text_structure.xml 55.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TeresaAndrzejewska">Dnia 9 czerwca 1980 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TeresaAndrzejewska">sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TeresaAndrzejewska">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Stanisławem Marcinowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia oraz wojewódzkich rad narodowych w Warszawie, Nowym Sączu, Zamościu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TeresaAndrzejewska">Posłowie otrzymali informację resortu zdrowia i opieki społecznej, którą uzupełnił wiceminister Stanisław Marcinowski: Służba zdrowia w roku ubiegłym szczególną uwagę skoncentrowała na zapewnianiu warunków rozwoju i dostępności podstawowej opieki zdrowotnej, zwiększeniu działalności profilaktycznej w ramach czynnego poradnictwa, przygotowaniu do wprowadzania wstępnych badań „bilansów zdrowia” osób, które ukończyły 40 lat, poprawie rozmieszczenia kadr medycznych w terenie, bardziej efektywnemu wykorzystaniu łóżek szpitalnych oraz organizowaniu i doskonaleniu systemu ustawicznego kształcenia podyplomowego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TeresaAndrzejewska">W stosunku do stanu na koniec 1978 r. przybyło nam w roku ub. 2300 łóżek szpitalnych, 23 ośrodki zdrowia, 5.200 miejsc w żłobkach i 700 miejsc w domach opieki społecznej. Poprawiły się niektóre wskaźniki zatrudnienia kadr medycznych na 10 tys. mieszkańców, ale nie zostały osiągnięte założenia planu w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TeresaAndrzejewska">Plan inwestycyjny resortu w roku ub. wykonany został w 88,5%, w tym robót budowlano-montażowych w 67,6%. Na budowie 52 pawilonów szpitalnych średnie zaawansowanie robót wyniosło 63,5%. Z 10 przekazanych szpitali, nie wszystkie zostały oddane z pełnym zapleczem diagnostyczno-zabiegowym, względnie gospodarczym, w związku z czym przedłużył się okres ich pełnego zagospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#TeresaAndrzejewska">Na stosunkowo niskim wykonaniu planu oddawania do użytku ośrodków zdrowia, przychodni i żłobków zaważyło ograniczanie od kilku lat możliwości zlecania robót wykonawcom z gospodarki nieuspołecznionej oraz trudności zaopatrzeniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#TeresaAndrzejewska">Na doposażenie jednostek służby zdrowia i opieki społecznej wydatkowano w 1979 r. 2 6 mld zł. Z każdym rokiem wzrasta udział środków NFOZ w realizacji inwestycji, osiągając w roku ubiegłym - 24.9% ogólnych nakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#TeresaAndrzejewska">W roku 1970, podobnie jak w latach poprzednich, władze terenowe, doceniając potrzeby służby zdrowia i opieki społecznej zwiększyły w ciągu roku nakłady na remonty kapitalne o kwotę 268,5 mln zł, a z rezerwy centralnej udzielono dotacji w wysokości 110,2 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#TeresaAndrzejewska">Wykorzystanie środków na remonty kapitalne wyniosło 101,6% zwiększonego planu. Czasokres wykonywania remontów był znacznie dłuższy od planowanego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#TeresaAndrzejewska">Wprowadzono 17 nowych pozycji leków, z czego 16 stanowią leki produkowane w kraju. Tempo przyrostu leków w stosunku do lat ubiegłych było znaczne, jednak wielu pozycji brakowało. Dla złagodzenia sytuacji przyznano odpowiednie środki na import leków gotowych. Niezależnie od wielokierunkowych interwencji u producentów o zwiększenie produkcji leków, podjęto działania mające na celu poprawę gospodarki lekami. Należy spodziewać się, że po zrealizowaniu przez jednostki handlu zagranicznego planowanych zakupów w roku 1980 nastąpi wyraźna poprawa stanu zaopatrzenia w leki. Za pozytywny element uznać należy również stały wzrost importu leków z krajów socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#TeresaAndrzejewska">W roku 1979 nastąpił dalszy postęp w zaopatrzeniu placówek służby zdrowia i opieki społecznej w aparaturę i sprzęt medyczny. Poprawiło się wyposażenie oddziałów intensywnego nadzoru i reanimacji, pracowni elektrokardiograficznych, gabinetów stomatologicznych. Znacznie zwiększono dostawy sprzętu jednorazowego użytku. Uruchomiono licencyjną produkcję błon rentgenowskich i sztucznych zębów. Poprawiło się również zaopatrzenie w specjalistyczną odzież ochronną dla służby zdrowia. Natomiast niedostateczne było zaopatrzenie w narzędzia chirurgiczne i stomatologiczne, aparaturę sterylizacyjną, aparaturę rentgenowską diagnostyczną, aparaty słuchowe, aparaty do mierzenia ciśnienia, szkło laboratoryjne, mikroskopy itp. Niedobory w wyposażeniu placówek służby zdrowia uzupełniano importem, który stanowił 45% ogółu dostaw.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#TeresaAndrzejewska">Działalność naukowo-badawcza resortu ukierunkowana była na wykonanie rządowego programu „zwalczanie chorób nowotworowych”, trzech problemów międzyresortowych, a także objętych programem badań resortowych, problemów dotyczących: techniki medycznej, ortopedii oraz preparatów diagnostycznych, leczniczych i profilaktycznych. Efektem zakończonych w roku ub. badań naukowych były 62 wnioski wdrożeniowe. Ważne wyniki o znaczeniu praktycznym uzyskano w zastosowaniu hormonu naczyniowego - prostacykliny, stosowanego pacjentom cierpiącym na miażdżycę kończyn dolnych. W stosunku do 1978 r. nakłady na szkolnictwo wyższe wzrosły o 140 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#TeresaAndrzejewska">W przedsiębiorstwach podległych resortowi, a będących na rozrachunku gospodarczym wyniki działalności w roku ub. ocenić należy jako dobre.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#TeresaAndrzejewska">Koreferat przedstawiła poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.): Ubiegłoroczna działalność resortu zdrowia charakteryzowała się wyższym stopniem realizacji planowych zadań, przy oszczędniejszym wykorzystaniu środków, zarówno w gospodarce etatami i funduszem płac jak i w bazie technicznej. W ubiegłym roku zwiększono nakłady na inwestycje o kwotę 1,6 mld zł w stosunku do wykonania w 1978 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#TeresaAndrzejewska">Postęp w rozwoju lecznictwa w 1979 r. jest bezsporny. Jednakże oczekiwane efekty nie zostały w pełni osiągnięte. M.in. nie udało się wzmocnić kadrowo ośrodków rejonowych w miastach i na wsi, nie zahamowano rozrastania się administracji w służbie zdrowia. Nie osiągnięto także wyraźnej poprawy w opiece zdrowotnej i społecznej nad chorym i człowiekiem starym w domu. Rozmieszczenie kadr medycznych było lepsze. Liczba województw, które miały wskaźnik niższy niż 10 lekarzy na 10 tys. ludności, zmniejszyła się o 4. W skali kraju wskaźnik ten wynosił 18, 8, wobec 18,2 w roku ub.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#TeresaAndrzejewska">W służbie zdrowia z końcem 1979 r. pracowało ogółem 600000 osób. Plan zatrudnienia na ten rok został wykonany i był najwyższy od kilkunastu lat, przy czym nie został przekroczony. Średnia płaca w resorcie zdrowia, pomimo podwyżki płac dokonanej w 1978 r. jest nadal jedną z najniższych w kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#TeresaAndrzejewska">Resort zdrowia odczuwa niedostatek funduszy na pokrywanie dodatków uznaniowych za tzw. trójzmianowość itd. Uregulowania wymaga finansowanie dyżurów lekarskich, zgodnie z obowiązującymi w kraju przepisami w stosunku do innych kategorii pracowników. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przeprowadziło kontrole gospodarowania funduszem płac i etatami w 12-tu wybranych województwach, w których w ub. roku wystąpiły przekroczenia. W oparciu o te kontrole resort skierował do Komisji Planowania wniosek w sprawie zmiany metodologii planowania zatrudniania oraz wynagradzania pracowników służby zdrowia. Dotychczasowy system, analogiczny jak w przedsiębiorstwach przemysłowych, nie odpowiada specyfice ochrony zdrowia i w konsekwencji prowadzi już od początku roku do zmniejszania zatrudnienia i przekroczenia funduszu płac, a także stwarza trudności w utrzymaniu dyscypliny i często uniemożliwia uruchamianie nowych jednostek i zatrudnianie absolwentów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#TeresaAndrzejewska">W ochronie zdrowia Ministerstwo Zdrowia współpracuje z wieloma innymi resortami. Resorty te często dysponują większymi środkami na cele własnej służby zdrowia, a jednak nierzadko przejawiają tendencje do przejmowania na siebie łatwiejszych zadań, aniżeli powszechna służba zdrowia. I tak, w wielu szpitalach resortowych zamiast oddziałów ginekologiczno-położniczych tworzy się często tylko oddziały ginekologiczne, zamiast oddziałów ortopedyczno-urazowych z przewagą zadań traumatologicznych - tylko oddziały ortopedyczne. Wykorzystanie aparatury elektromedycznej, zwłaszcza rentgenologicznej, jest w tych placówkach również znacznie mniejsze, aniżeli w powszechnej służbie zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#TeresaAndrzejewska">Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki powinno tak przegrupować środki przeznaczane na naukę, aby akademie medyczne i instytuty resortu zdrowia otrzymywały zbliżone do wydatkowanych na naukę w politechnikach i uniwersytetach. Przy opracowywaniu projektu planu na lata 1981–1985 rażące obecnie dysproporcje w tej dziedzinie powinny zostać usunięte. Funkcjonowanie akademii medycznych, zwłaszcza w odniesieniu do dyscyplin klinicznych, napotykało na wiele przeszkód utrudniających nie tylko utrzymanie odpowiedniego poziomu naukowego placówek, ale także zapewnienie właściwych dla szkoły wyższej świadczeń lekarskich, diagnostycznych i leczniczych. Należy zwrócić większą uwagę na poziom finansowania drugich wydziałów lekarskich AM w Warszawie, Bydgoszczy i Zabrzu. Warunki, w jakich pracują, są bowiem szczególnie trudne.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#TeresaAndrzejewska">We współpracy z Ministerstwem Oświaty należałoby poświęcić więcej uwagi opiece zdrowotnej nad dzieckiem w szkole, przedszkolu i w domu dziecka. Dotychczas nie jest uregulowany problem realizacji 10-latki w sanatoriach. Utrzymuje się także dwutorowość w poradnictwie zawodowym. Doskonalenia wymaga przygotowanie kadr medycznych ze średnim wykształceniem, zwłaszcza pielęgniarek i położnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#TeresaAndrzejewska">Pogłębiona powinna być współpraca z Ministerstwem Przemysłu Maszynowego w celu lepszego zaopatrzenia w sprzęt i aparaturę medyczną placówek resortu zdrowia. Wzrost dostaw sprzętu medycznego produkcji krajowej w 1979 r. w porównaniu z 1978 r. był minimalny. Nie jest realizowana uchwała Prezydium Rządu dotycząca programu organizowania sieci ośrodków badań diagnostycznych w kraju. W 1979 r. dostawy sprzętu medycznego z importu zmniejszyły się. Nadal brak zaopatrzenia w podstawowy drobny sprzęt, strzykawki i igły jednorazowego użytku, urządzenia do podstawowych oznaczeń laboratoryjnych, do sterylizacji, narzędzi chirurgicznych i dentystycznych, przyrządów do przetaczania krwi, pomp infuzyjnych, mierników stężenia tlenu itd.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#TeresaAndrzejewska">Ministerstwo Przemysłu Chemicznego wywiązuje się w sposób nie zadowalający z dostaw leków. Środki wydatkowane na import leków wzrosły z 3 mld zł obiegowych w 1975 r. do 5.971 mln zł w 1979 r. Trzeba przy tym podkreślić, że potrzebnego asortymentu leków i sprzętu nie mają nawet placówki medyczne realizujące jedyny rządowy program naukowy w kraju, jakim jest zwalczanie chorób nowotworowych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#TeresaAndrzejewska">Chociaż wyniki realizacji inwestycji w ub. roku w resorcie zdrowia były lepsze, aniżeli w pierwszych latach 5-latki, to zadania roku nie zostały wykonane. Z 27 tys. zaplanowanych na obecną 5-latkę łóżek szpitalnych, pozostaje do wykonania w b.r. jeszcze 13,3 tys. Szczególną troskę budzi niedostatek łóżek w szpitalach klinicznych akademii medycznych, a także w zakładach leczenia nerwowo - i psychicznie chorych, gdzie liczba łóżek ostatnio uległa nawet zmniejszeniu. Lecznictwo psychiatryczne musi zostać rozbudowane zwłaszcza w województwach bogatych w odpowiednią kadrę. Trzeba też tworzyć ośrodki międzywojewódzkie i regionalne.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TeresaAndrzejewska">W 1979 r. rozpoczęto budowę 5 dużych szpitali wojewódzkich, dalszych 26, z 60 znajdujących się w budowie, realizowanych jest z NFOZ. Udział NFOZ w realizowaniu inwestycji resortu zdrowia zwiększył się z 14,5% w 1976 r. do 24,9% w 1979 r. Inwestycje całkowicie finansowane z tego funduszu były, podobnie jak w 1978 r. wykonane tylko w 67,2%. Liczba łóżek szpitalnych przypadających na 10 tys. ludności wynosi w kraju 48,8, a w woj. stoł. warszawskim jest niższa od średniej krajowej.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#TeresaAndrzejewska">Należy z uznaniem podkreślić, wysiłki resortu na rzecz lepszego nasycenia kadrami medycznymi województw deficytowych. Niezrozumiałe jest jednak zmniejszanie się wskaźnika zatrudnienia lekarzy w stosunku do 1978 r. w woj.: jeleniogórskim, koszalińskim i toruńskim; zatrudnienia lekarzy dentystów w woj.: chełmskim, legnickim, sieradzkim i skierniewickim oraz magistrów farmacji w woj.: białostockim, bydgoskim, koszalińskim, poznańskim i szczecińskim. Wskaźnik zatrudnienia lekarzy dentystów i magistrów farmacji na 10 tys. ludności jest w woj. katowickim niższy aniżeli średni w kraju. Zważywszy, na ogromny potencjał przemysłowy województwa zasługuje to na szczególną uwagę i musi być uwzględniane w polityce kadrowej resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TeresaAndrzejewska">Koszt porady lekarskiej powinien być w zasadzie jednolity we wszystkich województwach, a jednak różnice w tej mierze są znaczne. Najwyżej koszty te kształtują się w województwach małych, co wskazuje na konieczność zwiększenia tam nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#TeresaAndrzejewska">Do osiągnięć ubiegłego roku należy zaliczyć: podwyższenie zasiłków stałych z 1.020 zł do 1. 300 zł a dla inwalidów I grupy do wysokości 1.625 zł, organizowanie nowych punktów PCK, dziennych domów pomocy społecznej i rozszerzanie opieki nad człowiekiem starym. W ub. roku resort otrzymał wprawdzie dodatkowe środki na pomoc społeczną, jednakże w stosunku do potrzeb były one niewystarczające.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#TeresaAndrzejewska">Dyrektor Zespołu NIK Klemens Romanowski: Przeprowadzone przez NIK kontrole dotyczyły: zaopatrzenia kraju w leki i gospodarowania nimi w lecznictwie, opieki zdrowotnej i psychopedagogicznej nad dziećmi i młodzieżą szkolną, kierowania na leczenie uzdrowiskowe oraz wykorzystania bazy sanatoryjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#TeresaAndrzejewska">W zakresie zaopatrzenia w leki i artykuły sanitarne stwierdzono, że w ostatnich latach wystąpiły rażące braki wielu podstawowych pozycji leków zarówno w lecznictwie zamkniętym, jak i w aptekach na terenie całego kraju. W latach 1976–1979 liczba leków w ogóle niedostarczanych wzrosła ponad czterokrotnie, a dwukrotnie - liczba leków dostarczanych w stopniu nie większym niż 50 proc. potrzeb. Ogółem braki te dotyczyły ok. 39 proc. całego asortymentu zawartego w urzędowym spisie leków. W rezultacie deficytu niektórych specyfików często niemożliwe było kontynuowanie rozpoczętych kuracji, przedłużał się okres leczenia w szpitalach, podrażały koszty leczenia. Przyczyn braku leków - zdaniem NIK - należy szukać w niedoinwestowaniu przemysłu farmaceutycznego, a zwłaszcza niezrealizowaniu założonej budowy nowych zakładów produkcyjnych i modernizacji istniejących przedsiębiorstw, w słabym rozwoju krajowej bazy surowcowej dla farmacji, (m.in. przemysłu zielarskiego) oraz w niedostatku zaopatrzenia w opakowania. Na zaopatrzenie w leki miało też wpływ ograniczenie produkcji substancji farmaceutycznych i leków gotowych pochodzenia syntetycznego i naturalnego wytwarzanych w ub. latach w spółdzielniach pracy. Ponadto brak leków powodują trudności w imporcie surowców i substancji leczniczych oraz rozwijanie eksportu w tempie przewyższającym dynamikę wzrostu potencjału wytwórczego przemysłu farmaceutycznego. Niedostateczne też jest oddziaływanie systemu ekonomiczno-finansowego na ukierunkowywanie produkcji zgodnie z potrzebami lecznictwa, występują nieprawidłowości w dystrybucji leków.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#TeresaAndrzejewska">We wnioskach pokontrolnych NIK podkreślono konieczność likwidacji tych przyczyn, bądź ograniczenia ich rozpiętości i skutków. Resorty odpowiedzialne podjęły różne działania. W celu doraźnego uzupełnienia zaopatrzenia w najbardziej deficytowe leki uchwałą Rady Ministrów z 11 maja 1979 r. ministrowie przemysłu chemicznego oraz przemysłu spożywczego i skupu zobowiązani zostali do zwiększenia dostaw ponad ustalenia planu na ub. rok o 570 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#TeresaAndrzejewska">Podjęte zostały środki mające na celu poprawę dystrybucji leków. M.in. przystąpiono do tworzenia we wszystkich przedsiębiorstwach „Cefarm” komórek badania rynku leków oraz opracowania w jednolity sposób planu potrzeb i utrzymania bieżących kontaktów z lecznictwem. Przywrócono zasadę opiniowania przez Komisję Leków planów importu środków farmaceutycznych. Zobowiązano wojewódzkich inspektorów nadzoru farmaceutycznego do wnikliwej analizy stanu zapasów leków w aptekach szpitalnych i apteczkach oddziałowych.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#TeresaAndrzejewska">Przeprowadzona ostatnio kontrola sprawdzająca wykazała, że niedobór leków w IV kw. 1979 r. uległ pewnemu zmniejszeniu i wynosił ogółem 408 w stosunku do 2100 preparatów zawartych w urzędowym spisie leków.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#TeresaAndrzejewska">Wyniki kontroli w zakresie opieki zdrowotnej I psychopedagogicznej nad dziećmi i młodzieżą wykazują, że profilaktyczna działalność szkolnej służby zdrowia prowadzona jest prawidłowo. Znacznie słabsza natomiast jest opieka zdrowotna nad uczniami z tzw. grup dyspanseryjnych. W większości kontrolowanych szkół stwierdzono, że tym grupom uczniów nie zapewniono dostatecznej opieki czynnej i odpowiednich zajęć korekcyjnych. Dotyczy to m.in. uczniów z uszkodzeniami narządu ruchu i zaburzeniami statyki ciała (ok. 20% ogółu dzieci i młodzieży szkolnej). W żadnym z 15 skontrolowanych województw nie zostały zapewnione warunki korzystania z gimnastyki korekcyjno-leczniczej przez wszystkich uczniów wymagających tego rodzaju zajęć.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#TeresaAndrzejewska">Niezadowalająca była opieka stomatologiczna, a zwłaszcza profilaktyka próchnicy zębów. W najgorszej sytuacji znajdują się uczniowie szkół wiejskich. Nieprawidłowości wynikały z różnych przyczyn, głównie z niewłaściwej gospodarki kadrami lekarskimi. Nie we wszystkich szkołach zapewniono uczniom, u których wykryto zaburzenia rozwojowe, systematyczną pomoc wychowawczo-pedagogiczną, m.in. z braku odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#TeresaAndrzejewska">Resort zdrowia wykorzystując wyniki kontroli w swoich pracach podkreślił, że potwierdziła ona istniejące rozeznanie, a w wielu sprawach je poszerzyła i pogłębiła. Problemy te były przedmiotem narady kierowników wojewódzkich przychodni matki i dziecka. Ministerstwo przekazało lekarzom wojewódzkim zalecenia w sprawie wykonywania wniosków pokontrolnych NIK. Realizacja założonego programu rozwoju kadr, zwłaszcza w deficytowej psychiatrii, powinna poprawić sytuację.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#TeresaAndrzejewska">Kontrola zasadności skierowań na leczenie uzdrowiskowe wykazała, że znaczny odsetek osób kierowano na kurację niewłaściwie. Często niezgodnie z profilem uzdrowiskowym, a nawet przeciwwskazaniem leczniczym do odbywania kuracji. W niektórych uzdrowiskach liczba osób niewłaściwie skierowanych stanowiła od 30 do 50 proc. Jednocześnie ponad 30 proc. osób kwalifikujących się do leczenia uzdrowiskowego nie otrzymało skierowań z powodu braku miejsc. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy wymienić należy m.in. brak aktualnych publikacji zawierających niezbędne informacje dla lekarzy o przeciwwskazaniach do leczenia uzdrowiskowego oraz błędy w kwalifikowaniu wniosków przez konsultantów.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#TeresaAndrzejewska">Kontrola wykazała również znaczne opóźnienia w kierowaniu pacjentów do szpitali uzdrowiskowych. Ponad 60 proc. osób rozpoczynała kurację nie bezpośrednio po leczeniu szpitalnym, lecz dopiero po miesiącu lub kilku. Nie stwierdzono natomiast istotniejszych uchybień w wykorzystaniu bazy hotelowej w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych. Niewykorzystanie części posiadanych miejsc, jak również zaplecza diagnostyczno-zabiegowego występowało w sanatoriach branżowych.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#TeresaAndrzejewska">Wyniki kontroli NIK omówiono na ogólnokrajowej naradzie z udziałem naczelnych lekarzy uzdrowisk. Wnioski pokontrolne NIK zmierzały m.in. w kierunku wprowadzenia ostrzejszej selekcji wniosków na leczenie uzdrowiskowe, wyciągnięcia konsekwencji służbowych w stosunku do osób odpowiedzialnych za błędne skierowania, wydania aktualnego informatora dla lekarzy oraz zwiększenia nadzoru specjalistycznego ze strony Instytutu Balneoklimatycznego nad działalnością medyczną uzdrowisk branżowych. Resort zdrowia realizuje obecnie wnioski Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#TeresaAndrzejewska">Przeprowadzona ostatnio kontrola sprawdzająca wykazała pewną poprawę w zakresie prawidłowego kierowania na leczenie. Nadal jednak zbyt duży odsetek kuracjuszy przybywa do szpitali uzdrowiskowych ze znacznym opóźnieniem.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#TeresaAndrzejewska">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanWaleczek">Jak realizowane są wnioski pokontrolne NIK i jakie przyczyny działają tu hamująco?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanWaleczek">Na temat zaopatrzenia w leki wielokrotnie już mówiliśmy. Jest to zagadnienie polityczno-społeczne. Pogarszanie się zaopatrzenia w leki powoduje negatywne efekty w samym lecznictwie. Dlatego też sprawa ta musi być jak najszybciej uregulowana. Na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji Zdrowia minister Śliwiński wspomniał, że zapotrzebowanie na igły do iniekcji pokrywamy w 80-procentach. Dlaczego więc nadal je eksportujemy?</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanWaleczek">Wyposażenie służby zdrowia w sprzęt i aparaturę medyczną wzrasta, ale równolegle wzrasta ilość osób korzystających ze świadczeń lekarskich, tak więc w odczuciu społecznym wzrasta dysproporcja między tym wyposażeniem a potrzebami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanWaleczek">W trakcie roku budżetowego przegrupowywano środki. Komisja sejmowa o takich posunięciach powinna być informowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariaMagdalenaWrzyszcz">W woj. jeleniogórskim w ubiegłym roku liczba lekarzy się zmniejszyła. Podstawowa przyczyna tego zjawiska, to niższe, niż przeciętnie w kraju, średnie płace lekarzy w tym województwie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MariaMagdalenaWrzyszcz">Powinniśmy przystąpić do standaryzacji wyposażenia jednostek służby zdrowia, a więc określić czym musi dysponować wiejski ośrodek zdrowia, czym gminny, czym przychodnia specjalistyczna, szpital, klinika. Należałoby sporządzić plan zaopatrzenia w aparaturę i określić kiedy ten plan będzie zrealizowany. Pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie aparatury, wyeliminowałoby to przydzielanie jej placówkom, w których dany rodzaj sprzętu ma małe zastosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WacławAuleytner">Bardzo dobrze się stało, że NIK zajął się kontrolą opieki lekarskiej w szkołach. Temat ten był poruszany na ostatnim posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania. Okazało się np., że są w kraju internaty, w których w ogóle nie ma stałej opieki lekarskiej. W ciągu ubiegłych lat opieka w szkołach uległa pewnej poprawie. Występują jednak nadal braki w jej organizacji. Być może zawodny jest sam system i należałoby go zmodyfikować.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WacławAuleytner">Żenujący jest wskaźnik miejsc w domach opieki społecznej. Założenia planu w tej dziedzinie nie są realizowane. W 1979 r. miało przybyć 2 tys. miejsc, a faktyczny wzrost wyniósł 700. W ogóle opieka społeczna natrafia na duże trudności. Być może koncepcje rozwoju opieki nad ludźmi starszymi są niewłaściwe. Przecież domy opieki społecznej to nie jedyne rozwiązanie problemu. Należy pamiętać, że starych drzew się nie przesadza. Potrzeba nam więcej domów dziennego pobytu dla seniorów, zwłaszcza na wsi. Trzeba zwiększyć liczbę opiekunów PCK dla chorych w domach oraz rozwijać spółdzielcze budownictwo mieszkaniowe dla ludzi starszych, tzw. domy złotej jesieni. Część mieszkań w takich domach można by przeznaczać dla ludzi upośledzonych. Dużo młodzieży defektywnej przebywa w domach pod opieką rodziców. Połowa biedy, kiedy rodzice żyją. Potem pozostaje dom dla nieuleczalnie chorych - a przecież rodzice mogliby zabezpieczyć swoje ułomne dziecko, kupując mu w spółdzielni mieszkanie w domu, gdzie na miejscu jest opieka lekarska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Jaka jest przyczyna różnicy średniej płacy lekarzy w resorcie zdrowia i w innych koordynowanych przez MZiOS resortach? Różnica ta wynosi ponad 1200 zł. Trudności z zakupem wielu leków odczuwa całe społeczeństwo. Obserwując branżę farmaceutyczną, nie widzę możliwości szybkiej poprawy sytuacji. Uchwała rządu w sprawie poprawy zaopatrzenia w leki nie jest w pełni realizowana. Brak środków na remonty i modernizację zakładów tego przemysłu, na zwiększenie zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#HelenaJagiełowiczGawle">Tempo wzrostu produkcji przemysłu chemicznego zostało zachwiane w latach 1976–1979. Przemysł ten pozostaje w tyle za innymi 0,9 punkta w stosunku do pozostałych gałęzi gospodarki narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HannaBuśko">W woj. włocławskim pokonać trzeba wieloletnie zaniedbania w opiece zdrowotnej. Na te sprawy położony jest duży nacisk. Środki przyznawane na rozwój działalności służby zdrowia są dobrze wykorzystywane. Nastąpił rozwój średniego szkolnictwa medycznego, pogłębiła się współpraca z Akademią Medyczną w Łodzi. Zadania inwestycyjne realizowane są zgodnie z planem, bez opóźnień. Przekazano już do użytku szpital w Radziejowie i buduje się następny szpital w Lipnie. Przyspieszenie tempa robót przy budowie tego szpitala wymaga dodatkowych nakładów. Największym obecnie kłopotem włocławskiej służby zdrowia jest brak etatów. W ubiegłym roku przekroczono ich liczbę o 172. Przekroczenie to w tym roku zmniejszono do 80. Nie można jednak z tej ilości zrezygnować, gdyż są one niezbędne, aby szpital w Radziejowie mógł funkcjonować. Włocławska służba zdrowia właściwie gospodaruje swoją substancją trwałą. W związku z uruchomieniem nowego szpitala, stary zostanie przebudowany na placówkę dla chorych psychicznie. W woj. włocławskim, które w tym roku uznane zostało za deficytowe w kadrę, średnia płaca służby zdrowia powinna być wyższa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszKoszarowski">Dobrą pracą wykazał się w ub. roku plon ekonomiczno-inwestycyjny Ministerstwa Zdrowia, Globalna wartość inwestycji świadczy o prawidłowym ogólnym koordynowaniu budownictwa służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszKoszarowski">Stawki na leki w szpitalach specjalistycznych są zbyt niskie, aby znaleźć wyjście z tej sytuacji szpitale ograniczają ilość pacjentów, zamykając całe oddziały, przeprowadzając w nich remonty. Nie starają się też o skracanie czasu trwania remontów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszKoszarowski">Od służby zdrowia wymaga się najwyższych kwalifikacji, wysokiego poziomu pracy i to na trzy zmiany, stałego kształcenia się, gdy tymczasem płace w służbie zdrowia kształtują się nisko. Ta dysproporcja prowadzi do frustracji a nawet demoralizacji. Sprawa płac kadr medycznych wymaga uregulowania.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszKoszarowski">Dane na temat wyposażenia w sprzęt placówek lecznictwa nie wykazują wszystkiego. Nie podają np. jakiej ten sprzęt jest jakości. Konieczne jest opracowanie planu standaryzacji sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#TadeuszKoszarowski">Trudno zrozumieć dlaczego część funduszy przeznaczonych na naukę przekazywana jest lecznictwu. Funduszy na rozwój nauk nie można okrawać. Komisja powinna wystąpić z konkretnym wnioskiem w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#TadeuszKoszarowski">Braki kadrowe w rejonach są spowodowane nie tylko niskimi płacami. Po prostu praca w rejonie nie daje pełni satysfakcji moralno-ambicjonalnej. Lekarz musi stale się kształcić, musi być doceniany. W opracowanym przeze mnie modelu pracy lekarzy rejonowych zawarta jest propozycja, by na wzór ordynatorów zajmowali się oni szkoleniem młodszej kadry, co bezsprzecznie wpływałoby pozytywnie na zaspokojenie ich ambicji zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraTumułka">Komisja Zdrowia w ub. kadencji rozpatrywała realizację inwestycji szpitalnych oraz zaopatrzenie w sprzęt i aparaturę medyczną. Była wówczas mowa o budowie 52 pawilonów szpitalnych. Dotychczas inwestycje te wykonano zaledwie w połowie. Nie są także realizowane plany budowy domów pomocy społecznej. Brak miejsc w tych domach powoduje konieczność przetrzymywania ludzi starszych i chorych w szpitalach, gdzie koszt leczenia na jednego chorego wynosi ponad 4,5 tys. zł. Trzeba jeszcze raz rozpatrzyć ten problem. Czy nie ma możliwości, aby „Budopol” budował tylko dla służby zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BarbaraTumułka">Powszechnie wiadomo, że produkujemy sprzęt medyczny gorszy od oferowanego nam przez firmy zachodnie. Powinniśmy więc wypracować własne modele poszczególnych aparatów i je wytwarzać. Musi to być produkcja standardowa, a jeżeli sprowadzamy aparaturę z zagranicy, to z jednej firmy. Skończą się wtedy kłopoty ze sprzętem zamiennym, z serwisem obsługi, z remontami. Trzeba wreszcie mieć pełną jasność, jak wygląda zaopatrzenie w sprzęt i aparaturę na różnych szczeblach lecznictwa. Możemy nie mieć wysoce specjalistycznych aparatów, ale podstawowych nie może zabraknąć. Ordynator oddziału nie powinien tracić czasu na walkę o zdobycie strzykawek, igieł, leków, a także armatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AnnaPławska">Ze sprawozdania resortu wynika, że woj. gdańskie ma jeden z najwyższych wskaźników zatrudnienia lekarzy. W niektórych specjalnościach odczuwa się jednak niedobory, m.in. w pediatrii.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AnnaPławska">Nie najlepsze jest zaopatrzenie placówek służby zdrowia w tym województwie w sprzęt i aparaturę medyczną, zwłaszcza stosowaną w leczeniu chorób nowotworowych. Jak wyjaśnić pacjentowi z chorobą nowotworową, że nie będzie można mu przeprowadzić pewnych badań, z powodu braku aparatury?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AnnaPławska">Należałoby ustalić taki tryb postępowania, ażeby w momencie, kiedy kończy się przydatność aparatury była ona natychmiast wymieniana na nową.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AnnaPławska">W sprawozdaniu podano, że każdy oddział onkologiczny posiada aparat typu „Ambu”. W rzeczywistości jednak nie wszystkie nim dysponują.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AnnaPławska">Niektóre leki antyalergiczne trafiają do aptek i szpitali w tak dużych opakowaniach, że zapas ich jest czasem prawie dwuletni, natomiast ważność leków po otwarciu opakowania tylko 2-miesięczna. Są to często leki importowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZenonaKuranda">Jak wynika z przedstawionej przez resort informacji, z roku na rok przybywa nam poważna liczba pielęgniarek. Niestety, rozmieszczenie tej średniej kadry medycznej na terenie poszczególnych województw pozostawia jeszcze bardzo dużo do życzenia. W swoim czasie zapowiadano nam, że z roku na rok będą się zmniejszać te dysproporcje. Obecnie jednak 34 województwa mają obsadę pielęgniarską niższą od średniej krajowej, a trzy minimalną, to jest poniżej 30 pielęgniarek na 10 tys. mieszkańców. Czy nie należałoby dla zachęcenia pielęgniarek do podjęcia tam pracy zastosować, tak jak w przypadku lekarzy, specjalne bodźce zainteresowania materialnego? Przy tym chodzi nie tylko o pieniądze, ale również o mieszkania. W tych właśnie trzech województwach powinno się zwiększyć nakłady inwestycyjne na budowę hoteli dla pielęgniarek.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZenonaKuranda">W koreferacie poseł Hager-Małeckiej postulowano zmniejszenie zakresu kształcenia pielęgniarek w systemie zaocznym. Chodzi tu o studia magisterskie. Należałoby jednak utrzymać ten system kształcenia do pielęgniarek zajmujących stanowiska sióstr oddziałowych i przełożonych, zwłaszcza jeżeli sprawdziły się w pracy zawodowej. Pielęgniarki oddziałowe i przełożone prowadzą szkolenie młodego narybku pielęgniarskiego, muszą zatem mieć odpowiednie przygotowanie teoretyczne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZenonaKuranda">W dyskusji wiele uwagi zwracano na występujące niedociągnięcia w zaopatrzeniu w sprzęt i aparaturę medyczną. Niektóre trudności w tym zakresie można by złagodzić, gdyby w sposób bardziej przemyślany dokonywano dystrybucji tego sprzętu. Obecnie np. strzykawki, rękawice, cewniki dostarcza się tylko w dużych opakowaniach (100 szt.) i tylko w jednym rozmiarze. Należałoby sprzęt ten pakować w mniejszych ilościach i dostarczać szpitalom i przychodniom w odpowiednim asortymencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Realizacja planu w roku ubiegłym rzutuje w istotny sposób na wyniki całej 5-latki i na kształt przyszłego planu 5-letniego. Trzeba w tym aspekcie oceniać sprawozdanie rządu i wskazywać na drogi i możliwości poprawy sytuacji, ażeby w odczuciu społecznym rezultaty pracy resortu były dostrzegane. Obecnie nadal słyszy się wiele krytycznych uwag na temat możliwości uzyskania szybko pomocy lekarskiej, dostania się do szpitala czy sanatorium.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Zapotrzebowanie na usługi służby zdrowia jest coraz większe, gdyż bezpłatną opieką lekarską objęliśmy już prawie całe społeczeństwo. Trzeba więc temu zadaniu sprostać.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W roku ubiegłym nie wykonano planu inwestycji w resorcie zdrowia i opieki społecznej. W toku realizacji tego planu zapewniano nas - taką przynajmniej odpowiedź na naszą interpelację uzyskaliśmy od ministra M. Śliwińskiego - że plan ten powinien być wykonany.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W obecnej trudnej sytuacji koncentrować się trzeba na bardziej racjonalnym wykorzystaniu istniejącej bazy materialnej i na bardziej realnym planowaniu na przyszłość. Zamierzenia planowe nie mogą przekraczać naszych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Szpital można uważać za przekazany do użytku tylko wtedy, jeżeli został on oddany z pełnym zapleczem zabiegowym i gospodarczym. Nie chodzi nam przecież o statystykę, o to, ażeby budowlani dostali premię, ale o to, czy oddany obiekt może w pełni spełniać zadania.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Baza szpitalna nie jest racjonalnie wykorzystywana. Nierzadkie są przypadki, że jeden szpital jest nadmiernie przetłoczony, a w innym są wolne miejsca. Takie przykłady ujawniono np. w niektórych szpitalach pediatrycznych na terenie Warszawy. Stwierdzono również, że pacjenci, którzy kierowani są do szpitala dla dokonania pewnych specjalistycznych badań, czekają na nie zbyt długo, bo brak jest aparatury, bo niedostateczne jest zaopatrzenie w leki i odczynniki itp.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Nadal borykamy się z trudnościami w zaopatrzeniu w leki. Musieliśmy przeznaczyć dodatkowe środki na import niektórych, nawet stosunkowo prostych, środków. W tej sytuacji, jeżeli leki te pojawiają się w aptekach, pacjenci wykupują je na zapas. Polikwidowaliśmy małe laboratoria spółdzielcze, które właśnie produkowały te, proste leki i bardzo odciążały duże zakłady farmaceutyczne.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Szpitale odczuwają niedobór niektórych narzędzi chirurgicznych. Nie można ich produkować, gdyż huty nie dostarczają odpowiedniej jakościowo stali.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W swoim czasie posłowie i radni odbyli na terenie Warszawy cały szereg spotkań z młodzieżą akademicką. Na tych spotkaniach bardzo krytycznie oceniono akademicką służbę zdrowia. Wśród młodzieży szerzą się choroby przewodu pokarmowego, choroby układu nerwowego, choroby kobiece. Problem jest ważny i trzeba zwrócić na niego szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Chemicy, biologowie, biochemicy i pracownicy innych niemedycznych specjalności zatrudnieni w Sanepidzie uważają, iż przyznawanie im niższych dodatków za pracę niż lekarzom jest niesłuszne. Młody nawet lekarz otrzymuje za pracę w Sanepidzie dodatek w wysokości 2 tys. zł, a ci pracownicy - 800 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefRóżański">Komisja powinna odbyć wspólne posiedzenie z Komisją Oświaty i Wychowania, które poświęcone byłoby problemom opieki zdrowotnej nad młodzieżą szkolną. Sytuacja w tym zakresie nie uległa poprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JózefRóżański">Dążyć trzeba do tego, ażeby lekarz internista, do którego zwraca się dziecko w szkole nie odsyłał go do innych lekarzy i nie uważał, że jego jedynym zadaniem jest wydzielanie grup dyspanseryjnych.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JózefRóżański">Czynniki obiektywne, którym poświęcono tyle uwagi w dyskusji, chociażby stały niedobór leków, niedorozwój bazy diagnostycznej i analitycznej itp. coraz bardziej utrudniają pracę lekarzy. Niedobór środków opatrunkowych i higieny osobistej jest coraz dotkliwszy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JózefRóżański">Dostawy środków pomocniczych dla aparatury medycznej muszą być bezwzględnie zapewnione. Co z tego, że przychodnia będzie miała aparat rentgenowski, skoro nie otrzyma klisz.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JózefRóżański">Wiele się mówi o konieczności oszczędzania paliwa, ustala się limity dla poszczególnych jednostek. A równocześnie zdarzają się paradoksalne przypadki marnotrawstwa: np. pacjenta mieszkającego w odległości 5 km od szpitala wlezie się do szpitala odległego o 40 km, gdyż tamten bliższy podlegał innemu województwu, niż to, w którym pacjent mieszka.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JózefRóżański">Dla pozyskania kadry lekarskiej na terenach deficytowych przyznano specjalne dodatki osiedleńcze. Czy poprawiła się sytuacja w tych województwach, a więc czy system ten zdał egzamin?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JózefRóżański">Rozwój domów pomocy społecznej postępuje zbyt wolno. Stale ilość miejsc jest zbyt mała. Przykro o tym mówić, ale wiemy, że przy przyznawaniu miejsc w tych domach nie zawsze przestrzega się kryteriów społecznych. Trafiają często tam ludzie, których dzieci są na tyle ustosunkowane, ażeby zapewnić miejsce dla ojca czy matki w domu starców, a inni naprawdę tego potrzebujący nie mogą się dostać.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JózefRóżański">Nie są uporządkowane sprawy rozdziału miejsc do sanatoriów. Jedni oczekują bezskutecznie na miejsca, a innych kieruje się nie tam, gdzie powinni jechać, przydziela im się miejsca w sanatoriach, w których pobyt jest nawet dla nich szkodliwy.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JózefRóżański">Musimy domagać się, ażeby każdy odpowiadał za obowiązki, które do niego należą. Dlaczego na interpelację poselską w sprawie realizacji planu budownictwa szpitalnego odpowiadał nam minister zdrowia Marian Śliwiński, a nie minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, który plan ten realizuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HalinaKoźniewska">Komisja Planowania przy Radzie Ministrów powinna zmienić metodologię planowania funduszu płac i zatrudnienia w akademiach medycznych; nie może być ona taka sama jak dla przemysłu. Poprzeć należy również wniosek w sprawie przegrupowania przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki nakładów przeznaczonych na prace naukowo-badawcze w akademiach medycznych i instytutach naukowych. Nakłady te powinny być równe nakładom, jakie na ten cel przeznacza się w uczelniach technicznych. Nie trzeba się już przekonywać o słuszności tego postulatu, wystarczy tylko popatrzeć, jak na przestrzeni ostatnich lat wzrosły te nakłady w uczelniach technicznych, a jak w akademiach medycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HalinaKoźniewska">Podobno jest taka zasada, że akademie medyczne powinny 80 proc. swego potencjału naukowego przeznaczać na realizację zadań koordynowanych centralnie, a tylko 20 proc. na własne plany badawcze. Istnieje podobno nawet groźba, że jeżeli proporcje te nie zostaną zachowane, to zmniejszać się będzie ilość etatów asystenckich. Natomiast w uczelniach uniwersyteckich proporcje te ustalone są odwrotnie. Jest to chyba jakieś nieporozumienie, które należałoby skorygować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaHosiawa">Dążyć należałoby do tego, ażeby większa liczba młodzieży wiejskiej trafiała do średnich i wyższych szkół medycznych, co dawałoby gwarancję, że po ukończeniu tych studiów powrócą na wieś.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrystynaHosiawa">Rzemieślnicy opłacają dosyć wysokie składki emerytalne, ale warunki uzyskiwania świadczeń są dla nich inne, niż dla zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej. Np. zasiłek chorobowy otrzymuje rzemieślnik dopiero wtedy, jeżeli zwolnienie chorobowe trwa dłużej niż 30 dni. W tych warunkach jest tendencja do przedłużania zwolnienia, nawet jeżeli nie jest to konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StefanBołoczko">Czy zadania, jakie wykonane zostały w roku ubiegłym przez grupy remontowo-budowlane resortu, zrealizowane były własnym potencjałem wykonawczym czy też przy pomocy podwykonawców?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StefanBołoczko">Jak w roku bieżącym resort jest przygotowany do zatrudnienia absolwentów szkół medycznych, czy otrzymał na ten cel odpowiednią ilość etatów?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#StefanBołoczko">W przyszłości przy podawaniu sprawozdania z realizacji planu produkcji leków należałoby podawać nie tylko globalne cyfry, ale i rozbicie asortymentowe.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#StefanBołoczko">Jakie są możliwości zwiększenia przez „Cezal” zaopatrzenia w niezbędną aparaturę i sprzęt oraz niektóre środki pomocnicze np. cement kostny itp.? W tej chwili odczuwa się duże niedobory w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#StefanBołoczko">Uważniej obserwować trzeba prawidłowość zaopatrywania w importowany sprzęt medyczny. Nierzadko zakłady przemysłowe zakupują dla szpitali czy przychodni drogi sprzęt z własnych środków dewizowych, i jeden szpital ma dwa cenne aparaty, których nie może wykorzystać w pełni, a inny nie ma żadnego.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#StefanBołoczko">Od trzech lat nie sprowadzono żadnej piły do cięcia gipsu. Reperuje się posiadany sprzęt, ale stale ulega on niszczeniu. Czy nie można uruchomić produkcji tych pił w kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JózefaMatyńkowska">Województwo bielsko-podlaskie, ma bardzo niskie wskaźniki ilości miejsc w szpitalach, żłobkach, zatrudnienia kadr medycznych. Podejmuje się wszelkie możliwe kroki, ażeby zachęcić młodych lekarzy do pracy na tym terenie, rezerwuje dla lekarzy mieszkania, przyznaje zapomogi, podpisuje umowy z akademiami medycznymi, ale województwu trzeba zapewnić etaty, ażeby można było zatrudnić tych młodych lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JózefaMatyńkowska">Realizacja inwestycji służby zdrowia na terenie województwa przebiega bardzo wolno. Województwu potrzebna jest wszechstronna pomoc ze strony resortu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JózefaMatyńkowska">Należy wprowadzić wysokie opłaty za nieuzasadnione wezwanie karetki pogotowia do chorego, czy wezwanie lekarza z błahych powodów i w przypadkach, kiedy pacjent mógłby sam pójść do przychodni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RomanStachoń">W przedstawionym Komisji sprawozdaniu obiektywnie ukazano zarówno osiągnięcia, jak i trudności, które dotyczyły realizacji inwestycji, zaopatrzenia w leki i materiały, niedostatecznego przyrostu kadry medycznej i niewłaściwego jej rozmieszczenia na terenie kraju.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RomanStachoń">Nasze wnioski poselskie koncentrować się będą na najważniejszych problemach, które dotyczą m.in. dalszego doskonalenia podstawowej opieki zdrowotnej, rozszerzenia zakresu i poprawy kultury świadczeń lekarskich, doskonalenia działalności profilaktycznej nad całą ludnością, szczególnie w zakresie rozpoznawania chorób zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#RomanStachoń">Wiele uwagi zwrócić trzeba na problemy ochrony środowiska oraz współpracy z akademiami medycznymi.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#RomanStachoń">Poseł omówił następnie sytuację zdrowotną województwa katowickiego. Podkreślił on, że jest to województwo o dużym zagęszczeniu, mieszka w nim ponad 3,7 mln mieszkańców, wysoki jest stan urbanizacji i uprzemysłowienia. W związku z tym duże jest zanieczyszczenie środowiska naturalnego; 40% zanieczyszczeń krajowych gazami dotyczy właśnie tego terenu. Na terenie województwa tylko 12% rzek ma czystą wodę. Toteż opracowano program poprawy sytuacji w tym zakresie. Robi się wiele dla zmiany sytuacji ekologicznej.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#RomanStachoń">W woj. katowickim 0,5 mln zatrudnionych pracuje na stanowiskach szkodliwych dla zdrowia. Występuje tu 25% chorób zawodowych. Służba zdrowia na terenie woj. katowickiego boryka się z dużymi trudnościami kadrowymi i niedoborami bazy materialnej.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#RomanStachoń">We wnioskach końcowych poseł wystąpił o przyznanie tysiąca etatów lekarzy wraz z funduszem płac dla województwa, o zwiększenie przydziału sprzętu łączności radio-technicznej i środków transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#RomanStachoń">W związku z dużymi zagrożeniami, na terenie województwa jest znaczna ilość inwalidów, dla których zapewnić trzeba niezbędny sprzęt i zaopatrzenie w wózki i samochody inwalidzkie.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#RomanStachoń">W rozdziale leków uwzględniać trzeba większe przydziały środków antyastmatycznych i antyalergicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#RomanStachoń">Władze województwa widzą konieczność zwrócenia się o pomoc we wszystkich wspomnianych sprawach do resortu.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#RomanStachoń">Przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia - Zdzisław Suwała: Obecnie już występuje na rynku pracy sytuacja braku zatrudnienia dla średniego personelu medycznego, a jeżeli teraz oddamy do użytku nowe żłobki, przedszkola i szpitale, to przy obecnym braku etatów nie będą mogły być one uruchomione. Jak zatem realizowana jest uchwała Prezydium Rządu o zatrudnianiu absolwentów zgodnie z kierunkiem ich wykształcenia. Powinniśmy odejść od zakładanej średniej rocznej, a ustalać liczbę etatów według potrzeb występujących w końcu każdego roku. Obecna polityka kadrowa doprowadzi w sumie do tego, że nie będzie chętnych do nauki w szkołach medycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławMarcinowski">Średnia płaca w lecznictwie nie jest zadowalająca. Nie jesteśmy jednak w stanie, w obecnej sytuacji gospodarczej, wystąpić o regulację płac.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StanisławMarcinowski">Dla lecznictwa najtrudniejszą sprawą dzisiaj jest rozbudowa bazy i realizacja inwestycji szpitalnych. Tym niemniej 60 zaczętych szpitali będzie wybudowanych, choć ze znacznymi opóźnieniami. Bardzo różne jest zainteresowanie inwestycjami służby zdrowia, ze strony władz wojewódzkich. A od nich zależy wybór celu, odpowiedź na pytanie co jest ważniejsze - czy urząd czy szpital. Stare szpitale nie przyciągają lekarzy. To nowe obiekty zmieniają poziom świadczeń, poziom zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StanisławMarcinowski">W obecnym roku budżet resortu jest wyższy od wykonania w r.ub. Poziom finansowania lecznictwa jest jednak niższy niż tempo wzrostu cen. Kontrolujemy celowość wszystkich wydatków na zakup aparatury. Nie jest jednak możliwe zaopatrywanie się w skali całego kraju u jednego tylko kontrahenta zagranicznego. Zakup sprzętu bowiem wiąże się z warunkami kredytu, ze sposobem zakupu i jakością aparatury.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StanisławMarcinowski">Powszechnie wiadomo, że trudności inwestycyjne występujące w przemyśle chemicznym powodują określone skutki - brak leków na rynku. Ministerstwo Zdrowia stara się uwzględnić ruchy cen. Prowadzimy obecnie analizę ruchu cen. Są opracowania dotyczące standaryzacji wyposażenia poszczególnych placówek służby zdrowia. Być może wymagają modernizacji. Rzecz jednak w tym, że nie możemy otrzymać środków na standardowe wyposażenie ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#StanisławMarcinowski">Zaostrzyliśmy ostatnio kontrole przydziału skierowań do sanatoriów. Sanatoria branżowe, są jednak znacznie lepiej wyposażone od państwowych i powinny być lepiej wykorzystywane. Dzisiaj tkwią w nich jeszcze ogromne rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#StanisławMarcinowski">Wystąpimy o nowe etaty dla służby zdrowia. Nie da to jednak możliwości zatrudnienia wszystkich absolwentów.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#StanisławMarcinowski">Resort w bieżącym roku w dużym stopniu uwzględnił specyfikę regionu katowickiego. Problem nie leży jednak w przyznaniu dodatkowych etatów. Województwo przecież w ub. roku ich w pełni nie wykorzystało. Jest to jedno z niewielu województw, gdzie stan zatrudnienia na koniec roku jest niższy od zakładanego przyrostu.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#StanisławMarcinowski">Będziemy informowali Komisję Zdrowia i zasięgali opinii w sprawach dokonywania zmian w poszczególnych działach budżetu.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#StanisławMarcinowski">W sumie przekazaliśmy w ub. roku ok. 1000 miejsc w domach opieki społecznej. 700 - to faktyczne miejsca w domach pomocy społecznej, reszta - miejsca w domach dla kombatantów.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#StanisławMarcinowski">Średnie płace w innych resortach są wyższe, tworzą to opłaty godzinowe i średnie płace w spółdzielniach lekarskich. Włocławski wydział zdrowia otrzymał w tym roku 140 dodatkowych etatów.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#StanisławMarcinowski">Wystąpiliśmy o przyznanie nam upoważnienia do przekraczania limitów na niektórych budowach szpitalnych, gdzie możliwości wykonawcze są wyższe aniżeli przyznane limity. Następnie będziemy całość limitów komasowali, włączając je do wykonania ogólnych zadań inwestycyjnych w lecznictwie.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#StanisławMarcinowski">Podsumowując obrady przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL) stwierdził, iż obecnie ważnym zadaniem Komisji będzie przygotowanie się do posiedzenia Sejmu na temat uchwał podjętych przez Plenum KC PZPR w sprawie ochrony zdrowia. Przewodniczący Komisji zaproponował, aby odejść od praktyki, która jest dotychczas stosowana, a mianowicie, iż to rząd przedstawia propozycje. W dziedzinie zdrowia Komisja sejmowa mogłaby te propozycje przedstawić, a rząd - do nich się ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#StanisławMarcinowski">Niezbędne jest wprowadzenie w służbie zdrowia zmian systemowych w zakresie płac i zatrudnienia. Trzeba zrewidować normatywy zatrudniania w podstawowej opiece zdrowotnej. Obecny model nie zdaje bowiem egzaminu.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#StanisławMarcinowski">Budowa pawilonów przyszpitalnych pogłębiła jedynie dysproporcje geograficzne budowy szpitali. To jest manipulacja planistyczna, nie mająca nic wspólnego z zaspokajaniem potrzeb społecznych. Nie ma obecnie relacji między planem tegorocznym, 5-letnim a uchwałą rządu, to rząd powinien wyjaśnić Sejmowi dlaczego tak się dzieje. Dlaczego nie można wykonać w pełni jednego procenta inwestycji, jaką w skali gospodarki stanowią inwestycje szpitalne. Brak bazy pogłębia dysproporcje zatrudnienia. Bez nowych szpitali nie będziemy mogli planowo zatrudniać absolwentów akademii medycznych.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#StanisławMarcinowski">Resort powinien opracować propozycje zmiany struktury cen leków. Musimy doprowadzić do sytuacji, by nie drożały leki dla przewlekle chorych i te potrzebne dla ratowania życia. Resort powinien wkroczyć mocą koordynatora i załatwić sprawę przydziału sprzętu jednorazowego użytku. Obecnie przypada 0,10 strzykawki na jednego obywatela.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#StanisławMarcinowski">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za rok 1979 w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>