text_structure.xml
16.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławSerwiński">Dnia 12 lipca 1984 r. Komisje: Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego, Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.), rozpatrzyły:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MieczysławSerwiński">- projekt ustawy o utworzeniu Akademii Medycznej w Bydgoszczy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MieczysławSerwiński">W posiedzeniu wzięli udział: minister zdrowia i opieki społecznej Tadeusz Szelachowski, wiceprezes Polskiej Akademii Nauk Władysław Markiewicz, oraz przedstawiciele Urzędu Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, władz woj. bydgoskiego i społecznej rady ds. utworzenia Akademii Medycznej w Bydgoszczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszSzelachowski">W Polsce pracuje obecnie 69 tys. lekarzy, czyli na 10 tys. mieszkańców przypada 19 lekarzy. Wskaźnik ten sytuuje nas na przedostatnim miejscu wśród państw socjalistycznych przed Rumunią. Nadal odczuwany jest niedobór lekarzy. Resort zdrowia podejmuje działania zmierzające do pełniejszego wykorzystania kadr medycznych oraz zatrudniania lekarzy przede wszystkim w podstawowej opiece zdrowotnej. W efekcie, o ile jeszcze w 1975 r. w 22 województwach na 10 tys. mieszkańców przypadało mniej niż 10 lekarzy, to obecnie mamy tylko 2 takie województwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszSzelachowski">Dążąc do zwiększenia liczebności kadr medycznych, zwiększamy w ostatnich latach nabór na studia medyczne. W ciągu 3 ostatnich lat wzrósł o 25% nabór na wydziały stomatologiczne. Od 2 lat polscy studenci zdobywają wiedzę w akademiach medycznych w ZSRR, CSRS i NRD. W najbliższym czasie będziemy też wysyłać studentów do Bułgarii.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszSzelachowski">Przygotowania do utworzenia akademii medycznej w Bydgoszczy trwają co najmniej od 15 lat. W mieście tym działa filia Akademii Medycznej w Gdańsku, zatrudniająca 50 specjalistów i dysponująca dobrą bazą szpitalną. W celu zwiększenia zaplecza w bydgoskiej uczelni medycznej buduje się obecnie w tym mieście 3 dalsze szpitale. Dodatkowym argumentem za powołaniem w Bydgoszczy akademii medycznej jest funkcjonowanie jedynego w kraju podyplomowego studium farmaceutycznego w Bydgoszczy i podobnego studium stomatologicznego w Toruniu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszSzelachowski">Planuje się przyjęcie w 1985 r. 100 studentów na I rok studiów w Akademii Medycznej w Bydgoszczy, zmniejszając stopniowo liczbę studentów z Gdańska. W ciągu kolejnych lat nabór będzie rósł, tak by osiągnąć w 1990 r. liczbę 200 studentów na I roku. W tym czasie dokończone zostaną inwestycje towarzyszące, np. domy akademickie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszSzelachowski">Nowa akademia przejmie dotychczasowy budżet w filii, a pozostałe koszty jej utworzenia zostaną sfinansowane z budżetu resortu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszSzelachowski">W imieniu zespołu powołanego do rozpatrzenia projektu ustawy głos zabrała poseł Bożena Hager-Małecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BożenaHagerMałecka">Zespół poselski przedyskutował szczegółowo wszystkie postanowienia projektu i uznał, że wprowadzenie doń poprawek nie jest konieczne. Propozycje poprawek zgłosiło jednak Biuro Prawne Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitoldZakrzewski">Poprawki Biura Prawnego mają po części charakter redakcyjny. Art.1 nie wzbudził uwag. Do art. 2 zaproponowano poprawkę o charakterze językowym. Ponieważ posłowie jej nie poparli nie ma potrzeby jej wprowadzać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WitoldZakrzewski">Zasadna jest natomiast poprawka do art. 3, w myśl której nowa akademia medyczna przejmuje nie, jak dotychczas, zadania wydziału zamiejscowego Akademii Medycznej w Gdańsku, lecz przejmuje ten wydział. Przepis ten w nowym brzmieniu jednoznacznie wskazuje na przejęcie od dotychczasowej filii środków materialnych, pracowników i studentów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WitoldZakrzewski">Inne proponowane poprawki budzą wątpliwości. Zwłaszcza nie ma potrzeby mówić w ustawie o doktorantach filii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BożenaHagerMałecka">Wydział zamiejscowy działający w Bydgoszczy nie ma prawa nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego, a więc nie ma w nim doktorantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WitoldZakrzewski">Potwierdza to moje wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WitoldZakrzewski">Ze stwierdzeń, że nowa akademia przejmuje wydział zamiejscowy i rozpoczyna działalność w roku akademickim 1985–86 wynika, że dotychczasowi studenci tego wydziału stają się z mocy prawa studentami nowej akademii. Zbędny jest zapis tej treści w ustawie. Byłby on potrzebny gdyby utrzymać dotychczasową redakcję art. 3 ust.1 mówiącego o przejęciu zadań wydziału zamiejscowego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WitoldZakrzewski">Jak wynika z ustawy o szkolnictwie wyższym i co sugeruje Biuro Prawne należy uzupełnić projekt o artykuł następującej treści: „pierwszy statut akademii ustala oraz powołuje jej pierwsze organy minister zdrowia i opieki społecznej. Kadencja organów powołanych przez ministra zdrowia i opieki społecznej trwa od chwili powołania do 31 sierpnia roku kończącego pierwszy rok nauczania uczelni”. Okres przejściowy umożliwi spokojne uruchomienie akademii i przeprowadzenie wszystkich czynności przygotowawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JaremaMaciszewski">Proponuję skreślić w nowym artykule wyrazy „od chwili powołania”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WitoldZakrzewski">Jest to słuszna uwaga. Dalej proponuje się stwierdzić w ustawie, że „statut nadany akademii przez ministra zdrowia i opieki społecznej obowiązuje do czasu zastąpienia go przez statut uchwalony przez senat powołany zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym”. Takie ustalenie wprowadzi akademię w normalny rytm pracy w sposób bezkonfliktowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanBołoczko">Mam wątpliwości czy okres przejściowy musi trwać aż do końca pierwszego roku studiów. Wszak już w 1985 r. uczelnie te opuszczą absolwenci z dyplomami Akademii Medycznej w Bydgoszczy. Od października przyszłego roku rozpoczną w niej studia nowi studenci. Stan tymczasowości nie powinien trwać dłużej niż do 31 sierpnia 1985 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WitoldZakrzewski">Jest niewątpliwe, że jakiś termin powinien zostać przyjęty. Można także upoważnić ministra do określenia tego terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszSzelachowski">Proponuję, by kadencja organów powołanych przez ministra trwała 3 lata tak jak we wszystkich akademiach medycznych. Obecnie odbyły się w nich wybory i ukonstytuowały się nowe władze na 3-letnią kadencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanJanowski">Występuję z upoważnienia Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rozpatrzyła ona projekt ustawy ustosunkowując się doń pozytywnie. Stanowisko to zostało jednak obwarowane kilkoma warunkami. Nie został spełniony warunek ponownego przedstawienia projektu Radzie Głównej przed skierowaniem do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanJanowski">Pozostałe warunki sformułowane przez Radę Główną zmierzały do tego, by Akademia Medyczna w Bydgoszczy od początku swego istnienia mogła prowadzić nabór na pierwszy rok studiów. Ponadto Rada Główna domaga się gwarancji, że powołanie nowej akademii nie spowoduje zmniejszenia nakładów na istniejące już akademie medyczne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanJanowski">Rada Główna jest świadoma potrzeby rozszerzenia sieci uczelni medycznych w Polsce. Wymaga to jednak zapewnienia warunków finansowych i innych umożliwiających funkcjonowanie nowych akademii.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzRokoszewski">Gorąco popieram inicjatywę powołania w Bydgoszczy Akademii Medycznej. Nie mam uwag do projektu ustawy, ale korzy stając z okazji chciałbym spytać ministra zdrowia, ilu lekarzy wyemigrowało z Polski - na czas określony i na stałe - w ciągu ostatnich 5 lat?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszSzelachowski">W Polsce pracuje 69 tys. lekarzy, 17 tys. farmaceutów, 17 tys. stomatologów i 168 tys. pielęgniarek. W ciągu ostatnich 5 lat wyjechało za granicę ok. 1200 lekarzy i stomatologów, w tym ponad 800 w 1981 r.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszSzelachowski">Na 700 tys. pracowników służby zdrowia i opieki społecznej, za granicą pracuje 2530 osób, w tym 1300 lekarzy. Większość, bo 1800 osób pracuje w Libii, zaś pozostali w 28 innych krajach. 30% środków finansowych uzyskiwanych za pracę tych osób wpływa do budżetu resortu zdrowia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszSzelachowski">Zdarzają się jedynie pojedyncze przypadki pozostawania za granicą pracowników służby zdrowia, zatrudnionych na kontraktach.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszSzelachowski">Nasz największy kontrahent tj. Libia pragnie odejść od formuły kontraktów zbiorowych i zatrudniać naszych pracowników na podstawie kontraktów indywidualnych. Nie zgodzimy się na to, gdyż w takiej sytuacji minister zdrowia nie mógłby brać odpowiedzialności za swoich pracowników zatrudnionych w Libii.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszSzelachowski">Resort uwzględnił warunki zawarte w opinii Rady Głównej. Akademię Medyczną w Bydgoszczy tworzymy już od kilkunastu lat i także po jej powołaniu w ciągu 7 lat będzie ona dochodziła do pełnej aktywności.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#TadeuszSzelachowski">Wicewojewoda bydgoski Edward Malisz: Jak wynika z porozumienia z ministrem zdrowia i opieki społecznej Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy przyjął na siebie przygotowanie bazy lokalowej dla przyszłej akademii medycznej. Na ten cel wydaliśmy 2,7 mld zł z budżetu terenowego. Sumę tę przeznaczono na modernizację szpitala klinicznego oraz budowę obiektów diagnostycznych, mieszkań dla przyszłej kadry i zakładów teoretycznych, które zostaną oddane w kwietniu 1985 r. Finalizujemy obecnie rozmowy z przyszłymi pracownikami naukowymi tych zakładów. Kadry administracyjne dla nowej akademii zostaną zatrudnione jeszcze w br. na etatach Urzędu Wojewódzkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WitoldZakrzewski">Ustawa o szkolnictwie wyższym nie precyzuje trybu tworzenia nowych szkół wyższych, mówiąc tylko o powołaniu rektora przez odpowiedniego ministra. Przepis ten trzeba rozwinąć w omawianej ustawie. Jest logiczne, że minister powoła rektora na okres normalnej kadencji. Nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie, ale inne byłoby bardziej skomplikowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanJanowski">Jako przedstawiciel Rady Głównej proszę ministra o wyraźne oświadczenie, że powołanie w Bydgoszczy akademii medycznej nie uszczupli nakładów na działalność i rozwój już istniejących akademii.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszSzelachowski">Środki te są tak skromne, że z pewnością nie mogą być i nie zostaną uszczuplone.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszSzelachowski">Komisje przyjęły tytuł ustawy, art.1 i 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AntoniWesołowski">Proponuję nie zmieniać art.3 pozostawiając sformułowanie o przejęciu przez nową akademię zadań wydziału zamiejscowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitoldZakrzewski">Nowa akademia nie może funkcjonować jeśli nie przejmie bazy materialnej wydziału zamiejscowego. Jednostka ta nie może mieć przecież dwóch gospodarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszSzelachowski">Popieram poprawkę, gdyż sformułowanie projektu było nieprecyzyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#EugeniaKempara">W projekcie ustawy o utworzeniu Uniwersytetu w Szczecinie zawarty jest przepis upoważniający ministra szkolnictwa wyższego do określenia terminu i zasad przejmowania przez nową uczelnię już istniejących jednostek. Podobny przepis należałoby może zawrzeć także w omawianej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WitoldZakrzewski">Nie możemy w tej chwili dyskutować projektu ustawy o powołaniu Uniwersytetu w Szczecinie. Sytuacja w Bydgoszczy jest zresztą inna. W Szczecinie nowy uniwersytet przejmie Wyższą Szkołę Pedagogiczną i jeden z wydziałów politechniki. W Bydgoszczy natomiast na bazie niepełnej i niesamodzielnej struktury ma powstać coś jakościowo nowego. Wprowadzanie więc delegacji jest niecelowe.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WitoldZakrzewski">Proponuję przyjąć art.3 ust.2 w następującym brzmieniu: „Studenci wydziału, o którym mowa w ust.1, stają się studentami akademii z dniem rozpoczęcia przez nią działalności”.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WitoldZakrzewski">Przedstawicielka Biura prawnego Kancelarii Sejmu Elżbieta Strzępek: Konsekwencją przejęcia ust. 2 powinien być ust. 3, który określi status prawny studentów kończących studia w roku akademickim 1984/85.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GenowefaRejman">Terminy rozpoczęcia działalności akademii i wejścia w życie ustawy są ze sobą sprzeczne. Wynika z nich, że po utworzeniu nowej akademii absolwenci wydziału - zamiejscowego jeszcze przez rok będą otrzymywali dyplomy Akademii Medycznej w Gdańsku. Jest to niesłuszne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AdamŁopatka">Mam wątpliwości czy ust. 2 jest w ogóle potrzebny. Skoro akademia przejmuje wydział, to wiadomo, że przejmuje też studentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WitoldZakrzewski">To prawda, że przejęcie wydziału oznacza przejęcie wszystkiego - zarówno dóbr materialnych jak i studentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JaremaMaciszewski">Podzielam ten pogląd. Proponuję kwestie sposobu, trybu i zasad przejęcia przekazać do rozstrzygnięcia w rozporządzeniu ministra zdrowia.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JaremaMaciszewski">Komisje przyjęły art. 3 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JaremaMaciszewski">Proponuję zmienić kolejność art. 3 i 4.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JaremaMaciszewski">Komisje przyjęły art. 4 z uwzględnieniem propozycji posła J. Maciszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WitoldZakrzewski">W art. 6 (dotychczasowy art. 5) nie chodzi o rozpoczęcie działalności przez akademię, lecz o rozpoczęcie naboru na pierwszy rok studiów.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WitoldZakrzewski">Komisje przyjęły art. 6 wraz z poprawką posła W. Zakrzewskiego. Następnie przyjęto art. 7 określający termin wejścia w życie ustawy, z dniem jej ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#WitoldZakrzewski">Komisje jednomyślnie przyjęły projekt ustawy w całości. Na. sprawozdawcę wybrano posła Antoniego Wesołowskiego (ZSL).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>