text_structure.xml 63.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1986 r. Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości oraz Komisje Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Jerzego Jaskierni (PZPR), dokonały:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- pierwszego czytania przedstawionego przez Radę Państwa projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- rozpatrzenia realizacji ustawy z dn. 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: członek Rady Państwa Kazimierz Secomski, sekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów Zygmunt Rybicki, wiceminister finansów Józef Gabjan, wiceprzewodniczący Rady Krajowej PRON Alfred Beszterda, dyrektor zespołu NIK Mieczysław Burkacki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyJaskiernia">Oprócz pierwszego czytania projektu ustawy o zmienia ustawy o systemie rad narodowych, nasz porządek dzienny poszerza się o drugi punkt, zmian w kpa. Zasadniczym punktem naszych obrad jest rozpatrzenie realizacji ustawy z 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Punkt ten interesuje w najwyższym stopniu Komisję Administracji, ale także i Komisję Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyJaskiernia">Działała podkomisja pod przewodnictwem posła Stanisława Habczyka, która rozpatrzyła proponowane zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławHabczyk">Podkomisja zebrała się 29 listopada z udziałem przedstawicieli Rady Państwa i rządu. Owocem naszej dyskusji jest przedstawione dziś sprawozdanie. Zmiana w art. 42 nie budziła w zasadzie sprzeciwu. Przesądza o tym praktyka. Zrezygnowanie z tych uprawnień nie uszczupla istotnych kompetencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławHabczyk">Art. 64 budził trochę uwag. Uznano jednak, że propozycje jest zasadna. Przyjęty został argument, że tego rodzaju zmiana dotycząca decyzji w sprawie lokalizacji przedsiębiorstw, odciąża sesję red narodowych od uciążliwych czynności formalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławHabczyk">Art. 157 dotyczący powierzenia niektórych spraw kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakład ów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej. Po zorientowaniu się o, jakie sprawy chodzi uznaliśmy, że zmiany są zasadne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławHabczyk">Sprawy Poznania i Wrocławia są kontrowersyjne i podkomisja nie przesądziła ich, pozostawiając decyzję Komisjom. Co do innych zmian nie wnosimy uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławHabczyk">W związku z artykułem 137 rząd zgłosił wniosek, aby uzupełnić punkt 6 o rozwiązanie związane z tworzeniem tzw. rejonów powierniczych. Rozwinęła się na ten temat dyskusja. W związku z tym, że projekt ten nie był Integralną częścią projektu Rady Państwa, podkomisja nie ustosunkowała się do niego. Rząd złożył dziś tę propozycję. Można by to uznać za próbę uszczuplenia kompetencji rad narodowych. Sprawa pozostaje do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że sprawozdanie podkomisji nie dotyczy tekstu jednolitego, lecz tekstu przedstawionego przez Radę Państwa. Czy posłowie mają jakieś uwagi generalne i pytania odnośnie intencji i filozofii proponowanych zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzOrzechowski">Pragnę wyrazić Radzie Państwa uznanie za poziom przedłożonej nam informacji. Proszę o wyjaśnienie jednocześnie następującej kwestii. Zwraca się tam uwagę na niewłaściwe praktyki, uszczuplające kompetencje rad narodowych na rzecz ich prezydiów. Tymczasem w projekcie niektóre rozwiązania zmierzają właśnie do umocnienia pozycji prezydiów. Jak to pogodzić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzSecomski">Przedstawiony projekt zmian w ustawie obejmuje jedynie kilka szczegółowych, ale pilnych zagadnień. Równocześnie zdecydowaliśmy, że zostanie powołana specjalna komisja, czy też zespół, która w przyszłym roku przygotowuje odpowiednie propozycje innych zmian, jako nowele tej ustawy, która mogłaby nastąpić za półtora roku, tzn. w okresie zakończenia obecnej kadencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzSecomski">Dlaczego tak dwuetapowo podchodzimy do propozycji zmian w ustawie płynących dwutorowo: od rad narodowych do Rady Państwa, zaś poprzez organy administracji do organów rządowych. Traktujemy tę ustawę jako ustrojową. Dbamy więc oto, aby wprowadzać do niej jak najmniej zmian i co ma znaczenie dla utrwalania się systemu. Stąd w obecnym projekcie znalazły się te zmiany, które są akcentowane jako szczególnie pilne. W stosunku do innych chcemy wykazać rozważne stanowisko i cały przyszły rok poświęcamy na ich opracowanie”. Podniesiony problem wzmacniania pozycji prezydium dotyczy tylko jednej naszej propozycji związanej z lokalizacją przedsiębiorstw, a Wiąże się to również ze zmianami w ustawach dotyczących reformy gospodarczej. Związane jest to także z potrzebami terenu. Za każdym razem trzeba bowiem zwoływać plenum WRN dla rozpatrzenia tych spraw. Zamieściliśmy więc zmienione sformułowanie, że WRN może wyrazić zgodę na rozstrzyganie tych spraw przez prezydium.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzSecomski">Zdajemy sobie sprawę, że w niektórych obowiązujących obecnie przepisach występują jeszcze niezgodności z ustawą o systemie rad narodowych. Będzie to przedmiotem prac zespołu, o którym już wspomniałem. Wychodzimy generalnie z założenia, że pozycje rad narodowych trzeba utrwalać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy propozycja zgłoszona przez Radę Ministrów w związku z decyzją rządu powziętą listopada, a dotycząca art. 135, jest znana Badzie Państwa i czy znajduje się w autopoprawkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzSecomski">Jesteśmy zdania, że intencja tego rodzaju przepisu jest słuszna. Jeśli nie uwzględniliśmy tej propozycji, to z dwóch powodów. Po pierwsze, zewnętrznie ma ona charakter pewnego osłabienia pozycji red narodowych. Nie jest to całkowicie prawdą i można by to udowodnić. Zasadniczy, powód jest taki, że propozycja nie była przedmiotem konsultacji z redami narodowymi tek jak wszystkie zmiany, które proponujemy. Uznaliśmy, że będzie to jedno z pierwszych zadań powołanego zespołu. Tak zdecydowaliśmy ponieważ w sprawie tej pewne wątpliwości zgłaszały WEN. Chodzi o usprawnienie pracy organów administracji państwowej. Nie przeciwstawiając się więc temu merytorycznie, przełożyliśmy sprawę na później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzOrzechowski">W pełni satysfakcjonuje mnie wyjaśnienie prof. K. Secomskiego. Wiem, że w trakcie prac brano pod uwagę jeszcze jedną zmianę. Mianowicie, żeby prezydium było upoważnione do zmian w budżecie nie tylko między rozdziałami, ale i między działami. Z rozwiązania tego zrezygnowano. Czy propozycja ta nie wynikała ż tendencji do umacniania pozycji prezydiów? Nie stawiam takiego zarzutu, lecz przytaczam to jako usprawiedliwienie moich poprzednich wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Skoro nie ma dalszych uwag poselskich, to możemy przyjść do rozpatrywania tekstu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Bez uwag posłowie przyjęli tytuł ustawy oraz art. 1 pkt. 1, a także art. 1 pkt 2 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Art. 1 pkt 3 dotyczy Zmian w art. 137 i uwzględnia modyfikację podkomisji. Zwracam uwagę, że tego artykułu dotyczy propozycja Bady Ministrów. Może minister Z. Rybicki zechce się na ten temat wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyJaskiernia">Sekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów, Zygmunt Rybicki: Chciałbym zakomunikować - i przepraszam, że nie uczyniłem tego wcześniej - że rząd podziela stanowisko zawarte w projekcie Rady Państwa i uważa za zasadne podjęcie szczegółowej analizy problemów, które wyłoniły się w trakcie konsultacji zmian. W jednej sprawie mamy własną sugestię. Dotyczy to usytuowania pewnych kompetencji na szczeblu podstawowym i ewentualnego delegowania ich na szczebel wyższy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie mamy wątpliwości, że kompetencje te powinny należeć do rad narodowych i nie proponujemy w tej mierze odstępstw. Rząd jest adresatem wystąpień nie tylko publicystycznych, ale także interpelacji i zapytań poselskich, dotyczących uporządkowania sprawy tzw. rejonów powierniczych. Przypomnę, że niedawno na forum Sejmu minister M. Janiszewski odpowiadał na interpelację w tej sprawie, zgłoszoną przez posła Z. Opolskiego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JerzyJaskiernia">W trakcie kontaktów z przewodniczącymi rad narodowych problem ten uznaliśmy za istotny do rozstrzygnięcia, stąd nasza”; prośba o uzupełnienie. Zmiana dotyczyłaby punktu 5 art. 137 i przedstawiałaby się następująco: „Wojewódzka rada narodowa, na wniosek terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii rady narodowej stopnia podstawowego, może wyrazić zgodę na powierzenie przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego prowadzenia z jego upoważnienia określonych sprawi w tym również wydawania decyzji, administracyjnych Należących do jego właściwości innemu terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego4działającemu na terenie tego samego województwa”.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyJaskiernia">Chciałbym przypomnieć, że tworzenie rejonów powierniczych jest już faktem. Biorąc, pod uwagę zakres działania urzędów gminnych, niektóre sprawy zdrowia, nadzoru pedagogicznego są realizowane w układzie powierniczym. Niektóre gminne rady narodowe nie wyrażają na to zgody. Powoduje to perturbacje w. obsłudze obywateli.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JerzyJaskiernia">Między wystąpieniem przewodniczącego K. Secomskiego a wystąpieniem ministra Rybickiego jest pewna subtelna różnica dot. zakresu konsultacji tej sprawy. Czy konsultacja była przeprowadzona przez organy rządowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntRybicki">Ja nią kwestionuję twierdzeń prof. K. Secomskiego. Natomiast z moich kontaktów z niektórymi przewodniczącymi WRN wynika, że przepis ten nie budzi wątpliwości. To oczywiście nie może zastąpić konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy możemy uznać. że został spełniony wymóg konsultacji? Przypomnę, że podkomisja nie poparła tego rozwiązania, wymaga to więc wyjaśnienia. Czy z tego, co mówił minister Z. Rybicki możemy wyciągnąć wniosek, że wymóg konsultacji został spełniony? Musimy też odpowiedzieć, czy merytorycznie zapis ten jest uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławHabczyk">Podkomisja nie była merytorycznie przygotowana do rozpatrzenia tej poprawki. Przekazaliśmy ją do Rady Państwa i otrzymaliśmy informację, że była ona już przedmiotem obrad. Wobec tego podkomisja nie przedstawia żadnych wniosków w tej sprawie i obie Komisje mogą ją same rozważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaGacek">W uzupełnieniu chcę dodać, że zgłoszona przez ministra Z. Rybickiego poprawka wykracza poza treść przedłożonego projektu i w ten sposób na to pytanie, jako członek Rady Państwa, odpowiedziałam na posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka ta nie wyszła więc od Rady Państwa i nie mamy dla niej poparcia podkomisji. Jak zrozumiałem profesora K. Secomskiego, Rada Państwa nie była przeciwna dyskutowaniu tej kwestii na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzSecomski">Komisja ma uprawnienie dyskutowania wszelkich kwestii. Wczoraj upewniłem się jeszcze w Radzie Państwa na temat naszego stanowiska w tej sprawie. Uważam, że wymaga ono jeszcze przeprowadzenia konsultacji z organami stopnia podstawowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy wobec tego ktoś z posłów chce wystąpić z wnioskiem o uwzględnienie tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam, że wniosek nie został zgłoszony. Przyjmujemy, że zagadnienie to wymaga przeprowadzenia konsultacji. Nie oznacza to, że odrzucamy wniosek jako merytorycznie niesłuszny. Jednak uprawnione podmioty nie skorzystały z inicjatywy im przysługującej. Prosimy o przekazanie argumentacji, że sprawa ta Wymaga jeszcze konsultacji. Zamykam dyskusję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do pkt 3 projektu ustawy? Nie widzę, a więc. uważam proponowaną w nim zmianę art. 137 ustawy za uzgodnioną.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do pkt 4, dotyczącego zmiany artykułu 138?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyWojciak">Czy w pracach podkomisji uwzględniono poprawki proponowane przez wojewódzkie zespoły poselskie w Poznaniu i Wrocławiu? Poprawki te sprowadzają się do propozycji umieszczenia w art. 138 ustęp 2A pkt 3 następującej treści: „Wojewódzka Rada Narodowa dokonując w myśl art. 28 rozgraniczenia zadań między Miejską Radą Narodową a radą narodową stopnia podstawowego w następstwie podziału miasta na dzielnice może zastrzec, że w ustalonych sprawach organem wyższego stopnia w stosunku do terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej w dzielnicach będą właściwe rzeczowo terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławHabczyk">Nie, nie dysponowaliśmy tym materiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy poseł J. Wójciak wnosi wobec tego poprawkę do tekstu projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyWojciak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wobec tego, dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzSecomski">Również w tej chwil: dopiero otrzymałem ten projekt. Wydaje mi się, że zagadnienie to wykracza poza rzeczowe uzgodnienia przeprowadzone wcześniej. Wkraczamy tutaj w kompetencje organów administracji i należy sprawę rozpatrzeć z przedstawicielami rządu. Myślę, że jeżeli konsultacje będą miały pomyślny przebieg, można to uwzględnić w następnej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzSecomski">Sekretarz, stanu w RM, Zygmunt Rybicki: Proszę, by nie rozpatrywać tego wniosku. Też zetknąłem się z nim po raz pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#KazimierzSecomski">Burzy on system procedury administracyjnej. Te same sprawy w zależności od terenu rozpatrywane byłyby w różnym trybie i na różnym szczeblu. Stawia to także pod znakiem zapytania sprawowanie nadzoru. W naszych konsultacjach z wojewodami poznańskim i wrocławskim ta sprawa. w ogóle nie była poruszana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzOrzechowski">Proponuję odłożyć rozpatrywanie tego wniosku, tak samo jak przed chwilą odrzuciliśmy wniosek rządowy. Nie jesteśmy przygotowani do jego rozpatrywania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyWojciak">Zgadzam się z posłem K. Orzechowskim i wycofuję swój wniosek.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JerzyWojciak">Następnie Komisje przyjęły punkty 5 i 6 oraz 7 projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JerzyWojciak">Podsekretarz Stanu w RM, Zygmunt Rybicki: Czy Rada Państwa i Komisje mogłyby uwzględnić mój wniosek o zmianę artykułu 2 projektu? Według niego ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Ponieważ pociągnie ona za sobą pewne zmiany organizacyjne i procesowe proponuję, by weszła w życie z dniem 1 stycznia 1987 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzSecomski">Przyłączam się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś chce się wypowiedzieć na temat tej autopoprawki? Nikt. A więc uważam ją za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyJaskiernia">Komisje przyjęły projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego jednogłośnie. Posłem sprawozdawcą wybrano posła Stanisława Habczyka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego: Rozpatrzenia w kodeksie postępowania administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JerzyJaskiernia">Wprowadzenie do dyskusji ze strony wnioskodawców wygłosił sekretarz stanu w URM Zygmunt Rybicki: Projekt zmian w kodeksie postępowania administracyjnego jest konsekwencją przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Proponowane zmiany wynika ją z innego usytuowanie dzielnicy względem miasta. Te dwie ustawy należy rozpatrywać łącznie. Prosiłbym o uwzględnienie wniosku, by i ta ustawa wchodziła w życie, z dniem i stycznie 1987 r. W razie potrzeby jestem gotów udzielić szerszych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławHabczyk">Podkomisja nie miała żadnych uwag do przedłożonego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#StanisławHabczyk">Komisje przyjęły jednogłośnie projekt ustawy o zmianie ustawy kodeks postępowania administracyjnego. Na posła sprawozdawcę wybrano - posła Stanisława Habczyka (PZPR).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do 3 punktu porządku dziennego - rozpatrzenia informacji na temat realizacji ustawy z 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzSecomski">Rada Państwa już po raz drugi przedstawia informację na temat funkcjonowania ustawy o radach narodowych. Szczegółowe badania na ten temat pozwoliły uzyskać dokładne dane. Najobszerniejsze ocena została przeprowadzona przez rząd. Jest to ocena z punktu widzenia administracji państwowej centralnej i terenowej. Na tlę uwag i wniosków przedstawionych przez rząd ograniczę się do przedstawienia zagadnień, którymi mamy, zamiar zająć się w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KazimierzSecomski">Dwa ostatnie lata wskazały, że sprzyjający klimat społeczny i polityczny przyczynił się do upowszechnienia kierunków szczegółowych ustaleń ustawy. To generalne stwierdzenie zostało w naszej informacji skonfrontowane z krytycznymi uwagami zgłaszanymi przez teren, które świadczą o konieczności przygotowania nowelizacji ustawy o systemie rad. narodowych i samorządu terytorialnego przy końcu obecnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#KazimierzSecomski">Chcę wyeksponować następujące zagadnienia, które muszą być przedmiotem naszej szczególnej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#KazimierzSecomski">Po pierwsze, potrzebne jest udoskonalenie i zmiany w systemie planowania terytorialnego. Problem ten został już dostrzeżony i uwzględniony przez KP przy Radzie Ministrów. W najbliższy poniedziałek odbędzie się spotkanie przewodniczących wojewódzkich rad narodowych z przewodniczącym Rady Państwa, na którym wiceminister M. Gorywoda przedstawi proponowane zmiany.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#KazimierzSecomski">Po drugie, najwięcej uwag krytycznych na temat funkcjonowania ustawy dotyczyło planowania, budżetu i zwiększenia samodzielności rad narodowych. Na naradzie, o której wspomniałem minister B. Samojlik przedstawi planowane zmiany w polityce finansowej w Po trzecie, minister finansów przygotował już i rozesłał do ostatecznego uzgodnienia, listę planowanych dotacji celowych przyznawanych każdej radzie narodowej na najbliższe 4 lata - do 1990 r. Zgodnie z postanowieniami ustawy, po raz pierwszy idziemy tą drogą. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia stabilizacji budżetów terenowych i samodzielności rad.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#KazimierzSecomski">Nie oznacza to jednak, że rozwiążemy tym samym czwarty problem - decentralizację kompetencji rad wojewódzkich do rad stopnia podstawowego. W taj dziedzinie było najwięcej zastrzeżeń. Pragniemy iść tą drogą i zwróciliśmy się do pracowników nauki o przekazanie uwag na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#KazimierzSecomski">Po piąte, dotychczasowy rozwój przemysłu terenowego nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Uzyskiwane wyniki są więcej niż skromne, mimo uchwalenia przez Radę Państwa i Radę Ministrów specjalnej uchwały na ten temat. Przywiązujemy do tego szczególną uwagę i w tym miesiącu praktycznie wszystkie wojewódzkie rady narodowe uchwalą własne programy rozwoju drobnej wytwórczości i usług na najbliższe 4 lata. Przewidujemy liczne przywileje i ulgi dla tej działalności na rynku oraz zwiększyć samodzielność działania rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#KazimierzSecomski">Problem szósty zostanie tylko zasygnalizowany. Jakkolwiek niektóre komisje ds. samorządu wojewódzkich rad narodowych osiągnęły niewątpliwie konkretne wyniki, wciąganie różnego rodzaju samorządów do zaspokajania potrzeb terenu jest w sumie niewystarczające. W uchwale Rady Państwa z 10 lipca br. zwraca się szczególną uwagę na to zagadnienie. W roku przyszłym zostaną powołane w województwach rady społeczno-gospodarcze, które będą się zajmować zagadnieniami aktywizacji samorządu, problemami socjalnymi i bytowymi ludności oraz sprawować nadzór nad prawem miejscowym. Po uruchomieniu Rady Konsultacyjnej przy Przewodniczącym Rady Państwa, w największych aglomeracjach powstaną Obywatelskie Konwenty Konsultacyjne, których zadaniem będzie pogłębianie porozumienia narodowego i współdziałania jak najszerszych kół społeczeństwa. W tej chwili RK PRON prowadzi konsultację społeczną na temat instytucji rzecznika praw obywatelskich. W zależności od wyników tej konsultacji powstanie projekt, który powinien zostać wniesiony do Sejmu w pierwszym kwartale przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#KazimierzSecomski">Przy RK BRON powstała grupa inicjatywna mające koordynować i wzmocnić społeczny ruch ekologiczny. Wymaga ona szczególnej opieki. Jako jej uzupełnienie na szczeblu Rady Państwa powstanie Komisja ds. Ochrony Środowiska, która będzie oddziaływać na komisje ochrony środowiska rad wojewódzkich stopnia pod stawowego. Planuje się wydzielenie dodatkowych środków na wspieranie inicjatyw terenowych w tej dziedzinie. Będą one wspomagać państwowy program ochrony środowiska. Komisja Planu i Budżetu, pozytywnie przyjmując projekt budżetu Kancelarii Rady Państwa, zaakceptowała dotacje na czyny społeczne w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#KazimierzSecomski">W roku przyszłym Rada Państwa zajmie się opieką nad funkcjonowaniem samorządu mieszkańców miast i wsi. Mimo sukcesów niektórych z nich, w dalszym ciągu wymagają one odpowiedniej aktywizacji i pomocy, zwłaszcza jeżeli chodzi o samorząd wiejski. Większy nacisk powinno kłaść się na uruchomienie środków funduszów gminnych i miejskich. Kończąc, chciałbym podkreślić, że nowo powołane Centrum Studiów Samorządowych zajmie się kształceniem działaczy samorządu.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#KazimierzSecomski">Posłowie otrzymali wstępny projekt uchwały Sejmu, proponuję zatem, aby w dyskusji odnosić się do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławHabczyk">Chciałbym odnieść się do tego, co zostało przedstawione w informacji Rady Państwa i zaprezentować propozycje pewnych rozwiązań. Rady narodowe zostały powołane do kierowania całokształtem życia społeczno-gospodarczego na swoim terenie, ale w realizacji ich zadań występują pewne słabości. Jedną z tych słabości jest niejasny podział zadań pomiędzy wojewodą a wojewódzką radą narodową. Poza tym mamy do czynienia z niezgodnością z dawniejszymi ustawami. Myślę, że dla rozstrzygnięcia niezgodności należałoby powołać zespół ds. przeglądu prawa. Konieczne jest jak najszybsze zapewnienie spójności prawa.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#StanisławHabczyk">Za niespełniony uważam także postulat dotyczący decentralizacji. Rada Społeczno-Gospodarcza stwierdza, że ustawa jest w tym zakresie niekonsekwentna. Należy, moim zdaniem, wyznaczyć ściśle granicę opłacalności decentralizacji.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#StanisławHabczyk">Przechodzę obecnie do omówienia kilku szczegółowych problemów. Po pierwsze, uważam, że zbyt ogólny jest artykuł 34. Wyjaśnienia wymaga zwłaszcza znaczenie stwierdzenia „Rada może”. Takie stwierdzenie nie oznacza, że organ ten jest zobowiązany. Jest faktem, że rady narodowe stopnia podstawowego bronią się przed niektórymi uprawnieniami. Punktem wyjścia powinno być zatem zróżnicowanie rad. pod tym względem. O stopniu realizacji zadań powinny decydować inicjatywy samych rad. Są jednak obszary słabej aktywności red. Rada Krajową PRON stwierdza np., że niska jest samoocena radnych. Być może wskazana byłaby wobec tego zmiana ordynacji wyborczej.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#StanisławHabczyk">Drugim problemem jest samodzielność finansowa, sad narodowych Tendencja w tym zakresie jest właściwa, gdyż rośnie pokrycie wydatków rad z własnych dochodów. Rośnie również suma nadwyżek budżetowych. Analizy wymaga jednak prawo budżetowe, gdyż nie zawsze opłaca się zapobiegliwość. Interesuje mnie np. dlaczego rady narodowe nie wykorzystują inicjatywy dla odbudowania przemysłu terenowego?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#StanisławHabczyk">Jestem równocześnie przekonany, że należy zapewnić wpływ rad na urzędy i izby skarbowe. Stopień samodzielności finansowej rady i jest zróżnicowany, a zróżnicowanie dochodów własnych poszczególnych rad jest, zbyt duże. Trzeba sprawę tę poddać analizie. Nie w pełni zgadzam się ze stwierdzeniem Rady Krajowej PRON uznającym, że rady narodowe dalekie są od samodzielności finansowej. Moim zdaniem, sprawa wygląda inaczej, jeśli oceniać będziemy sam proces.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#StanisławHabczyk">Trzecia sprawa dotyczy planowania społeczno-gospodarczego. Za pozytywne uznać należy planowanie wieloletnie oraz nadanie planom rocznym charakteru operacyjnego. Pozytywna jest także wariantowość planu - ale w moim przekonaniu - nie zawsze jest ona potrzebna na szczeblu gmin. Zdarza się, że drugi wariant planu gminnego jest jedynie pozorowany. Planowanie opiera się w coraz większym stopniu na dochodach własnych rad narodowych. Istnieje jednak wiele jego słabości. Występują znaczne opóźnienia przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego, a inflacja niekorzystnie oddziaływuje na budżet. Utrudnieniem dla planowania jest brak w niektórych rejonach przemysłu terenowego. Słabą stroną jest także metodologia planowania i brak powiązania planu terenowego z planami przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#StanisławHabczyk">Problem czwarty dotyczy działalności społeczno-organizatorskiej rad narodowych. Jest to dziedzina, w której rady narodowe działają w trybie nie władczym. Działanie w trybie władczym byłoby niewątpliwie zaprzeczeniem istoty samorządności. Daje się zauważyć słaba obecność rad narodowych w niektórych środowiskach społecznych. Dotyczy to również nie zawsze wystarczających kontaktów z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#StanisławHabczyk">Piąty problem stanowi relacja między radami narodowymi a administracją. W tej dziedzinie, z formalno-prawnego punktu widzenia, wdrożenie ustawy było najpełniejsze. Rady narodowe wykazały rozwagę w korzystaniu ze swoich uprawnień w stosunku do administracji. Pomimo faktu, że ustawa jest najpełniej realizowana w zakresie nadrzędności rad narodowych nad administracją, utrzymuje się jednak przewaga administracji nad radami. Zmiana tego stanu rzeczy wymaga czasu. Zwłaszcza opinia publiczna wyraźnie wskazuje na nadrzędność administracji. Omawiając ten problem chciałbym także poprzeć wniosek Rady Państwa dotyczący potrzeby nowelizacji Karta nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#StanisławHabczyk">Ostatnim problemem jest integracja systemu samorządu terytorialnego. Sytuacja w tym zakresie ulega poprawie.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#StanisławHabczyk">Kończąc swoje wystąpienie Chciałbym podkreślić, że inicjatywę dokonania oceny funkcjonowania rad narodowych uznać należy za cenną. Ocenę tę, w moim przekonaniu, należałoby jeszcze wzbogacić o analizę realizacji programu wyborczego. Pozwoliłoby to na wyrobienie sobie poglądu na efektywność działania rad narodowych. Przypominam o tej sprawie ze względu na fakt, że w przyszłym roku odbędą się wybory do rad narodowych i społeczeństwo zapyta z pewnością o realizację programów wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#StanisławHabczyk">Ostatnia uwaga dotyczy faktu, że od wejścia w życie ustawy upłynęły jedynie 2 lata i jest to okres zbyt krótki, aby dokonać właściwej oceny funkcjonowania rad. Możemy jednak -jak sądzę - ocenić niektóre zachodzące procesy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EugeniuszOchendowski">Informacja Rady Państwa wskazuje, że proces wdrożenia ustawy przebiega pomyślnie, Niewątpliwie. jest to również efektem klimatu politycznego i społecznego,; w którym działają rady narodowe w obecnej kadencji. Ustawa z 1958 r. również miała w założeniu umacniać samodzielność rad narodowych, ale samodzielność ta była w praktyce, z wyjątkiem kilku pierwszych lat, wydatnie zmniejszona, zwłaszcza w latach 70. Obecnie jesteśmy świadkami ugruntowywania się pozycji rad narodowych, jako władzy lokalnej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#EugeniuszOchendowski">Z informacji Rady Państwa wynika, jakie niedoskonałości legislacyjne ujawnione zostały w praktyce. Ustawa np. nie określa precyzyjnie rozgraniczenia kompetencji pomiędzy miejską a dzielnicową radą narodową. Należy uznać to za lukę w prawie. Sposoby usunięcia tej luki były dzisiaj omawiane. Za lukę w systemie prawnym uznać należy także brak rozdziału kompetencji pomiędzy wojewodą i wojewódzką radą narodową.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#EugeniuszOchendowski">Podzielam niepokój posłów dotyczący propozycji ograniczenia pionów oświaty, o czym mówi się na s.7.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#EugeniuszOchendowski">Za trafne uznaję końcowe wnioski zawarte na stronicach 56–58. Potwierdziła to również konferencja naukowa, która Odbywała się w dniu wczorajszym i dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SylwesterZawadzki">W dokumentach mówi się szeroko o zjawiskach pozytywnych. W swoim wystąpieniu chciałbym natomiast podkreślić dwie bariery w funkcjonowaniu rad narodowych, które można dostrzec w 1936 r.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SylwesterZawadzki">Pierwszą jest bariera ekonomiczna związana z całokształtem sytuacji gospodarczej kraju. Odczuwamy to zresztą bardzo wyraźnie w pracach Sejmu nad problematyką budżetową. Odczuwają to również rady narodowe. Np. stołeczna Rada Narodowa przewidywała w planie wybudowanie 70 tys. mieszkań, a w praktyce okazuje się, że trudno będzie przekazać do użytku nawet 70 tys. Jest to zatem istotna bariera, z której istnieniom musimy się liczyć.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#SylwesterZawadzki">Druga bariera jest natury psychospołecznej. Przejawia się ona w niemożności działania wynikającej ż przyczyn biurokratycznych. Dochodzi do sytuacji, że niekiedy nie można załatwić spraw elementarnych. Jako przykład mogę podać sytuację w Konstancinie, gdzie zablokowana jest możliwość budowy osiedla mieszkaniowego ze względu na brak zgody ministra rolnictwa na przekazanie terenów pod budowę. Dochodzi do paradoksalnej sytuacji, że czasami naczelnicy gminy mają mniejsze kompetencje niż zwykli obywatele, gdyż tym ostatnim przysługuje prawo do uzyskania odpowiedzi od urzędu, natomiast naczelnik gminy czeka niekiedy latami na odpowiedź, bądź w ogóle jej nie uzyskuje. Powinien zostać stworzony tryb umacniania roli organów szczebla podstawowego. Kodeks postępowania administracyjnego powinien obowiązywać także w stosunku do terenowych organów administracji. Dotychczasowy tryb powoduje niemożność rozwiązywania problemów również tam, gdzie nie ma ekonomicznych barier. Np. Dzielnicowa Rada Narodowa Warszawa-Mokotów musiała przez 2 lata walczyć o wyeliminowanie z Mokotowskiego Domu Kultury punktu wyszynku alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#SylwesterZawadzki">Uważam, że uchwała Sejmu powinna poruszyć zagadnienie biurokratyzmu.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#SylwesterZawadzki">Obok omówionej już bariery biurokratyzmu istnieje także bariera obojętności społecznej. Na wal w znacznie większym stopniu odczuwa się wzrost inicjatywy społecznej niż w mieście. Sądzę, że w projekcie uchwały powinno się poświęcić więcej miejsca problematyce rozwoju inicjatywy społecznej. Powinny zostać wymienione te sfery, gdzie aktywność społeczna jest potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#SylwesterZawadzki">Na s. 1 projektu uchwały w drugim wierszu od dołu zawarte jest stwierdzenie, że weryfikacja obowiązujących ustaw powinna być przeprowadzona w „stosownym terminie”. Uważam, że jest to sformułowanie nieprecyzyjne i powinniśmy zastąpić je inną formułą, np. „do końca drugiej kadencji” lub „w 1987”. Jestem przekonany, że w takim terminie można te przepisy doprowadzić do porządku. Istotne jest także, aby weryfikacji podlegały nie tylko ustawy, ale także akty wykonawcze.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#SylwesterZawadzki">W drugim akapicie na s. 3 proponuję dodać stwierdzenie, że szczególną rolę powinny pełnić rady społeczno-gospodarcze, gdyż celem, dla którego zostały powołane, było skojarzenie planów terytorialnych z planami przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#SylwesterZawadzki">Ostatnia sprawa dotyczy absolutorium. Niektórzy niepokoją się, że w siedmiu przypadkach rady narodowe nie udzieliły absolutorium swoim organom wykonawczym. Mnie osobiście fakt ten nie dziwi. Uważam, że instytucje nieudzielania absolutorium nie jest w praktyce nadużywana, a są przypadki, że rady narodowe powinny z tego uprawnienia korzystać. Zdarza się, że reda narodowa udziela absolutorium swojemu organowi wykonawczemu, a następnie jest ono cofnięte przez radę wyższego rzędu. Rady powinny korzystać z tego prawa w tych wszystkich przypadkach, gdy organy wykonawcze są nieudolne w swoim działaniu. Myślę, że jednym z elementów przewagi administracji nad radami narodowymi jest niewykorzystywanie tych uprawnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławNowel">Zwracamy dziś uwagę na wiele niedociągnięć w działaniu rad narodowych stopnia podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławNowel">Powinniśmy zatem brać pod uwagę również przyczyny tych niedociągnięć. Mam na myśli np. skutki nie zawsze właściwego podziału administracyjnego kraju. Spowodował, on bowiem, że istnieją tereny, na których gminne rady narodowe nie mają i nie będą mieć podstaw do samodzielnego działania. Wynika to z braku środków. W związku z tym następuje przekazywanie kompetencji zarówno w górę, jak też w dół. Sądzę, że problem tego rodzaju uwarunkowań należałoby włączyć do dyskusji. Problemem tym powinien zająć się Sejm je szcza w bieżącej kadencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StanisławNowel">W koreferacie zawarta jest informacja o zamiarze nowelizowania Karty Nauczyciela. Podkreśla się potrzebę zgodności przepisów Karty Nauczyciela z przepisami ustawy o radach narodowych. Opowiadam się za spójnym i jednolitym systemem prawa oraz za nie umniejszaniem roli rad narodowych, ale podkreślam równocześnie, że prawo powinno być elementem realizacji jeszcze ważniejszych celów społecznych. Zarządzanie oświatą przez rady narodowe jest często fikcją. Oświata stanowi najsłabszy system i trzeba się dobrze zastanowić, czy kolizja przepisów służy właściwemu administrowaniu oświatą. Zjawiska rozpatrywać należy wraz Z ich uwarunkowaniami w terenie. Aktualnie zadaniem Inspektora Oświaty i Wychowania jest prowadzenie polityki oświatowej, a niestety, bardzo często mamy do czynienia z negatywną selekcją na to stanowisko. Praktycznie jednym aktem naczelnika gminy każdy może zostać mianowany inspektorem oświaty. Nie jest to sytuacja właściwa.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#StanisławNowel">Rozważyć należy; pogodzenie spójności prawa z wychowaniem młodego pokolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławMajewski">Mam drobną, lecz istotną uwagę do sformułowania projektu uchwały na s. 3 w akapicie 1. Brzmi ono: „W celu umocnienia tych tendencji Sejm zaleca wszystkim organom państwowym traktowanie ustawowych uprawnień rad narodowych w tych dziedzinach jako trwałych i pozostających pod szczególną pieczą Sejmu”. Rozumiem cel tego zapisu. Sformułowanie jest jednak niefortunne i sugeruje nietrwałość systemu prawnego, a także obniża jego rangę. Proponuję następujące sformułowanie: „Umocnienie tych tendencji jest ważnym zadaniem wszystkich organów państwowych i będzie pozostawać pod szczególną pieczą Sejmu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że. nie będziemy dyskutować nad poszczególnymi uwagami, a ustosunkuje się do nich w całości podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaKrzemińska">Sprawa kompetencji rad narodowych jest skomplikowana. Ustawa w zasadzie rozstrzyga. co znajduje się w kompetencji gminy, a co rady szczebla wojewódzkiego. Zaciemniają jednak sprawę rozporządzenia wykonawcze. Np. w dziedzinie zdrowia, gminne ośrodki zdrowia i inne placówki podporze kowane są lekarzowi wojewódzkiemu. Władze lokalne nie ma ją więc wpływu na obsadę tych placówek i ich kontrolę. W większości gmin sprawy te prowadzi się jednoosobowo bądź są one przypisywane do innego referatu. W ten sposób następuje spłycenie problemów. Konieczne jest ujednolicenie tych spraw. ZOZ zarządza, a przed społeczeństwem odpowiedzialny jest organ administracyjny pozbawiony kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KlemensMichalik">Na str. 3 projektu uchwały, gdy mowa o przepisach dotyczących ochrony gruntów rolnych, należałoby dodać „i leśnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZdzisławFogielman">Czy planuje się wyłączenie biur rad narodowych z budżetu urzędów wojewódzkich? Czy przewidziane jest przechodzenie przewodniczących rad narodowych na etaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WacławWojciechowski">Chciałbym bardzo pozytywnie ocenić informację Rady Państwa i podzielić pogląd, że okres 2 lat jest zbyt krótki, aby występować z propozycjami radykalnych zmian. Ustawa ma zasadniczy charakter i powinna gwarantować stabilność. Na tle poprzednich rozwiązań prawnych jest to ustawa przynosząca pozytywne skutki.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#WacławWojciechowski">Podzielam również poglądy Rady Społeczno-Gospodarczej na temat tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#WacławWojciechowski">Słabością realizacji ustawy jest planowanie. Po 31 stycznia każdego roku rady narodowe powinny zatwierdzić plan społeczno-gospodarczy. Wiążą się z tym duże trudności. Znam ten problem z praktyki, ponieważ jestem radnym. Mamy dziś 4 grudnia, a WRN w Warszawie nie posiada jeszcze informacji umożliwiających opracowanie tych planów. Przypominam, iż z przepisów wynika, że radni powinni otrzymać te dokumenty z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Tak więc termin 31 stycznia jest już nierealny.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#WacławWojciechowski">W związku z utworzeniem wydziałów zdrowia: „wrzucono”, że tak powiem, do Funduszu Miejskiego kwoty przeznaczone na pomoc społeczną. Jest to niesłuszne i zaciemnia sprawę. Kolejny problem to prawo budżetowe. Z satysfakcją przyjmuję zapewnienia prof. K. Secomskiego o pracach nad prawem budżetowym. W pewnych przypadkach Ministerstwo Finansów i wojewodowie wykorzystują prawo budżetowe do ograniczenia samodzielności rad narodowych. Dzieje się tak wtedy, gdy uznają w ciągu roku, że rada narodowa uzyskuje nieprzewidziane dochody. Utrudnia to planowanie dochodów własnych i gospodarowanie nadwyżkami.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#WacławWojciechowski">Uważam, że nie należy absolutyzować instytucji absolutorium. W ciągu całego roku pracy rad narodowych jest wiele okazji do tego, aby dyskutować i zmierzać tym samym do wykazywania nadrzędności rad narodowych nad organami administracji.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#WacławWojciechowski">Powinniśmy w Sejmie zapewnić radom narodowym w przyszłej kadencji komplet przepisów, tak jak nasi poprzednicy, posłowie, zapewnili to nam.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#WacławWojciechowski">W ostatnim zapisie uchwały Sejm zaleca Badzie Państwa przygotowanie i przedłożenie kolejnej informacji o realizacji ustawy oraz o wykonaniu niniejszej uchwały w IV kwartale 1987 r. Myślę, że powinien to być I kwartał 1988 r. Będzie wówczas do dyspozycji: więcej danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#HelenaMożejko">2 lata to dużo i mało. Pewne rzeczy są trudne do przyswojenia przez obywateli w tak krótkim, czasie. Dotychczas nie zostały np. sprecyzowane niektóre obowiązki wojewodów. Brak też niekiedy podziału kompetencji między prezydium rady narodowej a jej przewodniczącym. Prezydium rady narodowej spełnia pewne funkcje mandatowe. Nie jest to władza. Brak też sprecyzowania pojęcia organu administracyjnego o właściwości ogólnej i organu administracyjnego o właściwości szczególnej.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#HelenaMożejko">Różnie to wygląda, zwłaszcza w urzędach gminnych bez wydziałowych.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#HelenaMożejko">Jeśli chodzi o przewodniczących, WRN to słychać głosy, że nie czują się oni dowartościowani. Nie chodzi tu wcale o to, o co pytał poseł Fogielman, czyli o przechodzenie na etaty, lecz o tafcie sprecyzowanie kompetencji, by przewodniczący nie pełnili tylko czynności formalnych. Nie rozwijam tego tematu szerzej, lecz tylko sygnalizuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MariaKulik">W związku z reorganizacjami w podziale administracyjnym kraju, podporządkowano kolegia ds. wykroczeń rejonowym urzędom spraw wewnętrznych. Nie pokrywa się to z ogólnym podziałem administracyjnym. Powstają na tym tle wątpliwości. Kolegium znajdujące się wdanym mieście może być podporządkowane innej radzie narodowej, innemu naczelnikowi, podlegają mu też inni obywatele, gdzie indziej też lokuje się wpływy tych kolegiów. Takich miast jest kilka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzSecomski">Zastanawialiśmy się nad wyodrębnieniem biur rad narodowych i po dyskusji proponujemy tego nie czynić. Jeśli biuro rady narodowej jest w obrębie urzędu wojewódzkiego, to ma prawo i możliwość korzystania z jego pomocy. Jesteśmy w kontakcie z biurami rad narodowych mimo, że są one w obrębie urzędów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzSecomski">Wyodrębnienie biur pociągało by za sobą też taki skutek, że trzeba by przydzielić im odpowiednią liczbę etatów administracyjnych i technicznych. Prócz tego biuro powinno czuć swą wspólnotę z problemami administracji. Zamierzamy wzmocnić obsadę kadrową biur o jeden etat w związku z tym, że przybędzie im zadań, np. związanych z powołaniem rad społeczno-gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KazimierzSecomski">Jeśli chodzi o przechodzenie przewodniczących rad narodowych na etat, to zagadnienie jest regulowane w sposób indywidualny. Przewidujemy, że w przyszłym roku 15 przewodniczących WRN będzie pracowało na etacie. Obecnie mamy 8 takich przewodniczących.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#KazimierzSecomski">Nie było to wprawdzie pytanie, ale tak należy potraktować wypowiedź na temat korygowania podziałów administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#KazimierzSecomski">Wspólnym stanowiskiem Rady Państwa i rządu wynikającym m.in. z ekspertyz opracowanych przez PAN jest zamierzenie, aby nie dyskutować problemu podziału administracyjnego w tym 5-leciu. Nie chcemy wywoływać niepokojów. Dlatego na 4 lata sprawę uważamy za zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#KazimierzSecomski">Jeśli zaś chodzi o korekty wewnątrz województw, to się ich dokonuje, np. powołuje się nowe miasta, zmienia granice między miastami i gminami. Na ostatnim posiedzeniu Rada Państwa rozpatrywała 7 takich spraw, przeprowadzając uprzednio szczegółowe zbadanie każdej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#KazimierzSecomski">Chciałbym zgłosić propozycję co do projektu ustawy, a ściślej fragmentu zawartego na s. 3 w ust. 1. Brzmi on: „Sejm zwraca się do Rady Państwa o zbadanie możliwości poszerzenia uprawnień nad narodowych w dziedzinach powiązanych z gospodarką przestrzenną, w tym m.in, w dziedzinie regulowanej przepisami o ochronie gruntów rolnych i leśnych”. Pozostawienie takiego sformułowania byłoby niezręczne, bo trwają już w rządzie prace nad nowelizacją. Niezręcznością byłoby także to, że właśnie Sejm za pośrednictwem Rady Państwa zwraca się w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyJaskiernia">Kto odpowie na pytanie poseł M. Kulik?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JózefGabjan">Sprawa jest bardzo kłopotliwa. Byłoby bardzo kłopotliwe rozliczać imiennie wpływy z mandatów i kar wymierzanych przez kolegia według miejsca zamieszkania ukaranych. Część wpływów należałoby pozostawić do dyspozycji rady narodowej utrzymującej obsługę kolegium. Jak to podzielić?</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JózefGabjan">Chciałbym ustosunkować się do wypowiedzi posła W. Wojciechowskiego dotyczącej terminów uchwalania planu przez rady narodowe. Pierwsze dane dotyczące przygotowania planu były znane już w lipcu. Następne bliższe już dane znane były wraz z przekazaniem projektu budżetu przez rząd do Sejmu, a więc w końcu października. Kolejne dane Przekażemy po jutrzejszym posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, a więc jeszcze przed uchwaleniem przez Sejm, Jeśliby na plenum Sejmu w projekcie zaszły jakieś zmiany, to należałoby je uwzględnić.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#JózefGabjan">Z naszych informacji wynika, że 10 wojewódzkich rad narodowych uchwala budżety już w dniach 17, 18 grudnia, a reszta w styczniu. Warszawa miele zawsze duże trudności ze zmieszczeniem się w tym terminie. Jest to już jednak problem stolicy, a wiąże bilansowania wszystkich potrzeb stolicy. 31 stycznia jest terminem ustawowym, jeśli jednak ktoś przekroczy go o kilka dni, to myślę, że nie będzie z tego powodu zmartwienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do projektu uchwały, który przedstawimy Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki proponuje na s. 1, by w ostatnim akapicie wyrażenie „w stosownym terminie” zastąpić sformułowaniem, że Rada Państwa i Rada Ministrów powinny przeprowadzić tę weryfikację obowiązujących ustaw” do końca 1987 r. bądź też do końca kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki zwraca również uwagę na to, że nie chodzi tu o ustawy, ale o akty wykonawcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JózefBarecki">Mam pewne propozycje, które mają na celu wyostrzenie spraw podkreślających pozycję ustrojową. W pierwszym akapicie mowa, że ponad dwuletni okres obowiązywania ustawy: „Potwierdził również jej spójność z podstawowymi regulacjami prawnymi reformy gospodarczej…”. Zwracam uwagę, że regulacje prawne również podlegają zmianom. Proponuję zwrot ten zastąpić więc sformułowaniem: „spójność z koncepcjami reformy gospodarcze j i jej podstawowymi zasadami zakładającymi decentralizację i umocnienie roli ciał przedstawicielskich”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SylwesterZawadzki">Jest to bardzo trafne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JózefBarecki">Proponuję akapit 3 zastąpić następującym sformułowaniem: „Ustawa o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego stała się ważnym instrumentem prawno-ustrojowym, urzeczywistniającym zasady ludowładztwa i tworzącym i warunki do upodmiotowienia rad narodowych jako gospodarzy terenu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy to nie stworzy mylnego wrażenia, że to dopiero ta ustawa stała się aktem urzeczywistniającym - ludowładztwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JózefBorecki">Wykreślmy zatem słowo ludowładztwo Na s. 2 w akapicie proponuję w drugiej części ustępu „zwłaszcza organów państwowych w celu zapewnienia radom narodowym i ich organom prawnych i ekonomicznych podstaw do samodzielnego i samorządnego decydowania o sprawach ich terenu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JerzyJaskiernia">Mam wątpliwości co do wymienienia „ich organów”, które są przecież także organami administracji państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SylwesterZawadzki">Stwierdzamy w uchwale duże zainteresowanie stosunkiem wzajemnym organów władzy i organów administracji. Natomiast zbyt małe odbicie, moim zdaniem, znajduje sprawa samorządności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy jest to uwaga generalna, czy dotyczy tylko tego akapitu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SylwesterZawadzki">Może właśnie W tym akapicie udałoby się to wyeksponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JózefBarecki">Mam jeszcze inne propozycje z tym związane. Na s.2 w wyliczeniu na pozycji 4 mówi się, że należy: „zaniechać rozważań bądź wysuwania koncepcji uszczuplania przedmiotowego zakresu kompetencji rad narodowych”. Przecież jest to uchwała Sejmu, a Sejm nie może nikomu zabronić myśleć ani też wnosić propozycji itp. Problem w tym, by w procesie legislacyjnym nie godzić się na takie rozwiązanie. Proponuję, aby to sformułowanie skreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KazimierzSecomski">W następnym punkcie tego wyliczenia proponuję skreślić zwrot „we właściwych postanowieniach ustawy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JerzyJaskiernia">Przypominam, że na str. 3 mieliśmy już wcześniej propozycje przewodniczącego K. Secomskiego, by inaczej potraktować sprawę uprawnień rad narodowych związanych z gospodarką przestrzenną i zmianami przepisów w tej dziedzinie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to będę mógł uznać, że posłowie wyrażają zgodę na to. Sprzeciwu nie słyszę, sprawa ta powinna więc znaleźć odbicie w protokole z posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#JerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki proponuje podkreślenie samorządowej roli rad narodowych. Mamy też propozycje posła S. Majewskiego dotyczącą zdania 2 w akapicie 1 na str. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JózefBarecki">Mam uwagi w tym samym duchu. W akapicie 3 na str. 3 proponuję skreślić wtrącenie „zdaniem Sejmu” i zdanie drugie sformułować tak: „Sejm oczekuje, że stosunki między tymi organami rozwijać się będą zgodnie z zasadą ustrojowej pozycji rad narodowych”. W zdaniu następnym, po słowie „oraz”, proponuję zmianę sformułowania, brzmiałoby ono: „oraz zwiększenia roli czynnika społecznego w decydowaniu o sprawach publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SylwesterZawadzki">Przy tej okazji powinien być zaznaczony dwutorowy charakter naszego działania przez dodanie. zwrotu - „oraz usprawniania administracji”. Jest to bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JerzyJaskiernia">Nr st. 4 poseł W. Wojciechowski zgłosił propozycje przesunięcia terminu na I kwartał 1988 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SylwesterZawadzki">Byłbym za utrzymaniem dotychczasowego terminu, ze względu na przygotowania do kampanii wyborczej. Przed wyborami potrzebna Jest ocena kadencji. Chociaż, gdy się zastanawiam, wydaje mi się, że termin I kwartału 1988 r. czyniłby Jeszcze zadość temu postulatowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WacławWojciechowski">Zważmy, czym Sejm zajmuje się pod koniec roku. Przecież my nie mamy w tym okresie czasu. Sejm może więc rozpatrzyć tę informację w I kwartale 1988r a Rada Państwa może Ją przygotować wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JerzyJaskiernia">Wyprzedzenie w działaniu Rady Państwa byłoby wskazane. Proponuję więc nie dokonywać zmiany, a Sejm i tak może rozpatrzyć tę informację nieco później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JózefBarecki">Mamy do czynienia z propozycją dwóch różnych terminów weryfikacji ustaw. Początkowo przewidywano dokonanie tej weryfikacji do końca 1937 r., a następnie do końca kadencji. Proponuję dodanie do ostatniego zdania projektu następującego sformułowania: „Wraz informacją o stanie prac nad weryfikacją”. Ostatni akapit otrzymałby zatem brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#JózefBarecki">„Sejm zaleca Badzie Państwa przygotowanie i przedłożenie kolejnej informacji o realizacji ustawy oraz o wykonaniu niniejszej uchwały w IX kwartale 1987 r. wraz z informacją o stanie prac nad weryfikacją”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JerzyJaskiernia">Zastanawiam się, czy Rada Państwa będzie w stanie zrealizować ten postulat? Chodzi bowiem nie tylko o informację dotyczącą stanu aktualnego, ale również o informację o zamierzeniach. Nie wiem, czy do końca 1987 r. Rada Państwa przygotuje prognozę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KazimierzSecomski">Moim zdaniem, można by zrezygnować z zaproponowanego przez posła J. Boreckiego uzupełnienia. Nie jest ono, jak sądzę, konieczne, gdyż Rada Państwa ma przedstawić weryfikację zarówno ustawy, jak też uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JanPryszcz">Proponuję rozważyć, czy w uchwale nie powinny znaleźć się także sformułowania dotyczące ruchu ekologicznego, gdyż o tej sprawie wiele mówiono w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KazimierzSecomski">Proponuję nie wprowadzać tego rodzaju zapisu do uchwały. Problem ruchu ekologicznego znajduje się w polu widzenia Rady Państwa oraz Rady Krajowej PRON i stanowi ważny odcinek naszej pracy. Moim zdaniem, postanowienia zawarte w uchwale są wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JózefBarecki">Zgłaszam wniosek o umieszczenie na końcu str.3 lub na początku str. 4 projektu, sformułowania mówiącego o potrzebie doskonalenia przez rady narodowe stylu pracy, zwalczania formalizmu, prowadzenia kontroli realizacji uchwał, zwalczania biurokracji i realizacji programów wyborczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SylwesterZawadzki">Popieram ten wniosek z niewielkimi jedynie korektami redakcyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#HelenaMożejko">Proponuję skreślenie Słowa „aprobującej” znajdującego się w pierwszym wierszu na str. 4. Uważam, że jest to słowo zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#KazimierzSecomski">Można by wyeliminować to słowo, ale znalazło się ono również w poprzedniej uchwale. Użycie tego słowa nie oznacza, iż przyjmuje się informację. w całości. Skreślenie tego wyrazu oznaczałoby, że ocena informacji jest gorsza niż w roku ubiegłym. Dlatego opowiadam się za jego, pozostawieniem w tekście.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#KazimierzSecomski">Wobec faktu, że poseł H. Możejko podtrzymywała swój pogląd, Komisja przegłosowała wniosek i większością głosów poprawka nie została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JózefBarecki">Materiały, które otrzymaliśmy stanowią integralną całość. Informacja nie zawiera zbyt dużo wniosków i dlatego należy zastanowić się, czy na str. 4 nie powinniśmy przedstawić wniosków i zaleceń, które Sejm mógłby zaaprobować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JerzyJaskiernia">Uchwała ma szerszy zasięg merytoryczny niż przedmiot informacji Rady Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SylwesterZawadzki">Uważam, że w drugim zdaniu na str. 4 zawarta jest idea zgłoszona przez posła J. Bareckiego. Proponuję traktowanie sprawy całościowo i nie odnoszenie się tylko do informacji Rady Państwa.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#SylwesterZawadzki">Wniosek posła J. Bareckiego został przez wnioskodawcę wycofany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JerzyJaskiernia">W trakcie posiedzenia odnosiliśmy się również do materiałów przedstawionych przez Radę Społeczno-Gospodarczą i przez Radę Krajową PRON. Być może słuszne byłoby zatem zasygnalizowanie tego faktu. Oba te dokumenty rzutowały bowiem na stanowisko podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JózefBarecki">Myślę, że sformułowań, o których mówił poseł J. Jaskiernia, nie powinniśmy umieszczać w uchwale, natomiast sprawa ta powinna zostać poruszona w trakcie referowania. W zapisie protokolarnym znajdzie się poza tym podziękowanie wszystkim, którzy przekazali materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#SylwesterZawadzki">Proponuję odróżnienie spraw, które wchodzą do uchwały i spraw, które są wynikiem prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#SylwesterZawadzki">Uważam, że Komisja powinna przygotować opinie dotyczące dwóch spraw. Po pierwsze, opinię dotyczącą przemysłu terenowego, z której będzie mowa o poważnych opóźnieniach w przygotowywaniu planu. Sytuacja Sejmu obecnej kadencji jest szczególna, gdyż 145 posłów jest równocześnie radnymi. W związku z tym możemy oddziaływać także jako wojewódzkie zespoły poselskie. Druga sprawa dotyczy opóźnień w realizacji postulatów wyborczych. Istnieje wiele spraw, które można by załatwić bez wydawania dodatkowych aktów prawnych i bez dodatkowych funduszy. Do ich realizacji potrzebne jest jedynie odblokowanie pewnych hamulców. Jest to sprawa ważna, szczególnie w obecnej sytuacji finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JerzyJaskiernia">Sprawa poruszona przez posła S. Zawadzkiego Wiąże się z przebiegiem posiedzenia, ale nie z uchwałą.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#JerzyJaskiernia">Obie Komisje przyjęły jednomyślnie projekt uchwały oraz upoważniły podzespoły do dokonania poprawek stylistycznych. Na posła sprawozdawcę wybrany został poseł S. Habczyk.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#JerzyJaskiernia">Obie propozycje posła S. Zawadzkiego przyjęte zostały jednomyślnie, przy czym zdecydowano, że podzespół sprecyzuje oba te zapisy i przekaże je adresatom.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#JerzyJaskiernia">Na sali pozostali jedynie członkowie Komisji Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#EmiliaWcisło">Zespół przygotował projekt dezyderatu z dn. 2 grudnia 1986 r. skierowanego do Prezesa Bady Ministrów w sprawie budowy nowego gmachu Sądu Najwyższego. Sąd Najwyższy zajmuje szczególną pozycję wśród organów państwowych. Funkcjonuje on jednak w gmachu znajdującym się w bardzo złym stanie. Od wielu lat trwają starania o budowę nowego gmachu. Istnieje pilna potrzeba budowy nowego gmachu, zwłaszcza że upływ czasu spowodował pogorszenie się stanu gmachu, w którym Sąd Najwyższy dotychczas? funkcjonuje. Starania trwają już 18 lat i Komisja wnosi o rozpatrzenie możliwości podjęcia tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#EmiliaWcisło">Propozycja dotycząca dezyderatu została przez Komisję przyjęta jednomyślnie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>