text_structure.xml
30.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 listopada 1986 r. Komisja Górnictwa i Energetyki, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Janickiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt ustawy budżetowej na 1987 r. na tle zadań wynikających z Centralnego Planu Rocznego w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki oraz Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Janem Antosikiem, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Januszem Bojakowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z wiceprezesem Mieczysławem Piątkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi i wnioski do projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej resortu górnictwa i energetyki na tle zadań wynikających z CPR na 1987 r. przedstawił poseł Krzysztof Korzeński (PZPR): Zawarty w CPR bilans węgla kamiennego i brykietów zakłada po stronie przychodów: wydobycie węgla kamiennego - 192,5 mln ton, produkcję 1.050 tys. ton brykietów i import brykietów 1,1 mln ton z I obszaru płatniczego. W stosunku do br. dwie ostatnie pozycje są na tym samym poziomie, natomiast wydobycie węgla wzrasta o 0,5 mln ton, co wynika wyłącznie z bilansu czasu pracy. Wydobycie węgla w ostatnich kilku latach utrzymuje się na tym samym poziomie, który odpowiada zdolnościom produkcyjnym kopalń, przy założeniu pracy załóg w wolne soboty oraz pełnego zaopatrzenia w podstawowe materiały i urządzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W bilansie po stronie rozchodów zwraca uwagę dalsze zmniejszenie eksportu węgla kamiennego o 2 mln ton - do poziomu 55 mln ton. Pomimo to wiele gałęzi przemysłu o podstawowym znaczeniu (paliwowo-energetyczny, elektromaszynowy i chemiczny) otrzyma mniej węgla niż w br. Cieszy natomiast przeznaczenie większej ilości węgla na zaopatrzenie rynku, dla rolnictwa oraz do produkcji energii cieplnej; sprawy te były wielokrotnie poruszane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki narodowej kluczowego znaczenia nabiera w tej sytuacji realizacja programu oszczędnościowego. Mając jednak na uwadze niewielkie efekty dotychczasowych działań w tym zakresie, należy w 1987 r. konsekwentnie egzekwować wykonanie zaplanowanych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Korzystniej przedstawia się wydobycie węgla brunatnego. Założony w planie poziom wydobycia 69,7 mln ton jest wyższy od przewidywanego w br. o 5,7 mln ton i w pełni pokryje potrzeby odbiorców przemysłowych. Należy podkreślić prawie dwukrotny wzrost dostaw węgla brunatnego na zaopatrzenie rynku (o 1 mln ton), co powinno złagodzić niedobory węgla kamiennego na rynku. Nie powinno to przesłonić niedociągnięć i zaniedbań wyposażenia kopalni „Bełchatów” w sprzęt technologiczny. Sprawą tą zajmowała się nasza Komisja, uchwalając dezyderat nr 2 i opinię nr 4. Podniesione tam problemy powinny być jeszcze raz szczegółowo przeanalizowane pod kątem ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Bilans energii elektrycznej zakłada produkcję 142 mld kWh, czyli o 2,4 mld kWh więcej od przewidywanego wykonania w br. oraz import 5,1 mld kWh z I obszaru płatniczego. Wystarczy to na pokrycie przewidywanych potrzeb krajowych i pozwoli na eksport 1,6 mld kWh do Austrii, zgodnie z wieloletnią umową.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Z niepokojem należy stwierdzić, że znaczna część zapotrzebowania na energię elektryczną została pokryta wzrostem importu. Niepokój staje się tym większy, jeśli weźmie się pod uwagę opóźnienia w budowie elektrowni jądrowej „Żarnowiec”. W tej sytuacja realizacja przedsięwzięć związanych z rozwojem energetyki jądrowej nabiera priorytetowego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W bilansie gazu pragnę zwrócić uwagę na niezgodność podanych wielkości w materiałach resortowych z załącznikiem nr 5 do CPR - 1987. Wg CPR łączne dostawy gazu ziemnego zaazotowanego i wysokometanowego będą takie same jak w br. i wyniosą 6.760 mln m³. Przy utrzymaniu importu na dotychczasowym poziomie 7,1 mld m³ powinno to pokryć przewidywane potrzeby odbiorców. Ewentualne trudności mogą zaistnieć przez sezonową nierównomierność poboru gazu, przy jednoczesnych równych dostawach z importu. Trudności te można wyeliminować przez budowę magazynów gazu. W celu zapewnienia w latach następnych wymaganych ilości gazu ze złóż krajowych musi wydatnie wzrosnąć liczba wierceń, a co się z tym wiąże - poprawa wyposażenia przedsiębiorstw wiertniczych w sprzęt.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">CPR przewiduje nakłady inwestycyjne dla Ministerstwa Górnictwa i Energetyki w wysokości 354,9 mld zł w cenach w 1987 r., z tego na inwestycje centralne - 162 mld zł oraz na inwestycje produkcyjne przedsiębiorstw - 192,9 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Propozycje Ministerstwa Finansów o dotacjach na inwestycje w 1987 r. nie pokrywają nawet najniezbędniejszych potrzeb przedstawionych przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki. Szczególny niepokój budzi nieprzyznanie środków na przygotowanie inwestycji centralnych ujętych w projekcie NPSG na lata 1986-1990 takich jak kopalnia węgla kamiennego „Mikołów”, druga elektrownia jądrowa oraz budowa sieci 400 kV. Gdyby miało to spowodować opóźnienia tych inwestycji, to przy znacznym już napięciu bilansu paliwowo-energetycznego, perspektywę lat następnych można pozostawić bez komentarza.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W tej sytuacji zakładane obniżenie energochłonności produkcji o 2,2 - 2,5% staje się nakazem chwili.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W projekcie budżetu dochody zaplanowane zostały w wysokości 142,2 mld zł a wydatki - 293,5 mld zł. W wydatkach na działalność gospodarczą podstawową pozycję stanowią dotacje - 281,8 mld zł, z czego 271,5 mld zł przypada na węgiel kamienny, a 10,3 mld zł na węgiel brunatny. Z kwoty tej 84,5 mld zł stanowi dotację podmiotową dla 10 kopalń o najwyższym koszcie jednostkowym wydobycia węgla a 187 mld zł dotację przedmiotową dla pozostałych kopalń. Dotacje powinny także zapewnić zyski w kopalnictwie węgla kamiennego - 59,5 mld zł i węgla brunatnego - 9,6 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Dotacje do węgla zostały skalkulowane przy założeniu, że ceny zbytu węgla kamiennego zostaną podniesione o 25%, a brunatnego o 20% w stosunku do obowiązujących w końcu br. Po tej podwyżce dopłata do jednej tony węgla kamiennego wynosić będzie 1100 zł, a do węgla brunatnego - 4 zł.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Ponieważ w ustawie budżetowej ceny skalkulowane zostały na przewidywanym poziomie 1987 r., istnieje obawa, aby wzrost cen węgla nie spowodował wyższego wzrostu cen zaopatrzeniowych od zakładanego. Wówczas zaszłaby konieczność zwiększenia dotacji. Z pozostałych wydatków budżetowych znaczną pozycję stanowią inwestycje w wysokości 5,7 mld zł. Dotyczą one głównie dotacji na spłatę kredytów przeznaczonych na inwestycje centralne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Proponuję pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej resortu górnictwa i energetyki z uwzględnieniem następujących uwag i wniosków:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- zakładane w CPR obniżenie energochłonności musi być w pełni zrealizowane, gdyż w przeciwnym razie musiałoby nastąpić dalsze zmniejszenie eksportu węgla, bądź niezamknięcie się bilansu energetycznego o trudnych do przewidzenia konsekwencjach;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- ceny zaopatrzeniowe po podwyżce cen węgla nie mogą wzrosnąć więcej niż jest to przewidziane, w przeciwnym razie musi także zwiększyć się dotacja do wydobycia węgla;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- dotacje dla resortu GiE powinny zawierać tylko kwoty wynikłe z zakładanych strat i potrzebne do zapewnienia przedsiębiorstwom zysku. Kwoty dotacji przekazywane innym resortom, np. komunikacji, powinny być wyodrębnione;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- nie wolno dopuścić do dalszego opóźnienia budowy elektrowni atomowej „Żarnowiec” oraz przygotowania inwestycyjnego drugiej elektrowni jądrowej;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- dla odbudowy zasobów gazu i ropy, należy przewidzieć środki finansowe na zwiększoną liczbę wierceń oraz na rozwój i zaopatrzenie przedsiębiorstw wiertniczych w niezbędne urządzenia;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- zwiększenie udziału węgla brunatnego w wytwarzaniu energii elektrycznej i cieplnej oraz zaopatrzeniu rynku będzie możliwe m.in. przez realizację wniosków naszej Komisji zawartych w dezyderacie i opinii do prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- dla złagodzenia złej sytuacji rynkowej spowodowanej niedoborem podaży grubych asortymentów węgla, należy przystąpić do produkcji urządzeń do spalania gorszych gatunków węgla, miałów oraz węgla brunatnego;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- wymaga zwiększenia mechaniczna przeróbka i wzbogacanie węgla kamiennego oraz brykietowanie miałów i węgla brunatnego;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- należy raz jeszcze przeanalizować wysokość dotacji na inwestycje resortu;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- należy ponownie zasygnalizować, że budżet i CPR 1987 stawiają pod znakiem zapytania realność programu zaopatrzenia kraju w paliwa i energię do 2000 r. oraz projektu NPSG na lata 1986-90;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- przedstawiona przez resort informacja nie zawiera żadnych danych dotyczących branży maszynowej, która stanowi podstawę wydobycia węgla i jego eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Koreferat do projektu ustawy budżetowej na 1987 r., w części dotyczącej Wyższego Urzędu Górniczego, przedstawił poseł Marian Sokołowski (PZPR): WUG obejmuje całość procesu wydobywania kopalin - od zamierzeń projektowych aż do likwidacji wyrobisk. Przyszłoroczne zadania obejmują nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem postanowień prawa górniczego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego w zakładach górniczych, ochrony powierzchni przed szkodami górniczymi oraz racjonalnej gospodarki kopalinami. Nadzorem i kontrolą objętych jest 368 zakładów górniczych, zgrupowanych w 14 resortach gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Dzięki prawidłowej strukturze organizacyjnej, wspartej o sprawdzone metody działania urzędów górniczych nastąpi poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy, podejmowania dalszych działań dla opanowania i zwalczania zagrożeń naturalnych i technologicznych oraz neutralizacji szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy. Chociaż odnotowujemy w ostatnich latach pewną poprawę w dziedzinie bezpieczeństwa pracy w górnictwie, wyrażającą się głównie obniżeniem wskaźnika wypadkowości, to jednak powinna być prowadzona bardziej konsekwentna polityka wdrażania dyscypliny wśród załóg. Wymóg ten wynika przede wszystkim z tego, że kopalnie mają obecnie bardzo młode załogi. Młodzi górnicy muszą szybciej przyswajać sobie znajomość techniki górniczej z uwzględnieniem dokonującego się postępu technicznego oraz pogarszających się warunków górniczo-geologicznych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Dostrzeganie w porę wszystkich poważnych problemów górnictwa i możliwie szybkie ich rozwiązywanie, wymaga sumiennego wykonywania obowiązków przez wszystkich pracowników urzędów górniczych. Może to dać dalsze efekty, zarówno w poprawie stanu bezpieczeństwa, jak również gospodarki złożem oraz ochrony powierzchni przed wpływami działalności górniczej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Pragnę skupić uwagę posłów na wniosku nr 4 na str. 9 prezentowanych materiałów dotyczących sytuacji kadrowej w urzędach górniczych. Jak wynika z projektu WUG na 1987 r., nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń osobowych, a nawet ich zmniejszenie z 206 mln zł (przewidywane wykonanie w 1986 r.) do 202 mln zł w 1987 r. A zatem w dalszym ciągu nie jest realizowany dezyderat Sejmowej Komisji Górnictwa, Energetyki i Chemii z 1984 r. o zapewnieniu właściwych relacji płacowych pracownikom inspekcyjno-technicznym urzędów górniczych i zrównanie ich z poziomem płac pracowników kopalń.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">(Pytania i odpowiedzi.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefSerafin">Jak kształtują się relacje między cenami węgla i energii elektrycznej w eksporcie do krajów kapitalistycznych i socjalistycznych? Czyją własnością są platformy wiertnicze na Bałtyku?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefSerafin">W kopalni „Brzeszcze” od ponad 40 lat stoi niezagospodarowana konstrukcja żelbetowa, a obok buduje się nowy kompleks obiektów dla tej kopalni. Jakie są plany zagospodarowania tego obiektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AntoniTwardoch">W jaki sposób opóźnienie finansowania gazociągu wpłynie na nasz bilans paliwowy? Opóźnia się też budowa elektrociepłowni w Bielsku i Chorzowie; jakie są tego przyczyny?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WacławDudek">W jakiej wysokości „Megat” płaci składki na rzecz międzynarodowych organizacji „Interatomenergo” i „Interelektro”?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławPiątek">Projekt budżetu na 1987 r. jest dość złożony na skutek rozdzielenia okręgowych urzędów górniczych od Wyższego Urzędu Górniczego. Ponadto w budżecie nie uwzględniono różnicy wynikającej z dodatkowych funduszy na jubileusze i fundusze emerytalne. Gdyby tę różnicę dodać, to na fundusz płac byłoby już 209 mln zł, a więc byłby niewielki wzrost w stosunku do 1986 r.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MieczysławPiątek">W 1986 r. płace w urzędach górniczych wzrosły o ponad 21%, a więc mniej więcej tyle, ile w kopalniach węgla kamiennego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MieczysławPiątek">Na planowane 583 etaty, w tym 318 technicznych, mamy 30 wakatów. Np. w Urzędzie Górniczym w Rybniku brakuje 6 osób, co stanowi 1/3 całej obsady.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MieczysławPiątek">W sumie stan zatrudnienia w urzędach górniczych nie uległ poprawie, mimo, że wynagrodzenia wzrosły.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MieczysławPiątek">Poseł M. Sokołowski mówił o potrzebie utrzymania właściwych relacji inspektorów urzędów górniczych w stosunku do płac pracowników technicznych kopalń. Słuszność tego postulatu potwierdza się. Sytuacja jest taka, że 75 pracowników naszych urzędów ma już uprawnienia emerytalne i w każdej chwili może pójść na emeryturę. Stanowi to 30% ogółu zatrudnionych i gdyby wszyscy mający uprawnienia emerytalne skorzystali z nich naraz, sytuacja byłaby groźna.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MieczysławPiątek">Najlepsi nasi pracownicy starają się przed pójściem na emeryturę przejść na kilka lat do pracy w kopalniach, żeby uzyskać wyższą podstawę do emerytury. Zmuszeni jesteśmy przyjmować pracowników niedoświadczonych, głównie spoza kopalń węgla kamiennego. Dysproporcja płac jest bowiem nadal. Płace pracowników inspekcyjno-technicznych urzędów górniczych stanowią około połowę wynagrodzeń pracowników technicznych w kopalniach węgla kamiennego. Pracownicy WUG nie korzystają bowiem z 14 pensji, różnego rodzaju nagród, nie mają dodatkowych zarobków z tytułu pracy w niedzielę. Z tego, co powiedziałem, nie wynika, że uważam płace w górnictwie za zbyt wysokie. Natomiast nasze płace są relatywnie za niskie. Nie są najważniejsze etaty, ale płace. W tym roku liczbę etatów zmniejszono nam wprawdzie o 9, ale następnie przywrócono 6.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#MieczysławPiątek">Urząd usprawnia formy pracy, aby przy mniejszym zatrudnieniu wykonać rosnące zadania. Zawarliśmy porozumienie z Państwową Inspekcją Pracy i Federacją Górniczych Zw. Zaw.: inicjujemy wspólnie działalność społecznej inspekcji pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszBojakowski">Za tonę węgla w eksporcie do krajów socjalistycznych uzyskujemy 44,5 rubla transferowego. W eksporcie do krajów II obszaru płatniczego uzyskaliśmy w br. 51 dol., ale na rok przyszły planujemy osiągnięcie 43 dol.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszBojakowski">Liczymy się bowiem z tym, że na skutek spadku cen ropy naftowej, spadną także ceny węgla. Za 1 kWh energii elektrycznej w krajach socjalistycznych otrzymujemy 3,2 kop. oraz 6,25 centów w krajach II obszaru płatniczego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanuszBojakowski">Platforma wiertnicza na Bałtyku jest kupiona za wspólne pieniądze Polski, NRD i ZSRR, każda strona pokryła 1/3 kosztu. Jeśli ropę znajdzie się na terenie ZSRR, to my i NRD otrzymamy po 25% uzysku. Jeśli ropę znajdzie się na terenie Polski, to każdy z pozostałych krajów otrzyma również taki sam odsetek ropy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanuszBojakowski">Opóźnienia w finansowaniu elektrociepłowni w Chorzowie i budowie elektrociepłowni w Bielsku nie muszą spowodować jeszcze opóźnienia w przekazaniu tych obiektów do eksploatacji. Można je jeszcze nadrobić w toku realizacji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanuszBojakowski">Jeśli idzie o składki „Megatu” na rzecz organizacji międzynarodowych to kształtują się one poniżej 100 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianSokołowski">Z wyjaśnień wiceprezesa M. Piątka wynika, że płace w urzędach górniczych nadal nie są dobre, a to powoduje w dalszym ciągu złą sytuację kadrową. Proponuję przyjęcie projektu budżetu z wnioskiem o poprawę sytuacji kadrowej w WUG. Proponuję, żeby taki wniosek skierować do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AntoniTwardoch">Wiceprezes WUG mówi, że zatrudnia się obecnie słabszych pracowników. Ma to ujemny wpływ na bezpieczeństwo pracy w górnictwie. Uważam za lekkomyślność przyjmowanie do pracy w WUG niefachowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławPiątek">Przyjmujemy po prostu ludzi o zbyt małym doświadczeniu jak na nasze wymagania. Jesteśmy jednak w sytuacji przymusowej i z konieczności przyjmujemy takich ludzi. Nie pozwalamy im na samodzielną pracę. Są oni pilotowani przez doświadczonych pracowników naszych urzędów. Musimy tych doświadczonych ludzi wykorzystać do szkolenia młodych, bo co będzie jeśli wykruszą nam się zupełnie ludzie o wysokich kwalifikacjach? Oczywiście sytuacja nie jest dobra, bo ubywa nam ludzi doświadczonych, a przychodzą ludzie o małym doświadczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Chcemy eksportować nie surowce, ale gotowe wyroby. Mam jednak wątpliwości, czy uda nam się przy pomocy eksportu wysokoprzetworzonych wyrobów wyrównać różnicę, jaka powstanie na skutek zmniejszenia eksportu węgla. Jest to oczywiście uwaga pod adresem KP przy RM, a nie resortu górnictwa i energetyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#FranciszekKrawczyński">W planie na 1987 r. przyjęto założenie, że będziemy zmniejszać eksport surowców, a zwiększać wywóz materiałów przetworzonych. W założeniach planu jest to spójne i zbilansowane. Jak to zostanie zrealizowane w praktyce, trudno dziś powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszBojakowski">Posłance K. Wawrzynowicz chodziło o saldo eksportu i importu w skali kraju. Chcę obywateli posłów poinformować o przewidywanym saldzie resortu. Jak wiadomo, eksport węgla będzie w roku przyszłym o 2 mln ton niższy. Oznacza to, że wpływy z eksportu węgla zmniejszą się o ok. 100 mln dol. W rezultacie zmniejszą się odpisy dewizowe dla górnictwa. Dotychczas resort utrzymuje się z własnych odpisów dewizowych, a ponieważ również ceny za eksploatowany węgiel pójdą w dół, również i to wpłynie ujemnie na wielkość odpisów dewizowych. Toczą się w tej sprawie dyskusje na forum RM. Ponieważ wzrośnie eksport towarów przetworzonych, a eksport węgla spadnie, to saldo eksportu i importu w skali kraju powinno się polepszyć, ale saldo resortu będzie gorsze. Tym samym będzie mniejsze zaopatrzenie materiałowe dla górnictwa. Musimy każdego roku importować 60–70 tys. ton wyrobów hutniczych, taśmy wysokiej jakości i części do maszyn górniczych. Tak więc saldo dla kraju będzie pozytywne, ale dla resortu górnictwa i energetyki może to oznaczać katastrofę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKamieniarz">Na poprzednich posiedzeniach Komisji Z-ca przewodniczącego KP przy RM, J. Gwiaździński zapewniał, że dla resortu górnictwa będzie zwiększone zaopatrzenie materiałowe. Jak więc właściwie będzie z tym zaopatrzeniem? Jeśli spadną zyski z eksportu, to kto pokryje potrzeby materiałowe resortu?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławKamieniarz">Mogę się podpisać pod koniecznością eksportowania wyrobów wysokoprzetworzonych. Tymczasem do produkcji tych wyrobów, wytwarzanych w resorcie górnictwa nie można kupić obrabiarek. Zakup taki jest ponadto opodatkowany podatkiem dochodowym. Gdy się to rozważa - ręce opadają. Jak w tej sytuacji będzie z wymianą zdekapitalizowanego parku maszynowego? Jak zwiększać eksport maszyn górniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Proponuję, aby w opinii Komisji Górnictwa i Energetyki do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów umieścić zapis o zapewnieniu środków dewizowych na zakup importowanych materiałów dla górnictwa i energetyki. Należy również postulować pozostawienie odpisów dewizowych w tym resorcie na dotychczasowym poziomie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszBojakowski">Minister J. Gwiaździński mówił o bilansach przyjętych przez KP przy RM. W przypadku wyrobów walcowanych jest to wielkość zilustrowana jedną liczbą. Nie mówi się jednak, jaki będzie asortyment tych wyrobów, które ma otrzymać górnictwo. Na ten asortyment KP przy RM ma nieduży wpływ. Gdybyśmy mogli dostać z produkcji krajowej cały potrzebny nam asortyment wyrobów walcowanych, to nakłady na import można by zmniejszyć o 60 mln. dol. Niektórych potrzebnych nam wyrobów hutnictwo w ogóle nie produkuje. Przykładem mogą być rury do wierceń. Jest to więc kwestia nie ilości, ale asortymentu dostaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GerardGabryś">Nie potrafię już sobie wyobrazić jeszcze mniejszego zaopatrzenia dla górnictwa, niż w tej chwili. Byliśmy niedawno wraz z innymi posłami w kopalni „Halemba”. Pracują tam obudowy, które powinny być już przeznaczone na złom.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzJanicki">Wiadomo, że hutnictwo niektórych wyrobów nie produkuje i że musimy je importować. Proponuję poprzeć wniosek posła K. Wawrzynowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofKorzeński">Jak przedstawia się w roku przyszłym relacja między produkcją gazu zaazotowanego a wysokometanowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanuszBojakowski">Są to z jednej strony problemy wydobycia, a z drugiej zagospodarowania gazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefKowalski">Przyszłoroczna podwyżka cen węgla jest podobna jak w 1986 r., a równocześnie zwiększa się zapotrzebowanie na dotację. Wzrost, cen zaopatrzeniowych ma zrównoważyć cały ten przychód i założenie, że inwestycje przedsiębiorstw mogą być finansowane przez kopalnie jest bardzo dyskusyjne.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JózefKowalski">Są w tej dziedzinie duże różnice między potrzebami kopalni a danymi Ministerstwa Finansów. Trzeba to mocno zaakcentować w opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AntoniMakowski">W sprawie poruszonej przez przedmówcę pragnę wyjaśnić, że środki na przygotowanie inwestycji centralnych są w pełni przewidziane w rezerwie celowej budżetu. W odpowiednim czasie, na wniosek resortu, przewodniczący KP przy RM potwierdzi określoną kwotę i wypłaci się dotację z budżetu. Zapewniam, że odpowiedni wniosek resortu został w całości przyjęty do rezerwy. Sprawa będzie na pewno załatwiona w całości.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AntoniMakowski">W związku z wypowiedzią posła J. Kowalskiego w sprawie cen węgla, kosztów wydobycia i środków do dyspozycji kopalń pragnę poinformować, że zakładany wzrost ceny o 25% oznacza wzrost w stosunku do ceny z IV kwartału br. W ciągu roku nastąpiła już podwyżka ceny zaopatrzeniowej węgla o 10% - od 1 września br. Tak więc wzrost w stosunku do średniej ceny 1986 r. wyniesie ok. 33%. Dochód uzyskany przez przemysł będzie zatem wyższy niż by to wynikało z założonego wzrostu ceny o 25% w stosunku do ceny grudniowej. Poprawia się w ten sposób różnica między ceną zaopatrzeniową a kosztem wydobycia. Jeżeli plan wydobycia będzie zrealizowany, to koszty wydobycia wzrosną o 22–23%.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzJanicki">Sprawy, które dziś omawialiśmy, były wielokrotnie dyskutowane i Komisja wyrażała swoje stanowisko. Obecnie powinniśmy zająć stanowisko w sprawie projektu budżetu. Zanim to uczynimy, w związku ze zbliżającym się świętem górników - Barburką, - pragnę na ręce ministra J. Bojakowskiego serdecznie podziękować w imieniu Komisji wszystkim górnikom polskim za realizację trudnych i napiętych zadań oraz życzyć dobrych wyników w 1987 r., pracy bezwypadkowej, dużo satysfakcji i radości dla samych górników i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzJanicki">Komisja wystąpiła z wnioskiem o przyjęcie przez Sejm projektu ustawy budżetowej w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki oraz Wyższego Urzędu Górniczego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzJanicki">Komisja przyjęła projekt opinii i upoważniła prezydium do sporządzenia ostatecznego tekstu, uwzględniającego koreferat i wnioski z dyskusji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzJanicki">Odpowiedź rządu na dezyderat nr 2 i opinię nr 4 Komisji zreferował poseł Józef Kowalski (PZPR): Pragnę przedstawić projekt naszego stanowiska w tej sprawie. Przypominamy, że na posiedzeniu w dniu 22 października br. Komisja rozpatrzyła odpowiedzi rządu w sprawie niewystarczającego wyposażenia Kopalni „Bełchatów” w sprzęt technologiczny. Piszemy, że Komisja uznała m.in. za niezbędne uruchomienie rezerwy maszyn budowlanych. Stwierdzamy, że odpowiedź rządu jest niekompetentna, ogólnikowa i spłycona, nie odpowiada na postulaty Komisji oraz nie ustosunkowuje się do wniosku końcowego Komisji. Odpowiedź podpisał I zastępca przewodniczącego KP przy RM Franciszek Kubiczek.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#KazimierzJanicki">Proponuję, by odsyłając odpowiedź rządową Komisja zwróciła się do Marszałka Sejmu z wnioskiem o podjęcie decyzji w sprawie wyposażenia kopalni „Bełchatów” w niezbędny sprzęt technologiczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Rozumiem stanowisko posła J. Kowalskiego, ale wiem także, jak traktowane są odpowiedzi nie przyjęte przez komisje sejmowe. Byłby to nieprzyjemny zgrzyt w stosunkach między Sejmem i rządem. Może więc formę wystąpienia należałoby stonować? Wystarczyłoby np. wyrażenie niezadowolenia, że nie ma pełnej odpowiedzi na dezyderat. Obecne sformułowanie jest zbyt agresywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefKowalski">Niezbędny wobec tego jest mój komentarz. Najbardziej denerwujące jest to, że w odpowiedzi rządu wylicza się, co dostał resort lub przedsiębiorstwo. Kopalnia jednak nie dostała de facto nic. W odpowiedzi rządu znajduje się stwierdzenie, że podjęto działania w sprawie zaopatrzenia kopalni „Bełchatów” w maszyny budowlane. Pytałem w resorcie, czy znana tam jest ta odpowiedź. Nie jest znana. Tak więc resort nie wie, jaka jest odpowiedź rządu, nikt z resortem nie rozmawiał. Nie poruszano też w odpowiedzi sprawy niedostatecznego rzekomo wykorzystania sprzętu, który w rzeczywistości pracuje na trzy zmiany. Uważam, że KP przy RM „odwaliła” część kancelaryjnej roboty bez jakiegokolwiek działania. Stąd upierałbym się przy takich stwierdzeniach, jak to zreferowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzJanicki">Rozumiem, że posłowi K. Wawrzynowicz chodzi o formę. Może formę zmienimy, przedstawiając wnioski i uwagi Komisji. Można do marszałka Sejmu napisać, że odpowiedź rządu zwracamy jako sprawę nie załatwioną.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzJanicki">Komisja w głosowaniu przyjęła propozycję przewodniczącego jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KazimierzJanicki">Na zakończenie omówiono niektóre sprawy organizacyjne.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>