text_structure.xml 69.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 czerwca 1988 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Gburka (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- ocenę sezonu turystyczno-wypoczynkowego w 1987 r. i stan przygotowań na 1988 r.;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- gospodarkę funduszami celowymi: Centralnym Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Centralnym Funduszem Turystyki i Wypoczynku;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przewodniczący Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Aleksander Kwaśniewski, dyrektor Zespołu Najwyższej Izby Kontroli Klemens Romanowski oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Zarządu Głównego PTTK, OPZZ, Stowarzyszenia Trenerów Polskich.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Uzupełniając przedłożoną Komisji pisemną informację, przewodniczący Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Aleksander Kwaśniewski stwierdził, że zawiera ona ocenę przygotowania się gestorów bazy, organizatorów wypoczynku do sezonu letniego w br. - na tle podsumowania ubiegłorocznego sezonu wypoczynkowego. W sposób syntetyczny starano się pokazać najważniejsze problemy związane z organizacją i przebiegiem wypoczynku ludzi pracy oraz ich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Za podstawowe cele akcji letniej w br. uznano:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- utrzymanie poziomu uczestnictwa ludzi pracy i ich rodzin w różnych formach turystyki i wypoczynku, a przede wszystkim w zorganizowanych formach wypoczynku urlopowego;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- wzbogacenie programu wypoczynku, szczególnie jego form pobytowych, o nowe różnorodne inicjatywy przynoszące przede wszystkim efekty zdrowotne, wychowawcze i poznawcze;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- poprawę warunków uprawiania turystyki i wypoczynku przez podnoszenie poziomu świadczonych usług, stanu sanitarnego miejscowości i obiektów oraz stanu bazy materialnej turystyki;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- poprawę stanu bezpieczeństwa przewozów i pobytu wczasowiczów;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- dalsze umacnianie pozycji Polski i jej udziału w międzynarodowej wymianie turystycznej, a szczególnie: rozwój współpracy turystycznej z krajami socjalistycznymi, aktywizację turystyki przyjazdowej z II obszaru płatniczego i wzrost wpływów dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Stabilizacja wielkości uczestnictwa w zorganizowanym wypoczynku będzie w tym roku zadaniem bardzo trudnym z uwagi na wzrost cen i fakt, naturalnego w takiej sytuacji, przesunięcia w budżetach rodzinnych wydatków na ten cel na dalszy plan.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komitet zwrócił się do organizatorów wypoczynku o podjęcie działań minimalizujących wpływ podwyżek cen na koszty uczestnictwa m.in. przez:</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- właściwy dobór bazy i przeciwdziałanie zawyżaniu cen noclegów, zwłaszcza w kwaterach prywatnych;</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- dostosowanie oferty do możliwości finansowych obywateli;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- eliminowanie zbędnych struktur i pośrednictwa;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- koordynację działań między ośrodkami celem obniżenia kosztów zaopatrzenia, wywozu nieczystości, obsługi technicznej, organizacji wspólnych imprez itp.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Najtańszą formę wypoczynku - przede wszystkim dla młodzieży szkolnej - proponuje Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych. Na sezon letni przygotowano 1.111 schronisk młodzieżowych (w tym 127 obiektów stałych) z 41.629 miejscami noclegowymi. Schroniska młodzieżowe przygotowane są zarówno na przyjęcie obozów wędrownych, jak również turystów indywidualnych oraz wędrujących rodzin. Dzienny koszt pobytu młodzieży w tych schroniskach wynosi w kategorii III - 80 zł, w kategorii II - 120 zł, w kategorii I - 180 zł; pozostali turyści płacą o 300% drożej. Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych przygotowało na tegoroczny sezon letni typowe trasy dla 7 tys. obozów wędrownych - 14-, 10- i 7-dniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W efekcie podjętych działań w br. kwaterodawcy prywatni podnieśli cenę noclegów o 20-30%, a więc znacznie poniżej ogólnego wzrostu cen. Mimo to, zainteresowanie wypoczynkiem w kwaterach prywatnych wykazuje tendencję malejącą. W ub. r. spadek wykorzystania kwater prywatnych wynosił 17%. W br., mimo relatywnie niższych cen i podniesienia standardu kwater, wolnych jest jeszcze dużo miejsc we wszystkich regionach kraju. Do niedawna jedną z tańszych form wypoczynku był pobyt na campingu. Od 2 lat, w związku z wprowadzeniem opłat z tytułu użytkowania gruntów, poziom cen jest bardzo wysoki i wynosi w województwach nadmorskich za pobyt jednej osoby 270 zł dziennie, za ustawienie namiotu 150 zł, za domek 6-osobowy 4 tys. zł za dobę. Jeżeli przy nowelizacji ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości nie zostaną uwzględnione w grupie obiektów zwolnionych od podatkowych obciążeń obiekty turystyczne, wówczas ceny w roku przyszłym mogą wzrosnąć dwukrotnie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jednym z głównych problemów związanych z wypoczynkiem Jest stan sanitarny miejscowości i obiektów wczasowo-turystycznych. W dniach 20 do 25 maja br. w ramach operacji „Wiosna 88” zostały przeprowadzone działania sprawdzające stan przygotowania niektórych miejscowości i obiektów turystyczno-wypoczynkowych. Skontrolowano ośrodki wypoczynkowe, campingi, pola namiotowe i biwakowe, kąpieliska i plaże, przystanie statków turystycznych, punkty wynajmu sprzętu pływającego oraz parkingi przydrożne i leśne miejsca postojowe. Ujawniono nieprawidłowości w 1987 obiektach, tj. w 28,1% objętych kontrolą. Niedociągnięcia dotyczyły głównie niezadowalającego stanu sanitarno-porządkowego i takie obiekty nie zostały dopuszczone do prowadzenia działalności. Ponadto stwierdzono niedostateczne zainteresowanie terenowych władz administracyjnych i właścicieli obiektów turystyczno-wypoczynkowych przeciwdziałaniem zanieczyszczaniu środowiska, rozbudową i remontami ośrodków, urządzeniami ochrony przeciwpożarowej technicznym zabezpieczeniem obiektów. Niezadowalający był też stan informacji turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W dniach od 6 do 11 czerwca Komitet przeprowadził w 16. województwach o największym natężeniu ruchu turystycznego rekontrole. W pracach kontrolnych, poza pracownikami Komitetu, udział wzięli m.in. przedstawiciele KG MO, Sanepidu, wojewódzkich urzędów spraw wewnętrznych, wojewódzkich wydziałów handlu, WOPR, a w górach GOPR.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Kontrole wykazały znaczny, choć zróżnicowany terytorialnie stopień zaawansowania prac przygotowawczych. Najwyższą ocenę otrzymało woj. szczecińskie, najwięcej niedociągnięć stwierdzono w woj; gorzowskim. We wszystkich kontrolowanych województwach występują trudności z systematycznym usuwaniem nieczystości stałych i płynnych. W sezonie letnim, w związku z dużym napływem wczasowiczów w niektóre regiony sytuacja może ulec pogorszeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W czasie wstępnej kontroli stwierdzono wiele niedociągnięć w przygotowaniu obiektów należących do PTTK. Obecnie stań ten uległ poprawie, przy czym dotyczy to zarówno schronisk górskich, jak i stanic wodnych. Według informacji Zarządu Głównego PTTK 97% niedociągnięć i usterek zostało zlikwidowanych, pozostałe wymagają poważniejszych prac modernizacyjnych. Stan techniczny obiektów PTTK jest zły, są to często obiekty liczące ponad 80 lat. Z powodu remontów i modernizacji wyłączone są w br. z eksploatacji m.in. schronisko „Morskie Oko”, schroniska na Hali Krupowej i w Ustrzykach Górnych DW „Kampinos” oraz domy wypoczynkowe w Pucku, Darłówku, Polanicy, Krynicy Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Znaczną poprawę w stosunku do lat poprzednich należy odnotować w obiektach PTTK na terenie woj. zamojskiego. Wcześniej niż w latach ubiegłych przystąpiono tam do prac porządkowych na campingach i polach biwakowych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Najwięcej niedociągnięć stwierdzono na kąpieliskach, przystaniach i wypożyczalniach sprzętu pływającego. Komitet ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej postanowił przeprowadzić wyrywkowe kontrole w trakcie sezonu oraz - co jest nowym rozwiązaniem - kontrolę zabezpieczenia mienia po zakończonym sezonie letnim, w październiku. Kontrolą tą zostaną objęte ośrodki sezonowe, wypożyczalnie sprzętu pływającego i obiekty przywodne. W działaniach kontrolnych uczestniczyć będą przedstawiciele Sanepidu i urzędów spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Sprawą kontrowersyjną w ocenie OPZZ, a także środków masowego przekazu są tzw. dopłaty do cen usług turystycznych, wprowadzone w regionach o największym natężeniu ruchu turystycznego. W niektórych miejscowościach turystycznych liczba osób wypoczywających przekracza kilkakrotnie liczbę stałych mieszkańców. Nie jest do tego przygotowana ani sieć kanalizacyjno-wodociągowa, ani istniejąca infrastruktura turystyczna. Ogromnej degradacji ulega środowisko przyrodnicze. Środki z dopłat do cen usług turystycznych mają być w zamierzeniach wojewódzkich rad narodowych przeznaczone na budowę urządzeń komunalnych, oczyszczalni ścieków, bazę rekreacyjno-turystyczną itp. Komitet planuje w przyszłym roku dokonać oceny kierunków wydatkowania środków z dopłat. Obecnie trudno byłoby dokonać takiej oceny, zwłaszcza że w ub. r. dopłaty były wprowadzone tylko w 5. województwach.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Z przeprowadzonych dotychczas kontroli i lustracji wynika kilka wniosków.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Po pierwsze - głównym kierunkiem wydatkowania środków z Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku powinny być nadal remonty istniejącej bazy.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Po drugie - należy wnioskować do WRN o przyjęcie w planowaniu przestrzennym innego podejścia do problematyki zagospodarowania miejscowości turystyczno-wczasowych. Należałoby narzucić gestorom bazy państwowej, spółdzielczej i prywatnej zasady oszczędzania przez planowanie wspólnych obiektów rekreacyjno-sportowych, kulturalnych, wypożyczalni sprzętu, przystani, oczyszczalni itp.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Po trzecie - istnieje konieczność permanentnej kontroli i wprowadzenia osobistej odpowiedzialności także w obiektach prowadzonych społecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Po czwarte - trzeba przesunąć nakłady na informację turystyczną, a szczególnie na wydawnictwa krajowe i regionalne.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła poseł Małgorzata Niepokulczycka (bezp.): Dla bliższego poznania omawianego na dzisiejszym posiedzeniu problemu podkomisja poselska w składzie: Maria Koput, Tadeusz Lewandowski, Jan First, Andrzej Sidor, Tadeusz Nowacki pod moim przewodnictwem odwiedziła w dniach 12-13 czerwca woj. bielsko-bialskie.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Materiał zebrany podczas tej wizytacji nie może być w pełni reprezentatywny, a wnioski rozszerzone na skalę makro. Wynika to z faktu, iż wizytowane przez podkomisję obiekty należały w większości do bogatych gestorów, jakimi są górnictwo i hutnictwo. Standard tych ośrodków odbiega zdecydowanie od spotykanego w innych ośrodkach zakładowych, w bazie FWP czy PTTK. Również fakt, iż Bielsko-Biała jest województwem tradycyjnie nastawionym na turystykę i wypoczynek, powoduje, iż ocena stanu przygotowań do sezonu musi tu być wyższa niż w innych województwach.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Wizytacja nasunęła jednak wiele wniosków o charakterze ogólnym. Dotyczy to m.in. godnej poparcia praktyki niektórych domów wczasowych stwarzania szans wypoczynku również rodzinom z dziećmi powyżej 1 roku życia.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Utrudniona jest natomiast działalność na rzecz dzieci i młodzieży, polegająca na udostępnianiu nieodpłatnym lub za symboliczną opłatą obiektów sportowych, głównie pływalni. Spowodowane jest to niemożliwością osiągnięcia w praktyce dotacji z funduszu antyalkoholowego. Jest on tak obwarowany biurokratycznymi przepisami, iż stwarza wrażenie jak gdyby funkcjonował tylko sam dla siebie. Warto usprawnić i uelastycznić wykorzystanie tego funduszu, zwłaszcza że sprawa dotyczy wypoczynku najmłodszych.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Po raz kolejny wnioskować należy konieczność bardziej elastycznego traktowania różnych podmiotów gospodarczych. Równo - to nie znaczy sprawiedliwie. Przykładem może być PTTK i wysokie ceny za korzystanie z campingów i pól namiotowych, co związane jest z koniecznością opłacania wysokich podatków gruntowych. PTTK miało być gestorem dla masowej, taniej turystyki, a staje się - przy niskim zresztą standardzie usług - bardzo drogim gestorem. W luksusowych domach wczasowych cena noclegu kształtuje się w granicach 1100 - 1500 zł, a na campingu „Skalite” PTTK - 1500 zł plus 150 zł 10% dodatku.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Za generalny wniosek należy uznać konieczność dokonania przeglądu całego systemu podatkowego i dostosowania go do statutowych zadań organizacji turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Wiele mówimy o przedsiębiorczości i gospodarności. Przykładem budującym, a zarazem zatrważającym jest wieś letniskowa w Brennej. Budującym - gdyż jest to przykład, iż nawet w trudnych latach osiemdziesiątych, jeśli znajdzie się grupa entuzjastów, może zdziałać cuda. Zatrważającym - gdyż ludzie ci byli szarpani i karani właśnie za inicjatywę, za gospodarność, za mniejsze niż kosztorysowe koszty budowy. Rodzi się na tym tle wniosek, ażeby bardziej wnikliwie zbadać taki temat, jak „przedsiębiorczość a izba skarbowa”.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Zwiedzaliśmy bardzo bogate ośrodki zakładowe, np. „Kozubnik” Hutniczego Przedsiębiorstwa Remontowego w Katowicach. Stały koszt utrzymania ośrodka wynosi 180 mln zł rocznie. Jest on wyposażony w trzy pływalnie kryte, saunę, gabinety fizykoterapii i inne urządzenia. Praktycznie ośrodek ten ma wyposażenie sanatoryjne. Tłoku w gabinetach fizykoterapii nie widać, a 70% miejscowych dzieci posiadających wady kręgosłupa dwa razy w tygodniu dojeżdża na zabiegi do Żywca. Pozostawiam ten fakt bez komentarza.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Myślę, że posłowie uzupełnią w dyskusji nasze spostrzeżenia i wysuną odpowiednie wnioski. Ze swej strony zgłoszę jeszcze jeden, tj. wniosek do Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej 6 włączanie w skład podkomisji poselskich przedstawicieli Komitetu o dużej wiedzy merytorycznej i wysokim zaangażowaniu. Z przykrością stwierdzam, że towarzyszący nam przedstawiciel Komitetu nie spełniał ani jednego, ani drugiego warunku.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Pragnę również dołączyć do mego sprawozdania własne spostrzeżenia z terenu woj. nowosądeckiego. Prywatnie zwiedzałam Krynicę, byłam tam kilka godzin, a jakże inne są moje wrażenia nt. przygotowania tej miejscowości do sezonu.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Na Górze Parkowej króluje Państwowe Przedsiębiorstwo „Jaworzyna” z Krynicy. 1 kg kiełbasy kosztuje tam 5.100 zł., 1 kg frytek - 1.000 zł, 1 paczka lodów - 190 zł. Mieszczące się tuż obok bufet i wypożyczalnia sprzętu - nieczynne. Było to 26 czerwca br. Warto też dodać, że wypożyczalnia mieści się w obskurnym, odrapanym pomieszczeniu. Uzdrowiskowy ośrodek leczniczo-sportowy w Krynicy, który obejmuje takie obiekty, jak basen i korty, był nieczynny, a na drzwiach znalazłam kartkę: „Ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne i wynikające stąd braki chętnych do korzystania z usług ośrodka, obiekt w dniu dzisiejszym nieczynny”. Daty nie wpisano. A tuż obok zawieszona była kartka, również bez daty, z napisem „Wyszłam na obiad, wracam o 13.50”. A więc warto czasem zboczyć z przygotowanej trasy. Bo to, co się wówczas dostrzega jest bardziej przekonujące i bliższe życiu.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Chciałam zgłosić kilka uwag w związku z materiałem Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Niepokoi mnie fakt, iż nie wspomina się w tym materiale o wspólnych zadaniach i o konsultowaniu zamierzeń z takimi ważnymi partnerami, jak np. Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Powstaje wątpliwość: jak przyjąć wzrost cen wczasów i wypoczynku wobec złego, a często pogarszającego się stanu technicznego bazy, o środowisku naturalnym nie wspominając.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Stan sanitarny wielu regionów wczasowo-turystycznych jest nadal bardzo zły. Jakie zastosowano sankcje w stosunku do gestorów rozpoczynających sezon 15 czerwca, którzy nie wywiązali się ze swoich obowiązków w tym względzie?</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Niepokoi zmniejszająca się liczba ogólnie dostępnych wypożyczalni sprzętu sportowo-turystycznego. Samo stwierdzenie tego faktu jest zaledwie początkiem drogi. Co się robi, aby ten sprzęt był? Co się robi, aby rosła podaż sprzętu popularnego, na który czekają setki tysięcy zwykłych zjadaczy chleba?</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Wielokrotnie również podczas wizytacji poselskiej w Bielsku-Białej przewijał się w dyskusjach wątek terminów wakacji dzieci i młodzieży. Sztywne, biurokratyczne jego ustalenie powoduje wiele znanych nam perturbacji. Jest szansa rozsądnego załatwienia tego problemu. Jakie działania podjął w tym kierunku Komitet?</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Jak wiemy, wiele do życzenia pozostawiał w ub. r. sposób załatwiania i rozwiązywania problemów związanych z turystyką zagraniczną. Pierwsze doświadczenia tego roku wskazują, iż sytuacja może się powtórzyć. Co zrobiono, aby w tym roku prawdziwi turyści (a tacy wbrew pozorom jeszcze są) nie musieli pić piwa nawarzonego przez „tak zwanych turystów”.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Życząc wszystkim, aby zadania, zapisane w pkt. 28 na str.14 materiału komitetu, zostały w pełni wprowadzone w życie, muszę powiedzieć o jeszcze jednej sprawie. 30 maja br. zebrał się zespół ds. koordynacji wypoczynku, na którym płk Kamiński z MO przedstawił materiały z akcji „Wiosna 88” dotyczące stanu przygotowań do sezonu. Obraz tam przedstawiony bliski jest tonacji czarno-szarej. Wielka szkoda, że nie został on przedstawiony posłom, gdyż moglibyśmy celniej dobrać teren wizytacji, np. Pojezierze - z nadgniłymi, spróchniałymi pomostami. Proszę, aby w przyszłości materiały tego typu docierały do naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Dyskusja</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSidor">Uzupełniając to, co powiedziała poseł M. Niepokulczycka, poruszę dodatkowo dwie sprawy. Pierwsza z nich - to. schroniska turystyczne tzw. wysokogórskie, znajdujące się w gestii PTTK. Jeszcze do niedawna można było na nie liczyć. Turysta mógł tam otrzymać nocleg, niedrogo się wyżywić, a jeśli go nie było stać na to, mógł chociaż otrzymać ciepłą wodę. Dzisiaj schroniska te są niedostępne dla większości turystów, pobierane ceny przekraczają bowiem możliwości ich kieszeni. Wizytowaliśmy schronisko na Równicy. To jedna z ostatnich enklaw prawdziwej turystyki. Dzieje się tak dlatego, że schronisko prowadzi prawdziwy jej miłośnik. Pobiera ceny, które nie pozwalają prawie na żaden zysk. Czy Komitet nie zechciałby zająć się problemem schronisk na wysokogórskich szlakach i czy nie należałoby pomyśleć o dotacji nie dla schronisk, lecz dla turystów w schroniskach?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSidor">Nieco mniej wiemy o schroniskach młodzieżowych. Zdaję się, że znajdują się one w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przy standardzie niewiele odbiegającym od PTTK-owskiego, choć dosyć zróżnicowanym, ceny są tam bardzo niskie: opłata za dobę wynosi ok. 120 zł. A przecież obie te instytucje obsługują tego samego klienta - z tym, że w schroniskach młodzieżowych jest to najczęściej młodzież szkolna zorganizowana, a w PTTK - niezorganizowana. Wydaje się, że ceny powinny być w związku z tym zbliżone.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSidor">Podobnie campingi są w tej chwili dostępne tylko dla bogaczy. Prawie nie ma mowy, aby turysta pieszy mógł tam rozbić namiot. Zresztą kalkulacja cen jest dosyć dziwna, bo płaci się tyle samo za rozbicie namiotu przez jedną osobę, co za namiot, w którym nocuje 5 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMusiał">Podzielam opinie zawarte w koreferacie i przedstawione przez posła A. Sidora. Takie same obserwacje mam z terenu Kielecczyzny. Dawniej w Górach świętokrzyskich można było spotkać wielu turystów, a teraz w tamtejszych schroniskach jest wiele wolnych miejsc. Powody są dwa: wysokie ceny i bardzo niski standard. Turystyka powinna być dostępna dla młodzieży i dla ludzi starszych, ponieważ ruch to zdrowie. Takie góry, jak Góry Świętokrzyskie nadają się nie tyle dla turystów kwalifikowanych, ile przede wszystkim dla turystów początkujących i ludzi starszych, z obciążeniami zdrowotnymi. Zdajemy sobie sprawę z tego, że czasy są teraz trudne, ale właśnie dlatego ze względów zdrowotnych w tych niewysokich górach należałoby lokować ośrodki turystyczne. Powinno się więc zwrócić uwagę, Jak wykorzystywane są w tej dziedzinie fundusze celowe. Z materiałów wynika, że fundusze te przeznaczane są przede wszystkim na wyczyn, a zapomina się o ich wykorzystywaniu dla zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Z rozmów z gestorami ośrodków turystycznych wynika, że apele o koordynację są rzucaniem grochu o ścianę. Nadal turystyka polska jest turystyką dzielnicową i zakładową. Powstało niedawno pierwsze gminne przedsiębiorstwo turystyczne w Brennej. Przejęło ono sprawy wyżywienia na terenie gminy. Karmią lepiej, taniej i trzy mniejszym zatrudnieniu. Koszt skierowania wczasowego na ich terenie zmniejszył się więc o 3.000 zł. Także niektóre z licznych wyciągów na terenie Brennej, które dawniej były nierentowne, po ich przejęciu przez gminę zaczęły przynosić zyski i to bez zmiany cen.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Zwracano nam uwagę, zwłaszcza w Bielsku, że zwolnienie górnictwa z opodatkowania na rzecz środowiska powoduje, iż wiele gmin nie ma z tego nic prócz kłopotów, wynikających ze zlokalizowania na ich terenie wielu ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MałgorzataNiepokulczycka">O gastronomii otwartej nie będę mówiła, nie ma bowiem do kogo na tej sali zaadresować tych problemów. Gastronomia to zresztą problem podobny do problemu papieru toaletowego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Parę słów chciałam jeszcze powiedzieć na temat 10% dodatku do cen w regionach turystycznych. Bielsko wprowadziło ten dodatek w zeszłym roku. Wszyscy byli zachwyceni tym posunięciem. Chcę jednak ostrzec przed tym, aby nie przesłoniło ono spraw istotnych. Za dużo planów i nadziei związanych jest z tym 10% podatkiem. Już dzisiaj widać, że trzeba szukać innych źródeł dofinansowywania wydatków na turystykę. Sama - jako mieszkanka Wybrzeża - pytam, jakim prawem władze mojego regionu wprowadziły ten podatek, skoro wiele plaż jest zamkniętych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejWyglenda">W materiałach można przeczytać, że Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych wyznaczyło 216 nowych tras, a udział młodzieży w obozach wędrownych zwiększył się o 100%. W innym miejscu tego materiału stwierdza się, że pokrycie na obuwie turystyczne w handlu będzie wynosić 50%. Można więc sobie zadać pytanie, po co te nowe trasy, skoro nie ma obuwia. Podobnie rzecz przedstawia się z pozostałym sprzętem turystycznym - takim jak materace, kuchenki, namioty. Pokrycie wynosi tu 20–60%. Prosiłbym, aby Komitet starał się wywierać większy nacisk na Ministerstwo Rynku Wewnętrznego w sprawie poprawy tego zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejWyglenda">W materiale mówi się też o przygotowywanych zmianach przepisów dotyczących zakupów mięsa przez ośrodki turystyczne z uboju prywatnego. Miałoby to duże znaczenie dla poprawy funkcjonowania ośrodków. Zmiany te przygotowuje się jednak od 1986 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekBugański">Dyskusja dowodzi, że budzimy się przy kolejnym temacie. W latach 60. i 70. oblegane były szlaki turystyczne, a na początku lat 80. reforma gospodarcza praktycznie podcięła turystykę. Gdybyśmy prześledzili system opodatkowania, to doszlibyśmy do wniosku, że nie ma cudów i tak być musi. Jeszcze do niedawna przedsiębiorstwa turystyczne płaciły 8 różnych podatków, w związku z czym ich rentowność była bardzo niska. Trudno się więc dziwić, że wiele działań w obszarze turystyki po prostu się nie opłaca.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JacekBugański">Przedsiębiorstwa turystyczne organizują wypoczynek ludzi pracy zaledwie w kilkunastu procentach. Zasadniczy ciężar spoczywa na ośrodkach zakładowych. Wzrost cen za te usługi jest łatwo wytłumaczalny, jeśli weźmie się pod uwagę wzrost cen węgla, energii, materiałów itp. Do tego dochodzą problemy związane z ochroną środowiska. Brak koordynacji i partykularyzm przedsiębiorstw jest w znacznej mierze przyczyną, że mamy tyle zatrutych jezior i akwenów. Nie ma się co dziwić, że ceny za wypoczynek są tak wysokie. Jest to pochodna tego, co dzieje się w gospodarce. Pogłębiają ten stan rzeczy pewne absurdy prawne. Np. dokumentacja na remont schroniska nad Morskim Okiem, które swego czasu zbudowało 8 cieśli mających ukończone 4 klasy szkoły podstawowej, ma kosztować 17 mln zł. Prywatna firma ciesielska z Zakopanego podejmowała się odbudowy tego schroniska za mniejszą kwotę i bez dokumentacji. Okazało się, że przepisy na to nie pozwalają, gdyż jest to prawem chroniony zabytek, a ponadto w grę wchodzą kwestie przeciwpożarowe. Takich paradoksów dałoby się przytoczyć więcej. Wydaje się, że zabrnęliśmy w jakiś ślepy zaułek. Nie można za tę sytuację winić wyłącznie resortu, ponieważ - jak już wspomniałem - jest to pochodna wszystkiego, co dzieje się w kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekBugański">Jeśli chodzi o dodatek 10% do cen usług turystycznych, jest on taki tylko z nazwy. W woj. nowosądeckim na 47 jednostek - 14 wprowadziło dodatek 10%, 4 nie mają go w ogóle, a pozostałe pobierają 5% dodatek do cen. Wprowadzenie tych dodatkowych opłat jest konsekwencją nie uregulowanej sytuacji inwestorów na terenach turystycznych. Skąd więc województwa turystyczne mają brać środki na najbardziej niezbędne, a związane z turystyką wydatki? W woj. nowosądeckim z tych dodatkowych opłat podjęto 82 zadania - takie, jak budowa szaletów, oczyszczalni itp. Dopóki sprawy tej nie ureguluje się inaczej rady narodowe muszą mleć jakieś źródło dochodów na te cele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewGburek">Minister ocenia stan w dziedzinie turystyki i wypoczynku i stwierdza, że sytuacja ta nie jest dobra. Padło na ten temat wiele uwag i wniosków poselskich. Jednak to właśnie do ministra należy ustalenie kierunków poprawy tej sytuacji. Może upłynęło jeszcze zbyt mało czasu, ale myślę, że minister może już nas poinformować o swoich wstępnych zamierzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejGordon">Baza PTTK jest bardzo zróżnicowana. Mamy obiekty, którymi możemy się chwalić, ale mamy też i takie, które najchętniej zburzylibyśmy, gdyż nie stać nas na ich doprowadzenie do przyzwoitego stanu. Nie mamy np. środków na postawienie w Szczyrku nowego obiektu, będzie on więc nadal taki, jaki jest, a my będziemy za te zbierać żółte kartki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejGordon">W związku z uwagami do 18. naszych obiektów, o czym była mowa w koreferacie, wyciągnęliśmy wnioski - ze zwolnieniem 3 osób z pracy i podjęciem sankcji ekonomicznych włącznie. Zamknęliśmy też 3 obiekty, które nie spełniają wymogów. Postanowiliśmy dwukrotnie dokonać przeglądu, jak zostały wykonane nasze zalecenia pokontrolne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejGordon">Należy jednak odróżnić obiekty, które powstały w czynie społecznym, a znajdują się niejako tylko pod patronatem PTTK, od naszych własnych obiektów. Zwróciłem się do oddziałów PTTK i działaczy społecznych, żeby w czynie społecznym doprowadzić również i tamte obiekty do porządku.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejGordon">PTTK stało się ostatnio monopolistą ogólnie dostępnej bazy turystycznej. Nie mamy tu konkurentów. W związku z tym chcę odpowiedzieć na pytanie, co stało się z dawnym etosem PTTK. Większość naszych obiektów jest bardzo stara. Niegdyś Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku był potężnym orężem w ręku dawnego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki. Zbudowano wiele schronisk, później z Funduszu tego zaczęto finansować także wojewódzkie przedsiębiorstwa turystyczne. Było to słuszne, spowodowało jednak ogromny wzrost potrzeb. Tymczasem Fundusz rośnie o wiele wolniej niż ceny niezbędnych do remontów materiałów i sprzętu. Minister Kwaśniewski dysponuje kwotą 18 mld zł, a sam tylko remont hotelu „Bristol” kosztuje 7 mld zł. z biegiem lat otrzymujemy coraz mniej środków. Podzielam też pogląd posła J. Bugańskiego, że obowiązuje wiele absurdalnych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejGordon">Od 1986 r. PTTK zwolnione jest od podatku dochodowego. Korzystamy z tego i 50% przedsięwzięć inwestycyjnych i remontów pokrywamy sami. Nasze okręgi gospodarują jednak tak, żeby osiągnąć niewielki zysk albo nawet wyjść na zero. W tej sytuacji obniżka cen nie bardzo jest możliwa. Obciążenia podatkowe i koszty są bardzo wysokie. Analizowaliśmy kalkulacje w przypadku pola biwakowego mającego rozmiary stadionu. Stwierdziliśmy, że jeśli można w tym przypadku mówić o niegospodarności, to może ona sięgać najwyżej 5%, co na ceny ma wpływ minimalny. W sprawach obciążeń podatkowych występowaliśmy wielokrotnie do naszego gestora, ale bezskutecznie. Przyczyniał się być może do tego fakt, że Komitet był w ostatnim okresie w ciągłej reorganizacji, a zatem w stanie dezorganizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejGordon">PTTK było karane przez izby skarbowe za kalkulacje stosowane w umowach, zawieranych z ajentami prowadzącymi schroniska górskie. Zdecydowaliśmy się na system ajencyjny, aby zapewnić każdemu schronisku gospodarza, który przez dłuższy czas opiekowałby się danym obiektem. Określiliśmy katalog usług, które muszą być świadczone w każdym schronisku. Ajenci, którzy nie dopełniają tego obowiązku, są karani. Równocześnie staramy się nagradzać najlepszych ajentów. Ostatnio dążymy do tego, by grupy turystów, np. z poszczególnych szkół, sprawowały pieczę nad wybranymi schroniskami.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AndrzejGordon">W 1984 r. prezes ówczesnego Głównego Komitetu Turystyki, podjął decyzję o przyznaniu dodatkowych środków na wybrane obiekty dla turystyki kwalifikowanej, m.in. na schroniska wysokogórskie. Okazało się jednak, że decyzja ta była niezgodna z uchwałą Rady Ministrów i regulaminem Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#AndrzejGordon">Schroniskom nie powinno zależeć na nadmiernej liczbie turystów. Z tego względu zdecydujemy się chyba cofnąć naszą decyzję nakazującą, by każdy turysta, który zgłosi się do schroniska, otrzymał w nim nocleg, chociażby na podłodze. W rezultacie wytworzyła się młodzieżowa moda na takie spędzanie wakacji. Zawsze dla turystów otwarte może być jedynie schronisko w Dolinie Pięciu Stawów. Przyjmowani będą też zawsze turyści, których kondycja nie pozwala na dalszą wędrówkę.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#AndrzejGordon">PTTK zmierza do ukształtowania nowego modelu wypoczynku. Z naszej inicjatywy powstało już w górach 8 baz namiotowych. Zostały one postawione przez środowisko akademickie - m.in. dzięki udzielonej przez nas, częściowo umarzalnej, pożyczce. Ceny w tych bazach są zbliżone do cen w schroniskach młodzieżowych.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#AndrzejGordon">Innym przejawem nowych inicjatyw jest uruchomienie pięciu szlaków kajakowych, na których początku turyści mogą wypożyczyć kajaki. Po drodze urządzone są bezpłatne pola biwakowe. Obawiamy się jednak, czy nie zażąda się od nas opłat za te pola. Musielibyśmy wówczas pobierać opłaty także od turystów.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#AndrzejGordon">PTTK i TKKF prowadzą najwięcej wypożyczalni sprzętu turystycznego i sportowego. Ich utrzymanie wymaga jednak pomocy finansowej. Inflacja powoduje bowiem, że za 5–6 zamortyzowanych kajaków czy namiotów możemy teraz odkupić tylko jeden. Wiele do życzenia pozostawia też kultura użytkowników wypożyczanego sprzętu. Mimo wszystko, Chcemy rozwijać sieć wypożyczalni, gdyż zapewniają one pełniejsze wykorzystanie deficytowego sprzętu. Proszę Komisję o pomoc w uzyskaniu środków z Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku na dofinansowanie wypożyczalni.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#AndrzejGordon">Nie wszystkich uda nam się zachęcić do uprawiania turystyki kwalifikowanej, ale pragnęlibyśmy pomóc wszystkim chętnym, zwłaszcza młodzieży. Dlatego też 12 tys. młodych ludzi kształcimy w tzw. szkołach turystyki, tworząc w ten sposób kadrę dla turystyki kwalifikowanej. Ta młodzież zdobywa kwalifikacje na różnych obozach - górskich, rowerowych, kajakowych. Dla młodzieży ze szkół średnich organizujemy też obozy specjalistyczne, np. archeologiczne.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#AndrzejGordon">Zgadzam się z posłem J. Bugańskim, że polskie góry, a zwłaszcza Tatry, nie wytrzymają tak wielkiego napływu turystów, jaki obserwujemy obecnie. Wystarczy powiedzieć, że w samym Zakopanem i w Gminie Tatrzańskiej przebywa średnio na raz 70. tys. przybyszów. Większość z nich chce wędrować po górach. W latach 70. młode pokolenie wykształciło modę na górskie wędrówki, ale wówczas były dostępne nie tylko polskie szlaki. Odkąd granice zostały zamknięte, zrobił się w naszych górach ogromny tłok. Przy Morskim Oku ustawiają się kolejki chętnych do wejścia na Rysy, a na przełęczy Zawrat trzeba niekiedy regulować ruch. Celowe byłoby zatem zintensyfikowanie rozmów z władzami CSRS, by przywrócić możliwość wędrowania - przynajmniej po szlakach objętych konwencją o ruchu przygranicznym z lat 70.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#AndrzejGordon">Chcielibyśmy, by rodzice mieli możliwość nauczenia swoich dzieci, jak najlepiej wypoczywać. Dlatego też PTTK będzie rozwijać turystykę rodzinną.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#AndrzejGordon">Podejmiemy energiczne kroki, aby uporządkować działalność turystyczną. Nie wszystko jednak zależy od nas. Potrzebne są też decyzje systemowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewGburek">Większość schronisk górskich prowadzą ajenci. Czy to jest opłacalne dla PTTK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejGordon">Nie mamy wyboru, bo gdybyśmy chcieli zatrudniać w schroniskach etatowych pracowników, oznaczałoby to konieczność zwiększenia liczebności personelu, zapewnienia mu zakwaterowania i wynagrodzeń. Obliczyłem, że samo wypłacenie pracownikom schronisk tzw. dodatków osłonowych spowodowałoby wzrost opłat od turystów o 5–7%.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejGordon">Chcieliśmy wprowadzić zasadę, że każdy turysta przynosi do schroniska, w którym chce nocować, płócienny śpiwór. Pozwoliłoby to zmniejszyć opłaty za noclegi w schroniskach o koszt bielizny pościelowej. Niestety, takie rozwiązanie byłoby niezgodne z przepisami Sanepidu. Jest to przykład na to, że niektóre przepisy, wprowadzone z myślą o ochronie turystów, w praktyce powodują wzrost kosztów turystyki.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejGordon">W swojej wypowiedzi nie chciałem pokazywać samych tylko przykładów niemożności. PTTK stara się podejmować nowe inicjatywy, o których mówiłem. Potrzebne są jednak także działania systemowe.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejGordon">Oddawanie schronisk w ajencję ma długą tradycję. Już przed wojną Polskie Towarzystwo Tatrzańskie przekazywało schroniska w dzierżawę i to na okresy wieloletnie.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejGordon">Przewodniczący Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Aleksander Kwaśniewski: W dniu dzisiejszym zakończyło się plenarne posiedzenie Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej, poświęcone m.in. systemowi finansowania turystyki i wypoczynku. Uznaliśmy, że w nowej sytuacji, jaka się wytworzyła w wyniku decyzji Sejmu, potrzebne są nowe rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AndrzejGordon">Od początku Polski Ludowej turystyka i wypoczynek były dotowane z funduszy państwowych. Rozwijane były przede wszystkim te formy i taka baza wypoczynku, które zapewniały jego jak najszerszą dostępność dla ludzi pracy. Bezpośrednio po wojnie był to Fundusz Wczasów Pracowniczych, a w latach 70. baza zakładowa. Na wypoczynek i turystykę szły ogromne środki z budżetu - bezpośrednio lub za pośrednictwem przedsiębiorstw (zwłaszcza przemysłu ciężkiego), które były dotowane. Ze środków tych korzystało też PTTK.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#AndrzejGordon">Sytuację zmieniło wprowadzenie reformy gospodarczej, a zwłaszcza uchwalenie przez Sejm jej II etapu. Zgodnie z jego założeniami, turystyka powinna odtąd być działem samofinansującym się, a nawet przynoszącym zysk.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#AndrzejGordon">72% bazy turystycznej i wypoczynkowej należy do zakładów pracy. Jej rozbudowa i utrzymanie są dofinansowywane z funduszów socjalnych przedsiębiorstw. Takiej pomocy nie otrzymuje natomiast PTTK, które tym samym musi pobierać coraz wyższe ceny za swoje usługi.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#AndrzejGordon">Skoro rozwój turystyki odbywać się będzie na zasadach samofinansowania, powstanie znacznie więcej podmiotów prowadzących działalność w zakresie turystyki i wypoczynku. Zgodnie z ustawą o podejmowaniu działalności gospodarczej, nie będzie to wymagało żadnych koncesji. Toczy się spór, czy prowadzenie turystyki zagranicznej powinno być koncesjonowane. Być może, także ten rodzaj turystyki będzie podlegał wolnej grze mechanizmów rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#AndrzejGordon">Należy więc oczekiwać najpierw pewnego zamieszania, a nawet windowania cen za usługi turystyczne, lecz później konkurencja powinna wymusić ich obniżenie. Już teraz w zakresie wypoczynku wczasowego mamy do czynienia z rynkiem konsumenta. Koncepcja pełnego samofinansowania turystyki została przyjęta wbrew opinii Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej. Uważamy, że jest to rozwiązanie zbyt radykalne. Wypoczynek młodzieży, a zwłaszcza działalność PTTK i Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych zasługują - naszym zdaniem - na dofinansowanie ze środków państwowych.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#AndrzejGordon">W obecnej sytuacji musimy dbać o prawidłowe działanie instytucji turystycznych nastawionych na wysoki zysk, np. Orbisu. Powinniśmy też dbać o bazę zakładową, by nie utraciła swoich sponsorów. Bez obiektów zakładowych nie będzie mowy o masowym wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#AndrzejGordon">Z niektórymi decyzjami trudno się pogodzić. Projektowano np., że tereny zajęte przez PTTK pod pola namiotowe lub przez LZS pod boiska będą opodatkowane podatkiem gruntowym w wysokości 1,5% ich wartości. Zwróciliśmy się do Sejmu, by obniżyć stawkę tego podatku do 0,3%. Chodziło nam tylko o obiekty PTTK i LZS, a nie np. o teren zajęty przez luksusowy hotel. Tymczasem wczoraj Komisja Prac Ustawodawczych nie tylko odrzuciła naszą prośbę, ale podwyższyła opodatkowanie do 3%, przy czym rady narodowe będą mogły jeszcze podwyższyć ten podatek. Taka decyzja jest zgodna z koncepcją rozszerzenia źródeł finansowania budżetów rad narodowych, ale uderza w masową turystykę.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#AndrzejGordon">Znam wiele przykładów udziału przedsiębiorstw budujących ośrodki wczasowe w rozwoju danego regionu. Od 1981 r. wszystkim inwestycjom wypoczynkowym podejmowanym nad morzem musi towarzyszyć tworzenie infrastruktury w postaci np. oczyszczalni ścieków. Dzięki pomocy właścicieli ośrodków wczasowych uratowano np. jezioro Jamno.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#AndrzejGordon">Z Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku powinno się dofinansowywać przede wszystkim PTTK i schroniska młodzieżowe, gdyż objęcie ich mechanizmami rynkowymi doprowadziłoby do szybkiego wzrostu cen turystyki młodzieżowej.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#AndrzejGordon">Oczywiście, potrzebne są zmiany w systemie podatkowym oraz odejście od różnych nonsensownych rozwiązań, o których mówił prezes A. Gordon. W każdym razie ubocznym skutkiem wprowadzenia II etapu reformy gospodarczej będzie na początku pewne osłabienie turystyki i wypoczynku. Pozostaje mieć nadzieję, że mechanizmy reformy wkrótce przyniosą oczekiwane wyniki.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#AndrzejGordon">Nietrafna była decyzja o rozdrobnieniu gestorów turystyki. Obecnie wypoczynek młodzieży leży w kompetencjach Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest to uzasadniane tym, że młodzież najczęściej wypoczywa w obiektach szkolnych. Postaramy się lepiej koordynować tę działalność.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#AndrzejGordon">Podzielam pogląd poseł M. Niepokulczyckiej w sprawie zróżnicowania terminów wakacji, a zwłaszcza ferii zimowych. Dyskusja na ten temat trwa od 5. lat. Od początku sprzeciwiało się temu rozwiązaniu Ministerstwo Oświaty i Wychowania, a obecnie Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Komisja Edukacji Narodowej i Młodzieży. Uważam, że młodzież może wypoczywać zimą w górach nie tylko w obiektach szkolnych, ale również w bazie zakładowej. Zróżnicowanie terminów ferii jest więc możliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#AndrzejGordon">Komitet, którym kieruję ma niewielki wpływ na stan sanitarny obiektów turystycznych z uwagi na coraz większą liczbę podmiotów zajmujących się turystyką. Możemy jedynie wspomagać budowę potrzebnych obiektów ze środków Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku. Możemy też współdziałać z kompetentnymi organami w represjonowaniu winnych.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#AndrzejGordon">Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku ma jednak bardzo ograniczone środki. W ub. r. przeznaczyliśmy 528 mln zł na budowę oczyszczalni, 625 mln zł na modernizację plaż i obiektów nadmorskich, 262 mln zł na schroniska i stanice wodne. Tymczasem remont jednego tylko hotelu „Bristol” ma kosztować 7 mld zł. To obrazuje, jak niewielkimi środkami dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#AndrzejGordon">Z punktu widzenia turystyki duże znaczenie ma 10% dopłata pobierana od turystów rejonach o nasilonym ruchu turystycznym. Słusznie postanowiono, aby decyzję w tej sprawie podejmowały wojewódzkie rady narodowe. Dzięki temu możliwe będzie zróżnicowanie opłat w zależności od rzeczywistego charakteru danej miejscowości lub gminy. Tego rodzaju dopłaty są pobierane na całym świecie. W ub. r. uzyskaliśmy w ten sposób 5 mld zł. Jest to dla nas znacząca kwota.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#AndrzejGordon">W informacji pisemnej nie zdołaliśmy zamieścić danych ilustrujących wyniki kontroli stanu sanitarnego obiektów turystycznych. Stało się tak, gdyż rekontrola została przeprowadzona w ostatnich dniach maja. W wyniku tych działań skierowano 22 wnioski do kolegiów ds. wykroczeń, wymierzono 502 mandaty, 98 osób ukazano dyscyplinarnie, a całkowicie wstrzymano działalność 11 obiektów turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#AndrzejGordon">Od 1 lipca br. Komitet ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej, po 8 latach przerwy, znów stanie się organem założycielskim dla 16 przedsiębiorstw „Polsportu”. Wierzę, że pozwoli to wydatnie zwiększyć produkcję ubiorów i prostego sprzętu turystyczno-sportowego - jako ogólnie dostępnych artykułów. Nie nastawiamy się na zaspokojenie potrzeb sportowców wyczynowych, ale chcemy, by nie brakowało zwykłych butów, dresów i piłek. Nie należy też nadmiernie dramatyzować sytuacji, bo choć brakuje sprzętu, to nikt nie wyrusza na wędrówkę turystyczną boso.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#AndrzejGordon">Turystyka zagraniczna pozostaje w gestii resortu rynku wewnętrznego. Problemy tej turystyki wymagają szerszego rozważenia, gdyż występuje tam wiele zjawisk zarówno natury gospodarczej, jak i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#AndrzejGordon">Zwrócimy się do Komendy Głównej MO o udostępnienie nam materiału, o którym była mowa w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#AndrzejGordon">Poseł J. Bugański poruszył w swojej wypowiedzi w sposób bardzo obiektywny wiele istotnych problemów naszej turystyki. Rozważenia wymaga problem rentowności przedsiębiorstw turystycznych, którą postulują postanowienia II etapu reformy gospodarczej. Przygotowujemy odpowiednie propozycje w tej sprawie, które w zasadzie zgodne są z duchem reformy, ale bardziej elastycznie podchodzą do specyfiki problemów turystyki.</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#AndrzejGordon">Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że najbliższe lata będą dla turystyki bardzo trudne. Jest tego wiele przyczyn. Rosną koszty eksploatacyjne obiektów turystycznych - chociażby ceny energii, gazu, wody, wszelkiego rodzaju usług. Jest to wzrost bardzo wysoki, wynoszący czasem 200 i więcej procent, a więc musi się odbić na cenach usług turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#AndrzejGordon">Uważamy, że trzeba wyraźnie rozdzielić turystykę komercyjną od turystyki zakładowej i masowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Chciałabym zaproponować kilka wniosków.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Uważam, że prezydium naszej Komisji powinno zwrócić się do Prezydium Sejmu, ażeby zaleciło bardziej konsekwentną koordynację działań poszczególnych komisji sejmowych. Nie może być tak, że jedna z nich, np. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, proponuje podwyżkę cen, a nasza Komisja proponuje ich stabilizację, czy nawet obniżenie. Wydaje się, że na posiedzeniach naszej Komisji powinien być zawsze obecny przedstawiciel Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Resort edukacji narodowej powinien wreszcie podjąć ostateczną decyzję co do terminu organizacji ferii zimowych. Ustalenie jednego terminu ferii dla wszystkich szkół obniża standard wypoczynku organizowanego dla dzieci; są one często upychane do źle przygotowanych i przepełnionych obiektów, podczas gdy w innych okresach te same obiekty stoją puste.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Chciałabym uzyskać wreszcie ostateczne wyjaśnienie co robi Instytut Turystyki i czy jego działalność jest odczuwalna w najniższych ogniwach. Jeżeli zadaję pytanie egzaminacyjne na temat działalności Instytutu Turystyki, to natychmiast zapytani proszą mnie o zmianę pytania.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Nikt z nas nie jest przeciwny 10% dodatkowi do cen usług turystycznych, ale jeżeli, zgodnie z zasadami naszego ustroju, wypoczynek ma być powszechny dla ludzi pracy, to w budżecie państwa powinny być zapewnione odpowiednie środki na ten cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewGburek">Czy poseł M. Niepokulczycka głosowała za przyjęciem II etapu reformy gospodarczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Nie byłam obecna na tym posiedzeniu, ale to nie zmienia mego stanowiska. Jestem za 10% dodatkiem, ale jednocześnie za zabezpieczeniem w budżecie państwa środków na organizację wypoczynku ludzi pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MałgorzataNiepokulczycka">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła gospodarkę funduszami celowymi: Centralnym Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Centralnym Funduszem Turystyki i Wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Uzupełniając przedłożoną Komisji pisemną informację, przewodniczący Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Aleksander Kwaśniewski stwierdził m.in., że fundusze celowe są podstawowym źródłem finansowania kultury fizycznej i turystyki. Dzięki tym funduszom możliwa jest realizacja niezbędnych zadań w zakresie utrzymania i rozbudowy bazy materialnej kultury fizycznej i turystyki, zakup sprzętu sportowego, prowadzenie szkolenia, organizowanie imprez sportowych w kraju i za granicą, upowszechnianie kultury fizycznej i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Większość środków, gromadzonych w funduszach, pochodzi z dochodów pozabudżetowych. Centralny Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej jest zasilany w ok. 60% z dochodów własnych, a tylko w 40% z budżetu, podczas gdy Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku od kilku lat nie korzysta z dotacji budżetowych. Ponadplanowy wzrost funduszów pozwala na elastyczną redystrybucję środków na zadania celowe i nieograniczanie tych zadań - nawet przy wzroście cen i kredytów nie finansowanych z budżetu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Odpisy dewizowe gromadzone na rachunkach walutowych Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej pozwalają finansować niezbędne potrzeby kultury fizycznej w zakresie organizowania imprez międzynarodowych, zakupu sprzętu itp. Dzięki posiadaniu odpisów dewizowych Komitet mógł np. zakupić w 1987 r. za granicą laboratorium antydopingowe. Z kolei w dziedzinie turystyki środki dewizowe Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku umożliwiają budowę bazy hotelarskiej i terminową spłatę kredytów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Ministerstwo Finansów uważa, że należy zmniejszyć liczbę funduszów celowych i proponuje połączenie Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku. Jest to propozycja dyskusyjna. Opinie w tej sprawie są rozbieżne i np. resort rynku wewnętrznego jest przeciwny tej koncepcji.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#MałgorzataNiepokulczycka">W celu zapewnienia dalszego rozwoju kultury fizycznej i turystyki należałoby intensyfikować funkcjonowanie obu funduszów w kierunku zwiększenia dochodów własnych. I tak np. jedną z pozycji wpływów na Centralny Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej są dochody z Totalizatora Sportowego. Trzeba podkreślić, że 65% tych dochodów przekazuje się do budżetu państwa jako podatek dochodowy. Gdyby obniżono stopę tego podatku, można by zwiększyć dochody Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Trzeba również szukać innych sposobów zwiększania dochodów.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Uwagi Najwyższej izby Kontroli przedstawił Dyrektor Zespołu NIK Klemens Romanowski: Gospodarka Centralnym Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Centralnym Funduszem Turystyki i Wypoczynku była przedmiotem kontroli NIK w 1987 r. Informację o wynikach tej kontroli wraz z wnioskami przekazano właściwym organom, a także komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Jakkolwiek okres objęty kontrolą jest nieco odległy, badano bowiem sprawy z 1986 r. i I półrocza 1987 r., to wiele z nich jest nadal aktualnych.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Z ustaleń kontroli wynika, że jakkolwiek Fundusze wykorzystywano w zasadzie na potrzeby kultury fizycznej, sportu i turystyki, to znaczną ich częścią, bo wynoszącą ok. 18% objętych kontrolą jednostek, gospodarowano nieracjonalnie i często niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Wynikało to głównie z nieprawidłowości powstałych w planowaniu i w rozdziale środków przez dysponentów Funduszów oraz w ich wykorzystywaniu przez jednostki realizujące określone zadania. Konsekwencją tego było uzyskanie niższych efektów od planowanych bądź możliwych do osiągnięcia, zwłaszcza w zakresie działalności inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Wydziały kultury fizycznej, sportu i turystyki urzędów wojewódzkich oraz b. komitety kultury fizycznej i turystyki jako dysponenci Funduszów nie prowadzili prawidłowych analiz zgłaszanych zapotrzebowań na środki finansowe na etapie planowania obu funduszów.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Ok. 20% zadań inwestycyjnych finansowanych z Funduszów nie posiadało należytego uzasadnienia ekonomicznego, przygotowania prawno-organizacyjnego i zapewnionego wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Zdarzało się również, że zapotrzebowania na środki finansowe, przeznaczone na pokrycie bieżących potrzeb, nie miały wymaganych kalkulacji i uzasadnień. Stan taki umożliwiał dość często wykorzystywanie Funduszów na cele nieplanowe, niekiedy z naruszeniem podstawowych zasad gospodarności.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#MałgorzataNiepokulczycka">W ok. 50% dotowanych jednostek stwierdzono różne nieprawidłowości. M.in. ustalono, że jednostki, którym przydzielono środki nie przedstawiły rozliczeń z ich wykorzystania za 1985 r. na ogólną sumę ponad 500 mln zł, co stanowiło 1/3 przyznanych dotacji. Przyczyną tego był zbyt liberalny stosunek dysponentów wszystkich stopni do jednostek, którym przydzielano środki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Dysponenci nie zapewnili również odpowiedniego nadzoru i kontroli nad prawidłowym gospodarowaniem Funduszami. Dotyczy to zwłaszcza kierownictw wydziałów kultury fizycznej, sportu i turystyki urzędów wojewódzkich oraz byłych Komitetów Kultury Fizycznej i Turystyki. GKKFiT nie przedsięwziął właściwych działań na rzecz usprawnienia gospodarki tymi Funduszami.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Wnioski pokontrolne NIK zmierzały do wyeliminowania tych nieprawidłowości i poprawy gospodarki funduszami celowymi. Zwrócono uwagę m.in. na potrzebę dokonania szczegółowych analiz realizowanych inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem zasadności dalszego ich finansowania ze środków Funduszów. Podkreślano konieczność wyeliminowania nieprawidłowości organizacyjno-technicznych większej koncentracji nakładów na zadaniach uznanych za niezbędne do kontynuowania, znowelizowania zasad rozdziału Funduszów oraz zapewnienia właściwego systemu ich rozliczeń.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Z odpowiedzi wojewodów, nadesłanych do NIK, wynika, że wnioski te zostały przyjęte do realizacji i gospodarce Funduszami nadano właściwą rangę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławZantara">Od wielu lat problemy kultury fizycznej i sportu nie są rozwiązywane w sposób kompleksowy i dziś odczuwamy tego skutki. Staramy się teraz porządkować te sprawy, ale nie jest to proste i wymaga czasu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławZantara">Kiedyś poważne kwoty na rozwój kultury fizycznej i sportu świadczyła Centralna Rada Związków Zawodowych, a 70% wydatków na ten cel finansowano z budżetu centralnego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławZantara">Obecnie związki zawodowe w znikomym stopniu finansują działania sportowe. Toteż nowe kierownictwo Komitetu ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej jest w trudnej sytuacji. Niektóre kluby sportowe już w momencie startu mają poważne kłopoty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławZantara">Wprawdzie w dobie reformy gospodarczej dopuszczono prowadzenie działalności gospodarczej również przez jednostki kultury fizycznej, trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że fachowcy od kultury fizycznej nie są fachowcami od działalności gospodarczej, a znowu ci, którzy zajmują się zdobywaniem środków finansowych, nie potrafią prowadzić działalności sportowej i wychowawczej.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławZantara">Mówiono tu, że niektóre baseny są zamknięte, ale weźmy pod uwagę, że np. dochody z basenu „Skry” w Warszawie wyniosły w 1986 r. 2.290 tys. zł, a remont tego basenu w tymże roku przekroczył 6.800 tys. zł. W 1987 r. dochody z tego samego basenu wyniosły 1.877 tys. zł, a koszty remontu przekroczyły 9.300 tys. zł. Dziś sytuacja przedstawiać się będzie na pewno jeszcze trudniej, gdyż wzrosły opłaty za wodę, za ocieplanie itp. Toteż basen „Gwardii” jest już nieczynny prawie 2 lata, gdyż koszty remontu tego basenu byłyby ogromne. Ponadto od dochodów uzyskiwanych z pływalni płaci się 5% podatek dochodowy oraz podatek obrotowy i to bez względu na to, czy działalność ta jest rentowna, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławZantara">W tych warunkach nie należy spodziewać się, że Komitet będzie mógł w szybkim tempie uzyskać poprawę w zakresie organizowania masowych imprez sportowych.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławZantara">Należałoby zastanowić się nad systemem finansowania wydatków na cele kultury fizycznej. Czy zdrowie, odporność na choroby, zwalczanie patologii społecznej, którym to celom służy właśnie kultura fizyczna, są ważne, czy też nie?</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#StanisławZantara">Czy jeżeli z budżetu państwa na kulturę fizyczną przeznaczamy 1,70 zł na obywatela, to może ta kwota wystarczyć? W tych warunkach pokrywamy przede wszystkim potrzeby sportu wyczynowego, a na rozwój sportu masowego nie mamy już środków.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#StanisławZantara">Wprowadziliśmy nowe zasady reformy gospodarczej także do finansowania kultury fizycznej. Trzeba jednak przeliczenia ekonomiczne prowadzić do końca. Dziś więcej ludzi przechodzi na renty, niż na emeryturę, a więc społeczeństwo nie jest zdrowe. Tymczasem hasła o masowości sportu i turystyki pozostają tylko hasłami.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#StanisławZantara">Niedawno byłem uczestnikiem Międzynarodowej Konferencji w Sofii, gdzie jeden z uczestników ze Związku Radzieckiego informował, że ich badania wykazują, iż ludzie uprawiający sport są o dwadzieścia kilka procent wydajniejsi w pracy, o tyleż procent rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich, częściej biorą udział w działalności organizacji społecznych, są sprawniejsi.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#StanisławZantara">Obliczmy, ile zaoszczędzimy na leczeniu i ile zyskamy w gospodarce przez zwiększoną wydajność ludzi sprawnych fizycznie i zdrowych.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#StanisławZantara">Ponawiam swój wniosek, który złożyłem już na tej Komisji ażeby opracować kompleksowy program rozwoju i finansowania kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekBugański">Nie musimy się przekonywać, jak ogromną rolę odegrały fundusze celowe w rozwoju kultury fizycznej i turystyki. Gdyby nie te fundusze, nie byłoby z czego dofinansowywać działalności inwestycyjnej w zakresie rozbudowy infrastruktury dla kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JacekBugański">Nie wydaje się słuszne łączenie obu Funduszów tylko dlatego, że chcemy ograniczać ich liczbę. Obecnie każdy z tych funduszów ma określone przeznaczenie zadania i cele. Nie byłoby słuszne zmienianie tego układu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JacekBugański">Pracuję od kilku lat w instytucji zajmującej się kulturą fizyczną i ostatnio obserwuję znaczny wzrost działalności biurokratycznej. Żąda się od nas coraz to nowych sprawozdań i papierków, które musimy opracowywać i przesyłać do jednostek nadrzędnych.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JacekBugański">Popieram wniosek poseł M. Niepokulczyckiej w sprawie skoordynowania działań komisji sejmowych. Nie może być sytuacji, w której komisje uchwalają opinie nawzajem się wykluczające.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JacekBugański">Przewodniczący Komisji ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej Aleksander Kwaśniewski: Słusznie zwrócono uwagę, że problemy kultury fizycznej powinny stać się przedmiotem obrad Sejmu - na jednym z posiedzeń plenarnych. Nie dość poważnie podchodzimy do spraw kultury fizycznej, która, jak stwierdzono, odgrywa bardzo istotną funkcję społeczną.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JacekBugański">Kultura fizyczna może stać się również jednym z czynników propagandowych o znaczeniu polityczno-społecznym. Jest to doceniane przez wiele krajów zachodnich i wschodnich. Może to być istotny element propagowania osiągnięć naszego państwa. Obecnie opracowujemy rozwiązania dotyczące finansowania sportu i kultury fizycznej. Jest to zadanie trudne, ponieważ w ostatnim czasie zapada wiele decyzji, które są bardzo istotne z punktu widzenia rozwoju kultury fizycznej, a stwarzają pewne zagrożenia. Dotyczy to np. tych 3%, w których ma się zmieścić finansowanie LZS - organizacji 800-tysięcznej.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#JacekBugański">Mamy już koncepcję dopasowania się do II etapu reformy gospodarczej. Przede wszystkim powinny zostać zwiększone środki budżetowe przeznaczone na kulturę fizyczną. W tej chwili 0,33% budżetu przeznacza się na ten cel. Tymczasem takie kraje, jak Bułgaria czy Kuba, choć mają problemy gospodarcze nie mniejsze od naszych, wydatkują na sport 3–5% swego budżetu. Nic dziwnego, że są potęgami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#JacekBugański">Druga kwestia wiąże się z wykorzystaniem funduszów celowych. Należy doprowadzić do większego ich zasilania, zwłaszcza przez Totalizator Sportowy. Obecnie 27% zysku tego przedsiębiorstwa trafia do nas, a ponad 60% - do Ministerstwa Finansów. Skoro i tak zwracamy się do tego resortu o większe środki, byłoby racjonalne zwiększenie udziału w zyskach Totalizatora.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#JacekBugański">Trzecie źródło powinny stanowić budżety terenowe. Widzimy tu znaczne możliwości zwiększenia finansowania kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#JacekBugański">Liczymy też na sponsorów, a więc przedsiębiorstwa, ale chcielibyśmy stworzyć warunki, aby sponsorami mogły być również firmy polonijne czy też prywatne. Dziś mamy taką sytuację, że gdyby ktoś chciał podarować na kulturę fizyczną milion złotych, to musiałby zapłacić blisko drugie tyle podatku.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#JacekBugański">Zależy nam na tym, aby uporządkować sprawy sponsorowania. Nie jesteśmy zainteresowani tymi jego formami, które są społecznie krytykowane. Chcielibyśmy doprowadzić do takiego rozwiązania, aby przedsiębiorstwa finansujące kulturę fizyczną były w tym zakresie zwolnione z podatku. Dążymy do wyeliminowania wszystkich „lewych kas”. Od rundy jesiennej wprowadzamy na stadionach piłkarskich kołowrotki, które będą liczyć kibiców. Chcemy też odejść od etatów, zajmowanych przez sportowców oddelegowanych do klubu.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#JacekBugański">Kolejne źródło dochodów - to działalność gospodarcza samych organizacji sportowych. Uregulowanie tego zagadnienia jest dosyć trudne i wymaga zmiany ustawy o kulturze fizycznej. Chodzi nam o to, aby organizacje sportowe, które płacą w związku ze swoją działalnością gospodarczą 35% podatku dochodowego, mogły być z tego podatku zwolnione, jeśli kwoty te przeznaczają na działalność statutową.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#JacekBugański">Ten program, który ma stworzyć nowe możliwości działania, powinien być poparty staraniami o jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków. Jest to zadanie nie tylko nasze, ale także całej struktury oświaty, na której również spoczywają zadania związane z kulturą fizyczną. Zależy nam na tym, aby naszą baza była lepiej wykorzystywana. Narzekania nie zawsze są tu słuszne. Przecież baza nigdy nie była większa, a pamiętam czasy, kiedy sport w szkołach prezentował się o wiele lepiej. Zależy nam na tym, aby przy kolejnych ustawach, które wnosi się teraz do Sejmu nie tracić z pola widzenia spraw sportu i kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewGburek">Proponuję upoważnić Prezydium Komisji do sformułowania projektu opinii, w której znajdą odzwierciedlenie wnioski zawarte w materiale resortowym, przebieg dzisiejszej dyskusji oraz proponowane kierunki rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewGburek">Proponuję, abyśmy uchwalili również dezyderat, postulujący przeznaczanie większego odsetka wpływów z Totalizatora Sportowego na rzecz sportu i kultury fizycznej. W dezyderacie zawarlibyśmy też uwagę skierowaną do Prezydium Sejmu, aby na jednym z posiedzeń Sejmu rozpatrzyć zagadnienia społeczne związane z kulturą fizyczną.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewGburek">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewGburek">Rada Naczelna Polskiej Federacji Organizacji Turystycznych zwróciła się do marszałka Sejmu z prośbą o umieszczenie campingów i pól biwakowych na liście obiektów zwolnionych z opłat za użytkowanie gruntów. Uzasadniają to tym, że opłaty na campingach i biwakach są już i tak bardzo wysokie, a podwyżka opłat za grunty o 100% musiałaby spowodować dalsze ich podniesienie, Do prośby dołączone jest obszerne uzasadnienie. Jest to chyba wniosek słuszny, ale nie powinien być skierowany do naszej Komisji. Chodzi tu, zdaje się, o projekt ustawy o gospodarce gruntami rolnymi i leśnymi, rozpatrywany właśnie przez Komisję Rolnictwa i Leśnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Powinniśmy jednak chyba ten wniosek poprzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JacekBugański">Ja bym przekazał tę sprawę w gestię rad narodowych. Tam też są przecież rozsądni ludzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewGburek">Polski Związek Niewidomych zwraca się do przewodniczącego Komisji z podziękowaniem za powołanie Podkomisji ds. Niewidomych. Posłanki wchodzące w jej skład wizytowały niedawno Zarząd Główny PZN. Wizyta - wizytą, ale co dalej w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MirosławaRudawska">Została opracowana opinia, ale po wstępnych konsultacjach z Ministerstwem Finansów okazało się, że postulaty w niej zawarte są nierealne, a w każdym razie nieprecyzyjnie sformułowane. Należałoby więc tekst przeredagować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewGburek">Federacja Związków Zawodowych Pracowników Służby Zdrowia przekazała nam swą uchwałę, która jest w istocie pismem protestacyjnym dotyczącym niskich płac w służbie zdrowia. Są to sprawy, które poruszaliśmy na posiedzeniu plenarnym Sejmu - tyle, że w szerszym kontekście. Myślę, że protest przyjmujemy do wiadomości. Należy sprawę wykorzystać przy pracach budżetowych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>