text_structure.xml
54.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StefanBołoczko">Dnia 15 lipca 1982 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Kledeckiego (SD), dokonała:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StefanBołoczko">- oceny realizacji dezyderatów Komisji w bieżącej kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StefanBołoczko">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele i Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Stanisławem Mlekodajem, Ministerstwa Handlu i Usług z wiceministrem Henrykiem Skrobiszem, Ministrem Handlu Zagranicznego z wiceministrem Władysławem Gwiazdą, Ministerstwa Spraw Zagranicznych z wiceministrem Marianem Dmochowskim, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu z zastępcą przewodniczącego Bogusławem Rybą, Głównego Komitetu Turystyki z zastępcą przewodniczącego Janem Pawlakiem, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dyrektorem generalnym Jerzym Pacho, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwa Oświaty i Wychowania, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StefanBołoczko">Otwierając obrady poseł Zbigniew Kledecki (SD) stwierdził, że w połowie VIII kadencji Komisja przystąpiła do oceny realizacji dezyderatów, których uchwalono już 49, z tego 32 dezyderaty dotyczyły problematyki ochrony zdrowia, 5 kultury fizycznej i sportu, 8 turystyki i 4 spraw związanych z wprowadzeniem reformy gospodarczej w kulturze fizycznej i turystyce.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StefanBołoczko">Komisja nie otrzymała odpowiedzi na 2 dezyderaty. Z otrzymanych odpowiedzi 6 uznano za niewystarczające i ponownie wystąpiono do resortów o ich uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StefanBołoczko">Realizację dezyderatów dotyczących ochrony zdrowia omówiła poseł Halina Koźniewska (bezp.): Dla oceny realizacji dezyderatów dotyczących problematyki ochrony zdrowia wykorzystano: sprawozdanie Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i uwagi NIK w sprawie realizacji dezyderatów, opracowanie resortu zdrowia nt. węzłowych zadań tego resortu w 1962 r., informacje resortu zdrowia z maja br. o realizacji podwyżki płac pracowników służby zdrowia i opieki społecznej w 1982 r. Opierano się również o rozeznanie własne i wizytacje terenowych grup poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StefanBołoczko">Podzielam pogląd Najwyższej Izby Kontroli, że ocena przedstawiona przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej rzetelnie i wyczerpująco przedstawia działania podjęte przez resort w celu realizacji dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StefanBołoczko">W dziedzinie opieki psychiatrycznej został opracowany, zgodnie z sugestiami Komisji doraźny i długofalowy program poprawy. Kontrole NIK wykazują jednak, że w 5 województwach nie opracowano w ogóle takich programów, a niektóre województwa - mające takie programy, zbyt marginesowo potraktowały problematykę rozwoju pośrednich form lecznictwa psychiatrycznego. Tempo realizacji zadań doraźnych było słabe. Na ogólną liczbę 124 zadań doraźnych przekazanych do realizacji w 1981 r. we wszystkich województwach zrealizowano tylko 13. Stwierdzono nieprawidłowości w pracy pełnomocników ministra powołanych do realizacji zadań doraźnych w psychiatrii. W 10 województwach pełnomocnicy ci nie dokonali oceny realizacji zadań doraźnych, co nie pozwoliło na ustalenie przyczyn występujących opóźnień.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StefanBołoczko">W wystąpieniu skierowanym do Instytutu Psychoneurologicznego Zespół NIK postawił wniosek o uwiarygodnienie list pełnomocników oraz dokonanie zmian organizacyjnych ich pracy jak też o podjęcie niezbędnych działań w celu urealnienia programów wojewódzkich. Wystąpiono ponownie o ustalenie liczby osób przebywających w oddziałach psychiatrycznych, a kwalifikujących się do domów pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#StefanBołoczko">Pragnę zwrócić się z zapytaniem, czy zalecenia pokontrolne NIK-u zostały wprowadzone w życie i w jaki sposób?</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#StefanBołoczko">Jedną z przyczyn niedomagań w funkcjonowaniu pomocy doraźnej i podstawowej jest nieprawidłowe zatrudnienie lekarzy w tych działach. W 1980 r. tylko 422 lekarzy było zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin w pomocy doraźnej, natomiast w formie tzw. godzin lekarskich aż 4400 lekarzy. Komisja sygnalizowała potrzebę poprawy struktury zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych pomocy doraźnej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#StefanBołoczko">Z badań NIK wynika, że zatrudnienie lekarzy w podstawowej opiece zdrowotnej nie uległo poprawie, a często nawet pogorszeniu. Resort informuje nas, że podejmuje działania organizacyjne, mające na celu poprawę struktury lekarzy, przede wszystkim w lecznictwie podstawowym i doraźnym. W tym celu ustalono m.in. preferencje płacowe dla tych grup lekarzy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#StefanBołoczko">Nie w pełni zrealizowano postulaty Komisji domagające się zrównania średnich zarobków osób zatrudnionych w służbie zdrowia ze średnimi zarobkami w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#StefanBołoczko">W oparciu o opinie środowiska przewiduje się dalsze doskonalenie przepisów płacowych pracowników służby zdrowia i opieki społecznej, a szczególnie korektę stawek, dodatku służbowego i innych dodatków. Zwracam się z pytaniem co zrobiono do tej pory w sprawie korekty płac w lecznictwie podstawowym?</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#StefanBołoczko">Dezyderaty Komisji dotyczące poprawy realizacji inwestycji służby zdrowia i opieki społecznej, mimo konsekwentnych działań i wysiłków kierownictwa resortu zdrowia, nie są realizowane.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#StefanBołoczko">Komisja widzi potrzebę uzupełnienia programu operacyjnego i ujęcia w nim inwestycji niezbędnych dla rozwoju przemysłu farmaceutycznego oraz przemysłu wykonującego sprzęt i aparaturę medyczną. Wnioskowaliśmy powołanie pełnomocnika rządu, którego żądaniem byłoby koordynowanie realizacji programu operacyjnego przez wszystkich jego wykonawców. Zdaniem Komisji pełnomocnik ten winien być wyposażony w odpowiednie kompetencje i instrumenty ekonomicznego działania.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StefanBołoczko">Program rozwoju ochrony zdrowia został wykonany w latach 1971–1981 w zakresie inwestycji dotyczących szpitali ogólnych i klinicznych w 20,4%, lecznictwa psychiatrycznego w 8,8%, pomocy społecznej w 8%.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StefanBołoczko">W 1981 r. zadania inwestycyjne w zakresie inwestycji dla szpitali ogólnych, klinicznych i psychiatrycznych wykonane zostały w 48,8%, a pomocy społecznej w 35,2%. Stosunkowo dobrze zrealizowano plan remontów kapitalnych, który wykonano w 99,5%. W związku z tym, że przeważająca część (75%) naszej bazy szpitalnej to budynki stare, należałoby zwiększyć nakłady na remonty kapitalne i bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#StefanBołoczko">Kilka dezyderatów Komisji poświęcone było sprawom poprawy zaopatrzenia w leki, sprzęt i aparaturę medyczną oraz środki sanitarne. Prezydium Rządu, w wyniku naszych opinii, zobowiązało w maju bież. roku zainteresowane resorty do zapewnienia niezbędnych środków na import z II obszaru płatniczego zarówno gotowych leków, jak i surowców. Pomimo przeznaczenia, dostępnych w danej chwili środków dewizowych, potrzeby lecznictwa nie zostały zaspokojone w dostatecznym stopniu. Krytyczna sytuacja zaopatrzenia w leki i artykuły sanitarne była również przedmiotem obrad operacyjnego sztabu antykryzysowego w sierpniu 1981 r. Sztab ten zatwierdził szereg wniosków, skierowanych do ministra przemysłu chemicznego i lekkiego, a dotyczących zapewnienia pełnej i rytmicznej realizacji niezbędnych materiałów i surowców do produkcji leków.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#StefanBołoczko">Opracowano doraźny program inwestycyjno-modernizacyjny oparty na adaptacji niektórych obiektów z inwestycji wstrzymanych. Postanowiono ograniczyć produkcję niektórych artykułów na rzecz leków oraz włączyć w tę produkcję zakłady rzemieślnicze. Upoważniono ministra przemysłu chemicznego do podjęcia niezbędnych rozwiązali organizacyjno-ekonomicznych dla intensyfikacji produkcji surowców i produktów organicznych niezbędnych dla leków. Ponadto w październiku 1981 r. Prezydium Rządu rozpatrzyło przepracowany projekt programu minimum potrzeb służby zdrowia i opieki społecznej, który określa zadania doraźne na 1982 r. oraz kierunki działania na 1982 r.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#StefanBołoczko">W lipcu bież. roku przedłożono długofalowy program rozwoju przemysłu farmaceutycznego na lata 1981–1985, nie został on jednak ostatecznie zatwierdzony wobec konieczności dostosowania tego programu do reformy gospodarczej. Pragnę zapytać ministra przemysłu chemicznego jakie są perspektywy zatwierdzenia tego programu?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#StefanBołoczko">Zaopatrzenie placówek służby zdrowia w materiały do radiodiagnostyki były przedmiotem jednego z dezyderatów Komisji. Komisja postulowała, wobec alarmującej sytuacji, podjęcie natychmiastowych działań w tym zakresie. Trzeba przyznać, że w wyniku podjętych przedsięwzięć nastąpiła wyraźna poprawa zaopatrzenia szpitali w błony rentgenowskie i odczynniki do wywoływania tych błon. Artykuły te objęte zostały programem operacyjnym. Ostatnio dostawy przebiegają rytmicznie i bez zakłóceń. Służba zdrowia otrzymuje w bież. roku 114 aparatów rentgenowskich, a potrzeby wynoszą 135. Dla uzupełnienia dostaw sprowadzono 60 aparatów rentgenowskich z NRD i Węgier oraz 20 aparatów do badań małoobrazkowych CSRS.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#StefanBołoczko">Ocenę realizacji dezyderatów dotyczących turystyki i wypoczynku przedstawił Jan Słomski: Komisja wystąpiła w tych sprawach z 8 dezyderatami. Zostały one w zasadzie zrealizowane. Należałoby jednak, aby Komisja spowodowała przyspieszenie opracowania ustawy o rozwoju turystyki i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#StefanBołoczko">Do ministra spraw zagranicznych skierowano dezyderat w sprawie niewłaściwego traktowania obywateli polskich przez służby graniczne Czechosłowacji i NRD. Mimo przyjęcia otrzymanych w tej sprawie odpowiedzi, chciałbym zapytać, jak obecnie przedstawia się sytuacja na przejściach granicznych. Wystosowaliśmy dezyderat w sprawie zaopatrzenia Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w przenośne radiotelefony i inny niezbędny sprzęt. Odpowiedź na ten dezyderat została przyjęta, ale nie wiemy, jak aktualnie przedstawia się wyposażenie GOPR-u w ten sprzęt.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StefanDziedzic">W dezyderacie postulującym poprawę zaopatrzenia GOPR w sprzęt Komisja zwróciła uwagę na potrzebę zapewnienia dostaw tego sprzętu z II obszaru płatniczego, jak wynika z otrzymanej z GKFiS odpowiedzi, zrobiono w tej dziedzinie wiele. Naczelnik GOPR twierdzi, że w ub. roku otrzymano 150 radiotelefonów, a w roku bież. GOPR ma otrzymać dalsze 100 sztuk tych urządzeń. W 1981 r. zrealizowano w całości zaległe zakupy niezbędnego sprzętu ratowniczego z II obszaru płatniczego, przy czym potraktowano ten import na równi z importem sprzętu medycznego i leków. Jak przedstawia się aktualnie import urządzeń dla GOPR, gdyż podobno limity dewizowe zostały przyznane, a Bank Handlowy robi trudności z ich uruchomieniem.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StefanDziedzic">W sprawie sytuacji na przejściach granicznych powiadomiono nas, że zostało zawarte porozumienie o współdziałaniu służb przygranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StefanDziedzic">Podnieśliśmy w tym samym dezyderacie sprawę funkcjonowania radiotelefonów na odpowiedniej częstotliwości fal. Z otrzymanych odpowiedzi wynika m.in., że np. GOPR w Bielsku Białej zawarł w tej sprawie porozumienie ze służbami WOP.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StefanDziedzic">Poseł prosi o poinformowanie Komisji, jak przedstawia się obecnie bezpieczeństwo turystów w górach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefRóżański">Dobrze się stało, że prezydium Komisji podjęło decyzję o dokonaniu analizy realizacji dezyderatów, gdyż w ub. kadencji Komisja nasza odbyła najwięcej posiedzeń, uchwaliła najwięcej dezyderatów, ale realizacja postulatów Komisji wahała się w granicach od 7 do 20%. Uważam, że nie tylko w połowie kadencji, ale co rok należałoby analizować realizację uchwalonych dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JózefRóżański">Na kilka dezyderatów Komisja nie uzyskała odpowiedzi. Byłoby celowe, aby zainteresowane resorty wyjaśniły przyczyny tego stanu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JózefRóżański">Przedmiotem wielu dezyderatów Komisji była sprawa integracji lecznictwa. W odpowiedziach stwierdzano, że na przeszkodzie tej integracji stoi CRZZ. Obecnie nie ma już CRZZ, ale nie ma również postulowanej integracji lecznictwa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JózefRóżański">Nie zostały uporządkowane sprawy dotyczące Aeroklubu PRL. Do tej chwili nie wiadomo, czy Aeroklub podlega MON, czy innemu resortowi. Trzeba tę sprawę jednoznacznie uregulować, aby nie dochodziło do takich sytuacji, że ekipa spadochroniarzy, która ma za miesiąc wyjechać na mistrzostwa świata, nie dysponuje środkami na zakup adidasów. Była informacja, że w roku bież. zorganizowanych zostanie więcej obozów dla skoczków spadochronowych. O ile mi wiadomo, liczba tych obozów nie zwiększyła się, gdyż nie ma środków na pokrycie kosztów wyżywienia uczestników.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JózefRóżański">W związku z dezyderatem dotyczącym współpracy służb przygranicznych chciałbym stwierdzić, że może i nastąpiła w tej dziedzinie pewna poprawa, ale nadal mają miejsce rzeczy niezbyt zrozumiałe. I tak np. 41 międzynarodowy spływ kajakowy - największa impreza tego rodzaju w świecie - odbywał się na trasie Nowy Targ - Czorsztyn i Krościenko - Nowy Sącz, a więc pominięto najpiękniejszy odcinek, tj. przełom Dunajca, gdyż nie osiągnięto odpowiedniego porozumienia między zainteresowanymi władzami granicznymi.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JózefRóżański">Uważam, że nasze władze powinny stale czuwać nad sprawą stosunków przygranicznych, bo czasem po prostu czyjeś niedbalstwo powoduje poważne straty - również moralne.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JózefRóżański">Jako członek Rady Naczelnej GOPR chciałbym podziękować za pozytywne załatwienie dezyderatu w sprawie radiotelefonów. Obecnie łączność GOPR jest na tyle skuteczna, że i inne służby z niej korzystają.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewKledecki">Chciałbym wyjaśnić, że dwa dezyderaty, na które nie otrzymano odpowiedzi, były skierowane do Rady Państwa. Jeden dotyczył projektu ustawy o związkach zawodowych, a drugi - utworzenia komisji zdrowia i turystyki przy radach narodowych wszystkich szczebli. Na dezyderat w sprawie wykorzystania środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia otrzymaliśmy odpowiedź, którą można by nazwać cząstkową. Minister Rybicki zapowiedział mianowicie, że obszernej odpowiedzi na dezyderat udzieli minister zdrowia, a tymczasem minister zdrowia do tej chwili na dezyderat nie odpowiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przez cały okres kadencji co jakiś czas Komisja kieruje dezyderaty do rządu w sprawie inwestycji służby zdrowia. Uchwalamy je zazwyczaj po kolejnym stwierdzeniu niekorzystnej sytuacji w tej dziedzinie. Otrzymujemy odpowiedzi raczej optymistyczne, a następnie okazuje się, że inwestycje nie są realizowane. Uważam, że należy wreszcie zakończyć to „mijanie się” między potrzebami a efektami rzeczowymi podejmowanych inwestycji. Trzeba dokonać generalnej oceny materialnej służby zdrowia i nakreślić realny plan realizacji inwestycji, uwzględniający potrzeby najpilniejsze i długofalowe. Wiceminister S. Mlekodaj w odpowiedzi na interpelację poselską stwierdził na jednym z posiedzeń Sejmu, że plan inwestycyjny służby zdrowia zostanie w br. wykonany. Tymczasem już obecnie wiemy, że realizacja tego planu jest wysoce niezadowalająca. Trzeba zatem dokonać oceny możliwości wykonawczych realizacji inwestycji służby zdrowia - tak, abyśmy byli przekonani, że zrobiono wszystko, co było możliwe, dla poprawy bazy lecznictwa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W związku z dezyderatami dotyczącymi turystyki chciałabym zwrócić uwagę na warunki odbywania podróży koleją. To, co się obecnie dzieje na kolei, każe dosłownie bić na alarm. Wszędzie są potworne brudy - w wagonach, toaletach, pomieszczeniach restauracyjnych. Służby kolejowe trzeba w dużej części po prostu wymienić. Często się zdarza, że konduktor nie zabiera pasażerów, mimo że ma wolne miejsca. Informuje się podróżnych, że nie ma kuszetek, a po drodze za dodatkową opłatą 100 zł kuszetkę można otrzymać. Wagony sypialne często chodzą puste, a chętnym do nabycia biletów tłumaczy się - niezgodnie z prawdą - że są to miejsca zarezerwowane dla posłów. Nawet w relacjach zagranicznych konduktorzy nie dbają o podstawowe warunki podróżowania turystów. Uważam, że powinniśmy wspólnie z Komisją Komunikacji i Łączności zanalizować sytuację na kolejach. Sprawami tymi powinna się również zainteresować Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Chcę prosić przedstawiciela GKT o wyjaśnienie, kto i w jaki sposób wysyła ludzi za granicę na imprezy sportowe. Ci, którzy pojechali do Hiszpanii na „Mundial”, mieli być ludźmi zasługującymi w pełni na zaufanie. Tymczasem jeszcze na terenie kraju podróżowali w stanie upojenia alkoholowego, zachowywali się fatalnie, a - jak wiemy - część z nich w ogóle na „Mundial” nie dojechała i pozostała za granicą. Wyjeżdżają na różne imprezy ludzie, którzy nam robią za granicą bardzo złą opinię, opowiadając niestworzone historie o sytuacji w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Chciałabym zapytać ministra H. Skrobisza, kto wpadł na pomysł wprowadzenia niereglamentowanej sprzedaży alkoholu. Była to fatalna decyzja. Obecnie obywatele, którzy zamierzają kupić butelkę alkoholu na kartki, napotykają w kolejkach tłum pijaków i mętnych typów masowo kupujących alkohol, aby go potem sprzedać w melinach po podwójnej cenie. Ogół społeczeństwa bardzo źle przyjął decyzję w sprawie zniesienia reglamentacji alkoholu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewKledecki">Propozycja w sprawie odbycia wspólnego posiedzenia z Komisją Komunikacji i Łączności na temat warunków podróżowania kolejami jest bardzo słuszna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefRóżański">Chciałbym zapytać, dlaczego resort komunikacji tak utrudnia życie turystom. Ostatnio podniesiono np. stawki za przewóz koleją rowerów i kajaków do takiej wysokości, że turyści po prostu nie mogą sobie na przewóz tego sprzętu pozwolić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefaMatyńkowska">Mechanizm dezyderatów i opinii jest miernikiem skuteczności działania Komisji. Mówię o tym m.in. w związku z naszym dezyderatem w sprawie działalności Pogotowia Ratunkowego. Komisja przyjęła w swoim czasie odpowiedź na ten dezyderat - z tym, że po roku miała powrócić do przedstawionych w nim problemów. Tymczasem w jednym z ostatnich numerów „Polityki” w obszernym artykule o Pogotowiu Ratunkowym przedstawiono sytuację tak dramatyczną, jaka była powodem wystosowania przez Komisję dezyderatu. Znaczyłoby to, że mimo zapowiedzi resortu, nic się w prawie lekarskiej pomocy doraźnej nie zmieniło na lepsze. Chciałabym w związku z tym zapytać, jak resort ocenia aktualny stan funkcjonowania pomocy doraźnej? Czy nadal obowiązuje opłata 20 zł za wezwanie Pogotowia Ratunkowego? I wreszcie - jak resort zareagować na krytykę sformułowaną w artykule „Polityki”?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZenonaKuranda">Realizację dezyderatów i opinii przyjętych przez Komisję należy ocenić w zasadzie pozytywnie. Jednak odpowiedzi bywają często ogólnikowe, nawet gdy resort zgadza się z naszym zdaniem. W związku z tym bardzo ważne jest, by stale dokonywać oceny realizacji dezyderatów. Uważam równocześnie, że resorty powinny informować nas na bieżąco o spełnieniu postulatów Komisji. Tylko w ten sposób posłowie będą dysponować pełnym obrazem sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKledecki">W odpowiedzi na dezyderat z czerwca 1980 r. poinformowano nas, że budowa obiektu Centralnej Przychodni Sportowo-Lekarskiej zostanie rozpoczęta w 1981 r. Czy tak się stało? Jak wygląda realizacja dezyderatu nr 8 ze stycznia 1981 r. w sprawie stosowania w budownictwie materiałów szkodliwych dla zdrowia? W odpowiedzi na dezyderat z września 1981 r. przeczytaliśmy, że do końca 1981 r. nastąpi dostawa określonej tam liczby samochodów ciężarowych i dostawczych. Czy było to zrealizowane? Jeśli nie jest możliwe odpowiedzenie na tak szczegółowe pytanie w dniu dzisiejszym, to może otrzymamy informację w najbliższych dniach. Bolesna jest wymowa odpowiedzi na dezyderat nr 46. Dowiadujemy się, że w naszym kraju mlekiem płynącym nie da się zorganizować jednej szklanki mleka dziennie dla każdego dziecka chodzącego do szkoły.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZbigniewKledecki">Wymaga również wyjaśnienia sprawa wykorzystania tomografów komputerowych. Mamy ich w kraju tylko dwa, lecz oba zlokalizowano bardzo blisko siebie, tak że w pozostałych regionach kraju nie ma możliwości korzystania z ich usług. Światowa norma przewiduje, że jedno takie urządzenie powinno przypadać na 3 mln mieszkańców. Co w związku z tym zamierza uczynić resort? Ponadto miałem prywatną informację od przedstawiciela firmy Siemens, iż tomografy, którymi dysponujemy, nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZbigniewKledecki">W odpowiedzi na dezyderat nr 33 dotyczący nadzoru nad prywatną praktyką lekarską i spółdzielniami lekarskimi, resort podał, że w projekcie wstępnym ustawy o urzędzie ministra zdrowia został umieszczony przepis mówiący o takim nadzorze. Jednak w projekcie tym owego punktu nie znalazłem.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ZbigniewKledecki">Zgodnie z decyzją Prezydium Rządu resort zdrowia ma dysponować odpisami z wpływów dewizowych pochodzących z zatrudnienia polskich lekarzy za granicą. Ile dewiz faktycznie otrzymano do tej pory?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ZbigniewKledecki">Według informacji resortu żadna z inwestycji służby zdrowia nie została wstrzymana, jednak do tej pory nie zaczęto budowy sanatorium pulmonologicznego w Rabce, ani szpitala uzdrowiskowego dla dzieci w Busku. Dlaczego? Jak wygląda sytuacja z remontem pawilonu „Barbórka” w Iwoniczu?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ZbigniewKledecki">Członek Zespołu Doradców Sejmowych, członek PAN Tadeusz Orłowski: W dezyderacie nr 1 Komisja domaga się ułatwień dla naukowców biorących udział w kongresach międzynarodowych. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że nie pozostaje to w gestii resortu, którego nie można obciążać za to, czego spełnić nie może. Również postulaty zawarte w dezyderacie nr 12 przekraczają kompetencje ministra zdrowia. Problematyka organizacji badań naukowych znajduje się w gestii ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki. Niewątpliwie nie jest słuszne inne traktowanie uczelni i instytutów resortowych. Obecnie mamy sytuację, w której szkoły wyższe otrzymują poważne zamówienia na prace badawcze, jednak - z wyjątkiem prac dla „Polfy” - wysokość kwot, jakie mogą one z tego tytułu uzyskać, jest ograniczona. W rezultacie uczelnie są niedofinansowane, lecz pieniądze, które są przydzielone - nie mogą zostać wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#ZbigniewKledecki">Szereg dezyderatów dotyczy statusu spółdzielni inwalidów. Nie jestem prawnikiem i nie wiem, czy w Polsce znana jest kategoria stowarzyszenia wyższych użyteczności. Jeśli tak, to byłoby celowe, aby spółdzielnie inwalidów zostały zaliczone do tej kategorii, bo w ten sposób zostałyby one zwolnione od podatku.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#ZbigniewKledecki">Dezyderat nr 35 porusza m.in. problem urazów, proponując by rząd wpłynął na społeczeństwo, żeby wszyscy bardziej uważali. Widać z tego, że adresat jest źle określony, bowiem apel należy kierować nie do rządu, lecz do społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#ZbigniewKledecki">Wiceminister spraw zagranicznych Marian Dmochowski: Ruch osobowy na granicy jest przedmiotem stałej wagi resortu. Na skutek wprowadzonych ograniczeń w grudniu ub. roku ruch ten zmalał, a więc mniejsza jest ilość różnego rodzaju incydentów. Wpływają jednak do nas skargi i każdą z nich dokładnie analizujemy, zwracamy szczególną uwagę na przypadki naruszania norm prawnych, czy też zasad etycznych.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#ZbigniewKledecki">Ostatnio ze strony CSRS zostały podjęte decyzje o ograniczeniu ruchu indywidualnego. Staraliśmy się zabezpieczyć przynajmniej wyjazdy związane z wypadkami losowymi, z małym ruchem granicznym i turystyką zorganizowaną. Ruch indywidualny jest ograniczany ostatnio również przez NRD.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#ZbigniewKledecki">Współuczestniczymy w opracowaniu porozumienia w sprawie ruchu granicznego z CSRS.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#ZbigniewKledecki">Różnego rodzaju ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu wojennego są stopniowo łagodzone. Ubolewać należy nad tym, że zaprzyjaźnione z nami kraje socjalistyczne dyskryminują naszych obywateli.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#ZbigniewKledecki">Przedstawiciel Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego Mirosław Czeszek: W perspektywicznym programie rozwoju przemysłu farmaceutycznego przewidziane są inwestycje związane z rozwojem produkcji leków, artykułów sanitarnych i sprzętu medycznego. Program ten przedłożono rządowi i został on od strony merytorycznej przyjęty, a ostateczne zatwierdzenie nastąpi po dostosowaniu go do zasad reformy gospodarczej. Prace w tym zakresie zostały podjęte przez nasz resort.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#ZbigniewKledecki">Rada Ministrów podjęła decyzję, że część inwestycji związanych z programem rozwoju przemysłu farmaceutycznego znajdzie się w inwestycjach centralnie bilansowanych, a inne w planach szczegółowych, przy zastosowaniu odpowiednich ulg podatkowych dla tych inwestycji. Taka zasada stosowana jest w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#ZbigniewKledecki">Wiceminister handlu wewnętrznego i usług Henryk Skrobisz: Na dezyderat nr 29 z 7 lipca 1981 r. dotyczący zaopatrzenia ludności w mydło, proszki do prania i środki sanitarne udzielono odpowiedzi. Dezyderat ten potraktowano Z całą powagą. Produkcja tych artykułów umieszczona została w programach operatywnych, których realizacja nie przebiega jednak w pełni zadowalająco, ale staramy się egzekwować konsekwentnie ilości dla nas przeznaczone. Nie możemy obiecać zwiększenia norm przydziału w II półroczu br., nie mamy ku temu podstaw. Prześlemy Wysokiej Komisji aktualne dane dotyczące produkcji podstawowych środków sanitarnych.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#ZbigniewKledecki">Reglamentacja alkoholu wprowadzona została pod presją społeczną. Od pół roku szereg instytucji i organizacji wnioskowało zniesienie tej reglamentacji, m.in. mieliśmy wnioski Komitetu Przeciwalkoholowego. W rezultacie tych opinii przyjęliśmy rozwiązania kompromisowe, nie zdecydowaliśmy się jednak na wprowadzenie cen równowagi za alkohol pozakartkowy, gdyż musiałaby ona wynosić 800 do 1000 zł za butelkę. Cena alkoholu w wolnej sprzedaży jest o 40% wyższa od alkoholu reglamentowanego. Chcemy prosić o cierpliwość, są to pierwsze dni i może sprawa sama się ureguluje. Mamy dostateczna zapasy alkoholu. Gdybyśmy nie opanowali tej fali konsumentów, która się zwiększyła po wprowadzeniu wolnej sprzedaży, trzeba będzie podjąć inne decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykRafalski">Składam wniosek na ręce pana ministra o przywrócenie wyłącznie reglamentowanej sprzedaży alkoholu. Przez 5 miesięcy reglamentacji mieliśmy w miastach spokój. Od 1 lipca, po wprowadzeniu wolnej sprzedaży widzimy mnóstwo pijaków na ulicach miast i miasteczek. Czy musimy płacić aż taką cenę za zniesienie reglamentacji. Moim zdaniem, zniesienie reglamentacji alkoholu powinno być ostatnie, a nie pierwsze wśród artykułów reglamentowanych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykRafalski">Byłem świadkiem w dzielnicy Widzew-Wschód w Łodzi, kiedy odważny sprzedawca wyszedł na ulicę do kolejki i oświadczył, że nie będzie sprzedawał alkoholu robotnikom w kombinezonach. Ile jednak było w tej kolejce osób pracujących, które nie chodzą w kombinezonie? Stawiam wniosek o powrót do reglamentowanej sprzedaży alkoholu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefRóżański">Wiele osób uważa, że decyzja o zniesieniu reglamentacji alkoholu ma swój aspekt polityczny. Był w kraju spokój, dlaczego mamy sami stwarzać warunki dla zakłócania tego spokoju.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JózefRóżański">W zaopatrzeniu w środki czystościowe obserwuje się pewną poprawę otwartą jednak nadal sprawą jest zaopatrzenie w środki dezynfekcyjne i dezynsekcyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaKoźniewska">Reprezentuję podobny pogląd jak poseł H. Rafalski. Jestem wybrana do podkomisji, która ma pracować nad projektem ustawy przeciwalkoholowej. Uważam, że odpowiedź wiceministra handlu wewnętrznego jest bardzo ogólnikowa. Decyzje podejmowane były pod presją pewnych środowisk, ale ogólnego odczucia społecznego nie wzięto pod uwagę. Czy minister nie widzi tabunów pijaków, które chodzą po mieście po 1 lipca, po wprowadzeniu wolnej sprzedaży alkoholu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HannaBusko">Opowiadam się za całkowitą reglamentacją alkoholu. Czyja to była inicjatywa: resortu czy władz wojewódzkich? Na kartki sprzedaje się najgorsze gatunki alkoholu, a bardziej atrakcyjne w wolnej sprzedaży, a więc jest to zwykły drenaż pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZenonaKuranda">Co jest z zamiennikami za alkohol, całkowicie ich brak. Zamienniki te powinny być sprzedawane w sklepach alkoholowych, ażeby klient mógł mieć prawo wyboru.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wydaje się, że rząd popełnia ten sam błąd co kiedyś tłumacząc nam, że pieniądze uzyskane z wolnej sprzedaży alkoholu przeznaczane będą na podwyżki płac dla najniżej zarabiających oraz na podwyżki rent. Jest to niemoralna argumentacja, czy z przestępstwa mamy czerpać pieniądze na takie cele? Przestańmy szermować takimi argumentami, że chcemy pomóc polskiej rodzinie przez podwyżkę cen alkoholu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Rozmawiałam z robotnikami zatrudnionymi w fabrykach w Milanówku, którzy są oburzeni podjęciem decyzji o wolnej sprzedaży alkoholu, uważają że jest to decyzja społecznie nieuzasadniona. Czy przeliczamy koszty, jakie wzrost spożycia alkoholu spowoduje poprzez wzrost wypadków na drogach, wzrost zachorowań, degenerację i demoralizację młodzieży i dzieci?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewKledecki">W krajach kapitalistycznych takich np. jak Szwecja i Finlandia jest wprowadzona swoista reglamentacja alkoholu, nie bójmy się więc takiej reglamentacji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewKledecki">Wczoraj na wspólnym posiedzeniu Komisji poświęconym rozpatrzeniu projektu ustawy przeciwalkoholowej słyszała wypowiedź wiceministra sprawiedliwości, który stwierdził, że nie ma u nas alkoholów niskoprocentowych, ponieważ zwyczajem polskim jest picie alkoholu wysokoprocentowego. Przecież to jest tragedia, że taką właśnie wypowiedź słyszymy z ust przedstawiciela rządu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewKledecki">Wiceminister handlu wewnętrznego i usług Henryk Skrobisz: Jeśli dobrze zrozumiałem wczorajszą wypowiedź wiceministra T. Skóry, to mówił on z ubolewaniem o tym, że w Polsce jest zwyczaj picia wysokoprocentowych alkoholi. Jestem przekonany, że taka, a nie inna była intencja wypowiedzi przedstawiciela rządu. Sprawa nie jest prosta. Nie mamy możliwości importu wina, po prostu nie mamy na ten cel odpowiednich środków płatniczych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewKledecki">A czy nie moglibyśmy takich środków uzyskać za import naszej wódki?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HenrykSkrobisz">Wbrew pozorom nie jest tak łatwo obecnie ulokować naszą wódkę na zagranicznych rynkach. Myślę, że sprawa reglamentacji alkoholu będzie mogła być przedmiotem dyskusji na posiedzeniach powołanej wczoraj podkomisji do spraw rozpatrzenia ustawy o zwalczaniu alkoholizmu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#HenrykSkrobisz">Na temat reglamentacji alkoholu są bardzo zróżnicowane opinie. My, jako resort handlu, nie jesteśmy zainteresowani ani wprowadzeniem reglamentacji, ani jej zniesieniem. Podejmując decyzję o częściowym zniesieniu reglamentowanej sprzedaży alkoholu liczono, że tą drogą uda się przeciwdziałać bimbrownictwu i melinom. Przeanalizujemy zgłoszone dzisiaj wnioski i być może podejmiemy w tej sprawie dodatkowe decyzje.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#HenrykSkrobisz">Sytuacja z zamiennikami na alkohol nie jest prosta. Mamy duże trudności z importem kawy. To samo dotyczy herbaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefRóżański">Dlaczego musimy szukać na zamienniki takich artykułów, jak kawa i herbata? Mamy przecież dosyć cukru. Czy nie można by wprowadzić słodyczy jako zamiennika za kartki alkoholowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykRafalski">Chcielibyśmy wiedzieć, czy wiceminister H. Skrobisz powiadomi kierownictwo resortu o postulatach naszej Komisji w sprawie przywrócenia reglamentacji alkoholu i czy otrzymamy w tej sprawie pisemne wyjaśnienie. Jeśli nie, to jeszcze dzisiaj gotowi jesteśmy uchwalić odpowiedni dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HenrykSkrobisz">Oczywiście, przekażę ministrowi opinię Komisji. Chcę jeszcze raz podkreślić, że zdania na temat reglamentacji alkoholu są bardzo zróżnicowane. Nie widzimy możliwości wprowadzenia słodyczy jako zamienników za alkohol, gdyż zaopatrzenie w słodycze ulega również pogorszeniu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#HenrykSkrobisz">Wiceprzewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu Bogusław Ryba: Import sprzętu z II obszaru płatniczego nie kształtuje się w br. tak pomyślnie, jak w 1981 r. Nie tylko dla GOPR, ale dla potrzeb całego resortu nie mamy środków na import z tego obszaru. Mamy nadzieję, że sytuacja ulegnie pewnej poprawie w II półroczu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#HenrykSkrobisz">Kontraktacja skuterów śnieżnych zgodnie z zapewnieniami - zostanie przeprowadzona w IV kwartale br.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#HenrykSkrobisz">Umowa o współpracy służb zagranicznych naszej i czechosłowackiej została już uzgodniona na wszystkich szczeblach. Oczekujemy, że umowa ta zostanie podpisana jesienią br.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#HenrykSkrobisz">Zgadzam się, że konieczne jest uregulowanie statusu prawnego GOPR, a także zmiana systemu wynagrodzeń. Zamierzamy podnieść płace w GOPR jeszcze latem br.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#HenrykSkrobisz">Istotnie sporty samolotowe nie uczestniczą w systemie stypendialnym, ale nie uczestniczą w nim też i inne dyscypliny sportowe. Sprawa jest dyskusyjna. Chciałbym podkreślić, że również komisja sejmowa nie zajęła w tej sprawie oficjalnego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#HenrykSkrobisz">Aeroklub PRL jest formalnie podporządkowany Ministerstwu Komunikacji. Jeśli Komisja uważa to za niesłuszne, może warto byłoby przeprowadzić odpowiednie rozmowy z Aeroklubem, przy ewentualnym udziale przedstawicieli resortu komunikacji i GKKFiS, Nie rozpoczęto jeszcze budowy centralnej przychodni sportowo-lekarskiej.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#HenrykSkrobisz">Poseł Józef Różański (SD) prosi, aby w planie pracy Komisji na rok przyszły uwzględnić problemy sportów lotniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StefanDziedzic">Czy nie ma jeszcze decyzji w sprawie budowy heliportu w Zakopanem?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogusławRyba">Według dotychczasowych ustaleń nie przewiduje się innych rozwiązań w zakresie obsługi rejonów górskich przez helikoptery, niż stosowane obecnie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BogusławRyba">Poseł Zbigniew Kledecki (SD) przekazuje na ręce przewodniczącego GKKFiS wyrazy uznania trenerom, szkoleniowcom i zawodnikom z okazji zdobycia przez polskich sportowców srebrnego medalu na „Mundialu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogusławRyba">Mamy w kraju wspaniałych zawodników i trenerów, którzy - o ile stworzy się im odpowiednie warunki - potrafią wykazać się bardzo dobrymi osiągnięciami w sporcie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BogusławRyba">Zastępca przewodniczącego Głównego Komitetu Turystyki Jan Pawlak: Dezyderaty Komisji pomogły resortowi w załatwieniu wielu spraw związanych z przygotowaniem sezonu turystycznego i łagodzeniem skutków podwyżek cen w turystyce.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BogusławRyba">GKT przedłożył Komisji bieżącą informację o stanie przygotowań do sezonu turystycznego, przeprowadzoną w oparciu o badania w kilkunastu dużych zakładach pracy. Okazało się, że można zapewnić niemal pełne uczestnictwo dzieci szkolnych w koloniach i obozach, natomiast nie w pełni zostaną wykorzystane ośrodki wczasowe. W końcu lipca br. GKT przygotuje kolejną ocenę przebiegu sezonu Turystyczno-Wczasowego na podstawie spotkania z przedstawicielami 200 zakładów pracy. Po zakończeniu sezonu przedstawimy ocenę, która - jak sądzimy - będzie użyteczna dla przygotowania sezonu zimowego i letniego w r. 1983.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#BogusławRyba">Prace nad projektem ustawy o turystyce i wypoczynku są już daleko zaawansowane.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#BogusławRyba">Około 50% turystów, którzy wyjechali do Hiszpanii na „Mundial” nie dojechało do Hiszpanii, a pozostało „po drodze”, tj. w RFN i Francji. Nie czujemy się odpowiedzialni za ten fakt, bo GKT dokonuje jedynie sprzedaży usług turystycznych, nie przeprowadza natomiast selekcji zgłaszających się osób. Początkowo na „Mundial” miało wyjechać 1000 kibiców. Ostatecznie wyjechało 600 osób, którym paszporty wydało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Warto jednak sobie uświadomić, że te 50% nie są to osoby, które prosiły za granicą o azyl polityczny. Na razie możemy tylko stwierdzić, że nie wróciły one razem z wycieczką, nie jest jednak wykluczone, że wrócą w późniejszym terminie.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#BogusławRyba">W pełni zgadzam się z opiniami o zachowaniu się naszych turystów za granicą. Dotyczy to również turystów w krajach socjalistycznych. W bież. roku Bułgarzy poszli nam bardzo na rękę i przyjęli aż 150 tys. turystów z Polski. Tymczasem pierwsze wiadomości o tych wyjazdach są bardzo negatywne. Notujemy przypadki, że na namiotach wywieszano emblematy „Solidarności”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykRafalski">Przy przygotowywaniu ustawy o turystyce i wypoczynku zwrócić trzeba szczególną uwagę na to, by korelowała ona z ustawami dotyczącymi reformy gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Turystów wyjeżdżających za granicę należy przestrzegać, iż wroga agitacja prowadzona za granicą może być uznana przez kraje, które odwiedzają, za godzącą w interesy tych krajów. W takim przypadku polscy turyści mogą być po prostu odsyłani z powrotem do kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StefanDziedzic">Sytuacja w turystyce jest nieco paradoksalna. Jest to jedyną dziedzina, w której podaż oferowanych usług przekracza aktualnie popyt. Wydaje się, że pewną winę za ten stan rzeczy ponoszą nasze środki masowego przekazu, które bezustannie głoszą, jak to niezwykle drogo kosztuje w tym roku w Polsce wypoczynek, zapominając, że zostały na te cele uruchomione odpowiednie fundusze socjalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławMlekodaj">Ministerstwo przedłożyło Komisji informację pisemną na temat realizacji dezyderatów uchwalonych w tej kadencji. W tym gronie nie muszę szczegółowo tłumaczyć, że warunki w jakich dezyderaty były przyjmowane oraz realizowane - były szczególne. W związku z tym pragnę podziękować za wyrozumiałość w ocenie. W wystąpieniu poseł H. Koźniewskiej zostały wyeksponowane cztery grupy problemów: 1) sytuacja w psychiatrii, 2) zatrudnienie lekarzy, w tym zwłaszcza pomocy doraźnej, 3) inwestycje, 4) finansowanie działalności naukowej.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławMlekodaj">W ramach całego lecznictwa, sytuacja w lecznictwie psychiatrycznym jest najbardziej żenująca. Znając realia nie mogę zapewniać, że ulegnie ona szybkiej poprawie. Chciałbym jednak poinformować bardziej szczegółowo, aniżeli było to możliwe w notatce o działaniach podjętych w roku 1981 i w pierwszych miesiącach roku bieżącego:</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#StanisławMlekodaj">- zwiększono liczbę pełnomocników, przez co na jednego pełnomocnika przypada obecnie mniejsza liczba województw;</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#StanisławMlekodaj">- uściślono zadania pełnomocników;</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#StanisławMlekodaj">- niezależnie od przewidywanej reformy płac, która ma faworyzować psychiatrów, doraźnie przeznaczono 40 mln zł na podwyżkę wynagrodzeń dla lekarzy i innych pracowników medycznych, ponadto przyznano 500 etatów na wzmocnienie tej służby; będziemy badać czy środki te doprowadzą do zwiększenia zatrudnienia psychiatrów - w ostatnich latach przybywało rocznie tylko 200 osób.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#StanisławMlekodaj">Sądzę, że uda nam się rozpocząć w ten sposób proces poprawy. Dopiero w I kwartale przyszłego roku będziemy w stanie ocenić na ile zmienia się sytuacja i wówczas złożymy Komisji pełną informację w tej sprawie. Nie zapominamy równocześnie o niezwykle trudnych warunkach pobytu chorych w szpitalach psychiatrycznych. Problem ten Komisja niedawno szczegółowo rozpatrywała. Ponadto jedna trzecia łóżek jest ponad normę, natomiast w szpitalach tych pracuje proporcjonalnie - znacznie mniej pielęgniarek aniżeli w innych placówkach szpitalnych.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#StanisławMlekodaj">Sprawa doraźnej pomocy - a zwłaszcza rozmieszczenia kadr. Pogotowie ratunkowe opiera się przede wszystkim na dyżurach lekarzy zatrudnionych etatowo w innych działach. Dezyderat Komisji szedł w kierunku zwiększenia zatrudnienia etatowego. Przed resortem stoi jednak dylemat - gdzie zmniejszyć, aby zwiększyć zatrudnienie w pomocy doraźnej? W odczuciu środowiska winno się przesunąć część kadr z przemysłowej służby zdrowia. Nie wydaje się to takie jednoznaczne. Przeprowadzamy obecnie analizę rozmieszczeń i weryfikacji kadr - zaznaczam, nie ma to nic wspólnego z polityką - co pozwoli ocenić, czy są rezerwy. Do pogotowia nie można kierować stażystów bezpośrednio po studiach. Winni w nim być lekarze doświadczeni, najlepiej ze specjalizacją internistyczną, chirurgiczną, ginekologiczną lub pediatryczną. Jeżeli myślimy o etatyzacji, to trzeba zdecydować, na jakie specjalności mamy się nastawić. Znaczna podwyżka wynagrodzeń za dyżury zmniejszyła - choć nie rozwiązała zupełnie - trudności z pozyskaniem lekarzy do służby w pomocy doraźnej.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#StanisławMlekodaj">W ubieg. roku 2900 karetek typu fiat, 600 karetek typu nysa, samochody dostawcze - 33 nysa i 107 żuków, 20 autobusów i 20 mikrobusów. Przemysł mógłby dostarczyć więcej, lecz brak środków w budżetach terenowych. Dotyczy to również innego sprzętu, np. autobus dostosowany do prowadzenia walki z gruźlicą kosztuje 7,8 mln zł.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#StanisławMlekodaj">Poprawiamy system organizacyjny pomocy doraźnej. Dostrzegamy tu zwłaszcza dwa słabe punkty:</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#StanisławMlekodaj">- pogotowie stanowi „klapę bezpieczeństwa” dla lecznictwa podstawowego;</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#StanisławMlekodaj">- w służbie dyspozytorskiej zatrudnieni są pracownicy z wykształceniem średnim lub podstawowym, felczerzy bądź pielęgniarki, którzy nie są zdolni do właściwej oceny potrzeby wyjazdu - nie tak jak w MO, gdzie oficer dyżurny musi mieć wysokie kwalifikacje.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#StanisławMlekodaj">Ten stan rzeczy usiłujemy zmienić przez rozszerzenie świadczeń podstawowej służby zdrowia na godziny popołudniowe i nocne oraz dając samochody. W ten sposób dyspozytor Pogotowia Ratunkowego może od razu, korzystając z tego samego radiotelefonu, powiadomić rejestrację przychodni o przypadku, w którym nie chodzi o pomoc doraźną, lecz pomoc w ogóle, do której chory ma oczywiście prawo. Nie możemy natomiast - mimo wielu postulatów zgłaszanych przez środowisko pogotowia - karać za wszystkie nieuzasadnione wyjazdy. Dotyczy to właśnie tych nieszczęsnych „20 złotych”. Przecież matka nie może odpowiadać za złe rozpoznanie.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#StanisławMlekodaj">Mamy trudności z realizacją wielu inwestycji, ze względu na brak środków finansowych. W przypadku niektórych szpitali, przedsiębiorstwa budowlane domagają się przemnożenia ustalonych poprzednio kosztów przez współczynnik 4 a nawet 5. Pertraktacje idą w kierunku urealnienia tego współczynnika tak, by wynosił on 2–2,5, nie wiadomo jednak, czy dadzą one rezultat. Trzeba podkreślić, że maleją, mimo wzrostu funduszu płac - wpływy z NFOZ-u. Nie ma w tej chwili możliwości, by określić jak będzie wyglądał plan inwestycyjny na najbliższe lata. Mamy tylko pewność, że będą realizowane inwestycje rozpoczęte.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#StanisławMlekodaj">Portu dla helikopterów w Zakopanem budować nie będziemy - rozważamy wykorzystanie lotniska w Nowym Targu, które położone jest centralnie w stosunku do Tatr, Gorców i Pienin.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#StanisławMlekodaj">Resort zdrowia czyni wszystko, aby włączyć do planu inwestycje służby zdrowia w szerokim znaczeniu, a więc także dotyczące przemysłu pracującego na rzecz służby zdrowia. Nie mamy jednak na to wielkiego wpływu. Podobnie rzecz wygląda w przypadku produkcji leków i środków opatrunkowych. Dążyliśmy, aby uzyskać pełne zaspokojenie zapotrzebowania co najmniej na 700 podstawowych asortymentów. Zostały one włączone do programów operacyjnych, ale - jak na razie - plan nie jest wykonywany.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#StanisławMlekodaj">W sprawie polepszenia systemu organizacji i finansowania badań naukowych pracujemy wspólnie z resortem nauki i PAN. Udało nam się uzyskać tylko jedno: rewaloryzację środków, która jednak i tak nie wystarczy - rzeczowo środki te będą znacznie mniejsze niż przed kilku laty. Nie możemy jednak dać więcej, aniżeli wynika z ustawy budżetowej. Od 1 września wzrosną prawdopodobnie uposażenia pracowników naukowych na uczelniach, zaś być może od początku przyszłego roku w instytutach resortowych.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#StanisławMlekodaj">Przy pomocy komisji Rady Naukowej oraz PAN rozpatrzyliśmy postęp w badaniach nad stanem zdrowia społeczeństwa. W wyniku oceny proporcji między badaniami podstawowymi i stosowanymi dokonaliśmy manewru, który zwiększa środki na te ostatnie.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#StanisławMlekodaj">Rzeczywiście jest rozbieżność między planami a ich realizacją. W przeszłości bowiem plany robione były w innych warunkach, a realizacja przebiegała w zupełnie odmiennych. Sporządzono je pod potrzeby, a nie pod faktyczne ekonomiczne możliwości ich wykonania. Będziemy starali się określać nasze potrzeby, ale plany ustawiać bardziej realnie w oparciu o nasze obiektywne możliwości. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przy ogromnej podwyżce cen w budownictwie będziemy musieli ograniczyć nasze plany rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#StanisławMlekodaj">Nie udzieliliśmy jeszcze odpowiedzi na dezyderat dotyczący wykorzystania środków NFOZ, odpowiedź tę prześlemy dodatkowo. Zmierzamy do zniesienia opłat za przywołanie pogotowia, ale musimy znaleźć możliwość rekompensowania tych wpływów do budżetu z innych źródeł.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#StanisławMlekodaj">Przyznaliśmy preferencje płacowe dla lecznictwa podstawowego. Nie uzyskaliśmy jednak jeszcze wyraźnego przełomu. Nie tak łatwo jest bowiem działać ekonomicznymi środkami w warunkach kryzysu. Mamy pewne rezerwy funduszu płac, które chcemy przeznaczyć na dodatkowe podwyżki dla lecznictwa podstawowego, psychiatrycznego i innych najtrudniejszych specjalizacji, ale uruchomimy je po pełnym rozeznaniu obecnych wyników reformy płac.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#StanisławMlekodaj">Naszą odpowiedź na artykuł w „Polityce” prześlemy do wiadomości Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#StanisławMlekodaj">Budowa centralnej poradni sportowej była w planie terenowym i nie weszła obecnie do planu.</u>
<u xml:id="u-28.22" who="#StanisławMlekodaj">Rzeczywiście aparatura tomografii komputerowej nie jest dobrze wykorzystywana. Staramy się osiągnąć poprawę w tym zakresie. Tylko 4 ośrodki: Łódź, Lublin, Wrocław i Gdańsk nie mają tomografów. Przypuszczamy, że w najbliższym czasie otrzymają tę aparaturę.</u>
<u xml:id="u-28.23" who="#StanisławMlekodaj">W projekcie ustawy o urzędzie ministra zdrowia przewiduje się prowadzenie nadzoru nad praktyką prywatną lekarzy. Na razie nie mamy wpływu na ceny pobierane za usługi lekarskie w praktyce prywatnej, ale będziemy starali się rozeznać sytuację.</u>
<u xml:id="u-28.24" who="#StanisławMlekodaj">Sanatorium pulmonologiczne w Rabce jest inwestycją CRS, nieujętą w planie centralnym, może być więc budowane ze środków pozaresortowych.</u>
<u xml:id="u-28.25" who="#StanisławMlekodaj">Przewodniczący obradom poseł Zbigniew Kledecki (SD): Są wypowiadane opinie, iż uchwalenie 49 dezyderatów w połowie kadencji to zbyt dużo. Nie jest tak źle. Dzięki tym dezyderatom udało się załatwić wiele nabrzmiałych problemów i tylko dwie sprawy: inwestycje i zaopatrzenie w leki nie zostały rozwiązane do końca, ale mamy nadzieję, iż w tym zakresie osiągniemy wkrótce bardziej widoczny postęp.</u>
<u xml:id="u-28.26" who="#StanisławMlekodaj">Systematyczne korelowanie przez Komisję realizacji uchwalonych przez nią dezyderatów jest potrzebne i będzie kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-28.27" who="#StanisławMlekodaj">Oczekujemy przesłania nam na piśmie odpowiedzi w sprawie oceny pracy tomografów komputerowych i wykorzystania środków NFOZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HenrykRafalski">Komisja prowadzi już korespondencję z posłem T. Młyńczakiem i wicepremierem J. Ozdowskim na temat ukierunkowania działalności firm polonijnych na rzecz poprawy zaopatrzenia resortu zdrowia w sprzęt i aparaturę medyczną.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#HenrykRafalski">Ministerstwo Handlu Zagranicznego powinno bardziej wnikliwie analizować wnioski o wydanie koncesji na tę działalność. Nie może być sytuacji, że produkcja spodni sztruksowych konkuruje z produkcją aparatury do przetaczania krwi. Wydaje się, że poszczególne komisje powinny opiniować wnioski o wydanie koncesji dla firm polonijnych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#HenrykRafalski">Zwracam się do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie tych spraw na zakończenie posiedzenia poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD) zaproponowała uchwalenie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie rozpatrzenia zasadności zniesienia reglamentacji alkoholu.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#HenrykRafalski">Komisja upoważniła swoje prezydium do opracowania tego dezyderatu - w przypadku, jeśli stanowisko resortu handlu wewnętrznego, które ma zostać przedstawione Komisji zgodnie z obietnicą wiceministra H. Skrobicza, nie będzie zadowalające.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>