text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 września 1986 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt uchwały Prezydium Sejmu w sprawie wzorcowego regulaminu trybu pracy wojewódzkiego zespołu poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: szef Kancelarii Sejmu Maciej Wirowski oraz wiceprzewodniczący Rady Krajowej PRON Alfred Beszterda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaRutkowska">Ustawa o obowiązkach i prawach posłów oraz regulamin Sejmu precyzują zadania wojewódzkich zespołów poselskich. Zespoły te od początku IX kadencji pracują na podstawie tymczasowych regulaminów. Zadania wojewódzkich zespołów poselskich oraz zasady realizacji tych zadań powinny być określone we wzorcowym trybie ich pracy, stanowiącym załącznik do uchwały Prezydium Sejmu, które zwróciło się do Komisji o zaopiniowanie projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaRutkowska">Doradca szefa Kancelarii Sejmu Bogdan Gawroński: W projektowanej uchwale Prezydium Sejmu reguluje problemy wspólne dla wszystkich wojewódzkich zespołów. Tryb pracy tych zespołów musi być różny. Powinien on zależeć od miejscowych warunków. Dotyczy to zwłaszcza składu kierownictwa zespołu. Odpowiednią propozycją zawiera §3 projektu, który przewiduje, że w największych zespołach może być nawet kilku wiceprzewodniczących. Za regulacją tych zagadnień w odrębnych aktach przemawia to, że nie da się ustalić wielu szczegółowych kwestii - np. godzin pracy sekretariatów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaRutkowska">W §4 nie proponuje się szczegółowego określenia zakresu planów pracy wojewódzkich zespołów poselskich. Jak wiadomo, Sejm obejmuje planowaniem okres sesji jesiennej i wiosennej. Niektóre z WZP mają natomiast zamiar opracować kalendarz spotkań na okresy miesięczne i kwartalne. Praktyka jest niejednolita. Oczywiście terminarz posiedzeń powinien być zgodny z rytmem prac Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaRutkowska">Chcielibyśmy dodać jeszcze dwie autopoprawki:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ElżbietaRutkowska">- w §8 ust. 2 wyraz „Plan” otwierający zdanie powinien zostać zastąpiony słowem „Kalendarz”. Byłoby to dostosowanie tekstu projektu do reguł, o których mówiliśmy wcześniej;</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ElżbietaRutkowska">- w §12 ust. 2 pkt 1 słowa „ochronę ich praw” należy zastąpić słowami” pomoc w zakresie realizacji ich uprawnień”. Poprawka ta ma znaczenie redakcyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ElżbietaRutkowska">Do zakończenia prac nad uregulowaniem działalności terenowej posłów niezbędne jest zrealizowanie wniosków zawartych w opinii nr 1 Komisji skierowanej do prezesa Rady Ministrów. Wnioski te dotyczyły dostosowania do ustawy przepisów odnoszących się do zasad współdziałania organów administracji z wojewódzkimi zespołami poselskimi. Niezbędne jest również uwzględnianie dotychczasowych doświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ElżbietaRutkowska">Zaprezentowana koncepcja zakłada, że z chwilą podjęcia przez wojewódzkie zespoły poselskie uchwał w sprawie trybu pracy wygasną stosowane w zespołach regulaminy tymczasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzOrzechowski">Chciałbym podkreślić, że druga poprawka, o której mówił przedstawiciel Kancelarii Sejmu ma istotne znaczenie merytoryczne. Przecież propozycja wyjściowa przyznawała wojewódzkim zespołom poselskim uprawnienia władcze, do czego zespoły te nie mają kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRutkowska">W maju 1986 r. uchwaliliśmy opinię do prezesa Rady Ministrów, dotyczącą m. in. stosunku administracji do interwencji poselskich. Do tej pory nie mamy odpowiedzi. Wpłynęło wprawdzie pismo do ministra M. Wirowskiego w tych sprawach, ale nie jest to regulaminowa odpowiedź na naszą opinię. Powinniśmy więc domagać się natychmiastowego udzielenia odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewBiałecki">W §4 pkt 3 należy zaznaczyć, że wojewódzki zespół poselski współpracuje z członkami Rady Społeczno-Gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRutkowska">Wynika to z regulaminu Sejmu, jednak poseł Z. Białecki ma rację. Skoro wymieniamy różne podmioty, z którymi wojewódzki zespół współpracuje, to trzeba wymienić także Radę Społeczno-Gospodarczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaciejWirowski">W tym przepisie mówi się o organizacjach społecznych w sposób bardzo ogólny. Wymienianie Rady Społeczno-Gospodarczej byłoby dokładnym wskazaniem tego podmiotu. Pamiętajmy, że Rada jest organem powołanym na okres jednej kadencji. Zależy nam tymczasem, by tryb pracy wojewódzkich zespołów poselskich miał trwały charakter.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Zastanawiam się, czy Rada Społeczno-Gospodarcza będzie instytucją tak trwałą jak Sejm. Pamiętajmy o sformułowaniach zawartych w regulaminie Sejmu. Czy nie są one wystarczające?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RomanPillardy">Projektowana, uchwała stanowi podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Projekt jest pełniejszy niż obecnie stosowane zasady i bardziej uniwersalny. Podzielam pogląd posła K. Orzechowskiego, gdy chodzi o charakter autopoprawki. Ma ona istotne znaczenie z punktu widzenia określenia funkcji wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RomanPillardy">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że wielu posłów ma kłopoty z dojazdem do Sejmu, ze zdobyciem miejscówek. To są uciążliwości, o których nie zawsze wie Kancelaria Sejmu. Chodzi o pozycję posła jako osoby publicznej. Spodziewam się, że te problemy dotrą do naszej Komisji za pośrednictwem wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewBiałecki">Chciałbym zauważyć, że jeżeli w kolejnej kadencji Rada Społeczno-Gospodarcza nie zostanie powołana, to wówczas odpowiednio zmienimy regulamin Sejmu. Jednak na razie Rada działa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaRutkowska">Rozumiem, że poseł Z. Białecki podtrzymuje swój wniosek. Ja zresztą także popieram tę propozycję Poseł Tadeusz Stadniczeńko (SD): W projektowanej uchwale mówi się, że wojewódzkie zespoły współdziałają z organami Sejmu. A przecież Rada Społeczno-Gospodarcza jest także organem Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ElżbietaRutkowska">To nie jest organ Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MaciejWirowski">Rozumiem intencje tej propozycji. Może należałoby napisać o współdziałaniu z członkami Rady Społeczno-Gospodarczej nie zaś z Radą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaRutkowska">A zatem zamieścimy odpowiednie uzupełnienie w ust. 3, po słowach „Kancelarią Sejmu” albo po słowach „ogniwami PRON”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RomanPillardy">To niczego nie rozwiązuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRutkowska">Propozycja posła Z. Białeckiego wydaje się słuszna zwłaszcza w świetle regulaminu Sejmu. Nie jest wykluczone, że Rada Społeczno-Gospodarcza nie będzie powoływana w kolejnych kadencjach, ale nieuwzględnienie członków Rady w omawianym przepisie miałoby charakter swoistego ograniczenia możliwości zespołu i pozycji Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RomanPillardy">Wycofuję moją uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszStadniczeńko">W §4 ust. 3 proponuję zachować taką kolejność jak w Regulaminie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdamWójcik">Proponuję zamieścić odpowiednie uzupełnienie po słowach „Kancelarii Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AdamWójcik">Następnie, na wniosek przewodniczącej, Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie trybu pracy wojewódzkiego zespołu poselskiego, z uwzględnieniem zgłoszonych autopoprawek oraz wniosku posła Z. Białeckiego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AdamWójcik">W dalszym ciągu obrad rozpatrywano sprawy różne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaRutkowska">Chciałabym zwrócić się do członków Komisji z prośbą o przygotowanie się. do posiedzenia, które będzie poświęcone rozpatrzeniu informacji o działalności wojewódzkich zespołów poselskich oraz ich członków. Posiedzenie to odbędzie się w końcu października. Proponujemy odbycie wizytacji w terenie w porozumieniu z Kancelarią Sejmu i Radą Krajową PRON. Wizytacja dotyczyłaby działalności WZP w Opolu, Toruniu. i Lesznie. Należy przestrzegać zasady, by np. do Opola nie wyjeżdżał poseł z Opola. Dzięki udziałowi przedstawicieli PRON będzie można przeanalizować zagadnienia współpracy wojewódzkich zespołów z PRON, radami narodowymi, członkami Rady Społeczno-Gospodarczej. Powinny nas interesować wszystkie problemy. Wizytacja w Opolu będzie prowadzona przez posła R. Pillardy, w Toruniu przez posła B. Królewskiego, w Lesznie przez poseł H. Galus. Wszystkie WZP otrzymały dokument zawierający zasady współpracy ogniw PRON z wojewódzkimi zespołami poselskimi przyjęty przez Prezydium Sejmu i kierownictwo PRON. Byłoby dobrze, by członkowie Komisji otrzymali ten dokument i zapoznali się z nim.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ElżbietaRutkowska">Następnie Komisja upoważniła swe prezydium do sprecyzowania stanowiska w sprawie nieuzyskania odpowiedzi na opinię skierowaną do prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzModzelewski">Proponuję, by sprawdzić postęp robót w hotelu poselskim w końcu października.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Ilu posłów mieszka w hotelach miejskich, tzn. poza Domem Poselskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MaciejWirowski">Nie ma takich posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Jak się przedstawia rozwiązanie sprawy diet? Musimy odpowiadać na te pytanie w wojewódzkich zespołach poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaRutkowska">Nikt nie mieszka poza Domem Poselskim dzięki temu, że wykwaterowano Trybunał Konstytucyjny. Słusznie podniesiono znaczenie bieżącej kontroli budowy hotelu sejmowego. Wybieram się tam dziś po posiedzeniu z marszałkiem Sejmu. We wrześniu miał być zasiedlony budynek „D”, co jednak nie nastąpiło. Brak telefonów wyklucza taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RomanPillardy">Należałoby w październiku odbyć wizytację z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MaciejWirowski">Zostały zmienione zasady przesyłania posłom poczty. Będą stosowane specjalne koperty. Płacimy za to jak za ekspres. Mamy sygnały, że do niektórych posłów przesyłki docierają uszkodzone. Duże koperty nie mieszczą się w skrzynkach i często są pozostawiane obok nich. Zwróciliśmy się do posłów z ankietą, by ocenić, czy doręczanie poczty uległo poprawie. Trzeba się zastanowić, czy nie kierować przesyłek do zakładów pracy albo do wojewódzkich zespołów poselskich. Rzecz w tym, by listy dochodziły terminowo. Prosimy o sygnalizowanie występujących nieprawidłowości w tym zakresie, gdyż ponosimy wysokie koszty przesyłek.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MaciejWirowski">Nie można godzić się z trudnościami w dojazdach posłów do Sejmu, bo przecież od kolei niczego nie dostajemy za darmo. Opłacamy przejazd każdego posła. Sejm pokrywa koszty w uzgodnionej wysokości. Nie ma powodu, by usługi były świadczone w sposób budzący wątpliwości. Płacimy tyle, ile zażądały PKP. Nikt nam nie robi łaski. Możemy domagać się, by usługi były świadczone należycie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MaciejWirowski">Od 12 posiedzenia wszyscy posłowie mieszkają w Domu Poselskim, nikt nie mieszka już na mieście. Część posłów moglibyśmy wprowadzić do nowego hotelu już teraz. Pośpiech jest jednak niewskazany. Potrzebny jest okres „jałowego biegu”, żeby wszystko w hotelu zaczęło dobrze funkcjonować. Dlatego zdecydowaliśmy się opóźnić zakwaterowanie posłów o 1 miesiąc. Początkowo korzystanie z nowego hotelu będzie się wiązało z pewnymi uciążliwościami. Przejście podziemne jest już gotowe, ale będzie uruchomione dopiero po oddaniu do użytku części „B”. Są trudności z zainstalowaniem potrzebnej liczby telefonów. W recepcji i na każdym piętrze będzie telefon, jednak nie mogliśmy ich zainstalować w pokojach. Wymagałoby to przeprowadzenia, kosztem kilku milionów złotych, napowietrznej linii i rozkucia ścian, by uruchomić po jednym telefonie na dwa pokoje. M. in. na skutek naszej interwencji przyspieszono budowę nowoczesnej, 7-cyfrowej centrali telefonicznej. Minister łączności zapoznał się z sytuacją i podjął decyzje służące przyspieszeniu tych prac. Podobna centrala dobrze pracuje w URM. Będziemy niecierpliwie czekali na wnioski i wrażenia posłów, którzy zechcą zamieszkać w nowym hotelu. Oddamy do użytku pomieszczenia dla 60 posłów, podczas gdy w hotelu docelowo ma ich zamieszkać 350 osób. Znaczna część pomieszczeń będzie oddawana w przyszłym roku. W październiku należałoby odbyć na budowie spotkanie z kierownictwem resortu, z budowlanymi. Z punktu widzenia moich doświadczeń mogę stwierdzić, że poważne zaawansowanie robót wymaga dobrego wykorzystania okresu jesienno-zimowego na roboty wykończeniowe wewnątrz hotelu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzModzelewski">W czasie plenarnych posiedzeń Sejmu posłowie nie mają, gdzie zjeść obiadu. Miejsca w restauracji zajmują pracownicy Kancelarii Sejmu. Należałoby tak skorelować posiłki pracowników i posłów, by ci ostatni mogli usiąść przy stoliku i zjeść obiad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MaciejWirowski">W przerwie posiedzenia można przyjąć w restauracji 500 osób. Tymczasem w posiedzeniu bierze udział ok. 2 tys. osób, na szczęście w różnym czasie. W dniu posiedzenia restauracja wydaje do 2 tys. posiłków. Rygorystycznie stosuje się zasadę, że pracownicy Kancelarii oraz osoby nie będące posłami i nie biorące udziału w obradach powinni spożywać posiłki poza przerwami w posiedzeniach. Część osób to rozumie. W każdym razie wymogi tego rodzaju są bezwzględnie egzekwowane wobec pracowników Kancelarii Sejmu. Po wybudowaniu nowego Domu Poselskiego restauracja otrzyma nową salę na I piętrze. Będzie to sala rezerwowa.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MaciejWirowski">Przygotowujemy się do rekonstrukcji dotychczasowego Domu Poselskiego. Już obecnie przystąpiliśmy do udostępnienia pomieszczeń do pracy dla posłów. Na IV piętrze wydzielono niewielką salę, w której mogą obradować np. prezydia komisji. Na wszystkich piętrach postawiono do dyspozycji posłów maszyny do pisania i materiały. Jak wiadomo, posłowie korzystają w skromnym zakresie z pomocy medycznej w Domu Poselskim. W ramach rekonstrukcji chcemy założyć nowocześnie wyposażoną przychodnię lekarską. Kiedy program rekonstrukcji Domu Poselskiego zostanie ostatecznie opracowany, wówczas przedstawię go Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MaciejWirowski">Przygotowujemy również nowy statut Kancelarii Sejmu. Przewidujemy utworzenie Biura Spraw Poselskich na miejsce Biura Prezydialnego.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MaciejWirowski">Biuro Spraw Poselskich zajmie się wszechstronną obsługą posłów, którzy będą mogli zwracać się do zespołu pracowników wyposażonych w odpowiednie środki i uprawnienia. Będziemy robić wszystko, by ułatwić pracę posłów, by Kancelaria Sejmu w pełni wywiązywała się ze swojej funkcji usługowej.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MaciejWirowski">Usunęliśmy punkt sprzedaży z istniejącego bufetu. Po remoncie i odpowiednim uzupełnieniu wyposażenia, w bufecie tym będziemy wydawali tzw. krótkie posiłki, kawę, napoje, ciasta. Sklep dla pracowników został uruchomiony w innym miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaRutkowska">O to właśnie chodziło, choć rzecz nie odbyła się bezboleśnie. Miejmy nadzieję, że przy okazji następnego posiedzenia Sejmu bufet będzie już czynny. Zamierzenia dotyczące reorganizacji Kancelarii Sejmu odpowiadają naszym oczekiwaniom. Powinniśmy interesować się przyszłym kształtem obecnego domu poselskiego, choć projekty będą pewnie realizowane w końcu lat 80. W październiku zapoznamy się ze stanem budowy hotelu sejmowego.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ElżbietaRutkowska">Jeśli chodzi o smutną, drażliwą i obchodzącą wszystkich sprawę diet, to chciałabym podkreślić, że potrzeba jeszcze trochę cierpliwości. Chodzi o kilka dni. W październiku ma zapaść odpowiednia decyzja. Przewiduje się podwyżkę diet od października.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#HelenaGalus">Regulacja diet odsuwa się stale w czasie. Czy nie należałoby przeprowadzić nowej kalkulacji kosztów? Obecna jest już nieaktualna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ElżbietaRutkowska">Trudno rozpatrywać tę sprawę w kontekście kalkulacji. Myślę, że Kancelaria Sejmu, a zwłaszcza nasz Klub Poselski dobrze się do tego przygotowały. Chodzi zwłaszcza o porównanie z innymi krajami socjalistycznymi. Proponuję więc trochę cierpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Nie możemy narzekać, przed wojną poseł dostawał tylko 1 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ElżbietaRutkowska">Jeśli problem nie zostanie rozwiązany w październiku, to możemy podjąć go na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#GenowefaKuśmierek">Cieszę się, że powstanie Biuro Spraw Poselskich. Mam nadzieję, że będzie naszym doradcą.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#GenowefaKuśmierek">Otrzymaliśmy zawiadomienie o spotkaniu marszałka Sejmu z prezydiami komisji. Czy jest to tylko zawiadomienie o pewnym fakcie, czy też mamy brać udział w tym spotkaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaRutkowska">Zaproszono całą naszą Komisję. Powinniśmy zapoznawać się ze wszystkimi aspektami działalności sejmowej dbając o przestrzeganie regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ElżbietaRutkowska">Bardzo proszę, by członkowie Komisji do końca października przedstawili swe propozycje do naszego planu pracy — chodzi o okres do września przyszłego roku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>