text_structure.xml 13 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WitoldZakrzewski">Dnia 9 lutego 1983 r. Komisje: Prac Ustawodawczych, Pracy i Spraw Socjalnych oraz Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradujące pod przewodnictwem posła Zygmunta Surowca (ZSL), odbyły:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WitoldZakrzewski">pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy MO oraz ich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WitoldZakrzewski">W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem gen. bryg. Stanisławem Zaczkowskim, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WitoldZakrzewski">Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił wiceminister gen. bryg. Stanisław Zaczkowski: O dużym znaczeniu projektu ustawy przesądza szeroki zasięg społecznego oddziaływania. Dotyczy bowiem osób, które pełniły służbę w MO w najtrudniejszym okresie kształtowania władzy ludowej, osób pełniących tę służbę obecnie oraz kandydatów na funkcjonariuszy MO.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WitoldZakrzewski">O celowości nowelizacji tej ustawy przesądza potrzeba aktualizacji przepisów prawnych dotyczących zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy MO oraz ich zharmonizowania z powszechnym systemem emerytalnym, który wszedł w życie 1 stycznia br. Chodzi też o stworzenie bodźców i zachęt do pełnienia długoletniej służby w milicji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WitoldZakrzewski">Ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy MO oraz ich rodzin weszła w życie w 1959 r., a następnie była kilkakrotnie nowelizowana, po raz ostatni w 1972 r. Ustawa o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym stworzyła podstawy nowego systemu emerytalnego w Polsce. Przepisy dotyczące emerytur milicyjnych są cząstką tego systemu i dlatego powinny zostać dostosowane do zasad ogólnych. Dalszym celem proponowanych zmian jest też dążenie do odpowiedniego oddziaływania na funkcjonariuszy MO, emerytów i rencistów oraz kandydatów do pełnienia służby. Proponowane zmiany mają stanowić bodziec sprzyjający podejmowaniu decyzji o wstąpieniu do służby. Mają też stworzyć preferencje dla służby długoletniej oraz skłonić doświadczonych funkcjonariuszy do pozostawania w służbie, pomimo uzyskania uprawnień emerytalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WitoldZakrzewski">Nie trzeba nikogo przekonywać o odpowiedzialności służby w milicji. Od kandydatów i funkcjonariuszy MO wymaga się patriotycznej postawy, ideowości, fachowości oraz wysokich wartości moralnych. Służba w milicji wymaga pełnej dyspozycyjności i gotowości funkcjonariuszy. Zadania stawiane przed organami MO stwarzają konieczność podporządkowania się przez funkcjonariuszy rygorom wynikającym ze służby w jednostkach zmilitaryzowanych. Służba w milicji jest często niebezpieczna dla życia i zdrowia. Co roku notuje się ok. 2 tys. wypadków, a ponad 20 funkcjonariuszy ginie przy wykonywaniu obowiązków służbowych. W okresie obowiązywania stanu wojennego 814 funkcjonariuszy doznało obrażeń w zajściach ulicznych, z tej liczby 173 było hospitalizowanych. Funkcjonariusze podlegają różnym formom nacisku psychicznego, środowiskowego i propagandowego. Służba w milicji wymaga więc dużej odporności psychicznej, a potrzeba zachowania stałej gotowości często prowadzi do stresów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WitoldZakrzewski">Ciężkie warunki służby powodują, że funkcjonariusze, choć do milicji przyjmowane są osoby całkowicie zdrowe, w sensie fizycznym i psychicznym, przed ukończeniem 40 roku życia zapadają często na takie choroby jak: nerwice, choroby wrzodowe, reumatyczne, nadciśnienie. W wyniku tych zachorowań, w 67% przypadków wydawane są orzeczenia o niezdolności do służby i inwalidztwie funkcjonariuszy między 40 a 50 rokiem życia. Ryzyko z jakim związane jest pełnienie służby powoduje, że funkcjonariusze MO częściej zapadają na choroby psychosomatyczne niż inni przedstawiciele tej samej populacji wiekowej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WitoldZakrzewski">Istnieje obawa że po zniesieniu stanu wojennego wystąpią trudności z utrzymaniem na służbie dużej części wykwalifikowanych kadr. Równocześnie trzeba pamiętać, że nabór jest nikły, gdyż zarówno wstępowanie, jak i zwalnianie ze służby odbywa się na zasadzie całkowitej dobrowolności. W 1931 r. fluktuacja kadr wyniosła 7% ogółu zatrudnionych w MO. Aż 20% zwolnionych odeszło na własną prośbę. W tej sytuacji staje się oczywiste, że należy stworzyć system bodźców i zachęt dla wstępowania do służby w milicji. Istniejące bodźce finansowe nie stanowią wystarczającej zachęty, gdyż średnia płaca funkcjonariusza MO jest tylko nieco wyższa od średniej płacy pracownika przemysłu. W 1981 r. średnia płaca funkcjonariusza wynosiła 8.753 zł, przy średniej płacy w przemyśle 7.815 zł, a w pierwszym kwartale 1982 r. wielkości te wynosiły odpowiednio - 9.740 zł i 9.070 zł. Często sytuacja materialna funkcjonariuszy jest trudna, zwłaszcza gdy są oni jedynymi żywicielami rodziny. Dotyczy to przede wszystkim posterunków na wsi i w małych miasteczkach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#WitoldZakrzewski">Znowelizowana ustawa będzie dostosowana do przepisów powszechnego systemu emerytalnego, przy zachowaniu specyfiki wynikającej z charakteru pracy w milicji. W pracach nad ustawą uwzględniono kolejne warianty projektu ustawy o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym, a także końcowe poprawki wniesione przez komisje sejmowe oraz opinię Rady Społeczno-Gospodarczej. Wśród poprawek zmierzających do dostosowania emerytur milicyjnych do zasad powszechnego systemu emerytalnego należy wymienić m.in. likwidację starego portfela emerytur i rent, bieżącą waloryzację świadczeń - proporcjonalnie do wzrostu przeciętnego uposażenia funkcjonariusza MO w roku poprzedzającym, wliczenie rekompensat z tytułu wzrostu kosztów utrzymania do podstawy wymiaru emerytur i rent, podwyższenie stawek procentowych rent inwalidzkich i rodzinnych, przyznanie świadczeń w wysokości 150% dla inwalidów, którzy ulegli wypadkowi na służbie lub uzyskali uprawnienia do renty z tytułu choroby zawodowej, przyznanie 50% zniżki przy przejazdach środkami komunikacji państwowej, jak też wydłużenie z 10 do 15 lat okresu służby w MO koniecznego dla uzyskania emerytury milicyjnej. Ten ostatni przypadek jest analogiczny do rozwiązań dotyczących pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (celnicy, pracownicy NIK i in.).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WitoldZakrzewski">Podstawowe odrębności zawarte w projekcie ustawy zmierzają do preferowania długoletniej służby w MO poprzez podwyższanie świadczenia o 5% za każdy rok służby powyżej 15 lat, aż do 100 podstawy wymiaru przy 55 latach służby. Renty inwalidzkie lub rodzinne mają wzrastać o 1% podstawy wymiaru za każdy rok służby poniżej 10 lat i o 0,5% za każdy rok powyżej 10 lat. Pośrednią zachętą dla pozostawania w służbie ma być przepis stanowiący, iż przy przeliczeniu okresu zatrudnienia 1,5 roku pracy po odejściu ze służby jest równoważny 1. rocznej służbie w milicji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#WitoldZakrzewski">Projekt zawiera też szereg przepisów dyscyplinujących, które wymagają, aby okres 15 letni obejmował wyłącznie rzeczywistą służbę, oraz by jej przebieg był nienaganny. Zwolnienie ze służby na podstawie prawomocnego wyroku sądowego, lub zwolnienie dyscyplinarne powoduje obniżenie o 50% należnej emerytury, a przy tym jej przyznanie jest możliwe w przypadku służby trwającej co najmniej 20 lat. Funkcjonariusze pozbawieni na mocy wyroku sądowego praw publicznych tracą uprawnienie do milicyjnej emerytury.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#WitoldZakrzewski">Emerytowani milicjanci często działają w ORMO, zaś w okresie stanu wojennego byli ponownie powoływani do służby. Tak więc również po zakończeniu służby funkcjonariusze pozostają w pełnej dyspozycyjności.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#WitoldZakrzewski">Projekt ustawy był w czasie przygotowywania konsultowany z Ministerstwem Obrony Narodowej oraz uzgodniony z zainteresowanymi resortami. Zgłoszone uwagi zostały przeanalizowane i częściowo uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WitoldZakrzewski">Najważniejszą funkcją, dla której powołano Milicję Obywatelską jest utrzymanie porządku i bezpieczeństwa państwa. Zachowanie niewielkich odrębności w świadczeniach emerytalnych dla funkcjonariuszy MO stanowić będą bodziec dla podejmowania służby. Z przywilejów tych korzystać będą ludzie oddani władzy ludowej i idei socjalizmu, którzy całe swoje życie poświęcają służbie społeczeństwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Generalna konstrukcja projektu ustawy jest prawidłowa, gdyż wynika z niej troska o ludzi wykonujących trudny i bardzo potrzebny zawód, wymagający szczególnych predyspozycji. Służba w MO oznacza pozostawanie w ciągłej gotowości, co wpływa negatywnie na stan zdrowia tej kategorii pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Proponuję, aby podkomisja rozważyła możliwość uściślenia przepisów art. 10 ust. 1 i art. 14 ust. 2a. Pierwszy z tych przepisów premiuje ludzi, którzy późno wstąpili do MO i przepracowali w milicji jedynie 15 lat. Jeżeli pracowali oni również 15 lat poza MSW to otrzymują emeryturę w wysokości 85% podstawy wymiaru. Wzbudza to wątpliwości funkcjonariuszy MO, którzy po 50 latach służby uzyskiwaliby zbliżone świadczenia. Proponuje się więc, aby przyznać emeryturę w wysokości 100% podstawy wymiaru po 50 latach służby, zwłaszcza w odniesieniu do pracowników liniowych służb zewnętrznych i służby operacyjnej oraz śledczej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Dyskusyjny jest też przepis stwierdzający, że po zwolnieniu ze służby 1 rok służby w MO jest równoważony przez 1,5 roku zatrudnienia. Należy zachować przelicznik 1:1 w przypadku podjęcia pracy w warunkach szkodliwych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Ustawa powinna też regulować sytuację osób wydalonych ze służby, których stan zdrowia uniemożliwia podjęcie pracy zarobkowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntSurowiec">Ponieważ odbywamy dziś pierwsze czytanie projektu ustawy, dyskusja nasza winna koncentrować się na sprawach podstawowych. Uwagi poseł L. Kozaneckiej rozpatrzy podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełDąbek">Zgadzam się z ogólnymi założeniami projektu ustawy, który uwzględnia zmiany przepisów o powszechnym systemie zaopatrzenia emerytalnego. Utrzymuje on też słusznie pewne odrębności uwarunkowane charakterem służby i pracy w MO.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełDąbek">Chciałbym przy tym poruszyć problem podniesiony na spotkaniu z kadrą MO i jakie odbyłem wczoraj w Lublinie. Dotyczy on funkcjonariuszy MO i SB, którzy pełnili służbę w latach 1944–1953. Pragmatyka milicyjna weszła w życie w 1959 i przyznała prawo do milicyjnej emerytury osobom, których okres służby wynosił co najmniej 10 lat.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełDąbek">Również omawiany dziś projekt ustawy pomija funkcjonariuszy pełniących służbę przez 8–9 lat w okresie utrwalenia władzy ludowej. Należy rozważyć możliwość objęcia świadczeniami także tej kategorii zasłużonych funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełDąbek">Należy podkreślić, że przedstawiciele MO nie zgłaszali żadnych innych zastrzeżeń do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZygmuntSurowiec">Ponieważ brak jest dalszych zgłoszeń do dyskusji można przyjąć, że zaakceptowaliśmy główne kierunki rozwiązań przyjętych w projekcie, co stanowić będzie wytyczną w pracach podkomisji. Wydaje się celowe, aby podkomisja pozostawała w kontakcie z powołaną dziś podkomisją rozpatrującą projekt ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZygmuntSurowiec">Komisje powołały podkomisję pod przewodnictwem posła Witolda Gadomskiego (PZPR) dla rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy MO oraz ich rodzin.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>