text_structure.xml 26.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 maja 1980 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację ministra przemysłu lekkiego o strukturze organizacyjnej i aktualnych zadaniach przemysłu lekkiego w świetle uchwał VIII Zjazdu PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział minister przemysłu lekkiego Stanisław Mach oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy RM, Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Posłowie otrzymali na piśmie informację Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, w której przypomina się, że VII Zjazd PZPR postawił przed przemysłem lekkim zadanie zwiększenia produkcji w latach 1981-85 w granicach 18-23%. Oznacza to konieczność uzyskania na koniec tego okresu przyrostu wartości produkcji o 66-85 mld zł w stosunku do wielkości ustalonych na 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wzrost produkcji będzie przeznaczony głównie na poprawę zaopatrzenia rynku wewnętrznego, zarówno poprzez zwiększenie dostaw, jak też lepsze dostosowanie struktury podaży do popytu. Kierunki rozwoju produkcji uwzględnią najpilniejsze potrzeby rodziny, zwłaszcza zwiększenie podaży wyrobów dla niemowląt, dzieci i młodzieży oraz wyrobów do wyposażenia mieszkań. Zakłada się poprawę jakości i nowoczesności wyrobów, m.in. rozszerzenie uszlachetniania wyrobów i atrakcyjne wzornictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W produkcji eksportowej preferowane będą nadal wyroby wysokiej jakości, odpowiadające warunkom zbytu i pełnej opłacalności.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W związku z wysoką importochłonnością przemysłu lekkiego, wzrostem cen surowców i materiałów na rynkach światowych, racjonalizacja gospodarki surowcowo-materiałowej jest jednym z naczelnych zadań resortu. Podejmowane będą wielokierunkowe działania, przy współpracy zainteresowanych resortów, zmierzające do jak najpełniejszego wykorzystania krajowej bazy surowcowej, zwłaszcza lnu, konopi, wełny i skór, a także włókien chemicznych i surowców wtórnych. Temu celowi będzie służyła m.in. realizacja postanowień Biura Politycznego i Prezydium Rządu w sprawie rozwoju lniarstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wzrost produkcji przemysłu lekkiego, będzie następował przede wszystkim poprzez maksymalne wykorzystanie istniejącej bazy wytwórczej i nakładów poniesionych na jej rozwój w dekadzie lat siedemdziesiątych. Dalsza działalność inwestycyjna zostanie skoncentrowana na modernizacji i rekonstrukcji istniejących zakładów, a zwłaszcza oddziałów produkcji półfabrykatów, to jest przędzalń, tkalń, roszarń i garbarń. Powinno to umożliwić maksymalne ograniczenie importu półfabrykatów, na rzecz zwiększenia korzystniejszego importu surowców oraz pełniejsze wykorzystanie istniejących zdolności wytwórczych dla produkcji finalnej. Preferowany będzie również rozwój stosunkowo małych zakładów, zdolnych do podejmowania produkcji w krótkich seriach i szybkich zmian stosowanych do potrzeb rynku wewnętrznego i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Instrumentem zabezpieczenia prawidłowej realizacji zadań przemysłu lekkiego będą konkretne programy działania opracowane na skalę resortu oraz poszczególnych zjednoczeń przedsiębiorstw. Programy te obejmować będą przede wszystkim zadania w zakresie szeroko pojętej poprawy efektywności gospodarowania, zwłaszcza uzyskanie lepszej wydajności potencjału produkcyjnego i zapewnienie obniżki kosztów, szczególnie kosztów materiałowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Całokształt podejmowanych w dziedzinie polityczno-organizacyjnej przedsięwzięć ma na celu przede wszystkim zapewnienie należytego przyswojenia przez kadrę kierowniczą zadań przemysłu lekkiego wynikających z postanowień VIII Zjazdu PZPR. Konkretyzacja tych przedsięwzięć sformułowana została w programie działań efektywnościowych w przemyśle, stanowiących o pełnej realizacji zadań 1980 roku. Zobowiązano wszystkie jednostki organizacyjne resortu do przeanalizowania wniosków i propozycji zgłoszonych w odniesieniu do przemysłu lekkiego w trakcie dyskusji przedzjazdowej i w toku obrad Zjazdu I do bezzwłocznego przystąpienia do ich realizacji, jeśli tylko obecne warunki na to pozwalają oraz do wykorzystania wniosków długofalowych w toku prac nad planem 5-letnim. We wszystkich branżach przemysłu, przy udziale przedstawicieli handlu wewnętrznego i zagranicznego, przeprowadzane są w okresie od marca do maja narady nt. dalszej poprawy jakości i nowoczesności wyrobów oraz dostosowania struktury produkcji i jej jakości do potrzeb rynku wewnętrznego i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Na tle wyznaczonych dla resortu zadań planowych na 1980 r. i środków przyznanych dla ich realizacji, kluczowym warunkiem zabezpieczenia wykonania planu jest uzyskanie wydatnej poprawy efektywności gospodarowania we wszystkich obszarach gospodarowania przemysłu lekkiego. Poprawa efektywności gospodarowania będzie osiągana drogą oszczędnego wykorzystania środków przede wszystkim w dziedzinie zaopatrzenia surowcowo-materiałowego, zatrudnienia i płac, importu, jak też drogą skoncentrowania środków na preferowanych kierunkach rozwoju w poszczególnych branżach. W tym celu porządkuje się i pogłębia racjonalizację normatywnej bazy surowcowej, norm obsługi oraz norm wydajności na jednego zatrudnionego we wszystkich branżach resortu. Umożliwi to m.in. zaoszczędzenie blisko 900 t surowców włókienniczych, ponad 2100 t różnego rodzaju 2 przędz, 450 tys. m2 skór miękkich, ponad 30 tys. t paliwa. W sferze eksportu zakłada się co najmniej 10% podwyższenie osiąganych cen dewizowych, wyeliminowanie z eksportu towarów o niskim stopniu przetworzenia importochłonnych i mało opłacalnych. W tym celu program resortu określa konkretne zadania dla poszczególnych zjednoczeń i central, których realizacja umożliwi w 1980 r. obniżkę kosztów w przemyśle o 1,6 punktu, w tym kosztów materiałowych o 2 punkty; oznacza to globalną obniżkę kosztów o 4,2 mld zł, i w tym materiałowych o 3,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zakłada się uzyskanie w 1980 r. znacznej poprawy jakości i nowoczesności produkcji. Produkcja wyrobów ze znakami „Q” i „1” ma być zwiększona o ponad 6% więcej w stosunku do zadań NPSG. Rozwój asortymentu i wzornictwa wyrobów dostosowany będzie lepiej do potrzeb rynku odzieżowego, zwłaszcza pod względem grup wiekowych, mody i sezonowości.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zakłada się znaczne zwiększenie wykorzystanie surowców wtórnych i odpadowych oraz intensyfikację skupu tzw. poużytkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Pogłębiona będzie racjonalizacja zatrudnienia, zwłaszcza poprzez lepsze wykorzystanie czasu pracy, usuwanie nieprawidłowości w strukturze zatrudnienia i kierowania posiadanych zasobów pracy przede wszystkim na realizację strategicznych celów planu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Dla zabezpieczenia pełnej realizacji planowych zadań rocznych określonych w NPSG zwiększona będzie dyscyplina wykonawstwa operatywnych planów kwartalno-miesięcznych i pogłębione bieżące sterowanie wykonaniem zadań dobowych w przedsiębiorstwach, a zadań dekadowych i miesięcznych w skali branż. Odnosi się to przede wszystkim do wielkości, jakości i rytmiki produkcji półfabrykatów, jako kluczowego warunku pomyślnego wykonania zadań produkcyjnych. Opracowano metodykę, formę i zakres materiałów do planów kwartalno-miesięcznych, zgodnie z przyjętym trybem, plany kwartalno-miesięczne dla poszczególnych zjednoczeń przemysłu są zatwierdzane przez kierownictwo resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Ważnym czynnikiem dyscyplinującym realizację zadań jest stała kontrola stopnia ich zaawansowania. W resorcie wprowadzono zasadę kontroli i analizy zaawansowania realizacji zadań W poszczególnych zjednoczeniach w okresach dekadowych i miesięcznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zaawansowanie zadań rocznych po I kwartale kształtowało się następująco: globalna sprzedaż produkcji w cenach zbytu wyniosła 25,4%; produkcja tkanin bawełnianych 25,2%, tkanin wełnianych - 25,4%, tkanin jedwabnych - 25,3%, tkanin lniano-konopnych - 26,3%, dzianin tkaninopodobnych - 26,7%, wyrobów dziewiarskich - 25,4%, wyrobów pończoszniczych - 24,8%, obuwia ogółem - 26,1%.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Dobre wyniki uzyskano w dostawach na rynek wewnętrzny - 26,6% zadań rocznych. W podstawowych grupach wyrobów i asortymentach szczegółowych, ujętych w kontrolowanym na szczeblu rządu wykazie obejmującym 17 pozycji, dostawy w I kwartale zostały wykonane z nadwyżką. Eksport do krajów I obszaru płatniczego wyniósł 25,3% zadań rocznych, do krajów II obszaru 26,4%. Te pomyśle wyniki osiągnięto mimo opóźnień w realizacji dostaw surowców i materiałów, głównie z importu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Minister Stanisław Mach komentując przedstawiony posłom materiał Informacyjny resortu, zwrócił uwagę na wyjątkową pozycję przemysłu lekkiego w zaopatrzeniu rynku wewnętrznego: na wyroby tego przemysłu ludność przeznacza 1/5 swoich dochodów. Tym bardziej więc poprawa zaopatrzenia rynku wewnętrznego stanowić musi podstawowy kierunek działania Ministerstwa Przemysłu Lekkiego. Pierwsze miesiące tego roku świadczą o dobrym wykonaniu tego zadania. W okresie 4 miesięcy dostawy na rynek wewnętrzny wyniosły 57 mld zł w cenach detalicznych, oznacza to wykonanie 35,3% planu rocznego. Handel otrzymał dodatkowe wyroby o wartości 3,2 mld zł. Ilościowemu wzrostowi produkcji towarzyszyło wykonanie planu produkcji pod względem asortymentowym. Korzystnie minister ocenił również kształtowanie się podstawowych wskaźników ekonomicznych w ciągu 4 miesięcy br. Dobre wyniki produkcyjne uzyskane zostały przy utrzymaniu zatrudnienia na poziomie planowanym.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komentując działania resortu dla podniesienia efektywności gospodarowania, minister Mach stwierdził, iż wykonanie tegorocznych zadań w pierwszym rzędzie zależeć będzie od zaopatrzenia w surowce. Zależność od dostaw z importu (ponad 50% surowców) komplikuje bieżącą produkcję przemysłu lekkiego. Sprawą kluczową jest zastępowanie tam, gdzie to możliwe, surowców importowanych, surowcami krajowymi. Przedsięwzięcia podejmowane przez resort umożliwią zaoszczędzenie 900 tys. t surowców włókienniczych, ponad 2 tys. t różnego rodzaju przędzy, 450 tys. m2 skór miękkich oraz ponad 30 tys. paliw. Zakłada się również znaczne zwiększenie stopnia wykorzystania surowców wtórnych i odpadowych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Minister St. Mach przedstawił posłom strukturę organizacyjną resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Kluczowy przemysł lekki obejmuje trzy podstawowe gałęzie: włókienniczą, odzieżową i skórzaną. Różnią się one wielkością potencjału, stosowaną technologią i techniką i w związku z tym w każdej z nich wykształciły się odrębne, stosowane do potrzeb zarządzania struktury organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Gałąź włókiennicza obejmuje branże: bawełnianą, wełnianą, lniarską, tkanin jedwabnych i dekoracyjnych, dziewiarską oraz filcową i tkanin technicznych. Poszczególne branże otrzymały formę organizacyjną zjednoczeń przemysłu (w przemyśle wełniarskim występują równorzędne 2 zjednoczenia). W gałęzi włókienniczej funkcjonują wspólne placówki naukowo-badawcze, projektowe, zaopatrzenia w surowce, a oprócz tego poszczególne zjednoczenia mają swe własne ośrodki badawczo-rozwojowe lub laboratoria. Eksport wyrobów włókienniczych odbywa się przez Zjednoczone Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Textilimpex”.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Struktura gałęzi odzieżowej, charakteryzuje się dużą liczbą przedsiębiorstw i ścisłymi powiązaniami z przemysłem włókienniczym. Zjednoczenie Przemysłu Odzieżowego wyposażone jest w centralny ośrodek badawczo-rozwojowy i korzysta z usług Instytutu Włókiennictwa. Eksport wyrobów odbywa się poprzez BHZ „Textilimpex-Confexlm”.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Przemysł skórzany posiada najbardziej zintegrowaną organizację. Zjednoczeniu Przemysłu Skórzanego podlegają własne placówki naukowo-badawcze, projektowe oraz przedsiębiorstwa produkcyjne przetwarzające surowce i wytwarzające wyroby finalne na rynek wewnętrzny i eksport. Eksport wyrobów przemysłu skórzanego realizowany jest przez własną centralę importowo-eksportową „Skórimpex”.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Ogółem w resorcie przemysłu lekkiego działa 11 zjednoczeń oraz dwie centrale obrotu środkami produkcji, cztery placówki handlu zagranicznego, 315 przedsiębiorstw przemysłowych, 27 przedsiębiorstw obrotu towarowego, czternaście przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz trzydzieści jeden innych jednostek organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Ogólny trend do koncentracji występujący w naszej gospodarce w latach ubiegłych spowodował, iż w przemyśle lekkim dokonał się proces grupowania jednostek w kompleksy produkcyjne w układach branżowych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Wszystkie zjednoczenia przemysłu lekkiego są duże, a zjednoczenia przemysłu bawełnianego, skórzanego, dziewiarskiego i pończoszniczego oraz odzieżowego zaliczone są do dziesiątki potentatów krajowych zatrudniających największą liczbę osób. Pod względem wartości sprzedaży należą one również do największych w kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Trwają prace nad założeniami strukturalno-organizacyjnymi na lata 1981-1985 oraz systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw drobnych w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Zmiany zadań Ministerstwa Przemysłu Lekkiego spowodowane przede wszystkim rozbudową potencjału produkcyjnego resortu, przejęciem z przemysłu terenowego 56 przedsiębiorstw, rozszerzeniem funkcji ministerstw w centralnym planowaniu, przyśpieszeniem tempa wzrostu produkcji rynkowej i eksportowej - wywołały potrzebę dostosowania struktury organizacyjnej ministerstwa do aktualnych warunków i potrzeb. W latach 1978-1979 wprowadzono zmiany w strukturze centrali, polegające na zmniejszeniu liczby departamentów: obecnie działa 11 departamentów. Uproszczenie struktury umożliwiło bardziej kompleksowe ujmowanie problemów resortu, a w działalności operatywnej - poprawę dyspozycyjności działania komórek organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZenonSzulc">Skierował do ministra St. Macha cztery pytania, które dotyczyły wykorzystania potencjału produkcyjnego, zaopatrzenia surowcowego oraz oceny stopnia pokrycia potrzeb rynku w wyroby przemysłu lekkiego. W jakim stopniu przemysł lekki zaspokoi potrzeby społeczne, w końcu 5-lecia, uwzględniając fakt, że zgodnie z uchwałą VIII Zjazdu PZPR w latach 1981–1985 przewiduje się wzrost produkcji tego przemysłu o 18–23%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefWojtala">Pytając się o przyczyny niedostatku niektórych dodatków krawieckich na rynku zwrócił uwagę, że uniemożliwiają one świadczenie usług krawieckich bądź je w znacznym stopniu utrudniają. Posła interesowała również jakość obuwia. Niepokojące są sygnały handlu o licznych reklamacjach obuwia. Jak w tym świetle ocenić funkcjonowanie systemu wewnętrznej kontroli produkcji obuwia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaPłażewska">Wiele zakładów przemysłu lekkiego stoi wobec perspektywy zatrzymania produkcji na skutek braku pasów klinowych. Ich producent, a jest nim zakład w Sanoku, zapowiedział wstrzymanie produkcji pasów klinowych. Taka decyzja pozostaje w jaskrawej sprzeczności z interesami gospodarki i polityką prowadzoną przez resort.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WładysławaJabrzyk">Coraz trudniej o części zamienne zarówno dla nowych zakładów, jak i dla modernizowanych. Ponieważ znaczna ich część pochodzi z importu a środki na te cele ulegają stałemu ograniczeniu - jakie rozwiązanie widzi kierownictwo resortu? Posłanka zwróciła się do ministra St. Macha o ponowne rozpatrzenie wniosku, by wynagradzać producentów za eksport towarów po zakończeniu produkcji, a nie dopiero wtedy kiedy odpłynie statek z towarem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSokołowska">Brakuje wykwalifikowanej kadry, zwłaszcza w przemyśle odzieżowym, tymczasem szkolenie fachowców nie odpowiada potrzebom. Jakie działania przewiduje w tej sprawie resort?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HelenaPorycka">Z braku tkanin nie można wykorzystać mocy produkcyjnych zakładów „Cora” w Garwolinie. Nie było ciężkiej zimy, więc co sprawiło i sprawia nadal, że dostawy tkanin nie są dostosowane do możliwości produkcyjnych garwolińskich zakładów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Mówiąc o trudnościach w zaopatrzeniu w surowce przemysłu lekkiego nie można zapomnieć o tak ważnych jak garbniki i chemiczne środki pomocnicze. Od nich zależy w dużym stopniu jakość wyrobów, dostosowanie produkcji do wymogów rynku, do mody. Ograniczenia w dostawach tych surowców są znaczne, dlatego trzeba poświęcić więcej uwagi współpracy z przemysłem chemicznym. Niektóre bowiem surowce można zastąpić krajowymi. Np. Zakłady „Boruta” produkujące na eksport mogły by dać więcej wyrobów dla kraju. Zastrzeżenie budzi również jakość dostarczanych garbników i chemicznych środków pomocniczych, co powinno stać się przedmiotem analizy centrali resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#CecyliaModeracka">W województwie suwalskim, które reprezentuję, istnieją znaczne możliwości zwiększenia, zatrudnienia kobiet bez budowania nowych zakładów, jedynie w ramach pracy nakładczej. Resort przemysłu lekkiego powinien zbadać sprawę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#CecyliaModeracka">Poseł Bolesław Koperski (PZPR) zapytał, jak kształtuje się fundusz płac do wyników produkcyjnych uzyskanych w ciągu 4-ch pierwszych miesięcy br. oraz jakie asortymenty, których minister wymienił siedem, mogą mieć wpływ na pogorszenie zaopatrzenia rynku?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#CecyliaModeracka">Minister Stanisław Mach stwierdził, że niektóre z poruszanych przez posłów kwestii stanowić będą zapewne przedmiot pracy Komisji w obecnej kadencji Sejmu. Podejmując próbę wyjaśnienia sprawy, w jakim stopniu przemysł lekki obecnie pokrywa potrzeby rynku i będzie to mógł uczynić w roku 1985 minister powiedział, że zależy to od wielu czynników. W pracach nad planem przyszłej 5-latki przygotowuje się trzy warianty. Pierwszy z nich za punkt wyjścia bierze 18% wzrost produkcji, drugi 23%, trzeci natomiast zmierza do maksymalnego zaspokojenia potrzeb rynkowych. Realizacja każdej z tych wersji wymaga przyznania odpowiednich środków materialnych na rozbudowę bazy wytwórczej oraz zakup surowców.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#CecyliaModeracka">Jeśli chodzi o ocenę obecnego zaopatrzenia rynku to z pewnością handel mógłby więcej na ten temat powiedzieć. Wiemy np., że niedobór butów w tym roku wyniesie 8–10 mln par, przy czym produkcja tegoroczna obuwia wyniesie 111 mln par, tj. o 7 mln par więcej niż w roku ubiegłym. Po raz pierwszy uruchomi się produkcję standardowych butów typu mokasyn.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#CecyliaModeracka">Trudno ocenić i przedstawić choćby pobieżnie pełną analizę wszystkich wskaźników świadczących o tym, w jakim stopniu wykorzystywany jest obecnie potencjał produkcyjny przemysłu lekkiego (odpowiednie analizy resort może przedstawić posłom na życzenie). Wskaźniki te jednak kształtują się korzystnie w porównaniu do Innych resortów gospodarczych, np. wskaźnik zmianowości należy do najwyższych i wynosi 2,72. Jest rzeczą zrozumiałą, że wykorzystanie obecnego potencjału produkcyjnego w pierwszym rzędzie zależy od dostaw surowców. Ogólna sytuacja nie daje pod tym względem dużych możliwości manewru. Trzeba również zdawać sobie sprawę z wysokości stopy procentowej kredytów. Wysokość oprocentowania sięga 15, a w niektórych wypadkach nawet 20%. Stawia to nas w bardzo trudnej sytuacji, musimy często dawać surowce tylko tym zakładom, które gwarantują produkcję najwyższej jakości. Udało się jednak zabezpieczyć dostawy bawełny, wełny i skór. Najgorzej jest ze środkami pomocniczymi i barwnikami do wełny i syntetyków. Mówca podkreślił, że przemysł lekki liczy na pomoc przemysłu chemicznego, z którym ściśle współpracuje.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#CecyliaModeracka">Jakie podejmuje się środki zaradcze? Wykorzystywane są odpady, które w przemyśle lekkim w ciągu roku wynoszą 80 tys.t. Część z nich, jak np. odpady skóry, dotychczas się niszczyło. Przemysł próbuje je teraz w maksymalnym stopniu wykorzystać choć - jak przyznał mówca - są to działania mocno spóźnione. Przeznaczając na realizację programu wykorzystania odpadów 4 mln zł uzyska się w ciągu roku produkcję o tej samej wartości. Będzie wykorzystywana do produkcji również bawełna najniższej 6-tej klasy, którą traktowano do tej pory jako odpadową. Znaczne sumy wydawane są obecnie na import włókien syntetycznych. Można by tego uniknąć, a na pewno zmniejszyć import, poprzez rozbudowę przędzalni i temu poświęcone są starania resortu.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#CecyliaModeracka">Jeśli chodzi o dodatki krawieckie, to niebawem powinno być ich więcej i w większym wyborze. ich produkcję zwiększa nowe przedsiębiorstwo „Kornela” w Lublińcu.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#CecyliaModeracka">Czy mamy dużo butów złych? Na 111 mln par nie nadaje się do chodzenia 450 tys. Nie jest to procent wielki, ale i tak znaczny. Najgorsze jest to, że złe buty trafiają do sklepów i to mimo podwójnej kontroli: kontroluje się buty w fabryce, działa również kontrola handlowa. Główną wadą naszego obuwia jest nietrwałość klejów. Mimo pewnej poprawy, buty z niektórych fabryk nadal się rozklejają, jak np. warszawskiej „Syreny”.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#CecyliaModeracka">Posłanka U. Płażewska mówiła o zaprzestaniu produkcji pasów klinowych w Sanoku. Zbadamy sprawę, ale jest to zjawisko niestety powszechne - wiele zakładów zaprzestaje wyrobów w sposób niespodziewany i często nieuzasadniony. Rząd powołał specjalne biuro koordynacji przemysłu i przypadki uciekania z produkcją będą tępione i karane.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#CecyliaModeracka">Brak części zamiennych staje się coraz dotkliwiej odczuwanym przez przemysł lekki. Brakuje środków dewizowych na kupno wielu części: z przyznanej na ten rok kwoty na kupno części zamiennych przemysł lekki otrzymał do maja tylko 17%. Częściowym rozwiązaniem jest zwiększenie produkcji części przez przemysł krajowy, ale to też wymaga środków i nie rozwiązuje całości problemu.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#CecyliaModeracka">W sprawie uznania produkcji eksportowej za wykonaną nie ma możliwości zmian. Stosujemy zasadę, że liczy się nie produkcja, a uzyskane za nią pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#CecyliaModeracka">Podzielam opinię posłanki H. Boryckiej, że zaopatrzenie garwolińskiej „Cory” w tkaniny może i powinno być lepsze. Opłaca się nam przecież eksportować mniej tkanin a więcej gotowych wyrobów. Generalnie jednak w zaopatrzenie przemysłu w tkaniny jest dobre. Gorsze natomiast spółdzielczości pracy i inwalidów.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#CecyliaModeracka">Jesteśmy za rozszerzeniem pracy nakładczej, analizujemy możliwości również w województwie suwalskim. Odchodzimy teraz od dużych obiektów wychodząc z założenia, że mniejsze zakłady mogą produkować nie gorzej, a na pewno szybciej dostosowywać się do potrzeb rynku i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#CecyliaModeracka">W odpowiedzi na pytanie posła B. Koperskiego: wykonano plan produkcji w 35,3%, ale nie przekroczono poziomu funduszu płac (33,3%). Wymieniłem siedem pozycji asortymentowych, co do których Istnieją obawy, że będzie ich mniej na rynku niż przewidywaliśmy. Nie ma wśród nich wyrobów dla rynku szczególnie ważnych. Nie jestem jednak spokojny co do wyrobów dziecięcych, jak również różnego typu wyrobów sanitarnych, jak np. waty. Chemia zapowiedziała, że nie da 12 tys. t wiskozy, nie ma z czego jej zrobić. Jeśli nie znajdziemy rozwiązań zastępczych, to na rynku zabraknie wspomnianych wyżej wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#CecyliaModeracka">Dyrektor zespołu w Najwyższej Izbie Kontroli Jerzy Mężyński przedstawił Komisji program działania. Będzie on skoordynowany z pracami Komisji. W szczególności zespół NIK podejmie się kontroli jakości wyrobów, zwłaszcza wyrobów dla dzieci i młodzieży. Podjęta zostanie również próba oceny roli jaką powinien spełniać resort przemysłu lekkiego koordynując produkcję odzieżową w kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#CecyliaModeracka">W drugiej części obrad uchwalony został plan pracy Komisji do października tego roku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>