text_structure.xml
14.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 maja 1989 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania NPSG w 1988 r. oraz budżetu państwa za 1988 r. w części dotyczącej Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi do informacji o wykonaniu zadań Centralnego Planu Rocznego i budżetu centralnego w 1988 r. w części dotyczącej Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej przedstawił poseł Andrzej Wyglenda (PZPR): W 1988 r., w związku ze zmianami organizacyjnymi, jakie miały miejsce w resorcie kultury fizycznej i sportu, zmianom uległy również zadania planowe, a także założenia budżetu. Zmiany te wiązały się z przekazaniem zadań w zakresie turystyki do resortu rynku wewnętrznego i przejęciem zadań dawnego resortu ds. młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Realizacja zadań NPSG w 1988 r. oraz prowadzona polityka na rzecz młodzieży w tym okresie, były określone głównie postanowieniami ustawy z 22 maja 1986 r. o zasadach udziału młodzieży w życiu państwowym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym oraz programu rządowego na rzecz młodzieży w latach 1987-1990.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Działania koncentrowały się przede wszystkim na:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- promocji i awansie zawodowym najlepszych pracowników oraz pracy z młodzieżą wybitnie uzdolnioną, - tworzeniu warunków do rozwoju bazy, inwestycji, przedsięwzięć gospodarczych,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- zapobieganiu zjawiskom patologii społecznej,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- tworzeniu warunków do aktywności młodzieży na rzecz rozwoju kultury (mecenat),</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- rozwijaniu kontaktów międzynarodowych młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wykonanie zadań w tym zakresie było zgodne z przyjętymi założeniami.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Jeśli idzie o upowszechnianie kultury fizycznej i turystyki, to z materiałów przedstawionych przez resort wynika, że największe trudności wystąpiły w dziedzinie wychowania fizycznego młodzieży i to mimo prób podejmowania różnorodnych działań przez zainteresowane resorty.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zgodzić się można, że w 1988 r. występowały trudności, nadal jednak poziom wychowania fizycznego młodzieży, zwłaszcza w szkołach, budzi uzasadniony niepokój. Bez podjęcia zdecydowanych działań, zwłaszcza zaś ścisłej współpracy z resortem edukacji narodowej - głównie w zakresie pozyskania odpowiedniej liczebnie kadry nauczycieli wf - problem będzie się pogłębiał.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W zakresie rozwoju i upowszechniania turystyki nadal wymaga rozwiązania, sygnalizowany wielokrotnie na posiedzeniach naszej Komisji, problem dualizmu w zarządzaniu tą sferą przez dwa resorty. Taki stan w znacznym stopniu utrudnia programowanie działań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Szczególny niepokój budzi także spadek liczby osób korzystających ze zorganizowanych form spędzania urlopów. Rosnący w błyskawicznym tempie poziom cer wczasów i innych usług turystycznych już dziś uniemożliwia wielu rodzinom i osobom szanse korzystania z tych form wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Jeśli idzie o sport wyczynowy, to 1988 r. był przede wszystkim rokiem olimpiad: zimowej w Calgary i letniej w Seulu. Ponieważ wyniki sportu wyczynowego na obu olimpiadach były już przez Komisję oceniane - nie będę szerzej o nich mówił.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Z punktu widzenia wyników polskich sportowców w najbardziej liczących się w ub.r. imprezach sportowych, rangi olimpiad, mistrzostw świata i mistrzostw Europy - osiągnęliśmy VII miejsce w Europie, co należy uznać za niewątpliwy sukces, potwierdzający słuszność przyjętych rozwiązań programowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Na szczególne podkreślenie zasługują przyjęte rozwiązania systemów współzawodnictwa i wyłaniania młodzieży utalentowanej, a także funkcjonowanie internatów sportowych — pozwalające łączyć naukę z wyczynowym uprawianiem sportu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Na poparcie zasługują także podjęte działania zmierzające do:</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- usprawnienia struktur organizacyjnych i systemu zarządzania sportem,</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- uporządkowania poziomu wiedzy fachowej i stałego dopływu niezbędnej kadry szkoleniowej,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- zmian w systemie organizacji i metodyki szkolenia,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- wprowadzenia nowych rozwiązań w klasyfikacji sportowej i systemie współzawodnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Bardzo ważnym problemem wydaje się funkcjonujący w sporcie wyczynowym system wynagradzania kadr trenerskich, a także sytuacja materialna zawodników. Uważam, że podejmowane w tym zakresie rozwiązania zasługują na poparcie, chociaż nie można mówić jeszcze o pełnym, systemowym rozwiązaniu tego problemu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">zakresie działalności gospodarczej z satysfakcją należy odnotować przejęcie przez resort funkcji organu założycielskiego w stosunku do 21. przedsiębiorstw, zwłaszcza branży „Polsport”, produkujących sprzęt sportowy i turystyczny - o co upominała się wielokrotnie nasza Komisja.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Miniony rok nie przyniósł wprawdzie znaczącego zwiększenia podaży sprzętu sportowego i turystycznego m.in. wskutek braków zaopatrzeniowych, pomimo to uważam, że przejęcie tych przedsiębiorstw przez resort było posunięciem właściwym. Należałoby rozpatrzyć możliwość podjęcia szerszej współpracy przez te przedsiębiorstwa z firmami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W odniesieniu do realizacji budżetu Komitetu, ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej w 1988 r. mam następujące uwagi. Konstrukcja budżetu w 1938 r. ulegała wielu zmianom, głównie wskutek zmian organizacyjnych, jakie w ub.r. miały miejsce w funkcjonowaniu Komitetu ds. Młodzieży i Sportu. Generalnie, stwierdzić należy, że założony plan dochodów został wykonany, z wyjątkiem podatków z PP „Totalizator Sportowy”.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Planowane na 1988 r. wydatki budżetowe (14,6 mld zł), zwiększone następnie do ok. 22,2 mld zł, zostały prawie w pełni wykonane. Zwiększenie środków spowodowane było głównie wzrostem wynagrodzeń i cen urzędowych. Zwiększenie to obejmuje jedynie płace i ceny urzędowe - nie pokryło ono faktycznego wzrostu kosztów działalności.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Wykonanie budżetu resortu należy uznać za prawidłowe, chociaż z niepokojem trzeba odnotować występowanie wielu niekorzystnych zjawisk. Idzie tu m.in. o stałe obniżanie się realnych środków finansowych, przeznaczonych na wykonanie zadań rzeczowych ujętych w programie. Jest to wynikiem przede wszystkim zachodzących procesów inflacyjnych. Innym przykładem jest nieuwzględnienie we wzroście dotacji budżetowych skutków finansowych podwyżek cen artykułów nieżywnościowych (opał, sprzęt sportowy, usługi hotelowe, transport itp). Nastąpiło zmniejszenie udziału „Totalizatora Sportowego” w finansowaniu kultury fizycznej (z 9,5% w 1987 r. do 6,2% w 1988 r.). Zbyt duży udział w finansowaniu zadań miały środki własne, wypracowane w ramach działalności klubów sportowych. Dzieje się to często kosztem działalności statutowej i nie zawsze pozostaje w zgodzie z prawem.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Pozytywnie natomiast należy ocenić wzrost wpłat zakładów pracy na działalność sportową i turystyczną - spowodowany m.in. wprowadzeniem postulowanych przez naszą Komisję zmian w Prawie podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekBugański">W pełni doceniam kompetencje przybyłego na dzisiejsze posiedzenie przedstawiciela Komitetu Młodzieży i Kultury Fizycznej. Brak przedstawiciela Ministerstwa Finansów uniemożliwia jednak poprawne rozpatrzenie przedstawionego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekBugański">Praktyka ubiegłych lat dowodzi, że przy rozpatrywaniu budżetu dotyczącego sportu i turystyki posłowie zawsze zgłaszali wiele uwag i pytań. Zawsze pomocną okazywała się w tych przypadkach obecność przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Sprawa jest tym ważniejsza, że przy uchwalaniu budżetu państwa na 1989 r. realne nakłady na kulturę fizyczną określono na poziomie zaledwie 30% wydatków na ten cel w 1988 r. Wśród działaczy sportowca te rozwiązania wywołały ogromne zaniepokojenie. Mogę o tym powiedzieć choćby na podstawie reakcji LZS w Nowym Sączu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekBugański">Środki finansowe przeznaczone na działalność sportową zostały więc drastycznie zmniejszone, a jednocześnie ma miejsce systematyczny i bardzo wysoki wzrost cen na sprzęt sportowy i turystyczny. Jeśli więc uwzględnimy poziom inflacji to okaże się, że już po kilku miesiącach może zabraknąć pieniędzy na prowadzenie działalności merytorycznej. Te zjawiska i procesy musimy dostrzegać i przeciwdziałać ich utrwalaniu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekBugański">Wysokość budżetu Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej została już określona. Jednocześnie zmniejszają się wpływy z działalności „Totalizatora Sportowego”. Nie rozwija się praca klubów sportowych na rzecz umasowienia sportu, lecz muszą one przede wszystkim zajmować się działalnością gospodarczą i zarabianiem pieniędzy. Umyka zatem nadrzędny cel, jaki powinien przyświecać istnieniu klubów. Proces ten obserwujemy nie od dziś. Przy rozpatrywaniu tego zjawiska trzeba uwzględnić wszystkie okoliczności i podejmować wszelkie działania przeciwdziałające.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekBugański">Odrębnym zagadnieniem jest wzrost kosztów wczasów i turystyki. Polityka prowadzona przez Ministerstwo Finansów w tym zakresie jest zupełnie niezrozumiała. Obowiązujące przepisy wpływają na ludzkie zachowania w taki sposób, który odbije się niekorzystnie na zdrowiu przyszłych pokoleń Polaków.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzKoczur">Czy jeszcze w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos lub czy ktoś zgłasza inne propozycje Uważam, że brak obecności przedstawiciela Ministerstwa Finansów nie powinien uniemożliwiać rozpatrywania tych zagadnień przez naszą Komisję. Zgłaszam wiosek o przyjęcie opinii przedstawionej przez posła A. Wyglendę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekBugański">Gdybym mógł przewidzieć, że uchwalony budżet na br. przyniesie takie skutki jakie przynosi, to nie zgodziłbym się na jego uchwalenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekBugański">Dyrektor departamentu w Komitecie ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Cezary Droszcz: Rzeczywiście sytuacja budżetowa resortu jest trudna. W ciągu roku ma miejsce duży wzrost cen, ale budżet resortu jest zwiększany tylko w takim procencie, w jakim Ministerstwo Finansów dotuje jego działalność. Pozostałe środki niezbędne do pełnego wyrównania wzrostu kosztów, sfera budżetowa powinna sama sobie wypracować, co w praktyce najczęściej okazuje się niemożliwe. Nie mamy możliwości uzyskania takich wpływów jakie byłyby konieczne do zrównoważenia tempa inflacji. Stan technicznego wyposażenia „Totalizatora Sportowego” uniemożliwia uzyskanie większych zysków z działalności tego przedsiębiorstwa. Uzyskanie tą drogą zwiększonych wpływów wymagałoby technicznego zmodernizowania przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekBugański">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że po raz pierwszy w 1988 r. zwiększyła się liczba osób uczestniczących masowo w kulturze fizycznej z 5,6% do 6,3%. Oznacza to, że ok. 200 tys. osób więcej niż w latach ubiegłych uczestniczy systematycznie w różnorodnych zajęciach kultury fizycznej. Aktywnie w kulturze fizycznej uczestniczy ok. 12% społeczeństwa. Taki wskaźnik może nas jeszcze nie w pełni zadowalać, ale na tle innych krajów sytuacja nie przedstawia się najgorzej. Chciałbym jednak wyrazić obawę, że jeśli sytuacja finansowa gospodarstw domowych i przedsiębiorstw będzie taka jak dotychczas, to wkrótce może się okazać, że uniemożliwi to prowadzenie działalności sportowej i rekreacyjnej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekBugański">Komisja przyjęła informację o wykonaniu zadań Centralnego Planu Rocznego i budżetu centralnego w 1988 r. w części dotyczącej Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarianKról">Korzystając z okazji chciałbym przekazać na ręce przedstawiciela Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej podziękowania za dotychczasową owocną współpracę i życzenia podobnej współpracy z nową komisją, którą wyłoni Sejm X kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzKoczur">Chciałbym zaproponować przyjęcie dezyderatu dotyczącego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych a w szczególności konieczności zwiększenia limitu wynagrodzeń jego pracowników. Jeśli ta sprawa nie będzie rozwiązana, to zagrożona będzie realizacja zadań w ZUS w br. Po prostu może zabraknąć odpowiedniej liczby wysoko kwalifikowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WłodzimierzKoczur">W tym samym dezyderacie można by zapytać, jak rząd zamierza zrefundować ZUS wzrost kosztów leków. Początkowo zaplanowano w ustawie wzrost cen w wysokości 146 mld zł, a już obecnie wzrost ten przekroczył 300 mld zł. Chciałbym zapytać czy minister finansów zamierza ten wzrost zrefundować?</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>