text_structure.xml 17.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 lipca 1985 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Wita Drapicha (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- uwagi o funkcjonowaniu niektórych elementów reformy gospodarczej, - sprawozdanie z działalności w VIII kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Kancelarii Sejmu, PRON.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Otwierając obrady poseł Wit Drapich (PZPR) podkreślił, że komisja chciała uzyskać z NIK materiał informacyjny, który dałby jej pogląd na tło, jakie towarzyszy wdrażaniu reformy gospodarczej. W procesach wdrażania tej reformy tkwią bowiem źródła i przyczyny skarg i wniosków napływających także do Sejmu. Przedstawione przez NIK uwagi nie są materiałem wyczerpującym, ale są bardzo użyteczne, gdyż ukazują proces wdrażania reformy gospodarczej. Jest to dokument, od którego powinna rozpocząć prace Komisja Skarg i Wniosków następnej kadencji. Należy śledzić przebieg wprowadzania reformy gospodarczej, bo jest to jedno ze źródeł rodzących skargi i wnioski obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AntoniSeta">Z materiału wynika, że bank egzekwował od przemysłu to, czego nie było w zarządzeniach. Czy w stosunku do winnych takich poczynań wyciągnięto konsekwencje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszSałodkowski">Nasz materiał nie jest sam w sobie oceną funkcjonowania reformy gospodarczej. Jest on wynikiem prac nad funkcjonowaniem poszczególnych mechanizmów reformy gospodarczej. Dobrze rozpracowane są zagadnienia płac i cen, funkcjonowania dotacji i podatków. Banków nie kontrolowaliśmy. W tym roku do planu kontroli NIK wprowadzono kontrolę Narodowego Banku Polskiego i Banku Gospodarki Żywnościowej. Za rok będę mógł odpowiedzieć na pytania dotyczące działalności banków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitDrapich">Jest w materiałach informacja, że w stosunku do ponad 80 osób, które są winne przekraczania przepisów, zostały wyciągnięte konsekwencje. Trzeba uwzględnić, że niektóre przepisy wykonawcze wynikające z ustaw dotyczących reformy gospodarczej zostały opracowane z opóźnieniem. Materiał NIK jest też krytyczny w stosunku do Ministerstwa Finansów, wskazując na opóźnienia we wprowadzaniu przez resort zarządzeń wykonawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AntoniSeta">Materiał został opracowany bardzo skrupulatnie. Widać, że przygotowali go fachowcy. Na jego tle chciałbym poruszyć kilka spraw.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AntoniSeta">Pierwsza z nich dotyczy cen i wynagrodzeń. Mówi się słusznie, że tempo wzrostu płac wyprzedza tempo wzrostu produkcji, ale nie mówi się, że ceny i tak muszą rosnąć szybciej niż wynagrodzenia. Wiele niepokoju budzić musi problem dotacji budżetowych. Jeśli wykazuje się wiele niedociągnięć przy dotacjach przedmiotowych, to co musi się dziać w przypadku dotacji podmiotowych. Trudno np. ustalić dotacje na każdy gatunek stali. Możemy więc przewidywać, że również system kontroli tych dotacji nie jest należyty. Dotyczy to zwłaszcza dziedzin, w odniesieniu do których w ciągu roku zmienia się obowiązujące parametry - podatek dochodowy i odpisy na FAZ. Powoduje to brak stabilności w programowaniu produkcji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AntoniSeta">Jest też sprawa dofinansowania zamierzeń rządowych w zakresie rozwoju nauki i techniki. Skutki są takie, że pieniądze prawdopodobnie zostaną wydane, a efektów nie będzie. Nie sądzę, żeby tu zadziałał system, a więc założenia reformy gospodarczej. Jest to raczej niedbalstwo w programowaniu tych badań.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#AntoniSeta">Proponuję, żeby przyjąć materiał NIK z uwagą, aby materiał ten posłużył w przyszłej kadencji posłom Komisji Skarg i Wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanGawroński">Dociera do mnie sporo skarg nt. uproszczonego stosowania mechanizmów reformy gospodarczej w obszarze kultury i obszarze gospodarki związanej z kulturą. Proponuję, aby NIK objęła kontrolą te problemy. Na jakość produkcji źle np. wpłynęło zwolnienie wielu projektantów wyrobów użytkowych. Powstają buble, które potem trzeba przeceniać. Ponosimy więc duże straty finansowe. W dodatku przerwane są badania poszukiwawcze nad własnymi formami wyrobów, które mogłyby być przedmiotem eksportu i dostarczane na rynek wewnętrzny. Przemysł, mając nieograniczone możliwości zbytu, pozbył się projektantów. W ciągu ostatnich trzech lat sytuacja nie uległa poprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanGawroński">Przykładem negatywnych skutków uproszczonego stosowania mechanizmów reformy gospodarczej może być przemysł muzyczny zatrudniający niewiele ponad 2 tys. ludzi. Przemysł ten nie tylko, że nie rozwija się, ale nawet wykazuje regres. Celem działalności przemysłu muzycznego nie może być przede wszystkim zysk, nie można więc do tego przemysłu odnosić zasad wynikających z reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WitDrapich">Materiał NIK nie jest jeszcze materiałem pełnym i przynoszącym konkretne konkluzje, ale jest to materiał bardzo cenny, gdyż pokazuje stan istniejący. Jeśli nawet zarządzenia wykonawcze do założeń reformy gospodarczej są wydawane w porę, to niemal połowa realizatorów reformy nie stosuje się do przepisów prawa. Rozbieżności wynikają często z nieznajomości tych przepisów, ale i w takich przypadkach powinno to być karalne po 1 roku. Występuje zjawisko nastawiania się kadr kierowniczych i całych załóg na doraźne cele, przede wszystkim na wzrost płac. Wszyscy szukają odpowiedzi na pytanie, skąd wziąć środki na ten cel. Analizy NIK mówią też, jak funkcjonuje system płac w naszej gospodarce, wskazując na tendencje do zamrażania norm pracy. Jest to także metoda mająca przynieść wzrost płac. Musi to jednak rzutować na wzrost cen i pobudzać zjawiska inflacyjne. W handlu zagranicznym widać, że zwiększanie kosztów produkcji i cen powoduje spadek konkurencyjności naszych towarów na światowym rynku. Dopiero w konfrontacji z gospodarką światową ujawniają się w pełni niekorzystne tendencje w naszej gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WitDrapich">Popieram wniosek posła A. Sety, aby przyjąć informację NIK do wiadomości z uwagą dla Komisji Skarg i Wniosków przyszłej kadencji, aby pracę swą rozpoczęła od zapoznania się z tymi materiałami. Proponuję też, żeby przyjąć uwagę posła B. Gawrońskiego nt. stosowania uproszczonych zasad reformy gospodarczej w sferze kultury.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WitDrapich">Komisja przyjęła sprawozdanie Najwyższej Iżby Kontroli z proponowanymi przez posłów uwagami.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WitDrapich">W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono sprawozdanie z działalności w VIII kadencji.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#WitDrapich">Biuro Skarg i Listów Kancelarii Sejmu opracowało część statystyczną naszego sprawozdania. Do tekstu projektu sprawozdania, który członkowie komisji otrzymali, nie zgłoszono zastrzeżeń. Dokument ten świadczyć ma o naszej pracy - komisji powołanej po raz pierwszy przez Sejm. Będziemy go mogli przekazać komisji następnej kadencji, aby zachować kontynuację - by komisja ta mogła wykorzystać sprawdzone doświadczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SzczepanStyranowski">Część opisowa zawiera to wszystko, co stanowiło przedmiot naszego zainteresowania. Mowa w nim jest o wpływających do nas skargach, jak też o naszych dezyderatach, często formułowanych w powiązaniu ze stanowiskiem innych komisji. Projekt sprawozdania pozwala na dalszą konkretyzację zadań komisji następnej kadencji w interesie społeczeństwa oraz podnoszenia autorytetu Sejmu i władz państwowych. Jestem za przyjęciem projektu sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AntoniSeta">Przewodniczący naszej komisji składał niedawno sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu. Część opisowa przedłożonego nam projektu przedstawia naszą działalność, część statystyczna również mówi za siebie. Należy podziękować Biuru Skarg i Listów Kancelarii Sejmu, skąd co miesiąc otrzymywaliśmy sprawozdania, a dzięki temu byliśmy na bieżąco informowani o sprawach wpływających do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AntoniSeta">Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożonym przez prezydium.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AntoniSeta">Komisja przeszła następnie do omawiania spraw różnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SzczepanStyranowski">Pragnę z ubolewaniem poruszyć dwa problemy. Stykaliśmy się w naszej pracy z kontrowersyjnymi głosami nt. wywiązywania się rządu z zapowiedzi dotyczących odszkodowań za mienie pozostawione za granicą oraz pomocy finansowej dla osób poddanych pseudomedycznym eksperymentom. Premier jednoznacznie pozytywnie ustosunkował się do tych spraw, powołując ponownie komisję do rozliczenia zgłoszonych wniosków. Przypominam sobie dwukrotnie tu omawianą sprawę osoby, co do której nie było wątpliwości, że przeprowadzono na niej w obozie hitlerowskim takie badania i ma ona uprawnienia do pomocy finansowej. Była to osoba duchowna, z matką staruszką. Otrzymaliśmy od pełnomocnika informację, że udzieli pomocy w ciągu najbliższych dni. Jak się dowiedziałem, pieniądze wysłano niedawno, ale osoba ta już zmarła. Jest to dowód, że biurokratycznie podchodzi się do spraw, do których pozytywnie ustosunkowali się premier i rząd.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SzczepanStyranowski">Mieliśmy zapoznać się z końcową fazą załatwiania całego problemu. Rozmawiałem z biurem pełnomocnika powiadamiając, że komisja chciałaby zapoznać się ze sprawozdaniem (praca zakończona została w ub.r.). Mimo ponaglenia, sprawozdania nam nie przedstawiono. Zgłaszam wniosek, aby sprawę tę przedstawić komisji nowej kadencji. Chodzi o to, aby przyczynić się do zapewnienia wiarygodności naszego postępowania w rozstrzyganiu tak bolesnych spraw.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SzczepanStyranowski">Studiowałem dokładnie akta i pragnę stwierdzić, że przekazywano mi czasami wyjaśnienia niepełne, z czym nie mogę się zgodzić. W związku z tym przeprowadzałem rozmowy z ministrem odpowiedzialnym za te sprawy. Tam, gdzie są niejasności, trzeba - zgodnie z zasadami - działać na korzyść zainteresowanego, a nie twierdzić, że nie ponosi się z tego tytułu odpowiedzialności. Wątpliwości w tych sprawach pozostało bardzo wiele.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SzczepanStyranowski">Jeżeli chodzi o odszkodowania za mienie pozostawione za granicą proponuję przyjąć wniosek, aby komisja nowej kadencji przedstawiła rządowi propozycję zamknięcia tego problemu, mimo zjawisk kryzysowych, ale w interesie wiarygodności Sejmu i rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławMaciejewski">Proponuję wystąpić do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie tej sprawy. Jeżeli NIK stwierdzi nieprawidłowości, należy wyciągnąć wnioski. Nie możemy jednak niczego narzucać przyszłej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BolesławKapitan">Nie w pełni rozumiem intencje posła Sz. Styranowskiego. Uczestniczyłem od początku w badaniu tej sprawy. Komisja miała wątpliwości, pełnomocnik kilka razy składał nam sprawozdania. Wiceminister zdrowia i opieki społecznej pytał nas, jak sprawę zakończyć. Były propozycje. Uważam, że nasza komisja zrobiła wszystko, co można. Ingerencja z naszej strony w związku z jednym przypadkiem byłaby niepożądana. Nie podzielam więc poglądu posła Sz. Styranowskiego. Uważam, że rząd, resort zdrowia i pełnomocnik włożyli tu maksimum wysiłku. Byliśmy z poseł K. Plezią w resorcie i te sprawy badaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BogdanGawroński">Nasza komisja powinna uczynić wszystko, co tylko można, aby zakończyć sprawy podjęte. Podzielam pogląd, że nie ma podstaw do narzucania określonych działań komisji następnej kadencji. Jeżeli są jakieś sprawy, powinno się dążyć do ich zamknięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SzczepanStyranowski">Szanuję poglądy przeciwne, chciałem jednak powtórzyć, że z uwagi na zakończenie akcji w ub.r. mieliśmy otrzymać sprawozdanie i tak się nie stało. Nie chodziło mi też o narzucanie czegokolwiek, ale w sprawach nie zamkniętych można sugerować podjęcie ich i zakończenie przez nową komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitDrapich">Nie zakończono nie tylko tego, ale i wielu innych problemów, gdyż mają charakter ciągły. Jeszcze sprawy wpływają do Sejmu, jeszcze wczoraj przyjmowaliśmy petentów. Ponieważ biuro prowadzi ewidencję i można sporządzić protokół, moglibyśmy dołączyć do niego sprawę, o której mówił poseł Sz. Styranowski. Moglibyśmy też sugerować, że przyszła komisja powinna rozpocząć od przeczytania protokołów z naszego ostatniego posiedzenia. Oczywiście nie powinniśmy z góry określać formy działalności tej nowej komisji. Jeśli poseł Sz. Styranowski wyrazi zgodę, umieścimy to w protokole i sprawozdaniu dla komisji następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WitDrapich">Komisja przyjęła rozwiązanie proponowane przez przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławWydrzyński">Mimo że podjęliśmy decyzję, problem pozostaje i Prezydium Sejmu powinno otrzymać informacje: ile było wniosków, które rozpatrzono i uznano za słuszne itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogdanGawroński">Prezydium naszej komisji lub Prezydium Sejmu powinno uzyskać taką informację do końca kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WitDrapich">Tak też będzie, gdyż sprawozdanie komisji i protokół z dzisiejszego posiedzenia przedłożymy Prezydium Sejmu, przy tej okazji zwrócimy uwagę na sprawy, które muszą być doprowadzone do końca przed upływem kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimieraPlezia">Na posiedzeniu, podczas którego rozpatrywaliśmy skargi na działalność służby zdrowia, wiceminister L. Kryst zapewnił, że do 30 czerwca br. resort i pełnomocnik będą dysponowali materiałami w sprawie ofiar „eksperymentów” i komisja te materiały otrzyma. Jestem za wnioskiem, by o tym przypominać, gdyż nie chodzi tu o żadne nowe żądanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WitDrapich">W imieniu prezydium pragnę stwierdzić, że komisja wykonała zadanie, które wyznaczył jej Sejm. Rozpatrzyła ogromną liczbę skarg, w wielu przypadkach zadziałała skuteczniej podejmowała także wysiłki w celu ulepszenia systemu skarg i wniosków. Był to dopiero początek działalności Sejmu w tej dziedzinie i potrzebna jest systematyczna kontynuacja. Podejmowaliśmy pracę wynikającą z potrzeb, społecznych, staraliśmy się dawać odpowiedzi obywatelom i wpływać, aby rozwiązania nabierały większej dynamiki.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WitDrapich">Pragnę podziękować wszystkim posłom za wkład pracy, mającej na celu ulżenie obywatelom w tym co im dolega. Dziękuję współuczestniczącym w naszych pracach ministrem i kierownikom naczelnych organów administracji państwowej oraz instytucjom, które realizują konstytucyjne zasady skarg i wniosków. Dziękuję Najwyższej Izbie Kontroli za przygotowanie materiałów do rozpatrywanych przez nas tematów. Dziękuję prezesowi Rady Ministrów i Urzędowi Rady Ministrów, Komisji Planowania przy RM, Ministerstwu Finansów, Ministerstwu Administracji i Gospodarki Przestrzennej, a także Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej (mimo, że nie wszystkie zobowiązania wypełniono). Dziękuję RN, PRON, ZBoWiD i OPZX za uczestnictwo i pomoc w pracach komisji. Dziękuję radiu, telewizji i prasie, a w szczególności Polskiej Agencji Prasowej. Dziękuję Dyrektorowi i pracownikom Biura Skarg i Listów Kancelarii Sejmu, którego praca, często niewidoczna, była ważnym elementem naszej działalności. Dziękuję szefowi Kancelarii Sejmu, ministrowi K. Świtale za zainteresowanie się warunkami działalności biura.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WitDrapich">Zamykając końcowe posiedzenie Komisji Skarg i Wniosków VIII kadencji, poseł W. Drapich podkreślił, że ostatnim akcentem pracy jej członków, jak i innych posłów będzie udział w wyborach do Sejmu IX kadencji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>