text_structure.xml
46.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 18 grudnia 1985 r. Komisja Spraw Samorządowych, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kani (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informacje o wynikach kontroli realizacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt planu pracy komisji,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- informacje o przygotowaniach do V ogólnopolskiej narady przedstawicieli samorządu załogi przedsiębiorstwa państwowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele. Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Romanem Misiewiczem oraz Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KlemensRomanowski">W II kwartale br. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę realizacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Po raz pierwszy skontrolowano działalność organów samorządu. W 1984 r. przeprowadziliśmy kontrolę podobnego tematu - współpracy administracji z organami samorządu pracowniczego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KlemensRomanowski">Tegoroczna kontrola wykazała, że procesy wdrażania ustawy o samorządzie załogi są w zasadzie zgodne z jej przepisami. Niemniej sytuacja w poszczególnych przedsiębiorstwach jest dość zróżnicowani. Najwyższą aktywność zanotowaliśmy w realizacji przez samorząd pracowniczy jego uprawnień stanowiących, znacznie słabszą w przypadku inicjowania nowych rozwiązań i kontroli działalności przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KlemensRomanowski">W większości przedsiębiorstw stwierdziliśmy dobre współdziałanie między dyrekcją a organami samorządu. Organy założycielskie szczebla centralnego wykazują ostatnio coraz większą aktywność w kontaktach z samorządami pracowniczymi i udzielają im wydatnej pomocy. Znacznie słabiej, a niekiedy nawet niedostatecznie, działają pod tym względem organy założycielskie stopnia wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KlemensRomanowski">Tak można w kilku zdaniach przedstawić wyniki naszej kontroli. Szerzej ujęliśmy te sprawy w przedstawionej posłom informacji. Wrócę Jeszcze na chwilę do wynikających z niej wniosków. Wnioski te były przedstawiane na spotkaniach z przedstawicielami samorządu, dyrekcji i organów założycielskich. Do tych trzech adresatów są one bowiem kierowane.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KlemensRomanowski">Wnioski dotyczące działalności dyrekcji przedsiębiorstw sprowadzały się do:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KlemensRomanowski">- uporządkowania dokumentów przedsiębiorstwa w celu doprowadzenia ich do zgodności z obowiązującymi przepisami, - usprawnienia obiegu dokumentów wewnątrz przedsiębiorstwa z uwzględnieniem potrzeb samorządu pracowniczego, - zapewnienia kompleksowości, przejrzystości i terminowości przekazywania samorządowi projektów planów w przedsiębiorstwie, -poprawy działalności kontroli wewnętrznej, z uwzględnieniem udziału samorządu pracowniczego w jej wykonywaniu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KlemensRomanowski">Wnioski kierowane do organów samorządu pracowniczego koncentrowały się na:</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KlemensRomanowski">- Przygotowaniu pisemnych porozumień w sprawie współpracy samorządu pracowniczego z dyrekcją; tam, gdzie takie, porozumienia zostały Zawarte ludzie konkretnie wiedzą co do nich należy; - rejestracji wniosków, uwag i inicjatyw pochodzących od samorządu pracowniczego, w celu. kontroli ich realizacji, - aktywniejszej roli samorządu pracowniczego w dziedzinie kontroli -podnoszeniu wiedzy ekonomiczno-prawnej działaczy samorządu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KlemensRomanowski">Niezależnie od tego NIK uważa, że samorządy pracownicze powinny w przyszłości poświęcać więcej uwagi perspektywom przedsiębiorstwa, gospodarności działania, unowocześnieniu oraz podnoszeniu jakości produkcji. Organy założycielskie powinny bardziej aktywnie zająć się upowszechnianiem efektów dobrej współpracy między samorządami pracowniczymi, administracją przedsiębiorstw i związkami zawodowymi. Zarówno administracja przedsiębiorstw, jak i organy założycielskie powinny pomagać.samorządom pracowniczym w szkoleniu działaczy (dostarczanie materiałów, informacji i wykładni prawa).</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KlemensRomanowski">Informacja NIK została przekazana wszystkim organom założycielskim. W celu upowszechnienia tych doświadczeń zdecydowaliśmy się na dostarczenie jej wszystkim tym organom, a nie tylko kontrolowanym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KlemensRomanowski">Jednocześnie NIK zwróciła się z prośbą o informację na temat wykorzystania wyników tej kontroli, zawartych w niej ocen i realizacji wniosków.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KlemensRomanowski">Organy założycielskie przesłały nam dość bogate materiały na ten temat. Pozwolę sobie przytoczyć kilka zawartych w nich stwierdzeń. Np. dyrektor generalny Ministerstwa Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego stwierdził, że nasze oceny i wnioski pokrywają się z ich własnymi, wypływającymi z codziennych kontaktów z dyrekcjami, załogami i samorządami. informował ras jednocześnie, że został pogłębiony i uporządkowany system współpracy z organami samorządu. Rady pracownicze otrzymują regularnie informacje na temat sytuacji przedsiębiorstwa, a nawet całej branży. Kierowane są do nich programy rozwoju branży oraz co pół roku przekazywana jest informacja o bieżącej sytuacji gospodarczej w branży. Dostarczane są także różnego rodzaju opracowania zbiorcze i informacje z na rad dyrektorów przedsiębiorstw podległych ministerstwu. Organizuje się szkolenia aktywu związkowego i członków organów Samorządu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KlemensRomanowski">W odpowiedzi na naszą prośbę minister handlu wewnętrznego i usług przysłał odpowiedź, w której stwierdzą, że ich oceny są zbieżne Z naszymi. Podjęto wiele działań w różnych kierunkach. Pełnomocnicy ministra ds. współpracy z różnymi organizacjami handlowymi w poszczególnych województwach utrzymują stały, bezpośredni kontakt z organami samorządu. Radom pracowniczym przekazywane są liczne informacje na temat sytuacji przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KlemensRomanowski">Wśród nadesłanych do nas odpowiedzi była nawet jedna próba oceny dlaczego samorządy nie działają tak aktywnie jak byśmy chcieli. Nadesłał ją jeden z wiceprezydentów miasta Łodzi.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KlemensRomanowski">Na podstawie wyników kontroli NIK oraz swych własnych doświadczeń stwierdził on, że przyczynia się do tego niedostateczna znajomość uprawnień rad pracowniczych przez ich członków, brak zorganizowanego systemu obiegu Informacji oraz brak wiadomości o możliwości skutecznego kształtowania przez załogę wyniku ekonomicznego i społecznego przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KlemensRomanowski">Podobnie jak jego koledzy, wszechstronne działania w dziedzinie kontaktów z. samorządami podjął także wojewoda bielski. Wskazał on na kontakty podczas zatwierdzania rocznych planów gospodarczych przedsiębiorstw, oceny pracy przedsiębiorstw terenowych, powoływania i odwoływania dyrektorów, licznych spotkań z dyrekcjami i aktywom. W 1985 r. było 29 takich spotkań, a podczas 17 aktyw samorządów pracowniczych spotkał się z kierownictwem urzędu wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KlemensRomanowski">Przewidujemy, że NIK dokona podobnej kontroli w roku przyszłym. Prosimy wobec tego o sugestie na temat kwestii, które mogłaby ta kontrola poruszyć.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławDerda">Interesuje mnie problem powoływania i odwoływania dyrektorów. W informacji NIK stwierdzono, że 155 dyrektorów obsadzono w drodze konkursu, ale na 22 stanowiska nie można było znaleźć ani jednego kandydata. Co jest przyczyną braku zainteresowania konkursami? Przypuszczalnie w pozostałych 155 przypadkach także nie było tłoku. Pracowałem w firmach, gdzie pierwsze i ostatnie słowo zawsze należało do dyrektora, nawet gdy działał tam prężnie samorząd. Był on zawsze osobą najważniejszą i najbardziej kompetentną. Co powinniśmy zrobić, żeby było większe zainteresowanie tymi stanowiskami?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławKania">Bardzo pozytywnie oceniono w informacji praktykę podpisywania porozumień między organami samorządu a dyrekcją. Zaleca się nawet jej upowszechnienie. Trochę wygląda to tak, jakby Sejm podpisywał podobnie porozumienie z NIK. Przecież obowiązuje zasada podległości, a dyrektor jest powoływany przez samorząd. Można oczywiście sprecyzować dla porządku co do kogo należy, ale dlaczego mamy popierać aż podpisywanie porozumień w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#FranciszekDąbal">Czy wszystkie sprawy organizacyjno-prawne dotyczące działalności samorządów pracowniczych zostały załatwione? Jest to działalność stosunkowo młoda i należy przypuszczać, że nie wszystkie załogi w pełni zrealizowały postanowienia ustawy. Czy są jakieś dane na ten temat?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#FranciszekDąbal">Druga sprawa, którą chcę poruszyć, to system szkolenia. Czy można powiedzieć, że kształtuje się jakiś system szkolenia działaczy samorządu? Narady nie rozwiązują, tutaj niczego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#FranciszekDąbal">Niezrozumiała jest dla mnie sprawa słabego funkcjonowania komórek prawnych przedsiębiorstwa. W niewielkim stopniu tylko zajmują się one sprawami samorządów pracowniczych. Czy podjęto jakieś działania w celu usprawnienia ich pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzSmuda">Mówiono tutaj o porozumieniach między radami pracowniczymi a dyrekcją i między radami pracowniczymi, dyrekcją i związkami zawodowymi. Prawie w każdym przedsiębiorstwie istnieją jeszcze inne organizacje, np. partyjna i młodzieżowa. Czy jest to sytuacja prawidłowa, że pomija się w tych porozumieniach organizację partyjną? Czy nie daje to asumptu do rozważań na temat pozostawiania organizacji partyjnej z boku życia przedsiębiorstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardCzyż">Czy te umowy są zgodne z ustawą o samorządzie załogi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KlemensRomanowski">Będę miał trudności z odpowiedzią na niektóre pytania, gdyż NIK może się wypowiadać w sprawach, które kontrolowała, ale nie na temat tego w jakim kierunku idzie rozwój samorządu pracowniczego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KlemensRomanowski">Przyznaję, że nie obserwuje się tłoku przy obsadzaniu stanowisk dyrektorskich. W latach 1985–1984 konkursy odbywały się częściej. Dziś zdarza się, że do konkursu przystępuje jedna osoba. Być może ma na to wpływ podległość dyrektora w stosunku do samorządu pracowniczego oraz duży zakres odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KlemensRomanowski">Rzeczywiście, uznaliśmy porozumienia za praktykę pozytywną. Wyrastają one z idei wyrażonej już przez Komisję ds. Samorządu poprzedniej kadencji oraz Komisję Konsultacyjną przy Badzie Państwa. Zasadniczo w porozumieniach tych nie porusza się spraw podziału kompetencji a jedynie tok załatwiania poszczególnych problemów. Wiadomo wówczas kto, komu i w jaki sposób przedstawi daną sprawę. Nie porusza to porządku przewidzianego przez ustawę.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KlemensRomanowski">Rolę organizacji partyjnej w przedsiębiorstwie widzę nieco inaczej niż poseł K. Smuda. Uważam, że partia powinna oddziaływać przez swoich członków biorących udział w pracach tych trzech ogniw - dyrekcji, samorządu i związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KlemensRomanowski">Czy zagadnienia prawno-organizacyjne są realizowane prawidłowo? Trzeba stwierdzić, że zastrzeżeń jest znacznie raniej niż w r. 1984. Wówczas adresowaliśmy je głównie właśnie do służb obsługi prawnej. Nie jest to jeszcze zadowalające, ale jest lepiej niż w 1984 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekDąbal">Informacja Najwyższej Izby Kontroli o stanie realizacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego jest bardzo interesująca. Wskazuje się w niej wiele działań pozytywnych, ale także i wiele nieprawidłowości. Uważam, że wszystkie dobre doświadczenia w pracy samorządowej należałoby upowszechniać, aby wyrównywać poziom i podnosić rangę tej działalności. Trzeba również ujawniać nieprawidłowości, aby można było je usuwać z życia samorządowego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekDąbal">Samorządy załóg posiadają wiele uprawnień do inspirowania działalności gospodarczej, ujawniania nieprawidłowości w gospodarce przedsiębiorstw, tworzenia warunków dla rozwoju i unowocześniania przedsiębiorstw i ich produkcji. Najlepiej wypełniane są przez samorządy i ich organy funkcje stanowiące i uchwałodawcze. Trzeba też zapewniać Jednak realizację słusznych postanowień, a to Jest słabą stroną działalności samorządu i na to należałoby zwrócić szczególną uwagę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#FranciszekDąbal">Samorządy nie składają w porę sprawozdań załogom pracowniczym, brak Jest kontynuacji podejmowanych ustaleń i wniosków oraz niedostateczną Jest kontrola ich realizacji ze strony kolektywów pracowniczych. Jeżeli załoga ma uczestniczyć w zarządzaniu przedsiębiorstwem musi mieć też dostęp do bieżącej informacji oraz prawo do inicjowania różnych działań, zwłaszcza służących podnoszeniu efektywności gospodarowania. Samorząd musi reagować na wszystkie problemy i zjawiska niekorzystne, Jakie występują w przedsiębiorstwie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#FranciszekDąbal">Samorządy pracownicze zbyt mało interesują się unowocześnieniem technologii produkcji i usprawnianiem organizacji pracy. Wykazują brak zainteresowania Jakością produkowanych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#FranciszekDąbal">Za mało uwagi poświęcają sprawom wydajności pracy oraz oszczędności materiałowych i energetycznych. A problemy te nie mogą pozostawać poza sforą zainteresowania załóg pracowniczych i ich samorządów.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#FranciszekDąbal">Wnioski zawarto w informacji NIK są słuszne i trzeba zapewnić, aby zostały zrealizowane wszędzie tam, gdzie funkcjonuje samorząd, Proponuję, aby przy powtórnej kontroli przestrzegania postanowień ustawy zwrócić szczególną uwagę na sprawy organizacyjne i prawne, które występują w działalności samorządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefGajewicz">Kierunki i zakres uprawnień kontrolnych są dokładnie określone w ustawie o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Mowa tam Jest o obowiązku kontroli Jakości produkcji i o czuwaniu nad poziomem efektywności gospodarowania. Praktyka działalności wielu samorządów jest jednak inna. Samorząd częstokroć uczestniczy w ustalaniu podwyżki cen na produkowane wyroby, mimo iż nie zmienia się ani ich jakość ani poziom nowoczesności. Kontrola NIK nie może dać odpowiedzi na wszystkie pytania o przyczyny tych zjawisk.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefGajewicz">Najważniejszym problemem wynikającym ze stanu realizacji ustawy o samorządzie załogi jest doprowadzenie do właściwego pojmowania i przestrzegania ustaleń ustawowych zobowiązujących samorząd i jego organy do czuwania nad poziomem i jakością produkcji. Samorząd powinien energiczniej egzekwować przypisane mu uprawnienia w stosunku do dyrektorów. Trzeba jasno określić odpowiedzialność załogi i jej samorządu za jakość produkcji.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefGajewicz">Dyrektorzy nie podejmują inicjatyw w kierunku obniżania cen wyrobów. Załogi i ich organy samorządowe też o tym nie myślą, chociaż często istnieją takie możliwości. Potem wszyscy narzekają na wysokie ceny i niską jakość produkcji. Samorządność powinna działać w obie strony, zarówno w interesie załogi, jak i w interesie ogólnospołecznym.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JózefGajewicz">Wskazywano na niski poziom szkolenia działaczy samorządowych. Warto zastanowić się, czy nie należałoby również szkolić dyrektorów w zakresie ich współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie samorządu pracowniczego. Za mały jest wpływ samorządów na. ustalanie, planów produkcji. Przeważnie akceptuje się to, co podsuwa dyrektor. Jest to dyktowane często nadmierną ostrożnością i asekuranctwem.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JózefGajewicz">Trzeba ciągle czuwać nad prawidłowością przestrzegania przepisów ustawy o samorządzie załogi. Dotyczy to zwłaszcza funkcji kontrolnych samorządu. Dyrektorzy odpowiedzialni za firmę przed państwem muszą czuć stałą presję samorządu, ale w kierunku pozytywnym, tzn. osiągania lepszych wyników gospodarowania zgodnych z interesom ogólnospołecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszJaworski">Umowy zawierane przez samorządy z organizacjami społecznymi i politycznymi, działającymi na terenie przedsiębiorstwa, są zgodne z ustawą o samorządzie załóg. Określa to m.in. art. 54 ustawy o samorządzie. Na tym gruncie regulowane mogą być stosunki między organizacją partyjną a radą pracowniczą. Każda umowa ma swoją formę i treść. Takie porozumienia zawisają z reguły określone ramy działania. Wydaje się, że podpisywanie takich umów z włączeniem do nich organizacji partyjnych nie jest potrzebne, tyra bardziej że trudno wyłączać spod zakresu działania organizacji partyjnej jakieś zagadnienia. Umowy z reguły dotyczą tylko określonej części spraw związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i działalnością jego załogi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszJaworski">Zwrócić trzeba baczniejszą uwagę na stosunek organów założycielskich do samorządów pracowniczych załóg. Wprawdzie 57% organizacji założycielskich stwierdza, że zasady ich współdziałania z samorządami zostały ustalone, ale tylko 4% Członków rad pracowniczych czuje, że takie porozumienia faktycznie istnieją, a 46% nie wie o istnieniu takich porozumień. Wiele organów założycielskich nie widzi potrzeby, zawierania porozumień z samorządami. Aż 40% organów założycielskich nie spotykało się w 1984 r. z przedstawicielami samorządów pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszJaworski">Niepokojącym zjawiskiem jest przejmowanie funkcji rad pracowniczych przez ich prezydia. Brak jest stałej współpracy rad pracowniczych z delegatami załogi. Nie egzekwuje się podejmowanych uchwał. Przyczyny słabej działalności kontrolnej samorządów wynikają z powściągliwego stosunku dyrektorów do tej działalności oraz z tego, że wiele samorządów nie chce podejmować trudu działalności kontrolnej. Również organy założycielskie odnoszą się z pewną rezerwą do działalności kontrolnej samorządów i nie są zainteresowane jej wynikami. Brak jest wypracowanych form współpracy Narodowego Panku Polskiego z radami pracowniczymi przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszJaworski">Pozycja samorządu nie słabnie, ale występuje wiele trudności, głównie na skutek niedostatecznego współdziałania organów założycielskich z radami pracowniczymi. Brak jest koncepcji, w jaki Sposób wykorzystywać radę pracowniczą jako organ przedsiębiorstwa. Ciągle jeszcze wiele wątpliwości budzi rozgraniczanie kompetencji między organami przedsiębiorstwa. Dotyczy to np. podziału środków pieniężnych na przyrost wynagrodzeń. Konieczne jest prawidłowe i szybkie sankcjonowanie wyborów organów samorządowych. Jest to obowiązkiem dyrektora i służb prawnych w przedsiębiorstwie.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#TadeuszJaworski">Warto zastanowić się nad sugestią, czy nie należałoby zainicjować tworzenia struktury samorządowej na szczeblu brygady i wydziału. W działalności samorządowej i związanej z tym pracy edukacyjnej powinno wiele pomóc. Biuro ds. Samorządowych, działające przy Urzędzie Rady Ministrów, a zajmujące się współpracą organów administracji państwowej z samorządami oraz angażowaniem samorządów w sprawy gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#TadeuszJaworski">Zapowiedziano utworzenie centralnego ośrodka szkoleniowo-instruktażowego przy Radzie Państwa, który zajmowałby się kształtowaniem programów i metodyki szkolenia działaczy samorządowych oraz sprawował nadzór nad wydawnictwami i pomocami dydaktycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RomanMisiewicz">W roku, ubiegłym pojawiły się wątpliwości, czy NIK ma prawo kontrolować samorządy pracownicze. Sprawa ta została już rozstrzygnięta w orzeczeniu Sądu Najwyższego w uchwale Rady Państwa. Stwierdzono, że skoro samorządy współdecydują o działalności przedsiębiorstwa, to ponoszą odpowiedzialność i muszą podlegać kontroli.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RomanMisiewicz">Nawiązując do wypowiedzi posła J. Gajewicza muszę stwierdzić, że podzielany jego zdanie. Również jesteśmy za tym, żeby w przedsiębiorstwie osobno kontrolować to co należy do dyrektora i to co należy do samorządu załogi.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RomanMisiewicz">Kontrola przeprowadzona w 1985 r. była pierwszą tego rodzaju kompleksową kontrolą samorządu załogi. Dała ona konkretne rezultaty i zostaną one sprawdzone w następnej kontroli. Liczymy na to, że dzięki dyskusji uda nam się wychwycić istotne zagadnienia, na które ta kontrola będzie ukierunkowana.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#RomanMisiewicz">Wśród wielu poruszanych tutaj spraw takim zagadnieniem jest np. postęp techniczny i jakość. Dobrze by było wreszcie się dowiedzieć, jak to się dzieje, że przedsiębiorstwa państwowe nie wykorzystują 47 mld zł z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego. Temat ten będzie badany w pierwszym półroczu przyszłego roku. Mimo, że badania przeprowadzi inny zespół, poinformujemy komisję, gdyż jest to - jak sądzę - jeden z czynników rzutujących na wykonywanie przez samorząd jego obowiązków.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#RomanMisiewicz">Chcemy zwrócić uwagę na funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w zakładzie pracy oraz na wpływ samorządu pracowniczego na tę kontrolę. To ogniwo jest - naszym zdaniem - najsłabsze. Przypisane ustawą uprawnienia samorządu załogi nie są wykonywane.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#RomanMisiewicz">Następny problem, którym zajmiemy się w czasie przyszłorocznej kontroli, dotyczy podziału kompetencji między organami samorządu. Chcemy się dowiedzieć, jak dalece kierownictwo samorządu załogi zastępuje całą załogę w wykonywaniu jej kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKania">Należy zbadać na ile słuszne są przepisy, których samorząd nie chce realizować. Np. rada pracownicza ma się wypowiadać w sprawie odznaczeń przyznawanych pracownikowi przedsiębiorstwa. Nigdy tak szerokie grono w tych sprawach się nie wypowiadało, tym bardziej że nadanie komuś odznaczenia jest konsultowane jeszcze w wielu innych instancjach, Jeżeli rozwiązania ta są odrzucane przez samą praktykę, to warto się zastanowić nad ich celowością.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławBaran">Kiedy rodziła się ustawa o samorządzie załogi, byłem dyrektorem przedsiębiorstwa i muszę przyznać, że mam mieszane uczucia na temat pierwszych kroków samorządu. Dobrze, że Najwyższa Izba Kontroli już się tym tematem zajęła, ale czy po tak krótkim czasie możemy dać ocenę wdrażania ustawy w życie. Jest to proces, który ciągle jeszcze trwa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#CzesławBaran">Do samorządu pracowniczego trafiali na początku różni ludzie. Byli wśród nich tacy, którzy od początku negowali kompetencje dyrekcji i występowali przeciwko niej. Byli i tacy, którzy wykonywali wszystkie polecenia dyrekcji. Właśnie przez to, przez te skrajności, nie weszło do samorządu wielu doświadczonych i chcących pracować działaczy. Tymczasem ci, o których mówiłem na początku, albo teraz w ogóle nie działają, albo tworzą złą atmosferę twierdząc, że w tej formie nic się nie da zrobić. W wielu przypadkach samorząd był. wybierany przez dyrektora w ten sposób, by stwarzał mu jak najmniej problemów, Z tych wszystkich względów uważam, że musimy poczekać z oceną wdrażania tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#CzesławBaran">Inna sprawa to szkolenie aktywu samorządowego. Powinniśmy dotrzeć z tym do załóg i dyrekcji. Bez tego nowelizacja ustawy nic nie pomoże.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#CzesławBaran">Trzecim elementem naszej działalności powinien byś kontakt z organami założycielskimi. Podam jeden przykład. Byłem ostatnio na spotkaniu poselskim, na którym było wielu działaczy samorządu. Jeden z nich zwrócił mi uwagę, że na ostatnich uroczystościach święta górniczego było na sali wielu zaproszonych gości i przedstawicieli załóg, ale nie było przedstawicieli samorządów pracowniczych. Powiedziałem oczywiście, że to niedopatrzenie, ale z drugiej strony myślę, że jest to pewne zapchnięcie samorządu na boczny tor.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#CzesławBaran">Dobrze, że NIK wysłała wyniki kontroli do organów założycielskich. Chciałbym jednak wiedzieć ile czasu organy założycielskie poświęcają na szkolenie aktywu samorządowego i konsekwentne wdrażanie ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#CzesławBaran">Myślę, że posłowie czytali artykuły w „Polityce” i „Życiu Gospodarczym” na temat stosunków między związkami zawodowymi i samorządami. Uważam, że nie są to sprawy nie do pogodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardCzyż">Wydaje mi się, że stosunki między partią a samorządami powinny się odbywać tylko w jeden sposób - poprzez członków partii działających w tych samorządach. Innego sposobu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RyszardCzyż">Doceniam rolę kształcenia działaczy samorządowych, ale generalnie uważam, że ustawa jest na tyle przejrzysta, że kto chce potrafi z niej skorzystać. NIK powinna przeprowadzić już konkretną kontrolę w tej dziedzinie, bo inaczej całe lata będziemy się szkolić a realizacji ustawy nie będzie widać.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RyszardCzyż">Funkcje stanowiące samorządu załogi są to funkcje nośne, pokazowe i prestiżowe i nie dziw, że są na pierwszym miejscu. Nadszedł jednak chyba czas, żebyśmy wymagali od samorządów spełniania ich obowiązków. Zastanawiam się kto ma to zrobić i wydaje mi się, że powinna to zrobić NIK jako organ Sejmu. W zasadzie spoczywa to na dyrekcjach i organach założycielskich, ale nie bardzo się do tego kwapią.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RyszardCzyż">Mam przed sobą wniosek Komisji Samorządowej Wojewódzkiej Rady w Częstochowie o wydłużeniu kadencji organów samorządu załogi do lat 4, Obowiązujący okres kadencji jest zbyt krótki dla właściwego przygotowania działaczy. Po dwóch latach przychodzi nowa kadra i trzeba zacząć znowu od przygotowania jej do zadań. Powoduje to długotrwały zastój w działalności samorządu. Wiele osób podkreślało, że w ten sposób zachowano by spójność między kadencją samorządu pracowniczego a kadencjami innych samorządów - przede wszystkim terytorialnego. Można się także zastanawiać, ile kosztuje prowadzenie co dwa lata tak potężnej kampanii szkoleniowej.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#RyszardCzyż">Wniosek ten jest również wnioskiem Wojewódzkiego Zespołu Poselskiego w Częstochowie. Jeżeli komisja uzna to za stosowne moglibyśmy się tym zająć, na którymś z kolejnych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanCzapiewski">Wydaje mi się, że koncepcja ustawy o samorządzie załogi opierała się przede wszystkim na twierdzeniu, że dzięki nie ma osiągniemy lepsze wyniki gospodarcze. Można by, się chyba pokusić o odpowiedź, czy w tych przedsiębiorstwach, gdzie współpraca samorządów z dyrekcją była lepsza wyniki takie rzeczywiście osiągnięto, Poseł Stanisław Kania (PZPR): Wszyscy podzielamy stwierdzenie, że samorząd, choć jest instytucją młodą, legitymuje się już dużym dorobkiem i jego pozycja jest silna i stale rosnąca. Kwestia, czy ma on rację istnienia czy nie została już rozstrzygnięta. Przesądzono to na najwyższym szczeblu w czasie IX Zjazdu PZPR i kolejnych posiedzeń plenarnych KC PZPR. Nie tylko ustawa z 1981 r., ale i kolejne uchwały Sejmu o tym mówią. Nie jest to więc rozwiązanie na jeden sezon, a rozwiązanie o charakterze ustrojowym - modelowe.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanCzapiewski">Wciąż aktualne jednak pozostaje pytanie - jaki to ma być samorząd? Potrzebna jest ze strony komisji duża wrażliwość na uprawnienie samorządów na ich kompetencje. Zdarzają się przecież przypadki niełamania tych uprawnień. Z takimi przejawami - według informacji NIK - często się jeszcze spotykamy. Trzeba z tym walczyć z całą ostrością. Jeżeli powiada się, że 10% przedsiębiorstw w ogóle nie reaguje na wnioski samorządu załogi - to jest to alarmujące. Nie możemy tego puszczać płazem.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanCzapiewski">Taka sama postawa powinna nas cechować wobec tego, co stanowi obowiązki samorządu. Musimy zadać sobie pytanie, jakie są efekty funkcjonowania samorządu załogi. Jest to najbardziej obiektywne kryterium oceny, choć musimy pamiętać, że samorząd to nie tylko wynik ekonomiczny - ma on mieć udział także w samorealizacji człowieka. Nie oderwiemy go jednak od wyników ekonomicznych. Jako komisja musimy też potwierdzić, że NIK ma obowiązek kontrolować samorząd załogi. Jest on częścią naszej gospodarki, a nie jest to system oparty na własności grupowej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanCzapiewski">Przechodzę teraz do spraw funkcjonowania samorządu pracowniczego. Funkcje stanowiące są najlepiej wykonywane, gdyż są to funkcje, najprostsze i obligatoryjne. Z przyjemnością odebrałem stwierdzenie, że nie ma zastrzeżeń co do postawy samorządu wobec podziału zysku. Jego część jest zawsze przeznaczana na rozwój przedsiębiorstwa. Ale zapominanie o tym, choć marginesowe - nie może ujść naszej uwadze. Dyrektorzy przedsiębiorstw zwracają uwagę, że przeprowadzenie sprawy przez organy samorządu załogi sprawia, że ma ona potem pełniejsze. oparcie w załodze. Jest to jeden z istotnych elementów funkcji stanowiącej. Dyrekcjom jest w ten sposób trudniej, ale bezpieczniej pracować.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JanCzapiewski">Zwraca uwagę duży niedowład funkcji inspiratorskiej i kontrolnej. Tymczasem funkcje te rozstrzygają o przyszłości - o postępie naukowo-technicznym, racjonalizacji i oszczędności. Wciąż jest to pole zbyt małej aktywności samorządów pracowniczych. Dlatego powinniśmy uczulać je na te kwestie.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JanCzapiewski">Informacja NIK oraz wystąpienia posłów zawierają wiele wniosków na przyszłość. Myślę, że wszyscy je uznajemy, wymagają one tylko lepszego sprecyzowania. Zgadzam się, że organy samorządu powinny poświęcać więcej uwagi perspektywom przedsiębiorstwa i jego unowocześnieniu. Trzeba jednak dodać, że także wydajności pracy, gdyż mamy do czynienia ze spadkiem przyrostu siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JanCzapiewski">Mówi się o upowszechnianiu współpracy samorządów z dyrekcją. Wydaje mi się, że upowszechniać trzeba także dobrą działalność samych samorządów.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#JanCzapiewski">Zwraca się uwagę na szkolenie działaczy samorządów oraz udostępnianie im materiałów. Uważam, że trzeba stworzyć cały system szkolenia działaczy samorządów w zakresie prawa i ekonomii oraz spraw społecznych. W tej chwili robią to różne instancje i instytucje. Powinniśmy wprowadzić cały system szkoleń, żeby było widać jaki ma on zasięg i skalę. Dobrym pomysłem jest powołanie przy Radzie Państwa Centrum Studiów Samorządowych, na wzór tego, które kształci na potrzeby ruchu zawodowego.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#JanCzapiewski">Warto by było także zająć się sprawą systemu zaplecza badawczego i metodycznego dla potrzeb samorządu załogi. Badania stamtąd pochodzące stanowiłyby podstawę naszych działań i ocen.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#JanCzapiewski">Istnieje także potrzeba badania opinii działaczy samorządu i opinii o samorządzie. Z uznaniem odnosimy się także do badań prowadzonych przez NIK. Na podstawie wszystkich tych badali komisja przedstawi, jak co roku, sprawozdanie Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#JanCzapiewski">Myślę, że dobrze by było, gdybyśmy od NIK otrzymywali wyniki badań innych zespołów wiążące się z problemami samorządu.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#JanCzapiewski">Następny problem, to sprawa oddziaływania na samorządy załóg. Na podstawie naszych doświadczeń musimy stwierdzić, że wciąż jeszcze nie jest z tym najlepiej. Np. doc. T. Jaworski mówił przed chwilą, że do 1985 r. 40% kierownictw resortów nie spotkało się z samorządami. Przecież to jest ich obowiązek.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#JanCzapiewski">Sądzę, że wszystkie te sprawy, a więc system szkoleniowy, zaplecze badawczo-metodyczne oraz oddziaływanie ze szczebla centralnego znajdą się w przygotowanej opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#JanCzapiewski">Komisja nasza zajmuje się różnymi samorządami, ale samorząd załóg jest samorządem specyficznym. Inne, np. spółdzielczy, są członkami całej organizacji. Tymczasem ten działa w rozproszeniu. Stąd szczególna rola naszej komisji - nie tylko legislacyjna, ale i organizacyjna.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#JanCzapiewski">Musi być jasność, że stoimy na straży praw samorządu, ale również dokonujemy ocen jego działalności z punktu widzenia zapisanych w ustawie obowiązków. Potrzebne jest sformułowanie stosunku naszej komisji, do ewentualnych zmian w ustawie o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Przepisy tej ustawy zdały generalnie egzamin w trudnych czasach jej wprowadzania w życie. Zdali również egzamin działacze samorządowi, chociaż występowały również przypadki wypaczania sensu idei i praktyki samorządności pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#JanCzapiewski">Nie ma podstaw do uszczuplania uprawnień przyznanych samorządowi, ale nie można też wykluczyć możliwości uzupełnień i zmian w przepisach. Trzeba stworzyć podstawę do ochrony samorządu przed samowolną interpretacją legalności wyborów. Dyskutowana jest sprawa kadencji organów samorządowych. Są pewne zjawiska i pojęcia ekonomiczne, których nie było w chwili uchwalania ustawy, np. dochodu do podziału. Wymaga to zastanowienia się nad ewentualnością korekt w obowiązujących przepisach.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#JanCzapiewski">Proponuję, abyśmy wyniki naszej dyskusji nad informacją NIK wraz z wnioskami przedstawili na najbliższej ogólnopolskiej naradzie przedstawicieli organów samorządu załogi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ŁucjanStępień">Czy nie należałoby zlecić NIK zbadania roli samorządu w spółdzielczości pracy i spółdzielczości inwalidzkiej? Chodzi o ustalenie, jak działają tam organy samorządowe, na jakich zasadach i z jakim skutkiem. Występuje tam wiele problemów jeszcze nierozwiązanych i budzących wiele wątpliwości. Próbuje się rozstrzygać niektóre sprawy poza samorządem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławKania">Zastanowimy się nad tą sprawą przy omawianiu tematów, jakie zlecimy do opracowania Najwyższej Izbie Kontroli. Z kolei komisja rozpatrzyła sprawy zakresu i funkcji, które ma wykonywać w Sejmie oraz omówiła.propozycje planu pracy na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławKania">W naszych zamierzeniach musimy uwzględnić fakt, iż zakres działania nowej Komisji Spraw Samorządowych jest szerszy niż sejmowej Komisji ds. Samorządu Pracowniczego ubiegłej kadencji. Mamy zajmować się całokształtem tematyki związanej nie tylko z samorządem pracowniczym, ale także z samorządem spółdzielczym, zawodowym i społeczno-zawodowym.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#StanisławKania">Badaliśmy wyniki prac i doświadczenia poprzedniej komisji oraz niezrealizowane przez nią zamiary. Uważam, że komisja powinna na początku swojej kadencji żebrać wszystkie podstawowe informacje i materiały dotyczące działalności samorządów pracowniczych, zawodowych i spółdzielczych. Musimy ustalić miejsce samorządu pracowniczego i spółdzielczego oraz społeczno-zawodowego w dyskusji nad projektem narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1986–1990.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#StanisławKania">Powinniśmy rozpatrywać niektóre problemy w wybranych samorządach na wyjazdowych posiedzeniach naszej komisji, np. w przedsiębiorstwach budowlanych czy w stoczniach.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#StanisławKania">Moglibyśmy badać działalność samorządową na konkretnych przykładach dotyczących zakresu i metod angażowania się samorządu w sprawy postępu naukowo-technicznego, wynalazczości i racjonalizacji, jakości produkcji, racjonalizacji gospodarki materiałowej i energetycznej, Wygasa działalność Komisji ds. Samorządu Pracowniczego przy Radzie Państwa. Powinniśmy przejąć niektóre problemy, którymi zajmowała się ta komisja. Dotyczy to np. spraw spornych wnoszonych przez samorządy do sądów.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#StanisławKania">Proponuję ustalić tematy prac badawczo-kontrolnych dla Najwyższej Izby Kontroli. Pierwszym tematem byłoby powtórzenie badań stanu realizacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego ze szczególnym uwzględnieniem trybu powoływania czy wyłaniania dyrektorów. Drugim tematem byłaby kontrola realizacji ustawy o Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych z punktu widzenia funkcjonowania tej formy samorządu wiejskiego. Kolejny temat, to zbadanie udziału organów samorządowych w rozwiązywaniu spraw związanych z postępem naukowo-technicznym, wynalazczością i racjonalizacją oraz jakością produkcji, a także racjonalnym gospodarowaniem surowcami, materiałami i energią. Rozumiem, że NIK bada niektóre ż wymienionych tu spraw z punktu widzenia całej gospodarki narodowej. Chodziłoby więc o to, aby zlecić odpowiednim zespołom kontrolnym zadanie ustalenia, jak funkcjonuje w tych obszarach spraw społecznych i gospodarczych samorząd. Powinniśmy zastanowić się nad możliwością uzupełnienia wymienionych przeze mnie tematów o temat zgłoszony przez posła L. Stępnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefGajewicz">Na terenie województwa krakowskiego zgłaszane są sugestie dokonania zmian w ustawie o spółdzielczości. W pracy samorządowej spółdzielni pojawia się wiele problemów. Chodzi o realizację funkcji statutowych spółdzielni z uwzględnieniem zasad samodzielności, o stosunki między radą spółdzielczymi a prezesem spółdzielni jako organem wykonawczym. Notuje się wiele nieprawidłowości, np. przy rozdziale mieszkań itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#FranciszekDąbal">Zakres zainteresowania naszej komisji jest bardzo szeroki, obejmuje sprawy samorządności w różnych jej formach i w różnych obszarach działań społecznych i gospodarczych. Proponuję, aby nasza komisja rozpatrzyła sprawy samorządów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania rad sołeckich. Jest to problem bardzo ważny dla wsi. Powinniśmy również rozpatrzyć działalność samorządu mieszkańców miast.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#FranciszekDąbal">Ogromne znaczenie społeczne i ekonomiczne ma współdziałanie rad narodowych z organami samorządów spółdzielczych. Powinno się wiele spraw wynikających na gruncie tego współdziałania rozpatrzyć i wyjaśnić, a być może uniknęłoby się wówczas nowelizacji prawa spółdzielczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RyszardCzyż">Popieram wypowiedź posła F. Dąbala aby włączyć do planu pracy naszej komisji ocenę działalności samorządu terytorialnego, m.in, rad sołeckich i osiedlowych w miastach. Proponowane sesje wyjazdowe komisji są bardzo potrzebne i wskazane.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RomanMisiewicz">Zasadą przyjętą przez NIK jest nie podejmowanie kontroli tych samych jednostek zbyt często, aby umożliwić zainteresowanym uwzględnienie i wykonanie wniosków pokontrolnych. Kolejna kontrola z reguły powoduje wnioski o sankcje. Niemniej zajmiemy się ponownym zbadaniem wyników realizacji ustawy o samorządzie załogi w niektórych przedsiębiorstwach państwowych i dostarczymy wyniki tej oceny w sierpniu przyszłego roku, Kończymy przygotowanie planu NIK na rok 1986. Ujętych w nim będzie ok, 60 tematów o charakterze kompleksowym. Sprawy postępu naukowo-technicznego, oszczędności surowców, paliw i energii przewijają się w wielu podejmowanych przez nas tematach. Rozumiem, że powinniśmy również ustalić w jakim zakresie przy rozwiązywaniu tych problemów uczestniczą organy samorządowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ŁucjanPracki">Nasz klub skupia ok. 150 dziennikarzy zajmujących się sprawami samorządowymi i związkowymi. Bylibyśmy radzi, aby w planie pracy komisji znalazł się punkt o współpracy z naszym klubem. Proponuję zorganizowanie spotkania zarządu klubu i jego członków z prezydium sejmowej komisji lub całą komisją. Ułatwi to członkom naszego klubu pracę i poszerzy ich wiedzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławKania">Taka współpraca jest oczywiście możliwa i można, to uwzględnić w dowolnej, uzgodnionej formie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#StanisławKania">Trwają prace nad nowym regulaminem Sejmu. W odniesieniu do zakresu działania naszej komisji proponowany jest zapis, w myśl którego mamy zająć się wszelkimi formami samorządu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#StanisławKania">W związku z tym konieczne jest uściślenie zakresu naszych zainteresować i funkcji naszej komisji. Konieczne jest rozstrzygnięcie kto w Sejmie zajmować się ma problematyką samorządu terytorialnego. Nie możemy brać na siebie zbyt wielu obowiązków, tym bardziej że zleca się naszej komisji wiele funkcji o charakterze organizatorskim.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#StanisławKania">Proponuję przekazać Prezydium Sejmu naszą sugestię, aby sprawami rad narodowych zajęła się sejmowa Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości. Proponuję również uściślenie zapisu dotyczącego zakresu działania naszej komisji w następujący sposób, że do zakresu działania Komisji Spraw Samorządowy eh należą kwestie wynikające ze sprawowania pieczy Sejmu nad samorządem pracowniczym oraz sprawy dotyczące samorządu spółdzielczego, zawodowego i społeczno-zawodowego. Nasza komisja inicjuje działalność szkoleniową działaczy samorządowych oraz systematycznie organizuje ogólnokrajowe narady przedstawicieli organów samorządu załogi, a także współdziała z komisjami ds. samorządowych działającymi przy wojewódzkich radach narodowych.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#StanisławKania">Proponuję, aby członkowie komisji przekazali swoje uwagi do proponowanego zakresu działania komisji oraz proponowanego planu pracy.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#StanisławKania">Ustalony został termin zorganizowania piątej ogólnopolskiej narady przedstawicieli organów samorządu załogi przedsiębiorstwa państwowego. Narada odbędzie się w dniach 15–16 stycznia 1986 r. w gmachu Sejmu. Tematem narady będą:</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#StanisławKania">1. Zadania przedsiębiorstw w świetle wyników uzyskanych w 1985 r. i założeń centralnego planu rocznego na 1986 r.;</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#StanisławKania">2. ocena dotychczasowych efektów wdrażania reformy gospodarczej oraz zmiany w mechanizmach ekonomicznych reformy w 1986 r.;</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#StanisławKania">3. funkcjonowanie samorządów pracowniczych w świetle prac badawczo-kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli, naradzie weźmie udział pierwszy sekretarz KC PZPR oraz wielu przedstawicieli administracji i działaczy gospodarczych ze szczebla centralnego i wojewódzkiego. Uznano, że narady takie powinny odbywać się dwa razy do roku.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#StanisławKania">Proponuję, żeby konferencja odbywana na początku roku miała tematykę ogólną, zaś konferencja odbywana w połowie roku była poświęcona jednemu, konkretnemu tematowi. Np. najbliższa mogłaby się zająć sprawą postępu technicznego, wynalazczości i jakości lub racjonalnością gospodarowania i oszczędnością energii. Także referaty na tych konferencjach mogliby od Czasu do czasu wygłaszać przedstawiciele samorządu lub dyrekcji. Jeżeli komisja podziela moje zdanie, to na następnych posiedzeniach możemy się zająć sprecyzowaniem tej idei.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#StanisławKania">Komisja przyjęła te propozycję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>