text_structure.xml 45.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZygmuntSurowiec">Dnia 27 maja 1981 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Zygmunta Surowca (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZygmuntSurowiec">- realizację ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZygmuntSurowiec">- informację o aktualnym stanie ładu i porządku publicznego w kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZygmuntSurowiec">W obradach udział wzięli: minister spraw wewnętrznych Mirosław Milewski, wiceminister Adam Krzysztoforski, prokurator generalny PRL Lucjan Czubiński, wiceminister sprawiedliwości Tadeusz Skóra, prezes Izby Karnej Sądu Najwyższego Jan Żak, przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Kancelarii Rady Państwa, Głównego Kwatermistrzostwa WP.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZygmuntSurowiec">Referując realizację ustawy o odznakach i mundurach, poseł Jerzy Zygmanowski (PZPR) omówił najważniejsze postanowienia tego aktu prawnego w kontekście nadesłanych pod obrady Komisji informacji z ministerstw: Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych oraz Kancelarii Rady Państwa. Omawiając tę ostatnią, poseł zwrócił uwagę na fakt, że wejście w życie ustawy o odznakach i mundurach nastręczyło szereg wątpliwości w praktycznym jej stosowaniu organom do tego uprawnionym. W związku z tym opracowany został dokument, pt. „Zasady realizowania przez Radę Państwa przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach”. W styczniu ub. r. został on przesłany do urzędów i instytucji zainteresowanych realizacją tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ZygmuntSurowiec">W materiałach Kancelarii Rady Państwa zwraca się też uwagę, że w okresie od wejścia w życie ustawy do końca kwietnia br. wpłynęły 163 wystąpienia o wyrażenie zgody na ustalenie wzoru i sposobu noszenia odznak honorowych. Po wstępnej analizie i stwierdzeniu uchybień oraz braków formalnych 82 wystąpienia zwrócono wnioskodawcom dla dokonania uzupełnień i wyjaśnień. Po uzupełnieniu ponownie nadesłano 53 wnioski. Komisja Odznaczeń Państwowych Rady Państwa rozpatrzyła łącznie 107 wystąpień, a do rozpatrzenia pozostało 27 spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ZygmuntSurowiec">Omawiając działalność resortu spraw wewnętrznych dotyczącą realizacji ustawy o odznakach i mundurach, poseł podkreślił szeroką działalność popularyzatorską postanowień tej ustawy. Okres, jaki upłynął od wejścia w życie omawianej ustawy, umożliwił dokonanie wstępnej oceny dotychczasowych wyników w zakresie zwalczania wykroczeń polegających na bezprawnym noszeniu munduru lub jego części. Okazuje się, że tego rodzaju wykroczeń nie jest zbyt wiele. I tak np. w 1980 r. w warszawskich kolegiach DS. wykroczeń rozpoznano w sumie 92 sprawy, a kolegia na terenie Wrocławia rozpatrzyły 7 spraw. Ich analiza wykazuje, że dotyczą one głównie młodzieży szkolnej i studenckiej, a także rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ZygmuntSurowiec">Inna jest sytuacja w zakresie naruszania przepisów o odznakach. Sprawy te w kolegiach w zasadzie nie występują. Resortowi spraw wewnętrznych znanych jest zaledwie 6 przypadków skierowania wniosków do kolegiów w związku z bezprawnym noszeniem odznak.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ZygmuntSurowiec">W materiale Ministerstwa Obrony Narodowej zwraca się uwagę na wydanie przez ministra obrony narodowej zarządzeń wykonawczych do ustawy, prowadzenie szerokiej działalności szkoleniowej zapoznającej wszystkich żołnierzy z postanowieniami ustawy. Podkreśla się jednak, że stan wdrożenia tej ustawy nie jest jeszcze w pełni zadowalający. Zdaniem MON zbyt słaba jest działalność popularyzatorska w środowisku cywilnym, a zwłaszcza wśród młodzieży oraz nie zawsze pełne zaangażowanie organów MO do ścigania osób bezprawnie noszących mundur. W okresie od 1 kwietnia 1979 r. do końca marca br. służba prewencji WSW wylegitymowała na terenie kraju za bezprawne noszenie munduru lub ich części ok. 8 tys. osób, z czego 93% stanowiły osoby cywilne, a 7% osoby związane z wojskiem (żołnierze zawodowi, rezerwy, członkowie rodzin żołnierzy i pracownicy cywilni wojska).</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ZygmuntSurowiec">Dotychczasowy stan realizacji ustawy dowodzi, że jest potrzeba znowelizowania ustawy, a zwłaszcza tych przepisów, które mówią o ustanawianiu odznak honorowych w porozumieniu z CRZZ ze względu na zmiany, jakie zaszły w ruchu związkowym w ostatnich miesiącach. Ponadto uregulowania wymaga sprawa ustanawiania odznak organizacyjnych i okolicznościowych przez same związki zawodowe. Należy rozważyć, czy nie należy umieścić w tworzonej ustawie o związkach zawodowych odpowiedniego przepisu. Trzeba przyspieszyć prace nad wydawaniem aktów wykonawczych do ustawy, zwłaszcza po jej nowelizacji, jak też kontynuować działania popularyzujące postanowienia ustawy i czuwać nad ich przestrzeganiem.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ZygmuntSurowiec">Dyrektor Zespołu Najwyższej Izby Kontroli płk Tadeusz Rut omówił wyniki kontroli realizacji postanowień ustawy przeprowadzonej przez NIK w III kwartale ub. roku. Wykazała ona m.in. dużą aktywność Ministerstwa Obrony Narodowej, podczas gdy np. w MSW nie wydano zarządzeń wykonawczych. Wyniki kontroli wskazują na niedostateczne kontrolowanie przez MO przestrzegania przepisów tej ustawy, jak również nie najlepszą współpracę WSW i MO w tym zakresie. Chodzi bowiem o przekazywanie przez WSW organom MO spraw z wnioskami o nadanie im biegu. Jednakże o wynikach, MO nie informuje WSW. Kontrola wykazała również, że podstawową przesłanką naruszania przepisów ustawy jest jej nieznajomość, zwłaszcza wśród młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#ZygmuntSurowiec">Wiceminister spraw wewnętrznych Adam Krzysztoforski stwierdził, że zarządzenie wykonawcze do ustawy jest przygotowane, ale jeszcze nie podpisane ze względu na ogromny nawał innych prac. Z drugiej strony notuje się tylko jednostkowe przypadki noszenia munduru milicyjnego. Zanikł też handel częściami umundurowania MO. Zwrócił on również uwagę, że Kodeks wykroczeń upoważnia wiele instytucji i organizacji do kierowania spraw do kolegiów i sprawy te nie muszą przechodzić przez MO. Sporo kłopotów wywołuje natomiast sprawa przyznawania sztandarów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Obowiązujące przepisy o odznakach i mundurach zawierają szereg niejasności, utrudniających prawidłowe stosowanie postanowień ustawy z grudnia 1978 r. Przede wszystkim przepisy te nie określają kolejności i sposobu noszenia odznak i baretek na mundurach wojskowych. Uchwała Rady Państwa w sprawie sposobu noszenia odznaczeń nie wyjaśnia istniejących wątpliwości w tym zakresie. W konsekwencji zaznacza się ogromny brak jednolitości w sposobie noszenia odznaczeń i baretek. Niezbędne jest w tej sytuacji przyspieszenie prac nad przygotowaniem odpowiedniego wykonawczego aktu normatywnego. Jednoznaczne uregulowanie tych kwestii ułatwiłoby znacznie pracę organom prewencyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Konieczne jest zwiększenie współpracy organów MO i wojska w sprawach związanych z zapobieganiem naruszania przepisów o odznakach i mundurach. Organy wojskowe powinny być szerzej informowane przez resort spraw wewnętrznych o stwierdzonych przyczynach przenikania umundurowania na zewnątrz, a także o źródłach pochodzenia tego umundurowania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Przewodniczący Komisji poseł Zygmunt Surowiec (ZSL): Komisja dokonała po raz pierwszy oceny realizacji ustawy z 1978 r. o odznakach i mundurach. Ocena ta wykazała szereg nieprawidłowości, których źródłem m.in. jest brak odpowiednich aktów wykonawczych. Nie najlepiej - jak się okazało - przebiega też współpraca pomiędzy organami wojskowymi i MO w sprawach związanych z zapobieganiem naruszeniom obowiązujących w tej dziedzinie przepisów. Ocena poselska wskazuje na konieczność znowelizowania niektórych postanowień ustawy z 1978 r., przede wszystkim w wyniku zmian, które nastąpiły w ruchu związkowym. Materiały przedstawione na dzisiejszym posiedzeniu stanowić będą podstawę dla opracowania opinii naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła aktualny stan ładu i porządku publicznego w kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Już w ub. roku Komisja zapoznała się z informacją ministra spraw wewnętrznych i prokuratury generalnej o sytuacji w kraju w zakresie ładu i porządku publicznego. Na kolejnych posiedzeniach przedstawione były też informacje szczegółowe dotyczące poszczególnych wycinków tego zagadnienia. Jak wynika ze sprawozdania MSW przesłanego Komisji, w ostatnich miesiącach nasilała się przestępczość. Z tego względu postanowiliśmy tę problematykę uczynić tematem posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Minister spraw wewnętrznych Mirosław Milewski: Sprawy, o których dziś mowa, budzą niepokój każdego, komu leży na sercu dobro Polski i właściwy przebieg procesu odnowy oraz wyjście z sytuacji kryzysowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Od drugiej połowy ub. roku zaobserwowano wzrost przestępczości o 26%. Liczba kradzieży z włamaniem wzrosła o 60%, a napadów rabunkowych o 31%. Obserwuje się wzrost brutalności i agresywności sprawców przestępstw wobec ofiar oraz przedstawicieli organów ścigania. Wzrost przestępczości wystąpił w 43 województwach, w szczególności w wielkich aglomeracjach jak stołeczna, szczecińska, gdańska i katowicka.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Większość sprawców wywodzi się z tzw. marginesu społecznego. Również wielu młodych mężczyzn ulega psychozie bezprawia i atmosferze wrogości wobec MO. Jak wynika z badań Zakładu Kryminalistyki KG MO dotychczas nie rozpoczęła działania recydywa kryminalna i przestępstwa dokonywane są przede wszystkim przez „amatorów”. Sytuacja może ulec poważnemu pogorszeniu, gdy rozwiną działalność „zawodowi” przestępcy, co może mieć miejsce, jeśli nadal brak będzie społecznego poparcia dla poczynań MO.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Trzeba podkreślić, że w państwie ludowym milicja może działać skutecznie jedynie przy poparciu społecznym. W tym świetle szczególne obawy wywołuje zachowanie obywateli w odniesieniu do zjawisk wymagających potępienia. Chodzi tu o znane przykłady zdarzeń, w których funkcjonariusze zmuszeni byli odstępować od interwencji, gdyż sympatia tłumu była po stronie przestępcy. Jesteśmy głęboko przekonani, że taka postawa wynika z pomówień MO i SB o niezgodne z prawem działanie. Pomówienia te są szczególnie bolesne obecnie, tj. w okresie gdy bardzo wnikliwie zajmujemy się wyjaśnianiem wszelkich przypadków, w których zachodzi podejrzenie, że funkcjonariusze działali z naruszeniem przepisów prawa. O ile zostaje to udowodnione wyciągamy wnioski w stosunku do tych funkcjonariuszy. Mimo to obserwuje się dalsze rozprzężenie dyscypliny społecznej. W pierwszym kwartale br. odnotowano ponad 300 czynnych napaści na funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Pogorszyła się sytuacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ciągu ostatnich 4-ch miesięcy wzrosła wyraźnie liczba zatrzymywanych kierowców znajdujących się pod wpływem alkoholu. O 17% wzrosła liczba wypadków drogowych, o 16% liczba ofiar i o 13% liczba osób zabitych na miejscu wypadku. Wzrost ten przybrał jeszcze większe rozmiary w kwietniu. O 35% wzrosła liczba wypadków, o 39% liczba ofiar, a o 46% liczba zabitych na miejscu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Do głównych przyczyn przestępczości należy alkoholizm i pasożytnictwo społeczne. 35% podejrzanych o dokonanie przestępstwa znajduje się w stanie nietrzeźwym w chwili popełniania czynu. Odsetek ten w przypadku zabójstw wynosi 81%, w przypadku bójek 82%, a w przypadku rozbojów 89%. Rejestry MO zawierają nazwiska 50 tys. osób należących do tzw. pasożytów społecznych. Faktycznie jest ich ok. 100 tys. Ich udział w przestępczości wynosi 25%, a w kradzieżach 48%.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Udział nieletnich w przestępczości kształtuje się w granicach 10%. Niepokoi szczególnie aspołeczna postawa prezentowana przez tę młodzież.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">W br. zlikwidowano ponad 700 melin pijackich i ponad 400 punktów produkcji alkoholu. 111 tys. osób umieszczono w izbach wytrzeźwień. Działania te nie mogą jednak odnieść wystarczająco pozytywnych skutków.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Dzisiejsze posiedzenie nie jest poświęcone problematyce przestępczości politycznej. Trzeba jednak zasygnalizować narastanie aktów świadczących o wrogości wobec ZSRR i innych krajów socjalistycznych. Działania te, takie jak niszczenie grobów żołnierzy radzieckich, czy kolportowanie ulotek o treści godzącej w sojusze zawarte przez PRL mają świadczyć o wrogości narodu polskiego wobec ZSRR i fałszywie, w sposób tendencyjny ilustrują prawdziwy stosunek naszego narodu do krajów wspólnoty socjalistycznej. Nie trzeba udowadniać, że działania te godzą bezpośrednio w nasze najistotniejsze racje narodowe. Nadal brak jest dostatecznego społeczne go przeciwdziałania tym zjawiskom.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Na polecenie Prezydium Rządu opracowany został harmonogram prac na rzecz poprawy dyscypliny społecznej, ładu i porządku publicznego. Proszę Wysoką Komisję o udzielenie poparcia działaniom przewidzianym w tym harmonogramie, a także o zaapelowanie do społeczeństwa o pomoc w jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Wobec wątpliwości co do zakresu działań i kompetencji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nurtuje nas problem statusu prawnego MSW. Do dziś działamy w oparciu o dekret o MO z 1956 r. Zgłaszam się z prośbą do Komisji o pomoc w opracowaniu nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Chciałbym też zwrócić się do Komisji o pomoc przy wyjaśnianiu szczególnie drażliwych zaszłości, w których resort spraw wewnętrznych jest stroną. Podejmujemy kroki w kierunku odciążenia MO od zadań, które nie powinny należeć do jej gestii. Należy do nich prowadzenie izb wytrzeźwień oraz interweniowanie w przypadku awantur rodzinnych, do których dochodzi pod wpływem alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Równocześnie proszę Komisję o wypowiedzenie się w kwestii pomówień funkcjonariuszy MO i SB. Autorzy tych pomówień niejednokrotnie są skazywani przez sądy, jednak informacja o tym nie dociera do społeczeństwa. Z drugiej strony funkcjonariusze są rozgoryczeni, gdyż nie dementuje się plotek o ich uposażeniach i przywilejach. Nie mamy nic do ukrywania w tych sprawach. Chcemy informować opinię publiczną o rzeczywistych warunkach pracy milicji.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">W trudnych dniach, jakie obecnie przeżywamy, zwracam się z prośbą do Komisji o wyrażenie uznania dla pracy MO i SB. Równocześnie pragnę zapewnić, że wszyscy funkcjonariusze i pracownicy resortu spraw wewnętrznych dołożą starań, aby proces odnowy był optymalnie właściwy i przebiegał przy pełnym poszanowaniu prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Prokurator generalny PRL Lucjan Czubiński: Przestępczość w naszym kraju wzrasta w ostatnim okresie w tempie lawinowym. Uzupełniając wypowiedź ministra Mirosława Milewskiego, chciałbym przytoczyć jeszcze kilka charakterystycznych liczb. Przestępstwa rozboju - a więc jedna z najpoważniejszych kategorii, kwalifikowane przez Kodeks karny jako zbrodnie - wzrosły w I kwartale br. o 17%; o 60% zaś wzrosły przestępstwa włamań do obiektów uspołecznionych. Groźne nasilenie przestępczości koncentruje się szczególnie w niektórych województwach (np. w woj. piotrkowskim odnotowano wzrost przestępczości o 30%, a w 8 województwach na terenie kraju zaznaczył się o ponad 10%). Zjawisku narastania przestępczości towarzyszy spadek wskaźnika wykrywalności sprawców przestępstw. W ciągu 4 miesięcy bież. roku, na terenie niektórych województw, wskaźnik ów obniżył się o ponad 10% (obecnie więc nie jest wykrywany co 8-my przestępca).</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Przyczyny tego stanu rzeczy są niejednolite. Wobec ogromnego wzrostu przestępczości znacznie zwiększyły się zadania organów ścigania. W tej sytuacji narastają zaległości w prowadzeniu spraw. Zwiększyła się w bież. roku znacznie liczba spraw, w których postępowanie przygotowawcze przedłuża się ponad 3 miesiące. Najważniejszym jednak czynnikiem utrudniającym w obecnej sytuacji prowadzenie skutecznej walki z przestępczością jest spadek zaufania społeczeństwa do organów ścigania, czego przejawem są wypadki odmowy współpracy z funkcjonariuszami MO zmierzającymi do wykrycia sprawców. Zjawiskiem niepokojącym są próby przejmowania przez określone grupy społeczne zadań należących do kompetencji organów ścigania. Próba zastępowania organów MO w wykonywaniu należących do nich funkcji zaznaczyła się np. bardzo wyraźnie w czasie ostatnich wydarzeń w Otwocku. Poważnie niepokoją nierzadkie wypadki nacisków na organa prowadzące postępowanie przygotowawcze zmierzające do ustalenia odpowiednich kierunków i sposobów tego postępowania. Zdarzają się też wypadki wymuszania na organach prokuratury swoistych glejtów, mających chronić określone osoby przed zatrzymaniem i aresztowaniem (tak jak np. było w sprawie Bałuki). W skrajnych sytuacjach organy prokuratury spotykają się z ignorowaniem wezwań przez osoby, wobec których toczy się postępowanie przygotowawcze.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Prokuratura liczyła na to, że na fali ważnych przemian społecznych i politycznych zwiększy się ład i porządek, podniesie się na wyższy poziom dyscyplina społeczna. Sądziliśmy, że ulegnie wyraźnej poprawie wykrywalność przestępstw przeciwko mieniu i nadużyciom gospodarczym w wyniku lepszej współpracy z zakładami pracy. Nadzieje te jednak się nie sprawdziły. Współdziałanie z zakładami pracy nie tylko nie uległo poprawie, ale pogorszyło się. Liczba przestępstw przeciwko mieniu zwiększyła się.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PułkownikWiesławSokołowskiGłKwatermistrzostwoWP">Obecna sytuacja, dalsze utrzymywanie się opisanych tendencji godzi nie tylko w interes każdego obywatela, ale zagrozić może funkcjonowaniu całego państwa. W społeczeństwie musi zdobyć akceptację pogląd, że praworządność nie polega na zastępowaniu władz powołanych konstytucyjnie do, utrzymywania ładu i porządku, ale wspomaganiu ich działalności. Oczywiście byłoby ogromnym uproszczeniem, a nawet nieprawdą twierdzenie, że większość społeczeństwa zachowuje obojętność wobec groźnego zjawiska nasilania się przestępczości. Tak oczywiście nie jest. Chodzi jednak o to, by społeczeństwo w większym stopniu niż dotychczas włączyło się aktywnie do działań na rzecz przestrzegania prawa. Ogromną rolę do odegrania mają wszystkie te instytucje, które kształtują opinię społeczną. Apelujemy o pokazywanie prawdy o naszej rzeczywistości, prawdy o działalności organów prokuratury i milicji. Trzeba zdecydowanie więcej mówić o potrzebie przestrzegania praworządności. Prokuratura bardzo liczy na poparcie swego stanowiska w tej sprawie przez Wysoką Komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JadwigaMariaKurzawińska">Minister M. Milewski wskazał m.in. na niepokojące zjawisko wzrostu przestępczości politycznej. O jaką konkretnie kategorię przestępstw chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyZygmanowski">Obraz przedstawiony w wystąpieniach ministra spraw wewnętrznych i prokuratora generalnego jest siłą rzeczy zarysowany dość ogólnie. Nie można więc wyrobić sobie jednoznacznego poglądu na temat wszystkich przyczyn, które wpływają na zjawiska wzrostu przestępczości. Czy są więc może jakieś inne, szczególne przyczyny, o których nie wspomniano, a mające wpływ na obecną sytuację?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyZygmanowski">Opracowany został, jak usłyszeliśmy program przeciwdziałania narastającej fali przestępczości w naszym kraju. Czy w ocenie resortu realizacja tego programu pozwoli istotnie na poprawę istniejącego stanu rzeczy i przyczyni się do umocnienia praworządności. Na ile takie działania są realne?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JerzyZygmanowski">W wystąpieniu prokuratora generalnego z jednej strony znalazła się informacja o próbach przejmowania przez różne środowiska społeczne funkcji leżących w kompetencji organów ścigania, z drugiej strony zaś sygnalizowano obojętność społeczeństwa wobec działań mających na celu utrzymanie ładu i porządku publicznego. Wydaje się, że w stwierdzeniu tym jest pewna sprzeczność. Na tym tle nasuwa się wniosek, by organy ścigania w zdecydowanie większym niż dotychczas stopniu wykorzystywały inicjatywę społeczną i podejmowały próbę nawiązania szerokiego współdziałania z organizacjami społecznymi, zakładami pracy w celu lepszego i skuteczniejszego zwalczania przestępczości. Trzeba zastanowić się nad formami współdziałania. Nie ulega wszakże wątpliwości, że współpraca np. z ogniwami „Solidarności” mogłaby przynieść w tej dziedzinie poważne rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JerzyZygmanowski">Niedostateczne zaufanie społeczeństwa do władz porządkowych, obniżenie autorytetu organów prokuratury i milicji ma również swoje źródła w niepełnej, nierzetelnej informacji. Świadczy o tym m.in. sprawa incydentu w Bydgoszczy. Nasuwa się przy okazji pytanie, jakie są wyniki postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego w sprawie bydgoskiej, czy zostały wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne wobec funkcjonariuszy, którzy dopuścili się naruszenia swych uprawnień?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">W pełni popieram postulat wskazujący na potrzebę nawiązania szerokiej współpracy przez organy ścigania z organizacjami społecznymi, w tym przede wszystkim z organizacjami związkowymi. Na terenie niektórych województw współdziałanie takie zostało już zresztą nawiązane i przynosi pozytywne rezultaty (np. na terenie woj. słupskiego).</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Rzetelne informacje prasowe na temat nieprawidłowych działań funkcjonariuszy i wyciąganych w takich przypadkach konsekwencjach służbowych mogłyby poważnie przyczynić się do wzrostu zaufania społeczeństwa wobec organów ścigania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Wiele publikacji prasowych dotyczących poważnych naruszeń praworządności i nadużyć gospodarczych popełnionych w poprzednim okresie nie spotyka się z żadnym oficjalnym komentarzem. W efekcie społeczeństwo jest zdezorientowane, nie wie na ile podawane informacje są prawdziwe oraz z jakich powodów postępowanie wobec osób winnych opisanych naruszeń nie jest jeszcze zakończone. Sytuacja taka podważa zaufanie do organów ścigania, nie sprzyja odbudowywaniu autorytetu władzy. Wydaje się, że niezbędna jest więc rzetelna informacja na ten temat, szersze prezentowanie w prasie oficjalnego stanowiska w tych sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WładysławKupiec">Czy resort spraw wewnętrznych zrobił dostatecznie dużo, aby wyjaśnić, że błędy w działalności MO były skutkiem błędów w zarządzaniu w całym państwie? Na przykład czy w związku z wydarzeniami w Bydgoszczy nie należałoby wskazać osób z centralnych władz, które byłyby za to odpowiedzialne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WładysławKupiec">Mam też pytanie pod adresem prasy, czy polska racja Stanu - sojusz z ZSRR jest należycie wyjaśniana społeczeństwu. Te sprawy należy stawiać jasno, tłumaczyć problemy drażliwe. Przecież zdecydowana większość Polaków ma jednoznaczny stosunek do tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WładysławKupiec">Należałoby rozszerzyć kontakty milicji i prokuratury ze wszystkimi związkami zawodowymi, nie tylko z „Solidarnością”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AntoniKorzycki">Słyszeliśmy tutaj o przypadkach niewpuszczania milicji na teren zakładów pracy. Co to znaczy, że się nie wpuszcza milicji? Przecież świadczyłoby to o istnieniu dwuwładzy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AntoniKorzycki">Trudno zrozumieć postępowanie w sprawie Bałuki. Jeżeli ktoś jest winien, to należy go zatrzymać. Są grupy pragnące zaprowadzenia dwuwładzy, ale gdzie jest ta władza? Wiele osób twierdzi, że władza się rozmiękczyła. Władza jest po to, aby była mocna, silna, aby strzegła porządku, a obecnie ona ustępuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JadwigaMariaKurzawińska">W czarnym obrazie rzeczywistości, który przedstawił minister spraw wewnętrznych zabrakło mi informacji na temat działań resortu. Co robi MSW, aby sytuacja uległa poprawie?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JadwigaMariaKurzawińska">Minister spraw wewnętrznych mówił o potrzebie odciążenia MO m.in. od interweniowania w pijackich awanturach rodzinnych. A kto to ma robić, jak nie MO.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JadwigaMariaKurzawińska">Komisja powinna wyrazić zaniepokojenie obecnym stanem ładu i porządku w kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SzczepanStyranowski">O omawianych dzisiaj sprawach nie można mówić bez emocji. Dokąd zmierzamy? Niepokojący jest dla mnie fakt trwającego już 36 lat rozliczania. Jako sędzia muszę potwierdzić fakt wzrostu przestępczości. Jednakże społeczeństwo nie w pełni wierzy w informacje na ten temat. Reakcja społeczeństwa jest osłabiona. Wynika to także z tego, że nie informuje się opinii publicznej o przypadkach naruszeń prawa przez niektórych funkcjonariuszy oraz o wymierzonych im karach. A to rzutuje ujemnie na opinię o całej służbie MO. Przecież w każdym zawodzie zdarzają się wypaczenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SzczepanStyranowski">Generalnie rzecz biorąc godząc w organa porządku publicznego godzi się w cały system. Należy uświadomić społeczeństwu, że są wyciągane wnioski w stosunku do tych, którzy łamią prawo.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SzczepanStyranowski">Mam prośbę do prasy, radia i telewizji, aby w sposób rzeczywiście zgodny z prawdą przekazywała i informowała społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SzczepanStyranowski">Sprawa więźniów politycznych. Moim zdaniem można mieć różny pogląd co do rozwiązań politycznych, ale prawo musi być przestrzegane. Wydaje mi się też, że zbyt wolno postępują rozliczenia. Jest to zdanie powszechne, sprawa ta jest wszędzie podnoszona. Im szybciej przeprowadzi się i zakończy te sprawy, tym lepiej. Prawo musi być prawem, od wszystkich trzeba wymagać jego przestrzegania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">Sądzę, że obecna sytuacja nie powinna skłaniać do tak pesymistycznych ocen i wniosków, jakie znalazły się w wystąpieniach ministra spraw wewnętrznych i prokuratora generalnego. Wydaje się bowiem, że można dostrzec pewne obiektywne prawidłowości towarzyszące zjawisku narastania tzw. przestępczości pospolitej w obecnym okresie. Przyczyny tego są zróżnicowane, niemniej można je dość jednoznacznie ustalić. Wymienić tu przede wszystkim trzeba kryzys zaufania w społeczeństwie do istniejącego systemu ochrony praworządności, poważne trudności gospodarcze i rynkowe, a także ogólny wzrost napięcia społecznego i politycznego w kraju. Są to czynniki obiektywne, które będą ulegały stopniowej eliminacji. Jest przy tym faktem niezaprzeczalnym, że w takich okresach jak obecnie uaktywnia się zawsze margines społeczny, co siłą rzeczy sprzyjać musi naruszaniu przestępczości. Chciałabym z naciskiem podkreślić, że zjawiska te mają charakter przejściowy i byłoby poważnym błędem dostrzegać w tym trwałe, groźne dla funkcjonowania państwa tendencje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">Nie ulega wątpliwości, że możliwa jest odbudowa zaufania społeczeństwa do organów ścigania. Na podstawie spotkań odbytych w dużych zakładach pracy odnoszę wrażenie, że zdecydowana większość obywateli skłonna jest do obiektywnej oceny funkcjonowania organów ochrony ładu i porządku w naszym kraju. Potrzebna jest natomiast w tej dziedzinie zdecydowanie szersza i lepsza informacja. Praca milicji ukazywana musi być we właściwych wymiarach. Należy szerzej informować społeczeństwo o działalności organów ścigania, również o nieprawidłowościach, które zdarzają się w pracy milicji. Niestety, jak dotychczas, odczuwa się zdecydowany brak rzetelnych i obiektywnych materiałów prasowych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#HalinaMinkisiewiczLatecka">Odbudowa zaufania społeczeństwa do organów ścigania możliwa jest między innymi poprzez ściślejsze współdziałanie z czynnikiem społecznym. Organy milicji i prokuratury powinny występować z inicjatywą organizowania spotkań z przedstawicielami organizacji społecznych i wszystkich zainteresowanych instytucji w celu wspólnego ustalenia działań zmierzających do poprawy ładu i porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JaninaBanasik">Wzrost przestępczości w naszym kraju zbiega się w czasie z obniżeniem autorytetu organów ścigania. Stanowi to konsekwencję utożsamienia działań organów milicji z błędami i nieprawidłowościami poprzedniego okresu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JaninaBanasik">Organy milicji muszą nawiązywać ściślejszą współpracę z mieszkańcami miast i wsi. Jak wynika z moich własnych obserwacji, społeczeństwo niejednokrotnie występuje samo z inicjatywą nawiązania takiego współdziałania. Przykładem może być postulat wysunięty przez mieszkańców jednej z dzielnic Katowic domagających się ściślejszej współpracy z funkcjonariuszami miejscowego komisariatu milicji. Zdaniem mieszkańców niezbędna jest dla prawidłowej pracy organów milicji lepsza znajomość środowiska społecznego, prowadzenie na większą skalę działalności profilaktycznej. Posterunki milicji powinny być sytuowane w miejscu swojego działania. Tylko w ten sposób możliwa jest codzienna, bliska współpraca mieszkańców z milicją.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JaninaBanasik">Na spotkaniach poselskich spotkałam się z wnioskiem, by Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości określiła swoje stanowisko w sprawie więźniów politycznych. Możliwe to będzie dopiero na podstawie gruntownej analizy materiałów przedstawionych posłom przez resort spraw wewnętrznych i prokuratury. Stanowisko naszej Komisji miałoby istotne znaczenie dla ukształtowania opinii społecznej w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EdwardDzięgiel">Nadal jedną z podstawowych przyczyn wzrostu przestępczości w naszym kraju jest alkoholizm. Należy nadać odpowiednią rangę przepisom prawnym stwarzającym ramy dla zwalczania tego zjawiska w naszym kraju. Jest publiczną tajemnicą, że skuteczność rozwiązań prawnych w tej dziedzinie jest jak dotychczas niewielka. Poważne zastrzeżenia budzi stosowany w praktyce sposób zwalczania pokątnego handlu alkoholem za pośrednictwem kar grzywny. Jak wynikasz codziennych obserwacji skuteczność tych kar jest minimalna. Poważny niepokój wzbudza nadal duża łatwość nabywania alkoholu np. w pociągach. Nie można zrozumieć dlaczego nie przerwana została sprzedaż alkoholu w bufetach kolejowych WARS-u.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MartaCiszewska">Odnosi się wrażenie, że nadal zbyt wiele spraw dotyczących funkcjonowania organów ścigania otaczanych jest tajemnicą. Ten stan rzeczy nie może sprzyjać odbudowywaniu zaufania społeczeństwa. Resort spraw wewnętrznych powinien w większym zakresie udostępniać informacje o funkcjonowaniu organów milicji, o sytuacji bytowej funkcjonariuszy, o osiąganych przez nich zarobkach. Jak wiadomo zdarzają się przypadki łamania prawa przez funkcjonariuszy. Pokazanie takich przypadków w środkach masowego przekazu w powiązaniu z informacją o wyciągniętych wobec winnych konsekwencjach służbowych i dyscyplinarnych może również zwiększać zaufanie społeczeństwa do działalności organów ścigania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WładysławKupiec">Pod adresem Komisji Spraw Wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości przychodzi wiele listów od organizacji społecznych, instytucji i indywidualnych obywateli poruszających niejednokrotnie ważne problemy, związane z ochroną ładu i porządku w naszym kraju. Do problemów tych kierownictwo resortu spraw wewnętrznych powinno się ustosunkować. Umożliwiłoby to również bardziej wszechstronną ocenę zagadnień dotyczących ochrony praworządności na posiedzeniach naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WładysławKupiec">Statystyki przestępczości sygnalizują niepokojący wzrost zjawiska przestępczości wśród nieletnich. Niezmiernie ważna jest więc prawidłowa praca profilaktyczna i resocjalizacyjna z nieletnimi. Tymczasem okazuje się, że decyzją resortu zamknięty został wzorcowy inspektorat MO DS. nieletnich funkcjonujący we Wrocławiu. Inspektorat ten spotykał, się z niezwykle pozytywną oceną praktyków wymiaru sprawiedliwości, w tym przede wszystkim sędziów sądów rodzinnych. Pozytywnie na jego temat wypowiedział się również zespół poselski, który miał okazję zapoznać się z działalnością tej placówki przygotowując materiały o funkcjonowaniu sądownictwa rodzinnego. Jakie więc były przyczyny w decyzji resortu w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WładysławKupiec">Minister spraw wewnętrznych Mirosław Milewski: Informacje przedstawione przez resort na posiedzeniu nie skłaniają do wniosków optymistycznych. Naszym zamiarem było jednak przedstawienie z całą ostrością zjawisk negatywnych związanych z poważnym wzrostem przestępczości. Oczywiście byłoby poważnym błędem nie dostrzegać również i pewnych pozytywnych tendencji wskazujących na aktywność społeczeństwa, chęć jego włączenia się w szerokim zakresie do działań na rzecz utrzymania porządku i ładu w kraju. Trzeba jednak z naciskiem podkreślić, że pewnego rodzaju zjawisk w żadnym wypadku nie można bagatelizować. Chodzi tu np. o przejawy działalności antyradzieckiej, które wystąpiły w ostatnim okresie. Utrzymywanie się takich zjawisk również w przyszłości naraża poważnie bezpieczeństwo naszego kraju. Niepokoić muszą również nieodpowiedzialne akcje podejmowane przez niektóre organizacje, jak np. zorganizowany przez studentów marsz protestacyjny. Akcje takie grożą nieobliczalnymi konsekwencjami. Można więc mieć nadzieję, że w przyszłości ich organizatorzy przejawią bardziej odpowiedzialne postawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WładysławKupiec">Resort w pełni zdaje sobie sprawę, z obiektywnych uwarunkowań kryzysu zaufania społeczeństwa do organów ścigania. Rzutowały na to przemilczenia i brak rzetelnej informacji o działalności tych organów w poprzednim okresie. Przywiązujemy wielką wagę do zapobiegania naruszeniom przez funkcjonariuszy milicji uprawnień i obowiązujących przepisów. Wszystkie sprawy, w których stwierdzono nieprawidłowość działania funkcjonariuszy milicji, są wnikliwie badane, a wobec winnych wyciągane konsekwencje. Resort przeprowadził m.in. bardzo wnikliwe postępowanie wyjaśniające w sprawie incydentu bydgoskiego. W wyniku tego postępowania nie udało się jednak ustalić osób winnych pobicia działaczy związkowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WładysławKupiec">Na tle obecnej sytuacji społecznej i politycznej kraju praca organów ścigania jest szczególnie trudna. Jest absolutnie niezbędne, by wszelkiego rodzaju konflikty rozstrzygane były w drodze dialogu nie zaś tzw. środków siłowych. Przykładem może być incydent otwocki, w czasie którego właśnie w wyniku niezwykle ostrożnego i rozważnego działania organów MO udało się uniknąć takich środków.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#WładysławKupiec">W pełni zgadzam się z oceną, że skuteczność działania organów ścigania w poważnym stopniu zależy od ścisłego współdziałania ze społeczeństwem.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#WładysławKupiec">Organy MO podejmują na terenie wszystkich nieomal województw próby nawiązania takiej współpracy, w tym również oczywiście z organizacjami związkowymi. Dostrzegamy w tym ważny czynnik zwiększenia ładu i porządku w kraju.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#WładysławKupiec">Resort w pełni zdaje sobie sprawę z faktu, że jedynie pełna i obiektywna informacja na temat działalności organów ścigania może prowadzić do odbudowy zaufania społecznego. Staramy się informację taką w jak najszerszym zakresie przekazywać prasie i innym środkom masowego przekazu. Nie robimy żadnej tajemnicy ze spraw bytowych funkcjonariuszy milicji, o czym świadczy fakt, że przesłaliśmy na ten temat szeroką informację do prasy. Informacje te jednak ukazują się w prasie w minimalnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#WładysławKupiec">Odbudowa zaufania społeczeństwa wymaga czasu i wynikać będzie z obiektywnej oceny naszej działalności. Dlatego też tak ogromną wagę przywiązujemy do przestrzegania praworządności w działalności naszych służb, a także do maksymalnego wyjaśnienia i eliminowania wszelkich nieprawidłowości. Sprawy opisane w tzw. raporcie madryckim dotyczące naruszeń prawa przez organy ścigania zostały wnikliwie zbadane. Postępowanie wyjaśniające w tych sprawach doprowadziło do wniosku, że informacje zawarte w owym raporcie mijały się z prawdą.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#WładysławKupiec">Zgadzam się w pełni z postulatem, w myśl którego lepiej należy dostosować strukturę komisariatów i posterunków milicji do wykonywanych przez nie funkcji. W tej sprawie podjęte zostaną odpowiednie działania.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#WładysławKupiec">Prokurator generalny Lucjan Czubiński: Spodziewam się, że za kilkanaście dni śledztwo w sprawie wydarzeń w Bydgoszczy zostanie zakończone.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#WładysławKupiec">Oczywiście mamy zahamowania w swojej pracy. Nikt przecież nie chce pójść do więzienia. Poza tym sprawy są trudne z innego punktu widzenia. Czy jeżeli ktoś otrzyma rachunek sporządzony według wszelkich reguł i zasad i go zapłaci, a po pewnym czasie otrzyma drugi, ponieważ pierwszy okazał się nierzetelny, to można wówczas mówić, że ta osoba jest złodziejem. Nie chodzi przy tym o sumy. Czy rzeczywiście w takim przypadku człowiek zawinił? Zapewniam - powiedział prokurator generalny - że będziemy robić wszystko, aby prawo znaczyło prawo. Dotychczas skierowaliśmy do sądów ok. 35 aktów oskarżenia w poważniejszych sprawach. Dążymy do tego, aby na początku lipca wpłynęła do sądu sprawa Szczepańskiego (jeśli w stosownym czasie otrzymamy materiały z kontroli przeprowadzanych przez NIK).</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#WładysławKupiec">Mówiąc o sprawach tzw. rozliczeniowych L. Czubiński zwrócił uwagę na to, że zarzuca się różnym osobom różne czyny, jednak że pytania o fakty pozostają często bez odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#WładysławKupiec">Jest dobrze, gdy ludzie dbają o porządek, ale nigdy nie zgodzimy się z tym, aby ludzie do tego nieuprawnieni przeprowadzali śledztwa i wydawali wyroki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyZygmanowski">Uważam, że wszystkim nam jest dzisiaj znacznie trudniej. Na spotkaniach nie mamy przecież łatwego życia. Sądzę, że należy wyrazić uznanie wszystkim funkcjonariuszom, którzy w tych ciężkich warunkach spełniają należycie swoje obowiązki. Zgadzam się z tym, co powiedział minister M. Milewski, że funkcjonariusze są rozgoryczeni, bo brak jest m.in. wyjaśnień na temat rzekomych przywilejów.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyZygmanowski">Przewodniczący Komisji poseł Zygmunt Surowiec (ZSL): Nie po raz pierwszy poruszamy omawiane zagadnienia. W porównaniu jednak do tego, o czym mówiliśmy w IV kwartale ub. roku, mamy dziś powody do większej troski. Wskazuje na to chociażby szeroki krąg poruszonych tematów. Szereg niekorzystnych zjawisk uległo nasileniu. Posłowie akcentowali potrzebę współdziałania społeczeństwa z organami ścigania, oczyszczania atmosfery społecznej. Myślę, że wyrażę powszechne przekonanie, iż społeczeństwo w trosce o siebie w większym stopniu angażować się powinno na rzecz umacniania ładu i porządku.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JerzyZygmanowski">Przewodniczący Komisji wypowiedział sporo gorzkich słów pod adresem niektórych dziennikarzy i stosowanych praktyk, zwracając m.in. uwagę na znaczenie przekazywania rzetelnych informacji, czym przecież są zainteresowane wszystkie redakcje. Musimy troszczyć się o to, aby był w społeczeństwie rezonans tego, co dzieje się na forum Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JerzyZygmanowski">Można spotkać się ze stwierdzeniem, jakoby była prowadzona w środkach masowego przekazu zorganizowana kampania zastraszenia społeczeństwa, pokazywania naszego życia w zbyt czarnych kolorach. Nie można się z tym zgodzić. Mamy dowody na to, że przestępczość rośnie, to co jest publikowane stanowi tylko część rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JerzyZygmanowski">W sprawie więźniów politycznych napłynęło do Komisji wiele pism. Jednakże Komisja nie jest organem ścigania. W odniesieniu do więźniów politycznych nie może być inny tryb postępowania, niż przewiduje prawo. Nie chodzi przecież o przekonania, tylko o to, jak się je zamienia w konkretną działalność.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JerzyZygmanowski">Wszystkie listy przychodzące do Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru. Sprawiedliwości przekazujemy właściwym organom. Oczywiście nie możemy zastępować Komisji Skarg i Wniosków. Uważam jednak za nieprawidłowe zajęcie się przez tę Komisję i wyjście na zewnątrz ze sprawami paszportowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaMariaKurzawińska">Zabrakło mi w podsumowaniu sprawy nowego statusu prawnego MSW i nowelizacji dekretu z 1956 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZygmuntSurowiec">Myślę, że trzeba z zadowoleniem przyjąć inicjatywę ministra M. Milewskiego w tej sprawie. Wiele resortów takie ustawy już ma.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZygmuntSurowiec">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na opinię w sprawie usprawnienia systemu świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz na dezyderaty dotyczące realizacji inwestycji dla potrzeb środowiska kombatanckiego i budowy gmachu Sądu Najwyższego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>