text_structure.xml
18.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JaremaMaciszewski">Dnia 21 lipca 1982 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR) - uchwaliła dezyderat do ministra pracy, płac i spraw socjalnych i opinie do wiceprezesa Rady Ministrów - zaopiniowała projekty aktów wykonawczych do Karty nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JaremaMaciszewski">W posiedzeniu udział wzięli: minister oświaty i wychowania Bolesław Faron (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JaremaMaciszewski">Dezyderat dotyczy wdrażania art. 89 i 90 Karty nauczyciela. Chodzi tu o uprawnienia emerytalne nauczycieli (20% dodatek do emerytury lub renty oraz 25) dodatek za tajne nauczanie). Przepisy te obowiązują od dnia ogłoszenia ustawy, natomiast do tej pory nie podjęto ich realizacji. Komisja zwraca się więc do ministra o wyjaśnienia tej kwestii oraz realizację przysługujących nauczycielom emerytom uprawnień.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JaremaMaciszewski">Po dyskusji dotyczącej redakcji przedłożonego posłom na piśmie projektu dezyderatu, w której zabrali głos posłowie: Kazimiera Plezia (PZPR), Danuta Maszczyk (bezp.), Jadwiga Cichocka (ZSL) Komisja uchwaliła dezyderat.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JaremaMaciszewski">Następnie rozpatrzono projekt opinii skierowanej do wiceprezesa Rady Ministrów M. F. Rakowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JaremaMaciszewski">Poseł Jarema Maciszewski (PZPR) stwierdził, że akty wykonawcze do Karty nauczyciela przygotowywane przez resort oświaty i wychowania są rozpatrywane w toku prac Komisji i proces ich opiniowania jest już zaawansowany. Nie dotyczy to wielu pozostałych aktów wykonawczych, trzeba więc uchwalić opinię mającą doprowadzić do jak najszybszego wydania wszystkich przepisów wykonawczych do Karty nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JaremaMaciszewski">Po dyskusji, w której zabrali głos posłowie Kazimiera Plezia (PZPR), Jadwiga Cichocka (ZSL), Jarema Maciszewski (PZPR) i minister oświaty i wychowania Bolesław Faron Komisja uchwaliła opinię.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JaremaMaciszewski">W opinii podkreślono, że proces wdrażania postanowień ustawy postępuje zbyt opieszale i rokuje nikłe nadzieje na dotrzymanie terminu przewidzianego w Karcie. Jest to powodem zgłaszania posłom niepokojących środowisko nauczycielskie uwag o możliwości rzekomego zawieszenia realizacji Karty nauczyciela. Komisja nie otrzymała jeszcze wielu projektów aktów wykonawczych, do których wydania zostali upoważnieni: Rada Ministrów, minister zdrowia i opieki społecznej, minister pracy, płac i spraw socjalnych. Wyjaśnienia przedstawicieli rządu, że powodem opóźnień jest nieterminowość składania uwag przez zainteresowane resorty oraz trudności w dokonywaniu uzgodnień nie mogą być, zdaniem Komisji, wystarczające. Obowiązek wydania aktów w terminie półrocznym od wejścia w życie ustawy został przez przedstawicieli rządu przyjęty jeszcze w okresie prac legislacyjnych prowadzonych w Sejmie. Komisja zwraca się o szybką realizację ustawy w tym zakresie oraz o wyjaśnienie przyczyn zwłoki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JaremaMaciszewski">Następnie przystąpiono do rozpatrzenia projektów aktów wykonawczych do Karty nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JaremaMaciszewski">W imieniu zespołu uwagi przedstawiła poseł Kazimiera Plezia (PZPR): Do Komisji wpłynęły projekty 7 aktów wykonawczych. Jeśli chodzi o projekt uchwały Rady Państwa w sprawie tytułu honorowego „Zasłużony Nauczyciel Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej” oraz o projekt zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad i trybu nadawania „Medalu Komisji Edukacji Narodowej”, Zespół nie zgłasza uwag. Są to typowe projekty odpowiadające zasadom postępowania stosowanym w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JaremaMaciszewski">Natomiast projekt rozporządzenia ministra oświaty i wychowania w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, szczegółowego wykazu stanowisk oraz zakresu obowiązków i uprawnień nauczycieli sprawujących nadzór pedagogiczny wymaga analizy ze strony wszystkich posłów, a nie tylko członków zespołu i powinien być wobec tego rozpatrzony na następnym posiedzeniu. Dotyczy to także projektu zarządzenia ministra w sprawie wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy oraz zasad wypłacania dodatków z tytułu pracy w tych warunkach. W projekcie tym zmierza się do wycofania wypłacanych już dodatków za pracę w klasach, w których jest więcej niż 25 uczniów. Ponadto w Karcie przewidziano dodatki za pracę w warunkach szkodliwych, a tego projekt nie reguluje.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JaremaMaciszewski">Jeśli chodzi o projekt zarządzenia ministra w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej, to sprawa była już dyskutowana obszernie przez Komisję. Obecna wersja projektu jest już bliższa stanowisku posłów i może być przedmiotem prac zmierzających do wyrażenia opinii.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JaremaMaciszewski">Co do projektu zarządzenie ministra w sprawie określenia podstawowych warunków realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, to w akcie tym stwierdzono, że w sprawach, których zarządzenie dotyczy stosuje się odrębne przepisy, tymczasem Karta nauczyciela przewiduje, że to minister w porozumieniu z zainteresowanymi ma określić warunki realizacji zadań przez szkoły i nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JaremaMaciszewski">Natomiast projekt zarządzenia ministra w sprawie obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym został dobrze przygotowany. Jest jasny, czytelny i może być pozytywnie zaopiniowany.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JaremaMaciszewski">Proponuję więc, by na dzisiejszym posiedzeniu zaopiniować trzy projekty aktów wykonawczych. Myślę, że zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej dotyczy poważnego, systemowego problemu i wymaga dokładnej analizy. Dlatego powinno być ono rozpatrzone na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JaremaMaciszewski">Komisja jednomyślnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Państwa w sprawie tytułu honorowego „Zasłużony Nauczyciel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JaremaMaciszewski">Następnie przystąpiono do zaopiniowania projektu zarządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad i trybu nadawania „Medalu Komisji Edukacji Narodowej”, aby doprowadzić do jak najszybszego wydania wszystkich przepisów wykonawczych do Karty nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JaremaMaciszewski">Po dyskusji, w której zabrali Głos posłowie Kazimiera Plezia (PZPR), Jadwiga Cichocka (ZSL), Jarema Maciszewski (PZPR) i minister oświaty i wychowania Bolesław Faron Komisja uchwaliła opinię.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JaremaMaciszewski">W opinii podkreślono, że proces wdrażania postanowień ustawy postępuje zbyt opieszale i rokuje nikłe nadzieje na dotrzymanie terminu przewidzianego w Karcie. Jest to powodem zgłaszania posłom niepokojących środowisko nauczycielskie uwag o możliwości rzekomego zawieszenia realizacji Karty nauczyciela. Komisja nie otrzymała jeszcze wielu projektów aktów wykonawczych, do których wydania zostali upoważnieni: Rada Ministrów, minister zdrowia i opieki społecznej, minister pracy, płac i spraw socjalnych. Wyjaśnienia przedstawicieli rządu, że powodem opóźnień jest nieterminowość składania uwag przez zainteresowane resorty oraz trudności w dokonywaniu uzgodnień nie mogą być, zdaniem Komisji, wystarczające. Obowiązek wydania aktów w terminie półrocznym od wejścia w życie ustawy został przez przedstawicieli rządu przyjęty jeszcze w okresie prac legislacyjnych prowadzonych w Sejmie. Komisja zwraca się o szybką realizację ustawy w tym zakresie oraz o wyjaśnienie przyczyn zwłoki.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JaremaMaciszewski">Następnie przystąpiono do rozpatrzenia projektów aktów wykonawczych do Karty nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JaremaMaciszewski">W imieniu zespołu uwagi przedstawiła poseł Kazimiera Plezia (PZPR): Do Komisji wpłynęły projekty 7 aktów wykonawczych. Jeśli chodzi o projekt uchwały Rady Państwa w sprawie tytułu honorowego „Zasłużony Nauczyciel Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej” oraz o projekt zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad i trybu nadawania „Medalu Komisji Edukacji Narodowej”. Zespół nie zgłasza uwag. Są to typowe projekty odpowiadające zasadom postępowania stosowanym w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JaremaMaciszewski">Natomiast projekt rozporządzenia ministra oświaty i wychowania w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, szczegółowego wykazu stanowisk oraz zakresu obowiązków i uprawnień nauczycieli sprawujących nadzór pedagogiczny wymaga analizy ze strony wszystkich posłów, a nie tylko członków zespołu i powinien być wobec tego rozpatrzony na następnym posiedzeniu. Dotyczy to także projektu zarządzenia ministra w sprawie wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy oraz zasad wypłacania dodatków z tytułu pracy w tych warunkach. W projekcie tym zmierza się do wycofania wypłacanych już dodatków za pracę w klasach, w których jest więcej niż 25 uczniów. Ponadto w Karcie przewidziano dodatki za pracę w warunkach szkodliwych, a tego projekt nie reguluje.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JaremaMaciszewski">Jeśli chodzi o projekt zarządzenia ministra w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej, to sprawa była już dyskutowana obszernie przez Komisję. Obecna wersja projektu jest już bliższa stanowisku posłów i może być przedmiotem prac zmierzających do wyrażenia opinii.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JaremaMaciszewski">Co do projektu zarządzenia ministra w sprawie określenia podstawowych warunków realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, to w akcie tym stwierdzono, że w sprawach, których zarządzenie dotyczy stosuje się odrębne przepisy, tymczasem Karta nauczyciela przewiduje, że to minister w porozumieniu z zainteresowanymi ma określić warunki realizacji zadań przez szkoły i nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JaremaMaciszewski">Natomiast projekt zarządzenia ministra w sprawie obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym został dobrze przygotowany. Jest jasny, czytelny i może być pozytywnie zaopiniowany.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JaremaMaciszewski">Proponuję więc, by na dzisiejszym posiedzeniu zaopiniować trzy projekty aktów wykonawczych. Myślę, że zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej dotyczy poważnego, systemowego problemu i wymaga dokładnej analizy. Dlatego powinno być ono rozpatrzone na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JaremaMaciszewski">Komisja jednomyślnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Państwa w sprawie tytułu honorowego „Zasłużony Nauczyciel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JaremaMaciszewski">Następnie przystąpiono do zaopiniowania projektu zarządzenia prezesa Rady Ministrów sprawie zasad i trybu nadawania „Medalu Komisji Edukacji Narodowej”.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JaremaMaciszewski">Poseł Jarema Maciszewski przypomniał, że w dotychczasowych dyskusjach proponowano, by prawo nadawania medalu przyznać także ministrowi nauki, szkolnictwa wyższego i techniki. Wydaje się jednak, iż należałoby zachować wyłączną właściwość w tym zakresie ministra oświaty i wychowania. Będzie on przecież respektował wnioski ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JaremaMaciszewski">Minister oświaty i wychowania Bolesław Baron: W toku uzgodnień dotyczących projektu tego zarządzenia minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki nie zakwestionował wyłącznej kompetencji naszego resortu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimieraPlezia">Uprawnienia ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki dotyczące medalu, wynikają z ustawy o szkolnictwie wyższym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimieraPlezia">Minister oświaty i wychowania Bolesław Baron: Zgodnie z ustawą minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki może występować z odpowiednim wnioskiem w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefaMatyńkowska">W projekcie mowa, że medal nadaje się m.in. działaczom społecznym, których działalność przyczynia się do rozwoju oświaty i wychowania. Proponuję, by zaznaczyć, że chodzi o działalność wydatnie przyczyniającą się do tego rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JaremaMaciszewski">Kiedyś medal ten nadawano rzadko i miał on wysoką rangę. Był jednak okres, w którym rozdawano go bardzo swobodnie. Proponuję, by resort wziął pod uwagę opinię Komisji i nadawał mniejszą liczbę tych medali.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JaremaMaciszewski">Minister oświaty i wychowania Bolesław Baron: Odpowiada to moim intencjom. Staramy się zahamować nadawanie medalu. Rzeczywiście można powiedzieć, że przyznawanie medalu było niemal masowe. Wtedy dawano też szeroką ręką np. talony na samochody.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimieraPlezia">Zespół nie zgłasza żadnych wątpliwości do rozporządzenia ministra oświaty i wychowania w sprawie obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym. Tekst tego aktu wydaje się jasny i zgodny z Kartą nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JaremaMaciszewski">Szkoda, że na dzisiejszym posiedzeniu są nieobecni posłowie, którzy zajmują się kształceniem zaocznym. Należy jednak sądzić, że projekt rozporządzenia nie wymaga poprawek. Możemy odłożyć rozpatrzenie tego rozporządzenia do następnego posiedzenia Komisji, jednak jest to tego rodzaju akt, który powinien dotrzeć do szkół możliwie wcześnie, przed rozpoczęciem roku szkolnego. W razie potrzeby akt ten będzie można znowelizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JadwigaCichocka">Proponuję pozytywnie zaopiniować projekt rozporządzenia, gdyż zawiera on korzystne i w pełni zgodne z Kartą postanowienia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JadwigaCichocka">Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JadwigaCichocka">W związku z dezyderatem w sprawie emerytur dla nauczycieli wydaje się, że wydanie zarządzenia wykonawczego w tej sprawie jest potrzebne. Emerytowani nauczyciele nie wiedzą jakie kroki, powinni podjąć, aby wypłacane im świadczenia były obliczone zgodnie z Kartą nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JaremaMaciszewski">Karta sama reguluje tę kwestię i nie zawiera w tej sprawie delegacji ustawowej. Tryb obliczania wysokości świadczeń musi być ustalony przez prezesa ZUS i ministra pracy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JaremaMaciszewski">Minister oświaty i wychowania Bolesław Faron: Dziękując Komisji za uwagi zgłoszone do projektów aktów wykonawczych muszę podkreślić, że pracownicy resortu dołożyli niezmiernie dużo starań, aby terminowo przygotować te akty. Należałoby obecnie przekonać wszystkich nauczycieli, że akty wykonawcze pozostają w zgodzie z Kartą i że resort przy ich opracowywaniu wykazał maksimum dobrej woli.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JaremaMaciszewski">Jak wynika ze wstępnych ocen, tegoroczna akcja letnia przebiega sprawnie. Zaopatrzenie młodzieży jest dobre, nie ma też kłopotów z kadrą. Stosunkowo duża liczba nauczycieli podjęła pracę w charakterze opiekunów wyjeżdżających dzieci i młodzieży. Notujemy też mniej nieszczęśliwych wypadków niż w ub. roku. Do tej pory zdarzyły się 3 wypadki śmiertelne. W br. zorganizowaliśmy więcej kolonii zdrowotnych, co spotkało się z dużym zainteresowaniem rodziców.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JaremaMaciszewski">Zrezygnowaliśmy z indywidualnych wyjazdów dzieci do krajów Europy Zachodniej w ramach akcji charytatywnej. Wielu pedagogów wypowiadało się, że względy wychowawcze każą krytycznie ocenić taką akcję. Nie odrzuciliśmy natomiast ani jednej oferty przyjęcia polskich dzieci na kolonie zdrowotne w Europie Zachodniej.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JaremaMaciszewski">Uzyskaliśmy liczącą się pomoc od kolegów z Węgier, Czech i Słowacji. W okresie od lutego do końca wakacji ok. 3 tys. polskich uczniów przebywać będzie na obozie nad Balatonem. W Czechosłowacji wypoczywać będzie ok. 1.900 dzieci. Jak wynika ze wstępnych relacji są to bardzo udane wakacje. W ramach rewanżu zaprosiliśmy 350 uczniów węgierskich do Zakopanego. Po rozmowach z przedstawicielami władz oświatowych Czech i Słowacji ustaliliśmy, że decyzja w sprawie przyjazdu do Polski uczniów czechosłowackich zostanie podjęta w grudniu. Dołożymy starań, by w następnych latach w pełni zrewanżować się za tę pomoc.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>