text_structure.xml 25.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StefanDziedzic">Dnia 21 listopada 1980 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Kledeckiego (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StefanDziedzic">Informację o postulatach nadsyłanych do Komisji przez pracowników służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StefanDziedzic">W posiedzeniu udział wzięli: wicemarszałek Sejmu Halina Skibniewska, kierownik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, wiceminister Tadeusz Szelachowski, członek Krajowej Komisji Porozumiewawczej NSZZ „Solidarność” Adam Niezgoda, prezes Zarządu Głównego Polskiego Zawodowego Związku Lekarskiego Jerzy Piasecki, przewodniczący Rady Krajowej Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia Janusz Biernacik.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StefanDziedzic">Posłowie - członkowie Komisji przedstawili poszczególne grupy postulatów nadsyłanych przez pracowników służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszKoszarowski">Grupa lekarzy z Akademii Medycznej należących do NSZZ „Solidarność” postuluje przekazanie gmachu CRZZ na potrzeby szpitala dziecięcego. Uznanie tego wniosku wymaga poważnej ekspertyzy, którą należy zacząć od dokonania wizji lokalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPiasecki">Na terenie kraju jest znacznie więcej gmachów, które można przekazać służbie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HalinaSkibniewska">Wizja lokalna w sprawie możliwości przeznaczenia budynku na szpital musi odbywać się z udziałem architektów. Przy ewentualnej przebudowie najtrudniejszy problem stanowią instalacje. W niektórych przypadkach (np. konstrukcja z twardego żelbetu) przebudowa taka nie jest możliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wszystko musimy czynić na podstawie prawa. Dopóki instytucja istnieje, trudno dysponować jej majątkiem, można się nad tym co najwyżej zastanowić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StefanMarkowski">Czy inne instytucje nie roszczą sobie pretensji do gmachu CRZZ?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamNiezgoda">Związek nasz nie zamierza mieć tak rozbudowanej biurokracji, jak CRZZ. Zgodnie ze statutem mamy siedzibę w Gdańsku a nie w Warszawie, ale nawet gdyby miało dojść do sporu o przeznaczenie budynku, to i tak uważalibyśmy, że szpital jest ważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AdamNiezgoda">Wiceminister zdrowia i opieki społecznej Tadeusz Szelachowski poparł wniosek, aby wystąpić do Rady Ministrów o przekazanie służbie zdrowia gmachu CRZZ oraz ewentualnie innych, możliwych do wykorzystania budynków, po uprzednim jednak przeprowadzeniu szczegółowej ekspertyzy o przydatności tego budynku na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AdamNiezgoda">Poseł Helena Jagiełowicz-Gawle (bezp.) przypomniała, że w przedstawionym niedawno koreferacie postulowała wykorzystanie zatrzymywanych niektórych inwestycji dla przemysłu farmaceutycznego, w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej i zwiększenie na tej drodze produkcji niezbędnych leków.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AdamNiezgoda">Postulaty dotyczące ustawy o ochronie zdrowia przedstawiła poseł Halina Koźniewska (bezp.): Środowiska zrzeszone w NSZZ „Solidarność” proponują:</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AdamNiezgoda">- wstrzymanie dotychczasowych prac nad ustawą o ochronie zdrowia, opublikowanie projektu oraz podanie nazwisk jego autorów, - przeprowadzenie ogólnej dyskusji nad projektem ustawy, - uwzględnienie wyników tej dyskusji w ostatecznym projekcie, który zostanie przedstawiony Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AdamNiezgoda">Środowisko farmaceutyczne postuluje określenie przez ustawę zawodu technika - farmaceuty, co pomija ustawa z 1951 r. Obecny projekt przewiduje jako jedyne uprawnienie zawodowe magistrów farmacji - kierowanie aptekami. Ich pozycja w zawodzie zostaje więc zrównana z felczerami. Należy przyznać magistrom farmacji prawo do kierowania laboratoriami służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#AdamNiezgoda">Stomatolodzy domagają się nowelizacji przepisów z 1927 r. oraz 1934 r. o zawodzie lekarza dentysty, nie dostosowanych do obecnych warunków. Ponadto przedstawiono postulaty, które zostały już zrealizowane przez porozumienia gdańskie z 30.VIII. i 16.XI.br.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AdamNiezgoda">Polskie Towarzystwo Psychiatryczne uważa, że przygotowany projekt niedostatecznie uwzględnia potrzeby zdrowia psychicznego i stanowi krok wstecz w stosunku do projektu ustawy psychiatrycznej przedstawionej Radzie Legislacyjnej w r. 1979.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#AdamNiezgoda">Poseł Koźniewska zaproponowała, aby:</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#AdamNiezgoda">- poprzeć przedstawione na wstępie wnioski NSZZ „Solidarność” w sprawie dalszego trybu pracy nad ustawą o ochronie zdrowia, - powołać w ramach podkomisji zdrowia zespół dla śledzenia dalszych prac nad projektem, - wystąpić do Ministerstwa o przedstawienie Komisji (działającej wspólnie z Komisją Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości) projektu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z 1979 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StefanBołoczko">Dotychczasowa wersja projektu ustawy nie może być podstawą rozważań. Masza Komisja powinna odbyć wstępną dyskusję nad tym projektem i dopiero po uwzględnieniu jej wyników mógłby on zostać przekazany do powszechnej dyskusji. Musimy określić termin, w którym to nastąpi. Inne ustawy, specjalistyczne, takie jak ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, powinny być opracowywane w późniejszym terminie, po przygotowaniu ustawy o ochronie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BożenaHagerMałecka">W pełni popieram przedstawione wnioski. Jako Komisja Zdrowia musimy czuwać, aby dalszy tok prac nad ustawą był prawidłowy. Powinien w tym celu powstać specjalny zespół poselski. Po wstępnym rozpatrzeniu projektu przez zespół, powinien on w styczniu - lutym 1981 r. zostać przekazany do publicznej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BożenaHagerMałecka">Przewodniczący ZZPSZ Janusz Biernacik: Projekt ustawy wymaga jeszcze wielu zmian. Zdaniem naszego związku, prawa i obowiązki pracowników powinny być normowane odrębnym aktem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyPiasecki">Naszym zdaniem, dotychczasowy projekt jest tak ogólnikowy, że chyba nie może on być uważany za punkt, wyjścia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyPiasecki">Członek KKP NSZZ „Solidarność” Adam Niezgoda: Porozumienie gdańskie przewiduje opracowanie Karty pracowników służby zdrowia. Trzeba to zrobić w pierwszej kolejności, bowiem jeśli najpierw przygotowana zostanie ustawa o ochronie zdrowia, później trudno będzie prawidłowo powiązać te dwa akty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Karta powinna być integralną częścią ustawy o ochronie zdrowia (jako „Karta praw i obowiązków pracownika służby zdrowia”). Projekt ustawy powinien zostać przygotowany do końca stycznia przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wiceminister Tadeusz Szelachowski przypomniał, że zgodnie z porozumieniem szczecińskim Karta ma być integralną częścią ustawy. Projekt ustawy o ochronie zdrowia ma charakter wstępny i nie ma przeszkód, aby został on gruntownie przepracowany przed przystąpieniem do drugiej fazy dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wiceprzewodniczący ZZPSZ Marian Patrzałek wypowiedział się przeciw łączeniu obu aktów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Stanowisko to poparł przedstawiciel „Solidarności” Adam Niezgoda, stwierdzając, że ustawa niewątpliwie winna określić obowiązki służby zdrowia, natomiast karta ma obejmować uprawnienia pracownicze, podobnie do karty górnika czy hutnika.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przewodniczący ZZPSZ Janusz Biernacik: Ustawa ma określić potrzeby społeczne w dziedzinie ochrony zdrowia, z czego z kolei będą wynikać określone obowiązki służby zdrowia. Czym innym jest pragmatyka służbowa. Jest to, jak się okazuje, wspólne stanowisko wszystkich trzech związków.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Postulaty dotyczące rozbudowy Akademii Medycznej w Krakowie przedstawiła poseł Halina Koźniewska (bezp.): Sytuację lokalową tej uczelni znam osobiście. Jest ona bardzo zła. Należałoby podjąć decyzję o budowie szpitala klinicznego wraz z oddziałem stomatologicznym w latach 1981–85 oraz o rozpoczęciu budowy gmachu farmacji.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przewodniczący PZZL Jerzy Piasecki: Problem dotyczy nie tylko AM w Krakowie, lecz wielu szpitali w Polsce. Nie działajmy wybiórczo. Zbudować trzeba bardzo wiele nowych obiektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszSzelachowski">Resortowi znane są potrzeby służby zdrowia i służyć może Komisji taką informacją. Potrzeby te dotyczą nie tylko Akademii w Krakowie, lecz jej warunki są szczególnie trudne. W myśl ustaleń kolegium Komisji Planowania z ostatnich dni, w przyszłym roku ma zostać rozpoczęta budowa gmachu farmacji w Krakowie oraz blok diagnostyczny AM w Warszawie. Zgodnie ze zgłaszanymi od wielu lat postulatami Komisji oraz porozumieniem gdańskim, co najmniej 2% środków inwestycyjnych w skali kraju winno być przeznaczone na obiekty służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszSzelachowski">Poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.) nawiązując do wystąpienia w „Echu Krakowa” oraz pisma skierowanego do Sejmu z tej redakcji, przedstawiła problem rozdziału aparatury medycznej z importu. Mamy potentatów w tym zakresie dysponujących dewizami, co powoduje powstawanie dysproporcji w wyposażeniu, prowadzących do niepełnego wykorzystania sprzętu. Chodzi w szczególności o tomografię komputerową. Sprawa ta ujawniła się w ostatnim czasie jako szczególnie drażliwy problem społeczny w związku z przeznaczeniem skierowanej do szpitala w Jastrzębiu aparatury tego rodzaju do innego szpitala górniczego. W Polsce mamy sześć tomografów (trzy w Warszawie, dwa na Śląsku i jeden w Szczecinie). Część tych aparatów nie znajduje się w resorcie zdrowia. Według przewidzianych norm wykorzystania tomografów, jeden aparat powinien wystarczać dla 5 mln mieszkańców. W związku z tym poseł stwierdziła, że nie powinno się dokonywać dalszych zakupów tomografów. Należy wnioskować, by Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej dokonało rejonizacji kraju odpowiadającej lokalizacji tomografów (z wyłączeniem tomografu znajdującego się w dyspozycji resortu obrony narodowej). Przy dobrej organizacji system ten może sprawnie funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszSzelachowski">Poseł Halina Koźniewska (bezp.) nie podzielając opinii poseł Bożeny Hager-Małeckiej stwierdziła, że jako neurochirurg korzysta z tomografii komputerowej i w związku z tym kieruje swoich pacjentów do Warszawy. Podraża to znacznie koszty leczenia. Nie należałoby ograniczać się do tomografów już zakupionych. Przewożenie chorych nie daje dobrych rezultatów.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszSzelachowski">W szczególności niezbędny jest zakup tomografu komputerowego dla regionu wschodniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewKledecki">Koszt jednego aparatu tego rodzaju wynosi milion dolarów. Obecnie zakup tomografu może być trudny.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewKledecki">Członek Krajowej Komisji Porozumiewawczej NSZZ „Solidarność” Adam Niezgoda stwierdził, że skoro w Warszawie są aż trzy tomografy, to może jeden z nich mógłby zostać przekazany Lublinowi. Tomograf znajdujący się w dyspozycji resortu obrony narodowej powinien służyć społeczeństwu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewKledecki">Prezes Polskiego Zawodowego Związku Lekarskiego Jerzy Piasecki wskazał, że badanie tomograficzne zastępuje wiele innych drogich badań. Są również takie badania, których nie można wykonać bez tomografu. Nawiązując do swojego pobytu we Francji mówca podkreślił, że np. w Marsylii pracuje na dwie zmiany siedem tomografów.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ZbigniewKledecki">Poseł Wacław Auleytner (bezp. „Znak”) poinformował o piśmie NSZZ „Solidarność” z Jastrzębia skierowanym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, a przekazanym do wiadomości Kołu Poselskiemu „Znak”. Pismo to dotyczy sprawy umieszczenia w Katowicach-Ochojcu tomografu przeznaczonego dla Jastrzębia. W rezultacie tej decyzji w jednym mieście znajduje się dwa tomografy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszSzelachowski">W Stanach Zjednoczonych jeden tomograf przypada na 250–300 tys. mieszkańców, a w Skandynawii jeden tego rodzaju aparat obsługuje milion mieszkańców. W naszych założeniach wyjściowych przyjęto lokalizację tomografów w ośrodkach akademickich. Tomograf warszawski i katowicki nie zostały jeszcze opłacone i znajdują się w stadium prób, poprzedzających zakup. Mówca poinformował, że resort obrony narodowej, w przeciwieństwie do dysponenta katowickiego, w ciągu jednego dnia załatwił pozytywnie sprawę przyjmowania pacjentów z kolejnictwa, komunikacji, MSW, lecznicy Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Centrum Zdrowia Dziecka. Obecnie trwają rozmowy z przedstawicielami firm produkujących tomografy, dotyczące możliwości kredytowania zakupu tych urządzeń (z wieloletnią spłatą kredytu). Resort ze swych środków dewizowych (53 mln zł dew. na rok bieżący, 80 mln zł dew. na przyszły) musi zabezpieczyć import najniezbędniejszych w lecznictwie środków, takich jak np. cewniki i kardiostymulatory, nie może więc przeznaczać tych dewiz na zakup dużych urządzeń. Resortowi zależy by te ośrodki, które dysponują możliwościami finansowymi dokonały zakupu tomografów. Gdy chodzi o rejonizację tomografów, to powinno nastąpić objęcie rejonizacją resortu obrony oraz górnictwa. Zostanie wprowadzona rejonizacja aktualna i docelowa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszSzelachowski">Tomografy są co prawda drogie, ale koszty badań przeprowadzanych przy ich pomocy niższe niż badać realizowanych tradycyjnymi metodami. Resort nie wyraził zgody na zakup tomografów przez Ministerstwo Komunikacji i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszSzelachowski">System rozdziału aparatury należy oprzeć na dozorze krajowym. Mimo obowiązywania odpowiednich przepisów, zdarzają się przypadki zakupów z pominięciem resortu zdrowia. Zakupów poza Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej dokonuje 28 resortów. Ministerstwo przedstawi projekt odpowiedniego unormowania tego zagadnienia w formie rozporządzenia Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyPiasecki">Skoro stan naszej elektroniki nie jest najgorszy, to powinniśmy produkować takie artykuły, jak: cewniki i kardiostymulatory. Czy nie dałoby się rozwiązać tego problemu?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyPiasecki">Poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.) wskazała na potrzebę stworzenia takich warunków organizacyjnych, by tomografy były czynne możliwie długo. Jednocześnie zapytała o stanowisko resortu zdrowia i opieki społecznej w sprawie tomografu z Jastrzębia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HalinaKoźniewska">Sytuacja w dziedzinie wyposażenia w drobny sprzęt medyczny jest katastrofalna. Nie ma np. cewników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewKledecki">Sprzętu tego rodzaju nikt nie chce produkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszSzelachowski">Na świecie używa się w lecznictwie 220 różnych materiałów jednorazowego użytku, 89 tego rodzaju materiałów wykorzystujemy w Polsce, z czego produkujemy 18 czy 19. Jesteśmy zainteresowani produkcją kardiostymulatorów. Wytwarzanie drobnego sprzętu wymaga całościowego rozpatrzenia. Problem ten podjąć ma na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej. Warto np. odpowiedzieć dlaczego produkowaliśmy aparaty słuchowe, a nie produkujemy ich obecnie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszSzelachowski">Wprawdzie resort uzyskał decyzję wiceprezesa Rady Ministrów Aleksandra Kopcia o zrezygnowanie z eksportu narzędzi chirurgicznych, jednakże zakłady wytwarzające te narzędzia nie produkują ich, lecz dyskutują, wobec czego produkcją spadła w ujęciu wartościowym z 29 mln zł na 7–8 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszSzelachowski">Mówca zapewnił, że resort postara się, by tomografy pracowały 10–12 godzin na dobę.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszSzelachowski">Trudno obecnie zająć stanowisko w sprawie tomografu z Jastrzębia. Zgłaszane są różne postulaty w ramach NSZZ „Solidarność”. Ustaliliśmy w resorcie, że tomograf zostanie umieszczony tam, gdzie są odpowiednie warunki i kadra. Oprzemy się na opinii krajowego nadzoru do spraw radiologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyPiasecki">Zarówno eksploatacja tomografów, jak i przewożenie pacjentów są kosztowne. Jednakże przewożenie kosztuje więcej. Mówca wypowiedział się za uruchomieniem krajowej produkcji narzędzi dla potrzeb lecznictwa. Mamy przecież naukowców. Poprawa organizacji pracy pozwoliłaby zaoszczędzić dewizy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyPiasecki">Członek Krajowej Komisji Porozumiewawczej NSZZ „Solidarność” Adam Niezgoda: Czy dobrze zrozumiałem, że produkcja narzędzi chirurgicznych spadła w ujęciu wartościowym z 29 mln zł do 7 mln zł? Przyjadę ze sprawdzonymi danymi. Może się okazać, jak to już bywało, że spadek ten jest rezultatem niewłaściwego ustalenia danych o rozmiarach produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszSzelachowski">Otrzymujemy z resortu przemysłu maszynowego narzędzia chirurgiczne za 53 mln zł dew. Zgodnie z decyzją wicepremiera Kopcia, najpilniejsze są potrzeby krajowe. Wyliczono, że istniała szansa uzyskania narzędzi wartości 29 mln zł. Po zweryfikowaniu tego w produkcji oznajmiono, że istnieje szansa na 7–8 mln zł. Obecnie trwają negocjacje z resortem przemysłu maszynowego. Chodzi nam o narzędzia wartości 195 mln zł, a resort myśli o 125 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyPiasecki">Dlaczego resort zdrowia sprzeciwia się zakupowi tomokomputerów, wówczas gdy nie obciąża to tego resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewKledecki">Kasa państwowa jest jedna.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewKledecki">Zagadnienia ochrony środowiska oraz inne sprawy, jakie zostały przekazane, przedstawił poseł Wacław Auleytner (bezp. „Znak”).</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewKledecki">Mówca zreferował sprawę listu otwartego do Marszałka Sejmu i do Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej wystosowanego przez Polski Klub Ekologiczny z Krakowa. W liście tym zwrócono się z apelem o działania mające na celu ścisłe stosowanie norm prawnych dotyczących ochrony środowiska. Komisja Zdrowia powinna zadbać, by ochrona środowiska stała się - jak sugerują autorzy - częścią narodowego planu społeczno-gospodarczego. Zwrócono uwagę na potrzebę opracowania raportu o stanie zdrowia Krakowian i postulowano utworzenie urzędu ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewKledecki">Zdaniem mówcy, wystąpienie ministra Józefa Kępy na posiedzeniu Sejmu zarysowuje program działań na rzecz zmniejszenia zagrożenia w Krakowie. Jest rzeczą Sejmu, by normy prawne obowiązujące w Polsce były stosowane. Postulat traktowania ochrony środowiska jako części narodowego planu społeczno-gospodarczego wynika z ustawy. Komisja Zdrowia powinna poświęcić specjalne posiedzenie problemom stanu zdrowia ludności Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewKledecki">Pracownicy służby zdrowia z Białegostoku zwracają uwagę na hałas w otoczeniu szpitali. Ich zdaniem władzę miejskie powinny dbać o zapewnienie szpitalom odpowiednich warunków.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#ZbigniewKledecki">Mówca przedstawił pismo skierowane do Komisji od NSZZ „Solidarność” z Instytutu Reumatologii w Warszawie. Sytuacja w tym Instytucie jest dramatyczna. Od marca 1979 r., to jest od powołania decyzją premiera Instytutu Kardiologii i umieszczenia go w Instytucie Reumatologii, nasilają się trudności w pracy Instytutu Reumatologii. Decyzja premiera spowodowała w szczególności uszczuplenie liczby łóżek, a także połączenie kliniki pediatrycznej i hematologicznej, co jest szczególnie niewskazane. Prowadzono ponownie roboty remontowe wkrótce po zakończeniu remontu i w warunkach pełnego obłożenia Kliniki Pediatrycznej. Po zlokalizowaniu Instytutu Kardiologii w Aninie, Instytut Reumatologii uzyskał część pomieszczeń. Jednakże uszczuplony został budżet reumatologii, którą obciążono bezpłatnymi świadczeniami dla kardiologii. Podobno Instytut Reumatologii ma być zlikwidowany i przeniesiony do Otwocka. Instytut ten istnieje 30 lat i kieruje 430 placówkami reumatologicznymi w kraju. Należy on do przodujących w skali światowej. Pracownicy Instytutu proszą Komisję o wzięcie ich w obronę.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#ZbigniewKledecki">Pracownicy Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego proszą Komisję o działania w kierunku udzielenia Centrum praw wyższej uczelni. Mimo odpowiedniej propozycji resortu zdrowia nie zgadza się na to Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Pracownikom Centrum zależy na uzyskaniu praw akademickich, zwłaszcza ze względu na perspektywę autonomii wyższych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#ZbigniewKledecki">Poseł Stefan Bołoczko (PZPR) zaproponował, by sprawę Instytutu Reumatologii przekazać Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej, które poinformuje Komisję o swoim stanowisku.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#ZbigniewKledecki">Bardziej skomplikowana jest sprawa Centrum. Prestiż tej instytucji upada. W grę wchodzą ambicje akademii medycznych i Centrum. Traci na tym kształcenie podyplomowe. Przerzucenie prawie wszystkich obowiązków na akademie nie zdaje egzaminu. Sprawa ta wymaga - być może - ujęcia w dezyderacie.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#ZbigniewKledecki">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej nie powinna przejmować zadań Komisji Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Problemami Krakowa powinna zająć się podkomisja Komisji Zdrowia wspólnie z podkomisją ochrony środowiska z Komisji Administracji. Podkomisja zdrowia, po uzyskaniu danych epidemiologicznych, będzie mogła przedstawić informację bez potrzeby odbywania wizytacji. Sprawę powinna pilotować Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Do tej Komisji należy również skierować problem przedstawiony przez pracowników służby zdrowia z Białegostoku.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#ZbigniewKledecki">Poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD) zaproponowała, aby sprawy doskonalenia zawodowego lekarzy omówić na posiedzeniu Komisji, specjalnie poświęconemu tej problematyce. Temat taki Komisja uwzględniła już w planie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszSzelachowski">Problem Instytutu Reumatologicznego polega przede wszystkim na tym, że na Mokotowie brak jest wystarczającej bazy szpitalnej. Trudno wszystko przewieźć do Otwocka, ze względu na skomplikowaną, trwale zainstalowaną aparaturę, dlatego oddział intensywnej opieki oraz kardiochirurgiczny pozostaną na miejscu. Niemniej dzięki częściowej zmianie lokalizacji mieszkańcy dzielnicy uzyskają dwa oddziały internistyczne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszSzelachowski">Wystąpiliśmy do ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki o nadanie Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego statusu uczelni wyższej, lecz na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TadeuszSzelachowski">Komisja postanowiła rozpatrzyć dalszą część informacji o postulatach nadsyłanych do Komisji przez pracowników służby zdrowia na kolejnym posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>