text_structure.xml 19.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 lipca 1987 r. Komisja Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Mieszkaniowej, obradująca pod przewodnictwom posła Mieczysława Serwińskiego (bezp.), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt opinii Komisji w sprawie problematyki gospodarki komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu Komisji udział wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Bogdan Dymarek, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławSerwiński">Posłowie otrzymali projekt opinii przed dzisiejszym posiedzeniem. W związku z powyższym proszę posła J. Wilka o kilka słów wprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyWilk">Główną myślą przygotowanego projektu jest to, że złożona i trudna sytuacja w gospodarce komunalnej wymaga radykalnych, międzyresortowych rozstrzygnięć, w celu rozwiązania najbardziej nabrzmiałych problemów. Wynika stąd konieczność kompleksowego podejścia do problemów gospodarki komunalnej oraz wypracowania wieloletnich, aktywnych kierunków rozwiązań, nie zaś ograniczenia się tylko do sygnalizowania trudności przedstawiony materiał dotyczy głównych problemów gospodarki komunalnej, ze szczególnym podkreśleniem problemów związanych z zaopatrzeniem ludności w wodę. W tym kontekście zwrócono uwagę na problem zaopatrzenia w wodę w woj. tarnobrzeskim. Ze względu na wyjątkowo trudną sytuację, panującą w tym województwie, postanowiłem wymienić je w projekcie opinii.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyWilk">Inne uwagi dotyczą problematyki związanej z oszczędnością wody. Od lat postulowane jest zainstalowanie w jak najszerszym zakresie wodomierzy. W opinii proponuje się, by obowiązkowo instalować wodomierze w osiedlach, w wyniku czego można by ujawniać pobór i straty wody w całym osiedlu. Wnioskuje się także, aby wodomierze były instalowane we wszystkich budynkach, w tym jednorodzinnych, tak aby do roku 2000 wszystkie budynki zostały wyposażone w wodomierze. W końcu, proponuje się, aby śmielej poszukiwać możliwości instalacji wodomierzy w mieszkaniach oraz przewidzieć konkretny termin wprowadzenia. W celu realizacji tych zamierzeń należy zapewnić zdecydowane zwiększenie produkcji wodomierzy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyWilk">Chciałbym zaakcentować, że właśnie w tej kolejności należy rozwiązywać sprawę oszczędności wody. Postulat wyposażenia mieszkań w wodomierze powtarza się od lat. Równocześnie jednak zwraca się uwagę na zupełnie niewystarczającą produkcję wodomierzy. Poza tym, w wielu budynkach i mieszkaniach praktycznie niemożliwa jest instalacja wodomierzy. Nie powinniśmy jednak rezygnować z poszukiwań mających na celu rozwiązanie problemu oszczędności wody. Dlatego w ostatniej kolejności przewiduje się możliwość instalacji wodomierzy także w mieszkaniach, z uwzględnieniem potrzeby radykalnego zwiększenia wielkości ich produkcji. Jeśli zrezygnujemy z podejmowania tego zagadnienia, to okaże się po roku, że znowu nic się nie da zrobić.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyWilk">Kolejny krąg zagadnień dotyczy potrzeby poszukiwania lepszych rozwiązań w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw gospodarki komunalnej w warunkach reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyWilk">Należałoby m.in. zastanowić się nad tym, czy nie zaniechać karania tych przedsiębiorstw za zanieczyszczania ściekami z kanalizacji miejskiej zbiorników wodnych. Jak wiadomo, zazwyczaj ścieki kanalizacji miejskiej, substancjami szczególnie agresywnymi, zanieczyszczają głównie inne przedsiębiorstwa, a kary muszą płacić przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej. Być może należy zatem wzmocnić te przedsiębiorstwa w ten sposób, aby mogły one pobierać opłaty od użytkowników ciągów kanalizacyjnych, a co za tym idzie, aby mogły się poczuć odpowiedzialne za gospodarkę ściekami. Stąd w projekcie opinii mówi się o konieczności pilnego zmodyfikowania przepisów dotyczących kar za ścieki odprowadzane kanalizacją miejską. Obecnie karami obciąża się przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, a gromadzone w ten sposób środki przekazuje na rzecz Funduszu Ochrony Środowiska i do budżetu rad narodowych. Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej nie mają możliwości samodzielnego realizowania bardzo kosztownych, dużych inwestycji, jak np. oczyszczalnie ścieków. Rozwiązaniem tych problemów może być umocnienie pozycji przedsiębiorstw gospodarki komunalnej jako gospodarzy urządzeń komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JerzyWilk">Od wielu lat brakuje chętnych do objęcia stanowisk kierowniczych w przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej. Kierownicy tych przedsiębiorstw w swojej codziennej pracy spotykają się z ostrymi słowami krytyki, nie mogąc równocześnie podejmować skutecznych działań.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JerzyWilk">W projekcie opinii przewiduje się, że Komisja otrzyma odpowiedź o sposobie realizacji omawianej problematyki, do końca 1988 r. Chciałbym zapytać posłów, czy nie jest to zbyt odległy termin na przygotowanie takiej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JerzyWilk">Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej domagały się, aby przywrócić im prawo obciążenia kosztami użytkowników ujęć wodnych także bez uzyskania ich zgody. Spółdzielczość mieszkaniowa ostro zaprotestowała przeciwko projektowi takich rozwiązań, w związku z czym odstąpiliśmy od rozpatrywania tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MieczysławSerwiński">26 maja br. nasza Komisja rozpatrywała już funkcjonowanie gospodarki komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MieczysławSerwiński">Dziś możemy dyskutować nad gotowym projektem opinii przygotowanym przez posła J. Wilka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławDąbrowski">Chciałbym ustosunkować się do problematyki kar za zanieczyszczanie ciągów kanalizacyjnych. Jak wiadomo, organem założycielskim przedsiębiorstw gospodarki komunalnej jest wojewoda. Szczebel wojewódzki zatem powinien być przede wszystkim zainteresowany w budowie i utrzymaniu w należytym stanie oczyszczalni ścieków. Zdarza się, że na danym terenie są oczyszczalnie ścieków, ale za niewłaściwe gospodarowanie nimi odpowiadają przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej. Przedsiębiorstwa te są żywotnie zainteresowane systematyczną rozbudową oczyszczalni ścieków. Są to jednak trudne inwestycje, a przy tym często nie przygotowane do realizacji i źle realizowane. Innym zagadnieniem jest problem odprowadzania zanieczyszczonych ścieków z zakładów pracy do kanalizacji miejskiej. Jak dotąd, głównym rozwiązaniem tych problemów jest stosowanie kar. Jednakże bez konsekwencji w pobieraniu kar od przedsiębiorstw będących źródłem zanieczyszczeń trudno mówić o rozwiązaniu problemów zanieczyszczenia środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławSerwiński">Zadaniem naszego posiedzenia jest przyjęcie opinii skierowanej do wiceprezesa Rady Ministrów Zbigniewa Szałajdy o ogólnych problemach gospodarki komunalnej. Nie musimy zatem w tekście opinii pisać o szczegółach zagadnień. Sądzę, że w odpowiedzi na naszą opinię ze strony rządu otrzymamy propozycje konkretnych rozwiązań. Powinniśmy zatem zwrócić tylko uwagę na główne kierunki niezbędnych działań. Nasze propozycje zostaną rozpatrzone przez rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#CezaryWolf">Sądzę, że przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej powinny uzyskać możliwość otrzymywania wpływów z tytułu kar, jakie nakładane są przez służby ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#CezaryWolf">Kolejna sprawa dotyczy wodomierzy. Zabiegałem już dawno o jak najszersze instalowanie tych urządzeń, które mogłyby wiele problemów rozwiązać. Odczuwamy od lat ostry niedostatek wodomierzy na rynku krajowym, gdyż w większości się je eksportuje. Podejrzewam, że nawet wtedy, gdy wodomierze będą dostępne, to nie spełnią one swej roli ze względu na zbyt niską cenę metra sześciennego wody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławSerwiński">Dlatego przewidujemy zastosowanie realistycznych rozwiązań w postaci trzech etapów wprowadzania wodomierzy. Powinniśmy przy tym pamiętać, że w ostatnim roku cena wody wielokrotnie wzrosła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechBudzyński">Na str. 3 projektu opinii mówi się o potrzebie złagodzenia przepisów sanitarnych, szczególnie na wsi, co by umożliwiło łatwiejszą organizację wysypisk. Nasza Komisja nie ma chyba dostatecznych podstaw do wystąpienia z takim wnioskiem. Powinniśmy raczej dążyć do pełnego przestrzegania przepisów. Wiemy wszyscy, jak katastrofalny jest stan środowiska naturalnego w kraju, jak niski jest poziom stosowania przepisów sanitarnych. Proponuję zatem skreślenie tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejAndraszak">Zagadnienia dzisiaj dyskutowane są mi doskonale znane od lat. Propozycje zawarte w projekcie opinii przygotowanej przez posła J. Wilka w pełni zadowalają przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej. Słusznie zwraca się uwagę, że to rady narodowe i wojewodowie mogą budować oczyszczalnie ścieków, a nie konkretne przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej. Bezzasadne więc wydaje się karanie tych przedsiębiorstw za niedostatki w oczyszczaniu ścieków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AdamKlusko">Na sprawy utrzymywania czystości w miastach należy spojrzeć kompleksowo. Konieczne jest więc uwzględnianie także problematyki wysypisk komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AdamKlusko">Rozwiązania wymaga też problem skupu i przerobu wszelkiego rodzaju surowców wtórnych. Dzisiaj na każdym kroku spotkać można sterty różnych odpadków, nikomu bowiem „nie opłaca się” skupować i przerabiać wielu elementów, które można wykorzystać ponownie w procesach produkcyjnych. Zaprojektowano np. piece spalające wszelkie produkty, są jednak kłopoty z ich systematyczną eksploatacją.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AdamKlusko">Obowiązuje w Polsce zakaz używania wody źródlanej dla celów przemysłowych. Zakaz ten jednak systematycznie nie jest przestrzegany, o czym powinniśmy przypomnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WłodzimierzKrajewski">Niedawno wizytowałem oczyszczalnie ścieków w Wołominie. Trzeba stwierdzić, że zainstalowane tam urządzenia niewiele mają wspólnego z oczyszczaniem ścieków. Zatrzymują one tylko duże odpadki, szmaty itp. Jest to zatem tylko przepompownia wody, a nie oczyszczalnia. Wiele powodów sprawia, że ścieki pompowane są do Zalewu Zegrzyńskiego, a stamtąd do wodociągu północnego. Wypływa stąd wniosek, że wybudowana wielkim kosztem inwestycje nie rozwiązuje sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefSzawiec">Istnieje obowiązek wnoszenia opłat za odprowadzanie nieoczyszczonych ścieków. W ten sposób można wymuszać na radach narodowych środki na rozbudowę oczyszczalni. Idzie o to, aby prezydent, albo wojewoda mogli z nadwyżek budżetowych przeznaczyć określoną kwotę na oczyszczalnie ścieków. W latach 1986–1990 przewiduje się wiele inwestycji, które poprawią sytuacje w zakresie oczyszczania ścieków.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JózefSzawiec">Nie ma zakazów używania wody źródlanej na cele przemysłowe. Są przepisy mówiące o dodatkowych opłatach, limitach itp., ale zakazu takiego prawo nasze nie przewiduje. Przepisy te skłaniać mają przemysł, aby korzystał z własnych ujęć wodnych, a nie z tych ujęć, które służą do celów komunalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntKubicki">W punkcie c) projektu opinii mówi się, że należy „śmielej poszukiwać możliwości instalacji wodomierzy w mieszkaniach”. Proponuję zamiast tego wprowadzić zapis, że „obowiązkowo należy przewidzieć w nowo budowanych mieszkaniach instalację wodomierzy”. Proponowane sformułowanie jest, w moim odczuciu, zbyt nieśmiałe i spowodować może odsunięcie w nieokreśloną przyszłość rozwiązanie problemu wodomierzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławSerwiński">Chciałbym zwrócić uwagę, że propozycja posła Z. Kubickiego może zablokować oddawanie mieszkań w nowych budynkach ze względu na brak wystarczającej liczby wodomierzy. Zanim więc zdecydujemy się na przyjęcie określonych sformułowań powinniśmy dobrze przemyśleć ewentualne skutki naszych propozycji. Chcąc bowiem dobrze, możemy doprowadzić do pogorszenia sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AntoniSamborski">W gminach bardzo ważnym problemem okazuje się lokalizacja wysypisk. Paradoksalnie złagodzenie przepisów sanitarnych przyczynić się może do podniesienia poziomu sanitarnego wsi. Ułatwi ono bowiem lokalizowanie i organizowanie wysypisk w ściśle określonych miejscach. Dzisiaj ze względu na ostre przepisy sanitarne dotyczące lokalizacji wysypisk komunalnych bardzo trudno jest je utworzyć. W efekcie śmieci wysypuje się do rowów, wywozi do lasu itp. Proponuję zatem, oby podtrzymać w naszej opinii zapis o potrzebie złagodzenia przepisów sanitarnych, co umożliwi łatwiejszą organizację wysypisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławSerwiński">W nawiązaniu do tej wypowiedzi chciałbym poinformować, że w naszym województwie przygotowujemy lokalizację dużego wysypiska, ale miejscowa ludność nie zgadza się na tę lokalizację i ostro protestuje. Doszło do tego, że nawet milicja ma trudności z zapanowaniem nad przejawami tego protestu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanDymarek">Projekt modyfikacji przepisów dotyczących gospodarki komunalnej jest już opracowany i przekazany został do Prezydium Rządu. Wiadomo, że to nie przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, lecz przemysł zanieczyszcza cieki wodne. Słuszny jest więc postulat, aby za zanieczyszczenia płacili na specjalne konto jego sprawcy i aby środki z tego konta przeznaczać na fundusz rozwoju wodociągów i kanalizacji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanDymarek">Druga sprawa dotyczy wodomierzy. Trzeba pamiętać, że postulat zainstalowania wodomierzy, tylko w nowo wybudowanych budynkach oznacza w ciągu bieżącej 5-latki konieczność przeznaczenia na ten cel 1–1,5 mln wodomierzy oraz wydatkowania kwoty około 500 mld zł. Propozycja, aby wodomierze były zainstalowane w każdym mieszkaniu, których mamy przecież kilkanaście milionów, wydaje się na razie nierealna.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanDymarek">Kolejna propozycja dotyczyła złagodzenia przepisów sanitarnych. Działanie takie nie leżą w kręgu naszych kompetencji. Zgadzam się z posłem W. Krajewskim, że oczyszczalnia w Wołominie nie spełnia już swoich funkcji i obecnie jest to tylko przepompownia.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanDymarek">W konkluzji chciałbym podkreślić, że propozycja zainstalowania wodomierzy w każdym mieszkaniu jest dzisiaj nierealna. Rozmieszczenie instalowania wodomierzy możemy przyjąć tylko jako pożądany kierunek działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyWilk">Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej nie otrzymują obecnie żadnych środków finansowych, gdy przemysł wprowadza do ścieków zanieczyszczenia. Nie powala to na poszukiwanie efektywnych rozwiązań w zakresie oczyszczania ścieków ze względu na brak środków finansowych. Rozwiązanie tego problemu mogą być różnorodne. Można karać za zanieczyszczenie ścieków same przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, mogą one pobierać kary od użytkowników zanieczyszczających ścieki itp.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyWilk">Obroniły się moje propozycje dotyczące potrzeby etapowego instalowania wodomierzy. Propozycja ta wynika z realnego spojrzenia na możliwości naszej gospodarki. Trudności nie mogą nas skłaniać do bezczynności. Trzeba śmielej poszukiwać możliwości instalowania wodomierzy nie tylko w osiedlach czy poszczególnych budynkach, ale także w mieszkaniach. Przełamywać musimy opory przejawiające się m.in. w formie pytań „czy to nie za duże koszty, czy to się nam rzeczywiście opłaci”? W różnych stosowane są rożne rozwiązania mające no celu kontrolowane użytkowanie wody w gospodarce komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyWilk">Wiele uwag zgłoszono wobec propozycji złagodzenia przepisów sanitarnych dotyczących organizacji wysypisk. Być może lepiej byłoby zamiast „złagodzić” użyć słowa „zmienić” te przepisy, w taki sposób, aby ułatwić organizowanie wysypisk, aby przeciwdziałać powszechnemu dzisiaj zjawisku wysypywania śmieci do rowów czy lasu. Dzisiaj zorganizowanie wysypiska gminnego wymaga m.in. utworzenia pasa ochronnego itp.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JerzyWilk">Konieczna jest pełna realizacja wniosków zawartych w materiale ministra budownictwa tak, aby realne było kształtowanie przez resort właściwych procesów i mechanizmów w zakresie gospodarki komunalnej. Brak precyzji, w tej sprawie może spowodować, że wspomniane wnioski pozostaną na papierze i po roku wszystkie te zagadnienia nadal będą aktualne. Na koniec chciałbym zapytać, czy słusznie zaproponowałem, aby informacja o sposobie realizacji problematyki stanowiącej przedmiot naszej opinii wpłynęła do Komisji do końca 1988 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MieczysławSerwiński">Nie powinniśmy zbytnio odkładać tej sprawy. Myślę, że ogólne zasady i kierunki rozwiązania wskazanych w opinii problemów można sformułować do końca 1987 r. odniesieniu do trudniejszych zagadnień, wymagających bardziej pogłębionych studiów powinien być przyjęty dłuższy termin ich opracowania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MieczysławSerwiński">W głosowaniu posłowie jednomyślnie przyjęli projekt opinii.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>