skromny aparat etatowy może gwarantować właściwe funkcjonowanie. Aparat etatowy jest niestety jeszcze zbyt szczupły, na co wskazują działacze. Korzystamy wprawdzie ze wsparcia sygnatariuszy, ale w praktyce dotyczy ono raczej zagadnień merytorycznych a nie organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AlfredBeszterda">Podział sił między centralę a teren wydaje się właściwy. Na szczeblu centralnym pracuje 90 pracowników etatowych. Nie zamierzamy tego aparatu rozbudowywać, nowe etaty powinny być wykorzystane w terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JadwigaTkacz">Punktem wyjścia preliminarzy budżetowych były założenia planu 5-letniego oraz wykonanie budżetu w roku ubiegłym. Preliminarze budżetowe przedłożone przez Rady Wojewódzkie PRON zostały zbiorczo rozpatrzone przez Prezydium Rady Krajowej, które uwzględniło również preliminarze wydatków na organizacje finansowane przez PRON. Prezydium rozpatrywało te propozycje bardzo wnikliwie, ponieważ świadome jest rezonansu społecznego decyzji o wzroście wydatków.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JadwigaTkacz">Wzrost dotacji wynika z tego, że w 1987 r. ma odbyć się kongres PRON i kampania wyborcza. Nie muszę chyba, uzasadniać, że wiążą się z tym znaczne wydatki. Finansujemy też komitet Grunwaldzki, choć trzeba zwrócić uwagę, że jest to finansowanie bardzo oszczędne, przewidujemy bowiem 10 mln zł i 4 etaty.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JadwigaTkacz">Zostały wstępnie opracowane założenia i charakter społecznego ruchu ekologicznego. W 1987 r. przewidujemy 50 etatów na ten cel.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JadwigaTkacz">W PRON wydatki na aparat administracyjny nie przekraczają 5% środków. W centrali marny 90 etatów, w tym 40 to obsługa techniczna. Korzystamy z różnego rodzaju świadczeń i usług niektórych urzędów i uczestników ruchu.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JadwigaTkacz">Dotacja na 1987 r. przeliczona na jednego mieszkańca PRL wynosi 15 zł na jedną osobę. Tymczasem za sprawą społecznych działaczy funkcjonuje Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia i Fundusz na Rzecz Dzieci, które uzyskują 350 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca naszego kraju. Ma to chyba wyraźną wymowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekPaliszewski">Działalność OKP jest finansowana z budżetu Kancelarii Sejmu od stycznia 1984 r., co jest wynikiem uzgodnień między Kancelarią Sejmu i Kancelarią Rady Państwa. Rozwiązanie to ma poważne zalety, przede wszystkim w kontaktach międzynarodowych. Niekiedy bowiem próbuje się dochodzić naszej proweniencji; czy jesteśmy instytucją państwową, „reżimową”, czy też społeczną. Obecne usytuowanie jest chyba najbardziej demokratyczne i ułatwia nam działalność.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JacekPaliszewski">Połowa etatów Ogólnopolskiego Komitetu Pokoju to etaty administracyjne, połowa zaś merytoryczna. Funkcjonuje też 49 komitetów na szczeblu wojewódzkim wspieranych przez PRON, działają one jednak całkowicie na zasadach społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejWirowski">Chcę przeprosić Komisję i posłów za nieumieszczenie podpisu - postaramy się pamiętać w przyszłości o tej klauzuli w naszych materiałach.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MaciejWirowski">Przejdę teraz do podniesionych w dyskusji problemów. Dbałość o pomieszczenia Sejmu jest sprawą wciąż aktualną. Gmach Sejmu to budynek piękny i funkcjonalny, ważne jest nie tylko przywrócenie mu dawnej świetności, ale także jego przyozdobienie. Pracujemy obecnie nad tą ostatnią kwestią i powstaje koncepcja wewnętrznego wystroju Sejmu, nawiązująca do historii polskiego parlamentaryzmu i postaci wielkich Polaków. Poinformujemy Komisję o tych przedsięwzięciach.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MaciejWirowski">Wkrótce czeka nas bardzo poważna operacja, która na pewien czas zburzy obecny wygląd budynku: całkowita wymiana instalacji wodnokanalizacyjnych, ogrzewczych, elektrycznych i elektronicznych, a także zainstalowanie systemów wentylacyjnych w poszczególnych salach. Przedsięwzięcie to wymaga ogromnych nakładów finansowych i znacznego wysiłku organizacyjnego. Podjęto już konkretne działania, wydane zostały dyspozycje dotyczące zakupu materiałów, które już napływają. Remont będzie prowadzony w taki sposób, by nie naruszyć trybu prac Sejmu, a równocześnie zapewnić niezbędne warunki działania naszym pracownikom (np. Biuro Prac Sejmowych będzie musiało zostać wyprowadzone na jakiś czas z jego pomieszczeń). Jest to jednak operacja niezbędna, gdyż instalacje niebyły remontowane od czasu wzniesienia budynku. Pragniemy przynajmniej częściowo zastosować takie rozwiązania, które wykluczyłyby konieczność dokonywania tego rodzaju remontów w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MaciejWirowski">Kolejny problem to rewindykacja pomieszczeń sejmowych. W tym roku udało się nam zwolnić 43 miejsca w starym Domu Poselskim, do nowych pomieszczeń przeniesiony został Trybunał Konstytucyjny. Nadal zajmuje sejmowe pomieszczenia redakcja czasopisma „2 Pola Walki” - przy czym pragnę poinformować, że postawiono do jej dyspozycji zastępcze pomieszczenia. Uzyskujemy też pomieszczenia zastępcze dla osób mieszkających w gmachu Sejmu - dotyczy to np. rodziny byłego komendanta gmachu. Część pomieszczeń zajmuje Instytut Nauk Społecznych przy KC PZPR, a ściślej jego Zakład Historii Ruchu Robotniczego; uzgodniono już z posłem J. Maciszewskim, że zakład ten wyprowadzi się na początku 1987 r. - co pozwoli na odzyskanie sporej liczby pomieszczeń, przeznaczonych pierwotnie dla zastępców przewodniczącego Rady Państwa. Uzyskano by również w ten sposób dwie duże sale konferencyjne. Rewindykację pomieszczeń sejmowych będziemy przeprowadzać z całą konsekwencją.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MaciejWirowski">W celu poprawy warunków pracy posłów zamierzamy udostępnić 2–3 nowe pomieszczenia dla odbywania posiedzeń prezydiów komisji lub niewielkich grup posłów, a także jako miejsca pracy posłów.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MaciejWirowski">Poseł sprawozdawca mówił o konieczności przywrócenia gmachowi Sejmu należnej mu rangi, by nie pełnił on funkcji centrum kongresowego. Staramy się ograniczać korzystanie z gmachu Sejmu przez wszelkie instytucje poza Kancelarią Sejmu, Kancelarią Rady Państwa, a także PRON, bowiem uważam, że ruch ten powinien mieć prawo korzystania z pomieszczeń Sejmu, przynajmniej do czasu stworzenia mu innych możliwości.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MaciejWirowski">Remont elewacji zewnętrznej budynku Sejmu będzie możliwy po całkowitym zakończeniu remontu dachu, który obecnie dobiega końca. Przez lata kładziono tam kolejne warstwy papy i lepiku teraz zerwano to wszystko i położono nowoczesną warstwę deszczochronnej izolacji z gwarancją udzieloną przez wykonawcę na 10 lat.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MaciejWirowski">Jeśli idzie o Dom Poselski - dziś już można mówić o domach starym i nowym. Jeszcze w I kwartale br. 327 posłów mieszkało w starym Domu Poselskim, zaś 43 w hotelach miejskich; tylko 3 posłów zajmowało pomieszczenia 1-osobowe, 220 mieszkało w pokojach 2-osobowych, 8 - w 4-osobowych, a 5 posłów zajmowało jeden wspólny pokój. Dziś już 77 posłów zajmuje samodzielne pokoje, a 198 mieszka w pomieszczeniach 2-osobowych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MaciejWirowski">Zorganizowany został w nowym miejscu punkt sprzedaży artykułów reglamentowanych dla pracowników, a wyprowadzenie go z dotychczasowego pomieszczenia pozwoliło na otwarcie tam bufetu o unowocześnionym wystroju. Staramy się też o doraźne upiększanie wystroju wnętrz sejmowych, m. in. kwiatami. Wielkich nakładów, pracy wymaga zachowanie tego, co już osiągnięto - potrzebny jest jednak stały współudział wszystkich użytkowników gmachu.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MaciejWirowski">Zgłoszona została propozycja zorganizowania stałego stoiska Domu Książki. Sądzę, że będzie to w przyszłości możliwe, staramy się bowiem o wprowadzanie jak największej liczby, udogodnień dla posłów. Biuro Prezydialne zostało przekształcone w Biuro Prezydialne i Spraw Poselskich; posłowie będą mogli przy jego pomocy załatwiać coraz więcej swych spraw.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#MaciejWirowski">Jedno z pytań dotyczyło budżetu Muzeum Sejmowego. Nakłady te ujęte są w funduszu celowym na działalność kulturalną i w funduszu remontowym Kancelarii Sejmu - w którym znajdują się środki na remont byłego gmachu Senatu, gdzie Muzeum znajdzie w przyszłości stałe pomieszczenie. Jest to bardzo poważna przebudowa.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#MaciejWirowski">Trwają też prace w najbliższym otoczeniu gmachu Sejmu. Kontynuowane są roboty ziemne, trwa też budowa nowej drogi dojazdowej, co musi trwać sporo czasu, bo niewielu już specjalistów umie układać klinkier. Gdy roboty te zostaną zakończone, rozpocznie się sadzenie krzewów. Zwróciliśmy się też do prezydenta Warszawy o naprawę Traktu Sejmowego, łącznie z obskurną dziś już kładką nad Trasą łazienkowską - na pewno jeszcze wytrzymałą, ale optycznie znajdującą się w stanie ruiny. „Mostostal” otrzymał już zlecenie remontu tej kładki.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#MaciejWirowski">Poseł B. Widera pytał o przebieg przeglądu struktur zatrudnienia. Dokonaliśmy już takiego wstępnego przeglądu, połączonego z oceną kwalifikacji poszczególnych pracowników; obecnie przystępujemy do właściwej atestacji stanowisk pracy, którą zamierzamy zakończyć do lutego przyszłego roku. W tym wstępnym etapie odzyskano w Kancelarii Sejmu 6 etatów - z czego 5 przeznaczono na nowe funkcje.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#MaciejWirowski">Nowy sposób rozliczania gospodarstw pomocniczych został zapisany w naszym przyszłorocznym budżecie zgodnie z ogólnymi zasadami finansowymi, które mają obowiązywać w 1987 r. Dotychczas nasz budżet ujmował wszystkich zatrudnionych - łącznie ze Strażą Marszałkowską - w kategorii pracowników administracyjnych; teraz w tej ostatniej znajduje się wyłącznie rzeczywista administracja. Nic się w istocie nie zmienia, wykazana jednak zostaje realna ta wielkość zatrudnienia w administracji, do której zaliczani byli dotychczas np. ślusarze. Obecnie istnieć będzie rozróżnienie między pracownikami merytorycznymi i pracownikami obsługi.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#MaciejWirowski">Zwiększenie dodatków emerytalnych dla byłych posłów - emerytów nastąpi w takiej samej skali, jak wzrost diet poselskich. Ponieważ dodatki te wynoszą 50% stawki diety - wzrosną z 7,5 do 12,5 tys. zł. Przewiduje się w przyszłości dalsze regulacje wysokości diet poselskich.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#MaciejWirowski">W nawiązaniu do kolejnego pytania pragnę wyjaśnić, że w Kancelarii Sejmu mamy 181 etatów.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#MaciejWirowski">Interesowano się wzrostem nakładów. 100 mln zł przypada tu na rezerwę budżetową, o 102 mln zł większe będą wydatki związane z podwyższeniem diet poselskich i dodatków emerytalnych dla byłych posłów, 75 mln zł wynika z zadecydowanych, już podwyżek płac, o 237 mln zł wzrosną nakłady inwestycyjne, zaś o 160 mln zł - nakłady na organizacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#MaciejWirowski">Poseł B. Widera interesował się również działaniami na rzecz ograniczenia zatrudnienia w Kancelarii Sejmu. Nasze działania idą tu w dwóch kierunkach. Jeden, to ograniczenie zatrudnienia, m. in. dzięki wprowadzaniu na dość szeroką skalę nowej techniki biurowej. Drugi, to przemieszczenia strukturalne pracowników; np. wielu komisjom sejmowym potrzebny jest jeszcze jeden sekretarz (jeden do spraw merytorycznych i jeden do spraw roboczych). Wiąże się to również z usprawnianiem struktur organizacyjnych Kancelarii Rady Państwa, bo w wielu przypadkach możliwe jest wykonywanie przez obie kancelarie wspólnych czynności.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#MaciejWirowski">Poseł B. Królewski poruszał kwestię budownictwa mieszkaniowego. Mamy już na ten cel dwie lokalizacje. Jedna to róg ulic Wiejskiej i Matejki: w 1987 r. przewiduje się tam niewielki zakres robót, związanych głównie z inwentaryzacją podziemnych instalacji; trwają też prace projektowe. Wymagania w tym zakresie są duże, gdyż budynek musi architektonicznie odpowiadać otoczeniu. Trwa też spór z naczelnym architektem Warszawy, gdyż godzi się on na wzniesienie budynku najwyżej 5-kondygnacyjnego, gdy nam potrzebny jest 7-kondygnacyjny, Druga lokalizacja, przyszłościowa, to ul. Sobieskiego w rejonie ogrodów Rady Państwa i budynku radzieckiego przedstawicielstwa handlowego.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#MaciejWirowski">Poseł H. Galus interesowała się kłopotami z zatrudnieniem. Kłopoty te w Warszawie zawsze były, są i nie przeminą. Mogę jednak stwierdzić, że np. wyposażenie nowego Domu Poselskiego uatrakcyjnia ten obiekt dla pracowników hotelarstwa. Istotne jest również to, że w myśl nowych zasad w jednostkach budżetowych będą obowiązywały zasady płacowe odpowiadające danej grupie zawodowej - a więc np. zarobkom ślusarzy - nie zaś takie, jak w administracji centralnej.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#MaciejWirowski">Nakłady inwestycyjne na budowę nowego Domu Poselskiego w 1987 r. przeznaczone będą na wykończenie wnętrz i otoczenia budynku, a także na wybudowanie stacji generatorów elektrycznych, aby gmach Sejmu był w przyszłości uniezależniony od awarii sieci. Związane są z tym również pewne potrzeby kadrowe, jednak zatrudnienie w jednostkach budżetowych nie jest limitowane.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#MaciejWirowski">Pragnę również odpowiedzieć na pytania skierowane pod adresem Kancelarii Sejmu w toku innego posiedzenia Komisji. Koszty budowy, nowego Domu Poselskiego rosną, gdyż stale wzrastają ceny materiałów i robocizny.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#MaciejWirowski">Opracowano już projekt powiększenia pomieszczeń restauracji sejmowej, przeprowadzono niezbędne badania stropów i nad obecną restauracją oddane zostanie na jej użytek dodatkowe, również duże pomieszczenie, które funkcjonowałoby w razie potrzeby - w dniach szczególnego nasilenia prac w Sejmie. Obecnie konieczność wydawania 2 tys. obiadów dziennie (jak np. wczoraj) uniemożliwia stworzenie przyzwoitych warunków konsumpcji.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#MaciejWirowski">Muzeum Sejmu rozpoczęło już działalność. Jego dziełem jest wystawa poświęcona Ignacemu Daszyńskiemu. Dziś dyrektor muzeum poinformował mnie o zdobyciu unikalnego plakatu z kampanii wyborczej w 1921 r. Gromadzone są już więc eksponaty związane z dziejami polskiego parlamentaryzmu - często ulotne, a zarazem istotne dla kultury polskiej.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#MaciejWirowski">Kończąc - pragnę podziękować za ocenę naszej pracy. Zespół pracowników Kancelarii Sejmu jest liczny, staramy się doskonalić jego działalność - choćby wprowadzając powielanie roboczego tekstu stenogramu z obrad Sejmu, przepisywanego dotychczas na maszynie w 12 egzemplarzach. Przede wszystkim będziemy mieć na względzie sprawy związane z merytoryczną obsługą Sejmu i posłów, pracujących dla potrzeb kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzModzelewski">Chcę jeszcze służyć radą - by przewidzieć pewną kwotę dewiz na sprowadzenie kształtek o wysokiej jakości do instalacji, by za parę lat nie trzeba było ponownie kuć ścian gmachu Sejmu. Stare kształtki wytrzymały 30 lat, nowe mogą nie wytrzymać nawet 5.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzModzelewski">Myślę również, że przy zagospodarowywaniu otoczenia gmachu Sejmu dobrze byłoby pomyśleć o jakimś patio, w którym posłowie mogliby posiedzieć przy ładnej pogodzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaRutkowska">W dyskusji zostały uwypuklone niewątpliwie zauważalne pozytywy w działalności Kancelarii Sejmu. Poprawiono wreszcie warunki pracy posłów w starym Domu Poselskim, są maszyny do pisania i papier - sprawa może śmieszna, ale dotychczas nawet tego nie było. Czujemy się w Warszawie lepiej, niż w poprzednich latach - choć mówię to ostrożnie - i chcemy, by warunki naszej poselskiej pracy ulegały dalszej poprawie. Mamy nadzieję, że Kancelaria Sejmu będzie systematycznie rozwiązywała wszystkie te problemy, o których była tutaj mowa.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ElżbietaRutkowska">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1987 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ElżbietaRutkowska">Następnie Komisja przyjęła informację o działalności wojewódzkich zespołów poselskich w III kwartale br. Rozpatrzono też sprawy bieżące.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>