text_structure.xml
23.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 lipca 1987 r. Komisja Spraw Samorządowych obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kani (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wnioski z VII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg Przedsiębiorstw Państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: dyrektor zespołu NIK Klemens Romanowski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Finansów, 9 rad pracowniczych, członkowie komisji wnioskowej narady oraz eksperci Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W pierwszej części posiedzenia na wniosek przewodniczącego Komisji dokonano wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji. Został nim poseł Maciej Lubczyński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt opinii o przebiegu i wnioskach VII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg Przedsiębiorstw Państwowych przedstawił przewodniczący komisji wnioskowej narady poseł Zbigniew Pruszkowski (PZPR): Wstępny tekst projektu wniosków z narady został poddany dyskusji i weryfikacji. Komisja wnioskowa złożona z kilkunastu przedstawicieli rad pracowniczych - uczestników narady- uznała ten tekst za nazbyt ogólnikowy i niepełny. W związku z tym komisja wnioskowa w nieco węższym gronie przygotowała nowy, poprawiony i uzupełniony tekst.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W rezultacie zapewniono zwięzłość i konkretność opinii i wniosków, zachowując wszystkie najważniejsze treści postulatów zgłoszonych podczas narady. Wnioski zostały usystematyzowane i przedstawione w logicznej kolejności.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W toku prac nad nowym tekstem projektu wniosków nasunęły się pewne wątpliwości, które należałoby poddać ponownie pod dyskusję. W części dotyczącej przebiegu dyskusji nad referatami, wygłoszonymi na naradzie zwrócono m.in. uwagę na negatywne zjawisko dopuszczania do eksportu - zwłaszcza do II obszaru płatniczego - surowców i materiałów nisko przetworzonych, nie przysparzających krajowi zbyt wielkich korzyści. Takie stwierdzenie prawidłowe odzwierciedla poglądy wypowiadane na naradzie, ale jest zbyt skrótowe. W wystąpieniach uczestników narady chodziło głównie o to, aby eksportować towary wyżej przetworzone. Jednakże zrealizowanie tego postulatu nie zawsze jest możliwe w naszych warunkach i nie zawsze najbardziej korzystne. Czy nie należałoby więc zmodyfikować tego zapisu, aby - podkreślając wymóg opłacalności eksportu - uwzględniać zarazem różnorodność warunków i szans eksportowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przedstawiony do akceptacji Komisji dokument obrazujący przebieg i wyniki VII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg Przedsiębiorstw Państwowych składa się z kilku części. Pierwsza poświęcona jest uwagom ogólnym charakteryzującym referaty, które były podstawą dyskusji. W części drugiej. omówiony został przebieg dyskusji nad referatami oraz generalne uwagi i propozycje zgłoszone do problemów poruszonych w referatach. Wyliczono tu negatywne zjawiska, hamujące postęp techniczny w przedsiębiorstwach oraz rozwój eksportu. Trzecia część poświęcona jest systematycznemu omówieniu wypowiedzi dotyczących założeń reformy gospodarczej. Czwarta część zawiera najważniejsze postulaty zgłoszone przez przedstawicieli rad pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podczas narady słusznie zauważono, iż problem samorządu pracowniczego został w tezach w sprawie II etapu reformy gospodarczej ujęty ogólnikowo i w sposób statyczny. Tymczasem jest to niezwykle istotna kwestia z uwagi na charakter samorządu oraz jego ważne funkcje w zarządzaniu gospodarką. Pominięcie tego ogniwa jako czynnika współzarządzającego przedsiębiorstwem zostało krytycznie omówione w projekcie opinii o przebiegu i wynikach narady. Zapisane zostało w tej kwestii stwierdzenie, iż „ w przyjętym modelu ustawowym sprawa zarządzania przedsiębiorstwem bez organów samorządu nie jest możliwa”. I dalej „należy przy tym pamiętać, że powszechność i obligatoryjność samorządu jest niezbywalnym, prawem załóg przedsiębiorstwa państwowych i zakład ów spółdzielczych”. Podkreśla się, iż samorząd musi być traktowany zgodnie z deklaracjami i praktyką polityczną oraz społecznym przekonaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekDąbal">Nowa wersja uwag i wniosków dotyczących narady przedstawicieli samorządu załóg przedsiębiorstw państwowych jest przejrzysta i merytorycznie dopracowana. Mimo to nasuwa ona pewne uwagi. Niektóre stwierdzenia zawarte w projekcie opinii są mało precyzyjne i niezbyt konkretne. Dotyczy to np. słusznie krytykowanej nietrafności niektórych rozstrzygnięć dotyczących oszczędzania materiałów surowców zużywanych w przedsiębiorstwach, a także nieodpowiedniego sposobu rozliczania nakładów finansowych, które nie zwracają się w danym roku kalendarzowym. Należałoby te uwagi uściślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanNowosielski">Komisja wnioskowa nie mogła uwzględnić i przedstawić wszystkich zgłoszonych podczas narady postulatów i skoncentrowała się na problemach, które uznała za najistotniejsze. Niektóre postulaty należałoby szczególnie uwypuklić. Dotyczy to np. niezwykle ważnej kwestii dokonania reformy centrum i jego funkcji. Szczególnie mocno trzeba podkreślić niestabilność niektórych regulacji prawnych. Dotyczy to np. Zagadnień podatkowych i stosowania obciążeń w przypadku zwiększania zatrudniania. Występuje np. wiele nieporozumień w przedsiębiorstwach wielozakładowych, gdy jeden z zakładów uruchamia nową produkcję. Niektóre przepisy wydają się być nielogiczne. Ogólnie trzeba stwierdzić, iż gdyby kierunki reformy gospodarczej uchwalone na IX Zjeździe PZPR były w minionych latach konsekwentnie realizowane, nie powstałoby tyle trudności, nieporozumień i niepowodzeń w toku realizacji reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EugeniuszWójcik">Należałoby wyjaśnić zasady usta lania kursów walut i ich relacji do cen krajowych w związku z propozycją zawartą we wnioskach z narady, aby zlikwidować centralne rozdzielnictwo środków dewizowych przy jednoczesnym rozszerzeniu możliwości uzyskiwania dewiz w drodze rozliczeń między przedsiębiorstwami, Obroty i rozliczenia w złotówkach i w dewizach są nadmiernie skomplikowane i powodują zakłócenia w gospodarce i w odbiorze społecznym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EugeniuszWójcik">Przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ryszard Pazura: proponuję zastanowić się nad realizacją wniosku dotyczącego likwidacji centralnego rozdzielnictwa środków dewizowych. Rozdzielnictwo należy likwidować tylko tam, gdzie jest ono zbędne. Inaczej należałoby również sformułować treść wniosku postulującego wprowadzenie preferencji ekonomicznych dla przedsiębiorstw stosujących nowe rozwiązania techniczne, technologiczne oraz organizacyjne. Proponuję uzupełnić ten wniosek o stwierdzenie, iż należy również tworzyć trudne warunki dla przedsiębiorstw, które nie wprowadzają postępu technicznego i nowych technologii. Chodzi o wprowadzenie równowagi preferencji i nagród oraz obciążeń i kar.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#FranciszkaOstrowska">Centralne rozdzielnictwo środków dewizowych powinno zostać zachowane. Są bowiem surowce, materiały i maszyny, których nie sposób kupić za granicą poza obecnym systemem. Z drugiej strony w tym rozdzielnictwie dzieje się wiele nieprawidłowości. Wielokrotnie słyszałam opinie, że więcej środków dewizowych dostają zakłady, które mają większą „siłę przebicia”. Dewizy przyznawane są często uznaniowo, bez uwzględniania hierarchii potrzeb. Trzeba zwiększyć możliwość pozyskiwania dewiz w drodze rozliczeń poziomych między przedsiębiorstwami, ale jednocześnie zwiększyć kontrolę rozdziału dewiz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekDwużnik">Niezbędnym warunkiem powodzenia reformy jest dokonanie analizy wykonania I etapu, skoro obecnie mamy przystąpić do II etapu reformy. Tymczasem, o niepowodzeniach i przyczynach konania wielu zadań w i etapie niewiele słyszymy. A przecież tylko rozpoznanie barier, hamulców i trudności pozwoli na opracowanie takich mechanizmów, które przyniosą pożądane efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewPruszkowski">Chciałbym ustosunkować się do wypowiedzi posła F. Dąbala na temat oszczędzanie. Zgadzam się, że nie w pełni rozwinęliśmy tę kwestię. Brakuje parametrycznych instrumentów ekonomicznych, sprzyjających racjonalnemu oszczędzaniu materiałów i surowców. Przy obecnych przepisach nie opłaca się np. oszczędzać benzyny. Tylko zasygnalizowaliśmy na tym przykładzie nietrafność rozwiązań rządowych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewPruszkowski">Wykazaliśmy, że przy obecnych zasadach premiowania za oszczędność, cena 1 litra zaoszczędzonej benzyny - przy, uwzględnieniu premii i podatku od ponadnormatywnego wzrostu wynagrodzenia - zwiększyła się o 86 zł. Chcieliśmy w ten sposób zwrócić uwagę na nieprawidłowości w tej sferze.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewPruszkowski">Nie naszą sprawą jest dokładne wyjaśnianie tej kwestii. Problem nieodpowiedniego rozliczania nakładów finansowych, które nie zwracają się w danym roku kalendarzowym. Zgadzamy się, że nie dotyczy to w jednakowym stopniu wszystkich zakładów pracy. Ponieważ jednak wiele przedsiębiorstw odczuwa potrzebę zmiany sposobu rozliczania tych nakładów, uważamy, że rząd powinien uporządkować tę. kwestię.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewPruszkowski">Zwracano uwagę na wzrost roli cen umownych w II etapie reformy. Ceny urzędowe i regulowane będą zanikały. Pozostaną ceny umowne, co będzie wyrazem zmian gospodarczych. W naszym kraju wiele jest jednak przedsiębiorstw - monopolistów. One nie boją się konkurencji ze strony innych zakładów pracy. Zatem ceny umowne nie będą skłaniać ich do poprawy jakości produkcji, nie będą sprzyjać efektywności gospodarowania. Ceny umowne będą jednostronnie dyktowane przez takich producentów. Zaznaczyliśmy, że to dotyczy tylko monopolistów. Uznaliśmy też, że środki prawne wobec producentów, którzy nie są zainteresowani wytwarzaniem towarów dobrej jakości są mało skuteczne. Aby zatem zmusić monopolistów do poprawy jakości, należy - jak podkreśliliśmy - uruchomić mechanizmy rynkowe.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZbigniewPruszkowski">Wracając do kwestii proponowanej likwidacji centralnego rozdzielnictwa dewiz, pragnę podkreślić, że chodziło nam o to, by zakład mający na koncie dewizy mógł swobodnie nimi dysponować.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ZbigniewPruszkowski">Należałoby uporządkować sferę handlu zagranicznego. Pewne zakłady sprzedają bowiem za granicą takie wyroby, surowce lub półprodukty, których brakuje innym zakładom, a te w rezultacie muszą kupować je za granicą - często drożej niż sąsiedni Zakład sprzedał swoje produkty kontrahentowi zagranicznemu. Uwaga dotycząca wprowadzenia prawnych preferencji dla przedsiębiorstw stosujących nowe rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne - jest słuszna. Rzeczywiście należy się zgodzić z twierdzeniem, że żaden akt prawny nie da takich rezultatów jak przymus ekonomiczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardPazura">Zostały ukończone prace nad raportem o realizacji reformy gospodarczej w 1986 r. Wkrótce przekażemy go sejmowym komisjom. Nie należy zatem zgodzić się z uwagą, że nie dokonano rozpoznania przyczyn i błędów w I etapie reformy. Ocenę taką zawiera też raport rządu dotyczący wykonania reformy w latach 1981–1985 i uchwała Sejmu na ten temat. Dokumenty, które wymieniłem pokazują wady rozwiązań I etapu oraz bariery ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RyszardPazura">Próbę podobnej analizy zawierają opracowania Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Rady Krajowej PRON itd. Nie ma więc potrzeby dokonywać na nowo takiej oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSobina">Propozycja zniesienia centralnego rozdzielnictwa środków dewizowych jest kontrowersyjna. W moim zakładzie importujemy rocznie za 25–26 mln dolarów, eksportujemy zaś zaledwie za 3 mln dolarów. Mimo to byłem współautorem wniosku w sprawie likwidacji centralnego rozdzielnictwa dewiz. Utrzymywanie dotychczasowego rozdzielnictwa jest absurdem. Pieniądz musi być wymienialny, inaczej nie będzie istnieć na rynku światowym.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WojciechSobina">Konieczne jest zwrócenie uwagi na fakt, iż niektóre z wniosków sformułowanych na naradzie powinny być wykonane natychmiast, inne natomiast - później, odpowiednio do możliwości.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WojciechSobina">Chciałbym skorzystać z okazji żeby wyrazić obawy wywołane zapisem dotyczącym samorządów pracowniczych w tezach do II etapu reformy. Najważniejszą obecnie sprawą, z którą trzeba się uporać jest rozpiętość między szerokimi kompetencjami, jakie uzyskały rady pracownicze, a tym, że większość samorządów nie potrafi ich wykorzystać. Wiąże się z tym kwestia fachowości członków rad. Autorytet bowiem, którym się cieszą, ich zbiorowa mądrość nie zawsze wystarczają do skutecznego rozwiązania problemów związanych z produkcją i gospodarowaniem w zakładzie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WojciechSobina">Wiele samorządów radzi sobie angażując specjalistów spoza rady do pracy w komisjach. To pożądane zjawisko.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WojciechSobina">Rada powinna być połączeniem fachowości urzędu ze społecznikowskimi pasjami członków samorządu. Niestety, większość rad pracowniczych traktowana jest jak zło konieczne. Dyrekcja przedsiębiorstw toleruje samorządy, bo tak wypada albo dlatego, że partia przypomina, że trzeba się z nimi liczyć. Jednak rady pracownicze dopiero wówczas wzmocnią swój autorytet i zyskają wysoką rangę, gdy będą traktowane jako organ przedsiębiorstwa, nie tylko jako ruch społeczny. Społeczny charakter rady nie może przesłaniać sprawy zasadniczej, tj. roli samorządu w zarządzaniu przedsiębiorstwem.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#WojciechSobina">Wszyscy pamiętamy, jak wiele wątpliwości rodziło się przy omawianiu kwestii długości kadencji rad. Było wiele obawy, czy długość kadencji zbliżone do kadencji dyrektora byłaby pożądana. Sądzę, że przyczyniłoby się to do utrwalenia pozycji samorządów.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#WojciechSobina">Komisja powołała zespół do zredagowania projektu opinii w sprawie wniosków z VII Ogólnopolskiej Narady Przedstawicieli Samorządu Załóg.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKania">Sądzę, że nie będzie między nami rozbieżności co do tego, że narada była potrzebna. Ważne jest, by samorządy pracownicze były traktowane nie jak ruch społeczny, który jest tolerowany dlatego, że tak wypada, ani dlatego, by tworzyć jakieś pozory. Istotne jest, by stały się organem, który waży na dniu dzisiejszym i przyszłości naszej gospodarki. W opinii powinniśmy koncentrować się na wnioskach służących w podniesieniu autorytetu rad pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKania">Narada przyniosła bogaty plon i ważny materiał do przemyśleń, który warto upowszechniać. Koncentrowała się na metodach i warunkach upowszechniania postępu i rozwoju eksportu. Nasza obecność na rynkach światowych jest bowiem mizerna.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#StanisławKania">W projekcie opinii wnioski na ten temat rządowych adresatów są zbyt skrótowe lub niepełne. Nie mówię tego po to, by krytykować autorów - omawiane sprawy są bowiem niezmiernie trudne - ale po to, by podkreślić, że istotnym uzupełnieniem opinii i wniosków jest biuletyn z narady.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#StanisławKania">Słabszą stroną przygotowanych dokumentów jest to, że w małym stopniu pokazu ją ona, jakimi metodami powinny. kierować w swej pracy samorządy i jakie mają możliwością Potrzebny byłby rozdział, który pokazywałby możliwości rad w rozwijaniu eksportu i postępu.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#StanisławKania">Sądzę więc, że celowe byłaby zorganizowanie spotkania przedstawicieli rad pracowniczych zakładów pracy w układzie branżowym bądź terytorialnym. Powinny one przekazać sobie doświadczenia związane z metodami swojej pracy, powinny odpowiadać podstawowe pytanie - jak daleko nasza gospodarka odbiega od gospodarki światowej, pod względem wielkości i nowoczesności produkcji. Narada ta powinna być zgromadzeniem w czasie, którego zasadniczym celem byłoby przekazanie konkretnych przykładów rozwiązań w pracy samorządów. Tylko w ten sposób przyniosłaby pożądany rezultat, to znaczy stałoby się mądrą inspiracją do działań.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#StanisławKania">Ważne jest upewnienie informacji dla samorządów o sytuacji na rynkach światowych. Ułatwiłoby to kontakty z kontrahentami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#StanisławKania">Konieczne jest aby Ministerstwo Handlu Zagranicznego oraz Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń badały w zakresie swoich zainteresować systematycznie praktykę działalności samorządów pracowniczych - po to, by ich doświadczenie uogólniać i wspierać.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#StanisławKania">Mówiono dzisiaj o dużych uprawnieniach i małych możliwościach działania rad pracowniczych. Wyda je się, że korzystny jest związek samorządu z kadrą inżynieryjno-techniczną, wspierania klubów techniki i racjonalizacji oraz angażowania inżynierów i techników do prac w komisjach samorządów pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#StanisławKania">Wysuwa się ważki problem publikacji prasowych upowszechniających dokonania i dorobek samorządów. Nie mniej istotną kwestią jest poradnictwo. W woj. szczecińskim np. postanowiono utworzyć zespół, którego zadaniem będzie poradnictwo prawno i metodyczne dla rad pracowniczych. Jest to godne aprobaty i upowszechnienia. Zespół, który będzie działał przy wojewódzkim zespole poselskim skupiać będzie przede wszystkim prawników, ale też - co istotne - praktyków.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#StanisławKania">Obecnie następuje wymiana składu rad pracowniczych. Wiąże się z tym potrzeba szkolenia nowych działaczy samorządowych. Nie chodzi jednak o to, by była to akcja spektakularna lecz by szkolenie było powszechne, by obejmowało możliwie największą liczbę działaczy.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#StanisławKania">Kolejna kwestia to spożytkowanie doświadczeń tych działaczy, którzy odejdą, bp wymagają tego zasady rotacji. Sądzę, że konieczne jest włączenie ich do pracy rad, do udziału w komisjach samorządu. Olbrzymia wiedza i doświadczenie tych działaczy powinno być wykorzystane także w Centrum-Studiów Samorządowych i przez prezydia wojewódzkich rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#StanisławKania">Zawarty w naszej opinii zapis o pozycji samorządu w tezach II etapu reformy gospodarczej jest uzasadniony. W tej kwestii nie ma między nami żadnych rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#StanisławKania">Musimy zwrócić uwagę na to, że niekiedy odzywają się różne głosy dotyczące funkcjonowania samorządu pracowniczego. Nie ma wątpliwości co do ustaleń w sprawach samorządu, pracowniczego zawartych w postanowieniach politycznych i uchwale sejmowej. Nie można dopuścić do zniekształcania funkcji samorządów, ale trzeba też pilnie doprowadzić do stanu, w którym obecność samorządu w przedsiębiorstwach będzie traktowane jako wymóg obligatoryjny. Słuszny jest też postulat zredukowania nadmiernej liczby przedsiębiorstw, w których samorząd nie powołuje dyrektora.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#StanisławKania">Zgłaszane przez posła F. Dąbala uwagi do redakcji wniosków nie budzą wątpliwości i należy je uwzględnić. Duże znaczenie ma przeprowadzenie reformy centrum, o czym mówił przewodniczący rady pracowniczej Zakładów w Nysie. Nie można tego przedsięwzięcia odkładać na dalsze lata i zajęcie stanowiska w tej sprawie jest rzeczą pilną.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#StanisławKania">Wszystko wskazuje na to, że decyzja o wprowadzeniu 12% bariery wzrostu wynagrodzenia zostanie skorygowana. Autorzy tego rozwiązania zdawali sobie sprawę, że przyniesie również skutki negatywne, ale liczono iż decyzja ta zahamuje wpływ, pieniądza na rynek. Nie przyniosło to jednak spodziewanych skutków. W I półroczu nastąpił wzrost płac o ponad 20%.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#StanisławKania">Podsumowań I etapu reformy i dokumentów w śpiewie realizacji reformy było dużo. Padło tu stwierdzenie, że nie uwzględniły one subiektywnych barier jakie wynikały z niewłaściwej interpretacji kierunków reformy gospodarczej przez niektóre instytucje.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#StanisławKania">Sprawy te będą zapewne przedmiotem dyskusji przy rozpatrywaniu kolejnego sprawozdania rządu z realizacji reformy gospodarcze j.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#StanisławKania">Sprawa kadencji rady pracowniczej jest nadal kwestią sporną. Opory w tej sprawie nie rodzą się jednak w Sejmie, Trzeba będzie ten problem szczegółowo rozważyć. Górę biorą obawy przed dokonywaniem jakichkolwiek zmian w ustawie o samorządzie pracowniczym. Uważam, że przedłużenie kadencji rady przyniosłoby pozytywne skutki. Stopniową i rotacyjna wymianą ludzi w radach poprawiłaby znacznie sprawność i efektywność ich pracy. Nie ma już przeszkód ani oporów przed taką decyzją.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#StanisławKania">Komisja jednomyślnie uchwaliła dezyderat do prezesa Rady Ministrów w sprawie realizacji wniosków zgłoszonych na VII Ogólnopolskiej Naradzie Przedstawicieli Samorządów Załóg Przedsiębiorstw. Komisja zwróciła się do premiera z wnioskiem o zobowiązanie ministrów i kierowników urzędów centralnych do wnikliwego rozpatrzenia uwag, opinii i wniosków zgłoszonych na naradzie oraz do powiadomienia zainteresowanych rad pracowniczych o sposobie wykorzystania zgłoszonych przez ich przedstawicieli opinii oraz o trybie załatwienia zgłoszonych wniosków.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#StanisławKania">Komisja postanowiła ocenić wykonanie postulatów na naradzie w IV kwartale bieżącego roku.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>