text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 grudnia 1985 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o budowie hotelu poselskiego;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację o warunkach działania oraz propozycje sprawozdawczości wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Informację o budowie hotelu poselskiego przedstawił szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała: Jak to widać na makiecie, nowy kompleks budynków składa się z czterech członów. W pierwszym mieści się ośrodek informatyki i pomieszczenia biurowe. Ta część budynku została oddana do użytku. Ośrodek informatyki obsługiwać będzie organy administracji państwowej szczebla centralnego i wojewódzkiego, gromadząc informacje o stanie prawa. W ciągu 3 lat od uruchomienia ośrodek powinien w pełni rozwinąć swój potencjał, a pierwszych świadczeń dla Sejmu i jego organów oczekujemy w1986 r.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Drugi i trzeci człon budowanego Domu Poselskiego będzie pełnił funkcję miejsca pracy i wypoczynku posłów. Stary hotel sejmowy, wybudowany 50 lat temu i nigdy nie remontowany, dosłownie się rozpada i nie ma w nim odpowiednich warunków do pracy, co wielokrotnie krytykowali posłowie. Omawiana część inwestycji ma zostać oddana do użytku do końca 1987 r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Czwarty człon to budynek dla gości zagranicznych. Będą zeń korzystały delegacje zapraszane przez Sejm, ale także służył będzie innym użytkownikom. Ta część budynku będzie miała własną recepcję i pomieszczenia niezbędne do obsługi delegacji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wszystkie człony budowanego hotelu poselskiego mają od 4 do 6 kondygnacji, a ich architektura jest dostosowana do kształtu urbanistycznego pobliskich gmachów, zwłaszcza sejmowych. Elewację stanowi kompozycja białego piaskowca z mosiężnymi blachami, które po wytrawieniu będą miały kolor, ciemnego brązu. Na marginesie powiem, że nie dziwią mnie krytyczne opinię pod adresem tej elewacji. Projektanci twierdzą, że po wytrawieniu będzie ona jednak dobrze się komponować z budynkami Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Dom Poselski zawierać będzie 329 pokoi 1- i 2-osobowych, 10 apartamentów i pomieszczenia towarzyszące, jak kawiarnia, cocktail bar, sala bankietowa, sala kinowo - konferencyjna, basen. Nie przewidujemy restauracji, ale śniadania i kolacje będą wydawane na miejscu. Budowie Domu Poselskiego towarzyszy tworzenie na Augustówce zaplecza technicznego z bazą usługowo-gospodarczą, dwupoziomowym garażem, budynkiem socjalnym, pralnią, stolarnią itd. Dotychczasowe zaplecze mieści się w prowizorycznych pomieszczeniach, w warunkach wręcz antysanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Inwestycja została rozpoczęta w 1976 r., a w 1978 r. wykonano pierwsze roboty ziemne. Zakończenie budowy planowano na jesień 1980 r. Dotychczas został oddany budynek A z pomieszczeniami biurowymi. Budynek D dla gości zagranicznych zostanie prawdopodobnie oddany do połowy przyszłego roku. W jego najniższej kondygnacji mieścić się będzie 7-cyfrowa centrala telefoniczna obsługująca najwyższe organy państwa. Centrala ta zastąpi archaiczną centralę sejmową, która jest tak zniszczona, że jej dalsza konserwacja staje się niemożliwa. Resort łączności zapewnia, że centrala zostanie uruchomiona do końca 1986 r. Zaawansowanie robót pozwala liczyć, że terminy te zostaną dotrzymane. Zarząd służb inwestycyjnych Kancelarii Sejmu ma już przygotowane wyposażenie (meble) pomieszczeń w tym budynku. Oddanie podstawowej części obiektu, tj. budynków B i C, do końca 1987 r. również wydaje się realne. Obiekt został podłączony już do wszystkich instalacji i rozpoczęto prace wykończeniowe. „Budopol” nie ma innej budowy, na której można pracować zimą, więc mamy nadzieję, że w najbliższym czasie prace nabiorą żywszego tempa.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Budowa zaplecza technicznego na Augustówce jest opóźniona, bo cały niemal potencjał wykonawcy został zaangażowany w budowę Domu Poselskiego, Dopiero po naszych interwencjach w 1984 r, wznowiono prace na Augustówce, Roboty budowlano-montażowe są wykonane w 50 %, zaawansowana jest budowa pralni, co szczególnie cieszy, gdyż stara pralnia ustawicznie zalewa sąsiednie pomieszczenia. Jeżeli nie wynikną jakieś przeszkody, to główne, niezbędna części zaplecza zostaną oddane do końca 1987 r., choć niektóre prace przeciągną się do 1988 r.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Obowiązujące terminy zakończenia prac zostały ustalone z byłym ministrem S. Kukuryką, Teraz chcemy je potwierdzić z ministrem J. Niewiadomskim. Liczymy też, że groźba zastosowania kar umownych skłoni „Budopol” do dotrzymania terminów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaRutkowska">Podjęliśmy ten temat na życzenie posłów zdumionych złymi warunkami bytowymi, jakie zastali w Warszawie. Szczególnie dużo powodów do narzekań mają posłowie mieszkający w hotelu Grand.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzOrzechowski">Czy byłoby możliwe sukcesywne wykańczanie pomieszczeń w nowym Domu Poselskim i lokowanie w nich posłów z Grandu?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KazimierzOrzechowski">Jak wygląda sprawa adaptacji budynku dla muzeum Sejmu? Czy musi to robić przedsiębiorstwo konserwacji zabytków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzŚwitała">Obawiam się, że wzrośnie liczba posłów korzystających z hotelu Grand, bo do czasu uzyskania pomieszczeń dla Trybunału Konstytucyjnego musimy go ulokować na IV piętrze starego hotelu sejmowego. URM zapewnia nas, że potrzebne lokale zostaną przydzielone do końca stycznia przyszłego roku z pomieszczeń po likwidowanych ministerstwach. Wówczas przywrócimy IV piętro posłom, łącznie z pomieszczeniami zajmowanymi przez ośrodek informatyki.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzŚwitała">Trudności lokalowe są spowodowane tym, że w IX kadencji posłów z terenu jest więcej niż miejsc w hotelu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzŚwitała">Względy budowlane nie pozwalają na sukcesywne oddawanie pomieszczeń w nowym Domu Poselskim. Stanowi on kompleks, który musi być oddany w całości. Być może Jednak będziemy mogli lokować posłów w części dla gości zagranicznych, która ma być oddana w połowie przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzŚwitała">W 1986 r. chcemy wyprowadzić dotychczasowych lokatorów, tj. służby Kancelarii Sejmu i Rady Państwa, z budynku przeznaczonego na muzeum Sejmu. Mamy już wykonawcę remontu tego budynku. Remont jest absolutnie konieczny niezależnie nawet od ostatecznej decyzji o przeznaczeniu tego budynku, gdyż w przeciwnym razie ten zabytkowy, XIX-wieczny obiekt uległby zupełnej dekapitalizacji. Powstanie muzeum Sejmu jest celowe z wielu względów. Początki parlamentaryzmu polskiego sięgają wszak co najmniej XV wieku. Konstytucja 3 Maja była drugą po amerykańskiej, nowożytną konstytucją na świece. Mamy więc o czym opowiadać i co pokazywać w muzeum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaRutkowska">Jaką mamy gwarancję; że „Budopol” dotrzyma ustalonych obecnie terminów? Jaki jest całkowity koszt tej inwestycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJuszczak">Całkowity koszt inwestycji wynosił początkowo 700 mln zł, ale po wszystkich przeliczeniach wzrósł” do 2,6 mld zł. Dotychczas wykonano 60% zadań, stawiając wszystkie budynki w stanie surowym, wykonując uzbrojenia zewnętrzne itd. Do końca tego roku przewiduje się wykonanie finansowe w wysokości 530 mln zł. Jest ono tak niskie przy znacznym zaawansowaniu zadań dzięki oszczędnej gospodarce inwestora. Znając dokumentację kupiliśmy bowiem w początkowym okresie budowy wiele materiałów, m. in. blachy mosiężne i dębinę, przekazując je w depozyt wykonawcy. Po szczegółowym przejrzeniu dokumentacji odeszliśmy na początku lat osiemdziesiątych od wszelkich importowanych materiałów poza terakotą do łazienek sprowadzoną z Czechosłowacji. Wszystkie materiały i całe wyposażenie Domu Poselskiego będzie więc produkcji krajowej. Wymagało to wielu zabiegów, łącznie z tzw. „podkupywaniem” zagranicznych projektów. Produkcja wielu elementów dla Domu Poselskiego wymagała stosowania indywidualnych rozwiązań technicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławJuszczak">Typowy pokój w Domu Poselskim będzie przystosowany do wypoczynku i pracy dwóch posłów (z możliwością zagospodarowania dla jednej osoby). Pokój, o powierzchni 12–13 m2 będzie wyposażany w biurko, 2 fotele; 2 łóżka, lodówkę, telewizor z możliwością odbierania programów kablowych i zewnętrznych, telefon, radio itd. Przy każdym pokoju będzie łazienka. Koszt wyposażenia jednego pokoju wyniesie 550–600 tys. zł, gdyż zdecydowaliśmy się na trwałe, częściowo niepalne meble z masywu dębowego. Wnętrza są zaprojektowane przede wszystkim pod kątem pracy posłów. Mamy nadzieję, że nie przekroczymy założonych kosztów inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaRutkowska">W aktualnej sytuacji nie zależy nam na żadnych luksusach, lecz na tym, by posłowie mieli godziwe warunki bytowe w Warszawie, żeby nie czuli się tu intruzami. Przekazanie IV piętra w hotelu Trybunałowi Konstytucyjnemu i wykwaterowanie kolejnych posłów do hotelu Grand zwiększy liczbę rozżalonych i niezadowolonych. Wszyscy zresztą narzekają, że nie można w pokoju zostawiać swoich rzeczy i po każdym przyjeździe trzeba się na nowo rozpakowywać. Dzieje się tak, bo hotel sejmowy ma różnych użytkowników, jak członkowie Rady Społeczno-Gospodarczej, a nawet goście z zewnątrz. Jeżeli dałoby się przyśpieszyć oddanie nowego Domu Poselskiego, nawet kosztem wyposażania wnętrz, wszystkim by to odpowiadało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EdwardDzięgiel">Jestem pełen optymizmu - jeśli nie my, to posłowie X kadencji ze wszystkich tych dobrodziejstw na pewno skorzystają. Korzystając z okazji pragnę zapytać, jak długo będą obowiązywać dotychczasowe zasady odnoszące się do diet i innych świadczeń dla posłów? Obecnie wypłaca się 1 tys. zł za udział posła w posiedzeniu komisji, co ma premiować aktywniejszych i pracowitszych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EdwardDzięgiel">System ten nie uwzględnia rzeczywistego czasu pracy posła, a zwłaszcza posłów dojeżdżających z daleka. Należy usunąć te poniżające świadczenia, sprowadzające posła do roli członka samorządu spółdzielczego w gminie i wprowadzić jednolite świadczenia dla wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EdwardDzięgiel">Poseł Elżbieta Rutkowska (PZPR); Jesteśmy zgodni co do tego, że diety bezwzględnie wymagają podwyższenia. Natomiast dyskusyjna jest koncepcja dodatkowych świadczeń za udział w posiedzeniach. Nie ulega wątpliwości, że poseł warszawski traci na posiedzenia jeden dzień, a poseł z terenu co najmniej dwa dni. Proszę, by w tej sprawie wypowiedział się minister K. Świtała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzŚwitała">Pozwolę sobie zwrócić się do komisji z propozycją odbycia posiedzenia wspólnie Komisją Budownictwa i z udziałem ministra budownictwa w celu zagwarantowania dotrzymania terminów ukończenia Domu Poselskiego. Sądzę, że koncentracja sił na tej budowie pozwoliłaby nawet na pewne przyspieszenie tych terminów z korzyścią dla wygody posłów i z pożytkiem dla Kancelarii Sejmu płacącej obecnie wielkie kwoty za pokoje hotelowe.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KazimierzŚwitała">W sprawie diet - jak wiadomo - decyduje Prezydium Sejmu. Konsultowało, się ono z prezydiami klubów i kół poselskich rozważając m. in. koncepcję zryczałtowanych, jednolitych. diet, ale zwyciężyło inne rozwiązanie. Czy jest ono lepsze, pozostaje kwestią do dyskusji, niemniej uzyskało poparcie prezydiów klubów. Przypuszczam, że do sprawy się wróci, bowiem z ustawy o obowiązkach i pracach posła wynika potrzeba nowego uregulowania świadczeń emerytalnych byłych posłów. Obecnie 1200 byłych posłów pobiera dodatki sejmowe do emerytury w wysokości 1/2 diety. Bywa, że dodatek ten jest wyższy od samej emerytury. Podwyższenie diet jeszcze bardziej zachwiałoby te proporcje. Będzie to możliwe po całościowym rozwiązaniu spraw emerytalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaRutkowska">Rozwiązanie kwestii poselskich emerytur jest rzeczywiście niezbędne. Przyjmujemy przedstawione wyjaśnienie. Wnioski w sprawie diet należy kierować do klubów i kół poselskich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaRutkowska">W całości przyjmujemy trafny wniosek ministra K. Świtały w sprawię zaproszenia ministra J. Niewiadomskiego na nasze wspólne posiedzenie z Komisją Budownictwa. Zorganizujemy je w styczniu. Takie posiedzenie uspokoi posłów, a może przyczyni się także do skrócenia terminu oddania Domu Poselskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejGawłowski">Komisja powinna oficjalnie wyrazić zadowolenie z gospodarnych i oszczędnych działań Kancelarii Sejmu jako inwestora. Powinniśmy też ujawnić zaniepokojenie ślimaczym tempem budowy, która będzie trwać 11 lat zamiast 4,5. Ponieważ stwierdziliśmy, iż inwestor działa prawidłowo, to opóźnieniu winien jest resort, który lekceważy tę budowę. Musimy to powiedzieć ministrowi J. Niewiadomskiemu. Trzeba go zobowiązać do przyspieszenia prac i ich zakończenia do końca przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RomanPillardy">Zgadzam się z przedmówcą. Gdyby pojawił się argument, że są w kraju ważniejsze budowy odpowiemy, iż ta trwa kompromitująco długo i musi być wreszcie ukończona w przyszłym roku. Nic tak nie kompromituje organów przedstawicielskich, jak nieumiejętność załatwiania spraw, które są w zasięgu ich ręki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Popieram przedmówców. Na spotkaniu z ministrem J. Niewiadomskim musimy być twardzi. To wstyd, że posłowie trzech kolejnych kadencji nie potrafili powstrzymać opóźnień na tej budowie. W przyszłym roku musi ona zostać ukończona. Wiemy, że plan zakłada niższe wyniki budownictwa mieszkaniowego, są więc moce wykonawcze, które można skierować na tę budowę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Wiemy, dlaczego wprowadzono dodatki do diet, ale trzeba je zlikwidować. Koniecznie należy pomóc byłym posłom, stworzyć system waloryzacji ich emerytur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BernardWidera">Wielu posłów przyjeżdża do Warszawy późnym wieczorem, by rano nie spóźnić się na posiedzenia komisji. Trzeba im umożliwić zjedzenie kolacji, a przynajmniej napicie się herbaty. Warunki oglądania telewizji w hotelu sejmowym są złe. Trzeba ustawić więcej krzeseł na półpiętrach z telewizorami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRutkowska">Bardzo uciążliwe jest wyłączanie telefonów w hotelu sejmowym po 22. Czy centrala nie może być czynna całą dobę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzŚwitała">Dyżurne na piętrach powinny wydawać posłom (odpłatnie) herbatę i ciastka. Postaramy się pomóc posłom przyjeżdżającym późnym wieczorem - może da się uruchomić dyżurny bufet.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzŚwitała">Salą telewizyjną jest zasadniczo górna palarnia, gdzie nie brakuje krzeseł. Sprawdzę, czy jest ona dostępna i czy telewizor dobrze funkcjonuj/e.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzŚwitała">Telefon wyłączamy po 22, bo z hotelu korzystają nie tylko posłowie. W przeszłości musieliśmy płacić horrendalne rachunki za międzymiastowe i międzynarodowe rozmowy telefoniczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarianSokołowski">Restauracja sejmowa jest stale zajęta przez pracowników Kancelarii Sejmu i inne osoby. W czasie przerw w posiedzeniu Sejmu posłowie muszą na stojąco czekać aż zwolni się stolik. Nie można się dopchać do bufetu, gdzie jest wiecznie kolejka, a posłowie krępują się korzystać z prawa pierwszeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GenowefaKuśmierek">Ostatnio zażądano ode mnie w kasie na stacji Wrocław Główny zapłacenia za miejscówkę, pomimo, że pokazałam legitymację poselską. Kasjerka głośno pytała koleżankę „czy posłowie za to płacą”? Moje wyjaśnienia na nic się nie zdały. Takie sytuacje nie mogą się powtarzać. Dzieje się to na oczach innych kupujących, co jest bardzo krępujące. Winnych takich zdarzeń trzeba karać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaRutkowska">To chyba wyjątkowe zdarzenie. Pracownicy kolei wiedzą, że poseł ma prawo do całkowicie bezpłatnego przejazdu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzŚwitała">Proszę: posłankę G. Kuśmierek o przekazanie tej sprawy do biura prezydialnego.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzŚwitała">Zwrócimy się do ministra komunikacji, by wyjaśnił swoim służbom, jakie są uprawnienia posłów.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KazimierzŚwitała">Pracownicy Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa nie mogą korzystać z bufetu i restauracji w czasie przerw w posiedzeniach Sejmu i zakazu tego przestrzegają. Natomiast w czasie posiedzeń przebywa w Sejmie co najmniej 100–300 osób z zewnątrz, których nie można odciąć od restauracji i od bufetu, pomimo że blokują tam miejsca poselskie. Po oddaniu nowego Domu Poselskiego warunki lokalowe pozwolą wyodrębnić salę jadalną dostępną wyłącznie dla posłów. Na razie postaramy się usprawnić organizację pracy bufetu i restauracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaRutkowska">Oddzielna sala nie jest chyba potrzebna - nie chcemy odgradzać posłów od innych obywateli. Natomiast w bufecie rzeczywiście często jest tłok, zwłaszcza jak są sprzedawane wędliny. Drażni posłów także, że nie mogą kupować tych wędlin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzŚwitała">Trzeba wiedzieć, że jest to bufet pracowniczy - takie same istnieją w innych zakładach pracy. Kancelaria Sejmu też musi dbać o swoich pracowników. Postaramy się jednak wyprowadzić bufet pracowniczy z hotelu poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzŚwitała">Komisja przyjęła informację o budowie hotelu poselskiego i postanowiła odbyć w tej sprawie wspólne posiedzenie z Komisją Budownictwa w styczniu 1986 r.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzŚwitała">Informację o warunkach działania wojewódzkich zespołów poselskich i propozycjach sprawozdawczości WZP przedstawił dyrektor biura w Kancelarii Sejmu Bogdan Gawroński: Wszystkie wojewódzkie zespoły poselskie odbyły już konstytucyjne zebrania i wybrały swoje prezydia, uchwaliły też tymczasowe regulaminy działania.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzŚwitała">W Sejmie działa komisja międzyklubowa przygotowująca zmiany w regulaminie Sejmu, w tym dotyczące WZP. Po nowelizacji regulaminu Sejmu przygotujemy wzorcowy regulamin wojewódzkiego zespołu, regulując też zakresy działania sekretarzy WZP. Trwają prace nad kształtowaniem kadr sekretariatów WZP. Nie można ich przyspieszać - trzeba dobrać najlepszych pracowników. Wojewódzkim zespołom przyznano 98 etatów, które zostały wprowadzone do budżetów urzędów wojewódzkich na 1986 r. 16 WZP dostało po półtora etatu większość po 2, a Katowice i Warszawa po 4.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#KazimierzŚwitała">Sytuacja lokalowa w większości zespołów poprawiła się. Poważne kłopoty ma 6 WZP, a w 12 są opóźnienia. Poprawia się również wyposażenie, tworzone są biblioteki w gabinetach poselskich, choć trudno zgromadzić potrzebne księgozbiory.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#KazimierzŚwitała">Prezydium Sejmu zamierza powołać zespół doradców sejmowych i stworzyć listę ekspertów służących wiedzą wszystkim organom Sejmu, w tym WZP.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#KazimierzŚwitała">Prezydium Sejmu proponuje też, aby pierwsze 7 dni każdego miesiąca i wszystkie poniedziałki przeznaczyć na terenową pracę posłów nie wyznaczając w tych terminach żadnych posiedzeń w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#KazimierzŚwitała">Ze względu na sesyjny charakter pracy Sejmu proponujemy, by planowanie i sprawozdawczość WZP też była sesyjna, a nie kwartalna. Informacje przekazywane przez posłów swoim zespołom będą wymagane co kwartał, chyba że WZP wyznaczy krótszy termin. Ankiety służące sprawozdawczości zostały rozszerzone w związku z ustawą o obowiązkach i prawach, posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Komisja powinna poprzeć słuszną inicjatywę ustalenia terminów, w których żadne zebrania w Warszawie nie mogą się odbywać. Pozwoli to ożywić pracę terenową, ułatwi jej planowanie, umocni więź posłów z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Uważam, że posłowie powinni informować WZP o swej indywidualnej działalności co miesiąc, a nie co kwartał.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TadeuszStadniczeńko">W dyskusji przedwyborczej obywatele zgłaszali wiele żądań. Teraz na spotkaniach z posłami będą nas chcieli rozliczać z wykonania tych postulatów. Będzie ciężko na tych spotkaniach, bo znając CPR i budżet na przyszły rok niewiele da się zrobić. Trzeba posłom przekazać materiały, które im ułatwią dyskusję z wyborcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejGawłowski">Podoba mi się nowy projekt informacji posła o jego indywidualnej działalności. Wreszcie w § 5 mogę uwidocznić działalność o charakterze nieformalnym, której w ubiegłej kadencji nie miałem gdzie wykazać. Informacje te należy przekazywać co miesiąc, póki się pamięta różne zdarzenia. Popieram propozycję zarezerwowania poniedziałków i pierwszych tygodni miesiąca na pracę terenową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BogdanKrólewski">Cieszy, że działalność WZP zostaje uporządkowana. Uznanie budzą też projekty ankiet.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BogdanKrólewski">Mieszane uczucia wywołała we mnie propozycja przeznaczenia poniedziałków i pierwszych 7 dni miesiąca na pracę terenową. Jest to ustalenie zbyt sztywne. Np. w Bydgoskiem ukształtowała się tradycja przyjmowania skarg i wniosków obywateli we wtorki. Tak jest we wszystkich instytucjach. We wtorki też odbywają się dyżury poselskie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#BogdanKrólewski">Nie obawiałbym się tak bardzo spotkań z wyborcami. Poseł nie musi się przecież ze wszystkiego tłumaczyć ani wszystkiego wiedzieć. Powinien znać sprawy, którymi się Sejm zajmuje i najważniejsze problemy dnia o ogólnokrajowym znaczeniu. Trzeba się też rozliczyć z wykonania przyjętych wniosków wyborców. Posłowie powinni brać udział w sesjach rad narodowych, aby dobrze znać problemy swojego terenu. W dyskusji z wyborcami trzeba twardo mówić o ograniczonych możliwościach państwa. Trzeba też korzystać z pomocy ekspertów i pracowników terenowych organów administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#EdwardDzięgiel">Zgadzam się z posłem T. Stadniczeńką, że posłom brakuje materiałów informacyjnych. Bez tego nie mamy z czym pójść do wyborców, oprócz zapowiedzi podwyżek cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarianSokołowski">Działania dotyczące WZP budzą pełne uznanie. W projekcie regulaminu wzorcowego WZP w art. 18 trzeba stwierdzić jednoznacznie, że spotkania posłów z wyborcami mają organizować ogniwa PRON. W art. 29 trzeba zobowiązać pracowników administracji terenowej do uczestnictwa w dyżurach poselskich, aby pomagali posłom w załatwianiu spraw obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BernardWidera">W § 5 informacji posła dla WZP szczegółowo wymienia się, jakiego rodzaju działalność należy w tym punkcie zrelacjonować. Jest to zbędne, wystarczy by poseł napisał o wszelkiej swojej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaRutkowska">To uszczegółowienie ma charakter przykładowy. Poseł może pisać o wszystkim, co robi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BogdanKrólewski">Dostajemy wystarczająco dużo materiałów sejmowych. Trzeba je tylko czytać i selekcjonować. Posłom potrzebna jest też wiedza o tematach dnia. Wojewódzkie zespoły powinny nas informować o problemach terenu. To wszystko wystarczy - nie zgadzam się z posłem E. Dzięgielem, że potrzebne są dodatkowe materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejGawłowski">Materiałów mamy istotnie dość. Każdy z nas musi samodzielnie radzić sobie na spotkaniach z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejGawłowski">Gorąco popieram propozycję ustalenia dni wolnych od posiedzeń w Warszawie. Będzie to służyło nie tylko poprawie pracy terenowej, ale i ochronie zdrowia oraz sytuacji rodzinnej posłów, którzy nie będą już musieli wyjeżdżać w niedzielę po południu, żeby zdążyć na posiedzenie w poniedziałek. Prezydium Sejmu musi tylko pilnować, by rząd nie łamał tego ustalenia wnosząc pilne sprawy w zarezerwowanym terminie. Może to się zdarzać tylko wyjątkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaRutkowska">I ja tę propozycję stanowczo popieram. Pamiętamy, jak zdezorganizowana była praca w terenie w VIII kadencji. Oczywiście w sytuacjach wyjątkowych będą możliwe odstępstwa od tych zasad.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaRutkowska">Też jestem zdania, że mamy dość materiałów, aby przygotować się do spotkań z wyborcami. Gdy chcemy się czegoś dodatkowo dowiedzieć, możemy skorzystać z instytucji interpelacji i zapytań poselskich. Na spotkaniach z wyborcami trzeba się też opierać na pomocy pracowników administracji terenowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Na spotkaniach powinniśmy wobec wyborców bronić generalnej linii polityki państwa. Dlatego musimy ją dobrze znać, rozumieć jej cele, z wyprzedzeniem być informowani o zmianach. Kampania wyborcza rozbudziła w społeczeństwie wielkie apetyty. Jestem pewien, że spotkania z wyborcami będą bardzo trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogdanGawroński">Ustalenie terminów na pracę terenową nastąpiło z inicjatywy klubów poselskich. Przedstawiany regulamin WZP ma charakter tymczasowy. Po zmianie regulaminu Sejmu opracujemy nowy projekt. Wzorcowy regulamin nie będzie wiążący dla WZP. W obecnym § 18 przyjęliśmy, że spotkania posłów z obywatelami organizuje PRON i obsługuje terenowy organ administracji. WZP jedynie koordynuje te działania. W § 29 podkreśla się, że udział pracownika administracji w dyżurze jest dopuszczalny na życzenie posła. Takie życzenie oczywiście obliguje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaRutkowska">Z dyskusji wynika nasza pozytywna ocena działań przygotowujących rozszerzenie aktywności WZP. Najdłużej zapewne potrwają trudności lokalowe. Dobrze, że wojewodowie przynajmniej wiedzą, iż muszą przydzielić zespołom odpowiednie pomieszczenia. Nie od razu też uda się skompletować księgozbiory, ale jest to zrozumiałe. Bardzo pozytywnie przyjęła komisja przedłożone wzory ankiet.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ElżbietaRutkowska">Komisja została poproszona o zaopiniowanie propozycji zaleceń dotyczących udziału posłów z listy centralnej w pracach WZP. Proponuje się, by wojewódzkie zespoły mogły zapraszać do współdziałania posłów z listy centralnej mieszkających na ich terenie. Posłowie ci mogą też deklarować współpracę z każdym innym WZP. Zakres i formy współdziałania ustalają zainteresowani.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#ElżbietaRutkowska">Komisja pozytywnie zaopiniowała propozycje zaleceń przedstawione przez posłankę E. Rutkowską. Następnie komisja przyjęła plan pracy do czerwca 1986 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>