text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZdzisławKurowski">Dnia 8 czerwca 1982 r. Komisja Mandatowo-Regulaminowa, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Szymanka (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZdzisławKurowski">- projekt uchwały Sejmu PRL o zmianie regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZdzisławKurowski">W obradach wziął udział przedstawiciel Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, poseł Janusz Stefanowicz (bezp. „Pax”).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZdzisławKurowski">Otwierając obrady poseł Jerzy Szymanek (ZSL) stwierdził, że potrzeba zmian w regulaminie Sejmu wynika z powołania Trybunału Stanu i Rady Społeczno-Gospodarczej. Do obu instytucji społeczeństwo i tym samym Sejm, przywiązuje ogromną wagę. Dlatego też szczególnego znaczenia nabierają prace nad prawidłowym umiejscowieniem zapisów na ten temat w regulaminie Sejmu, który określa tryb działania i postępowania w ramach Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZdzisławKurowski">Przedłożone propozycje zostały przekonsultowane z wszystkimi partnerami zainteresowanymi nowelizacją regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ZdzisławKurowski">Projekt zmian regulaminu Sejmu w zakresie dotyczącym Trybunału Stanu i Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie PRL przedstawił poseł Ryszard Socha (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZdzisławKurowski">Projekt został przekonsultowany. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przedłożyła na piśmie swoje propozycje, które zostały w toku prac udoskonalone. Projekt, który dziś rozpatrujemy jest już trzecią wersją dokumentu. Zmiany związane z utworzeniem Trybunału Stanu sprowadzają się do:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ZdzisławKurowski">- w art. 30 po pkt 12 dodaje się pkt w brzmieniu: „odpowiedzialności Konstytucyjnej”;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ZdzisławKurowski">- po art. 33 dodaje się artykuł w brzmieniu: „Do zadań Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy w szczególności badanie zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej, podejmowaniu uchwał w tym przedmiocie oraz przedstawianie Sejmowi sprawozdań z prowadzonych prac”. Propozycja ta w pełni jest zbieżna z wnioskami Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ZdzisławKurowski">- w rozdziale 4 (postępowanie w Sejmie) po art. 64 dodaje się podrozdział w brzmieniu: „Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej”. Podrozdział ten stanowi novum; będzie on posiadał artykuł składający się z trzech punktów:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ZdzisławKurowski">„1. sprawozdania i wnioski przedstawione przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej, Prezydium Sejmu doręcza wszystkim posłom wraz z informacją o udostępnieniu do wglądu posłów akt sprawy, której dotyczy sprawozdanie, z tym że akta sprawy powinny być udostępnione posłom w okresie nie krótszym niż 3 tygodnie przed posiedzeniem Sejmu, na którym zostanie rozpatrzona sprawa.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ZdzisławKurowski">2. Komisja łącznie ze sprawozdaniem przedstawia Sejmowi także wnioski w sprawie wyboru przez Sejm oskarżycieli.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ZdzisławKurowski">3. Sejm może zwrócić przedłożone sprawozdanie Komisji w celu uzupełnienia postępowania; w tym przypadku Sejm określa kierunek i zakres dalszego postępowania Komisji”.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ZdzisławKurowski">Takie a nie inne sformułowanie artykułu wynika stąd, iż zgodnie z zaleceniami Prezydium Sejmu staraliśmy się unikać w poprawkach sformułowań zawartych w ustawie o Trybunale Stanu;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ZdzisławKurowski">- po art. 40 dodaje się art. 40a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#ZdzisławKurowski">„1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa w trybie określonym przez regulamin Sejmu z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów kodeksu po stępowania karnego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#ZdzisławKurowski">2. Skierowany przez Prezydium Sejmu do Komisji wstępny wniosek wraz z załącznikami, przewodniczący Komisji przesyła w odpisie osobie objętej zarzutem, wyznaczając jej termin do złożenia wyjaśnień na piśmie i przedstawienia wniosków dowodowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#ZdzisławKurowski">3. Komisja - po wstępnym zapoznaniu się ze zgłoszonymi zarzutami oraz wyjaśnieniami i wnioskami osoby objętej zarzutami - określa zakres i sposób przeprowadzenia postępowania dowodowego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#ZdzisławKurowski">4. Zainteresowany wraz ze swym obrońcą może brać udział w posiedzeniach Komisji, na których przeprowadzane będzie postępowanie dowodowe oraz w czynnościach podejmowanych z upoważnienia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#ZdzisławKurowski">5. Uchwała Komisji o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinna zawierać wszystkie dane wymagane przez kodeks postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, a w wypadku wniosku o umorzenie postępowania - uzasadnienie faktyczne i prawne takiego wniosku”;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#ZdzisławKurowski">- w rozdziale 4, w jego podtytule oznaczonym literą „b”, po wyrazach: „Rada Państwa”, dodaje się wyrazy: „ i Trybunału Stanu”. Po artykule 52 dodaje się artykuł 52a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#ZdzisławKurowski">„1. Sejm wybiera w skład Trybunału Stanu: zastępcę przewodniczącego Trybunału, 22 członków i 5 zastępców członków.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#ZdzisławKurowski">2. Sejm dokonuje wyboru bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. Wybór odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej”.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#ZdzisławKurowski">Poprawki związane z utworzeniem Rady Społeczno-Gospodarczej są następujące:</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#ZdzisławKurowski">- po artykule 5 dodaje się artykuł 5a w brzmieniu: „Poseł ma prawo brać udział w posiedzeniach Rady Społeczno-Gospodarczej oraz - za zgodą jej przewodniczącego - zabierać na nich głos”;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#ZdzisławKurowski">- w art. 20 po ustępie 1 dodaje się ustęp 2a w brzmieniu: „Prezydium Sejmu organizuje współpracę komisji sejmowych z Radą Społeczno-Gospodarczą oraz nadaje właściwy bieg opiniom i wnioskom Rady”.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#ZdzisławKurowski">W ustępie 6 tego artykułu dodaje się zdanie końcowe w brzmieniu: „Prezydium Sejmu czuwa nad przestrzeganiem przez organa administracji państwowej obowiązku zaopatrywania w niezbędne materiały i informacje członków Rady Społeczno-Gospodarczej”;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#ZdzisławKurowski">- w artykule 24 po ustępie 1 dodaje się ustęp w brzmieniu: „W skład Konwentu Seniorów wchodzi także przewodniczący Rady Społeczno-Gospodarczej”;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#ZdzisławKurowski">- w artykule 25, ustępie 1 na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: „a także w zakresie zapewnienia sprawnego toku prac Rady Społeczno-Gospodarczej”;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#ZdzisławKurowski">- po artykule 28 dodaje się kolejny artykuł w brzmieniu: „Członków działającej przy Sejmie Rady Społeczno-Gospodarczej Sejm powołuje zwykłą większością głosów i w głosowaniu łącznym”.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#ZdzisławKurowski">Prezydium Sejmu sugerowało, aby do regulaminu wraz z ostatecznymi poprawkami wprowadzić zmiany wynikające z powołania Trybunału Konstytucyjnego. Wydaje nam się jednak, iż byłoby to działanie przedwczesne.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#ZdzisławKurowski">Zespół, który konsultował projekt zmian regulaminu Sejmu, (posłowie: Ryszard Socha), Wit Drapich (PZPR) uważa zgłoszone poprawki za uzasadnione i proponuje ich przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#ZdzisławKurowski">Na marginesie dyskusji związanej z prowadzonymi pracami nad nowelizacją regulaminu Sejmu zasygnalizować należy konieczność przeprowadzenia głębszych zmian w regulaminie. Dotyczą one następujących sfer:</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#ZdzisławKurowski">- Trybunału Stanu, Trybunału Konstytucyjnego i Rady Społeczno-Gospodarczej;</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#ZdzisławKurowski">- nowej struktury Komisji związanej z prowadzonymi obecnie pracami nad zmianą struktur rządowych;</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#ZdzisławKurowski">- usprawnienia procedury sejmowych prac nad ustawami;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#ZdzisławKurowski">- określenia pozycji posła w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#ZdzisławKurowski">Są to propozycje wstępne, które w przyszłości należy dokładnie przedyskutować. Nowa struktura Komisji powinna zostać zatwierdzona dopiero po zakończeniu zmian w układzie resortowym. Proces ten jeszcze się nie zakończył. Dyskusyjna jest także propozycja zmian w obecnym modelu prac legislacyjnych, odnotowujemy różne głosy na ten temat tak za jak i przeciw. Również ostatnia z propozycji wymaga zastanowienia. W dyskusji posłowie wyrażali pogląd, iż regulamin w tym względzie jest dobry, trzeba go jedynie przestrzegać. Reasumując należy stwierdzić, że jest to kolejna pula tematów, jakimi w niedalekiej przyszłości będzie musiała się zająć Komisja Mandatowo-Regulaminowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzymanek">Proponuję, aby w dniu dzisiejszym skoncentrować się przede wszystkim na projekcie zmian w regulaminie Sejmu w odniesieniu do Trybunału Stanu i Rady Społeczno-Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzymanek">Dostrzegam wiele niedostatków, przede wszystkim w zakresie przestrzegania zapisów zawartych w regulaminie. Dotyczy to m.in. tak prozaicznej sprawy, jak dostarczanie posłom z odpowiednim wyprzedzeniem materiałów. W jaskrawy sposób fakt ten uwidacznia się w okresie prac nad planem i budżetem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMastalerczyk">Mam wątpliwości co do nowego brzmienia artykułu 40a pkt. 5. Dlaczego wystąpienie Komisji z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności powinno zawierać wszystkie dane wymagane przez kodeks postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia? Czy nie ograniczy to możliwości działania Komisji?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyMastalerczyk">Wśród poprawek związanych z utworzeniem Rady Społeczno-Gospodarczej w art. 20 ust. 6 dodano zdanie, które rozpoczyna się od stwierdzenia: „Prezydium Sejmu czuwa nad przestrzeganiem”. Nie jest to sformułowanie zręczne. Lepiej byłoby wprowadzić w to miejsce słowo „zapewnia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszStefanowicz">Powołanie się w art.40a pkt 5 na kodeks postępowania karnego wynika z konieczności trzymania się pewnych wymogów proceduralnych, formalnych. Np. we wniosku muszą być zawarte takie dane jak: imię i nazwisko oskarżonego, jego adres itd.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszStefanowicz">Niejako prywatnie chciałbym zapytać, dlaczego z tekstu propozycji znikło wyszczególnienie, kto może wystąpić do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności? Chodziło nam m.in. o to, by uprawnienie takie spoczywało na komisjach sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzySzymanek">Brzmienie, punktu 5 art. 40a przedstawione przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej było następujące: „Uchwała Komisji o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinna zawierać wszystkie niezbędne elementy, charakteryzujące - w myśl postanowień kodeksu postępowania karnego - akt oskarżenia”. Wydaje się, iż obecne brzmienie jest pełniejsze i lepiej oddaje istotę sprawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzySzymanek">Zgodnie z intencją Prezydium Sejmu, z regulaminu Sejmu chcemy wyeliminować wszelkie zapisy dublujące tekst ustawy z marca o Trybunale Stanu. Właśnie w ustawie zawarto m.in. szczegółowy wykaz ciał, które mogą występować o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzySzymanek">Uwaga posła J. Mastalerczyka w sprawie zmiany w art. 20 ust. 6 jest zasadna. Uwzględniamy ją w naszych propozycjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszStefanowicz">Razi mnie sformułowanie w art. 5a, iż poseł będzie miał prawo zabrać głos na forum Rady Społeczno-Gospodarczej jedynie za zgodą jej przewodniczącego. Poseł poprzez podniesienie ręki zgłasza chęć udziału w dyskusji, a przewodniczący za każdym razem udziela mu głosu. Wydaje się, iż należy z tego artykułu wykreślić słowa „za zgodą jej przewodniczącego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzySzymanek">Myślę, że możemy uwzględnić ten wniosek. Czytając całość przedstawionych dzisiaj poprawek rodzą się wątpliwości, czy wszystkie zostały umieszczone właśnie tam, gdzie powinny się znaleźć. W niektórych przypadkach zajdzie - jak się wydaje - konieczność zmian.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzySzymanek">Dlatego też proponuję upoważnić prezydium Komisji do przeprowadzenia niezbędnych korekt w tym względzie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzySzymanek">Komisja podzieliła zdanie przewodniczącego obrad.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JerzySzymanek">Komisja uchwaliła przedstawione poprawki zmian regulaminu Sejmu i postanowiła przedstawić je na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Na sprawozdawcę został wybrany poseł Ryszard Socha (PZPR).</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JerzySzymanek">W kolejnym punkcie porządku dziennego, przedyskutowano kwestie związane z planem pracy Komisji. Na wniosek posła Edwarda Zgłobickiego (SD) postanowiono w najbliższej przyszłości skoncentrować się nad dwoma tematami: działalnością wojewódzkich zespołów poselskich oraz pracą posłów w Sejmie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>