text_structure.xml 54 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StefanDziedzic">Dnia 19 maja 1982 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyły:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StefanDziedzic">- funkcjonowanie oraz kierunki rozwoju gospodarki turystycznej na tle reformy gospodarczej i przygotowania do letniego sezonu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StefanDziedzic">W posiedzeniu wziął udział przewodniczący Głównego Komitetu Turystyki Jan Cisowski oraz przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Komunikacji, Ministerstwa Leśnictwa, Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i - Techniki, Ministerstwa Obrony Narodowej, Biura Pełnomocnika Rządu ds. Reformy Gospodarczej, Centrali Turystycznej „Orbis”, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz Polskiego Związku Motorowego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StefanDziedzic">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Główny Komitet Turystyki oraz koreferat poseł Barbary Koziej-Żukowej (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StefanDziedzic">Uzupełniając przedłożone materiały wiceprzewodniczący GKT Edgar Kaczmarek stwierdził, iż komitet skoncentrował się na czterech zasadniczych problemach. Obejmują one: podstawowe założenia systemu ekonomiczno-finansowego, osłonę socjalną uczestnictwa w turystyce i wypoczynku, działalność legislacyjną oraz system zarządzania gospodarką turystyczną. Chodzi o ustalenie kierunków reformy gospodarczej w turystyce, zgodnych z ogólną reformą, a zarazem dostosowanych do specyfiki tej dziedziny.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StefanDziedzic">Omawiając zasadnicze cechy systemu ekonomiczno-finansowego w turystyce mówca uwypuklił: zasadę równości działania i rozwoju dla wszystkich jednostek zajmujących się turystyką niezależnie od ich podporządkowania organizacyjnego; zasadę systemu ekonomiczno-finansowego w przedsiębiorstwie wielozakładowym, która powinna obowiązywać na każdym szczeblu zakładu; ceny usług w turystyce, które winny być cenami umownymi, ustalanymi przez jednostki usługowe samodzielnie (zasada ta nie powinna być jednak zastosowana do usług krajowych o charakterze socjalnym, gdzie należy stosować ceny regulowane oraz do usług świadczonych cudzoziemcom, gdzie ceny ustalone byłyby na bazie cen światowych i dla usług w zakresie turystyki kwalifikowanej, które powinny być objęte cenami urzędowymi z odpowiednią dopłatą z budżetu); propozycję utworzenia dwóch dodatkowych funduszów: odtwarzania wyposażania i ryzyka handlowego; zwolnienie usług turystycznych od podatku obrotowego (przedsiębiorstwa świadczące tego rodzaju usługi należałoby także zwolnić od płacenia innych podatków o charakterze cenotwórczym np. od nieruchomości) oraz obok utrzymania funduszy celowych, dostosowanie funduszu rozwoju do specyfiki rozwoju przedsiębiorstw turystycznych, a zwłaszcza biur podróży.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StefanDziedzic">Fundusz rozwoju tworzony byłby z części zysku do podziału całości odpisów amortyzacyjnych, dodatnich różnic cen występujących w turystyce zagranicznej oraz wpłat za reklamę. Fundusz ten przeznaczony byłby na spłatę kredytów inwestycyjnych, wpłaty z tytułu ujemnych różnic cen występujących w turystyce zagranicznej, finansowania reklamy oraz na zakupy inwestycyjne z importu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#StefanDziedzic">Mówca stwierdził, że dotychczasowe doświadczenia uzasadniają konieczność zachowania obecnego systemu finansowania inwestycji z importu i systemu gromadzenia środków na centralnym funduszu dewizowym. Dlatego proponowano utrzymanie centralnego funduszu dewizowego turystyki. Środki gromadzone na tym funduszu przeznaczy się na inwestycje, zakupy importowe, finansowanie turystyki wyjazdowej oraz reklamę i akwizycję zagraniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#StefanDziedzic">Przejęcie zasady pełnego rozliczania kosztów i samofinansowania, a także cen zaopatrzeniowych i innych, wskazuje na możliwość dalszego obniżania się liczby uczestników turystyki zorganizowanej i indywidualnej. Sytuacja ta wymaga interwencji ze strony państwa. Rada Ministrów uchwałą z 9 kwietnia br. upoważniła uspołecznione zakłady pracy do dokonania w bieżącym roku dodatkowego 2-procentowego odpisu na zakładowy fundusz socjalny, niezależnie od rekompensat. Szacuje się, że zakładowe fundusze socjalne zostaną dodatkowo zasilone sumą ok. 4,2 mld zł. Pozwoli to na lepsze zaspokojenie potrzeb wypoczynku dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie wypoczynku pracowników. Ponadto Rada Ministrów podjęła 22 kwietnia uchwałę w sprawie dalszej eksploatacji ośrodków wczasowych związków zawodowych i organizacji społecznych, która w konsekwencji zapewnia pokrycie przez budżet państwa (suma w granicach 150–200 mln zł) strat wynikłych z okresu zawieszenia działalności. W dniu 29 kwietnia Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie funduszu wczasów pracowniczych, która zapewnia dofinansowanie ze środków budżetu państwa wczasów dla emerytów i rencistów oraz wczasów profilaktycznych, w wysokości ok. 1,2 mld zł. Ponadto GKT podjął decyzję o udzieleniu PTTK pomocy finansowej w kwocie ponad 150 mln zł, przeznaczonej na dofinansowanie działalności statutowej, szkolenia kadr, rozbudowę oraz konserwację szlaków turystycznych i rozwój najtańszych form turystyki kwalifikowanej. GKT dofinansuje także sumą 1,2 mld zł, (środki centralnego funduszu inwestycji socjalnych) modernizację i remonty bazy zakładowej i FWP, kwota ta pozwoli także dokończyć niektóre bardziej zaawansowane inwestycje turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#StefanDziedzic">Wiceprzewodniczący GKT wskazał, że średnia płaca w turystyce nie jest wysoka. Aby znaleźć kadry dla biur turystycznych komitet będzie starał się skorygować dotychczasowe zasady, w szczególności zaś przepisy dotyczące ograniczenia wzrostu średniej płacy, zaniżania udziału załogi w zysku oraz przerzucania ciężaru wypłat rekompensat, zwalnianych pracownikom, na zakład pracy. Utworzono specjalny zespół, który aktualnie zajmuje się tymi problemami.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#StefanDziedzic">Koreferat przedstawiła poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD): Aby zaspokoić w maksymalnym stopniu potrzeby wypoczynkowe i poznawcze społeczeństwa - konieczne jest zreformowanie organizacji i zasad funkcjonowania całej sfery usług turystycznych, dostosowanie ich do podstawowych kierunków reformy gospodarczej. Jest to problem o tyle skomplikowany, że w sferze usług niematerialnych, a więc i w turystyce, nie da się automatycznie przenosić rozwiązań systemowych, jakie przyjmuje się w sferze materialnej. Tym niemniej gospodarka turystyczna musi się liczyć z rachunkiem ekonomicznym, co powinno się przejawiać w efektach pracy przedsiębiorstw turystycznych, w ich rozwoju i stwarzaniu lepszych warunków ludziom tam zatrudnionym. Ma to istotne znaczenie motywacyjne i w konsekwencji sprzyja podnoszeniu jakości świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#StefanDziedzic">W zarządzeniu ministra finansów z 31 grudnia 1981 r. przewidziano stworzenie scentralizowanego funduszu rozwoju turystyki oraz ustalono, iż ryzyko handlowe i odtworzenie wyposażenia powinno się znaleźć w kosztach. Byłoby wskazane zwolnienie przedsiębiorstw turystycznych z obowiązku odprowadzania amortyzacji do budżetu oraz zwolnienie ich z podatku obrotowego i podatku od nieruchomości, a także stworzenie funduszu modernizacyjno-remontowego i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#StefanDziedzic">Baza turystyczna - chociaż zbudowano ostatnio szereg nowych obiektów hotelowych - generalnie jest zaniedbana i niedostateczna. Na 387.425 miejsc noclegowych - 112.509 to miejsca na kempingach, a 188.944 stanowią miejsca noclegowe w domach wycieczkowych, schroniskach młodzieżowych i pokojach gościnnych. Właściwe działania w zakresie systemu podatkowego i docelowe zabezpieczenie określonych funduszy sprzyjać powinno gromadzeniu środków na remonty, modernizację i kontynuowanie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#StefanDziedzic">Dla gospodarki turystycznej istotne znaczenie mieć będą ceny, marże i fundusze przedsiębiorstw turystycznych, prawidłowa gospodarka majątkiem trwałym, polityka kredytowa, uwzględniająca funkcję i znaczenie społeczne turystyki, a także zasady opodatkowania oraz kursy walut.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#StefanDziedzic">Wydaje się konieczne, aby Główny Komitet Turystyki określił kierunki działania w odniesieniu do baz zakładowych. Chodzi też o to, aby środki przeznaczone na fundusz socjalny wykorzystywać skuteczniej np. zastanowić się nad sposobem i potrzebą utrzymywania obiektów po sezonie. Trzeba także ściśle określić zasady działania terenowej administracji w sprawach turystyki, aby było to zgodne z przepisami nowej ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#StefanDziedzic">11 i 12 maja podkomisja wizytowała województwo nowosądeckie. Mówczyni przedstawiła refleksje z tej wizytacji. Przedsiębiorstwa starają się ogranicza zatrudnienie, lepiej wykorzystywać kadrę pracowniczą, ograniczać także nadmiernie bogaty wystrój obiektów turystycznych. Sygnalizowano przykłady przesadnej etatyzacji, zmniejszania zadań inwestycyjno-modernizacyjnych, nieprawidłowego wykorzystania czasu zatrudnionych. Konieczna wydaje się większa swoboda kierownictw przedsiębiorstw w dziedzinie polityki kadrowej i gospodarowania funduszem płac. Przedsiębiorstwa starają się ograniczać administrację. Zlikwidowano np. wojewódzkie przedsiębiorstwo gospodarki turystycznej. Nie rozwiązano jednak sprawy informacji turystycznej. A jest to rzecz ważna i wymagająca ustalenia źródeł jej finansowania. Wydaje się, że podaż usług turystycznych przekracza obecnie popyt, ale z braku informacji może to być zjawisko względne. W czasie wizytacji zwracano uwagę na konieczność ograniczania pośrednictwa. Należy sądzić, że lokalne władze terenowe i przedsiębiorstwa turystyczne same mogłyby spełniać te funkcje.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#StefanDziedzic">Nowe zasady gospodarowania ujawniły wiele niedostatków, jak np. brak analizy kosztów, nierealne kalkulacje cen, unikanie usług nierentownych, choć poszukiwanych przez turystę, zaniechanie remontów. Są też zjawiska korzystne, takie jak poprawa efektywności wykorzystania własnej bazy, rozwój zyskownych usług, lepsza obsługa klienta.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#StefanDziedzic">Przed nadchodzącym sezonem należałoby rozwiązać kilka zasadniczych problemów. Chodzi o transport towarów i zaopatrzenia dla turystów; dostawy materiałów budowlanych na inwestycje i remonty; uzyskanie dodatkowych środków czystości; zwrot transportu, który został przejęty przez jednostki zmilitaryzowane. Trzeba też określić, skąd czerpać środki na pokrycie strat, jeśli są one związane ze społecznym charakterem usług turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#StefanDziedzic">Istnienie kilku przedsiębiorstw turystycznych sprzyja rozwijaniu zdrowej konkurencji, ale wzajemne dublowanie się nie bywa skuteczne. Należy też dokładnie przeanalizować, na jakiej podstawie ustalono ceny, gdyż poszczególne przedsiębiorstwa żądają za organizowane przez siebie wczasy sumy, które znacznie się od siebie różnią.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#StefanDziedzic">Istotny jest też problem infrastruktury i związków między przedsiębiorstwem turystycznym a władzą terenową. Chodzi o zwiększenie samodzielności gmin w zakresie finansowania inwestycji komunalnych, bez czego trudno mówić o właściwych warunkach wypoczynku. Nie można stwarzać od nowa jednostek, które są samodzielne, czekają na dyrektywy, polecenia i pieniądze, wypracowane przez kogo innego. Byłoby to sprzeczne z duchem reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#StefanDziedzic">Trzeba także ustalić sprawę wpływów do budżetów terenowych z przedsiębiorstw - na potrzeby ogólne, z których korzystają także wczasowicze i turyści.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#StefanDziedzic">Władze wojewódzkie zwracały uwagę na funkcjonowanie schronisk wysokogórskich, które - ich zdaniem - nie dadzą sobie rady z samodzielnością i samofinansowaniem. Zgłoszono też uwagi dotyczące cen za usługi przewodników: z opłaty 1.700 zł dziennie przewodnik otrzymuje tylko 800 zł, a turyści uciekają od tak drogo skalkulowanych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#StefanDziedzic">Większą samodzielność powinni posiadać kierownicy obiektów turystycznych, którzy muszą być bezpośrednio zainteresowani efektami ekonomicznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#StefanDziedzic">Przewidując rozwój turystyki, trzeba zastanowić się nad formami uzyskiwania i zagospodarowania obiektów turystycznych, budowanych i eksploatowanych przez różne zakłady pracy. Główny Komitet Turystyki powinien dokonać inwentaryzacji obiektów i ustalić wespół z Komisją Planowania i Ministerstwem Finansów kierunki postępowania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#StefanDziedzic">Istnieje groźba, że ze względu na różne oszczędności może dojść do nieprzestrzegania zasad ochrony środowiska. W zakresie tym niezbędne jest określenie kierunków postępowania zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem. Góry, morza, jeziora są trwałą wartością narodową i nie mogą ulegać bezmyślnej dewastacji. Trzeba ustalić, kto odpowiada za należyte utrzymanie dróg, kto chronić ma i konserwować szlaki turystyczne, jaki będzie system opłat za korzystanie z niektórych urządzeń i obiektów w terenie chronionym. W czasie wizytacji poselskiej wskazywano na bezmyślność w projektowaniu niektórych inwestycji komunalnych. Ochrona środowiska i zachowanie walorów przyrody - to niezbędne działania na rzecz społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#StefanDziedzic">Rozwój sytuacji politycznej w kraju doprowadził do zastopowania turystyki międzynarodowej, chociaż zainteresowanie Polską wcale nie osłabło. Już dziś trzeba więc myśleć o odtworzeniu turystyki zagranicznej, która przynosi poważne dochody. Należy rozpatrzyć relację przelicznika bankowego w rozliczeniach z biurami podróży, określić zasady turystyki przyjazdowej w odniesieniu do turystów z krajów arabskich, utrzymać placówki zagraniczne i w przyszłości lokować je na poszczególnych rynkach, zależnie od potrzeb. Powinien też zostać zweryfikowany system cen za usługi nie świadczone przez biura podróży, określić zasady turystyki polonijnej, rozważyć możliwość tworzenia turystycznych przedsiębiorstw polonijnych w kraju. Wydaje się także konieczne zwrócenie uwagi na sytuację ekonomiczną pracowników turystyki, których płace kształtują się poniżej średniego poziomu płac w Polsce, nie stanowiąc żadnej motywacji dla zatrudnienia w tych przedsiębiorstwach pracowników o wysokich kwalifikacjach i odpowiednich ambicjach zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekHanowiecki">Główny Komitet Turystyczny przedstawił posłom informacje na temat bieżących przygotowań do sezonu turystycznego. Celem organizatorów jest zapewnienie przynajmniej takich warunków wypoczynku i utrzymania takiej wielkości ruchu turystycznego, jak w roku ubiegłym. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie wypoczynku dzieciom, rodzinom wielodzietnym i osobom samotnie wychowującym dzieci. Najważniejsze zadanie - to konieczność zapobiegania tendencjom spadkowym, chociaż należy się liczyć z tym, że wiele osób z różnych powodów na urlop w tym roku nie wyjedzie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekHanowiecki">Organizatorzy turystyki koncentrują się na działaniach koordynacyjnych, na zapewnieniu jak najlepszego zaopatrzenia turystów i umożliwieniu jak najlepszych warunków komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekHanowiecki">Ostatnie decyzje uchyliły ograniczenia dotyczące wyjazdów turystycznych do krajów socjalistycznych i umożliwiają spędzenie tam urlopów zarówno grupowo, jak i na podstawie paszportów indywidualnych. Nie ma natomiast dotychczas decyzji reaktywujących wyjazdy turystyczne do krajów kapitalistycznych. 2 maja br. uchylone zostały ograniczenia w przyjazdach do Polski, będą one miały miejsce na takich samych zasadach jak przed 13 grudnia. Będą to także przyjazdy specjalistyczne, polowania dewizowe itd. Ustalone zostały obowiązkowe stawki dzienne: normalna 15 dolarów, ulgowa 7 dolarów, specjalna (m.in. dla dzieci i młodzieży) - 3,5 dolara. Nasza turystyka jest w stanie przyjąć w swojej bazie ok. 1,5 mln młodych turystów i ok. 2,5 mln osób dorosłych w okresie od czerwca do września.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekHanowiecki">Aby umożliwić odpowiednio wczesne przygotowanie rozdziału towarów i żywności Główny Komitet Turystyki ze sporym wyprzedzeniem opracował szacunkowe prognozy przemieszczania turystów w rozbiciu na poszczególne miesiące. Jest to podstawa przygotowania szczegółowych rozdzielników przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług. Przygotowano też odrębne zasady zaopatrzenia obozów i kolonii.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekHanowiecki">W odniesieniu do kartek pozostawiono obowiązek przekazywania przez dorosłych 1 kg mięsa i 0,25 kg masła z przydziałów kartkowych podczas korzystania z 14-to dniowych wczasów. Dzieci i młodzież zwolniono z tego obowiązku. Natomiast turyści indywidualni, aby móc coś kupić w miejscu turystycznego wyjazdu - muszą najpierw uzyskać pieczątkę z miejscowości, w której zamieszkują na stałe, a następnie postarać się o stempel oraz rejestrację kartki tam, gdzie będą spędzali urlop. Ten tryb jest zdaniem GKT dużym utrudnieniem dla turystów. Należy się też liczyć z innymi trudnościami, m.in. w nabywaniu artykułów przemysłowych i turystycznych (sprzęt turystyczny, kierowany będzie zresztą w pierwszym rzędzie do wypożyczalni) oraz takich utensyliów wczasowych, jak olejki do opalania. Niepokoi niedostatek środków czystości.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekHanowiecki">Inny problem stanowi gospodarka paliwami i opałem. GKT wystąpił z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej o zmianę zasad przydziału paliwa dla turystów indywidualnych i umożliwienie im skoncentrowania zakupów w miesiącach letnich. Podjęto też starania o dostawy paliwa dla komunikacji oraz węgla dla prywatnych stołówek, wydających turystom obiady. Decyzje w tej sprawie mają być podjęte przez GIGE ok. 15 czerwca.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekHanowiecki">Niezwykle trudną sprawą - w ocenie GKT - jest komunikacja. Chodzi o to, aby przy utrzymaniu ruchu turystycznego na ubiegłorocznym poziomie, przynajmniej nie pogorszyć warunków podróżowania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarekHanowiecki">Tymczasem należy liczyć się ze zmniejszaniem składu pociągów i z poważnymi kłopotami pasażerów w dotarciu miejsce urlopu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarekHanowiecki">Toczą się obecnie rozmowy w sprawie zwrotu autokarów i innych środków lokomocji, wypożyczonych zimą przez biura turystyczne dla poprawy komunikacji miejskiej. Znaczna część tego taboru wciąż jeszcze nie wróciła do prawowitych właścicieli.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarekHanowiecki">Wicedyrektor M. Manowiecki stwierdził, że „Gromada” wystawiła na giełdzie w Warszawie ok. 20 tys. skierowań na wczasy, z których sprzedano zaledwie 10–12%. Taką sama sytuacja była w innych regionach kraju. W związku z tym obserwuje się zjawisko obniżania cen przez poszczególne przedsiębiorstwa turystyczne, niejednokrotnie są to znaczne obniżki sięgające 20–30% pierwotnej ceny. Obniżenie cen następuje w wyniku ograniczenia niektórych wydatków m.in. zmniejszania zatrudnienia. Mamy również do czynienia z bardziej elastycznym podchodzeniem do klienta. Obserwujemy różnicowanie podaży usług. Dopuszcza się np. wykupywanie tylko jednego posiłku, wykupywanie skierowań na krótszy okres czasu nie na pełne turnusy itd.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarekHanowiecki">W obecnych warunkach ekonomicznych dla wielu rodzin wyjazd na wczasy będzie niedostępny. Do kosztów skierowania za wczasy doliczyć trzeba bowiem koszty podróży oraz inne wydatki związane z wyjazdem. Trzeba liczyć się z tym, że znaczna część społeczeństwa będzie organizowała wypoczynek na własną rękę, korzystając z gościnności rodziny i znajomych mieszkających na wsi, będzie się również zadowalać krótkimi wyjazdami weekendowymi. Główny Komitet Turystyki analizuje te wszystkie zjawiska, wykorzystując do tego celu m.in. materiały z kontroli przeprowadzonych przez grupy operacyjne i NIK w poszczególnych przedsiębiorstwach turystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraTumułka">Wiemy, że istnieje bardzo dużo przedsiębiorstw turystycznych, których nazw nawet w połowie nie zna przeciętny obywatel. Może dobrze, że jest ich wiele, gdyż istnieje konkurencja, ale ile z tych przedsiębiorstw jest deficytowych. Wiadomo np., że od 2 lat PTTK i Almatur nie przynoszą zysków.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraTumułka">Interesujące byłoby uzyskać informacje na temat sytuacji ekonomicznej w turystyce? Czy może ona być rentowna, czy może przynosić dochody gospodarce narodowej, tak jak to ma miejsce w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BarbaraTumułka">Podwyżka cen artykułów żywnościowych wpłynie na pewno na zmniejszenie zainteresowania wypoczynkiem. Baza turystyczna i wczasowa nie będzie w pełni wykorzystana, jak mamy zamiar zapobiec dekapitalizacji tej niewykorzystanej bazy?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BarbaraTumułka">Czy myśli się o tym, że można by poważnie zmniejszyć zatrudnienie w turystyce, zlecając jednemu pracownikowi wykonywanie kilku czynności, jednakże musiałby on otrzymać za to odpowiednio wyższe wynagrodzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanSłomski">Koszty usług turystycznych poważnie wzrosły. Nie jestem przekonany, że kalkulacja tych cen jest właściwa i uważam, że istnieją dalsze możliwości obniżania cen za usługi turystyczne. Przedsiębiorstwa turystyczne powinny być zwolnione od płacenia podatku gruntowego, który jest przecież dosyć wysoki i wynosi 10 zł za 1 m2. W Częstochowie jest hotel, który otacza łąka ok. 400 m2, trzeba za nią płacić wysoki podatek gruntowy. Hotel chciał przekazać ten teren miastu, ale ono nie kwapi się do tego. Można by również obniżyć podatek dochodowy dla przedsiębiorstw turystycznych, gdyż jest on zbyt wysoki. Zbyt duże są również obciążenia finansowe z tytułu zapasów normatywnych. Czy w obecnej sytuacji przedsiębiorstwo turystyczne powinno płacić karę za to, że ma ponadnormatywny zapas bielizny pościelowej?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanSłomski">Jeżeli chcemy zwiększyć napływ turystów zagranicznych, zwłaszcza z krajów zachodnich, to musimy prowadzić ceny konkurencyjne w stosunku do tych, jakie obowiązują w innych krajach europejskich. Nasze ceny są zbyt wysokie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StefanDziedzic">Słusznie w dyskusji stwierdzono, że można mieć zastrzeżenia, co do kalkulacji cen za usługi turystyczne. Czy GKT dokonał analizy sposobu kalkulacji tych cen przez poszczególne biura turystyczne?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StefanDziedzic">Trzeba zbadać zasadność cen ustalonych dla naszych turystów jakie muszą uiszczać przy podróżach do krajów socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StefanDziedzic">Czy GKT ma koncepcję rozwoju współpracy turystycznej z Polonią zagraniczną?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StefanDziedzic">Nadal toczą się dyskusje nad modelem organizacyjnym FWP. Jak dotychczasowe propozycje ocenia GKT?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StefanDziedzic">Ustawa o FWP pochodzi z 1949 r. Czy GKT podjął prace nad projektem ustawy o wypoczynku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławKapitan">Założenia reformy gospodarczej w turystyce potraktowano bardzo poważnie. Słusznie przyjęto zasadę dotacji poszczególnych grup społecznych, a nie jednostek turystycznych. Trafnie określono również model organizacyjny przedsiębiorstw turystycznych, pozostawiając to co dobre, a zmieniając to co było wadliwe.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BolesławKapitan">W czasie prowadzonych wizytacji interesowałem się jak założenia reformy docierają do poszczególnych przedsiębiorstw turystycznych. Stwierdzam, że obserwuje się dużą rozpiętość. Niektóre organizacje turystyczne nie mają pojęcia o podstawowych zasadach reformy, inne natomiast podchodzą twórczo do podstawowych problemów. Istnieje potrzeba dalszego wyjaśniania zasad reformy. Propaganda reformy gospodarczej jest w turystyce bardziej spójna niż w innych działach gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BolesławKapitan">Można mówić już o pewnych efektach reformy. Obserwujemy pewne pozytywne zjawiska, jak np. większe zainteresowanie władz lokalnych problemami turystyki. Głównym hamulcem dalszego jej rozwoju są problemy zaopatrzenia. Trzeba doprowadzić do większego angażowania własnych środków w rozwój turystyki.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BolesławKapitan">Przedsiębiorstwa turystyczne zaczynają zabiegać o klienta. Konkurencja powinna poprawić jakość usług. Jest jednak jeszcze szereg negatywnych zjawisk w działalności tychże przedsiębiorstw, m.in. bałagan, niedbalstwo, niczym nieumotywowane wysokie ceny. Obecnie obserwuje się zmniejszenie zainteresowania turystyką. Boję się, że będzie ono wzrastać. Jest to związane z cenami. Mieliśmy możliwość przekonać się o ich wysokości goszcząc w hotelu „Kasprowy” w Zakopanem. Przyjeżdżają tam ludzie bardzo bogaci. Pozostawiają na miejscu astronomiczne wprost sumy. Wczasy w ogóle przestały być wypoczynkiem dla ludzi mało- i średniozamożnych. W przedsiębiorstwach turystycznych notuje się stosunkowo szeroką rozpiętość płac, np. kelner w „Kasprowym” zarabia ponad 20 tys. miesięcznie, a średnia pensja w usługach turystycznych wynosi ponad 5 tys. zł. Dlatego też aktywnie musi działać zespół powołany do spraw modernizacji systemu płac.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#BolesławKapitan">Turystyka wypracowuje niebagatelne kwoty i w tej sytuacji powinna być opodatkowana.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#BolesławKapitan">Sprawą ważną jest, aby rozwój miejscowości turystycznej podążał za rozbudową domów wczasowych, hoteli, sanatoriów. Przykładem fatalnego gospodarowania jest Bukowina Tatrzańska. Stoi tam kilkadziesiąt pensjonatów, domów wczasowych związków zawodowych i przedsiębiorstw, natomiast nie rozbudowano infrastruktury - zaplecza w postaci węzłów sanitarnych, kanalizacji, dostarczania wody do domów, nie mówiąc już o restauracjach, klubach, barach itp. Dopóki nie będziemy rozbudowywali równolegle bazy turystycznej z miejscowościami turystycznymi, nie będziemy mieli możliwości mówić nawet o prawidłowym rozwoju turystyki w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Czy Główny Komitet Turystyki zamierza zaktywizować urzędy gmin turystycznych i miast turystycznych po to, by przeznaczały odpowiednią ilość artykułów żywnościowych dla prywatnych pensjonatów, gdy brak restauracji, stołówek itd.? Jak PZMot radzi sobie z wyjazdami turystów, jak wygląda frekwencja w obecnym sezonie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BożenaHagerMałecka">Ile według przewidywań turystyka będzie dawała państwu dochodu w złotówkach i dewizach?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BożenaHagerMałecka">Czy Główny Komitet Turystyki zna dramatyczną sytuację dzieci śląskich. Jadąc na dzisiejsze posiedzenie byłam poproszona o to, aby zwrócić uwagę na sytuację w jakiej znalazły się śląskie dzieci; większość z nich nigdzie nie wyjeździe na wakacje. Padła propozycja, aby dzieci śląskie, łódzkie i warszawskie, spędzające wakacje w swoich miastach, wyjeżdżały w ciągu roku szkolnego do pustych, po sezonie, domów wypoczynkowych razem z nauczycielami, klasa po klasie. Czy zdaniem przedstawicieli GKT jest to możliwe do zrealizowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanWaleczek">Nie jestem za unifikacją turystyki. Większość biur turystycznych poza CT „Orbis” niewiele ma jednak klientowi do oferowania. Dlaczego każde przedsiębiorstwo turystyczne musi mieć dział zagraniczny, skoro - jak wiadomo - wycieczek turystycznych w tym sezonie jest niewiele.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanWaleczek">Urzędy turystyczne i gminne chcą pomagać właścicielom pensjonatów, w prowadzeniu normalnej działalności. Cóż z tego, że chcą, skoro nie mają na to środków. Przykładem tego jest Poronin. Jego gospodarze niewiele mają z turystyki. Wszystko przekazywane jest do Zakopanego i przeznaczane na rozwój tej miejscowości. Dlaczego domy wczasowe nie świadczą na rzecz rozbudowy danej gminy?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanWaleczek">Ważną sprawą jest uporządkowanie problemów inwestycyjnych. Skończenie bałaganu z rozpoczętymi i niekończonymi budowami pensjonatów państwowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanWaleczek">Ciekawi mnie co człowiek zyska na reformie w turystyce? W moim przekonaniu, nie do przyjęcia jest dofinansowywanie turystyki. Na całym świecie jest ona po prostu dochodowa. U nas zaś praktyka odbiega od rzeczywistości. Obawiam się, ażebyśmy w poszukiwaniu efektów nie zgubili turysty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykRafalski">Od wielu lat wypoczynek finansowany był z dwóch źródeł: z kieszeni turysty oraz z funduszu socjalnego, a więc pieniędzy wypracowanych przez tego turystę i pozostających na koncie jego zakładu pracy. Trzecim źródłem finansowania wypoczynku był budżet państwa. Obywatel bezpośrednio nie korzystał z tego budżetu, może jedynie dzieci, albowiem państwo dofinansowywało kolonie letnie. Chciałbym prosić o wyjaśnienia - jak się mają obecne ceny (7–9 tys. zł) za 14-dniowe wczasy pracownicze do naszych średnich zarobków? I czy procent ten jest większy od podobnych zależności występujących np. w 1975 r. Interesuje mnie także do jakiej skali będziemy porównywać spadek wypoczywania. Jak podaje pismo „Rada Narodowa” nr 7 z dnia 3 maja br. w ostatnich latach korzystało z urlopu wypoczynkowego, a konkretnie z wyjazdów na urlopy, od 40 do 47% społeczeństwa. Jak to się kształtuje w innych krajach? Czy jesteśmy na poziomie średnioeuropejskim czy też niżej? Trzeba społeczeństwu wyjaśnić, jak sprawa wygląda. Dobrze by było przy tym trzymać się realiów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HenrykRafalski">Istotną sprawą jest udział władzy terenowej w zyskach, które przynosi turystyka. Negatywnym przykładem - na co wskazywano w dyskusji - jest Bukowina Tatrzańska. Zarówno sektor państwowy, spółdzielczy, jak i prywatny nie będzie mógł się tam rozwijać, jeżeli gmina nie rozwiąże spraw związanych ze stanem sanitarnym miejscowości.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#HenrykRafalski">Po prostu nie będzie można przyjmować tam wczasowiczów. Przy okazji reformy gospodarczej trzeba zmienić dotychczasowy system. Miejscowości turystyczne muszą czerpać zyski z turystyki i przeznaczać je na własny rozwój.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#HenrykRafalski">Ponieważ we wszystkich większych aglomeracjach przemysłowych a zwłaszcza na Śląsku, zanieczyszczenie powietrza jest bardzo duże - wedle zapowiedzi rządu trzeba zapewnić wypoczynek przede wszystkim dzieciom i młodzieży. Jak wygląda możliwość realizacji tej zapowiedzi?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#HenrykRafalski">Czy przedstawiciel resortu leśnictwa, który jest gospodarzem Tatrzańskiego Parku Narodowego - może odpowiedzieć na pytanie, jak rozwiązana zostanie sprawa własności w gminach oraz kiedy umożliwiony będzie dojazd turystów do Morskiego Oka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławŁysio">Nasze przedsiębiorstwo nastawione jest na niezbyt zamożnego turystę, głównie młodych. Od lat przyjęto zasadę niskiej kalkulacji kosztów. Dlatego też deficyt rósł, bo koszty ciągle wzrastały, a ceny pozostawały bez zmian. W roku 1981 wzrost kosztów osobowych spowodował deficyt w działalności gospodarczej sięgający 140 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZdzisławŁysio">Od 1 stycznia PTTK pracuje na zasadach ustalonych uchwałą nr 112. Obowiązuje samofinansowanie. W związku z tym PTTK zwróciło się z prośbą, aby turystykę kwalifikowaną, jako najbardziej cenną ze społecznego punktu widzenia, traktować jak sferę chronioną. Otrzymaliśmy pewne dotacje, ale nie rozwiązują one sprawy do końca. A przecież ta turystyka musi być nadal tania, trudno mówić tu o rentowności.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZdzisławŁysio">Jeżeli pozostawi się dotychczasowy podatek gruntowy, który wzrósł 30-krotnie, musi to wpłynąć zasadniczo na cenę noclegów i np. jedno miejsca kempingowe będzie musiało kosztować ponad 100 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarianKubicki">Od lutego zabiegamy o możliwość dogodniejszych dostaw paliwa dla turystów zmotoryzowanych. Ostatnio zapadła decyzja GIGE, że turyści wyjeżdżający za granicę będą mogli korzystać z dwu dodatkowych dolewek benzyny. Jednakże starania o wprowadzenie podobnej zasady wobec turystów krajowych nie powiodły się.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarianKubicki">PZMot zapewnił turystom, udającym się do Bułgarii możliwość zakupu paliwa na bony bułgarskie. Prowadzi się podobne rozmowy, dotyczące benzyny na przejazd tranzytem przez Rumunię i niebawem zostanie ogłoszony w tej sprawie komunikat. W innych krajach turyści mogą kupować paliwo za dewizy, przydzielane im w charakterze kieszonkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewKowal">„Almatur” pracuje w ogóle bez marż, a uzyskuje dotacje od resortu nauki na wypoczynek dla studentów. W latach 1976–81 dotacje te wyniosły 67 mln zł. Biuro ma także wpływy własne, pochodzące z turystyki zagranicznej, wynajmowania własnych hoteli i transportu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewKowal">Przedstawiciel Spółdzielni Turystycznej „Gromada” Mieczysław Marzec: „Gromada” nigdy i przez nikogo nie była dotowana, a mimo to co roku rozszerzała swoją bazę hotelową, wypoczynkową i transportową.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewKowal">Kiedy myślimy o reformie zastanawiamy się nad tym, jak w pogoni za zyskiem nie zagubić ważnych społecznych celów.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ZbigniewKowal">W zakresie możliwości wypoczynku obecna sytuacja obywatela jest znacznie gorsza, niż przed paroma laty. Drożeją nie tylko wczasy, ale rosną gwałtownie koszty codziennego utrzymania, więc przeciętny obywatel nie ma po prostu z czego odkładać na urlop. A do tego fundusz socjalny zakładów nie starcza na wszystkie potrzeby i według naszych obserwacji przeznaczony jest głównie na finansowanie kolonii i obozów.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#ZbigniewKowal">Ceny wczasów „Gromady” sięgają od 5 tys. zł wzwyż, przy czym zależą one przede wszystkim od cen wyżywienia i zakwaterowania. Na giełdzie turystycznej, która odbyła się w Warszawie, oddział w Nowym Sączu zaproponował wyjątkowo wysokie ceny i nie sprzedał ani jednego skierowania. Został więc zmuszony - po porozumieniu z właścicielami kwater i w wyniku obniżenia stawek żywnościowych - do zaproponowania niższej o 1.500 zł ceny skierowania.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#ZbigniewKowal">Co do samodzielności gmin - to tak długo nie będą one zainteresowane organizacją wypoczynku - jak długo nie będą partycypowały w zyskach. Sądzę, że 15% od kwot za wynajem kwater prywatnych powinno zostać w gminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanRygielski">W materiałach GKT odnalazłem sugestię pod adresem naszego resortu, aby obniżyć ceny biletów PKS i PKP dla tych pracowników gospodarki uspołecznionej, którzy wybierają się na wczasy. Chcę jednak zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na fakt, że w 1981 r. deficyt w wyniku przewozów pasażerskich sięgał na kolei prawie 24 mld zł. Zaś w tym roku - o ile nie nastąpi szybka zmiana taryfy kolejowej - deficyt ten będzie już wynosił 49 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanRygielski">Tak więc poprzez wliczenie w nową taryfę kosztów ulgowych biletów obciążono by całe społeczeństwo, co chyba nie jest słuszne. Może lepiej byłoby sfinansować zniżki kolejowe z funduszów socjalnych?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanRygielski">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Oświaty i Wychowania Tadeusz Morawski: W lutym i w marcu br. opinia publiczna była zaniepokojona, m.in. wskutek doniesień z obrad Komisji, czy wypoczynek dzieci i młodzieży w roku bieżącym będzie właściwie zorganizowany. Na początku kwietnia zapadła decyzja rządu, że dzieci i młodzieży na koloniach i obozach letnich nie może być mniejsza niż w roku ub. Podjęto odpowiednie decyzje finansowe.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanRygielski">Zakładom pracy zwiększono środki na ten cel z funduszu socjalnego, wzrosły dopłaty z budżetu państwa. O ile w latach poprzednich dopłata z budżetu państwa na jedno dziecko wynosiła ok. 1.800 zł, to w roku bieżącym 4.500 zł. Postanowiono również, że akcję letnią wydatnie wspomoże ZHP, na obozach organizowanych przez tę organizację wypoczywać będzie ok. 300 tys. dzieci. Podjęto odpowiednie decyzje zabezpieczające przewóz dzieci na kolonie i obozy oraz zaopatrzenie w żywność i niezbędne artykuły przemysłowe. Obecnie inspektorzy resortu oświaty prowadzą rozeznanie w terenie, jak przedstawia się stan przygotowania do akcji letniej. 27 maja dokona się ostatecznej oceny u wicepremiera M. Rakowskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanRygielski">Według naszego rozeznania liczba dzieci wyjeżdżających na obozy i kolonie w Warszawie i Łodzi w roku bieżącym nie będzie mniejsza niż w roku ub. Nie sygnalizowały nam również spadku Katowice.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#JanRygielski">Propozycja organizowania w ciągu roku wyjazdowych turnusów dla dzieci szkolnych jest interesująca. Mamy obecnie 35 domów wypoczynkowych, do których wysyłamy na sześciotygodniowe turnusy dzieci klas młodszych, zwłaszcza te, których stan zdrowia uzasadnia taki pobyt poza miejscem zamieszkania. Koszty takiego wypoczynku są duże i nie wiemy, czy wszyscy rodzice zgodziliby się na ich ponoszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WładysławPiechocki">Wielkie kwoty jakie były przekazywane na rzecz FWP nie stanowiły rzeczywistych dotacji. Od 1978 r. FWP pracowało na własnym rozrachunku. Dotacje jakie otrzymywaliśmy były dotacjami celowymi i przeznaczone były na opłacenie sanatoriów, wczasów profilaktycznych oraz wczasów dla 100 tysięcy emerytów i rencistów. Pozostała działalność skalkulowana była na poziomie rzeczywistych kosztów plus 3–5% narzutu tzw. ryzyka. Od 1978 r. nie zmieniano cen za wczasy. Toteż w związku ze wzrostem kosztów utrzymania w r. 1981 otrzymaliśmy jednorazową dotację na pokrycie różnicy tych cen.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WładysławPiechocki">Przeprowadzone obecnie kalkulacje cen skierowań na wczasy oparte są na takich samych zasadach i powinny wytrzymać próbę życia. Koszt skierowania wynosi przeciętnie 6 tys. zł, a rozpiętość w zależności od atrakcyjności miejscowości i sezonu kształtuje się na poziomie od 3 do 8,5 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WładysławPiechocki">Ostatnio fundusz socjalny, z którego m.in. pokrywane są dopłaty do wczasów pracowniczych, obciążony został dodatkowymi dopłatami m.in. umorzeniem kredytów dla młodych małżeństw oraz wypłatę zasiłków statutowych. Są to milionowe kwoty. Wydaje się, że gdybyśmy utrzymali proporcję, że jedną trzecią kosztów skierowania pokrywa pracownik, 1/3 pokryta fundusz socjalny, a 1/3 dotacja państwa, wtedy inaczej wyglądałyby możliwości wyjazdowe pracowników.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WładysławPiechocki">Przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu ds. Reformy Gospodarczej Jerzy Małkowski: W dyskusji dosyć ostro oceniono obecną sytuację w turystyce. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przyczyną tej sytuacji nie jest reforma gospodarcza, ale sytuacja kryzysowa. Reforma natomiast ma być instrumentem do wyjścia z tego kryzysu. Naturalnie w toku realizacji reformy ujawniają się sprzeczności, które mają jednak sens. Przykładem może być chociażby wspomniany podatek gruntowy. Ten podatek gruntowy to poważne kwoty, które mają wpłynąć do budżetów terenowych. Jest wyjście z tej sytuacji. Wojewoda, który jest zainteresowany rozwojem turystyki na swoim terenie może obniżyć ten podatek. I takie przypadki już mamy np. na terenie woj. olsztyńskiego. Reforma powinna stworzyć bodźce dla wprowadzenia rzeczywistej sprawiedliwości społecznej. Dotychczas żyliśmy w świecie urojonym. Przedsiębiorstwa pracowały bez realnej kalkulacji kosztów.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#WładysławPiechocki">Powinny być w społeczeństwie sfery, które będą dofinansowywane chodzi tu m.in. o dzieci, o ludzi pracujących w szczególnie szkodliwych warunków dla zdrowia. Od tych, którzy mają nadmierne dochody trzeba jednak żądać wyższych świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#WładysławPiechocki">Należy podkreślić dobrą współpracę Komisji do Spraw Reformy z Głównym Komitetem Turystyki. Właśnie turystyka najszybciej się do reformy przystosowała - może dlatego, że tam zawsze liczył się pieniądz. Reforma stworzyła realne podstawy liczenia, bo jej cel to nauczyć liczyć i liczyć się z osądem społecznym.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#WładysławPiechocki">Wiceprzewodniczący GKT Edgar Kaczmarek: Przyjmujemy uwagę dotyczącą przyznania takich samych preferencji przedsiębiorstwom państwowym, jak i przedsiębiorstwom zagranicznym wchodzącym na nasz rynek. Przyjmujemy jako zadanie do wykonania określenie prawidłowych kierunków eksploatacji bazy zakładowej. Jest to temat dla opracowywanej właśnie ustawy o turystyce. Dopracowania wymaga sprawa koordynacji. Oczywiste jest, że powinniśmy dążyć do tego, aby nie było pustostanów. Chcemy dać większą swobodę przedsiębiorstwom i zakładom turystycznym, pod jednym warunkiem, iż będą one odpowiedzialne. Aktualnie prowadzimy badania nad powodami występowania różnych cen za te same usługi w różnych regionach kraju. Chciałem zauważyć, że ceny w turystyce wzrosły do 100%, podczas gdy ceny za usługi w ogóle wzrosły 2- i 3-krotnie. Opracowywany jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów odnośnie turystyki zagranicznej. Chcemy utrzymać wszystkie działające obecnie biura turystyczne, tym bardziej, że będą one musiały wykazać się zyskami. Zamierzamy dawać takie ilości dewiz biurom turystycznym, jakie wypracują one na wyjazdach zagranicznych. Najtrudniej jest zorganizować wczasy dla cudzoziemców w kraju. Odpowiada nam ustawienie rachunku ekonomicznego w turystyce zagranicznej i polonijnej. Jeśli chodzi o kalkulację cen na wycieczki do krajów socjalistycznych, to dostosowane są one do cen transportu. Za wcześnie jeszcze mówić o efektach. Reforma dopiero wchodzi w życie i nie wszyscy jeszcze umieją się nią posługiwać.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#WładysławPiechocki">Przewodniczący GKT Jan Cisowski: Wszystkie uwagi i wnioski, które padły w czasie dyskusji, wnikliwie rozpatrzymy i w miarę możliwości wprowadzimy w życie. Reformą gospodarczą zajmujemy się od sierpnia ub. roku. Zrobiliśmy już dużo, nie wszystko jednak, jakby mogło się wydawać. Reforma gospodarcza jest przecież wejściem na drogę pewnego procesu. Dla turystyki dodatkową trudnością był przełom roku, rygory stanu wojennego, atmosfera wokół Polski za granicą oraz kryzys. Pierwsze grupy turystów zagranicznych przyjechały do nas dopiero pod koniec marca. Od 3 lat spada liczba odwiedzających kraj gości. W ubiegłych latach zagubiliśmy gdzieś turystykę krajową. Obecnie troska o wypoczynek pracowników jest sprawą pierwszoplanową. Wystąpiliśmy o preferencje do Rady Ministrów o dofinansowanie wypoczynku dzieci, ludzi pracy, ludzi starszych. Wskazaliśmy również konieczność zagospodarowania w prawidłowy sposób bazy turystycznej zakładów pracy. Domy wczasowe powinny być gotowe na przyjęcie gości przez cały rok. Przedsiębiorstwa turystyczne powinny administrować tymi domami, po to, aby były one otwarte dla wszystkich. W odniesieniu do informacji turystycznej podzielam pogląd, iż musi być ona troską wspólną GKT i przedsiębiorstw turystycznych, nie zapominając o władzach terenowych. Wymaga to opracowania polskiego systemu informacji. Najpierw bowiem trzeba mieć program, a potem go realizować. Nadal będziemy finansowali działalność Centralnej Informacji Turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#WładysławPiechocki">Inwentaryzację obiektów bazy zakładowej będzie prowadził AFW w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#WładysławPiechocki">Nie dajemy preferencji dla turystyki polonijnej. To jedynie splot okoliczności, który może stwarzać takie wrażenie. Oczywiście dyskusyjny jest problem, czy musimy każdego przyjezdnego „karać” przymusem dewizowym czy też zlikwidować przepis mówiący o tym, że obcokrajowiec musi zapłacić za pobyt w Polsce odpowiednią sumę dewiz. Moim zdaniem, przymus dewizowy będzie trzeba zlikwidować, oczywiście wówczas kiedy powstaną ku temu warunki.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#WładysławPiechocki">Przykładamy ogromną wagę do współpracy z Polonią zagraniczną. Przygotowujemy ofertę dla przedsiębiorstw polonijnych, aby dokończyły rozpoczęte inwestycje turystyczne, współuczestniczyły w zaopatrywaniu w części z importu. Zaś z turystycznymi firmami zagranicznymi prowadzimy bieżącą współpracę.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#WładysławPiechocki">Poprzez przyjazd do kraju można kształtować obraz Polski w oczach turystów. Nasze biura podróży utrzymują więc ścisły kontakt z zagranicznymi placówkami turystycznymi.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#WładysławPiechocki">Najsłabszą stroną reformy, tak w turystyce, jak i w innych dziedzinach jest jej strona motywacyjna. Przestawiają się zakłady pracy, poszły w górę ceny, bo wzrosły koszty - a system motywacyjny jest w powijakach.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#WładysławPiechocki">Turystyka odczuwa te same problemy co inne zakłady ale w porozumieniu z resortem pracy próbuje poprzez zmniejszanie zatrudnienia i łączenie funkcji dawać pracownikom większe wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#WładysławPiechocki">Rada Ministrów rozpatrywała projekt rozporządzenia, które zobowiązać ma przewodniczącego GKT oraz zainteresowanych ministrów do ustalania zasad kształtowania cen i zasad odpłatności. GKT zobowiązany został do pomocy FWP w finansowaniu wczasów leczniczych, profilaktycznych, wczasów dla emerytów, do pomocy w remontach i utrzymaniu bazy. Tymczasem Centralny Fundusz Inwestycji Socjalnych, który wynosi obecnie 1 mld 200 mln zł nie będzie się już powiększał, bowiem odpisy przechodzą na rzecz zakładów. Konieczne stanie się więc określenie źródeł finansowania inwestycji socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#WładysławPiechocki">Pytano o to, czy turystyka polska może być dochodowa. W tej chwili trudno na to pytanie odpowiedzieć. Ale przecież nie tak dawno „Orbis”, „Gromada”, „Turysta”, PZMot i ok. 70% wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych nie potrzebowało dotacji. Mimo trudności reformy widzę ten problem raczej optymistycznie.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#WładysławPiechocki">Schodzimy w sezon z niemałą obawą i troską, ale sądzimy, że mimo niezwykłych warunków uda się stworzyć możliwości znośnego wypoczynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Okazuje się, że temat, który podjęliśmy na dzisiejszym posiedzeniu był bardzo potrzebny. Reforma w turystyce przynosi bowiem zupełnie nowe problemy. Mówiono tu o wysokich kosztach wczasów i potrzebie dopłat do nich. Trzeba pamiętać, że gdy będziemy wychodzić z kryzysu przedsiębiorstwa same będą te opłaty ograniczać. Trzeba też uświadomić ludziom, że w cenie ich wypoczynku mieszczą się te same koszty, które składają się na ich codzienne bytowanie: a więc ceny żywności, mieszkania itd. Tak więc urlop musi kosztować także i samego obywatela. To jedna strona medalu. Drugą zaś jest kwestia jakości tego wypoczynku. Za większe pieniądze trzeba dać człowiekowi lepszą jakość usług. Można też zastanowić się nad formami i zachętami dla oszczędzania docelowego - na opłatę urlopu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W dyskusji była mowa o podwyżce taryfy kolejowej, tu również trzeba z całą mocą naciskać, aby droższe bilety wiązały się z podniesieniem czystości, ładu i kulturalnej obsługi pasażerów przez kolejarzy. Za każdą taką podwyżkę trzeba ludziom coś dać.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W odniesieniu do PTTK to jestem za tym, aby było to przedsiębiorstwo specjalnej obsługi obywateli, aby dbało o turystykę społeczną, wtedy warto na ten cel dopłacać. Jednakże opowiadam się przeciw nieuzasadnionemu rozrastaniu się struktur PTTK.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Poseł B. Koziej-Żukowa zwróciła uwagę, że trzeba dobrze przemyśleć problem jak kształtować dopłaty za kolonie i obozy. Jeżeli w rodzinie jest więcej dzieci, to dopłaty te muszą być niższe, łatwiej ponieść te koszty rodzinie z jednym dzieckiem. Z drugiej jednak strony lepiej trzeba zadbać o miejsca wypoczynku w dużych aglomeracjach miejskich, ażeby dzieci, które pozostają w mieście mogły wypoczywać w czystych parkach i dobrze zagospodarowanych placach zabaw.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Usprawnienia wymaga zaopatrzenie turystów w podstawowe artykuły sanitarno-higieniczne i spożywcze w miejscach wypoczynku. W tej sprawie jest już trochę lepiej, ale ciągle jeszcze ujawnia się niezaradność w obrocie handlowym, w udostępnianiu wykupywania przydziałów kartkowych poza miejscem zamieszkania.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przemyślenia wymaga problematyka obciążeń podatkowych i polityka kredytowa. W każdym z tych przypadków trzeba liczyć i dobrze wyważać efekty ekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Niezbędne jest uruchomienie bodźców materialnego zainteresowania pracowników obsługujących bazę turystyczną pełnym jej wykorzystaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanCiszewski">Podatek gruntowy ustalany jest przez wojewodów. Chciałem poinformować, że wystąpiłem do poszczególnych urzędów wojewódzkich z prośbą o uchwalenie na okres przejściowy odpowiednio niskiego opodatkowania i proszę posłów o poparcie naszego wystąpienia.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanCiszewski">Obrady podsumował przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Nasze obrady były owocne, zapoznaliśmy się z obecną sytuacją w turystyce. Rozeznanie nasze poparte było wizytacjami terenowymi oraz szeregiem dokumentów przesłanych przez GKT i materiałami ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanCiszewski">Spośród trzech sfer, którymi zajmuje się nasza Komisja, ochrona zdrowia, kultura fizyczna i turystyka - ta ostatnia okazała się najbliższa mechanizmowi reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JanCiszewski">Jeżeli uda się nam w okresie kryzysu ochronić grupy społecznej najbardziej zagrożone, to będzie to duże osiągnięcie. Pozostałe grupy, lepiej sytuowane, powinny również zyskać na lepszej organizacji usług turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JanCiszewski">Nieco gorzej jest w pozostałych dwóch sferach, którymi się zajmujemy. Proponowaliśmy powołanie w Komisji ds. Reformy Gospodarczej specjalnego zespołu ds. produkcji niematerialnej. Mamy przygotowane odpowiednie materiały przez resort zdrowia, przygotowuje również materiały GKKFiS. Jeśli uda się nam spowodować, że i te dwie stery zdołają przystosować się do wymagań reformy gospodarczej, będzie to duży sukces.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#JanCiszewski">Komisja postanowiła opracować dezyderaty w oparciu o przebieg obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>