text_structure.xml
78.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#HenrykRafalski">Dnia 7 lipca 1981 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Ratajskiego (ZSL), dokonała:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#HenrykRafalski">- oceny realizacji porozumień społecznych w części dotyczącej służby zdrowia i opieki społecznej,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#HenrykRafalski">- uchwaliła i rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#HenrykRafalski">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z ministrem Tadeuszem Szelachowskim, Ministerstwa Pracy Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Piotrem Karpiukiem, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego z wiceministrem Mirosławą Wąsowicz oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, NSZZ „Solidarność”, Zw. Zaw. Pracowników Służby Zdrowia, Polskiego Związku Zawodowego Lekarzy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#HenrykRafalski">Otwierając obrady przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL) powiedział, że Prezydium Sejmu i Komisja Nadzwyczajna ds. realizacji umów społecznych zwróciły się do komisji sejmowych o dokonanie oceny realizacji umów w zakresie ich działania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HenrykRafalski">Dokonując dzisiaj tej analizy powinniśmy otrzymać odpowiedź na kilka zasadniczych pytań. Trzeba uściślić cele umów w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zorientować się ile powinno kosztować ich wykonanie i co one mogą dać w zakresie poprawy świadczeń na rzecz społeczeństwa i poprawy warunków pracy pracowników służby zdrowia, ustalić, czy przebieg realizacji umów jest właściwy zarówno z punktu widzenia merytorycznego, jak i czasookresu ich wykonania, czy są one wszystkie realne, co przyniosą społeczeństwu. Oczywiście pytania te nie obejmują całokształtu problemu i przedmiotu umów, ale można je uznać za podstawowe.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HenrykRafalski">Powinniśmy najpierw udzielać głosu tym, którzy podpisywali umowy, tj. związkom i resortom, a po wysłuchaniu ich stanowiska wyrazić własną opinię.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#HenrykRafalski">Przedstawicielka NSZZ „Solidarność” Olga Krzyżanowska: Nie będę przypominała historii porozumień, gdyż jest ona wszystkim znana. Miały one na celu poprawę warunków leczenia pacjentów oraz warunków socjalno-bytowych pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HenrykRafalski">Głos zabierze kilku przedstawicieli naszego związku i wypowiedzi ich skoncentrują się na problemach:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#HenrykRafalski">- w jakich warunkach pracuje obecnie służba zdrowia i co w tym stanie może pomóc pacjentowi, - jak przedstawiają się warunki socjalne pracowników służby zdrowia, które jak wiemy, od lat były zaniedbane. Stale apelowano do naszego morale, ale nie robiono nic, ażeby poprawić nasze warunki bytowania, realizacja zasadniczej grupy spraw bytowych została na razie oddalona do czasu opracowania układów zbiorowych, - jak przedstawia się realizacja zamierzeń organizacyjnych, który to problem z uwagi na złożoność świadczeń służby zdrowia jest bardzo trudny, toczą się jeszcze rozmowy w zespołach roboczych, przedłużają się one, ale jeszcze nie wypracowano ostatecznego modelu nawet w zakresie reorganizacji podstawowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#HenrykRafalski">Ogólnie można stwierdzić, że po roku jest właściwie gorzej niż było. Gorsza jest sytuacja w szpitalach, w zakresie zaopatrzenia w leki, w laboratoriach, pracowniach rentgenowskich. Tak więc na razie społeczeństwo nic nie zyskało, lecz straciło.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#HenrykRafalski">Nadal najważniejsze problemy to dostarczenie narzędzi pracy służby zdrowia i poprawa jej warunków pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Oceniając realizację porozumień można stwierdzić, że rząd traktuje je jako swoisty akt ugody, rozejmu, pomyślny finał konfliktu tworzącego napięcia społeczne. Przedstawiciele naszego związku natomiast traktują ten akt jako zobowiązanie strony rządowej do wypełnienia treści porozumienia. Porozumienia zawarte zostały ze służbą zdrowia, a właściwie ze społeczeństwem, gdyż znakomita większość ustaleń dotyczy ochrony zdrowia społeczeństwa. Liczymy, że w walce o wyegzekwowanie przez nas, jak i przez Sejm realizacji porozumienia, aktywność posłów będzie rosnąć i przyniesie to odczuwalne rezultaty dla pacjentów, szpitali i przychodni.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Według oceny specjalistów, sytuacja na rynku farmaceutycznym wyraźnie się pogarsza. Nie poprawiła jej ani działalność sejmowej Komisji ani też „Solidarności”. To też w sprawie tej nie można już mówić, lecz trzeba krzyczeć i to tak głośno, ażeby rząd zdał sobie sprawę z powagi sytuacji i determinacji społeczeństwa. Zasadniczą przyczyną kryzysu jest brak dewiz na zakup leków gotowych, surowców i opakowań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Zmierzające do uniezależnienia się od importu z krajów II obszaru płatniczego, nie mogą przynieść efektów na dziś. Dlatego musi nastąpić przydział dewiz zgodnie z przyznanymi limitami. Przypomnę, że punkt 16 porozumienia gdańskiego mówi o przeznaczeniu dodatkowej kwoty dewiz, co do tej pory nie nastąpiło. Jeśli brakuje dewiz to należy podjąć produkcję antyimportową; czy przemysł farmaceutyczny podjął działania w tym kierunku? Zorganizowana przez „Solidarność” narada z przedstawicielami Zjednoczenia Przemysłu Farmaceutycznego wykazała zupełny brak jakichkolwiek inicjatyw. Inna sprawa, że trudno byłoby realizować takie inicjatywy na bazie niedoinwestowanego od lat przemysłu farmaceutycznego. Czy resort przemysłu chemicznego przyjdzie z pomocą farmacji? Fakty świadczą o czymś zupełnie przeciwnym. Jeżeli jedynym odbiorcą jakiegoś produktu chemii jest przemysł farmaceutyczny, to chemia tę produkcję wstrzymuje. W ostatnich latach zaniechano produkcji wielu chemicznych substancji niezbędnych do wytwarzania leków. O braku zrozumienia w resorcie chemii świadczy chociażby wstrzymanie w Lubelskich Zakładach Farmaceutycznych od połowy czerwca br. strzykawek jednorazowego użytku oraz płynów infuzyjnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Jako przyczynę podaje się brak sprowadzanego dotychczas z RFN gazu służącego do sterylizacji sprzętu medycznego z tworzyw. Gaż ten to mieszanina 90% tlenku etylenu i 10% dwutlenku węgla; oba te składniki są produkowane w kraju. Inną przyczyną wstrzymania produkcji niektórych leków jest brak polietylenu z importu. Czy nie można wykorzystywać do tego polietylenu wytwarzanego w Płocku do produkcji ampułek?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Od 1 lipca br. w myśl umów mieliśmy zapewnić stałą dostępność leków z tzw. listy leków niezbędnych, obejmującej 66 pozycji. Nie zostało to zrealizowane. Lista ta opracowana była już w 1978 r., a więc było dosyć czasu na przygotowanie się do pełnej jej realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Również Ministerstwo Przemysłu lekkiego, producent materiałów sanitarnych nie wywiązuje się z przyjętych zobowiązań. Brak bowiem w aptekach tak waty, jak i podpasek higienicznych. Produkcja tych wyrobów miała według porozumienia pokryć zapotrzebowanie już od 1 października br. Tymczasem w projekcie uchwały Rady Ministrów resort zakłada duże rozbieżności między podażą a potrzebami nawet w 1985 r. Wzrost produkcji uzależniony jest od zwiększenia potencjału produkcyjnego, od przejęcia będących w innej gestii obiektów, których realizacja została wstrzymana i dotychczas brak decyzji w sprawie uruchomienia tych inwestycji. Tak więc w praktyce pierwszeństwo w dostawach surowców i rozwoju mocy produkcyjnej przemysłu farmaceutycznego nie jest przestrzegane.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WojciechKuźmierkiewicz">Ostatnio nastąpiło pogorszenie stanu sanitarnego w szpitalach, spowodowane brakiem środków dezynfekcyjnych i środków higieny osobistej. W Gdańsku personel szpitalny przynosi mydło z domu, gdyż jest ono wydawane tylko na bloki operacyjne i do laboratorium. Jeśli nie podejmie się szybko decyzji przyznających placówkom służby zdrowia rzeczywistych priorytetów w zaopatrzeniu w środki czystości, grozi nam epidemia. Kilka dni temu zresztą wybuchła epidemia na oddziale noworodków w szpitalu w Gdynia-Redłowo.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WojciechKuźmierkiewicz">W związku z sytuacją w zakresie zaopatrzenia w leki Krajowa Komisja Porozumiewawcza „Solidarność” zwróciła się do rządu o ponowne przeprowadzenie rozmów w tej sprawie. Mamy nadzieję, że rozmowy te przyniosą oczekiwane rezultaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraPrzedwojska">Punkt 16 porozumienia gdańskiego zapewniał m.in. zwiększenie mocy wykonawczych na budowie obiektów służby zdrowia. Dotychczasowe obserwacje wskazują, że postanowienie to nie jest realizowane, wiele budów stoi, nie ma tam robotników.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraPrzedwojska">Zezwolono na zlecanie remontu obiektów służby zdrowia prywatnemu rzemiosłu. Koszty remontów wzrosły jednak o 300%, a rzemieślnicy podejmują się wykonawstwa tylko wtedy, kiedy mają zapewnione materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BarbaraPrzedwojska">W porozumieniach resort zdrowia został zobowiązany do zwiększenia powierzchni aptek i pralni szpitalnych. Skończyło się to tylko wydaniem polecenia do poszczególnych województw, ale przecież tą drogą nie rozwiąże się istoty problemu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BarbaraPrzedwojska">Nic się nie robi w zakresie poprawy czystości w ód na Bałtyku, plaże na Wybrzeżu są niedostępne dla wczasowiczów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BarbaraPrzedwojska">Zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest opracowanie Karty Praw i Obowiązków Pracowników Służby Zdrowia, ale na jej pełną realizację potrzebne są środki, toteż trzeba będzie odłożyć to na dalszy plan, do czasu opracowania układów zbiorowych. Nie można jednak odkładać na dalszy plan załatwienia sprawy wynagrodzeń za dyżury w szpitalach i opłat za pracę zmianową. Te sprawy miały być załatwione poza układem zbiorowym od listopada bież. roku.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#BarbaraPrzedwojska">Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Olga Krzyżanowska: To już jest skandal, że od razu nie załatwiliśmy sprawy przydziału miejsc w sanatoriach. Nie może tu być przetargów pomiędzy poszczególnymi związkami zawodowymi, rozdział miejsc musi odbywać się niezależnie od przynależności do związku. Powinien to może przejąć resort zdrowia czy ktoś inny, ale musi być to dokonane szybko.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#BarbaraPrzedwojska">Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Michał Kurowski: Nie może być mowy o renegocjacjach. Postanowienia umów muszą być wykonane. Zostały one podpisane, ale nie ma z ramienia rządu nikogo odpowiedzialnego za ich realizację. Jeśli za realizację umów miałby być odpowiedzialny minister zdrowia, powinien on posiadać odpowiednie kompetencje koordynacyjne. W tej chwili nie wiemy, u kogo egzekwować wykonanie umów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszBiernacik">Nasz związek podpisując w grudniu ub. roku porozumienia z rządem, nie przewidywał regresu gospodarczego, jaki ma miejsce w tym roku. Regres praktycznie uniemożliwia realizację porozumienia. Najbardziej poszkodowany jest pacjent, gdyż nadal nie poprawiło się zaopatrzenie w leki, zła jest sytuacja w zakresie dostaw sprzętu i aparatury medycznej. Kogo za to winić? Minister zdrowia robi wszystko, aby sprostać wykonaniu porozumienia, ale nie wszystko przecież od niego tylko zależy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszBiernacik">Musimy jasno sobie powiedzieć, że poprawa dostępności opieki zdrowotnej może nastąpić tylko wtedy, kiedy zostanie wydatnie doinwestowana służba zdrowia. W przeciwnym razie nic się nie zmieni.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanuszBiernacik">Niedopracowane są do końca programy usprawnień organizacyjnych, gdyż limituje je sytuacja ekonomiczna.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanuszBiernacik">Nasz związek konsekwentnie będzie dążył do ustalenia statusu pracowników służby zdrowia i pełnej i realizacji zobowiązań płacowych. Na tych dwóch odcinkach nie zgodzimy się na żadne renegocjacje. Te sprawy muszą być bezwzględnie uregulowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławGraban">Jesteśmy chyba jedynym związkiem zawodowym, który nie zawierał żadnych umów. Problemy służby zdrowia dotychczas były traktowane w charakterystyczny sposób. W okresach zmian zawsze wołano o poprawę służby zdrowia, ale jeszcze nikomu się nie udało tych żądań spełnić. Mówiłem już o tym nie raz, przed laty, także i na posiedzeniu Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławGraban">Jeśli chodzi o czas pracy, nikt się z nami w tej sprawie nie porozumiewał. Z zadowoleniem przyjęliśmy fakt powołania rządowej Komisji ds. współpracy ze związkami zawodowymi. Jednak w odczuciu naszego związku na razie działanie tej Komisji polega na słownych deklaracjach.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WiesławGraban">Mówi się ostatnio wiele o opracowywaniu Karty Pracownika Służby Zdrowia. Nie może być tak, by płace w służbie zdrowia były najniższe, poniżej przeciętnej. Od tego żądania nie odstąpimy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WiesławGraban">Padło wiele słów na temat zmian strukturalnych w służbie zdrowia. Warto zauważyć, że panujące obecnie szaleństwo tych zmian przyniosło i takie skutki, że np. leków izotopowych obecnie nie importujemy, ale i prawie nie produkujemy. Ministerstwo Zdrowia w praktyce jest stale resortem II kategorii. Może dyskutować, żądać, negocjować, ale nie decyduje o zasadniczych sprawach. W praktyce bowiem produkcja leków zależy od resortu chemii, czas pracy od resortu pracy, płac i spraw socjalnych, budowa szpitali i wszelkie inwestycje od resortu budownictwa itd. Resort zdrowia powinien prowadzić własną, samodzielną politykę, musi stać się tym, czym być powinien.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławGura">Protokół porozumienia z NSZZ „Solidarność” zawiera 366 zapisów, z czego w 221 określono terminy realizacji. Zdecydowana większość ustaleń dotyczy roku bieżącego, 40 postulatów ma być realizowanych etapami, w różnych terminach. Podjęto działania w odniesieniu do wszystkich zapisów. Według oceny resortu zrealizowano dotychczas jedną trzecią postulatów, pozostałe znajdują się w różnej fazie wykonania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławGura">Porozumienie podpisane z Radą Krajową Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia zawiera 84 ustalenia, z określeniem terminu w 58 przypadkach. Podjęto realizację wszystkich punktów, już zrealizowano 22, w toku dalszej realizacji pozostaje 62.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławGura">Ponadto wystosowano odpowiednie pisma do zainteresowanych, przede wszystkim wojewodów i lekarzy wojewódzkich, co nie oznacza realizacji. Brak jeszcze obecnie oceny działań podjętych w województwach, wymaga to określonego czasu. Informacja w tej sprawie zostanie przedstawiona Komisji przy następnej ocenie realizacji porozumień.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławGura">W celu wypracowania wspólnego stanowiska resortu i związków zawodowych oraz przygotowania projektów aktów normatywnych lub programów działania, przyjęto zasadę powoływania zespołów mieszanych. Powołano zespoły: do opracowania projektu zmian organizacyjnych w działalności na rzecz ochrony zdrowia, do dokonania analizy specjalistycznego leczenia protetycznego, do usprawnienia funkcjonowania opieki stomatologicznej, do spraw reformy podstawowej opieki zdrowotnej (komisja), do opracowania głównych założeń organizacji i funkcjonowania pielęgniarstwa, do opracowania Karty Pracownika Służby Zdrowia, do opracowania układu zbiorowego pracy, do kompleksowego opracowania systemu szkolenia i doszkalania pracowników zakładów ortopedycznych, do opracowania ramowego projektu nowego modelu organizacyjnego zakładów remontowo-budowlanych służby zdrowia, do spraw wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego oraz do spraw dyżurów lekarskich.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StanisławGura">Prace zespołów przebiegają na ogół pozytywnie. Jednak z uwagi na złożoność problematyki, niektóre z nich nie zakończą pracy w ustalonych terminach. Dotyczy to m.in. przygotowania projektu układu zbiorowego pracy, Karty Praw Pracownika Służby Zdrowia, zmian organizacyjnych w działalności na rzecz ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławGura">Dwukrotnie (w lutym i czerwcu) dokonywano oceny realizacji porozumienia z Radą Krajową ZZPSZ. Dokonano wspólnych ustaleń odnośnie sprecyzowania trybu i terminu realizacji tych zapisów, które dotychczas nie mogły być wykonane.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#StanisławGura">Nie oceniono dotychczas realizacji porozumienia zawartego z KKP służby zdrowia NSZZ „Solidarność”. 6 kwietnia wystąpiłem - powiedział mówca - z sugestią powołania komisji mieszanej do spraw współpracy ze związkami zawodowymi, której zadaniem byłaby m.in. ocena przebiegu realizacji zawartych umów. KKP NSZZ „Solidarność” nie wyraziła zgody na udział swoich przedstawicieli w pracach komisji, informując, że biorą oni udział w pracach zespołów roboczych na szczeblu rządowym. Ponowiłem moją propozycję pisemnie 11 czerwca, sugerując ewentualność zgłoszenia przez KKP NSZZ „Solidarność” innych propozycji organizacyjnych, umożliwiających okresowe kontakty robocze. Do dziś nie otrzymałem odpowiedzi. Dlatego proponuję odbycie po posiedzeniu spotkania dwustronnego celem omówienia tych spraw. Będę proponował wspólną, szczegółową ocenę dotychczasowej realizacji umów. Niezbędne jest urealnienie w toku tych rozmów terminów lub treści niektórych zapisów, które w obecnej sytuacji gospodarczej, z przyczyn obiektywnych nie mogą być zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#StanisławGura">Według oceny Ministerstwa, negocjacje powinny dotyczyć zakresu płac, rozszerzenia uprawnień pracowników służby zdrowia, poprawy zaopatrzenia w leki i artykuły sanitarne, wymiaru czasu pracy i innych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#StanisławGura">Przedstawiony Komisji materiał ujmuje stan realizacji porozumień na dzień 15 czerwca br. W międzyczasie nastąpiło dalsze zaawansowanie prac. Z dniem 1 lipca powołano w Ministerstwie Samodzielny Wydział pielęgniarstwa. Jego podstawowym zadaniem jest prowadzenie spraw dotyczących zapewnienia opieki pielęgnacyjnej ludności poprzez: określenie zapotrzebowania na świadczenia, wnioskowanie w sprawie ilościowego i jakościowego rozwoju kadr, wytyczanie kierunków rozwoju opieki pielęgnacyjnej, określenie rodzaju, zakresu i poziomu świadczeń, ocenę systemu organizacyjnego i stanu zabezpieczenia opieki, dbałość o poziom opieki pielęgnacyjnej, przygotowanie wniosków i opinii w sprawach zatrudnienia, organizację metod pracy oraz wyposażenia warsztatu pracy, jak również dokształcanie zawodowe personelu.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#StanisławGura">Opracowano także projekt ramowego modelu organizacyjnego zakładów remontowo-budowlanych, instrukcję w sprawię organizacji i zasad działania tych zakładów oraz projekt ramowego regulaminu wojewódzkich zakładów i dyrekcji koordynacji wykonawstwa i nadzoru. W zapisie porozumienia model organizacyjny miał wejść w życie od 1 lipca br. Zdaniem Ministerstwa, termin ten należałoby przesunąć dla możliwości skonfrontowania opracowanych materiałów z przedstawionymi w dniu 2 lipca, na posiedzeniu Sejmu projektami ustaw o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie załogi przedsiębiorstwa. Opracowano także normatywy podstawowego wyposażenia oddziałów noworodkowego i dziecięcego, na podstawie których przygotowywane są wytyczne dla lekarzy wojewódzkich, rektorów i dyrektorów instytutów.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#StanisławGura">Bardzo ważną - naszym zdaniem - sprawą jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu ze wszystkimi zainteresowanymi związkami zawodowymi za pośrednictwem proponowanej komisji mieszanej lub w innej formie - w jak najszybszym czasie.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#StanisławGura">Podejmowane są przez resort działania w związku z trudną sytuacją w dziedzinie zaopatrzenia w sprzęt. W roku bież. zapotrzebowanie wartości 5,5 mld zadeklarowano realizację zaledwie w wysokości 2,8 mld. Prowadzone są rozmowy z Centralnym Związkiem Spółdzielczości Pracy w sprawie produkcji sterylizatorów, dźwigni stomatologicznych i termometrów lekarskich. Z przemysłem maszynowym uzgodniono dostarczenie 70 aparatów rentgenowskich, a w ciągu 5 miesięcy bieżącego roku zrealizowano zaledwie dostawy 17 sztuk. Podobnie jest z dostawami igieł jednorazowego użytku, na potrzebne 309 mln, w ciągu 5 miesięcy zrealizowano 59,5 mln. W przypadku błon rentgenowskich małoobrazkowych liczby te kształtują się odpowiednio 50 tys. (potrzeby) i 5,5 tys. (realizacja). Podobna sytuacja występuje w dostawach utrwalacza i wywoływacza do tych błon.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#StanisławGura">Bardzo źle wygląda sprawa zaopatrzenia w przyrządy do przetaczania krwi. Duże trudności występują z powodu kooperacji międzynarodowej, a więc zależności od dewiz. Zwiększono wprawdzie limit środków dewizowych, ale wykonanie I kwartału było bardzo niskie.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#StanisławGura">Stale poszukujemy producentów wyposażenia medycznego. 2 i 3 lipca zorganizowaliśmy giełdę, na której zawarto umowy z rzemiosłem na 120 mln zł. Przygotowujemy listę 101 niezbędnych wyrobów, artykułów pierwszej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#StanisławGura">Stan zaopatrzenia w leki omawialiśmy już na posiedzeniu Komisji w kwietniu br. Odbyła się także międzyresortową narada, na której określono ile dla którego resortu potrzeba dewiz. Spośród przyznanych 375 mln zł dew. dla Ministerstwa Zdrowia, limit roczny wynosi 200 mln zł dew. Mamy aktualnie uzgodnioną ze związkami zawodowymi listę 600 leków podstawowych. Na skutek tych decyzji w maju realizacja importu była już korzystniejsza. Na etapie uzgodnień jest przygotowywana uchwała o poprawie zaopatrzenia ludności w leki. W dniu 15 maja Prezydium Rządu podjęło uchwałę, w której zobowiązało odpowiednich ministrów i wojewodów do jak najszybszej realizacji budowy 19 szpitali. Podjęto decyzję, że Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia stanowi jedynie uzupełnienie środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#StanisławGura">W bież. miesiącu odbędzie się wspólne posiedzenie Ministerstwa Budownictwa i Ministerstwa Zdrowia, którego celem będzie wzajemne rozliczenie podjętych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#StanisławGura">W celu poprawy podstawowej opieki zdrowotnej postanowiliśmy zatrudnić dodatkowo 6,5 tys. lekarzy w rejonach. Podjęto także działania w celu wyrównania dysproporcji w rozmieszczeniu kadry lekarskiej na terenie kraju. Priorytetem w zatrudnieniu chcemy objąć, poza lekarzami, także farmaceutów.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#StanisławGura">Jeśli chodzi o czas pracy, obowiązują nas ustalenia rządowe, sami nie możemy tych spraw rozstrzygać. Wszystkie trzy związki zawodowe prosimy o systematyczny roboczy kontakt z resortem.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#StanisławGura">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Proszę o konkretną odpowiedź na temat realizacji postulatów płacowych. Opracowania GUS za rok 1980 mówią, że w końcu roku średnia płaca w służbie zdrowia znalazła się ponownie na ostatnim miejscu. Stąd, mimo podwyżek, postulat podniesienia średniej płacy w służbie zdrowia nie został w ogóle zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#StanisławGura">Dr Krzyżanowska trzykrotnie już podnosiła sprawę uregulowania sposobu kierowania do sanatoriów. Ja również kilkakrotnie już tę kwestię poruszałem. Uważam, że na dzisiejszym posiedzeniu powinni się w tej sprawie ostatecznie wypowiedzieć i zająć konkretne stanowisko przedstawiciele rządu i związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#StanisławGura">Wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Piotr Karpiuk: Od października ub. roku wprowadzono podwyżki we wszystkich działach gospodarki narodowej, także w służbie zdrowia. Obecnie trwają prace nad nowymi taryfikatorami, które będą funkcjonować w ramach reformy gospodarczej. W ostatnim roku nastąpił przyrost średniej płacy w resorcie zdrowia o 31,5%, co oznacza wyjątkowo dużą dynamikę wzrostu, chociaż poziom tej płacy jest ciągle jeszcze niższy niż w wielu gałęziach gospodarki. Trzeba jednak widzieć nie tylko wysokość płac, ale także czynniki, jakie na tę płacę wpływają, a zaliczają się do nich: poziom kwalifikacji, warunki pracy i czas pracy. Dążymy do tego, aby w zbliżonych warunkach, czasie i kwalifikacjach poziom płac był także zbliżony. Wprowadzono w służbie zdrowia 13 pensję oraz dodatek nocny i zmianowy. Wszystkie inne sprawy nasze Ministerstwo będzie się starało uwzględnić w przygotowywanej Karcie Pracownika Służby Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#StanisławGura">Jeśli chodzi o czas pracy, walka o jego skrócenie spowodowała wiele ostrych spięć społecznych. Wyjaśnialiśmy, że gwałtowne skrócenie czasu pracy pociągnie za sobą negatywne skutki. Wiele naszych obecnych trudności wiąże się właśnie ze zbyt szybkim skracaniem czasu pracy, szczególnie w przemysłach wydobywczych. Jednocześnie nie możemy doprowadzić do sytuacji, w której lekarz będzie miał czas pracy krótszy niż górnik pod ziemią.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#StanisławGura">Mamy obecnie więcej czasu wolnego, ale znacznie trudniejsze warunki życia. Grozi nam niedożywienie. Walka zakończyła się kompromisem: z 48 godzin zmniejszono czas pracy na 42, a z 42 na 40 godzin tygodniowo. Pójście na dalsze ustępstwa doprowadziłoby do sytuacji, że lekarze mieliby czas pracy krótszy niż pracownicy najbardziej preferowanych i najcięższych branż, a jednocześnie w służbie zdrowia zabrakłoby ludzi do pracy. Dlatego skracanie czasu pracy musi być prowadzone etapowo. Apeluję o odłożenie tych spraw do 30 września.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#StanisławGura">Jeśli chodzi o realizację innych postulatów, prace są na ogół zaawansowane. Przygotowujemy dalsze rozwiązania (odzież ochronna, ekwiwalent za odzież itp.).</u>
<u xml:id="u-6.24" who="#StanisławGura">Wiceminister przemysłu chemicznego i lekkiego Mirosława Wąsowicz: Przemysł chemiczny czynił i czynić będzie nadal wszelkie możliwe wysiłki na rzecz zwiększenia produkcji leków. Jednakże sam resort, bez przyznania mu odpowiednich środków finansowych nie jest w stanie nic zrobić. W I kw. br. notowano całkowity brak leków w 29 asortymentach. W II kw. - w 27 asortymentach. W 70-ciu asortymentach brakowało leków powyżej 50%, w I kw.; w II kw. odpowiednio w 74 asortymentach. Jeśli chodzi o braki poniżej 50%, struktura asortymentowa nie zmieniła się i zarówno w I, jak i w II kw. obejmowała 80 pozycji. Przyczyną zasadniczą wszelkich braków jest ograniczenie importu surowcowego dla przemysłu farmaceutycznego. Podjęcie decyzji o utworzeniu osobnego konta dewizowego dla leków dało możliwość wygospodarowania pewnych środków na import. Z 15 mln dolarów 10 mln przeznaczono na środki produkcji, 5 mln na leki gotowe. Ta kwota jest jednak daleko niewystarczająca. Uruchomienie produkcji antyimportowej bez odpowiednich środków finansowych jest również niemożliwe. Resort podjął starania o uzyskanie dalszych środków na ten cel, jak również na produkcję sprzętu. Otrzymaliśmy pewne kwoty, niestety, minimalne.</u>
<u xml:id="u-6.25" who="#StanisławGura">Został opracowany kompleksowy program rozwoju produkcji środków farmaceutycznych. Nie przyniosły oczekiwanych rezultatów decyzje o priorytecie w wykorzystywaniu obiektów z innych resortów do produkcji na rzecz służby zdrowia. Zresztą i to byłoby uzależnione od nakładów finansowych. Np. resort przemysłu chemicznego został zobowiązany do podjęcia produkcji laktozy technicznej. Jednak środków na umaszynowienie i lokalizację tej produkcji nie znaleziono.</u>
<u xml:id="u-6.26" who="#StanisławGura">Produkcję plastrów farmaceutycznych powiązano z importem z I obszaru. Węgrzy zażądali tkaniny do produkcji tych plastrów. W Polsce wyprodukowano tę tkaninę i jeśli uzyska ona w WRL pozytywną ocenę, kooperacja ta powinna się udać.</u>
<u xml:id="u-6.27" who="#StanisławGura">Środki opatrunkowe są produkowane przez 4 przedsiębiorstwa, które mają obecnie krótszy czas pracy, miały również przestoje, mimo to produkcja przedstawia się zadowalająco. Podejmujemy wysiłki dla dalszego jej zwiększenia. Z zaplanowanej dodatkowej produkcji 600 ton waty dla szpitali zrealizowano jedynie 300 ton z powodu postojów, braku energii itp. Znaczące rozszerzenie produkcji nie jest możliwe na skutek wstrzymania wcześniej planowanych i rozpoczętych inwestycji. Brak rozwoju bazy przemysłowej ograniczą możliwości produkcyjne. Resort zakupił za granicą urządzenia produkcyjne, które z braku bazy będą instalowane w istniejących pomieszczeniach. Nastąpi to w IV kw. br. i wtedy powinien dąć się odczuć wzrost zaopatrzenia rynku, będący konsekwencją znacznego zwiększenia produkcji. Czeka nas likwidacja trzeciej zmiany. Liczymy się z tą koniecznością i czynimy starania, aby nie odbiło się to na wielkości produkcji.</u>
<u xml:id="u-6.28" who="#StanisławGura">Ciągle źle wygląda sprawa produkcji waty. Szukamy możliwości zwiększenia produkcji, np. urządzenia do produkcji waty kosmetycznej będą wykorzystywane do produkcji waty opatrunkowej. Poprawa zaopatrzenia rynku na skutek podjęcia tych decyzji spodziewana jest w IV kw. bież. roku i w roku przyszłym. Podjęliśmy decyzję o produkowaniu w kraju urządzeń do paczkowania waty i produkcji podpasek higienicznych od roku 1982.</u>
<u xml:id="u-6.29" who="#StanisławGura">Dyrektor Zjednoczenia Przemyślu Farmaceutycznego „Polfa” Mirosław Czeszek: Od grudnia ub. roku przemysł farmaceutyczny nie jest już poddany systemowi ekonomicznemu, który preferował produkcję leków drogich. Obecnie przemysł pracuje na nowych zasadach, według których fundusz płac jest uzależniony od rzeczywistego wkładu pracy, a nie od wartości produkcji. Pozwoli to uzyskać poprawę asortymentową.</u>
<u xml:id="u-6.30" who="#StanisławGura">Nie mamy możliwości wdrażania do produkcji syntez, którymi dysponujemy. W ciągu 10 lat nie wybudowaliśmy ani jednego zakładu farmaceutycznego. Próbą przekazania nam niektórych trwale wstrzymanych inwestycji spaliła na panewce.</u>
<u xml:id="u-6.31" who="#StanisławGura">W 1980 r. realizacja inwestycji przebiegała również dosyć opieszale. W naszej zasadniczej inwestycji - fabryce antybiotyków w Tarchominie - przerób miał wynieść w tymże roku 600 mln zł, wykonano prace wartości tylko 450 mln zł z powodu braku wykonawstwa i materiałów.</u>
<u xml:id="u-6.32" who="#StanisławGura">Wyposażenie w sprzęt i maszyny zakładów przemysłu farmaceutycznego jest daleko niewystarczające. Większość maszyn importujemy, zaczynamy dopiero uruchamiać tę produkcję w kraju, ale jest to proces długotrwały.</u>
<u xml:id="u-6.33" who="#StanisławGura">Nadal środki dewizowe na import surowców i substancji do produkcji leków są niewystarczające, a te które otrzymujemy, często zabierane są przez banki zagraniczne na spłatę zaległych długów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofBadźmirowski">Potrzeby Ministerstwa Zdrowia dwukrotnie przekraczają nas ze możliwości produkcyjne. Toteż podejmujemy wszelkie możliwe działania doraźne dla zwiększenia produkcji. Po raz pierwszy np. przekazaliśmy resortowi zdrowia mikroskopy produkowane w ramach Zjednoczenia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofBadźmirowski">Jeżeli chodzi o igły jednorazowego użytku, zakłady w Milanówku mogą produkować 135 mln igieł rocznie. Staramy się zwiększyć tę produkcję w tym zakładzie, ale konieczne jest również przydzielenie mu dodatkowych urządzeń, m.in. form i matryc. Występują trudności z aparatami rentgenowskimi, które wytwarzamy w koprodukcji z NRD. Kraj ten stosuje wobec nas pewne restrykcje w związku ze zmniejszeniem eksportu węgla.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofBadźmirowski">Dla Zjednoczenia Przemysłu Ortopedycznego zwiększyliśmy dostawy narzędzi pracy. Dostarczymy 12 tys. kółek do wózków inwalidzkich.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofBadźmirowski">Wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Wanda Kubiak: Plan budownictwa zmniejszony został w roku bieżącym z 208 mld zł do 119 mld zł. W związku z tym poszczególne resorty otrzymały polecenie zmniejszenia nakładów inwestycyjnych, ale dyrektywa ta w niewielkim tylko stopniu dotyczy resortu zdrowia (3,5 mld zł). Zmniejszeniu ulegną również plany budownictwa terenowego i trudno byłoby powiedzieć, jaka to będzie kwota w inwestycjach służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KrzysztofBadźmirowski">Staramy się koncentrować potencjał wykonawczy na budownictwie szpitali. W ciągu ub. 5-latki oddaliśmy do użytku 15 tys. łóżek, w roku 1980 tylko 1.550, natomiast plan na rok bieżący przewiduje oddanie do użytku ponad 7,800 łóżek. Rok bieżący jest znacznie pomyślniejszy w zakresie realizacji inwestycji służby zdrowia. Ostatnio wspólnie z Ministerstwem Zdrowia przeprowadziliśmy okresowe kontrole realizacji inwestycji, które miały być oddane do użytku w roku bieżącym. Na 22 kontrolowane obiekty, 6 było zagrożonych, są to szpitale o łącznej liczbie 1.500 łóżek. Główną przyczyną zagrożeń są braki materiałowe, zwłaszcza materiałów wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KrzysztofBadźmirowski">O 30% zmniejszyła się wielkość inwestycji przemysłowych, to też wydaje się, że potencjał ten powinien być przerzucony na budowę szpitali. Nie jest to takie proste. Odczuwamy duże trudności materiałowe, a także trudności z przerzucaniem pracowników poza teren zamieszkania w związku z zaopatrzeniem w żywność.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KrzysztofBadźmirowski">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Chciałbym, by minister zdrowia, który teraz zabierze głos, wyjaśnił jak przedstawia się relacja darowanych leków do produkcji krajowej leków oraz jak wygląda problem rozdziału miejsc w sanatoriach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszSzelachowski">Ministerstwo Zdrowia przedstawiło premierowi projekt rozdziału miejsc w sanatoriach. Wysuwamy trzy propozycje: pierwsza z nich przewiduje, że minister zdrowia całkowicie odpowiada i dysponuje rozdziałem miejsc w sanatoriach, druga - przewiduje przejęcie przez resort zdrowia w użytkowanie obiektów sanatoryjnych, niebędących jego własnością, trzecia - proponuje całkowite przejęcie na własność wszystkich sanatoriów, przez resort zdrowia. Premier upoważnił nas do rozmów z użytkownikami i właścicielami sanatoriów i doprowadzenie do porozumień. Nie jest to sprawa łatwa, jeśli uwzględnić, że mamy 233 różnych właścicieli sanatoriów, są to nie tylko związki zawodowe, lecz zakłady pracy, które z własnych funduszów wybudowały sanatoria.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszSzelachowski">W dyskusji wspominano o przyznaniu resortowi roli koordynacyjnej w zakresie realizacji umów i porozumień społecznych. Chciałem powiedzieć, że nie jestem w stanie nawet przeczytać wszystkich teleksów, które napływają do mnie w tych sprawach. Np. po poruszeniu na Komisji sejmowej sprawy kolejowej służby zdrowia, otrzymałem szereg teleksów i listów, a przecież nie mamy zamiaru przejmować tej służby, lecz tylko nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem jej potencjału materialnego i kadrowego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszSzelachowski">Jeżeli chodzi o przesłane do nas z darów zagranicznych leki, to otrzymaliśmy ich za 2 mln koron ze Szwecji i za 30 tys. dolarów z tzw. Banku Solidarności. W dyspozycji tego banku znajduje się ok. 600 tys. dolarów na zakup leków. Ponadto otrzymaliśmy z organizacji CARE żywność i leki za 150 tys. dolarów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszSzelachowski">Darowane leki nie zawsze są pełnowartościowe. Otrzymaliśmy np.4 tony leków przeterminowanych i uszkodzonych. Są również próbki leków, zbyt małe dla podjęcia leczenia. Do oceny leków wykorzystujemy naszych ekspertów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HalinaKoźniewska">Zespół posłów zastanawiał się, jak podejść do sprawy realizacji porozumień społecznych. Trzeba skoncentrować się na najważniejszych sprawach. Na tym, gdzie i czym pracujemy w służbie zdrowia, jaka jest baza szpitalna, lecznicza, apteczna. Trzeba również rozważyć jak wygląda nasze lecznictwo podstawowe oraz kadra lekarska i pielęgniarska. W porozumieniach gdańskich mówi się również o problemach zwalczania alkoholizmu i tym sprawom trzeba poświęcić więcej uwagi. Niektóre problemy omówią członkowie zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraTumułka">Jako członek zespołu mogę przedstawić swoje uwagi opierając się głównie na dokładnej informacji przekazanej przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Krajową Radę Zw. Zaw. Prac. Służby Zdrowia i na fragmentarycznej informacji KKP Służby Zdrowia NSZZ „Solidarność”.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraTumułka">Aktualnie sytuacja w zakresie bazy szpitalnej jest wysoce niezadowalająca i rodzi określone skutki w dziedzinie leczniczo-profilaktycznej i społeczno-gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BarbaraTumułka">Postulaty dotyczące bazy szpitalnej, zawarte w załącznikach do porozumień gdańskich oraz w porozumieniu z Radą Krajową Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia i Opieki Społecznej w grudniu ub. roku, znajdują się w toku realizacji. Nie zrealizowano punktu mówiącego o konieczności prowadzenia analizy istniejącego stanu obiektów służby zdrowia o ich inwentaryzację. Wyniki tej analizy miały być wzięte pod uwagę przy opracowywaniu planu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BarbaraTumułka">W części tylko zrealizowano postanowienia zobowiązujące ministra zdrowia do wystąpienia do ministra budownictwa z wnioskiem o rozpatrzenie problemów projektowania i realizacji obiektów służby zdrowia. Minister zdrowia zwróci się z prośbą o realizację zapisu, jak też o informowanie o sposobie jego wykonania. Zapis ten dotyczy wprowadzenia obiektów służby zdrowia w różnych systemach budowlanych i przez różne przedsiębiorstwa oraz stworzenia przesłanek dla radykalnego skrócenia cykli inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BarbaraTumułka">Do dziś brak jest ustosunkowania się do sprawy projektowanego przesunięcia zwalnianych mocy produkcyjnych przedsiębiorstw budowlanych na inwestycje służby zdrowia i opieki społecznej. Uważam, że jest to bardzo ważny postulat. W uchwale nr 224 z 1976 r. założono przekazanie do użytku w latach 1976–80 - 28 tys. łóżek w szpitalach ogólnych i klinicznych, a przekazano tylko 15 tys. łóżek, czyli 55,8% planu. Z badań NIK wynika, że do podstawowych przyczyn opóźnień realizacji inwestycji szpitalnych należy zaliczyć nieprawidłowości w wykonawstwie i zaniedbania inwestorskie. Na przewlekły przebieg realizacji inwestycji miały niekiedy decydujący wpływ zmiany w zakresie rzeczowym, wprowadzane w czasie budowy. Istotną przyczyną opóźnień były również opóźnienia lub niepełne dostawy niektórych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia, jak również nieprawidłowe przygotowanie obiektów do eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BarbaraTumułka">Dobre funkcjonowanie służby zdrowia wymaga terminowych dostaw wyposażenia dla placówek służby zdrowia i zaopatrzenia ich w niezbędne pomoce i leki. Obecnie znajduje się w obrocie ok. 12 tys. wyrobów zaliczanych do grupy zaopatrzenia resortu zdrowia i opieki społecznej, a określonych obiegową nazwą „sprzęt i aparatura medyczna”. Ten dział zaopatrzenia, obok leków i środków sanitarnych, warunkuje poziom i w ogóle możliwość funkcjonowania służby zdrowia. W porozumieniach gdańskich mówi się o konieczności aktualizacji listy wyrobów techniki medycznej stanowiących podstawę zaopatrzenia w 1981 r. (ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu jednorazowego użytku) oraz zobowiązuje się ministrów nadzorujących producentów i importerów do stworzenia podstaw ciągłości zaopatrzenia. Mówi się również o zasadzie uzależnienia zakupu od zagwarantowania dostaw części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BarbaraTumułka">Dla przeciwdziałania eksportowi wyrobów, których ostre braki odczuwa służba zdrowia - co jest wynikiem dezyderatu Komisji Zdrowia, Rada Ministrów nadała ministrowi zdrowia i opieki społecznej stałe uprawnienia do koordynacji importu i eksportu sprzętu medycznego. W okresie od nadania tych uprawnień osiągnięto istotne rezultaty w ukierunkowaniu importu zgodnie z priorytetami wynikającymi z pierwszoplanowych potrzeb ochrony zdrowia. Natomiast w zakresie eksportu resorty nadzorujące producentów i handel zagraniczny nie przestrzegały przepisów uchwały i realizowały duży eksport wyrobów deficytowych, w tym głównie narzędzi lekarskich, puszek do sterylizacji, materiałów opatrunkowych, igieł jednorazowego użytku.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#BarbaraTumułka">Podstawowa aparatura medyczna w służbie zdrowia ma znacznie dłuższy okres użytkowania niż w krajach ościennych. Fakt ten stwarza poważne problemy i zwiększa zapotrzebowanie na części zamienne.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#BarbaraTumułka">Sytuacja w zaopatrzeniu w podstawowy sprzęt medyczny jest skutkiem wielu niedomogów w działalności praktycznie całej naszej gospodarki. To też opierając się na założeniach programu rozwoju ochrony zdrowia na lata 1981–85 oraz uwzględniając aktualny stan krajowego przemysłu medycznego, konieczne jest spowodowanie wielostronnych przedsięwzięć w całej gospodarce narodowej dla zapewnienia wymaganego poziomu zaopatrzenia i wyposażenia zakładów ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#BarbaraTumułka">Stan zaopatrzenia farmaceutycznego zarówno obecnie, jak i w najbliższej perspektywie jest dramatyczny i nie pozwala na utrzymanie ciągłości leczenia pacjentów, a także na rozpoczynanie nowych kuracji. Prognozy na następne kwartały wykazują brak możliwości wykonania umowy społecznej w części dotyczącej poprawy zaopatrzenia w leki. Na 2086 pozycji objętych urzędowym spisem leków oraz wykazami artykułów sanitarnych i gumowych, braki i niedobory w I kw.br. obejmowały 464 pozycje, w tym 92 w 100%, 142 - w 50% i 230 poniżej 50%. Sytuacja w II kw. pogarsza się wobec jednoczesnego zmniejszenia normatywnego stanu zapasów materiałowych oraz importu. W tej sytuacji wyodrębniony został wykaz tylko 600 pozycji obejmujący leki ratujące życie oraz decydujące o możliwościach zachowania minimum zdrowotnego i higienicznego, poważnie zatem zmniejszono poprzednio opracowaną listę leków i artykułów sanitarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MariaWrzyszcz">Według podziału pracy w zespole, mam wypowiedzieć się co do realizacji porozumień społecznych w dziedzinie poprawy podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MariaWrzyszcz">Dane czerpałam zarówno z materiałów resortu zdrowia, jak i z oceny dokonanej przez Związek Zawodowy Pracowników Służby Zdrowia oraz NSZZ „Solidarność”. Toczą się w NSZZ „Solidarność” rozmowy w zespołach roboczych na temat organizacji podstawowej opieki zdrowotnej. Toczy się również dyskusja w innych związkach zawodowych i całej społeczności służby zdrowia. Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt organizacji podstawowej służby zdrowia w miejscu zamieszkania. Wydaje się, że odzwierciedla on wszystkie sugestie zawarte w umowach społecznych. Opracowano propozycje zmian organizacyjnych w całej służbie zdrowia. Określono kwalifikacji kadry kierowniczej w podstawowej opiece zdrowotnej i czas pracy przeznaczony na różne czynności. Uwzględniono w płacach dodatek w zależności od rodzaju i wielkości rejonu. Zaproponowano zatrudnienie pracownika socjalnego w każdej przychodni rejonowej, potwierdzono konieczność zatrudnienia sekretarek medycznych. W projekcie określono, na jakiej zasadzie odbywać się powinien obieg informacji między oddziałami szpitalnymi a lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej. Gwarantuje się lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej prawo do specjalizacji oraz określa normy, jakim powinien odpowiadać nowo budowany ośrodek zdrowia czy przychodnia. Przyznaje się prawo do pierwszeństwa w nabyciu samochodu lekarzom i innym pracownikom podstawowej służby zdrowia, poza środkiem transportu sanitarnego dla każdego ośrodka. Określa się na jakich zasadach mają odbywać się konsultacje lekarzy specjalistów i lekarzy stomatologów u obłożnie chorych. Wprowadza się normy wyposażenia przychodni i ośrodków w aparaturę EKG i w inny sprzęt medyczny. Cały więc program jest bardzo konkretny i prawidłowy, opracowany jest na 5 lat, ale w istniejącej sytuacji wprowadzenie go w życie wymagać będzie na pewno dłuższego czasu. Obecnie pacjenci odczuwają nie poprawę, lecz obniżenie poziomu świadczeń zdrowotnych. Ośrodek zdrowia w wolną sobotę jest nieczynny, daleko więc do realizacji porozumień w zakresie poprawy świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej. Wydaje się jednak, że nawet w obecnie trudnych warunkach wiele można by zmienić. Trzeba zwrócić większą uwagę na kształcenie i dokształcanie kadr lekarskich, na podnoszenie wiedzy oraz rangi i autorytetu lekarza rejonowego. Trzeba już teraz przyznać ośrodkom środki transportu, zatrudniać w szerszym zakresie absolwentów szkół medycznych oraz wprowadzać zmiany w programach nauczania na wydziałach lekarskich i lepiej dostosowywać przebieg stażu podyplomowego do obecnych potrzeb służby zdrowia. Już w roku 1981 Ministerstwo Zdrowia powinno dać wyraz swojemu uznaniu dla trudnej i odpowiedzialnej pracy lekarzy rejonowych poprzez podwyżkę płac pracowników podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MariaWrzyszcz">Wprowadzając od 1 stycznia 1982 r. w trzech ośrodkach miejskich dowolny wybór lekarza, uwzględnić trzeba przynajmniej jeden ośrodek mniejszy, celem potwierdzenia słuszności tej zasady w całej rozciągłości.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MariaWrzyszcz">Trzeba myśleć o pozyskiwaniu lekarzy do podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaPławska">Wszyscy pracownicy służby zdrowia czekają na dwa zasadnicze akty prawne: na układ zbiorowy oraz Kartę Praw Pracownika Służby Zdrowia. Niektóre postanowienia płacowe już zrealizowano, m.in. przez przyznanie 13-tej pensji, zmianę zasad tworzenia i wypłacania funduszu nagród, przyznanie bezpłatnych leków dla pracowników służby zdrowia, przyznanie wolnych sobót oraz prawa do wolnego dnia po dyżurze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaPławska">Przyznane pracownikom służby zdrowia podwyżki płac mają obowiązywać do 31 października 1981 roku, a od 1 listopada ma wejść w życie układ zbiorowy, który włączy te podwyżki do nowych stawek płacowych. Ma on zapewnić skuteczne bodźce materialne do podejmowania pracy w terenie oraz w specjalnościach deficytowych. Będzie on również zawierał zasady wynagradzania czasu pracy w zależności od jakości pracy i obciążenia zawodowego, musi także sankcjonować szczególne uprawnienia służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AnnaPławska">Resort opracował założenia nowego układu zbiorowego pracowników służby zdrowia w dwóch wariantach, które zostały przekazane do konsultacji lekarzom wojewódzkim oraz związkom zawodowym. Oba warianty powinny być również przedstawione Komisji, aby posłowie poznali je i wnieśli swoje uwagi. Np. proponowana zasada, że dyżury opłacać się będzie od stawek osobistego zaszeregowania, bez dodatku za godziny nadliczbowe, jest nie do przyjęcia, Bylibyśmy chyba jedyną grupą pracowniczą, której dotyczyłyby lego rodzaju rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AnnaPławska">Zbyt niskie są również dodatki (500-złotowe) za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Czy nie byłoby sprawiedliwiej posłużyć się odsetkiem od poborów, albo zwiększyć wysokość dodatku.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AnnaPławska">Karta Praw Pracownika Służby Zdrowia ma obejmować większość zagadnień socjalnych, ochrony zdrowia pracowników, wyróżnienia i odznaczenia, doskonalenie zawodowe, uprawnienia emerytalne. Dowiadujemy się, że zespołem opracowującym projekt Karty kieruje nasz kolega poseł Stefan Bołoczko. Posłowie powinni zapoznać się z tym dokumentem.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AnnaPławska">Czuję się zobowiązana przedstawić opinię Polskiego Związku Lekarzy, który z całą mocą postuluje, aby Karta Pracownika Służby Zdrowia dotyczyła pracowników medycznych i niemedycznych, którzy swą pracą są bezpośrednio związani z chorymi. Stanowisko to motywują oni wyjątkową odpowiedzialnością i obciążeniem psychicznym pracy. Jest to stanowisko odmienne od Komisji pracującej pod kierownictwem kolegi Bołoczko, która ustaliła, że Karta przysługuje tylko pracownikom służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZenonaKuranda">Po zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi realizacji porozumień, trzeba przyznać, że istnieje zbieżność informacji w tej sprawie związków zawodowych i Ministerstwa. Problemy dotyczące średniego i niższego personelu medycznego zawarte są w większości w załączniku nr 16 do porozumienia gdańskiego z dnia 16.XI.1980 r. oraz w części porozumienia między Radą Krajową ZZ PSZ a Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16.XII.1980 r. Dotyczą one głównie spraw socjalno-bytowych, uprawnień pracowniczych, spraw płacowych, szkolnictwa medycznego oraz nadzoru i organizacji pracy. Niemal wszystkie mają ogromną wagę, bowiem od stopnia ich zabezpieczenia zależy nie tylko dobre samopoczucie pracowników, ale poziom usług i opieki medycznej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZenonaKuranda">Do spraw załatwionych należy zaliczyć przyznanie dodatku kwotowego całemu personelowi, wprowadzenie ruchomego czasu pracy dla pielęgniarek środowiskowych, zezwolenie na pracę w placówkach służby zdrowia zakonnym pracownikom medycznym, podwyższenie dodatku za pracę w godzinach nocnych, przyznanie dodatku za pracę w zespołach wyjazdowej pomocy doraźnej oraz dodatku za szkolenie uczniów, a także za pracę w systemie 12-godzinnym, jak za pracę trzyzmianową.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZenonaKuranda">Do spraw aktualnie realizowanych należy opracowanie norm zatrudnienia pracowników. Termin realizacji tego postulatu minął 30 czerwca, ale dotychczas brak opinii NSZZ „Solidarność” do projektu przesianego przez Ministerstwo w grudniu 1980 r. W trakcie realizacji jest sprawa zatrudnienia pracowników socjalnych i sekretarek medycznych. Przedłuża się termin wprowadzenia w życie nowelizacji instrukcji o pielęgniarstwie środowiskowym, podobnie jak wydanie zarządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej w sprawie specjalizacji pielęgniarek i położnych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZenonaKuranda">Bezpłatne usługi Pogotowia Ratunkowego dla pracowników służby zdrowia włączone będą do Karty Pracownika Służby Zdrowia. W nowym układzie zbiorowym ma zostać uwzględnione przyznanie 30% dodatku za pracę w zespołach wyjazdowej pomocy doraźnej wszystkim pracownikom.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZenonaKuranda">Przejęcie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej nadzoru nad szkolnictwem medycznym nastąpi do 1982 r. Sprawy mieszkaniowe pielęgniarek mają zostać rozwiązane poprzez likwidację hoteli i przekształcenie ich w mieszkania rotacyjne. W toku prac nad programem mieszkaniowym na lata 1981–85 potrzeby pielęgniarek mają być wzięte pod uwagę w pierwszej kolejności. Sprawa umundurowania ujęta zostanie w nowym układzie zbiorowym.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ZenonaKuranda">W przyszłości rozpatrzony będzie postulat dotyczący zrównania w płacach pielęgniarek z wyższym wykształceniem z pozostałym personelem medycznym posiadającym takie wykształcenie. Niezrozumiałym jest fakt niezrealizowania tego postulatu od razu, chociaż dawna siatka płac daje takie możliwości.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#ZenonaKuranda">Do spraw załatwionych odmownie zaliczyć należy postulat kierowców pogotowia ratunkowego, którzy domagali się nie zatrzymywania im prawa jazdy w razie spowodowania wypadku, do czasu wyjaśnienia sprawy przez sąd lub kolegium. Wydaje się, że postulat ten słusznie spotkał się z odmową, bowiem nie ma potrzeby odmiennego traktowania tej grupy zawodowej. W innym postulacie domagano się przy wrócenia 12-godzinnego rozkładu czasu pracy kierowców karetek pogotowia ratunkowego. Uważam, że w tej sprawie postąpiono niesłusznie i ten postulał minister pracy, płac i spraw socjalnych powinien rozpatrzyć ponownie. Niesłuszne jest bowiem inne ustalenie czasu pracy kierowców przy 12-godzinnym dniu pracy innych członków zespołu i niejednokrotnie długich transportach.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#ZenonaKuranda">Do grupy postulatów niezrealizowanych z bliżej nieokreślonych przyczyn należy postulat wprowadzenia dla całego średniego personelu medycznego 7-godzinnego dnia pracy. Czas pracy tego personelu wynosi 8 godzin dziennie, podczas gdy inni pracownicy i cała administracja pracują 7 godzin dziennie. Szczególne poczucie krzywdy i niezadowolenia budzi wśród pielęgniarek i położnych fakt, że administracja pracuje w mniejszym wymiarze godzin, chociaż uciążliwość jej pracy i odpowiedzialność jest niewątpliwie mniejsza niż pielęgniarek, położnych czy laborantek.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#ZenonaKuranda">Dwie sprawy przedstawiono niezbyt ściśle. Domagano się stworzenia możliwości ukończenia studiów wyższych systemem zaocznym przez pracujące pielęgniarki. Obecnie istniejące dwa wydziały zaoczne przyjmują tylko absolwentki studium nauczycielskiego szkół medycznych, czyli praktycznie są przeznaczone dla nauczycielek zawodu, chociaż program kształcenia jest ogólny. Istnieje zatem potrzeba utworzenia wydziału zaocznego kierunku pielęgniarstwa klinicznego dla pracujących pielęgniarek, nawet kosztem likwidacji jednego z istniejących wydziałów stacjonarnych.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#ZenonaKuranda">W innym postulacie domagano się zapewnienia transportu wewnętrznego w szpitalu dla przewożenia leków, posiłków i bielizny. Nie chodziło tu tylko o zapewnienie środków transportu (w tym kierunku ministerstwo rozpoczęło działania), lecz o przejęcie transportu oddziałowego przez komórki pomocnicze lub specjalne grupy transportowe i przez to odciążenie pielęgniarek od prac gospodarczych, niezwiązanych z bezpośrednią opieką nad chorym, o przywrócenie pielęgniarki choremu.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#ZenonaKuranda">Reasumując należy stwierdzić, że przewidziana do końca II kwartału br. realizacja porozumień w części dotyczącej pielęgniarek i niższego personelu medycznego, nie jest w pełni zadowalająca. Poczyniono w tym kierunku wiele kroków, ale zrealizowano głównie wnioski finansowe. Nie rozwiązano natomiast spraw niekiedy czysto organizacyjnych, niewymagających dużych nakładów finansowych, a mogących przynieść nieocenione korzyści dla pacjenta i pracownika. Taki stan rzeczy wynika - jak sądzę - z braku odpowiednio zorganizowanego nadzoru w pionie pielęgniarstwa na szczeblu centralnym i wojewódzkim. Stąd też pierwszym zadaniem nowoutworzonego wydziału w ministerstwie powinno być właściwe rozpoznanie potrzeb. Konieczne jest zwiększenie przynajmniej o 15% kadry pielęgniarskiej w szpitalach. Jest to minimum niezbędne dla przywrócenia stanu opieki pielęgniarskiej w oddziałach do poziomu, jaki istniał przed wprowadzeniem wolnych sobót.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#ZenonaKuranda">Kolejny problem, to spraw a mieszkań dla pielęgniarek, głównie tych, które pracują w systemie 3-zmianowym. Wypoczynek pielęgniarki nie jest tylko jej sprawą osobistą, ma bowiem bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie pacjenta poprzez jej mniej lub więcej sprawne działanie. Przy rozdziale mieszkań (także hotelowych) należy się kierować zasadą, że samodzielny pokój otrzymuje ten, kto pracuje na 3 zmiany, a więc pielęgniarka i lekarz, a nie tylko absolwent wyższej uczelni.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#ZenonaKuranda">Wnoszę, by Komisja sejmowa byłą bieżąco informowana przez resort o postępach w realizacji porozumień społecznych. Ułatwi to nam sprawowanie nadzoru nad realizacją społecznych wniosków zawartych w porozumieniach, a zgłaszanych ód lat przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HalinaKoźniewska">Załącznik nr 15 do protokołu porozumienia zawartego między komisją rządową a delegacją pracowników służby zdrowia NSZZ „Solidarność” w dniu 16 grudnia 1980 r. w Gdańsku dotyczy przeciwdziałania alkoholizmowi i zawiera 6 postulatów. Materiały ministerstwa informują o podjęciu działań w celu realizacji niektórych z nich. Jakie są konkretne ustalenia i uzgodnienia w tym zakresie, a przede wszystkim, kiedy ukaże się zapowiadana ustawą antyalkoholowa, która ureguluje całość tych spraw. Jeśli na tę ustawę przyjdzie nam czekać jeszcze długo, to konieczne jest wydanie już teraz rozporządzeń, które doraźnie pozwolą na zatrzymanie niszczącej społeczeństwo siły w postaci alkoholizmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszSzelachowski">Służba zdrowia ma bardzo wiele potrzeb, a wszystkie są pilne. Podkreślałem już niejednokrotnie, że przy tak dużych niedociągnięciach nie wszystko można od razu naprawić. Dlatego możemy i musimy skupić się na kilku zagadnieniach podstawowych, do których należy: podstawowa opieka lekarska, opieka nad matką i dzieckiem, opieka psychiatryczna oraz nad chorym niepełnosprawnym. Podstawą do rozwiązania tych problemów jest uzupełnienie środków finansowych, jakimi dysponuje resort.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszSzelachowski">Jesteśmy traktowani jako resort nieprodukcyjny, bowiem taki podział ciągle u nas funkcjonuje, dlatego trzeba było walczyć o 13-tą pensję. Tę sprawę już uregulowano, 9 czerwca rozesłano wytyczne do wszystkich zainteresowanych jednostek.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszSzelachowski">Koszty wprowadzenia bezpłatnych leków dla służby zdrowia są znacznie wyższe od pierwotnie zakładanych. W pierwszych miesiącach po wprowadzeniu tej zasady odsetek bezpłatnych recept był bardzo wysoki, obecnie obserwujemy już tendencję spadkową.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszSzelachowski">Służba zdrowia znajduje się aktualnie (dane z I kw. br.) na trzecim miejscu od końca, jeśli chodzi o płace, ale już nawet te dokonane zmiany, choć niewystarczające. Umożliwiły pozyskanie 7,5 tys. nowych pracowników, niejednokrotnie fachowców, którzy dotychczas pracowali poza swoim zawodem. Przekroczyliśmy już znacznie fundusz płac, występujemy o przyznanie dodatkowych limitów.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszSzelachowski">Nie wykorzystujemy natomiast całego funduszu przeznaczonego na dodatki osiedleńcze dla lekarzy, dlatego chcemy wystąpić o przyznanie prawa do tych dodatków także absolwentom farmacji. Trudno w tej sprawie mówić o deficytowych województwach czy deficytowych ZOZ-ach. Są pewne tereny deficytowe - niezależnie od położenia w tym czy innym województwie - na których występują szczególne trudności z pozyskaniem kadry. Te tereny powinny być uznane za deficytowe i tam właśnie stworzyć trzeba szczególne warunki dla pozyskiwania kadry.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#TadeuszSzelachowski">Po przyznaniu dodatkowych możliwości i środków są realne szanse na popraw ę opieki psychiatrycznej i podstawowej opieki zdrowotnej. Jak tu jednak mówić o preferencji, gdy samochody, w założeniu przeznaczone dla lekarzy, przyznawane są potem zupełnie komu innemu. I to przez specjalnie powołane w tym celu komisje.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#TadeuszSzelachowski">Sprawę dyżurów lekarskich można rozwiązać w różny sposób. Ze szczególnym zainteresowaniem obserwowałem system stosowany na Węgrzech. Każde rozwiązanie jednak kosztuje.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#TadeuszSzelachowski">Wprowadzenie Karty Pracownika Służby Zdrowia ma kosztować 9 do 10 mld zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#TadeuszSzelachowski">Instytut Medycyny Pracy opracował projekt wykazu chorób zawodowych i przesłał do konsultacji zainteresowanym resortom. Jest to wykaz bardzo dyskusyjny, dlatego powinien być także poddany szerokiej konsultacji społecznej.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#TadeuszSzelachowski">Opracowano już projekty odzieży ochronnej dla służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#TadeuszSzelachowski">Grupę pracowników służby zdrowia charakteryzuje najniższy poziom przeprowadzania profilaktycznych badań lekarskich.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#TadeuszSzelachowski">Przejęcie szkolnictwa medycznego - szkół pielęgniarskich - chcemy przeprowadzić w terminie nieco późniejszym.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#TadeuszSzelachowski">Przewidujemy zwiększenie kadry pielęgniarskiej w szpitalach do poziomu postulowanego przez posła Z. Kurandę.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#TadeuszSzelachowski">W procesie skracania czasu pracy konieczne jest znaczne zwiększenie zatrudnienia. Nie rozumiem, dlaczego pracowników administracyjnych służby zdrowia miałby obowiązywać krótszy czas pracy niż personel fachowy. W administracji obowiązuje dotychczasowy czas pracy.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#TadeuszSzelachowski">W sprawie zaopatrzenia w leki wstępnie uzgodniliśmy ograniczenie listy leków do tych pozycji podstawowych, które mają być stale dostępne. To nie oznacza, że z innych leków rezygnujemy. 600 pozycji z listy podstawowej traktujemy absolutnie priorytetowo, one muszą być, bo służą ratowaniu życia. W tym kierunku powinny iść także działania w poszukiwaniu leków darowanych. Pozostałe leki będziemy powoli odzyskiwać w miarę poprawy sytuacji i rozwoju przemysłu farmaceutycznego. Konieczne jest także usprawnienie gospodarki lekami i nadzór nad nią, bowiem jest duża rozbieżność w tym zakresie pomiędzy poszczególnymi szpitalami. Obserwujemy też przypadki podrabiania recept. Trzeba przyznać, że w zakresie leków wiele uzyskaliśmy podpisując porozumienia, bowiem mogło być znacznie gorzej.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#TadeuszSzelachowski">W sprawie rozwoju bazy lokalowej służby zdrowia Komisja Planowania już przygotowała rozdzielnik materiałów, tak aby zapewnić możliwość działania naszym grupom remontowo-budowlanym. Wiele dała także współpraca z rzemiosłem, toteż będziemy ją kontynuować.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#TadeuszSzelachowski">Jeśli chodzi o środki finansowe pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, które mają stanowić uzupełnienie środków budżetowych, uważam, że obiekty budowane z tych pieniędzy powinny być traktowane jako pokazowe i realizowane w możliwie najszybszym terminie. Trzeba pokazać społeczeństwu, że te społeczne pieniądze są szanowane. Dlatego zwróciłem si ę do Marszałka Sejmu z propozycją, by wojewódzkie zespoły poselskie objęły patronat nad obiektami budowanych ze środków NFOZ. Program poprawy bazy lokalowej służby zdrowia ma łącznie kosztować 95 mld zł.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#TadeuszSzelachowski">Uzyskaliśmy znaczne środki finansowe na łagodzenie skutków alkoholizmu. Przyznane na ten cel 250 mln zł można będzie spożytkować na pomoc rodzinom alkoholików w postaci np. bezpłatnych kolonii i wczasów.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#TadeuszSzelachowski">W celu poprawy działania podstawowej opieki zdrowotnej przyznano już samochody i kredyty na ich zakup dla lekarzy. Pierwsza wpłata ma wynosić 40% wartości.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#TadeuszSzelachowski">Jest już przygotowany raport o stanie zdrowia ludności w Polsce. Sprawy zmian organizacyjnych są w pełni realizowane. Istnieje szansa na wprowadzenie całości zmian do końca IV kwartału br.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#TadeuszSzelachowski">Przygotowujemy się w tej chwili do wprowadzenia w trzech aglomeracjach miejskich tytułem eksperymentu - wolnego wyboru lekarza od I kwartału przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#TadeuszSzelachowski">Przygotowujemy raport o stanie narkomanii w Polsce. Jest to problem ostatnio stale narastający.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#TadeuszSzelachowski">Wiele elementów systemu samodzielności przedsiębiorstw można wprowadzić także w służbie zdrowia. Propozycje i sugestie na ten temat zostały przygotowane i rozesłane do zainteresowanych jednostek.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#TadeuszSzelachowski">Jeśli chodzi o brak środków utrzymania czystości, staramy się temu przeciwdziałać. Wysłaliśmy odpowiednie pisma ostatnio premier także wystąpił z poleceniem sprawiedliwego rozdziału tych środków na wszystkie regiony kraju. Jeśli te działania nie poskutkują, wystąpimy o centralny rozdzielnik.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#TadeuszSzelachowski">Ustawa antyalkoholowa jest ostatnio na etapie uzgodnień międzyresortowych.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#TadeuszSzelachowski">Trudno obecnie operować procentowym wskaźnikiem udziału ochrony zdrowia w podziale dochodu narodowego, bowiem dochód narodowy ostatnio spada, przez co idziemy z naszymi potrzebami w górę. Na rok 1981 przewidziano 32.772 mln zł na nasze potrzeby, uzyskaliśmy już z tego połowę. Na lata 1982–85 mamy łącznie otrzymać 194 mld zł.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#TadeuszSzelachowski">Jeśli chodzi o ogólną ocenę porozumień społecznych trzeba stwierdzić, że ich zawarcie wiele dało społeczeństwu w zakresie służby zdrowia. Gdybyśmy mogli utrzymać obecne tempo, perspektywy byłyby jeszcze lepsze. W każdym razie jest to dobry początek. Jest jedynie prośba do związków zawodowych, aby w przypadku przedkładania im do konsultacji dokumentów, propozycji niezależnie od zajmowanego stanowiska zgłaszały swoje sugestie co do pożądanych rozwiązań, bowiem samo odrzucanie projektów niewiele mówi.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#TadeuszSzelachowski">Wiceminister przemysłu chemicznego i lekkiego Mirosława Wąsowicz: Zakupione przez nasz resort maszyny są proste. Ich przygotowanie i rozruch do produkcji jest także nieskomplikowane, może potrwać do dwóch tygodni. Uruchomienie produkcji przewidujemy w II kw. br.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StefanBołoczko">Zespół, którym kieruję, pracował nad wstępnym projektem Karty Pracownika Służby Zdrowia. Proponowany dokument jest niedoskonały, żaden związek w chwili obecnej nie jest z niego zadowolony. Chodziło nam o uwzględnienie wszystkich, niekiedy bardzo skrajnych żądań poszczególnych związków.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#StefanBołoczko">Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Jerzy Kurkowski: Udzielone odpowiedzi nie zadowoliły naszego związku. Lista leków podstawowych powstała już w 1970 r. W odpowiedzi dyrektora Czeszki nie znalazłem nic na temat sposobu, w jaki przemysł farmaceutyczny zrealizuje postawione przed nim zadania. Prosimy Komisję o wyegzekwowanie tej realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałKurowski">Minister Karpiuk w swojej wypowiedzi wykazał absolutną nieznajomość przebiegu negocjacji dotyczących czasu pracy i propozycji wysuwanych przez resort, a właściwie jego zdecydowanie negatywnej postawy. W czasie prowadzonych rozmów jedynie minister Obodowski postawił sprawę jasno i otwarcie, że pieniędzy nie da, bo nie ma. Pozostali przedstawiciele resortu pracy, płac i spraw socjalnych stosowali politykę uników, przedłużania rozmów i wymijających odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MichałKurowski">Minister Karpiuk stwierdził, że nie ma powodu by skracać lekarzowi czas pracy bardziej niż górnikowi. To także świadczy, że pan minister zupełnie nie orientuję się w faktycznej pracy lekarza. Lekarz pracuje u nas 58 godzin tygodniowo i gdyby minister skrócił mu czas pracy do 40 godzin, tym samym rozłożyłby służbę zdrowia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MichałKurowski">Jeśli chodzi o sprawy produkcji leków, widziałem np. dokumentację nieczynnej fabryki mączki i twierdzę stanowczo, że fabryka ta może być wykorzystaną przynajmniej w części do produkcji leków. Żadne monity do wojewódzkich zespołów poselskich nic nie dadzą. Trzeba zmienić współczynnik przeliczeniowy, bo przy obecnym stanie przedsiębiorstwom produkcja ta się nie opłaca.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MichałKurowski">Czy trzeci punkt programu premiera Jaruzelskiego jest realizowany? Uważamy, że jest generalnie i systematycznie łamany. Chcielibyśmy, by Komisja Zdrowia wystąpiła z dezyderatem w tej sprawie. Chcielibyśmy także, by ten temat jeszcze raz znalazł się na porządku obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszBiernacik">Duże kłopoty spowodowało w służbie zdrowia skrócenie czasu pracy. Pracownicy nie chcą pracować w czasie wolnym od pracy za dodatkową opłatą. Wprowadzone pod koniec ub.r. podwyżki były nieprzemyślane, realizowane bez wyobraźni, w efekcie narobiły wiele zła.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MichałGerwel">Jestem lekarzem i chcę poruszyć sprawę samorządu lekarskiego. Jest to problem o ogromnym znaczeniu, a nie pociąga za sobą skutków finansowych. Tylko istnienie silnego samorządu lekarskiego, który miałby duży autorytet w środowisku i społeczeństwie, może spowodować rzeczywistą odnowę moralną środowiska lekarskiego. Przed kilkoma dniami na łamach „Służby Zdrowia” ukazał się artykuł prezentujący stanowisko przeciwko ustawie o izbach lekarskich. Artykuł ten robi złą robotę. Dlatego proszę o poparcie dla lekarzy dążących do stworzenia własnego samorządu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MichałGerwel">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Komisja inspirowała Polskie Towarzystwo Lekarskie do opracowania projektu ustawy o Izbach Lekarskich. Projekt ten jest chyba opracowywany. Kiedy wpłynie do nas, jeszcze nie wiemy. Dobrze by było, aby wszystkie pracujące nad nim instytucje informowały się nawzajem.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MichałGerwel">Wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Piotr Karpiuk: Pragnę wyjaśnić, że czas pracy ustalany jest w stosunku tygodniowym. Od danego środowiska zależy, jak ustali wykonanie tej normy: czy będą to wolne dni, czy też mniejsza ilość godzin pracy w poszczególnych dniach tygodnia. Proszę natomiast o zwolnienie mnie od odpowiedzi na nietaktowne zarzuty.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MichałGerwel">Dyrektor Zjednoczenia „Polfa” Mirosław Czeszek: Staramy się zapewnić pełną realizację spisu leków obejmującego 600 pozycji. Rozwiązaliśmy problem dostaw płynów infuzyjnych, załatwimy chyba wkrótce sprawę kropli oftalmicznych. Nie możemy jednak ponosić pełnej odpowiedzialności za niewykonanie planu, przy stale występujących brakach surowcowych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MichałGerwel">Moce produkcyjne naszego przemysłu są daleko niewystarczające, wiele zakładów pracuje na 3 zmiany, nie jesteśmy w stanie uruchomić 4-tej zmiany. Należy nadmienić, że w przemyśle farmaceutycznym na 3 zmiany pracują kobiety, które są bardzo obarczone, a mimo to wykazują więcej wyrozumiałości, niż wielu pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#MichałGerwel">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Demokracja parlamentarna nakłada na dyskutantów pewne granice. Wszystkich, których zapraszamy na nasze posiedzenia powinno to obowiązywać, zwłaszcza, że jesteśmy parlamentem socjalistycznym. W dyskusji należy ustosunkowywać się do problemów, nad którymi się dyskutuje, a nie atakować ludzi.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#MichałGerwel">Dzisiejsze posiedzenie Komisja poświęciła rozpatrzeniu realizacji społecznych umów. Poruszono całą gamę spraw dotyczących organizacji pracy, warunków płacowych, kadrowych, zaopatrzenia w leki, realizacji inwestycji, organizacji podstawowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#MichałGerwel">Z całą odpowiedzialnością muszę stwierdzić, że wszystkie te sprawy znajdowały się w centrum uwagi Komisji i były niejednokrotnie w poprzednich latach poruszane i przedstawiane rządowi w formie opinii i dezyderatów. To, że nie udało nam się wszystkiego załatwić, nie oznacza, że jakikolwiek problem zniknął nam z pola widzenia. W wyniku protestu klasy robotniczej wiele problemów podniesiono jeszcze ostrzej, ale to nie znaczy, że my nie dostrzegaliśmy niedociągnięć. I dzisiaj staramy się, by we wszystkich programach rządu na odpowiednim miejscu znalazły się sprawy ochrony zdrowia i środowiska.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#MichałGerwel">Nie trzeba nam zalecać, abyśmy nauczyli się na pamięć poszczególnych paragrafów umów społecznych. Znamy je dobrze i już wcześniej je formułowaliśmy. Wydaje się, że wielu przedstawicielom obecnym na dzisiejszym posiedzeniu przydałoby się trochę więcej skromności i pokory.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#MichałGerwel">Projekt ustawy o przedsiębiorstwach przewiduje, że w przedsiębiorstwie działać będą trzy zasadnicze siły: dyrekcja zakładu produkcyjnego, związki zawodowe, samorząd robotniczy. Potrzeba konsolidacji tych trzech członów, by móc skutecznie realizować plany i wywiązywać się z zobowiązań i umów.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#MichałGerwel">Dyskusje nad koniecznością opracowania Karty Pracownika Służby Zdrowia trwają w Sejmie od 1972 r. Istotnie możemy sobie zarzucić, że nie dość konsekwentnie domagaliśmy się uchwalenia tej Karty, zwłaszcza, że były ku temu okazje dwukrotnie w czasie regulacji płac, tj. w latach 1973–1974 oraz 1975–1978.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#MichałGerwel">Potrzebujemy na leki ok. 1 mln zł dziennie. Dopóki rząd nie będzie w stanie zapewnić nam tych środków, żadne dary nie rozwiążą naszej trudnej sytuacji. Przewiduje się, że do roku 1985 ma nastąpić zbilansowanie produkcji leków z potrzebami. Obecnie zaspokajamy tylko 50% potrzeb, reszta to import. To samo dotyczy zaopatrzenia w aparaturę i sprzęt medyczny.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#MichałGerwel">Umowy społeczne przyniosły to, że upowszechniły i sprecyzowały to, co trzeba zrobić i wyznaczyły termin wykonania. Jest to ich wielka zaleta. Sejm natomiast obowiązany jest dopilnować, by umowy te zostały wykonane.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#MichałGerwel">W wyniku dyskusji i konfrontacji stanowisk na dzisiejszym posiedzeniu Komisja opracuje opinię, która zostanie przekazana Komisji Nadzwyczajnej do kontroli realizacji umów społecznych. Komisja ta przygotuje odpowiednie materiały, które będą przedmiotem rozważań na jednym z jej posiedzeń na jesieni br. Będzie można wówczas ustosunkować się do możliwości realizacji konkretnych postanowień i zobowiązań oraz rozstrzygnąć, które z nich mogą być już teraz wykonane, a które muszą być przesunięte ba okres późniejszy.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#MichałGerwel">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na dezyderaty w sprawie podwyższenia stawek żywieniowych w żłobkach, przedszkolach, domach małego dziecka i szpitalach oraz w sprawie zwiększenia produkcji przetworów żywnościowych dla dzieci.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#MichałGerwel">Komisja uchwaliła dezyderaty: w sprawie prawnego uregulowania problemu badań naukowych na ludziach, w sprawie zwiększenia produkcji środków sanitarnych i czystości oraz ewentualnej ich reglamentacji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>