text_structure.xml
33.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 kwietnia 1986 r. Komisje: Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), przeprowadziły pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach, oraz wysłuchał sprawozdania z działalności podkomisji powołanej do rozpatrzenia sprawy czynszów zamieszkania wykupione od państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: wiceminister zdrowia i opieki społecznej Zdzisław Szamborski, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Federacji Związków Zawodowych Pracowników Służby Zdrowia „Cefarm”, Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego, PRON, Instytutu Leków oraz eksperci.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Założenia projektu ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Zdzisław Szamborski: Sejm w uchwale z września 1983 r. dotyczącej ochrony zdrowia i opieki społecznej zwrócił się do rządu o przedstawienie projektów uregulowań prawnych w tej doniosłej dla każdego obywatela sferze polityki społecznej państwa. W okresie, który upłynął od podjęcia uchwały rząd przedłożył trzy akty ustawowe: ustawę o zapobieganiu narkomanii, ustawę o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ustawę o utworzeniu Akademii Medycznej w Bydgoszczy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Przyjęcie tych ustaw wraz z nieco wcześniej uchwaloną ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, stworzyło lepsze warunki nowoczesnego zapobiegania szkodliwym dla zdrowia czynnikom związanym ze stenem sanitarnym kraju oraz zjawiskami patologii społecznej, a także ich zwalczania i eliminowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dzisiaj moim zadaniem jest przedstawienie rządowego projektu ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach, przygotowanego w ramach kompleksowego programu porządkowania i unowocześnienia prawodawstwa odnoszącego się do ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawowe intencje i cele, które przyświecają treściom merytorycznym przedłożonej ustawy, to zapewnienie obywatelom bezpiecznych i skutecznych leków oraz innych środków farmaceutycznych. Ma to doniosłe znaczenie zdrowotne i społeczne. Obywatel nabywa lek z zaufaniem, w przeświadczeniu, że jest on właściwej jakości, o sprawdzonej właściwości leczniczej i że nie grozi ujemnymi skutkami dla zdrowia. System rejestracji nowych środków farmaceutycznych, ich produkcji i sprzedaży musi wykluczać powstawanie takich sytuacji, jakie miały miejsce w innych krajach, przykładowo z thalidomidem czy tylenolem, a przecież były to leki wyprodukowane przez duże i renomowane koncerny, farmaceutyczne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dlatego też rząd - koncentrując przede wszystkim uwagę na poprawie stanu zaopatrzenia farmaceutycznego - podjął równocześnie inicjatywę ustawodawczą, zmierzającą do zastąpienia nową ustawą wydanych blisko 35 lat temu aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podstawowym aktem prawnym, regulującym te dziedziny jest ustawa z 1951 r. o środkach farmaceutycznych i odurzających oraz artykułach sanitarnych, a także wydana w tym samym roku ustawa o aptekach. Przepisy tych ustaw, generalnie sprawdziły się w praktycznym stosowaniu. Jednak przemiany zachodzące, w życiu społeczno-gospodarczym kraju, postęp w wiedzy medycznej i farmaceutycznej, a także zmiany systemowe w gospodarce narodowej i w formach organizacji, administracji państwowej spowodowały potrzebę aktualizacji przepisów prawnych. Rząd, opracowując przedstawiony do rozpatrzenia projekt ustawy, zmierzał do nadania jej charakteru aktu kompleksowego,” który w jednej ustawie ureguluje w sposób ramowy całokształt zagadnień związanych z rejestracją leków, ich produkcją, wprowadzeniem do obrotu, sprzedażą detaliczną oraz nadzorem podstawowym -nad tą działalnością.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Tryb przygotowania projektu w szerokim zakresie obejmował współudział zainteresowanych grup zawodowych, instytucji i placówek naukowych, przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego, a także towarzystw naukowych, organizacji -społecznych i związkowych. Korzystaliśmy również z opinii i sugestii zgłaszanych w ostatnich latach przez sejmową Komisję Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Do obrotu aptecznego jest dopuszczonych obecnie około 2 400 środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych, uwzględniając wszystkie postaci leków i ich dawek. Rocznie rejestruje się około 100 nowych środków farmaceutycznych, z których część jest dopuszczona do obrotu. Są to przede wszystkim środki farmaceutyczne pochodzenia krajowego lub z krajów, wspólnoty socjalistycznej. Rocznie wydajemy około 50 zezwoleń na produkcję nowych leków. W postępowaniu rejestracyjnym - każdy wyrób przechodzi badania jakościowe prowadzone w Instytucie Leków, a w odniesieniu do surowic i szczepionek w Państwowym Zakładzie Higieny. Badania kliniczne prowadzą wyspecjalizowane zakłady społecznej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Środki farmaceutyczne są produkowane przez prawie 100 zakładów państwowych i spółdzielczych, a ponadto zamierza przystąpić do produkcji wiele, spółek i osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Obrót hurtowy środkami farmaceutycznymi prowadzony jest na zasadzie wyłączności przez 17 regionalnych przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego „CEFARM” oraz przez dwa. przedsiębiorstwa o zasięgu krajowym. Bezpośrednio zaopatrzeniem ludności zajmuje się około 3 400 aptek otwartych i ponad 2 000 punktów aptecznych, będących jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstw „CEFARM”, a ponadto 700 aptek szpitalnych. Istotne znaczenie dla zaopatrzenia niektórych grup ludności mają apteki prowadzone przez zakłady służby zdrowia resortów: komunikacji, obrony narodowej i spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Spożycie leków w Polsce, tek jak i na całym świecie stale wzrasta. Statystyczny obywatel naszego kraju co roku zasięga 8-krot- nie porady lekarskiej i 15-krotnie nabywa leki w aptekach.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Jak wszystkim wiadomo, odczuwamy trudności w zaspokajaniu wzrastającego zapotrzebowania na środki farmaceutyczne, w tym przede wszystkim na leki. Rząd jest świadomy tych trudności pogłębianych, co może zabrzmi paradoksalnie, pozytywnymi przecież zjawiskami jakimi są: wysoki przyrost naturalny, spadek umieralności niemowląt, przedłużenie średniej długości życia, postęp wiedzy medycznej i osiągnięcia współczesnej farmakologii.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Projekt ustawy definiuje wiele pojęć, co przyczyni się do lepszego rozumienia przepisów, ograniczy dowolność ich interpretacji i rozbieżności stanowisk pomiędzy jednostkami produkcji i obrotu środkami farmaceutycznymi, a organami nadzoru. Będzie to miało również istotne znaczenie dla orzecznictwa sądowego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Uchwalona w 1985 r. ustawa o zapobieganiu narkomanii uregulowała zagadnienia odnoszące się do produkcji i obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi, które to sprawy uprzednio regulowały przepisy farmaceutyczne. Środki odurzające i psychotropowe są w przeważającej części, również lekami lub surowcami do wyrobu leków. W projekcie ustawy uwzględniono tę okoliczność, przewidując stosowanie jej postanowień do środków odurzających i psychotropowych, w zakresie nie uregulowanym przez ustawę o zapobieganiu narkomanii. Zapewnia to spójność obu ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podstawową sprawą ustawy jest zapewnienie właściwej jakości środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych. Stanowią o tym przepisy rozdziału II. Określają one w sposób szczegółowy zasady ustalania wymagań dotyczących składu i jakości środków farmaceutycznych oraz metod ich badania, a także co jest nowum, ich opakowań. Opakowanie ma bowiem bezpośredni wpływ na jakość leku i jego trwałość.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zakłada się prowadzenie rejestru środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych. Postępowanie rejestracyjne przewiduje wszechstronne badania laboratoryjne i kliniczne środku farmaceutycznego i artykułu sanitarnego, przed wpisem do rejestru. Zgodnie ze zgłaszanymi postulatami i przyjętymi rozwiązaniami w innych krajach, wymaga ustawowego określenia kto i na jakich zasadach może dokonywać badań nowych leków, na ludziach.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W rozdziale III podniesiono do rangi ustawowej zasadę opiniowania przez ministra zdrowia i opieki społecznej wielkości potrzeb, rozmiarów produkcji i asortymentu dostaw środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych, beż względu na to, jaka jednostka organizacyjna jest producentem lub prowadzącą obrót, z zagranicą tymi środkami lub artykułami. Przyjęto, że produkcja środka farmaceutycznego i artykułu sanitarnego wymaga zezwolenia. Zezwolenie to ma na celu nie tylko zapewnienie produkcji leków rzeczywiście potrzebnych, ale przede wszystkim zagwarantowanie takich warunków produkcji i jej kontroli, aby produkt w pełni odpowiadał ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Projekt ustawy precyzuje w związku z tym wymaganie, jakim powinien odpowiadać producent, jego obowiązki, a także tryb wydawania i cofania zezwoleń. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy produkcję podejmują nie tylko przedsiębiorstwa państwowe czy spółdzielcze, ale również i osoby fizyczne. Jesteśmy zainteresowani podejmowaniem produkcji leków, a głównie artykułów sanitarnych poza sektorem uspołecznionym. Może to być jednym ze źródeł poprawy zaopatrzenia farmaceutycznego. Zachęcające są na przykład wyniki podjęcia przez rzemiosło produkcji drobnego sprzętu medycznego i aparatury medycznej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Proponowana reglamentacja prawna przywozu leków z zagranicy z jednej strony zapewnia kontrolę importowanych leków, z drugiej zaś dopuszcza różne formy przywozu leków, w tym również, na potrzeby indywidualne w zakresie uzasadnionym względami zdrowotnymi i społecznymi. Kontrola przywozu leków z zagranicy jest niezbędna. Na świecie produkuje się kilkadziesiąt tysięcy różnych leków. Jest to jedna z najbardziej dochodowych dziedzin przemysłu. Często jednak leki natrętnie reklamowane zawierają w swoim składzie substancje szkodliwe dla zdrowia, w tym psychotropowe, a nawet narkotyki.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Rozdział IV stanowi o organizacji aptek. Projekt ustawy obejmuje wszystkie rodzaje aptek, niezależnie od ich podporządkowania. Obecnie apteki prowadzone przez Zakłady służby zdrowia Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nie są objęte przepisami ustawy o aptekach. Apteki otwarte, zaopatrujące ogół ludności, będą nadal jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstw państwowych i będą stosować się do nich przepisy o przedsiębiorstwach państwowych. Apteka nie jest jednak i nie może być traktowana tylko jak jednostka handlu detalicznego. Dlatego projekt ustawy wyraźnie mówi, że apteki są równocześnie zakładami społecznej służby zdrowia, ze wszystkimi konsekwencjami z tego wynikającymi, w zakresie planowania ich sieci, godzin pracy i zasad funkcjonowania. Przewidziane w projekcie ustawy uprawnienia rad narodowych i ich organów zapewniają spójność działania nie podporządkowanych radom przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego z podległą radom służbą zdrowia i mają na celu dostosowanie działalności aptek do potrzeb miejscowej ludności.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Istotną sprawą jest określenie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących czynności fachowe w aptece. Projekt ustawy nie reguluje tych spraw. Rząd zamierza bowiem kompleksowo unormować sprawy zawodów medycznych, a więc i zawodu farmaceuty w odrębnej ustawie. Trwają końcowe prace legislacyjne nad projektem tej ustawy i intencją rządu jest przedłożenie jej Sejmowi w terminie jak najkrótszym. Na okres przejściowy, do czasu wydania ustawy regulującej problematykę opieki zdrowotnej i zawód medyczny rząd proponuje utrzymanie w mocy dwóch artykułów obowiązującej ustawy o aptekach, odnoszących się do kwalifikacji fachowych pracowników, po to, aby w tych sprawach nie wytworzyła się próżnia prawna.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na projektowane uregulowania nadzoru farmaceutycznego. Zmiany w aktualnym stanie prawnym polegają na:</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- określeniu, że właściwe do spraw zdrowia terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego sprawują bezpośredni nadzór nad produkcją, jakością, przechowywaniem i wprowadzeniem do obrotu środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych,</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- ustaleniu zasad nadzoru nad środkami farmaceutycznymi i artykułami sanitarnymi w zakładach podległych ministerstwom: komunikacji, obrony narodowej, sprawiedliwości oraz spraw wewnętrznych, a także nad takimi środkami i artykułami stosowanymi w leczeniu zwierząt,</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- sprecyzowaniu w ustawie uprawnień organów nadzoru farmaceutycznego i środków tego nadzoru, aż do podjęcia decyzji o wycofaniu wyrobu farmaceutycznego, z obrotu, a nawet nakazaniu jego zniszczenia.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">System nadzoru, jak również sankcje karne przewidziane w ustawie powinny zapewnić skuteczne egzekwowanie jej postanowień.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Przedłożony projekt ustawy powinien Wejść w życie łącznie z przepisami wykonawczymi. Prace nad projektami rozporządzeń i zarządzeń wykonawczych są zaawansowane. Termin wejścia w życie kompleksu przepisów zależy od terminu uchwalenie i opublikowania ustawy, Przewiduje się od daty ogłoszenia ustawy 3-miesięczny okres na jej spopularyzowanie i przeszkolenie służb farmaceutycznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Przedstawiając projektowaną ustawę rząd wyraża głębokie przekonanie, że uwzględnia ona w pełni intencje polityki państwa w zakresie przedstawionej problematyki, -realnie określa zadania oraz środki i metody ich realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Krążymy ciągle po obrzeżach problematyki, uchwalamy ustawy marginalne w stosunku do ustawy o ochronie zdrowia i ustawy o statusie ministra zdrowia. Najpierw należałoby rozstrzygnąć sprawy zasadnicze, a następnie dopełniające zawarte w przedłożonym nam dzisiaj projekcie. Proszę więc o oddalenie projektu do czasu rozpoczęcia prac nad ustawą o ochronie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławSzamborski">Nie jestem przekonany o konieczności łącznego rozpatrywania projektu ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach z projektem ustawy o ochronie zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławSzamborski">Projekt ustawy o ochronie zdrowia jest na razie przedmiotem prac legislacyjnych nie został jeszcze przesądzony przez rząd tytuł ustawy i jej zakres. Minister zdrowia i opieki społecznej kierując się opinię Rady Legislacyjnej zamierza przedłożyć rządowi nową wersję projektu zatytułowanego - ustawa o opiece zdrowotnej i zawodach medycznych. Oznacza to ograniczenie regulowanej tym projektem problematyki. Rada Legislacyjna zwróciła uwagę, której trudno odmówić zasadności, „że podjęcie przedsięwzięcia legislacyjnego, polegającego na. pełnym uregulowaniu w jednym akcie prawnym całokształtu zagadnień związanych z ochroną zdrowia rodzi niebezpieczeństwo zbudowania ustawy bardzo ramowej, nie rozstrzygającej podstawowych problemów prawnych”.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławSzamborski">W konkluzji Rada Legislacyjna wyraziła pogląd o celowości zawężenia projektowanej inicjatywy ustawodawczej do zagadnień opieki zdrowotnej wskazując, że potrzeba nowej regulacji w tym zakresie jest wyraźna i pilna. W odczuciu społecznym brak przejrzystego, ustawowego określenia złożonej i bardzo obszernej problematyki wzajemnych regulacji w układzie: lekarz - pacjent oraz pacjent - zakład służby zdrowia ujawnia się z całą ostrością.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławSzamborski">W tej sytuacji nie widzę ani celowości, ani możliwości uwzględnienia ewentualnej propozycji włączenia treści zawartych w rozpatrywanym dziś projekcie do ustawy o opiece zdrowotnej i zawodach medycznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZdzisławSzamborski">W moim przekonaniu ustawa o opiece zdrowotnej i zawodach medycznych w zakresie spraw związanych z lekami powinna się ograniczać w swoich regulacjach do trzech spraw:</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ZdzisławSzamborski">- zakresu uprawnień do uzyskiwania leków bezpłatnie lub za częściową odpłatnością, - uprawnień do wystawiania recept, - uregulowanie spraw wykonywania zawodu farmaceuty w aptekach jako jednego z zawodów medycznych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ZdzisławSzamborski">Przedstawiony projekt ustawy dotyczy w gruncie rzeczy reglamentacji produkcji i obrotu środkami farmaceutycznymi i artykułami sanitarnymi - tj. substancjami, których wpływ na zdrowie ludzi nie jest obojętny. W szczegółowych rozwiązaniach dotyczących np.: zezwoleń na produkcję, nadzoru nad produkcją, i obrotem, projekt w swoich konstrukcjach jest zbliżony do przepisów prawnych regulujących przykładowo: produkcję i obrót środkami żywności, przedmiotami użytkowymi, truciznami, środkami ochrony roślin itp., których jednym z celów podstawowych jest ochrona zdrowia i życia ludzkiego przed negatywnymi skutkami zetknięcia się organizmu z różnymi substancjami chemicznymi. Lek oczywiście ma uzdrawiać, ale może również przynieść wprost odwrotne skutki. Przepisy te wydawane są również w ściśle określonym celu i celowi temu są podporządkowane określone instytucje prawne i rozwiązania systemowe.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławSzamborski">Związek tych regulacji np. ze sprawą uprawnień do uzyskiwania leków ich cen, wielkości zaopatrzenia - co przesądza plan gospodarczy - jest w moim przekonaniu na tyle luźny, że przyjęte w ustawie o opiece zdrowotnej takie czy inne rozwiązania, nie będą miały praktycznie wpływu na zakres! treść rozpatrywanej dziś ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#ZdzisławSzamborski">Ponadto potrzeba wydania ustawy o środkach farmaceutycznych, artykułach sanitarnych i aptekach wydaje się pilne z następujących powodów:</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#ZdzisławSzamborski">- poważnej dezaktualizacji uległy niemal wszystkie zapisy dotychczasowe wydane 55 lat temu, - nie ma pełnej spójności między tymi przepisami a ustawą o zapobieganiu narkomanii, środek odurzający lub psychotropowy jest przecież w licznych przypadkach stosowany jako lek lub jako surowiec, a więc wymaga dodatkowej reglamentacji, - brak jest podstaw do uregulowania odpowiadającemu również potrzebom obrotu międzynarodowego systemu rejestracji leków i wydawania certyfikatów, - za niepełne należy uznać regulację odnoszące się do badań klinicznych leków, wymaga to bezwzględnie regulacji ustawowych, - wiele kontrowersji i dyskusji wywołuje sprawa informacji o lekach, a brak jest delegacji do unormowania tych spraw, - pilną potrzebą jest stworzenie odrębnych rozwiązań związanych z produkcją leków i ich obrotem, zwłaszcza hurtowym w sytuacji samodzielności przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#ZdzisławSzamborski">Są to tylko niektóre ważniejsze przesłanki niezbędności projektowanej ustawy. Mając to na uwadze proszę o nadanie projektowi dalszego biegu w pracach legislacyjnych w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSidor">Zanim ustosunkuję się do tego co powiedziała poseł M. Niepokulczycka Chciałem zwrócić uwagę na pewną niezręczność zawartą w projekcie, a mianowicie na art. 28 ust. 1, w którym mowa, że przywozić z zagranicy można tylko środki farmaceutyczne i artykuły sanitarne objęte urzędowym spisem leków lub innymi wykazami, o których mowa w art. 29. Powodowałoby to, że osobom powracającym z leczenia za granicą służba celna odbierałaby leki zaaplikowane w ramach tego leczenia. Proponuję zmienić ten przepis tak, aby można było przywozić takie leki, ale nie rozprowadzać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSidor">Jestem również za oddaleniem tego projektu. Uważam, że uchwalenie tej ustawy powinno być posunięciem uzupełniającym w stosunku do ustaw, o których była tu mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymborski">Popieram stanowisko posła A. Sidora. Z ustawy o ochronie zdrowia wynikają elementy ustawy o lekach, środkach farmaceutycznych i aptekach. Właśnie w tamtej ustawie trzeba by określić, że wszystkie apteki podlegają ministrowi zdrowia i również te, które prowadzi Pewex. Nie mówi się o tym i nie pisze, ale mamy taką sytuację, że za dolary można kupować leki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymborski">W tej ustawie powinno się też znaleźć mocniejsze sformułowanie dotyczące stosunku ministra zdrowia do producentów leków. W art. 18 mowa o tym, że przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne uprawnione do produkcji środków farmaceutycznych lub artykułów sanitarnych oraz jednostki uprawnione do ich przywozu z zagranicy obowiązane są zasięgać opinii Ministerstwa Zdrowia co do wielkości potrzeb, asortymentu, zapasów itp. Po co to komu potrzebna taka opinia, skoro mało kto się z nią liczy. Powinno być, że eksport i przywóz odbywa się za zezwoleniem ministra zdrowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechMusiał">Należałoby oddzielić problemy produkcji leków od statusu farmaceutów, Obie te materie powinny znaleźć miejsce w odrębnych ustawach. Produkcja leków dotyczy kilku bądź kilkunastu resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianKról">Na jakim etapie przygotowań znajduje się projekt ustawy o ochronie zdrowia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarianKról">Wiceminister zdrowia i opieki społecznej Zdzisław Szamborski Po uwagach Rady Legislacyjnej ustawa zyska nową nazwę i zakres. Oba projekty tj. o ochronie zdrowia i zawodach medycznych oraz o statusie ministra zdrowia mają być rozpatrzone w maju przez rząd.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarianKról">Sprzyja to uzgodnionemu wcześniej przez prezydia obu komisji wyjściu z sytuacji. Polega ono na tym, aby powołać Jednak podkomisję. Prace nad projektem ustawy nie musi jednak trwać miesiąc czy też krócej. Mamy już jednak wniosek formalny posła M. Niepokulczyckiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SylwesterZawadzki">Wydaje mi się, że chodzi nie tyle o formalne przegłosowanie sprawy, lecz merytoryczne ustosunkowanie się do niej. Można oczywiście projekt oddalić, ale jeśli się zastanowić, to można również prace nad nim podjąć i zaczekać na tamte projekty. Im wcześniej prace te zaczniemy, tym lepiej dla ustawy. Prace w resorcie nad tamtymi ustawami trwają już długo i można się spodziewać ich finału. W tej sytuacji jestem za propozycją prezydiów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianKról">Kto z posłów jest za wnioskiem posła M. Niepokulczyckiej?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarianKról">Za wnioskiem opowiedziało się 7 posłów, a następnie w głosowaniu większość opowiedziała się za powołaniem podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarianKról">Przewodniczącym podkomisji został wybrany poseł Kazimierz Grzybowski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarianKról">W drugim punkcie obrad komisje wysłuchały sprawozdania podkomisji powołanej na posiedzeniu obu komisji 16 stycznia 1986 r. dla rozpatrzenia sprawy czynszów za mieszkania wykupione od państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzOrzechowski">Działalność podkomisji została zawieszona 22 stycznia 1986 r. po złożeniu przez nią sprawozdania na wspólnym posiedzeniu obu komisji. Członkowie komisji upoważnili jej przewodniczącego do prowadzenia negocjacji z przedstawicielem rządu gdyby takie okazały się wskazane. Podkomisja miałaby na względzie fakt, iż odstąpiła od pierwszej koncepcji złożenia odpowiedniego wniosku do Trybunału Konstytucyjnego wskutek oświadczenia rządu, że zamierza wprowadzić zmiany rozporządzeniu Rady Ministrów z 16 września 1985 r.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzOrzechowski">29 stycznia br. przewodniczący przeprowadził rozmowę ministrem Z. Rybickim jako przedstawicielem rządu, w której wyniku, uzyskawszy na to uprzednią zgodę posła J. Jaskierni jako wiceprzewodniczącego Komisji Prac Ustawodawczych oraz posła M. króla jako przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizyczne j zwrócił się do premiera Zbigniewa Messnera z propozycją odrębnego potraktowania zgodności cytowanego rozporządzenia w obowiązującym prawem oraz skutków ekonomicznych tego rozporządzenia, zwłaszcza w odniesieniu do grup najuboższych dążąc w ten sposób do możliwie rychłego uzyskania zmian w ekonomicznych skutkach rozporządzenia i do uspokojenia w ten sposób opinii publicznej. Premier wyraził na to zgodę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzOrzechowski">5 lutego br. odbyło się posiedzenie podkomisji z udziałem ministrów Z. Rybickiego J. Niewiadomskiego oraz dyrektorów B. Wojnickiego i R. Tupina, poprzedzone negocjacjami przewodniczącego podkomisji z ministrami Z. Rybickim i J. Niewiadomskim oraz dyrektorem R. Tupinem.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzOrzechowski">Strona rządowa wyraziła gotowość zmniejszenia opłat z tytułu eksploatacji i remontów z 150% czynszu najmu do 100% czynszu. W związku z powyższym podkomisja domagała się:</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KazimierzOrzechowski">a) zmiany redakcji przepisów § 30 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenie w ten sposób, by nie odwoływać się w nim do przepisów o czynszach od lokali mieszkalnych. Takie odwołanie się do prawa lokalowego sugeruje, że do stosunków cywilno-prawnych, jakimi są stosunki własności mieszkań w domach wielomieszkaniowych, wprowadza się typowo administracyjno-prawną instytucję władztwa czynszowego, a także administracyjny tryb ściągania odpowiednich należności. Sugeruje ponadto, że obie instytucje oprowadzono na drogę aktu administracyjnego jakim jest rozporządzenie wykonawcze do ustawy. Podkomisja proponowała odwołanie się w tym przepisie do „wysokości normatywnych stawek czynszowych”. Strona rządowa nie uwzględniła tej propozycji uzyskawszy zresztą w tym względzie poparcie części członków podkomisji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KazimierzOrzechowski">b) Podkomisja sugerowała w dalszej kolejności, aby strona rządowa odstąpiła od koncepcji ustalenia opłat z tytułu eksploatacji i remontów lokali mieszkalnych będących własnością osobistą od osób fizycznych w wysokości równej 100% czynszu najmu za analogiczne mieszkanie bez zwyżki stawki za powierzchnię ponadnormatywną. Podkomisja proponowała by wysokość tę pomniejszyć o zryczałtowany koszt amortyzacji i udział w opłacie rocznej za wieczyste użytkowanie gruntu, które są integralnymi składnikami czynszu najmu. Ryczałt ten mógłby być niski - 10 lub 5%. Potrącenie jego jest zdaniem podkomisji konieczne ponieważ: - skapitalizowana amortyzacja została już uiszczona w cenie kupna, - od 1 stycznie 1986 r. właściciel mieszkania będzie uiszczał opłatę roczną za wieczyste użytkowanie gruntów na mocy przepisów ustawy z 29 kwietnia 1985.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KazimierzOrzechowski">Nie potrącenie tych dwóch świadczeń choćby w symbolicznym wymiarze, jakim jest proponowany ryczałt, spowoduje, że na właściciela mieszkania zostaną w ten sposób nałożone nienależne świadczenia i to aktem administracyjnym. Również i ta propozycja nie została uwzględniona przez stronę rządową.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KazimierzOrzechowski">W tym stanie rzeczy podkomisje przyjęła do wiadomości propozycje zmian przedstawione na posiedzeniu uważając, że w zasadzie zmieniają one istniejące uregulowania § 30 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia w sposób społecznie uzasadniony.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KazimierzOrzechowski">Z zadowoleniem przyjęła też propozycję uzupełnienia rozporządzenia Rady Ministrów poz. 237 o możliwość uznaniowego obniżenia świadczeń emerytom i rencistom, gdy emerytura lub renta stanowią dla nich wyłączne źródło utrzymania.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KazimierzOrzechowski">Niemniej komisja uważa, iż zmiany zaproponowane przez rząd nie uchylają rozbieżności istniejących między rozporządzeniem Rady Ministrów z 16 września 1985 r. poz. 239 a ustawą z 29 kwietnia 1985 r., wobec której jest aktem wykonawczym, ogólnymi zasadami prawa cywilnego, a także gwarancjami określonymi w Konstytucji PRL.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KazimierzOrzechowski">W szczególności:</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#KazimierzOrzechowski">a) zmieniony § 30 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, nakładającego na właścicieli mieszkań obowiązek świadczenia 100% czynszu najmu, zmienia w istotny sposób treść stosunku nawiązania do notarialnie zawartych umów kupna sprzedaży, ponadto opłata ta w części wymiaru czynszu odpowiadającej kosztom amortyzacji i udziałowi w opłacie rocznej z tytułu wieczystego użytkowania stanowi niezależne świadczenie zabronione przez Kodeks cywilny.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#KazimierzOrzechowski">b) Przepis § J1 rozporządzenie wyrażający działanie prawa wstecz jest sprzeczny z kardynalnymi zasadami prawa, brak też dla niego jakiejkolwiek podstawy w ustawie z 29 kwietnia 1985 r.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#KazimierzOrzechowski">c) Sposób w jaki aktem administracyjnym uregulowano pozycję właścicieli mieszkań stanowi naruszenie co najmniej dwóch zasad konstytucyjnych, mianowicie zasady równości wobec prawa, oraz zasady ochrony własności osobistej.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#KazimierzOrzechowski">Podkomisja stwierdza ponadto, że nie przekonała jej argumentacja zawarta w informacji Biura Prasowego rządu opublikowanej w dniu 11 lutego br. Między innymi podkomisja nie widzi przyczyn, dla których wobec właścicieli lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych miałyby mieć zastosowanie przepisy międzyczasowe Podobnie podkomisja uważa, że tylko w wyniku omyłki mogło znaleźć się w tej informacji stwierdzenie, że ustawa z 29 kwietnia 1985 r. nie wprowadziła żadnych ograniczeń co do wprowadzenie zasad opłat ani też nie ograniczyła możliwości rozciągnięcia tych zasad na właścicieli lokali, którzy już wcześniej zawarli umowy notarialne nabycie ich na własność”. Takie powiedzenie Zdaję się bowiem sugerować, że brak w ustawie wyraźnych tego rodzaju zastrzeżeń upoważnia do nałożenia na właściciela nienależnych świadczeń i do wprowadzenia w przypadku działania prawa wstecz. Z tego rodzaju sugestią komisja absolutnie nie może się zgodzić.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#KazimierzOrzechowski">Sprawa dalszych prac podkomisji stała się bezprzedmiotowa ponieważ przed Trybunałem Konstytucyjnym na wniosek jednej z wojewódzkich rad narodowych toczy się w związku z nią postępowanie. Proponujemy więc rozwiązanie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarianKról">Dyskusji w tej sprawie nie przewidujemy, dziękujemy członkom podkomisji za wkład pracy. Przyjmujemy także wniosek w sprawie rozwiązania podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>