text_structure.xml
59.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszBiernacik">Dnia 8 lipca 1981 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej obradująca pod przewodnictwem posła Stefana Dziedzica (PZPR), dokonała oceny realizacji porozumień społecznych w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszBiernacik">- kultury fizycznej i sportu;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszBiernacik">- turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszBiernacik">W posiedzeniu udział wzięli: Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu Marian Renke, Przewodniczący Głównego Komitetu Turystyki Jan Cisowski, Dyrektor Generalny Centrali Turystycznej „Orbis” Wiesław Wilk oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, a także Zw. Zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StefanDziedzic">Do GKKFiS wpłynęło ogółem 2800 wniosków i postulatów: wiele trafiło także do naszej Komisji. Na wszystkie wnioski i postulaty udzielono pisemnej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StefanDziedzic">Wnioski charakteryzowała duża różnorodność poruszanych tematów. Dotyczyły one 3 grup zagadnień: pracy, płac i spraw socjalno-bytowych; organizacji i zarządzania w sporcie kwalifikowanym oraz warunków rozwoju masowej kultury fizycznej w Polsce. Do badania wniosków i postulatów Komisja powołała specjalną podkomisję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StefanDziedzic">Porozumienia w zasadzie nie dotyczyły Krajowej Komisji Porozumiewawczej NSZZ „Solidarność”. Nasza Komisja wysłała telegram do Lecha Wałęsy, w którym poinformowaliśmy, że mimo zwrócenia się do „Solidarności” w początkach czerwca, o materiały opiniujące realizację porozumień, do dnia dzisiejszego Komisja materiałów takich nie otrzymała.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StefanDziedzic">Do Komisji wpłynęły informacje opracowane przez GKKFiS o rozmowach prowadzonych przez GKKFiS ze związkami zawodowymi w okresie od sierpnia 1980 r. do czerwca 1981 r. Z informacji tej wynika, że rozmowy prowadzono ze wszystkimi związkami zawodowymi, także z NSZZ „Solidarność”. Na dzisiejszym posiedzeniu chcemy zapoznać się ze stanowiskiem przedstawicieli wszystkich zw. zawodowych na temat realizacji porozumień społecznych w sprawach sportu, kultury fizycznej i turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKaftański">Reprezentuję pracowników zatrudnionych w obiektach sportowych i rekreacyjnych podległych GKKFiS; związek nasz ma jednak charakter otwarty i może zrzeszać także pracowników zatrudnionych w jednostkach podległych innym resortom. Związek powstał 16 listopada 1980 r. i zrzesza obecnie 3000 członków. Czujemy się reprezentantami interesów wszystkich pracowników ośrodków sportowych i rekreacyjnych na terenie całego kraju. Zorganizowani jesteśmy w 55 radach zakładowych obejmujących większość województw.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanKaftański">Pierwszoplanowym celem działania naszego związku jest ochrona pracy pracowników, egzekwowanie lepszych warunków pracy, płac i uprawnień socjalnych. Dotychczas ośrodki sportu i rekreacji nie miały należytej opieki ze strony resortu, choć pełnią zasadniczą rolę w upowszechnianiu masowej kultury fizycznej i rekreacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanKaftański">Powstanie naszego związku pozwoliło resortowi poznać bliżej problematykę i kłopoty związane z funkcjonowaniem ośrodków, które w praktyce niejednokrotnie wypaczały statutowe cele swojej działalności. Było to skutkiem wielu nie przemyślanych decyzji lub braku jakichkolwiek decyzji. Resort nie posiadał żadnego rozeznania w problemach podporządkowanych jednostek ani też w ich faktycznych zadaniach i czynnościach.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanKaftański">Przechodząc do oceny dotychczasowych negocjacji s przedstawicielami resortu chcę podkreślić, że związek nasz będzie bronił tej struktury, niezależnie od wielu nieprzychylnych opinii wyrażanych nawet przez obywateli posłów. Mając na względzie konieczność zabezpieczenia masowego wypoczynku dla ludzi pracy, ośrodki sportu i rekreacji, będące w posiadaniu bazy sportowo-rekreacyjnej, będą starać się wypełniać prawidłowo swoją rolę. Natomiast celem związku będzie doprowadzenie do podniesienia poziomu usług, co w chwili obecnej ma szczególne znaczenie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JanKaftański">Uważamy, że właściwe sterowanie przez resort problemami kultury fizycznej pozwoli szerzej niż dotychczas upowszechniać kulturę fizyczną i masową rekreację. Ten podstawowy cel działania ośrodków turystyki i rekreacji został spaczony przez konieczność wypracowywania zysków, a więc prowadzenie działalności odbiegającej od zasad statutu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JanKaftański">Związek nasz doprowadził w listopadzie 1980 r. do spisania protokołu ustaleń, w którym wykazano niedoskonałości zarządzania Nr 19 z 23 października 1980 r. o regulacji płac. W wyniku nieudolnych decyzji o przeszeregowaniu pracowników na stanowiskach robotniczych i obsługi przyjęta średnia podwyżka w wysokości 600 zł nie objęła wszystkich pracowników. Niektórzy pracownicy otrzymali podwyżkę w wysokości 400, 200, a nawet tylko 100 zł. Nie znamy przypadków, aby odpowiedzialni za to członkowie kierownictwa ponieśli jakiekolwiek konsekwencje. Niepokój budzi także niedopuszczenie przez GKKFiS do wydania przez GKT zarządzenia Nr 15 dotyczącego pracowników hoteli i campingów. Resort nasz nie zajął w tej sprawie zdecydowanego stanowiska, choć stawki wynagrodzenia są bardzo niskie (nawet 1.200 zł), a praca naszych pracowników bardzo uciążliwa.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JanKaftański">W cytowanym wyżej protokole ustaleń znajdują się akapity odsyłające do układu zbiorowego pracowników - z tym, że podnoszone żądania płacowe (wysługa lat, premie jubileuszowe, 13-ta pensja) nie mają charakteru eskalacji. Wspólnie z resortem dopracowaliśmy się II wersji układu zbiorowego, jeszcze nieostatecznej. Żądaniem związku było wprowadzenie 50% zniżki za korzystanie z bazy i urządzeń sportowych oraz usług dla pracowników ośrodków. Do dnia dzisiejszego związek nasz nie otrzymał w tej sprawie resortu wiążącej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JanKaftański">Została powołana komisja resortowa do stałych kontaktów z naszym związkiem, z którą prowadzimy robocze negocjacje. Mimo kilkakrotnego zaproszenia, na spotkania nasze z komisją resortową nie przybył przedstawiciel Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Takie stanowisko jest nie do przyjęcia, gdyż wobec przedłożonych propozycji resort ten zajmuje stanowisko negatywne, nie chcąc zasiąść do wspólnego stołu obrad. Najbardziej niezrozumiała jest dla nas nie wyrażenie przez MPPiSS zgody na wprowadzenie stanowiska głównego specjalisty i specjalisty w ośrodkach sportu i rekreacji, chociaż ma to na celu spłaszczenie struktur i oszczędność etatów.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JanKaftański">Na jednym z ostatnich spotkań resort nie potrafił odpowiedzieć, jakie wyniki finansowe osiągnął w I kw. 1980 r. i jak mają się one do analogicznego okresu 1981 r. Chodzi zwłaszcza o to, ile będzie trzeba dodatkowego funduszu płac w związku z wolnymi sobotami. Według naszego rozeznania, przyznanych funduszy starczy najwyżej na 10–11 miesięcy. Co będzie dalej, czy trzeba będzie zamknąć obiekty? Można powiedzieć, że zw. zawodowy nie powinien się tym martwić, ale za tymi sprawami stoją losy załogi. Dlatego lepiej mówić o tym już dziś, a nie za 3 miesiące.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JanKaftański">Jest wiele spraw do załatwienia w samych ośrodkach. W różnych województwach różnie układa się współpraca WKKFiT z ośrodkami. Resort powinien mieć większe uprawnienia decyzyjne w sprawach kultury fizycznej w województwach i nadawać odpowiedni kierunek jej rozwoju, a nie pozostawiać województwom zupełnej dowolności w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JanKaftański">Naszym zdaniem, warunki rozwoju kultury fizycznej i sportu w ostatnich latach zmieniły się na niekorzyść dla masowej kultury fizycznej, a z korzyścią dla sportu kwalifikowanego. W niektórych regionach kraju masowa kultura fizyczna praktycznie przestała istnieć. Z braku odpowiedniej dotacji z budżetów wojewódzkich ośrodki zmuszone były szukać imprez dochodowych. Nie jest tajemnicą, że masowa kultura fizyczna pochłania wiele środków, a dotacje nie wszędzie pokrywały najistotniejsze potrzeby. To właśnie jest jednym z głównych powodów upadku masowej kultury fizycznej w Polsce. Sytuacja może ulec zmianie pod warunkiem, że resort otrzyma odpowiednie uprawnienia wobec władz wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#JanKaftański">Masowa kultura fizyczna i rekreacja - to zdrowie całego narodu. Zobowiązani jesteśmy zrobić wszystko, by odrobić zaniedbania w tej dziedzinie. Wtedy i resort zdrowia będzie miał mniej problemów. Widzimy konieczność nawiązania ścisłej współpracy naszych podstawowych jednostek i ośrodków sportowo-rekreacyjnych w gminach i miastach z LZS i TKKF, winna nastąpić na tym odcinku pełna integracja. Właśnie ta integracja stanowi jeden z najważniejszych warunków determinujących rozwój masowej kultury fizycznej i wyprowadzenie jej z obecnego impasu.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#JanKaftański">Przedstawione tu stanowisko naszego związku nie umniejsza znaczenia podjętych w ostatnim czasie przez GKKFiS pozytywnych działań, które wychodzą naprzeciw poruszonym sprawom. Jesteśmy przekonani, że dojrzany do wspólnego stanowiska z resortem w sprawach pracowniczych i dotyczących struktury organizacyjnej. Będzie to z obopólną korzyścią i dla dobra kultury masowej sportu i rekreacji.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#JanKaftański">Przewodniczący Niezależnego, Samorządnego Zw. Zawodowego Trenerów, Instruktorów i Pracowników Kultury Fizycznej Jan Mulak: W sporcie daje się odczuć dotkliwy brak pieniędzy. Przy braku środków trudno mówić o właściwym pełnieniu roli wychowawczej, szczególnie w odniesieniu do młodzieży. Działanie wychowawcze jest możliwe w ramach autentycznej masowej kultury fizycznej. Nie mamy takich tradycji, nie mamy też na ten cel środków.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#JanKaftański">Ostatni sejmik kultury fizycznej pokazał, że resorty światy i zdrowia nie są zainteresowane rozwojem masowej kultury fizycznej. Utrzymuje się dawna mentalność, a liczy się tylko efekt w sporcie. Dlatego też ze względu na możliwość uzyskania wyników, kluby sportowe preferują grupy młodzieżowe.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#JanKaftański">Trzeba od nowa przemyśleć system kształcenia kadr sportowych. Obecny model nie stwarza warunków postępu. Ewentualne efekty każą na siebie jeszcze długo czekać. Nie możemy kształcić trenerów-hobbystów.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#JanKaftański">Bolą nas nieprawości i nadużycia, które wystąpiły w systemie kształcenia kadr dla sportu. Nie można tego zjawiska odnosić do całego sportu.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#JanKaftański">Dopóki nie ma ustawy o kulturze fizycznej, trudno jest uregulować w pełni sprawy pracownicze i będzie nam nadal zagrażać ucieczka kadr, co odbije się w sposób dotkliwy na wychowawczej roli sportu.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#JanKaftański">Fałszywe kształtowanie opinii publicznej wokół spraw sportu zrobiło wiele zła. Mieli w tym udział także dziennikarze, zatrudnieni jako rzecznicy prasowi klubów.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#JanKaftański">Trzeba w pełni uwypuklić powiązanie spraw zdrowia z kulturą fizyczną oraz rolę wychowania fizycznego w zapobieganiu chorobom. Konieczny jest autentyczny rozwój masowej kultury fizycznej i rekreacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławZientara">Komisja trenerska naszego Związku współpracowała przy opracowywaniu projektu zasad wynagradzania trenerów i instruktorów. Jest to problem ważny. Obecnie występują trudności z zatrudnianiem absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego. Nieustalony status zawodu trenera oraz niejasno określone zasady wynagradzania powodują, że wielu młodych ludzi woli podjąć pracę w innym zawodzie. Trener w klubie pierwszej kategorii zarabia obecnie 5–6 tysięcy zł plus dodatek trenerski, który waha się w granicach 600–1000 zł; w drugiej kategorii klubów płace te są o wiele niższe (2,5–4 tys. zł). W tej sytuacji ponad 2 tys. trenerów pozostawało na tzw. „lewych etatach” przedsiębiorstw. Po przydzieleniu środków budżetowych na wynagradzanie trenerów ponad 400 trenerów zgłosiło się do pracy na stawkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławZientara">Trzeba dodać, że znacznie poprawiła się sytuacja nauczycieli wychowania fizycznego w szkołach, otrzymali oni podwyżki płac, a równocześnie mają zmniejszony wymiar godzin pracy i zwolnienie z podatku od wynagrodzeń. Trenerzy natomiast nie korzystają z tych przywilejów, pracują dłużej, płacą podatek od wynagrodzeń, a więc ich sytuacja materialna jest gorsza niż nauczycieli wychowania fizycznego. Część trenerów podejmuje pracę nauczycieli wf, co ma swoje dobre strony, ale w wielu przypadkach stanowi dużą stratę dla polskiego sportu. Młodzi sportowcy, wychowankowie trenerów zarabiają niejednokrotnie więcej niż ich wychowawcy. Przekazaliśmy w tej sprawie uwagi Ministerstwu Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i należałoby oczekiwać, że będą one szybko rozpatrzone.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławZientara">Ostatni sejmik kultury fizycznej wykazał, że cofamy się w rozwoju fizycznym młodzieży, a stan biologiczny młodego pokolenia pogarsza się. Na tym sejmiku prawie wszyscy, włącznie z trenerami, mówili głównie o wychowaniu fizycznym młodzieży. Postanowienia i ustalenia sejmiku zostały przesłane do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, do GKKFiS. Potrzebna jest publiczna dyskusja w środkach masowego przekazu na temat roli i znaczenia kultury fizycznej i sportu w wychowaniu młodego pokolenia. Trzeba przeprowadzić badania stanu zdrowia i rozwoju fizycznego młodzieży i na tej podstawie postawić wnioski na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławZientara">Trzeba również podjąć sprawę wynagradzania pracowników kultury fizycznej na różnych szczeblach zatrudnienia. Obecnie wynagrodzenie to jest bardzo niskie, co nie sprzyja zatrudnieniu ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarianRenke">Problemy wychowania fizycznego były już kilkakrotnie rozpatrywane przez Komisję - m.in. w marcu i w kwietniu br. a ostatnio przy rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania planu i budżetu za 1980 rok. Zostało wówczas sprecyzowanych wiele istotnych postulatów i wniosków.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarianRenke">Sejmik kultury fizycznej pozwolił określić funkcje i role kultury fizycznej dla zdrowia fizycznego społeczeństwa. Bezpośrednio po jego zakończeniu rozpoczęto prace nad wdrażaniem najbardziej istotnych postulatów. W tych warunkach nie wydaje się konieczne wracanie do tych spraw na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarianRenke">Istotne jest natomiast określenie stosunku ruchu zawodowego do problemów kultury fizycznej. Trzeba doprowadzić do tego, ażeby nowe związki nie wykazywały obojętności wobec tych spraw, a włączyły się czynnie do ich rozwiązywania. Odbyliśmy już wiele spotkań z poszczególnymi związkami zawodowymi oraz z zakładowymi komisjami rozwoju kultury fizycznej i sportu. Nie podpisano z nami jeszcze ostatecznych porozumień, tak jak to ma miejsce w resorcie zdrowia, gdyż związki zawodowe są na etapie precyzowania swojego stanowiska. W najbliższym czasie ma się odbyć w Gdańsku narada NSZZ „Solidarność” na ten temat, czekamy również na stanowisko branżowych związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarianRenke">Powinniśmy na dzisiejszym posiedzeniu podjąć dyskusję i sprecyzować postulaty w sprawach osób zatrudnionych na różnych szczeblach kultury fizycznej. Mamy już opracowane zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w poszczególnych komitetach i pracowników Totalizatora Sportowego. Obecnie pracujemy, wspólnie z NSZZ Trenerów, Instruktorów i Pracowników Kultury Fizycznej nad zasadami wynagradzania tej grupy pracowników. Proszę Wysoką Komisję o poparcie wysuwanych postulatów. Uregulowanie systemu płac trenerów ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju, naszego sportu wyczynowego i sportu w ogóle.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MarianRenke">Z inicjatywy przewodniczącego naszej Komisji opracowywany jest projekt ustawy o kulturze fizycznej. Uznaliśmy, że są to sprawy tak istotne, iż wymagają ustawowego uregulowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RomanStachoń">Z nadesłanych do Komisji materiałów trudno zorientować się, które wnioski i postulaty zostały już załatwione. Są przecież sprawy, które można załatwiać nawet bez podpisania porozumień. My natomiast dyskutujemy, postulujemy, a czas ucieka. Sport wyczynowy „rozkłada się”. Niektóre kluby otrząsnęły się z marazmu, zrozumiały sytuację, zrezygnowały z części etatów i dotacji, starają się zwiększać swoje własne dochody. Inne jednak czekają na generalne rozwiązanie sprawy i nie podejmują żadnych działań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RomanStachoń">Problemów rozwoju kultury fizycznej nie rozwiążemy sami. Konieczna jest współpraca resortu zdrowia oraz resortów oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego, jak również związków zawodowych i szerokiego aktywu społecznego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RomanStachoń">Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie, czy przygotowywana jest reforma finansowania klubów sportowych i w jakim znajduje się ona stadium. Kiedy zostanie opracowany ostateczny projekt wynagradzania trenerów i instruktorów oraz pracowników rehabilitacji? Czy w projekcie tym uwzględnia się sprawy wynagradzania trenerów za wolne soboty?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamIzydorczyk">Chciałbym podziękować Wysokiej Komisji za podjęcie tematyki realizacji porozumień. Nasz resort ma niewielkie uprawnienia do samodzielnego decydowania w niektórych istotnych sprawach, m.in. właśnie w sprawach płacowych. Toteż przy podpisywaniu porozumień jesienią ubiegłego roku problemy płacowe odłożyliśmy do czasu opracowania poszczególnych zbiorowych układów pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamIzydorczyk">Głęboką troską otaczamy całą problematykę formalno-prawną klubów sportowych. Jak obywatelom posłom wiadomo, wprowadzony został do budżetu system stypendialny dla sportowców na łączną kwotę 530 mln zł. W koszty budżetu przejęto również wynagrodzenia trenerów i już 450 trenerów wyraziło chęć przejścia na wynagrodzenia budżetowe, chociaż są one niższe od dotychczasowych. Przyznana została w budżecie GKKFiS dodatkowa rezerwa na utrzymanie tych obiektów sportowych, których zrzekają się dotychczasowi użytkownicy. Chcemy stopniowo przejmować poszczególne obiekty sportowe i udostępniać je klubom oraz szerokim masom społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamIzydorczyk">Według naszych projektów, o budżecie klubu decydować będą trzy czynniki: dotacja z budżetu państwa, dochody własne klubów, które zaliczono do stowarzyszeń społecznych oraz koszty ponoszone przez środowisko, dla którego klub działa. Do końca br. wszystkie te problemy powinny być uzgodnione. Opracowujemy już trzecią wersję projektu wynagradzania trenerów i instruktorów. Współpracuje z nami NSZZ Trenerów i Instruktorów i Pracowników Kultury Fizycznej. 20 lipca mamy otrzymać uwagi „Solidarności” co do naszego ostatniego projektu; inne związki i organizacje nadesłały już swoje opinie. Wydaje się, że na przełomie sierpnia i września dokument powinien już być gotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefRóżański">Duże zagrożenie prawidłowego rozwoju kultury fizycznej stanowi niedobór bazy i kadry. Sprawa wychowania fizycznego młodego pokolenia uchodzi z pola widzenia społeczeństwa. Zamiast koncentracji działań, obserwujemy rozdrabnianie się, powstawanie nowych organizacji, podział na różne grupy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefRóżański">Problematyka wychowania fizycznego powinna znaleźć się w centrum uwagi całego społeczeństwa i wszystkich czynników politycznych i społecznych. Będzie ona szeroko poruszana na Nadzwyczajnym Zjeździć Partii.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefRóżański">W listopadzie br. Komisja Zdrowia wspólnie z Komisją Oświaty i Wychowania rozpatrywać będzie sprawy wychowania fizycznego i rozwoju sportu szkolnego. Chcemy wspólnie skoncentrować działania i sprecyzować generalne postulaty.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JózefRóżański">Należy poprzeć wnioski wysunięte przez trenera Jana Mulaka w zakresie jak najszybszego uregulowania problemów płacowych trenerów. Nowe zasady płacowe uwzględniać powinny przede wszystkim rzeczywiste kwalifikacje i predyspozycje, a nie dyplomy i tytuły naukowe, które często o niczym nie świadczą. Okazuje się, że polski sport miał dużo lepsze osiągnięcia wtedy, kiedy trenerami byli ludzie bez dyplomów, ale dobrzy praktycy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JózefRóżański">Na Zjeździe NSZZ Trenerów, Instruktorów i Pracowników Kultury Fizycznej, stawiane były różnego rodzaju postulaty. Jak przedstawia się ich realizacja? Kiedy ostatecznie dokonana zostanie nowelizacja struktur organizacyjnych klubów sportowych i komórek wychowania fizycznego? Chodzi m.in. o wojewódzkie ośrodki kultury fizycznej i sportu i wojewódzkie federacje sportu i turystyki.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JózefRóżański">Czy resort ma aktualny wykaz wszystkich obiektów sportowych i jak został on wykorzystany do generalnego uporządkowania geografii poszczególnych dyscyplin sportu na terenie kraju?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamIzydorczyk">Zawarliśmy już porozumienia ze Związkiem Zawodowym Pracowników Sportu i Rekreacji, Pracowników Totalizatora Sportowego i Zjednoczeniem „Polsport”. Nie podpisane jest tylko porozumienie z NSZZ „Solidarność”. Niezależnie od tego, niektóre wnioski i postulaty przyjęliśmy już do realizacji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AdamIzydorczyk">Opracowywana jest czwarta z kolei wersja w sprawie zagospodarowywania i przejmowania obiektów sportowych. Obecnie gospodarzami tych obiektów są różni użytkownicy, m.in. związki zawodowe, kluby, ale rzeczywistymi właścicielami są przecież terenowe wiedze. Możemy tylko sugerować przekazanie nam tych obiektów, ale nie możemy decydować o ich przejęciu. Wydaje się, że sprawy te zostaną rozwiązane dopiero po wprowadzeniu zmian do ustawy o terenowych organach władzy. Wiemy, że sugestie zmierzają do dalszego rozszerzenia uprawnień władz terenowych, trudno jest nam więc w tej chwili powiedzieć, jak będą ostatecznie uregulowane nasze sprawy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AdamIzydorczyk">Mamy spis obiektów sportowych, który wykorzystywany jest przez poszczególne placówki naukowo-badawcze przy opracowywaniu planów rozwoju kultury fizycznej i sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaHosiawa">Czy przeprowadzone zostały dyskusje ze wszystkimi związkami zawodowymi na temat obniżenia wieku emerytalnego dla kadry trenersko-instruktorskiej?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaHosiawa">W związku ze zmianami priorytetów w kulturze fizycznej należałoby opracować nowe zasady jej finansowania. Czy problem ten jest dyskutowany ze zw. zawodowymi i czy 0,5% udział w dochodzie narodowym do roku 1985 będzie prawidłowo zabezpieczał rozwój kultury fizycznej naszego kraju?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaHosiawa">Czy GKKFiS zwrócił się do Ministerstwa Oświaty i Wychowania w sprawie liczby godzin wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i średnich?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaHosiawa">Czy GKKFiS podjął dyskusje z Komisją Planowania i Ministerstwem Budownictwa w sprawie rozpoczęcia najbardziej potrzebnych inwestycji kontynuowania i zakończenia już rozpoczętych oraz w sprawie remontu i konserwacji obiektów służących kulturze fizycznej?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrystynaHosiawa">Wiceprzewodniczący GKKFiS Adam Izydorczyk: Przedstawiliśmy problem obniżenia wieku emerytalnego kadry trenerskiej, ale otrzymaliśmy odpowiedź odsyłającą do generalnego uregulowania tych spraw w całym kraju. Odpowiedź pozytywną uzyskaliśmy tylko w sprawie obniżenia wieku emerytalnego dla czynnych pracowników Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KrystynaHosiawa">Na spotkaniu, jakie odbyło się 25 czerwca br. u wicepremiera J. Ozdowskiego z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Finansów oraz Komisji Planowania, wskazywano, że trudno będzie utrzymać sztywny wskaźnik udziału kultury fizycznej w dochodzie narodowym. Mamy przyrzeczone konkretne rozpatrywanie pokrywania kosztów stypendiów, remontów itp.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KrystynaHosiawa">Wystąpiliśmy do ministra oświaty o utrzymanie dotychczasowej liczby godzin wychowania fizycznego w szkołach, pomimo wprowadzania wolnych sobót. Sejmik kultury fizycznej postulował nawet zwiększenie liczby godzin WF w programie szkolnym.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KrystynaHosiawa">Staramy się chronić obiekty kultury fizycznej zbudowane ze środków budżetowych - przynajmniej te, które mają szanse ukończenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefaMatyńkowska">Jakie działania podjął resort w sprawie zapobieżenia likwidacji na niektórych uczelniach w kraju obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JózefaMatyńkowska">Kiedy nastąpi weryfikacja zasad udzielania zgody na zarobkowe wyjazdy za granicę sportowców i szkoleniowców?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JózefaMatyńkowska">Wiele dyscyplin sportowych stwierdza konieczność ulepszenia systemu współzawodnictwa sportowego. Kiedy to nastąpi?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JózefaMatyńkowska">Wprowadzony system stypendialny dla czołowych zawodników wymaga oceny i wprowadzenia korekt. Kiedy resort do tego przystąpi?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JózefaMatyńkowska">Dlaczego nie otrzymaliśmy jako członkowie Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej - zaproszenia na sejmik kultury fizycznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdamIzydorczyk">Likwidacja zajęć wychowania fizycznego na niektórych uczelniach jest ubocznym skutkiem wprowadzenia samorządności wyższych uczelni. Wystosowaliśmy do Ministra Szkolnictwa Wyższego pismo ukazujące konsekwencje takiej decyzji dla masowej kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdamIzydorczyk">System udzielania zgody na wyjazdy zagraniczne sportowców i szkoleniowców został znowelizowany w roku ubiegłym. Mamy w tej sprawie wiele wątpliwości. Problem wymaga dalszego rozważania. Musimy dbać o kadrę w kraju, toteż przygotowywana nowa regulacja będzie zawierała uzależnienie prawa do wyjazdu od wkładu w sport polski na arenie międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdamIzydorczyk">Wystąpiliśmy z propozycją kolejnej nowelizacji systemu współzawodnictwa sportowego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AdamIzydorczyk">Źle się stało, że nie zaprosiliśmy wszystkich członków Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej na sejmik kultury fizycznej. Ze względu na ograniczone możliwości - w tym także pojemność sali - nie byliśmy w stanie zaprosić wszystkich chętnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefRóżański">Nie chodzi o chęć uczestnictwa, ale o to, że właśnie my powinniśmy tam być. Uczestnictwo posłów nie obciążyłoby sejmiku finansowo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JózefRóżański">Daleko posunięte indywidualizowanie decyzji w sprawach wyjazdów za granicę doprowadza do nonsensów. Przykładem może być wyjazd L. Kokoszki w kilka dni po zakończeniu pobytu na obozie szkoleniowym kadry.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StefanMarkowski">Czy nie należałoby weryfikować podziału dyscyplin sportu i preferować te dyscypliny, które są społecznie potrzebne, biorąc pod uwagę dobro rozwoju społeczeństwa i przyszłych pokoleń, a nie liczbę medali?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StefanMarkowski">Jak przedstawia się nowelizacja porozumień z Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego w sprawie współdziałania w budowie obiektów sportowych na terenie ośrodków mieszkaniowych?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StefanMarkowski">Projekt zmiany uchwały z 1978 r. w sprawie Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu oraz wojewódzkich funduszów RKFiŚ, przekazany do Ministerstwa Finansów, nie został przyjęty. Jakie resort zajął stanowisko w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamIzydorczyk">Do tej pory nie udało nam się uzyskać aprobaty Ministerstwa Finansów dla rozszerzenia funduszu rozwoju sportu na szczebel podstawowy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AdamIzydorczyk">Spółdzielnie mieszkaniowe mają obecnie wiele pilnych zadań, m.in. z zakresu infrastruktury usługowej, toteż trudno byłoby angażować je w budowę obiektów sportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BożenaHagerMałecka">Odbycie sejmiku kultury fizycznej to jeszcze nie wszystko. Ważne, by jak najlepiej realizować podjęte tam postanowienia - tak, aby skutki odczuło całe społeczeństwo. W 1970 r. zorganizowałam ogólnopolski sejmik pediatrii i choć sejmik odbył się - w praktyce nic on nie przyniósł. Żyjemy wprawdzie obecnie w innych czasach, ale zwracam uwagę, że z masy problemów, jakie poruszył sejmik, trzeba wyłonić kilka podstawowych, najważniejszych i potraktować je jako główne zadania do realizacji. Nie można się brać za wszystko na raz, bo nie wyjdzie z tego nic.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BożenaHagerMałecka">Jaka będzie rola samorządu robotniczego w sprawach sportu i kultury fizycznej? Najważniejsze jest funkcjonowanie, zarządzanie a właśnie w tych sprawach niewiele mogą zrobić związki, bo to już nie jest ich rola. Z projektu ustawy to nie wynika jak to ma wyglądać w przyszłości?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BożenaHagerMałecka">Jakie są przewidziane metody współpracy z resortami zainteresowanymi bezpośrednio i pośrednio sprawami kultury fizycznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AdamIzydorczyk">Kultura fizyczna z samej swej istoty musi być nierozerwalnie związana z samorządem pracowniczym. Zgłosiliśmy nasze sugestie odnośnie tego problemu, ale niestety obserwujemy tradycyjne podejście do spraw kultury fizycznej i tendencje do pozostawienia jej w niemal wyłącznej gestii państwa.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AdamIzydorczyk">Nie można omawianych dzisiaj problemów zamknąć w działalności jednego tylko centralnego organu państwowego. Inne resorty muszą także dostrzegać sprawy kultury fizycznej i sportu i włączyć się w ich realizację. Usiłujemy to osiągnąć m.in. poprzez powoływanie wspólnych komisji z udziałem przedstawicieli innych resortów.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AdamIzydorczyk">Przewodniczący NSZZ Trenerów, Instruktorów i Pracowników Kultury Fizycznej Jan Mulak: Wiele spraw można byłoby rozwiązać, gdybyśmy przyznali pełną samorządność poszczególnym klubom i związkom. Wówczas pracownicy klubu byliby jego członkami, spełniającymi funkcje techniczne, a nie urzędnikami.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AdamIzydorczyk">Największym błędem przy reorganizacji kultury fizycznej i sportu było pozostawienie dotychczasowych struktur władz centralnych. Spowodowało to dalsze utrzymywanie w województwach znacznej ilości nie zawsze właściwie wykorzystanych etatów administracyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BolesławKapitan">GKKFiS nie będzie mógł w pełni zrealizować wszystkich zadań bez przyznania mu uprawnień koordynacyjnych w zakresie spraw związanych z rozwojem kultury fizycznej. Taki precedens już mamy. Minister zdrowia jest koordynatorem spraw związanych z ochroną zdrowia dla wszystkich resortów, które mają własną służbę zdrowia. Przewodniczący GKKFiS powinien odpowiadać za rozwój wychowania fizycznego w szkole, na uczelniach, jak również w innych resortach. Postanowienia o roli koordynacyjnej Komitetu zapaść mogą tylko na szczeblu rządowym, przy wsparciu naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BolesławKapitan">Współpraca między GKKFiS a poszczególnymi związkami zawodowymi układa się prawidłowo. Wprawdzie są pewne różnice w podejściu do niektórych problemów, ale najważniejsze jest to, że partnerzy traktują się poważnie i dochodzą do porozumienia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#BolesławKapitan">Trzeba jak najszybciej załatwić problemy związane z wynagradzaniem i statusem prawnym trenerów i instruktorów. Czas nie działa na naszą korzyść, a bez rozwiązania tego tematu zadania programowe, jakie stawiamy przed GKKFiS nie mogą być zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BolesławKapitan">Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Bogumił Małecki: Resort jest w kontakcie z GKKFiS. Sprawa płac trenerów i instruktorów jest obecnie dyskutowana, oblicza się, że skutki tej regulacji pociągnęłyby za sobą konieczność dofinansowania budżetu GKKFiS o kwotę około 40 mln zł. Problemy płacowe innych pracowników kultury fizycznej uregulowane zostaną w momencie opracowania układów zbiorowych dla poszczególnych działów naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#BolesławKapitan">Drobne sprawy staramy się załatwiać na bieżąco. Jako przykład można podać załatwienie sprawy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ośrodkach sportu i rekreacji.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#BolesławKapitan">Zgadzamy się na stworzenie w organizacjach GKKFiS stanowiska głównego specjalisty, ale tylko na takich zasadach, jak to ma miejsce w przemyśle. Chodzi o to, żeby głównemu specjaliście nie podlegali inni pracownicy, gdyż byłoby to sztuczne windowanie płac i zastępowanie inną nazwą stanowiska naczelnika wydziału.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#BolesławKapitan">Nie możemy zapewnić udziału pracowników naszego resortu we wszystkich naradach związkowych, zresztą miałby on wtedy charakter tylko doradczy. Bierzemy udział w rozmowach wówczas, gdy prowadzone są one na szczeblu centralnym i reprezentujemy stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StefanDziedzic">Co dały społeczeństwu i resortowi porozumienia i jakie będą ich dalsze losy?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StefanDziedzic">Jakie poczyniono oszczędności etatowe w wyniku reorganizacji GKKFiS?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StefanDziedzic">Kiedy zapadną decyzje o zniesieniu dualizmu władzy wyrażającego się w istnieniu wojewódzkich federacji sportu i turystyki oraz wojewódzkich wydziałów kultury fizycznej i sportu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdamIzydorczyk">W stosunku do planu etatów sprzed trzech lat liczba etatów po utworzeniu GKKFiS zmniejszyła się o 32 i obecnie wynosi 184.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AdamIzydorczyk">Po marcowym posiedzeniu sejmowej Komisji wydaliśmy zalecenie aby wojewódzkie federacje sportu, które de facto sprawują władzę administracyjną, a de iure są tylko stowarzyszeniami - odbyły posiedzenia i podjęły decyzje co do charakteru swej dalszej działalności. W niektórych województwach podjęto decyzje o rozwiązaniu federacji, na przykład na terenie Gdańska, w innych natomiast przywrócono ich samorządny charakter. Wydaje się, że ostatecznie sprawa zostanie rozwiązana po dokonaniu zmian w ustawie o terenowych organach administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AdamIzydorczyk">Trudno byłoby obecnie oceniać znaczenie porozumień, w każdym razie możemy stwierdzić, że spotykamy się z większym zrozumieniem dla spraw kultury fizycznej w organizacjach społecznych i wśród załóg.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AdamIzydorczyk">Komisja uważa, że porozumienia nie zostały zamknięte i że nadal powinny toczyć się rozmowy prowadzące do uzgodnień między organizacjami społecznymi, pracownikami i resortem.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#AdamIzydorczyk">Po sierpniu 1980 r. zostały wyraźnie określone priorytety w dalszym rozwoju kultury fizycznej. Preferowany jest przede wszystkim sport masowy jako decydujący o zdrowiu społeczeństwa, a także rekreacja i rehabilitacja. Nastąpiły już pewne zmiany w finansowaniu poszczególnych kierunków działania. W dalszym ciągu trudna jest sytuacja w klubach sportowych i decyzje w sprawie ich finansowania powinny zapaść w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#AdamIzydorczyk">Komisja widzi konieczność włączenia się związków zawodowych w finansowanie rozwoju kultury fizycznej i sportu. Mamy na myśli również NSZZ „Solidarność”.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#AdamIzydorczyk">Zgadzam się ze stanowiskiem posła B. Kapitana, że przewodniczący GKKFiS powinien sprawować funkcje koordynacyjne. Mówimy o tym dawno, czego wyrazem jest chociażby postulowanie przez nas opracowania ustawy o kulturze fizycznej. Projekt tej ustawy przygotowuje specjalny zespół wyłoniony na sejmiku kultury fizycznej. Na sejmik ten powinni być zaproszeni wszyscy - a nie tylko niektórzy członkowie naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#AdamIzydorczyk">Komisja uważa za potrzebne zorganizowanie kongresu poświęconego sprawom rozwoju kultury fizycznej i sportu. Chcielibyśmy uczestniczyć w tym kongresie.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#AdamIzydorczyk">Jeszcze raz stwierdzam, że porozumienia nie zostały zamknięte i Komisja chciałaby w końcu roku otrzymać informacje o przebiegu ich realizacji oraz o związanych z tym kosztach.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#AdamIzydorczyk">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja dokonała oceny realizacji porozumień w części dotyczącej turystyki.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#AdamIzydorczyk">Koreferat przedstawiła poseł Józefa Matyńkowska (PZPR): Zachodzące w kraju przemiany społeczno-gospodarcze i zapoczątkowany we wszystkich dziedzinach życia proces odnowy zaakcentowały konieczność rozwiązania i naprawy wielu spraw również w dziedzinie turystyki. Stanowi ona ważny czynnik życia i zdrowia narodu, a w aspekcie skracania czasu pracy zyskuje nowe znaczenie.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#AdamIzydorczyk">Postulaty i wnioski w dziedzinie turystyki zgłaszały różne organizacje działające w plonie turystyki: związki autonomiczne, branżowe i NSZZ „Solidarność”. Wnioski takie zgłaszały również poszczególne instytucje i przedsiębiorstwa turystyczne. We wnioskach tych wyróżnić można kilka grup: sprawy ekonomiczno-finansowe, socjalne, kadrowe, związane z obsługą ruchu turystycznego, problemy inwestycji, modernizacji i remontów oraz sprawy dotyczące zaopatrzenia resortowego, organizacji i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#AdamIzydorczyk">W dziedzinie turystyki nie zostały zawarte resortowe porozumienia z poszczególnymi związkami zawodowymi. Zawarte natomiast porozumienie pomiędzy Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, a NSZZ „Solidarność” obejmuje także pracowników zakładów i brygad remontowo-budowlanych działających w resorcie turystyki i jest realizowane przez GKT. Zostały podpisane i są realizowane porozumienia z niektórymi grupami zawodowymi, organizacjami związkowymi oraz przedsiębiorstwami.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#AdamIzydorczyk">Przedstawiciele centrali turystycznej „Orbis” podpisali porozumienia z przedstawicielami załóg i kierownictw jednostek organizacyjnych NSZZ „Solidarność” w Poznaniu, Szczecinie i Sopocie.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#AdamIzydorczyk">Nad całokształtem spraw związanych z realizacją postulatów i porozumień czuwa komisja pod przewodnictwem zastępcy przewodniczącego GKT Edgara Kaczmarka. Udostępniono mi protokoły i komunikaty informujące o dotychczasowym stanie realizacji porozumień zawartych pomiędzy poszczególnymi organizacjami a przedstawicielami GKT. GKT wyznaczył swojego przedstawiciela do stałych kontaktów z Komitetem Rady Ministrów ds. Związków Zawodowych. Wszystko wskazuje na to, że GKT traktuje problem realizacji porozumień jako swój obowiązek i czuje się za nie odpowiedzialny.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#AdamIzydorczyk">Oceniając stopień realizacji postulatów i porozumień, musimy sobie zdawać sprawę z pogłębiającej się krytycznej sytuacji naszej gospodarki i z potrzeby rozsądnej renegocjacji niektórych porozumień. Naszą sprawą jest również dopilnować, aby system oszczędności równomiernie obejmował wszystkie dziedziny życia i nie odbywał się kosztem zasadniczych priorytetów społecznych.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#AdamIzydorczyk">Duża liczba postulatów dotyczy płac. Doraźne decyzje zmierzały do likwidacji rażących dysproporcji i uregulowania spraw płacowych pracowników zaplecza technicznego oraz płatnych godzinowo pracowników zatrudnionych w usługach. Negatywnie załatwiono postulat o zwolnienie z podatku pełnodyspozycyjnych przewodników turystycznych oraz agentów. Generalnie problemy płacowe załatwi nowy układ zbiorowy pracy. Projekt nowego układu, obejmujący wszystkich gestorów, został już opracowany i był konsultowany z poszczególnymi związkami zawodowymi. Obecnie GKT prowadzi prace nad analizą skutków finansowych wprowadzonych zmian.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#AdamIzydorczyk">Postulat w sprawie regulacji cen za usługi turystyczne zwłaszcza hotelarskie i transportowe, miał być rozstrzygnięty w końcu czerwca. Nie wiemy jaki jest stan obecny.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#AdamIzydorczyk">Negatywne stanowisko zajęto wobec postulatów w sprawach: zniesienia podatku obrotowego od sprzedaży alkoholu i wprowadzenia prowizji od sprzedaży alkoholu; obniżenia stawek amortyzacyjnych transportu; likwidacji kategoryzacji płacowej przedsiębiorstw; zlikwidowania taksy klimatycznej; wprowadzenia wynagrodzeń w dewizach z tytułu obsługi gości zagranicznych. Centrala Turystyczna „Orbis” ponownie przeanalizuje postulat w sprawie pozostawienia funduszu dewizowego w gestii przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#AdamIzydorczyk">W zakresie spraw socjalnych dokonano zmian w systemie naliczania zakładowego funduszu zakładowego i mieszkaniowego. Nowe przepisy uwzględniają w zasadach gospodarowania zakładowym funduszem mieszkaniowym wnioski, które były szeroko publikowane w prasie.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#AdamIzydorczyk">Postulat w sprawie przyznania zniżek za dojazdy do pracy PKS-em, w przypadku braku innego środka komunikacji, ma zasięg ogólnokrajowy i rodzi określone skutki finansowe. Wniosek ten został przekazany do decyzji rządu.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#AdamIzydorczyk">Uznano za słuszne prawie wszystkie wnioski dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad przydziału i gospodarowania odzieżą roboczą i ochronną oraz środkami do utrzymania higieny osobistej. Postulaty stawiane przez NSZZ „Solidarność” przedsiębiorstwa „Orbis”, dotyczące rozszerzenia dodatków za pracę w warunkach szkodliwych i uciążliwych, zostały również uwzględnione. Inne sprawy są jeszcze uzgadniane m.in. opracowanie wykazu chorób zawodowych.</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#AdamIzydorczyk">W problematyce dotyczącej kadr na czoło wysunęły się postulaty dotyczące zasad szkolenia pracowników, odbywania praktyk i stażów zagranicznych, uproszczenia sprawozdawczości. Większość z nich została zrealizowana. Wprowadzono odpowiednie zapisy do układów zbiorowych pracy.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#AdamIzydorczyk">Nadal czekają na załatwienie sprawy wprowadzenia do rejestru zawodów funkcji przewodników turystycznych i zwolnienia ich od opłat za wstęp do muzeów oraz postulat przyznania przewodnikom terenowym i górskim, uprawnionym do prowadzenia wycieczek po Czechosłowacji i innych krajach demokracji ludowej, paszportów służbowych.</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#AdamIzydorczyk">W problematyce obsługi ruchu turystycznego wiele postulatów dotyczyło transportu. Są to sprawy szczególnie trudne i dlatego słuszne wydaje się przyjęcie wniosku o zorganizowanie w GKT narad roboczych z udziałem kierowników transportu wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych. Pierwsza taka narada ma się odbyć jesienią br.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#AdamIzydorczyk">Postulowano m.in. zintegrowanie działalności jednostek współuczestniczących w obsłudze ruchu turystycznego. W celu skoordynowania imprez turystycznych z ofertami resortu kultury GKT nawiązał współpracę z Ministerstwem Kultury i Sztuki. Chcielibyśmy wiedzieć jakie są efekty tej współpracy.</u>
<u xml:id="u-20.26" who="#AdamIzydorczyk">Wiele postulatów dotyczyło takich usług turystycznych, jak gastronomia i różnego rodzaju działalność produkcyjna. Słusznie wnioskowano wprowadzenie tanich posiłków w gastronomii zlokalizowanej przy szlakach turystycznych. Musi to dotyczyć jednak wszystkich gestorów gastronomii, a nie tylko GKT.</u>
<u xml:id="u-20.27" who="#AdamIzydorczyk">Postulaty związane z podniesieniem jakości usług mają punkty styczne z przygotowywaną ustawą o przedsiębiorstwie i samorządzie pracowniczym.</u>
<u xml:id="u-20.28" who="#AdamIzydorczyk">Wiele wniosków i postulatów dotyczyło problematyki inwestycji, modernizacji, remontów. GKT opracował trzy warianty rozwiązania problemu centralnego ośrodka koordynacji zakładów remontowo-budowlanych. Decyzja miała zapaść w czerwcu, jakie są jej losy? Znaczna część postulatów z tej dziedziny może być zrealizowana tylko przy udziale Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
<u xml:id="u-20.29" who="#AdamIzydorczyk">W zakresie ochrony środowiska główne wnioski dotyczyły ochrony Zatoki Gdańskiej i Puckiej oraz Mierzei Wiślanej. W sprawę tę postanowiła włączyć się nasza komisja i będziemy upominać się o przedstawienie nam programu ochrony środowiska. Jest to sprawa niezwykle pilna i wymagająca koordynacji działań wielu resortów i instytucji.</u>
<u xml:id="u-20.30" who="#AdamIzydorczyk">Przygotowano, zgodnie z postulatami, projekt zmian uchwały w sprawie tworzenia centralnego funduszu turystyki i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-20.31" who="#AdamIzydorczyk">120 postulatów dotyczyło zaopatrzenia resortowego. W wyniku wystąpień GKT do zainteresowanych resortów zwiększono ilość przydzielonych asortymentów materiałów budowlanych, natomiast maszyny budowlane i urządzenia do wyposażenia obiektów oraz akumulatory, paliwa płynne, ogumienie i części zamienne przydzielane w miarę możliwości w rozsądnych proporcjach do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-20.32" who="#AdamIzydorczyk">W dziedzinie organizacji i zarządzania podjęto decyzję o podporządkowaniu Głównemu Komitetowi Turystyki Centrali Turystycznej „Orbis”, Zarządu Państwowych Obiektów Wypoczynkowych i przekazano GKT dysponowanie centralnym funduszem inwestycji socjalnych. Trwają dalsze prace nad integracją spraw turystyki. Pozostawiono swobodny wybór wewnętrznej organizacji wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych. W toku realizacji znajdują się postulaty dotyczące organizacji i zarządzania na szczeblu wojewódzkim.</u>
<u xml:id="u-20.33" who="#AdamIzydorczyk">Postulaty zmierzające do stworzenia jednolitej struktury turystyki w Polsce, decentralizacji oraz rozszerzenia uprawnień jednostek turystycznych są w toku realizacji. Negatywnie wypowiedziano się na temat likwidacji niektórych młodzieżowych biur podróży, tworzenia organizacji typu zjednoczeń i likwidacji systemu agencyjnego.</u>
<u xml:id="u-20.34" who="#AdamIzydorczyk">Postulaty dotyczące poprawy organizacji pracy w przedsiębiorstwach, ujednolicenia zasad zatrudnienia i likwidacji przerostów w administracji są w toku realizacji, gdyż wiążą się w znacznej mierze z wprowadzeniem nowych zasad organizacji oraz systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-20.35" who="#AdamIzydorczyk">Zgodnie z postulatami GKT, trwają prace nad nową formułą koordynacji stażowej. Zakłada się dobrowolność i ustalenie tylko resortowych wytycznych w sprawie współpracy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-20.36" who="#AdamIzydorczyk">Nie do zrealizowania jest wniosek w sprawie przejęcia zakładowych ośrodków wczasowych; możliwe jest tylko wydanie przepisów regulujących zasady funkcjonowania tych ośrodków.</u>
<u xml:id="u-20.37" who="#AdamIzydorczyk">Wpłynęły również postulaty żądające zbadania zasadności posiadania i użytkowania niektórych domów letniskowych, domków myśliwskich itp. Informacja na ten temat jest jednak dość lakoniczna i nieadekwatna do społecznego zainteresowania tymi sprawami.</u>
<u xml:id="u-20.38" who="#AdamIzydorczyk">Za najważniejsze zadanie na obecnym etapie GKT uważa - obok prawidłowego przebiegu letniego sezonu turystyczno-wypoczynkowego - opracowanie postulowanego przez sejmową Komisję raportu o stanie turystyki oraz programu działania na lata 1982–1985 w powiązaniu z założeniami programu stabilizacji gospodarki narodowej. Prowadzone są również prace nad doskonaleniem struktur organizacyjnych w turystyce.</u>
<u xml:id="u-20.39" who="#AdamIzydorczyk">Tryb przedstawiania okresowych informacji o realizacji postulatów przedstawicielom związków zawodowych i sposób przyjmowania ich uwag świadczą o rzetelnym traktowaniu obowiązków przez resort. Ta praktyka może być uznana jako zapowiedź trwałego umacniania więzi z pracownikami i ogniwami społecznymi resortu turystyki.</u>
<u xml:id="u-20.40" who="#AdamIzydorczyk">Przesunięcie załatwienia niektórych spraw na późniejszy okres, m.in. do czasu opracowania układów zbiorowych i kart pracowników, może rodzić nieufność i stwarzać wrażenie braku wiarygodności zobowiązań. Wszystkie strony muszą mieć pełną świadomość tego, że podpisywanie porozumień i przyjmowanie postulatów nie może być traktowane jako zażegnanie i zakończenie pewnego etapu napięć społecznych, ale stanowić początek rzetelnego i cierpliwego porządkowania spraw pracowniczych. Sądzę, że naszą poselską sprawą jest śledzenie toku realizacji zobowiązań, szczególnie wówczas, gdy zajdzie konieczność ich renegocjacji czy urealnienia.</u>
<u xml:id="u-20.41" who="#AdamIzydorczyk">Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Andrzej Piotrowski: Toczą się prace nad modelem organizacyjnym turystyki. Mamy nadzieję, że po opracowaniu projektu tego modelu zostanie on nam przekazany do zaopiniowania. Postaramy się zrobić to możliwie szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanCisowski">Zgadzam się, że realizacja porozumień musi mieć charakter trwały i być przedmiotem stałej współpracy Komitetu z zainteresowanymi stronami. Traktujemy nasz obowiązek w tym zakresie jako faktyczny współudział w kierowaniu przedsiębiorstwami, sprawami turystyki i sprawami ludzkimi.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanCisowski">Zdajemy sobie sprawę, że w rozwiązywaniu spraw naszej 70-tysięcznej grupy pracowników jesteśmy słabszym partnerem w stosunku do resortów przemysłowych. Będziemy się jednak starali w pełni realizować nasze zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanCisowski">Uchwaleniu ustaw o przedsiębiorstwie i o samorządzie pracowniczym pozwoli nam szybciej regulować niektóre sprawy natury zasadniczej. W obecnej sytuacji nie jesteśmy na przykład w stanie uruchomić niektórych środków własnych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanCisowski">Jedną z dróg wyjścia z nierentowności jest przekazywanie deficytowych hoteli w ajencję. Ale jeśli w ajencji obiekt taki może być rentowny, to czy nie należałoby raczej zmienić przepisy, które decydują o nierentowności hotelu jako placówki państwowej?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JanCisowski">Powołana została wspólna komisja zainteresowanych resortów do rozwiązywania zagadnień dotyczących ich gestii. Chcielibyśmy w pełni uczestniczyć w pracach nad ochroną środowiska.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#JanCisowski">Organizacja zaopatrzenia na bieżący sezon, który charakteryzują wczasy z kartkami, jest sprawą trudną. Niestety, mamy do czynienia z lokalnymi inicjatywami gospodarzy terenu, którzy odpowiednimi zarządzeniami chronią zaopatrzenie stałych mieszkańców, ograniczając znacznie możliwości dokonywania zakupów przez turystów. Ta sytuacja ma istotny wpływ na przebieg bieżącego sezonu.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#JanCisowski">W ruchu zagranicznym przyjazdy turystów do Polski szacowane są na poziomie zaledwie 30% roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#JanCisowski">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Bogumił Małecki: Postulaty zawarte w protokole ustaleń z dnia 25 czerwca przekraczają możliwości resortu i jakiekolwiek stosowane u nas zasady.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KlemensRomanowski">Pragnę wyrazić niezadowolenie z ogólnikowej i lakonicznej odpowiedzi udzielonej przez przedstawiciela resortu pracy, płac i spraw socjalnych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KlemensRomanowski">Dyrektor generalny Centrali Turystycznej „Orbis” Wiesław Wilk: Centrala Turystyczna „Orbis” podpisała ze swoimi załogami 3 porozumienia. Postulatów było bardzo wiele, szczególnie płacowych. Wobec tak dużej ilości wniosków uzgodniono odłożenie spraw płacowych do czasu opracowania nowego układu zbiorowego pracy, postanowiono natomiast załatwić doraźnie sprawy socjalne. Z tych przyczyn powstał dodatkowy protokół ustaleń. Nie wszystkie wnioski i żądania można zaspokoić od razu, ale wiele spraw podnoszonych nadaje się do szybkiego uregulowania, chociażby ujednolicenie odpłatności za umundurowanie służbowe czy wyżywienie. Te niezrozumiałe nierówności jątrzą załogi i wywołują przeświadczenie o niechętnym traktowaniu wszelkich, nawet najbardziej słusznych żądań.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WacławAuleytner">Doświadczenia ubiegłego roku wykazują, że współpraca administracji ze związkami zawodowymi może dać pozytywne efekty. Dlatego istnieje potrzeba kontynuowania tej współpracy. Nie wszystko w tej sprawie jest w porządku w zakresie działalności resortu pracy, płac i spraw socjalnych. Nie ma tu wzajemnego zrozumienia i współpraca nie układa się w sposób zadowalający.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WacławAuleytner">Dobrze rysuje się współdziałanie GKKFiS ze związkami zawodowymi. Trzeba dążyć w tym działaniu do lepszych społecznych efektów, do poprawy warunków odpoczynku ludzi pracy i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WacławAuleytner">Z jakimi propozycjami GKKFiS i GKT wychodzą naprzeciw potrzebom rodziny w związku ze zwiększoną ilością wolnego czasu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogumiłMałecki">Protokół ustaleń wpłynął do resortu 1 lipca br. Żądania znacznie przekraczają możliwości. Potrzebne są rozmowy w celu znalezienia kompromisowych rozwiązań. Resort nie może wyjść poza przyjęte zasady, gdyż mogłoby to spowodować dalszą eskalację żądań wszystkich załóg. Jesteśmy gotowi do dyskusji ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BogumiłMałecki">Przewodniczący GKT - Jan Cisowski: Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji przedstawiliśmy zakres naszych działań wychodzących naprzeciw potrzebom rodziny. Nie mogę powiedzieć, aby one coś konkretnego dały. W obecnych, wyjątkowo ciężkich warunkach nasze poczynania idą raczej w kierunku ochrony odpoczynku ludzi pracy i ich rodzin. W podejmowanych działaniach chronimy szczególnie rodziny wielodzietne, emerytów i rencistów.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BogumiłMałecki">Dyrektorowi B. Małeckiemu muszę powiedzieć, że wprawdzie protokół ustaleń jest w resorcie od niedawna, ale projekt układu zbiorowego przesłaliśmy resortowi jeszcze w grudniu ub. roku. Omawiany protokół jest wyciągiem z tego projektu.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#BogumiłMałecki">Przewodniczący obradom poseł Stefan Dziedzic (PZPR): Główny Komitet Kultury Fizycznej i Sportu, podobnie jak Główny Komitet Turystyki wykazują zrozumienie dla omawianych dzisiaj problemów. GKT winien mieć uprawnienia do koordynacji spraw turystyki w całym kraju. Nasza Komisja będzie służyła w tych sprawach pomocą i poparciem.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#BogumiłMałecki">Nie jesteśmy zadowoleni z odpowiedzi udzielonych przez przedstawiciela Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Niezałatwione sprawy ciągną się od grudnia ub. roku, a żadnych konkretnych działań ze strony resortu nie widać.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#BogumiłMałecki">Nasza Komisja poświęci ponownie sprawie realizacji porozumień społecznych jedno ze swoich posiedzeń w III kw. br.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#BogumiłMałecki">W kolejnym punkcie obrad rozpatrzono otrzymane odpowiedzi na dezyderaty. Odpowiedź na dezyderat nr 21 dot. zmian w kierowaniu sportem, kulturą fizyczną i turystyką postanowiono przyjąć.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#BogumiłMałecki">Rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 26 postanowiono odłożyć do czasu otrzymania uzupełniających materiałów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>