text_structure.xml
65.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 listopada 1986 r. Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Olesiaka (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- ustawy budżetowej na 1987 rok w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej z wiceministrem Wiesławem Młynarczykiem, Ministerstwa Finansów z wiceministrem Stanisławem Chudzyńskim, Najwyższej Izby Kontroli, Centralnego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych oraz Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wiceminister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej Wiesław Młynarczyk:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt budżetu Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej na 1987 rok został opracowany z uwzględnieniem:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- założeń CPR na 1987 r.;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- skutków dokonanych w 1986 r. zmian cen oraz zmian kursów walut:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- skutków decyzji płacowych podjętych w 1986 r. w jednostkach budżetowych;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- skutków podwyżki 1 lipca br. cen skupu niektórych produktów rolnych;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- skutków prognozowanych zmian cen zaopatrzeniowych i detalicznych na 1987 r. odnoszących się do afery rozliczeń przedsiębiorstw z budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt dochodów i wydatków budżetowych na 1987 r. ma bezpośredni związek z CPR na 1987 r. i obejmuje wpływy oraz wydatki jednostek organizacyjnych, dla których organem założycielskim jest minister rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">CPR na 1987 r. zakłada m.in. w rolnictwie:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- utrzymanie produkcji roślinnej na poziomie 1986 r. przy przyroście produkcji zbóż o 1,7%, który osiągnięty zostanie w wyniku uzyskania wyższych plonów;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- przyrost produkcji buraków cukrowych o 0,6 - 3,2% i ziemniaków o 1,7%;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- zwiększenie nawożenia ogółem NPK o 1,7%;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- przyrost produkcji zwierzęcej o 1,1% we wszystkich rodzajach działalności z wyjątkiem produkcji żywca wołowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W leśnictwie CPR-87 przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- pozyskanie 21,2 - 22,2 mln m³ drewna w lasach państwowych, a w lasach niepaństwowych w wysokości 1,6 mln m³,</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- zalesienia i odnowienia sztuczne lasów wyniosą 64 tys. ha, w tym w lasach państwowych 52 tys. ha. Prace pielęgnacyjne obejmą 560 tys. ha, w tym 500 tys. ha w lasach państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W przemyśle rolno-spożywczym CPR-87 zakłada:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- produkcję mięsa i drobiu na poziomie 2,159 mln ton, tj. o 1,9% więcej niż w 1986 r. Poziom ten ustalony został z uwzględnieniem możliwości produkcyjnych i surowcowych;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- wzrost produkcji tłuszczów roślinnych o 8,1% w tym margaryny o 10,5%.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zaopatrzenie rynku w 1987 r. ulegnie poprawie także w wyniku wzrostu produkcji mąki o 2,6%, kasz o 21%, makaronu o 2,6%. Dostawy cukru wyniosą 1,180 mln ton, tj. o 9,1% więcej niż w 1986 r.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W przemyśle drzewnym CPR-87 przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- produkcja tarcicy iglastej osiągnie poziom z 1986 r., tj. 5,1 mln m³, w tym w jednostkach resortowych 4,54 mln m³. Przyrosty produkcji osiągnięte będą: w płytach wiórowych (o 4,8%), w płytach pilśniowych (o 4,3%), i w meblach ogółem (produkcja w resorcie o 7,5%).</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Przewidziane w CPR nakłady inwestycyjne w ok. 90% przeznaczone będą na inwestycje przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W wyniku realizacji zadań rzeczowych zapisanych w CPR na 1987 r., jak również zmian cen, przedsiębiorstwa resortowe osiągną przyrosty sprzedaży w cenach realizacji: w rolnictwie 11,4%, leśnictwie 9,3% i przemyśle 14,2%.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zmiany cen, które zostaną wprowadzone w 1987 r., powodować będą w jednostkach resortowych zarówno wzrost wartości sprzedaży, jak też wzrost kosztów. Na wielkość wyniku finansowego w rolnictwie wpłynie dodatkowo likwidacja dotacji na utrzymanie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz obniżenie do kwoty 242 mld zł dotacji dla przemysłu spożywczego, tj. o 1% w porównaniu z 1986 r. Podatek obrotowy, głównie w wyniku zmian cen sprzedaży, będzie wyższy o 23,6% i stanowić będzie kwotę 828 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Zmiany powyższe wpłyną na ukształtowanie się zysku do podziału, który wynosić będzie:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- w rolnictwie 16 mld zł (-1,7% w porównaniu z 1986 r.),</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- w leśnictwie 6 mld zł (-2,5%),</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- w przemyśle 79 mld zł (+13,2%).</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Sytuacja finansowa przedsiębiorstw resortowych w 1987 r. nie ulegnie zasadniczym zmianom. Przedsiębiorstwa te przeznaczą wprawdzie o ok. 5 mld zł więcej na fundusz rozwojowy, jednak środki te w zasadniczej części będą wykorzystane na pokrycie zwiększonych nakładów na inwestycje.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Projekt ustawy budżetowej na 1987 r. ustala dla jednostek nadzorowanych przez Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- wpłaty do budżetu państwa w wysokości 980 mld zł,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- wydatki z budżetu państwa na realizację zadań rolnictwa, leśnictwa i niezbędne dopłaty do żywności w wysokości 372 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Zasilanie budżetu państwa przez przedsiębiorstwa i jednostki sfery budżetowej podległe ministrowi rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej przewyższa więc o 608 mld zł, wydatki z budżetu państwa dla tych jednostek organizacyjnych. Bez wpływów podatku obrotowego od sprzedaży wyrobów, alkoholowych i tytoniowych, pozostałe wpłaty do budżetu resortowych przedsiębiorstw i jednostek budżetowych wyniosą 272 mld zł i pokryją wydatki budżetowe tych jednostek w 73%.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">W porównaniu z przewidywanym wykonaniem w br. dochody budżetowe zaplanowane zostały na poziomie wyższym o 21,8%, zaś wydatki budżetowe wykazują wzrost jedynie o 10,2%. Te korzystne relacje wynikają z przyjętych przez rząd założeń zmierzających do przywrócenia równowagi finansowej i zlikwidowania deficytu w budżecie państwa m.in. poprzez prognozowanie cen zaopatrzeniowych i detalicznych, a także ograniczanie dotacji budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Zaplanowane dochody budżetowe pochodzą niemal w całości z wpłat przedsiębiorstw resortowych, zwłaszcza przemysłowych. Obejmują one głównie wpłaty podatku obrotowego i podatku dochodowego do budżetu oraz części amortyzacji, przy czym wpłaty podatku obrotowego stanowią ok. 85% w strukturze dochodów przedsiębiorstw. Podatek ten wpłacają przede wszystkim przedsiębiorstwa przemysłu spirytusowego, tytoniowego i piwowarskiego. Zakładany wzrost podatku obrotowego o 23,6% wiąże się głównie z uwzględnieniem w planie całorocznych podwyżek cen dokonanych w 1986 r. na wyroby alkoholowe oraz planowanych na 1987 r. zmian cen na te wyroby oraz na wyroby tytoniowe. W planie na 1987 r. wzrastają także o 13% wpłaty przedsiębiorstw z tytułu podatku dochodowego. Wynika to przede wszystkim z przewidywanego wzrostu kwoty wygospodarowanego zysku, stanowiącego podstawę opodatkowania.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Z planowanej kwoty wydatków budżetowych wynoszącej 372 mld zł przypada na:</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- dotacje dla przedsiębiorstw 312 mld zł, tj. 84%,</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">- spłatę należności Banku Gospodarki Żywnościowej z tytułu umorzeń kredytów bankowych i dotacji oraz ulgowego oprocentowania kredytów - 18 mld zł, tj. 5%,</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">- wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz na realizację zadań budżetowych 22 mld zł, tj. 6%,</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">- inwestycje i remonty kapitalne 20 mld zł, tj. 5%.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">W ramach dotacji dla przedsiębiorstw największą pozycję (80%) stanowią dotacje przedmiotowe do artykułów żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">W ogólnej kwocie dotacji przedmiotowych największą pozycję (97%) stanowią dotacje dla przemysłu, rolno-spożywczego. Są to dotacje do podstawowych artykułów żywnościowych i przemysłowych oraz mieszanek paszowych, tj. do artykułów sprzedawanych po cenach urzędowych, ustalonych na poziomie niższym od kosztów ich wytwarzania. Planowana kwota tych dotacji jest niższa od przewidywanego wykonania w 1986 r. o 2,4 mld zł. Założone w pianie ograniczenie dotacji przedmiotowych do artykułów żywnościowych wymagać będzie podwyższenia cen detalicznych mięsa i jego przetworów, drobiu, spożywczych przetworów zbożowych oraz tłuszczów roślinnych. Jest to niezbędne także dla uzyskania przez przedsiębiorstwa wyższych przychodów ze sprzedaży produkcji, niezbędnych dla pokrycia skutków podwyżek ceń zaopatrzeniowych i skupu dokonanych w 1986 r. oraz zakładanych w 1987 r. podwyżek cen artykułów zaopatrzeniowych i marż handlowych.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">W budżecie Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej zaplanowana została również rezerwa środków w wysokości 32 mld zł na pokrycie dotacji należnych państwowym przedsiębiorstwom rolnym nadzorowanym zarówno przez ministra jak i wojewodów w latach ubiegłych i wynikających z braku możliwości bieżącego ich pokrycia. Rezerwa ta stworzy możliwość wyrównania tym przedsiębiorstwom w 1987 r. należności m.in. z tytułu:</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">- refundacji części kosztów poniesionych na ubezpieczenie społeczne pracowników na okres od 1 lipca do 31 grudnia 1985 r. (12 mld zł),</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">- niedoborów dotacji systemowych na rok gospodarczy 1985-1986 do produkcji pasz treściwych.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Uruchomienie tej rezerwy w trakcie roku budżetowego wpłynie na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Planowane wydatki jednostek budżetowych wynoszą 22 mld zł i wzrastają w porównaniu do przewidywanego wykonania w 1986 r. o 29%. Najwyższy udział w tych wydatkach (88%) i największą dynamikę (prawie 33%) wykazują wydatki na rolnictwo. Wzrost ten spowodowany został przede wszystkim zapewnieniem w budżecie środków na wprowadzenie z dniem 1 stycznia 1987 r. bezpłatnej oceny użytkowości mlecznej krów oraz na pokrycie wydatków związanych z obniżeniem o 50% ceny nasienia przy usługach inseminacyjnych, a także na pokrycie całorocznych skutków dokonanych w 1986 r. podwyżek płac dla pracowników jednostek i zakładów budżetowych oraz cen materiałów i usług. Zaplanowane środki budżetowe przeznaczone zostaną głównie na:</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">- dofinansowanie działalności stacji hodowli zwierząt;</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">- zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych i popieranie produkcji zwierzęcej;</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">- pokrycie kosztów rolnictwa głównie w zakresie oceny nasion i odmian roślin uprawnych, kwalifikacji polowej ziemiopłodów, inspekcji nasiennej, skupu i przetwórstwa artykułów rolnych, badania gleb na zasobność i składniki pokarmowe oraz kwarantanny roślin;</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">- utrzymanie stażystów i praktykantów, refundację części składek ZUS, remonty obiektów zabytkowych oraz dopłaty do urządzeń socjalnych w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">Planowane wydatki budżetowe w pozostałych działach gospodarki narodowej wzrasta ją o 25%. Dotyczą one w szczególności finansowania szkół leśnych, oświaty rolniczej, parków narodowych i leśnictwa, współpracy z zagranicą, utrzymania centrali ministerstwa oraz działalności Centralnej Biblioteki Rolniczej.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">Wydatki na inwestycje i remonty kapitalne wynoszą 20,6 mld zł (wzrost o 15%) i w 56% dotyczą spłat należności BGŻ, głównie z tytułu dotacji i umorzonych kredytów udzielonych w latach ubiegłych państwowym gospodarstwom rolnym i leśnym oraz rolniczym spółdzielniom produkcyjnym na inwestycje rozwojowe. Pozostałe środki przeznaczone zostaną na: dotacje na budownictwo mieszkaniowe dla PGR (5,5 mld zł), inwestycje przedsiębiorstw realizowane z udziałem dotacji budżetowych (1,5 mld zł) oraz finansowanie inwestycji jednostek i zakładów budżetowych (1,9 mld zł).</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Przewidywane w projekcie ustawy budżetowej na 1987 r. dochody i wydatki budżetowe w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej wydają się wielkościami realnymi. Zrealizowanie zaplanowanych wpłat do budżetu oraz utrzymanie na poziomie zaplanowanych dotacji przedmiotowych wymagać będzie realizacji założeń polityki cenowej. Dotyczy to zarówno planowanych podwyżek cen detalicznych żywności jak i terminów ich wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">Wiceprezes Centralnego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Kazimierz Surma:</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#komentarz">W ostatnich latach związek umocnił swoją pozycję reprezentanta interesów rolników, stanowiąc ważne ogniwo w infrastrukturze społeczno-gospodarczej polskiej wsi. Organizacja KR liczy ponad 2 mln członków, skupia ponad 30.000 kółek rolniczych, prawie 35 tys. kół gospodyń wiejskich, ponad 2.100 gminnych związków oraz ponad 2.700 jednostek gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#komentarz">W globalnej wartości sprzedaży usług dla indywidualnych gospodarstw rolnych w kraju ok. 50% stanowią usługi świadczone przez jednostki gospodarcze kółek rolniczych. Spółdzielnie kółek rolniczych wykonują w ciągu roku w indywidualnych gospodarstwach rolnych zbiór zbóż i rzepaku w ok. 50%, ziemniaków w ponad 20%, koszenie traw i zielonek w 60%, przeprowadzają 75% ogółu zabiegów ochrony roślin oraz 95% prac związanych z wysiewem wapna nawozowego. Prawie 50% tego wapna uzyskiwane jest przez nasze jednostki gospodarcze ze źródeł lokalnych.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#komentarz">Nastąpiła znaczna poprawa ich sytuacji ekonomiczno-finansowej. Łączna wartość dochodów ze sprzedaży wewnętrznej usług, produkcji i towarów osiągnęła w 1985 r. .kwotę170,9 mld zł i była wyższa w porównaniu z 1984 r. o 13,3%. Podstawową pozycję w strukturze dochodów ze sprzedaży zewnętrznej stanowi działalność mechanizacyjna, na którą przypada 52% wartości sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">Rok 1985 był czwartym kolejnym rokiem poprawy wyników i stabilizacji ekonomiczno-finansowej jednostek gospodarczych kółek rolniczych. Zamknęły one 1985 r. dodatnim wynikiem finansowym w kwocie 10 mld zł. W porównaniu z 1984 r. nastąpiła poprawa o 1,1 mld zł, jednak poziom rentowności wyniósł 4,9% i był niższy o 0,1% w porównaniu z poprzednim rokiem.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#komentarz">W okresie trzech kwartałów br. jednostki gospodarcze zrealizowały dochody ze sprzedaży zewnętrznej usług, produkcji i towarów w kwocie 151,7 mld zł. tj. były o 22,4% wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. Wynik finansowy za ten okres wyniósł 10 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#komentarz">Przewiduje się, że na koniec 1986 r. wynik finansowy per saldo uzyskany przez jednostki gospodarcze KR ukształtuje się na poziomie ok. 14 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#komentarz">Projekt planu na 1987 r. zakłada przychody ze sprzedaży zewnętrznej usług, produkcji i towarów w kwocie 235 mld zł, tzn. wyższe o 17%. Przyjęta do projektu budżetu na 1987 r. wysokość pomocy państwa w realizacji zadań jednostek gospodarczych kółek rolniczych wyraża się kwotą 22,5 mld zł, tzn. o 48,1% wyższą niż w br. Wzrost wydatków wynika w szczególności z wprowadzonej w 1985 r. zmiany zasad rozliczania dotacji budżetowych dla jednostek gospodarczych KR. Zmiana ta polega na bieżącym uruchamianiu z budżetu centralnego środków dla Banku Gospodarki Żywnościowej na wypłacanie dotacji w miejsce dotychczasowego pokrywania z budżetu należności BGŻ z tytułu wypłaconych dotacji w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#komentarz">W związku z tym w projekcie budżetu na 1987 r. wystąpiła konieczność zaplanowania środków na wypłatę bieżących dotacji i równocześnie na spłatę należności BGŻ z tytułu dotacji wypłaconych do końca 1984 r. Po wyłączeniu spłaty należności BGŻ porównywalny wzrost wydatków budżetowych wynosi 1,1 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#komentarz">Planuje się utrzymanie dotychczasowego zakresu dotacji przedmiotowych do usług świadczonych przez jednostki gospodarcze KR na 1987 rok. Dotacje te są wynikiem stosowania preferencyjnych cen na niektóre usługi świadczone indywidualnym gospodarzom rolnym. Dotyczy to takich usług jak chemiczna ochrona roślin, nawożenie organiczne i mineralne, wapnowanie gleb, produkcja, pozysk i transport wapna nawozowego oraz produkcja mieszanek pasz treściwych.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#komentarz">W projekcie budżetu zaplanowano na ten cel kwotę 11,3 mld zł, tj. o 10,8% wyższą niż w br. Wzrost wydatków wiąże się z planowałam zwiększeniem rozmiarów rzeczowych usług oraz zmianą stawek dotacji do transportu i produkcji wapna nawozowego wprowadzoną z dniem 1 lipca br.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#komentarz">Poza dotacjami budżetowymi do niektórych usług rolniczych, utrzymano na 1987 r. dotacje pozaprodukcyjne, tj. na częściowe pokrycie składki ZUS za pracowników gospodarstw rolnych KR (350 mln zł) oraz na sfinansowanie wynagrodzeń absolwentów szkół, uczniów i studentów, pokrycie kosztów remontów obiektów zabytkowych i kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych (170 mln zł).</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#komentarz">Do projektu budżetu na 1987 r. Krajowy Związek zgłosił ponadto kwotę 4,1 mld zł z przeznaczeniem na pomoc w spłacie kredytów inwestycyjnych udzielonych do końca 1981 r. i zawieszonych na podstawie uchwały nr 55/83 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. Zgodnie z decyzją Prezydium Rządu z dnia 18 lipca 1985 r. środki na udzielenie pomocy jednostkom gospodarczym kółek rolniczych w spłacie tych kredytów (w części przekraczającej zdolność jednostek do ich spłaty) powinien zapewnić minister finansów w ustawach budżetowych w latach 1986-1989.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#komentarz">Ministerstwo Finansów nie uwzględniło w budżecie centralnym środków na pomoc w spłacie zawieszonych kredytów inwestycyjnych, informując, że w przyszłym roku pomóc w tym zakresie będzie udzielana ze środków rezerwy budżetowej w oparciu o indywidualne wnioski jednostek gospodarczych KR. Ten tryb wątpliwości iż nie wszystkie jednostki taką pomoc otrzymają. Spowoduje to też opóźnienie w przyznawaniu pomocy, co wiąże się z koniecznością pokrycia wyższych odsetek bankowych. Wnioskuję przeniesienie kwoty 4,1 mld zł z rezerwy ministra finansów do części budżetowej KZRKiOR.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#komentarz">W projekcie budżetu na 1987 r. nie uwzględnione są również środki inwestycyjne na rozwój specjalistycznego zaplecza produkcji i pozysku nawozów wapniowych w jednostkach gospodarczych KR.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#komentarz">Postanowienie nr 53/85 Prezydium Rządu z dnia 11 czerwca 1985 r. zobowiązało jednostki gospodarcze KR do stałego zwiększania produkcji i pozysku nawozów wapniowych do 3,695 mln ton w 1990 r.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#komentarz">Z uwagi na fakt, że źródła pozyskiwania odpadów przemysłowych z hałd wykazują charakter stabilny, wzrost produkcji nawozów wapniowych ze źródeł lokalnych może być osiągnięty jedynie w wyniku uruchamiania eksploatacji nowych złóż kredy jeziornej. Dla zrealizowania programu wynikającego z ww. postanowień Prezydium Rządu konieczne jest uruchamianie corocznie 5 kopalń kredy. Koszt uruchomienia 1 kopalni kredy kształtuje się obecnie na poziomie 150 mln zł. Jednostki gospodarcze KR nie posiadają możliwości sfinansowania nawet części tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#komentarz">W związku z tym wnioskuję o przyznanie na ten cel w projekcie budżetu na 1987 r. kwoty 500 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#komentarz">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BolesławStrużek">Rząd w swojej polityce kierował się zasadą zrównoważenia budżetu, kontroli procesów inwestycyjnych, zdyscyplinowania instrumentów, zamrożenia dotacji, wzrostu cen detalicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BolesławStrużek">Chcę omówić niektóre artykuły projektu ustawy budżetowej dotyczące gospodarki żywnościowej. W art. 3 mówi o dotacjach dla budżetów terenowych w kwocie 61,8 mld zł na inwestycje melioracyjne. Załącznik podaje sposób rozdzielenia tej kwoty na poszczególne województwa. Występują tutaj znaczne różnice.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BolesławStrużek">W art. 6 ustala się, że dotacje na finansowanie postępu biologicznego w rolnictwie będą określane przez Ministerstwo Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BolesławStrużek">Art. 13 omawia ustawę o podatku rolnym, wskazując potrzebę jej zmiany.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BolesławStrużek">Jeśli łącznie rozpatrywać będziemy 4 części budżetu, to okaże się, że dochody budżetowe z przedsiębiorstw podporządkowanych Ministerstwu Rolnictwa, kółkom rolniczym i spółdzielniom będą wynosiły 985 mld zł. Kwota, która wpłynie do budżetu z tych 4 działów stanowić będzie 16,5% całości dochodów budżetu państwa. Wydatki natomiast wynoszące 576 mld zł stanowią 10% ogólnej kwoty wydatków budżetowych. Podatek od wyrobów alkoholowych i tytoniowych zamyka się kwotą 700 mld zł. W sumie dochody z gospodarki żywnościowej stanowią poważną pozycję w całej akumulacji w budżecie. Równocześnie istnieje duża nadwyżka dochodów nad wydatkami. Gdybyśmy jednak łącznie rozpatrywali wszystkie 4 działy, wówczas nadwyżka ta ulegnie zredukowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BolesławStrużek">Zwraca uwagę znaczny udział gospodarki żywnościowej we wpływach podatku obrotowego do budżetu. Wynosi on 49% całości wpływów podatku obrotowego. Mniejszy jest natomiast udział w podatku dochodowym i we wpływach z amortyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BolesławStrużek">Przechodząc do dotacji należy stwierdzić, że dopłaty do towarów i usług wyniosą 1,006 bln zł, przy czym dla towarów żywnościowych wynoszą one 400 mld zł. Dopłaty do środków produkcji dla rolnictwa wynoszą 164 mld zł, stanowią 57% ogólnej kwoty dopłat przedmiotowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BolesławStrużek">Dotacje dla przedsiębiorstw w całym budżecie wynoszą 500 mld zł, przy czym udział dotacji dla przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej nie przekracza 20%. Nastąpił pewien wzrost dopłat do pasz i nawozów w stosunku do 1986 r. Zwiększają się też dopłaty do środków ochrony roślin.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BolesławStrużek">Dotacje są obliczane przy uwzględnieniu wzrostu cen zaopatrzeniowych, ale bez założonego wzrostu cen detalicznych, które jednak mogą nastąpić przy wzroście cen skupu. Wówczas ogólna kwota dopłat będzie mniejsza. Jest to wielkość 30 mld zł i o tyle należałoby podnieść ceny, aby nie zwiększać kwoty dotacji. Uważam, że ceny środków produkcji powinny być ostrożnie korygowane.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BolesławStrużek">Koszty ubezpieczenia społecznego rolników zamkną się w 1987 r. kwotą 148 mld zł, z czego na emerytury i renty przypadnie 140 mld zł, a na inne formy świadczeń 8 mld zł. Nastąpi zatem wzrost kosztów ubezpieczenia społecznego rolników o 20% w stosunku do 1986 r. Nie spowoduje to jednak wzrostu wysokości składek, gdyż prawie 111 mld zł pochodzić będzie z budżetu, a 38 mld zł ze składek (o 1,5 mld zł więcej niż w 1986 r.). Moim zdaniem problem obciążeń rolników został więc szczęśliwie rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BolesławStrużek">Przychody pieniężne rolników z tytułu wzrostu skupu i cen zwiększą się w 1987 r. o 170 mld zł. Kredyt obrotowy z kolei będzie większy o 16%. Nastąpi poważny wzrost kredytów na budownictwo mieszkaniowe rolników indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BolesławStrużek">Z wielu propozycji dotyczących rolnictwa zwraca uwagę postulat Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie PRL dotyczący zastosowania właściwych instrumentów ekonomicznych do efektywnego wykorzystania ziemi.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BolesławStrużek">Wydatki na popieranie czynów społecznych w budżecie Ministerstwa Finansów wraz z rezerwą znajdującą się w Radzie Państwa, wynoszą łącznie w 1986 r. 8,2 mld d. W budżetach terenowych na popieranie czynów społecznych o charakterze inwestycyjnym w 1986 r. przeznacza się 13 mld zł, a w 1987 r. jedynie połowę tej kwoty, tj. 6,5 mld zł. Można zatem przypuszczać, że intencją jest zahamowanie rozmiaru czynów społecznych o charakterze inwestycyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BolesławStrużek">Opowiadam się za przejrzystym ujęciem dotacji dla przedsiębiorstw i dotacji na pasze przemysłowe, gdyż obecnie nie wiadomo ile one wynoszą. Uważam także, że niesłuszne jest zamieszczanie dotacji dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych w dziale dotyczącym zakładów i jednostek budżetowych, gdyż spółdzielnie do takich jednostek nie należą.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BolesławStrużek">Pozytywnie oceniam wzrost kwot przeznaczonych na postęp biologiczny w rolnictwie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#BolesławStrużek">Uważam, że ze względu na strukturę wydatków budżetowych budżet Ministerstwa Rolnictwa ma charakter dystrybucyjny. Łącznie ok. 85% dotacji przeznacza się na dotacje przedmiotowe i dotacje dla przedsiębiorstw. Na inne cele przeznaczono stosunkowo niewiele środków.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#BolesławStrużek">W całości wydatków budżetowych niewielki jest udział dopłat na rzecz postępu i rozwoju, gdyż znajdują się one w cieniu innych wielkich dotacji. Należy tę sytuację zmienić.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#BolesławStrużek">Proponuję aby zaaprobować projekt budżetu wraz z zgłoszonymi uwagami. Zgłaszam równocześnie wniosek dotyczący potrzeby ostrożnej regulacji cen detalicznych, zwłaszcza środków produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu w części dotyczącej Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich nie budzi szczególnych refleksji. Podkreślić jednak należy, że występuje duża rozbieżność między tekstem projektu ustawy budżetowej a opracowaniem CZSM. Spółdzielczość mleczarska wnosi o dotację na 1987 r. w kwocie 225 mld zł, natomiast w projekcie ustawy budżetowej mowa jest o dotacjach w wysokości 181,240 mld zł. Różnica jest znaczna, bo wynosząca ponad 43 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzOlesiak">Skoro władze spółdzielczości mleczarskiej nic na ten temat nie mówią, tzn. że się zgadzają.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BolesławStrużek">CZSM powinien wyjaśnić z ministrem finansów jak można zniwelować tę różnicę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BolesławStrużek">Jednocześnie spółdzielczość mleczarska podkreśla niepokojące zjawisko, że mimo zakładanych dotacji rentowność tego działu przemysłu spożywczego ma tendencję malejącą. Powoduje to ograniczenie funduszu rozwoju, a plan rozbudowy i modernizacji przedsiębiorstw mleczarskich przestaje być realny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BolesławStrużek">Proponuję, by oprócz wyjaśnienia rozbieżności zastanowiono się nad takimi sprawami jak: doskonalenie systemu dotacji dla spółdzielczości mleczarskiej, zwiększenie możliwości akumulacji środków na rozwój oraz złagodzenie relacji między kosztami produkcji mleka, a jego ceną detaliczną.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BolesławStrużek">Centralny Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich jest w podobnej sytuacji. Co prawda obywa się bez dotacji, ale aż 52% zysku zabierane jest przez podatek dochodowy. W związku z tym wskaźnik rentowności wynosi zaledwie 2,5%. Popieram wnioski prezentowane przez CSOiP dotyczące zwolnienia z podatku od terenów i obiektów przeznaczonych na zimowe składowiska warzyw i owoców (w 1986 r. podatki te wyniosły 1.300 mln zł) oraz zwiększenia ulg w podatku dochodowym do 35% i stworzenia możliwości wyrównania strat niezawinionych związanych z przechowywaniem rezerw na zimę.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BolesławStrużek">Budżet Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych występuje z wnioskiem, by zwiększyć o 15 mln zł dotację na utrzymanie instruktorek gospodarstw wiejskich. Ponieważ rozmawiałem przed posiedzeniem z ministrem mogę stwierdzić, że jest już zgoda na to, by dotacja, ta była utrzymana w wysokości 50 mln zł, a więc jak w ub.r. Zasługuje na poparcie wniosek, by w 1987 r. uwzględnić pomoc ministra finansów w spłacie kredytów inwestycyjnych zaciąganych przed 1981 r. Proponuję poprzeć ten wniosek, nie określając jednak kwoty dotacji. Trzeci wniosek dotyczy dotacji 500 mln zł na budowę kopalni kredy nawozowej. Proponuję, by Krajowy Związek uzyskał nisko oprocentowany kredyt na ten cel. Będzie to stanowiło dla niego pomoc, a jednocześnie pozostanie w zgodzie z duchem reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefKiełb">Mam wiele pytań i tylko jeden wniosek: dlaczego planuje się cofnięcie lasom państwowym zwolnienie z wpłat amortyzacji do budżetu? Czy uważa się, że lasy państwowe zdolne są już do samofinansowania?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefKiełb">Ile jeszcze lat dopłacać będziemy do Zakładów Przemysłu Drzewnego w Ustianowej? Czy nie przewiduje się zlikwidowania tych zakładów i wydzierżawienia pomieszczeń np. ekipom filmowym?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JózefKiełb">PGR otrzymują środki na wyrównanie różnicy między składką na ZUS a składką płaconą przez rolników indywidualnych. O ile wobec tego są niższe renty i emerytury rolnicze od tych świadczeń otrzymywanych przez pracowników PGR? W statystykach wielkości tych nie ujmuje się. Czyżby ze wstydu?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JózefKiełb">Według informacji ministerstwa umarzanie kredytów otrzymanych do 1981 r. ma być dokonywane w oparciu o indywidualne wnioski. Czyżby minister B. Samojlik nie mógł się rozstać z systemem ulg indywidualnych?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JózefKiełb">Czy nie planuje się budowy nowych kopalń kredy jeziornej? Zapotrzebowanie na kredę jest bardzo duże i według przewidywań ma być zaspokajane ze źródeł lokalnych. Na wybudowanie 5 potrzebnych kopalń trzeba ok. 500 mln zł.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JózefKiełb">Jak długo będziemy ponosić wielkie straty w wyniku złego przechowywania ziemniaków na zimę?</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JózefKiełb">Z informacji spółdzielczości mleczarskiej wynika, że realizacja założonego programu wzrostu spożycia mleka i jego przetworów do 1990 r. jest zagrożona. Statystyki wyraźnie wskazują narastające niebezpieczeństwo. Publiczne wypowiedzi przedstawicieli rządu zmierzają do uspokojenia opinii publicznej. Chciałbym zapytać, kto prowadzi samobójczą politykę w tej dziedzinie?</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JózefKiełb">Jeżeli chodzi o wniosek dotyczący parytetu dochodów rolnictwa i pozostałych działów gospodarki; jestem za zniesieniem tego parytetu, ale w zamian domagam się systematycznego obliczania opłacalności całego rolnictwa, pod warunkiem jednak, by dokonywać tych, obliczeń w oparciu o średnie koszty produkcji w PGR.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławLemiesz">W projekcie CPR zakłada się zwiększenie dostaw i zużycia chemicznych środków ochrony roślin. W piątkowym Monitorze Rządowym minister przemysłu chemicznego i lekkiego przedstawił dość optymistyczny obraz zaopatrzenia w te środki. Tego samego dnia uczestniczyłem w naradzie wojewódzkiej na ten temat i uzyskane wiadomości dowodzą czegoś zupełnie przeciwnego. Bazy zaopatrzeniowe są puste, a zamówienia przesyłane do przedsiębiorstw nie są potwierdzane. Chciałbym dowiedzieć się jak naprawdę przedstawia się sytuacja. Zapowiedziany na 1987 r. wzrost produkcji środków ochrony roślin nie cieszy, gdyż związane z nim dostawy mogą trafić na rynek dopiero pod koniec roku. Tymczasem jeżeli plony przyszłoroczne mają być nie mniejsze niż tegoroczne, dostawy te powinny dotrzeć na wieś najpóźniej do połowy maja 1987 r. Nie chodzi tutaj o drogie środki zagraniczne, a o podstawowe preparaty chwastobójcze produkowane w kraju.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławLemiesz">Kończy się kalendarzowy rok 1986, a rok produkcyjny w rolnictwie 1986/1987 jest już na półmetku. Jednak do dziś nie ma informacji nt. podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń w przedsiębiorstwach rolniczych. Kiedy rok temu ukazało się zarządzenie na ten temat dotyczące dwóch poprzednich lat zarzekano się, że już nigdy nie będzie się tworzyć tego rodzaju przepisów o działaniu wstecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EugeniuszMalinowski">Na jakim etapie znajdują się prace nad projektem nowego systemu ekonomiczno-finansowego PGR?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#EugeniuszMalinowski">Swego czasu Komisja dyskutowała na ten temat i zainteresowani posłowie mieli otrzymać projekt do wglądu. W październiku br. miało nad nim obradować Prezydium Rządu. Dotychczas jednak nic o projekcie nie wiemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IgnacyWall">Dziękuję posłowi B. Strużkowi za trafne zreferowanie sytuacji w ogrodnictwie. Popieram jego propozycję zmniejszenia płaconego przez ogrodnictwo podatku dochodowego do 30%, gdyż co prawda spółdzielczość ogrodnicza nie otrzymuje dotacji ale wymaga pomocy. Szczególnie dotyczy to chwili obecnej, kiedy rysuje się szansa poważnego zwiększenia eksportu. Samo wybudowanie bazy przeładunkowej na granicy z ZSRR pochłonie kilka miliardów złotych, podobnie jak transport warzyw i owoców za granicę. Opakowania będziemy musieli chyba produkować u siebie. Przy niskiej rentowności nasze możliwości są jednak ograniczone.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#IgnacyWall">Kupiliśmy na zachodzie linię do produkcji koncentratu jabłkowego. Rocznie zagospodarowywano ok. 300 tys. ton jabłek, a w tym roku dzięki rekordowemu urodzajowi udało się przetworzyć 750 tys. ton. Linie produkcyjne mogą być spłacone bardzo szybko, ale nie mamy gdzie pomieścić koncentratów. Nie dysponujemy po prostu pojemnikami na ten cel.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#IgnacyWall">Propozycja zwolnienia z podatku od placów i pomieszczeń na przechowywanie warzyw i owoców na zimę jest ze wszech miar słuszna. Tego rodzaju działalność w ogóle nie powinna być opodatkowana.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#IgnacyWall">Uważam, że ziemniaki powinny być traktowane jak każde inne warzywo. Oznaczałoby to wprowadzenie cen umownych. Przyczyni się to do zminimalizowania strat w przechowalnictwie oraz ograniczy bezsensowne przewozy. Jednocześnie ich produkcja zapewni pokrycie potrzeb społecznych, tak jak to się dzieje w przypadku innych warzyw i owoców. Przecież na 40 mln ton produkowanych przez nas ziemniaków, jedynie 1 mln ton przeznaczamy na zaopatrzenie rynku.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#IgnacyWall">Nic nie słyszę o ulgach z tytułu wypłacanych przez ogrodnictwo odszkodowań za warzywa kontraktowane i nie sprzedane z powodu katastrofy w Czarnobylu. A przecież obiecano to nam już dawno i ustalono, że odszkodowanie to otrzymamy w uldze od płaconych przez nas podatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJałtuszewski">Jak to się dzieje, że w połowie czerwca budżet nie ma zwykle środków na zapłacenie nam dotacji, m.in. do produkcji pasz treściwych? Zdarza się, że przedsiębiorstwa nie otrzymują długo nawet kilkumilionowych dotacji. Proponuję wobec tego, jeżeli budżet nie ma na to środków w danym okresie, by bank udzielał kredytów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofJałtuszewski">Czy Ministerstwo Finansów wie co jest przyczyną, że kredyt obrotowy nie jest przez rolników wykorzystywany? Czy wieś jest tak zasobna w pieniądze, czy też może istnieją bariery udzielania tych kredytów?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#HenrykPrzygodzki">Moje pytanie ma niewielki związek z projektem budżetu. Mówili mi ludzie z branży młynarskiej, że do bilansu zbóż brakuje nam ok. 200 tys. ton żyta, bo zbytnio wychyliliśmy się w eksporcie. Jednocześnie z powodu braku środków opieszale idzie import pszenicy. Czy minister może się do tego ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WładysławOgara">W 1987 r. ma się pojawić nowy element w systemie finansowym - podatek obrotowy od zakupu samochodów, obrabiarek, frezarek i innych środków produkcji. Nie mogę zrozumieć celowości tego podatku. W wielu małych przedsiębiorstwach dekapitalizacja środków trwałych sięga 100%. Rozsądni szefowie od lat ciułali pieniądze na funduszu rozwoju by kupić nowe maszyny. Tymczasem spotyka ich niespodzianka, bo będą mieli zapłacić nowy podatek. Mogli przecież przeznaczyć te środki np. na fundusz mieszkaniowy. Moim zdaniom takie postępowanie, jest sprzeczne z polityką wobec rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławDerda">Jaka część kredytów inwestycyjnych zostanie przeznaczona na budownictwo inwentarskie? Jest ono w te chwili niedoinwestowane, szczególnie w gospodarstwach indywidualnych. 80% skupowanych tuczników pochodzi z gospodarstw, które hodują od 1 do 10 sztuk. trzody chlewnej. Wiemy, jak gwałtownie może w takich warunkach spaść hodowla. Czy nie rozsądne byłoby wobec tego stymulowanie rozwoju hodowli w średnich i dużych gospodarstwach, m.in. poprzez budownictwo inwentarskie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławDębowski">Rok temu dyskutowaliśmy o takim umiejscowieniu dotacji, by stymulowały one efektywność produkcji. Nic na ten temat w nowym budżecie nie znajdujemy. W dalszym ciągu będziemy dotować pasze, a ponieważ dostęp do ich zakupu mają przede wszystkim PGR - dotować będziemy gospodarkę uspołecznioną, a nie obiektywnych producentów żywca, jakimi są rolnicy indywidualni. Czy nie rozsądniej byłoby wliczyć te pieniądze w cenę żywca a cenę pasz urealnić?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZdzisławDębowski">Należy poważnie zająć się problemem lokalnych kopalni wapna. Konieczne jest ograniczenie obszaru, jaki dana kopalnia zaopatruje. Jeżeli np. kółko rolnicze wysyła ciągnik do kopalni wapna odległej o 80 km, to ładunek, który on przywiezie kosztuje 720 tys. zł, a ponieważ koszty transportu są zwracane z budżetu - państwo dopłaca do 1 przewozu 10 tys. zł. Czy nie lepiej przeznaczyć te pieniądze na budowę nowych kopalń? Zawsze z zażenowaniem słucham, że nie jest to sprawa Ministerstwa Rolnictwa a kółek rolniczych. Myślę, że chyba minister rolnictwa rozumie potrzebę wapnowania gleby i przedstawi nam sposoby uzdrowienia tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZdzisławDębowski">Nie rekompensujemy wzrostu kosztów produkcji rolnej. Podobnie jak na wschodzie, na zachodzie kraju wzrasta fundusz ziemi nie wykorzystanej. Pogarsza się opłacalność produkcji na ziemiach lekkich. Jeżeli żądamy, by wydajność pracy zrekompensowała wzrost kosztów produkcji, to spowodujmy polepszenie zaopatrzenia w te środki.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZdzisławDębowski">Umiejscowienie dotowania postępu biologicznego uważam za poroniony pomysł. Jest to działanie sztuczne. Podobnie w latach 70. tworzono gospodarstwa specjalistyczne nie dlatego, że było to opłacalne, ale dlatego, że rolnik otrzymywał z tego tytułu wieloletnie ulgi. Tak samo teraz uważam, że lepiej przeznaczyć środki na dotowanie ceny produktów sprzedawanych przez rolnika, a on sam powinien decydować, czy opłaca mu się uprawiać nowe rośliny.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZdzisławDębowski">Wszyscy mówią o konieczności tworzenia infrastruktury wiejskiej. Jednym ze sposobów są czyny społeczne. Rolnik doskonale to rozumie, ale gdy zdecyduje się na przystąpienie do takiej działalności to okazuję się, że obiecane środki i materiały dla wsi, to tylko puste deklaracje. Dlatego w dalszym ciągu młodzi ludzie będą emigrowali do miast. Także budownictwo inwentarskie nie jest na miarę naszych czasów. Nie spodziewajmy się, że młody rolnik zdecyduje się pozostać na gospodarstwie, jeśli w dalszym ciągu będzie musiał podawać, zwierzętom paszę i wywozić obornik przy pomocy wideł i wiadra. Tu nie chodzi o naszą dobrą wolę a o wymóg czasu, w którym żyjemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KlemensMichalik">Podatek obrotowy od zakupu środków transportu dotknie także lasy państwowe. Uważam, że mógłby on funkcjonować jedynie w przypadku zakupów nieuzasadnionych. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo kupuje sprzęt niezbędny dla wywożenia drzewa z lasu, bo inaczej będzie musiało przerwać produkcję, to obciążenie go podatkiem jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Przecież stosunkowo łatwo wyliczyć na podstawie produkcji oraz amortyzacji danego przedsiębiorstwa, ile samochodów jest mu potrzebne i nałożyć podatek od zakupów ponad te potrzeby. Nie można nikogo karać za to, co jest on zobowiązany robić.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻelichowski">Kontynuując temat gospodarki leśnej chciałbym zauważyć, że według Banku Gospodarki Żywnościowej na dzień 30 września br. dług lasów państwowych wynosił 30 mld zł. Od 1982 r. rośnie on bardzo szybko. Minister wspomniał, że podniesione zostaną ceny drewna, ale ja chciałbym wiedzieć, czy ogólna sytuacja finansowa lasów państwowych ulegnie poprawie? Co prawda podniesiemy ceny drewna o 9%, ale cóż to znaczy, gdy koszty produkcji wzrosną w niektórych działach o 10–20%. Przecież stopień zużycia środków technicznych jest w lasach państwowych jednym z najwyższych w kraju.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻelichowski">Wskazywano na konieczność polepszenia stanu sanitarnego lasów, ale jak mamy zamiar to zrobić, skoro do 1990 r. emisja związków siarki wzrośnie w naszym kraju o 25%. Aż 80% naszych lasów, to lasy iglaste, biologicznie słabe i najbardziej narażone na choroby. Czy rząd widzi rzeczywiście możliwość poprawy sytuacji w lasach?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyTemplin">Ulgi w podatku dochodowym, które przedsiębiorstwa rolnicze uzyskują dla zwiększenia funduszu rozwoju, wyniosą w tym roku kilka mld. zł.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyTemplin">Dochody i wydatki budżetu, to wyraz finansowej realizacji CPR. Dotacje przekazywane są na zniwelowanie różnicy między kosztami wytwarzania a ceną zbytu. Występują one przede wszystkim w przemyśle spożywczym. Należy je traktować jako zło konieczne wymagające minimalizacji. Zakłada się jednak, że likwidacja dotacji będzie wymagała w 1987 r. podwyżki cen detalicznych. Przyłączam się do postulatu usprawnienia systemu dotacji w ogóle. Zmiany powinny zostać dokonane przede wszystkim w przypadku spółdzielczości mleczarskiej, produkcji pasz itp. Dokonano już tego w dotowaniu artykułów przemysłu mięsnego, choć i tutaj bywają działania nieprawidłowe. Np. dla powstrzymania magazynowania towarów przeterminowanych oraz małych tonażowo partii towarów w chłodniach, wprowadzono z tego tytułu kilkakrotnie wyższe opłaty od normalnych. Wydawało się, że jest to sposób prawidłowy i efektywny, ale ponieważ samo przechowywanie w chłodniach jest dotowane, wszelkie zwiększone z tego tytułu koszty są pokrywane przez dotacje. Kilkakrotne próby wpływu poprzez dotację na obniżenie kosztów wytwarzania w przemyśle mleczarskim nie powiodły się. Im wyższe są koszty wytwarzania, tym wyższa jest dotacja.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JerzyTemplin">W projekcie budżetu nie ma nic nt. kosztów wytwarzania. Przy naszych olbrzymich potrzebach w tej dziedzinie nie można tego problemu pominąć milczeniem.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JerzyTemplin">Jeżeli chodzi o problemy spółdzielczości ogrodniczej i pszczelarskiej, o których mówił poseł I. Wall, to podzielam wiele zawartych w jego wystąpieniu poglądów i uważam za słuszną tezę o potrzebie rozbudowy bazy przechowalnictwa. Jednak w wielu województwach przechowalnie nie są wykorzystywane, a w innych, w których brak takich obiektów, nie inwestuje się. Ostatnio przeprowadziliśmy badania na ten temat w 6 województwach. Okazało się, że istniejące tam przechowalnie są wykorzystywane w różnym stopniu - od 35 do 95%. Jednocześnie przechowuje się płody rolne przez samych producentów, wprowadzając wyższą ceny skupu na wiosnę. Jednak straty spowodowane przechowywaniem w kopcach są dla gospodarki narodowej równie duże, a jednocześnie narażamy się na ryzyko, że producent nie dotrzyma warunków umowy i sprzeda przechowywane płody rolne gdzie indziej. Obliczyliśmy, że ubytki masy przechowywanej, jeżeli jest ona przechowywana przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Ogrodniczo-Pszczelarskie w przechowalniach, powodują straty ok. 700 tys. zł, podczas gdy w wyniku podwyżki cen na wiosnę płacimy rolnikom o 14 mln zł więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AdamStadnik">W 1990 r. dotacje mają być ograniczone do 1/4 wysokości dotacji dzisiejszych. Mamy już drugi rok 5-latki i poza zamrożeniem dotacji na tegorocznym poziomie nie przewiduje się żadnych innych działań. Czy minister finansów mógłby wyjaśnić czego możemy się spodziewać przy uchwalaniu następnych ustaw budżetowych? W jakim kierunku pójdą zmiany? Chodzi przecież o to, żeby pod koniec 5-latki obcięcie dotacji nie stało się jednorazową akcją.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AdamStadnik">Co przemawia za tym, aby jednocześnie dotować spółdzielczość mleczarską i pobierać od niej podatek dochodowy od zysku?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AdamStadnik">Chciałbym także zwrócić uwagę ministra rolnictwa na nieprawidłowości związane z wydobyciem wapna. Robią to spółdzielnie kółek rolniczych przy pomocy metod raczej chałupniczych. Jeżeli np. grubość pokładu wynosi 10 m, to posiadany sprzęt pozwala wybrać najwyżej 2 m. Odbija się to niekorzystnie na kosztach produkcji. Czy istnieje szansa, że zostanie powołane specjalistyczne przedsiębiorstwo dla wydobywania wapna?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiesławMłynarczyk">Odpowiadam na pytania zgłoszone przez posłów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WiesławMłynarczyk">Leśnictwo nie miało dotychczas ulgi systemowej. Pracujemy aktualnie nad udowodnieniem zasadności jej wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WiesławMłynarczyk">W Ustianowej funkcjonuje obecnie zarząd komisaryczny.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WiesławMłynarczyk">Składka na ubezpieczenie społeczne; w PGR wygląda ona podobnie jak w innych przedsiębiorstwach państwowych i wynosi 43%. Pracownicy PGR otrzymują emerytury na tych samych zasadach co pracownicy innych przedsiębiorstw państwowych. Krzywdzące jest natomiast, że do wymiaru emerytur nie wlicza się premii, które stanowią najczęściej 20–40% wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WiesławMłynarczyk">Emerytury dla rolników indywidualnych; przeciętna wysokość emerytury wynosi ok.10 tys. zł, podczas gdy świadczenie pracownicze 16 tys. zł. Wynika to z faktu, że świadczenia rolnicze funkcjonują od niedawna i największa jest grupa osób, która niedawno takie świadczenia otrzymała. Równocześnie wysokość tych świadczeń uzależniona jest od wartości produkcji sprzedanej państwu.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WiesławMłynarczyk">Kredyty na budownictwo mieszkaniowe w PGR wynoszą łącznie 22 mld zł. Nastąpi wzrost kredytów wynikający z zlikwidowania dopłaty do utrzymania bazy socjalnej. Oceniamy to jako zjawisko pozytywne, aczkolwiek mamy świadomość, że środki te są nadal niewystarczające. Chcę też przypomnieć, że tam gdzie jest ziemia, potrzebna jest również załoga do jej uprawiania. To wiąże się z budową mieszkań i urządzeń socjalnych. Podkreślam, że staramy się rekompensować straty we wszystkich przypadkach, w których odebrano dotacje.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WiesławMłynarczyk">Opracowano program pozyska wapna i kredy. Niestety środki i baza materialna nie są w tym zakresie wystarczające. Resort wspiera działania na rzecz przewozu i pozyskiwania wapna. Brakuje jednak środków na budowę nowych kopalń. Wynika to ze szczupłości produkcji. Odpowiadając na zarzut dotyczący przewozu wapna mogę stwierdzić, że wprowadziliśmy ograniczenie, że odbywać się on może tylko do 50 km. Wyjątkiem jest woj. tarnobrzeskie, gdzie ze względu na lokalne warunki rozszerzono ten promień przewozu do 100 km.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#WiesławMłynarczyk">Problem środków ochrony roślin stanowi jedną z naszych głównych trosk. Tegoroczny niedobór wynika z faktu, że w ub.r. brakowało ok. 20 mln dolarów na zakup komponentów i w efekcie środki te uruchomione zostały zbyt późno. W br. staramy się zabezpieczyć środki na zakup tych komponentów. Sytuacja powinna ulec poprawie w wyniku budowy zakładów w Jaworze. W efekcie zaopatrzenie powinno być o 10% lepsze niż w 1986 r.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#WiesławMłynarczyk">Jest już gotowa propozycja zmiany roku obrachunkowego. Pakiet aktów wykonawczych w tej sprawie będzie przygotowany w terminie 5–10 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#WiesławMłynarczyk">Poruszono problem ceny ziemniaków zastanawiając się, czy powinny być one traktowane tak jak warzywa. Należy stosować taką formułę, która będzie prowadzić do efektywności. Wolna cena ziemniaków mogłaby doprowadzić do spadku pogłowia trzody chlewnej. Z takim spadkiem mieliśmy już do czynienia w przeszłości i miał on miejsce aż do momentu wprowadzenia cen urzędowych na ziemniaki, tzn. określenia górnej granicy cen. Podwyższanie ceny z kolei wywołuje skutki natury inflacyjnej. Uważam, że dopóki istnieją ceny urzędowe na wieprzowinę i zboże, muszą istnieć również ceny urzędowe na ziemniaki.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#WiesławMłynarczyk">Bilans zbóż chlebowych; planowaliśmy import 2,8 mln ton, a faktycznie importowaliśmy niecałe 2 mln ton. Różnica wynika stąd, że w wyniku dobrych zbiorów korzystaliśmy z rezerw, po które w zasadzie nie wolno było sięgać. Mimo dobrych zbiorów może jednak brakować zbóż chlebowych.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#WiesławMłynarczyk">W 1985 r. pozyskano 11,18 mld litrów mleka, przy planowanej wielkości wynoszącej 10,5 mld litrów. Nie lekceważymy spadku pogłowia krów mlecznych, ale jest to sprawa obiektywna, a rząd nie może być przeciwny produkcji młodej wołowiny. Generalnie zatem nie mamy do czynienia ze spadkiem pogłowia bydła, ale ze wzrostem chowu bydła młodego. Gospodarka jest bowiem systemem naczyń połączonych. W moim przekonaniu najlepiej byłoby posiadać mniej krów, ale krów wydajnych. Rząd podjął już odpowiednie działania zmierzające do poprawy w hodowli bydła mlecznego. Są to głównie działania kredytowe, preferujące wydajność hodowli. Nie jest jeszcze przesądzone rozbicie dotacji na dwie części, z których jedna skierowana byłaby do mleczarstwa, a druga do producentów mleka.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#WiesławMłynarczyk">Nie dzieli się kredytów na budownictwo mieszkaniowe i inwestorskie.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#WiesławMłynarczyk">W sprawie zniesienia dotacji do pasz mogę stwierdzić, że stymulowały one rozwój hodowli trzody chlewnej. Niesprawiedliwością byłoby, gdyby rolnik indywidualny był pozbawiony możliwości uzyskania dotacji. Nie ma alternatywy zlikwidowania dotacji i przesunięcia ich w cenę. Taki problem będzie można rozważyć wówczas, gdy rynek będzie nasycony własnym zbożem. Cena mieszanki decyduje o tym, czy opłacalne jest sprzedawanie zboża.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#WiesławMłynarczyk">Nie prowadzi się rachunku kosztów produkcji na glebach lekkich. Podstawowe znaczenie ma dostosowanie struktury produkcji do warunków. Na glebach lekkich np. produkować można rośliny służące do tuczu trzody chlewnej. Należy przede wszystkim pilnować, aby każdy rodzaj działalności, w tym też na glebach lekkich, byt rentowny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławChudzyński">Środki finansowe na inwestycje związane z budową kopalni wapna: w ub.r. Prezydium Rządu postanowiło, że nowe kopalnie będą budowane w oparciu o kredyt bankowy. Prawo spółdzielcze nie przewiduje, by spółdzielnie otrzymywały dotacje z budżetu państwa na cele inwestycyjne. Powinien to jednak być kredyt preferencyjny. Możemy także rozpatrzyć sprawę preferencji finansowych w stosunku do tych SKR, które podejmą taką działalność. Minister finansów zaproponował w projekcie rozporządzenia, który właśnie wchodzi pod obrady rządu, daleko idące ulgi inwestycyjne dla tych jednostek, które podejmą tego rodzaju inwestycje. Ulgi te będą stanowiły aż 50% kosztów inwestycji i będą pokrywane z zysku przynoszonego przez wydobycie wapna na przestrzeni wielu lat. Kółka rolnicze nie mogą korzystać z ulg w podatku dochodowym, gdyż już są one całkowicie z niego zwolnione. Zawsze jesteśmy jednak gotowi poprzeć sprawę udzielenia im korzystnego kredytu w Banku Gospodarki Żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefKiełb">Czy możliwe jest powoływanie w tym celu rozmaitych mieszanych spółek, złożonych ze spółdzielni, przedsiębiorstw państwowych itp.?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławChudzyński">Nic nie stoi na przeszkodzie takim przedsięwzięciom.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławChudzyński">Jeżeli chodzi o umarzanie kredytów, które spółdzielnie kółek rolniczych otrzymywały przed 1981 r. to sprawa ta dotyczy takie gospodarstw indywidualnych i PGR. Istnieje decyzja rządu, by po upływie zawieszenia spłat, niektóre kredyty były umarzane. Umarza je bank we współdziałaniu z nami. Jak dotąd nasze działania dotyczyły umarzania kredytów dla indywidualnych gospodarstw specjalistycznych, a obecnie chcemy uporządkować te sprawy w spółdzielniach produkcyjnych. W znacznej części dotyczy to kredytów, których częściowe umorzenie jest uzależnione od spełnienia warunków techniczno-ekonomicznych przyjętych przy zaciąganiu kredytów. Powoduje to mnóstwo kłopotów, gdyż gospodarstwa łączą się i rozdzielają. W przypadku gospodarstw indywidualnych nie zawsze we właściwy sposób zaznaczono cel pobrania kredytu, a nie we wszystkich przypadkach może być on umorzony. W przypadkach wątpliwych przyjęliśmy zasadę umarzania kredytów. Wierzę, że do końca roku uporamy się z tą sprawą. Umorzone kredyty przechodzą w ciężar budżetu państwa i dlatego konieczna jest decyzja ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#StanisławChudzyński">Poseł B. Strużek krytykował strukturę budżetu. Dużo zależy od przyjętej metody jego tworzenia. W ub.r. posłowie otrzymali skrócone dane na ten temat i do połowy grudnia br. postaramy się przedstawić podobne opracowanie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#StanisławChudzyński">Różnice jakie występują między projektem budżetu a opracowaniem spółdzielczości mleczarskiej wynikają stąd, że my uwzględniliśmy planowaną podwyżkę cen na produkty mleczarskie. Spółdzielczość mleczarska korzysta z 80% ulgi w podatku dochodowym. Na tym tle wynikł problem dawania dotacji i pobierania podatku dochodowego. W pierwszym okresie także zastanawialiśmy się czy dotacja przedmiotowa nie wystarczy. Jednak nie ma przedsiębiorstwa, które wytwarzałoby tylko dotowane produkty. Np. w spółdzielczości mleczarskiej transport jest bardzo rentowny. Konieczne są także częste zmiany stawek dotacji. W tym układzie stosowanie samych dotacji jest niewłaściwe. Nie wykluczam oczywiście, że w unormowanej gospodarce byłoby to możliwe do zastosowania.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#StanisławChudzyński">W ostatnich latach przyznaliśmy spółdzielczości ogrodniczej 30% ulgę w podatku dochodowym. Dlatego w 1985 r. pozostało jej ponad 1 mld zł zysku. Obecny rok finansowy jest dla spółdzielczości stosunkowo dobry. Chciałbym przypomnieć, że dochody z podatków płaconych przez spółdzielczość ogrodniczą zasilają budżety terenowe. Obecnie przygotowujemy materiały przewidujące ulgi na cele funduszu rozwojowego w podatkach pobieranych od zakładów będących w gestii Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#StanisławChudzyński">Chciałbym wyjaśnić posłowi J. Wallowi, że spółdzielczość była zobowiązana do zakupu zakontraktowanych warzyw i owoców i jeśli tego nie zrobiła powinna płacić kary. Kwoty, o których mówiliśmy, nie możemy traktować jako specjalną ulgę, będzie ona włączona do ulgi przeznaczonej na fundusz rozwoju. Nie chcemy się angażować w sprawę ulg przyznawanych przez władze wojewódzkie, ale wystąpimy do wojewodów o aktywniejszą działalność w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#StanisławChudzyński">Poseł J. Kiełb mówił nt. spraw związanych z przechowywaniem ziemniaków. Mam do czynienia z tym problemem od 30 lat i zawsze było z tym źle. Obecny system powinien nieco polepszyć sytuację. W ub.r. przyznaliśmy z tego tytułu 4% ulgi dla poszczególnych spółdzielni. Środki te są centralizowane i przeznaczone na fundusz rozwoju.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#StanisławChudzyński">Sprawa sygnalizowana przez posła K. Jałtuszewskiego jest chyba nieporozumieniem. Nie może brakować środków na dotacje. Bank powinien je płacić, gdyż już 1 stycznia przekazujemy mu na ten cel potrzebne fundusze. Jeżeli jest inaczej, to prosimy o sygnalizowanie takich spraw.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#StanisławChudzyński">Jeżeli chodzi o wątpliwość posła W. Ogary dotyczącą podatku obrotowego od zakupu samochodów, to podatek ten ma na celu zrównoważenie podaży z popytem. Minister ma uprawnienia do tego rodzaju działań i korzysta z nich dla zrównoważenia rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WładysławOgara">Nie zgadzam się z takim postawieniem sprawy. Powinno się indywidualnie podchodzić do wszystkich przedsiębiorstw. Są takie, które mają nową bazę transportową oraz takie, które po prostu muszą kupować nowy sprzęt.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławChudzyński">Każde rozwiązanie systemowe musi w kogoś ugodzić. Jest to normalny podatek i zdecydowaliśmy się na jego wprowadzenie już 2 lata temu. Osobiście uważam, że jest to działanie celowe.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławChudzyński">Jeżeli chodzi o uwagę posła S. Żelichowskiego, to tak czy owak podwyżka cen drewna powinna poprawić sytuację leśnictwa. Nie mówię, że będzie ona bardzo dobra, ale w naszej ocenie i teraz nie jest zła.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#StanisławChudzyński">Zgadzam się z dyrektorem NIK, że system dotacji powinien być doskonalony i powołany został do tego rządowy zespół. W warunkach gospodarki zrównoważonej sytuacją przedstawiałaby się inaczej. Są jednak produkty, które przy pomocy dotacji finansowane są aż do 90% kosztów produkcji. Możliwości oddziaływania na gospodarność są wówczas bardzo utrudnione.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#StanisławChudzyński">Trudno odpowiedzieć na pytanie posła A. Stadnika dotyczące ograniczenia dotacji do 1990 r. Zależy to od przyjętej polityki cen. Niektóre jej aspekty są już widoczne w projekcie budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IgnacyWall">Nie zgadzam się z odpowiedzią nt. Czarnobyla. Jest to jeszcze sprawa dyskusji. Jeżeli jednak chodzi o ulgi eksportowe dla ogrodnictwa, to w ub.r. przy mniejszym eksporcie były one dwa razy wyższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławChudzyński">Nie kwestionuję tego, ale mimo to spółdzielczości pozostał 1 mld zł zysku.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławLemiesz">Czy polityka umarzania kredytów jest zgodna z reformą gospodarczą? Dochodzi przecież do tego, że umarza się kredyty tym, którzy nie mogą ich spłacić, a płacą ci, którzy dobrze gospodarują.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławChudzyński">Podzielam zdanie posła S. Lemiesza. Umarzamy kredyty w trybie indywidualnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JózefKiełb">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie o sytuacji Zakładów Przemysłu Drzewnego w Ustianowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiesławMłynarczyk">Powołany został już komisaryczny zarząd tego przedsiębiorstwa i jeżeli nie wyprowadzi go z długów, to przedsiębiorstwo upadnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzOlesiak">W oparciu o Koreferat i dyskusję przygotujemy opinię o projekcie ustawy budżetowej. Powinniśmy w niej stwierdzić, że przyjmujemy projekt oraz podkreślić liczne jego pozytywne strony, przede wszystkim polegające na zrezygnowaniu w przyszłym roku ze zwiększania obciążenia wsi z tytułu podatku. Podobnie nie wzrosną istotnie opłaty na ZUS. Drugim pozytywnym aspektem jest zwiększenie dotacji na postęp biologiczny. Trzeba jednak dodać, że konieczne jest bardziej racjonalne gospodarowanie tym funduszem. Powinniśmy także wyrazić przekonanie, że odchodzenie od dotowania środków produkcji powinno być bardzo ostrożne. Nie możemy dopuszczać do zbyt wysokich skoków cen. W dyskusji nie mówiliśmy o czynach społecznych, ale myślę, że powinniśmy w ślad za naszą opinią o NPSG, powtórzyć argumenty nt. konieczności ich stymulowania i dotowania. Kolejną sprawą, którą proponuję powtórzyć za naszą poprzednią opinią, jest wniosek o pozostawienie amortyzacji w przemyśle spożywczym. W opinii powinny się także znaleźć argumenty za rozwojem kopalń wapna oraz finansowaniem wydobycia z dotacji lub nisko oprocentowanych kredytów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>