text_structure.xml
10.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 18 maja 1989 r. Komisja Górnictwa i Energetyki, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Jezierskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">sprawozdanie z działalności Komisji w okresie IX kadencji Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdanie przedstawił przewodniczący Komisji poseł Kazimierz Jezierski (PZPR): W polityce partii i rządu problemy górnictwa, energetyki i gospodarki paliwowo-energetycznej znajdowały odbicie na miarę możliwości finansowych państwa. Skomplikowana sytuacja społeczno-gospodarcza determinowała działania resortu zmierzające do nadania tym problemom odpowiedniej rangi. W tych warunkach podstawowym zadaniem było niedopuszczenie do spadku wydobycia węgla kamiennego i zabezpieczenie bilansu paliwowo-energetycznego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Komisja wskazywała w swoich dyskusjach i postulatach na występujące symptomy kryzysu energetycznego. Współpracowała z kierownictwem resortu we wszystkich obszarach, w których niezbędne było dostosowanie powszechnie obowiązujących zasad reformy gospodarczej do specyfiki przemysłu paliwowo-energetycznego. Udzielano resortowi aktywnej pomocy i poparcia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przedmiotem szczególnej treski była realizacja uchwały Sejmu z 21 marca 1985 r. „O podstawowych kierunkach działania dla zabezpieczenia potrzeb gospodarki narodowej w paliwa i energię do 2000 r. Napotykano tu wiele barier, niemniej jednak zawsze konsekwentnie broniono stanowiska w sprawie priorytetowego zaopatrzenia gospodarki narodowej w paliwa i energię.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na 40. posiedzeniach Komisja rozpatrzyła ogółem 57 tematów, z czego 21 problemowych. Do ważniejszych tematów - poza realizacją programu paliwowo-energetycznego - zaliczyć należy: problemy zatrudnienia i płac, efektywność poszukiwań naftowych, stan bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie i energetyce, przebieg budowy kompleksu paliwowo-energetycznego „Bełchatów”, perspektywy energetyki jądrowej, stan zagospodarowania złóż węgla oraz poprawę jego jakości, funkcjonowanie przemysłu maszynowego w górnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisja dokonywała systematycznej oceny aktualnej sytuacji w energetyce zawodowej i ciepłownictwie oraz stanu przygotowań do szczytów jesienno-zimowych. W planie prac uwzględniano problemy socjalne załóg - równorzędnie z problemami ekonomiczno-produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono sprawom wdrażania reformy gospodarczej; kilkakrotnie zapoznano się z raportem o przebiegu i wynikach jej wdrażania. Opracowano w tej sprawie opinię, którą skierowano do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Komisja uchwaliła łącznie 10 dezyderatów i 15 opinii.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W okresie sprawozdawczym dokonano wszechstronnej oceny realizacji ustaw: o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin, o gospodarce energetycznej, o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz o bezpieczeństwie i higienie pracy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wnioski i postulaty posłów, wysuwane w czasie dyskusji nad planem i budżetem, przyjmowano jako wytyczne do dalszej pracy. Komisja konsekwentnie wskazywała w swoich postulatach na konieczność zachowania właściwych proporcji w podziale dochodu narodowego i przeznaczania odpowiednich środków na rozwój poszczególnych działów gospodarki, a szczególnie na kompleks paliwowo-energetyczny stanowiący podstawę rozwoju całej gospodarki. Postulaty Komisji nie zawsze znajdowały zrozumienie w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zdecydowanie występowano przeciwko mitom szerzonym w niektórych kręgach o rzekomym „lobby górniczym”.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja dokonywała oceny odpowiedzi na swoje dezyderaty i opinie. Wprawdzie większość odpowiedzi rządu na wnioski zawarte w dezyderatach i opiniach była pozytywna, to jednakże ich realizację zapowiadano najczęściej w dalszej perspektywie czasu. Komisja nie przyjęła odpowiedzi na jeden dezyderat, dotyczący rozwoju Zagłębia Górniczo-Energetycznego „Bełchatów”, a także wyraziła pewne obawy w związku z odpowiedzią na opinię w sprawie rozwoju przemysłu maszynowego w górnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Współpraca Komisji z Zespołem Górnictwa i Energetyki NIK układała się dobrze. NIK przekazywała materiały i informacje dotyczące bieżącej tematyki prac Komisji, a także szerszych problemów. Opracowania te były bardzo przydatne i wzbogacały wiedzę posłów. Przedstawiciele NIK uczestniczyli we wszystkich posiedzeniach Komisji i wyjazdach terenowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja wyrażała uznanie i podziękowanie kierownictwu NIK i zespołu oraz jego pracownikom za ich rzetelny wkład pracy na rzecz Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W okresie sprawozdawczym dokonano 11. wizytacji terenowych, które przyczyniły się do lepszego merytorycznego przygotowania posiedzeń Komisji. Pozytywnie ocenia się doświadczenia posłów, uzyskane w czasie wizytacji zakładów produkcyjnych, i uznaje się je za niezbędny element działalności kontrolnej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W toku kadencji powołano nadzwyczajną podkomisję wspólną z Komisją Prac Ustawodawczych do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o nadzorze technicznym.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Podkreślić należy owocną współpracę z ogniwami PRON oraz związkami zawodowymi górnictwa i energetyki.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W końcowych wnioskach Komisja stwierdza, że wdrażanie reformy gospodarczej, rozwiązania strukturalno-organizacyjne oraz zasady ekonomiczno-finansowe w górnictwie i energetyce zbieżne są z celami i programem realizacyjnym II etapu reformy gospodarczej. Zdaniem Komisji, niezbędne jest przyspieszenie prac zmierzających do dalszego doskonalenia systemów ekonomiczno-finansowych i motywacyjnych we wspólnotach: węgla kamiennego, energetyki i węgla brunatnego. Wskazywały na to dyskusje i ustalenia „okrągłego stołu”.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Doskonalić należy - zdaniem Komisji - system zasilania przedsiębiorstw w środki finansowe i rzeczowe niezbędne dla realizacji zadań wynikających z planów centralnych. Chodzi tu szczególnie o wyeliminowanie elementów uznaniowości w sferze rozliczeń z budżetem państwa i wprowadzenie w ich miejsce rozwiązań systemowych, stabilizujących warunki finansowania.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Reforma gospodarcza w przemyśle węglowym powinna koncentrować się na wypracowaniu jak najlepszego systemu ustalania cen dla poszczególnych kopalń i rachunku rentowności dla całej branży górnictwa węglowego. Rachunek wyrównawczy cen i system cen wewnętrznych stwarzają możliwości samofinansowania się zakładów górniczych. Warunkiem funkcjonowania tego systemu jest trafne planowanie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Bardzo trudno jest zbudować system autoregulacyjny funkcjonowania kopalń. Zbyt wiele jest w gospodarce niewiadomych, związanych ze zmianą parametrów ekonomicznych, toteż należy zmierzać do maksymalnego doskonalenia systemu rachunków wyrównawczych i systemu cen wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Komisja wskazała na pilną potrzebę realizacji przez Radę Ministrów delegacji zawartej w ustawie z 1987 r. o utworzeniu Wspólnoty Węgla Kamiennego, dotyczącej włączenia w skład tej Wspólnoty przedsiębiorstw państwowych regulujących maszyny i urządzenia górnicze oraz przedsiębiorstw budowlano-montażowych pracujących na rzecz budowy i rozbudowy zakładów górniczych, a także infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Komisja postulowała potrzebę umieszczenia przedsiębiorstw b. zrzeszenia „Energobudowa” w wykazie przedsiębiorstw podlegających zgrupowaniu w tej Wspólnocie. Rząd jednak nie podzielił jej stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W związku z trudną sytuacją paliwowo-energetyczną Komisja wskazuje na konieczność konsekwentnego realizowania II etapu reformy gospodarczej w górnictwie i energetyce.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Szczególnej uwadze Komisji X kadencji Sejmu polecono wiele nie rozwiązanych w bieżącej kadencji problemów, jak np. zagospodarowanie zapasów węgla odpadowego oraz gorszych jego gatunków. Z uwagi na rangę problematyki energetycznej i zapewnienie jej wyprzedzającego rozwoju, w tym również energetyki jądrowej - należy wzmóc kontrolę nad realizacją rządowego programu rozwoju kompleksu paliwowo-energetycznego.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Sejm i posłowie powinni zwrócić uwagę na potrzebę restrukturyzacji gospodarki narodowej pod kątem ograniczeń energochłonności oraz unowocześnienia technologii i techniki w ścisłym powiązaniu z ochroną środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Istnieje także potrzeba wyprzedzającego rozwoju polskiej geologii, a zwłaszcza prac geologiczno-poszukiwawczych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W końcowej części sprawozdania Komisja postuluje nawiązanie ściślejszej więzi Prezydium Sejmu z komisjami sejmowymi, zwiększenie udziału komisji w przygotowaniu plenarnych posiedzeń Sejmu, zwłaszcza problemowych oraz zacieśnienie współpracy z samorządami, związkami zawodowymi i wzp.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Podkreślono, że obsługa Komisji ze strony pracowników administracji Kancelarii Sejmu była należyta.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności za okres IX kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>