text_structure.xml
46.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 24 lipca 1981 roku Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), rozpatrzyła: informację o realizacji porozumień zawartych przez resort kultury ze związkami zawodowymi.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Stanisławem Puchałą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Urzędu Rady Ministrów, NSZZ Poligrafów, Związku Zawodowego pracowników Kultury i Sztuki oraz Kaliskiego Towarzystwa Muzycznego.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji był materiał przedłożony przez Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz koreferat poselski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z materiału opracowanego przez resort kultury i sztuki, w okresie minionych dwóch miesięcy osiągnięto porozumienie ze związkami zawodowymi działającymi w poligrafii na temat formy i zakresu zmian układu zbiorowego pracy dla przemysłu poligraficznego na posiedzeniu renegocjacyjnym ze ZZ Pracowników Kultury i Sztuki uzyskano pozytywne stanowisko Związku w sprawie odłożenia wprowadzenia w życie nowych układów zbiorowych pracy, kart i statusów pracowniczych na jeden rok, tj. do 1 stycznia 1982 r.; opracowano projekt zmian systemu płac dla placówek upowszechniania kultury; uzyskano zapewnienie Ministerstwa Oświaty i Wychowania, że projekt nowej Karty Nauczyciela obejmować będzie nauczycieli społecznych ognisk artystycznych; zakończyła prace Komisja składająca się z przedstawicieli związków zawodowych, związków twórczych i administracji, która opracowała projekt nowego zarządzenia w sprawie stawek za występy estradowe (projekt zostanie pod-dany w najbliższym czasie społecznej konsultacji); uzgodniono ze związkami zawodowymi działającymi w wydawnictwach wstrzymanie zawarcia nowego układu zbiorowego pracy dla wydawnictw i wprowadzenie niektórych postulowanych rozwiązań protokołu dodatkowego; w ramach doskonalenia obowiązujących systemów płac wprowadzono korzystne dla pracowników rozwiązania w formie protokołów dodatkowych (dla przemysłu poligraficznego, muzycznego oraz kinematografii); 25. V. br. zarejestrowano Stowarzyszenie Muzyków Rozrywkowych; powołano w ramach Komisji ds. Reformy Gospodarczej grupę roboczą, ds. sfery niematerialnej, przedmiotem pracy grupy jest system ekonomiczny, system zarządzania i planowania w jednostkach uspołecznionych działający eh w dziedzinie ochrony zdrowia, kultury i sztuki, oświaty i nauki oraz sportu, turystyki i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Porozumienie zawarte w dniu 17 listopada 1980 r. w Gdańsku pomiędzy Komisją Rządową i Komitetem Strajkowym Pracowników Kultury zrzeszonych w NSZZ „Solidarność” stwierdza: „Minister Kultury i Sztuki zabezpieczy zwiększenie środków finansowych na kulturę w ramach budżetu MKiS na rok 1981 do wysokości co najmniej 0,9% dochodu narodowego do podziału”. Podobne sformułowanie figuruje w porozumieniu z dnia 29 listopada 1980 r. zawartym z Komitetem Organizacyjnym Związku Zawodowego Pracowników Kultury i Sztuki. Realizując te ustalenia minister kultury i sztuki wystąpił w dniu 1 grudnia 1980 r. do premiera o przyznanie dodatkowo kwoty 2.270 mln zł na zadania w resorcie kultury; decyzją Prezydium Rządu z grudnia 1980 r. resort otrzymał 500 mln zł; 19 stycznia 1981 r. i 23 stycznia 1981 r. minister zwrócił się do sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, by poparła starania resortu o zwiększenie środków budżetowych do potrzebnej wysokości co pozwoli na dotrzymanie umowy społecznej i stworzy warunki „do wyprowadzenia kultury polskiej z dotychczasowego stanu”. Do wystąpień załączone zostało szczegółowe uzasadnienie postulowanych kwot w wysokości łącznej 1.770 mln zł. Sejm uchwalił budżet kultury i sztuki w granicach 0,8% dochodu narodowego do podziału (dodając 200 mln zł na rewaloryzację zabytków oraz 5 mln zł dewizowych); Przyznane środki dewizowe nie zostały zresztą zrealizowane w wyniku przyjęcia programu oszczędnościowego. Tak więc należy uznać że minister kultury i sztuki podjął niezbędne działania w celu uzyskania wzrostu udziału kultury w dochodzie narodowym do wysokości ustalonej w zawartych umowach społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">W skali roku pełna realizacja zawartych przez resort ze związkami zawodowymi porozumień w zakresie płac wynosi 1.55o mln zł. Wliczając nadto skutki finansowe dla branż koordynowanych: poligrafia - ok. 600 mln zł oraz wydawnictwa - ok. 50 mln zł, wyniesie to łącznie 2,200 mln zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z zawartych porozumień oraz kierowanych do resortu postulatów jednostek podległych i nadzorowanych (centralnych i terenowych), dla sprawnego ich funkcjonowania konieczny jest stały import materiałów i surowców, które nie są produkowane w kraju. Dotyczy to: sprzętu oświetleniowego i sterującego oświetleniem dla teatrów, środków charaktery Zatorskich dla artystów teatru, filmu, estrady i cyrku, sprzętu nagłośniającego sale widowiskowe (teatralne, estradowe) oraz amfiteatry i imprezy plenerowe, materiałów i surowców dla twórców (farby i pędzle dla plastyków, papiery i chemikalia dla fotografików, instrumenty i akcesoria dla muzyków itp.), materiały i surowce dla placówek konserwacji zabytków (w drewnie, metalu, kamieniu, płótnie i papierze), instrumentów muzycznych dla uczniów, studentów i absolwentów, sprzętu audiowizualnego oraz małej poligrafii dla bibliotek, muzeów, domów kultury. Na powyższe cele konieczne są dodatkowo (poza planem) w skali roku środki dewizowe w wysokości: około l0 mln zł dew. na I obszar płatniczy oraz około 7 mln zł dew. na II obszar płatniczy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Niezbędne, minimalne nakłady inwestycyjne w zakresie potrzeb planu centralnego resortu kultury i sztuki w latach 1982–1985 wynoszą łącznie: ogółem (wraz z zakupami) 14.500 mln zł w tym roboty budowlano-montażowe 8,500 mln złotych, Z wielkości tej przypada: na inwestycje kontynuowane 2.800 mln zł, zaś na inwestycje nowo rozpoczynane 11.700 mln zł. Konieczność przyspieszenia realizacji zadań kontynuowanych oraz rozpoczęcia w latach 1982–1985 budowy nowych obiektów - stanowiących bazę materialną rozwoju kultury i sztuki w kraju - podyktowana jest względami ekonomicznymi oraz wynika z wniosków i postulatów społeczeństwa, związków zawodowych oraz środowisk twórczych. Na tle zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji w latach 1982–1985 minimalne potrzeby roku 1982 przedstawiają się następująco: ogółem (wraz z zakupami) 1.700 mln zł z tego roboty budowlano-montażowe 850 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Z informacji dotyczącej wniosków i postulatów zarejestrowanych w komórkach organizacyjnych resortu (stan na dzień 15 maja 1981 roku) wynika, że wpłynęło doń 7.410 wniosków i postulatów z 597 źródeł, tj. od załóg pracowniczych, instytucji, związków i stowarzyszeń twórców, związków zawodowych, organizacji młodzieżowych, instancji partyjnych i osób indywidualnych. Postulaty napłynęły z wszystkich województw, a ich treść postulatów penetruje wszystkie dziedziny kultury i sztuki. Największa ilość postulatów wpłynęła z instytucji i placówek artystycznych, jak teatry, orkiestry, opery i operetki, a następnie z bibliotek i domów kultury, w tym również podporządkowanych innym resortom. Dotychczas załatwiono 2.330 postulatów. Wszystkie wnioski i postulaty zostały zarejestrowane, rozpatrzone i sklasyfikowane pod względem ich treści. Autorzy nadesłanych postulatów otrzymali odpowiedzi zawierające informację o sposobach i terminach realizacji słusznych wniosków i uzasadnienie co do wniosków uznanych za niesłuszne, nierealne i dlatego oddalone. W przypadku postulatów wykraczających poza kompetencje ministra kultury i sztuki, bądź też nie dotyczących resortu, przekazano je właściwym merytorycznie instancjom i jednostkom z prośbą o załatwienie i udzielenie odpowiedzi zainteresowanym, powiadamiając o tym jednocześnie autorów wniosków i postulatów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Wśród lawiny wniosków i postulatów wiele z nich ma charakter „powtarzających się” i dotyczy następujących problemów: opracowania nowych zasad prawidłowej polityki kulturalnej państwa we wszystkich dziedzinach kultury i sztuki, a zwłaszcza w filmie, wydawnictwach, instytucjach artystycznych, ochronie zabytków, modelu kultury społecznie akceptowanego, sprawnego zarządzania, odpowiedniego doboru kadry kierowniczej; nowelizacji i legislacji aktów prawnych dotyczących obszarów kultury i sztuki; zwiększenia wysokości nakładów finansowych na kulturę do 2% dochodu narodowego do podziału, planowego i systematycznego wyrównywania dysproporcji nakładów na kulturę w poszczególnych województwach oraz zapewnienia odpowiednich warunków pracy i płacy, socjalnych i bhp, statusów pracownikom kultury, zwłaszcza na wsi i w małych miastach, inwestycji i remontów. Reszta wniosków powtarzających się dotyczy spraw wewnętrznych placówek i instytucji kultury jak; organizacja pracy, metody kierowania i zarządzania, współpraca z miejscowymi władzami, związkami zawodowymi młodzieżowymi i społecznymi; współpraca między placówkami k. o. i oświatowymi oraz z zakładami pracy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">W resorcie stale i systematycznie prowadzi się prace nad realizacją postulatów. W sierpniu ub. roku powołano resortową komisję administracyjno-związkową ds. postulatów. Sprawy dotyczące realizacji postulatów przez poszczególne departamenty były przedmiotem obrad prezydium kolegium resortu i narad roboczych. Minister powołał w kwietniu br. pełnomocnika i zespół ds. współdziałania ze związkami zawodowymi, do zadań którego m.in. należy inicjowanie rozwiązań prawnych i organizacyjnych, ułatwiających realizację wniosków i postulatów przez Ministerstwo. Zespół zbiera się systematycznie raz w tygodniu i analizuje postęp prac. Odpowiedzi na postulaty są stale weryfikowane; zwłaszcza w tych przypadkach, kiedy terminy ze strony resortu nie zostały dotrzymane. Na bieżąco informuje się wydziały kultury i sztuki urzędów wojewódzkich oraz zainteresowane instytucje o sprawach załatwionych. Ze strony autorów postulatów, z wyjątkiem 2 przypadków, nie spotkano się z negatywną reakcją.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Wiceminister kultury i sztuki Stanisław Puchała: Uzupełniając pisemną informację, która została opracowana ponad miesiąc temu i w związku z tym nie jest już w pełni aktualna, stwierdził, że resort wyciągnął wnioski ze zgłoszonych na posiedzeniu Komisji 29 kwietnia br. krytycznych uwag posłów i przedstawicieli związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Z porozumień Gdańskiego i Szczecińskiego wynika konieczność uchwalenia nowej ustawy o cenzurze, który to problem żywo interesuje resort, lecz którego rozwiązanie nie zależy od decyzji resortowych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">W porozumieniu Szczecińskim uzgodniono opublikowanie w formie broszur Paktów Praw Człowieka oraz aktu końcowego Konferencji Helsińskiej. Dokumenty te zostały wydane w grudniu ub. roku.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">W porozumieniu Gdańskim zagwarantowano udostępnienie nowym związkom zawodowym własnego wydawnictwa. Kwestia ta nie została do dziś uregulowana. Sprawy wydawnicze są częścią rozmów „Solidarności” z rządem na temat dostępu do środków masowego przekazu. W pierwszej fazie rozmów Solidarność postulowała przydzielenie jej 20 tys. ton papieru. W trakcie negocjacji wielkość ta została obniżona do 6 tys. ton. Temat będzie w dalszym ciągu dyskutowany. Dotychczas resort kultury wyasygnował papier na druk szczecińskiego tygodnika „Jedność” (200 tys. egzemplarzy) „Solidarność” (500 tys. egzemplarzy), a w najbliższym czasie przydzieli papier na dwutygodnik „Samorządność”, który będzie ukazywał się w Gdańsku w nakładzie 250 tys. egzemplarzy. Również książka „Poznański Czerwiec” została wydana na papierze przekazanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">Brak papieru na rynku wydawniczym powoduje, że resort nie może uwzględniać licznych postulatów poszczególnych regionów, gdyż ich zaspokojenie spowodowałoby likwidację całego ruchu wydawniczego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">W krótkim czasie zrealizowano ustalenia zawarte w porozumieniu z Ustrzyk Dolnych. Zgodnie z postulatami przeznaczono mln zł na dofinansowanie działalności upowszechnieniowej oraz podjęto kroki w celu poprawy funkcjonowania kin objazdowych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">W związku z porozumieniami zawartymi przez inne resorty do Ministerstwa Kultury i Sztuki wpływały postulaty o przejęcie finansowania zakładowych domów kultury. Kwestię tę uregulowano tymczasowo w rozporządzeniu Rady Ministrów o funduszu socjalnym. Projekt ustawy o przedsiębiorstwie nie zajmuje się sytuacją domów kultury, jednak wydaje się, że na gruncie tego aktu status zakładowych domów kultury będzie ostatecznie uregulowany. Powinny one być dofinansowane przez zakłady pracy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Wielokrotnie spotykaliśmy się ze związkami zawodowymi dyskutując ponownie porozumienia zawarte przez resort. Pierwszą kwestią, która nie została do końca załatwiona jest udział kultury w dochodzie narodowym do podziału. Zgodnie z porozumieniem zawartym w Gdańsku w listopadzie ub. roku, udział ten powinien wynieść w 1981 roku 0,9%, w 1985 r. - 1,5%, a docelowo 2%. W budżecie państwa na 1981 r. wydatki na kulturę i sztukę wynoszą 0,6% dochodzi narodowego planowanego do podziału. Kwota ta przeznaczona jest na wydatki bieżące, gdyż inwestycje i kapitalne remonty, a także szkolnictwo artystyczne finansowane są z innych środków. Trzeba podkreślić, że część działów kultury jest rentowna, jednak środki uzyskane w tych działach są odprowadzane do budżetu państwa i nie mogą być przeznaczone na wydatki bieżące.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">Okoliczności te nie zmieniają faktu, że nie wykonano zapisu porozumienia mówiącego o zwiększeniu udziału kultury w dochodzie narodowym do 0,9% . Minister kultury przedstawił władzom państwowym potrzeby resortu wynikające z Porozumienia Gdańskiego. Nie Zostały one uwzględnione przez Radę Ministrów przy opracowywaniu planu i budżetu państwa na 1981 rok. Resort zwrócił się wówczas z tą sprawą do sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i. Finansów. W planie i budżecie uchwalonym przez Sejm utrzymane zostały w zasadzie wielkości proponowane przez Radę Ministrów. Uznaliśmy więc, że jest to zgodne z aktualnymi możliwościami gospodarki i że trudno występować o zwiększenie nakładów na kulturę w sytuacji, gdy Sejm godzi się na ich ustalenie na poziomie niższym, niż wynika to z porozumienia. W związku z tym nie możemy zgodzić się z lansowanym w prasie poglądem o bezczynności resortu kultury i sztuki. Twierdzenie, iż resort domaga się zmniejszenia środków na kulturę, wysunięte przez redaktora Ibisa-Wróblewskiego w „Życiu Warszawy”, jest kłamstwem.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">W kilku porozumieniach podejmowana jest kwestia zwiększenia produkcji książek. Przyjęto docelowo, że w 1985 roku produkcja ta wyniesie 8 egzemplarzy na 1 mieszkańca. Jak przedstawiono to już na jednym z posiedzeń Komisji, osiągnięcie tych wielkości wymagałoby nakładów inwestycyjnych w przemyśle papierniczym i poligraficznym oraz w księgarstwie i wydawnictwach granicach 55–60 mld zł. Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna kraju, cięcia inwestycyjne i ograniczenia importowe powodują, iż możemy liczyć na uzyskanie w 1985 roku jedynie 6 egzemplarzy na 1 mieszkańca. Osiągnięcie tej wielkości będzie możliwe, gdyż sprawy książki i prasy zostały wprowadzone do planu stabilizacji jako cele chronione. Być może sytuacja ulegnie zmianie w wyniku posiedzenia Sejmu poświęconego sprawom kultury.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">W ramach realizacji porozumień powołano trójstronną komisję ekspertów, w skład której wchodzą przedstawiciele „Solidarności”, Komitetu Porozumiewawczego Stowarzyszeń Twórczych i Naukowych oraz resortu kultury. Prace tej komisji przebiegają w odczuciu resortu bardzo prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Z zawartych porozumień wynika konieczność opracowania 9 nowych układów zbiorowych. Przygotowano już i uzgodniono ze środowiskiem układy zbiorowe dla. poligrafii, księgarstwa i pracowników wydawnictw. Naczelny Zarząd Kinematografii opracował 2 dalsze układy zbiorowe, które nie zostały jeszcze skonsultowane. Łącznie wymienione układy dotyczą 50% pracowników zatrudnionych w resorcie. Tak jak w innych resortach, opracowane i uzgodnione układy nie weszły jeszcze w życie.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#Sprawozdawca">Realizacja porozumień napotyka na bariery ekonomiczne, których przezwyciężenie będzie bardzo trudne, a także bariery prawne, które powinny zostać pokonane, gdy wejdą w życie ustawy o przedsiębiorstwie i o samorządzie oraz zostanie znowelizowany Kodeks Pracy.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#Sprawozdawca">Szczególne trudności w realizacji porozumień występują wówczas, gdy działające w danej branży związki zawodowe nie współpracują ze sobą. Odnosi się to np. do środowiska księgarzy. W sytuacji, gdy związki występują wspólnie i zajmują otwarte, konstruktywne stanowisko, jak to ma miejsce w poligrafii, bardzo wiele spraw udało się załatwić.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Tadeusz Lubiejewski (PZPR): Przedstawiony na dzisiejsze posiedzenie materiał jest niewątpliwie bogatszy i znacznie wszechstronniejszy, aniżeli analiza poprzednio przekazana Komisji. M.in. spełniono - zgłoszony postulat przez posłów - dokładnego wyliczenia kosztów finansowych realizacji porozumień, otrzymaliśmy wykazy postulatów załatwionych, a także tych, które są w toku załatwiania, bądź przekazano je innym resortom. Poinformowano ponadto o istniejącej w resorcie komisji ekspertów ds. ekonomiki i reorganizacji programowania kultury.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#Sprawozdawca">W toku poprzedniego posiedzenia poświęconego realizacji postulatów posłowie mocno akcentowali sprawę pożądanej wysokości nakładów na kulturę. Sytuacja gospodarcza kraju, ogólna niezaradność, spadający dochód narodowy, powodują sytuację, w której nie warto być może upierać się przy tej kwestii, ale należy zapytać szefów resortu o tę sprawę, by uzyskać pełną jasność. Ponadto nadal będziemy się upierać przy bardziej efektywnym zagospodarowaniu tego co mamy, tego co resort posiada. Taki zresztą był sens zapisów w porozumieniach, aby z posiadanej bazy materialnej, wskutek bardziej racjonalnej organizacji wyegzekwować większe zyski społeczne. W przedstawionej informacji brak jednak śladu tego typu działań. Podstawowe znaczenie miałyby w lej kwestii działania rozszerzające samorządność i uspołecznienie instytucji kulturalnych. Poza jednak zreformowaniem działalności zespołów filmowych, brak jest dalszych efektywnych działań. Byłyby one bardzo przydatne wielu wydawnictwom Przedstawiona informacja unika jednego z zasadniczych problemów porozumień, a mianowicie sytuacji książki. Dobrze, że tematu tego nie unikał, wiceminister St. Puchała. Książki nie omija dalszy regres. Wielokrotnie postulowana przez Komisję niezbędność uporządkowania ruchu wydawniczego nie następuje. Obserwuje się natomiast dalsze ograniczenia. Podobnie rzecz ma się z krajowym rynkiem prasowym. Bez wątpienia odczulibyśmy poprawę na obu wymienionych polach, gdyby uległa poprawie gospodarka papierem. Chodzi zwłaszcza o wadliwą strukturę jego produkcji oraz nieracjonalne rozdzielnictwo i ogromne straty powstające m.in. w transporcie oraz w samym procesie druku. Obserwuje się niepohamowaną przypadkowość decyzji wydawniczych zarówno w odniesieniu do książek, jak i do prasy. Godząc się, aby w roku 1985 było na 1 Polaka nie 8 lecz 6 książek, nie możemy zgodzić się na to, aby były to książki byle jakie. Ministerstwo musi przyjąć na siebie odpowiedzialność za poprawę tego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#Sprawozdawca">Informacja przedstawiona przez resort daje świadectwo, że trzyma się on silnie porozumień. Niestety, nie dość mocno poddaję się ich duchowi. Nie znajdujemy w materiałach zasadniczych dla losu kultury i sztuki narodowej problemów, takich jak: potrzeba wprowadzenia nowych zasad i kierunków polityki kulturalnej socjalistycznego państwa; strategii działania resortu w nowych warunkach politycznych, społecznych i gospodarczych oraz właściwego uregulowania problematyki tzw. mecenatu państwowego.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#Sprawozdawca">Resort uwikłany został w rozwiązywanie spraw drobnych, bieżących, takich jak brak środków na zakup: pędzli, aparatury nagłaśniającej czy taśmy. W tej sytuacji ministerstwo traci z oczu to co najważniejsze, a mianowicie perspektywę; nie poddaję pod dyskusję systemowych rozwiązań, nie określa miejsca kultury i sztuki w życiu naszego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#Sprawozdawca">Mizeria budżetowa resortu nie może uzasadniać bezradności koncepcyjnej kierownictwa Ministerstwa, z jaką w istocie rzeczy mamy niestety do czynienia.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Ostatnio odbyło się posiedzenie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, poświęcone ocenie wykonania planu w roku 1980, korekcie planu w roku bieżącym, a także projektowi programu stabilizacji zaprezentowanemu przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#Sprawozdawca">W toku posiedzenia zostały zgłoszone opinie Komisji Kultury i Sztuki - Komisję reprezentowali posłowie I. Adamski oraz K. Marszałek-Młyńczyk - stwierdzające m.in., że jako Komisja nie wyrażamy zgody na ograniczenie ilości papieru przeznaczonego na cele wydawnicze w roku bieżącym, nie zgadzamy się także na ograniczenie środków dewizowych przeznaczonych na konieczny import uwłaszcza dla poligrafii. Podtrzymaliśmy również stanowisko Komisji, jakie zawarte zostało w dezyderacie nr 27 w sprawie gospodarki papierem. Komisja Planu Gospodarczego we wnioskach jakie zostały przyjęte, zwróciła m.in. uwagę na problem środków materialnych na rzecz kultury i nauki z zaznaczeniem, by nie ograniczać w roku bieżącym puli dewiz przeznaczonej dla tych działów. Zawarto w dokumencie wniosek, by jednostki kultury zaczęły na siebie zarabiać. Nasze stanowisko jest nieco odmienne; nie chodzi tylko o to, aby formalnie umożliwić działalność gospodarczą, ale także stworzyć warunki materialne (surowce) sprzyjające tej produkcji. Z uwagi na to, że stanowisko Komisji ma być uwzględnione jedynie w załącznikach do dokumentów wypracowanych przez Komisję Planu Gospodarczego, istnieje konieczność wystąpienia z naszymi problemami w dyskusji na najbliższym plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Wielokrotnie mówiono tu o potrzebie przeznaczenia 0,9% dochodu narodowego do podziału na cele kultury. Otrzymaliśmy jednakże tylko 0,6%. Z uwagi na to, że spadek dochodu narodowego kształtuje się w roku bieżącym na poziomie ok. 15%, a zapis o przeznaczeniu środków na kulturę nie uległ zmianie, w efekcie procent wzrastał i obecnie kształtuje się na poziomie ok, 0,73. Być może do końca roku w wyniku następujących zmian zostanie spełniony postulat, by na rzecz kultury narodowej przeznaczać 0,9% dochodu narodowego do podziału.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Jednym z. istotnych dokumentów przedstawionych przez rząd do akceptacji Sejmowi jest tzw. program stabilizacji, Komisja Planu Gospodarczego uznała. iż Sejm będzie popierał tę inicjatywę rządu premiera Jaruzelskiego. Chodzi jednak o to, że z niektórymi, zapisami tego dokumentu nie możemy się zgodzić. Np. na stronie 40 punkt 9.1. proponuje się przesunięcie realizacji zwiększania wydatków budżetowych na cele socjalno-kulturalne o 2–3 lata. Sformułowanie takie jest przeciwstawne do głównego porozumienia podpisanego przez Ministerstwo Kultury i Sztuki 17 listopada 1980 r. z przedstawicielstwami związków zawodowych, w którym określono wielkość i tryb oraz terminy zwiększania udziału kultury w podziale dochodu narodowego. W bież. roku budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki nie osiągnął zawartych w porozumieniach 0,9% dochodu narodowego. Różnica wyniosła 1,5 mld zł na niekorzyść kultury. Komisja zaprotestowała przeciwko temu, znając potrzeby kultury i sztuki i przewidując regres, który coraz mocniej zaczyna dawać o sobie znać. W roku przyszłym na rozwój kultury i sztuki powinno się przeznaczyć w budżecie resortu - zgodnie z porozumieniami - 1,5% dochodu narodowego, by osiągnąć w kolejnych latach 2% , co powinno stanowić podstawowe i wyjściowe zabezpieczenie potrzeb kultury i sztuki. Komisja podtrzymuje ten punkt widzenia, bowiem utrzymanie, wydatków na obecnym poziomie spowoduje znaczny regres bazy materialno-technicznej kultury.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Został opracowany raport o stanie poligrafii. Komisja chciałaby wiedzieć jakie jest oficjalne ustosunkowanie się do tego dokumentu ze strony kierownictwa resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RomualdBukowski">Nie sądzę, aby materiały uzupełnione wypowiedzią wiceministra St. Puchały mogły być przyjęte przez nas z radością. Otrzymaliśmy informację, że 38 postulatów zrealizowano, 21 znajduje się w trakcie realizacji, a 24 przekazano innym zainteresowanym jednostkom. Zwraca uwagę, że resort koncentruje się wokół spraw doraźnych, narzuconych mu przez istniejącą rzeczywistość. Zupełnie natomiast zapomniano o perspektywie i jest to podstawowa wada w działaniu nie tylko tego resortu, ale i wszystkich pozostałych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RomualdBukowski">Mamy wiele przykładów na to, iż kierownicy polskiej kultury składają deklaracje, które nie są dotrzymywane. Np. jesienią ub. roku minister J. Tejchma w toku dyskusji nad zatwierdzaniem planu na rok bieżący zaproponował danie priorytetu kilku kierunkom kultury. Miało być więcej książek o 25% , film, miał uzyskać odpowiednie warunki pracy, to samo dotyczyło fonografii. Realizacja tej inicjatywy (a była to osobista nie wymuszona inicjatywa ministra) po 8 miesiącach zakończyła się kompromitacją. Wiemy, że były różne powody tego stanu rzeczy, ale wiedzieli o nich nie tylko specjaliści. Przewidywano, że możliwy jest taki finał. Jeśli szef resortu daje słowo, że załatwi, daną sprawę, to powinien uczynić wszystko, aby tę obietnicę spełnić. Wydaje się, że szansy polskiej kultury należy szukać w inicjatywach społecznych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RomualdBukowski">I sekretarz KC przeciwstawiał się tendencjom uspołecznienia przedsiębiorstw, ale taka jest wola narodu i należy ją uszanować. Mamy do czynienia z dwiema siłami. Jedna chciałaby uporządkować nasze problemy w zgodzie z dotychczasową pragmatyką, druga jest niecierpliwa i działając intuicyjnie zmierza do załatwienia wielu spraw już dziś. Na tym tle należy ujmować politykę resortu. Jest ona pozbawiona długofalowych inicjatyw, tylko Departament Plastyki nie unika kontaktów ze środowiskiem i poszukuje nowych form pracy. Myśl o poszukiwaniu nowych dróg obejmuje także sprawę książki, Gdybyśmy odrzucili obowiązujące dogmaty, to być może udałoby się wiele spraw załatwić. Bez wątpienia wąskim gardłem jest działalność wydawnicza. Związki zawodowe nie mogą częstokroć porozumieć się (jedynie wydawnictwa prasowe odbiegają od tego negatywnego schematu). Wydaje się, że rozwiązanie istniejących problemów tkwi w braku odpowiedniego powiązania wydawnictw z drukarniami. Można by na bazie obecnie funkcjonujących przedsiębiorstw stworzyć przedsiębiorstwa społeczne, wyposażone w odpowiednio określone swobody. Książka może być intratnym „surowcem” eksportowym. Nowo powstające przedsiębiorstwa, o których mówię, mogłyby uzyskiwać odpowiedni papier zagranicą, drukować polską książkę i sprzedawać ją z zyskiem. W ten sposób wygospodarowałyby nadwyżkę papieru, która by mogła zostać przeznaczona na zaspokojenie naszych wewnętrznych potrzeb. Także w innych dziedzinach zastosowanie podobnego schematu działania, przyczyniłoby się do zaprowadzenia porządku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RomualdBukowski">Logiczną konsekwencją dotychczasowych wywodów powinien być wniosek o odwołanie ministra J. Tejchmy z zajmowanego stanowiska. Nie uczynię tego jednak, bowiem z woli premiera moglibyśmy otrzymać na stanowisko szefa resortu osobę niekompetentną, która nie umiałaby nawiązać kontaktu ze środowiskiem. Minister J. Tejchma powinien zostać zobowiązany przez nasze gremium do bardziej radykalnego działania, do opracowania programu stabilizacji na naszym odcinku. Konieczne są nowe struktury i nowe programy. Powinniśmy też oprzeć się na jedynej wartości, jaka nam została w społeczeństwie, na entuzjazmie. Jeśli nie będziemy umieli tego entuzjazmu odpowiednio wyzyskać, może on stać się siłą niszczącą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WładysławDerlatka">Sprawozdanie Ministerstwa Kultury i Sztuki powstawało w czerwcu i nie w pełni odzwierciedla stan obecny.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WładysławDerlatka">W sprawie obniżenia wieku emerytalnego twórców konieczne jest nowe, kompleksowe uregulowanie ich zaopatrzenia emerytalnego. Obowiązujące obecnie przepisy sprzed 7 lat wymagają całościowej nowelizacji. Do prac nad nią będzie można przystąpić po uchwaleniu nowej ustawy o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WładysławDerlatka">Na 90 postulatów przekazanych resortowi pracy przez Ministerstwo Kultury i Sztuki odpowiedzi udzielono 24 czerwca.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WładysławDerlatka">Projekt układu zbiorowego dla wydawnictw będzie przygotowany we właściwym czasie. W zakresie kultury najpilniejsza wydaje się sprawa pracowników upowszechnienia kultury, którzy nie mają ani układu zbiorowego ani karty. Inne układy zbiorowe będą rozpatrywane dopiero w następnej kolejności.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WładysławDerlatka">W pełni słuszny jest postulat uregulowania systemu premii za oszczędność. Premie te jednak powinny być wypłacane w ramach funduszu płac odpowiednich jednostek, gdyż oszczędność należy przecież do podstawowych obowiązków ich pracowników.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WładysławDerlatka">Wynagrodzenie instruktorów ruchu amatorskiego w resortach kultury, oświaty i nauki musi być jednolite. Dlatego czekamy z decyzją na zakończenie uzgodnień między zainteresowanymi resortami.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WładysławDerlatka">Teatry powinny pracować 5 dni w tygodniu; grupowanie wolnych dni w jeden trzymiesięczny urlop chyba nie ma sensu.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#WładysławDerlatka">Propozycji podwyżki płac dla pracowników estrady o 200% nie można traktować po ważnie.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#WładysławDerlatka">Co oznacza dla kul tury zapis w programie stabilizacyjnym rządu; mówiący o zablokowaniu sprawy kart pracowniczych układów zbiorowych do 1983 r.?</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#WładysławDerlatka">Co z układem zbiorowym dla muzyków rozrywkowych? Czy tryb załatwienia tych spraw musi być tak biurokratyczny?</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#WładysławDerlatka">Czekanie na generalne rozwiązania nie może odbywać się kosztem zainteresowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#WładysławDerlatka">Wicedyrektor Władysław Derlatka stwierdził, że trudno mu się wypowiadać na temat zapisu w programie rządowym, może jedynie zapewnić, że jeśli będzie blokada nowych uregulowań, to będzie ona dotyczyć nie tylko kultury.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#WładysławDerlatka">Muzycy rozrywkowi dostali tyle, ile żądali.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KarolMałcużyński">Resort gubi się w nawale postulatów i wniosków i załatwia jedynie to co do niego płynie w formie ultymatywnej. Jest to błąd całego naszego rządu w skali globalnej. Brakuje inicjatyw wyprzedzających ewentualne żądania. Umacnia się w ten sposób przekonanie, że jeśli na rząd się nie naciśnie; to nic z tego nie będzie. Z drugiej stropy rząd zachowuje się tak jakby postulaty, za którymi nie stoi groźba strajku były mniej istotne. Utrudnia to stabilizację sytuacji w kraju.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KarolMałcużyński">Reforma oznacza decentralizację zarządzania i wzrost samorządności przedsiębiorstw. Nie może się to jednak odbywać kosztem sieci domów kultury i Sprawę tę stale powinniśmy mieć w polu widzenia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KarolMałcużyński">Czeka nas wkrótce podwyżka cen. Ma ona znaleźć ekwiwalent w poziomie dochodów ludności. Czy resort zastanawiał się nad sposobami rekompensaty podwyżki dla twórców żyjących głównie z tantiem? Nieuniknione wydawałoby się podwyższenie cen biletów teatralnych, kinowych itd.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KarolMałcużyński">Poseł K. Małcużyński zapytał, czy jest wśród obecnych ktoś, kto brał udział w obradach zespołu, który podczas IX Zjazdu PZPR zajmował się sprawami kultury? Chętnie wysłuchałbym informacji na ten temat, gdyż informacje prasowe o pracy zespołu zaniepokoiły go.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KarolMałcużyński">Jeśli dojdzie do skutku na jesieni plenarne posiedzenie Sejmu poświęcone sprawom kultury, celowe byłoby nawiązanie kontaktu z Konwersatorium „Doświadczenie i Przyszłość” oraz zwrócenie się doń o przygotowanie odpowiedniego raportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogusławPruchniak">Po podpisaniu porozumień przez 10 miesięcy dreptaliśmy w kółko. Dopiero w ostatnich dniach dzięki pomocy sejmowej Komisji coś się ruszyło.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BogusławPruchniak">W postulatach żądaliśmy przeznaczenia dla poligrafów dodatkowo 1 mld zł. Obecnie świadomi trudnej sytuacji gospodarczej, obniżyliśmy swe żądania na tym etapie do 170 mln zł. Zdajemy sobie przy tym sprawę, że w przyszłym roku, po zmianie systemu zarządzania przedsiębiorstwami i wprowadzeniu samoinwestowania, będziemy musieli te pieniądze sami zarobić.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BogusławPruchniak">Drukarze stoją obecnie wobec tragicznego stanu parku maszynowego poligrafii. Liczą na współpracę ze Społecznym Komitetem Ratowania Książki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BogusławPruchniak">Mówca w imieniu dzieci zaapelował o zajęcie się przez sejmową Komisję sprawą podręczników szkolnych. Podziękował Ministerstwu Kultury i Sztuki za dotacje na działalność domu kultury poligrafów w Poznaniu, którego w innym wypadku nie byliby w stanie utrzymać. Podkreślił, że Współpraca między sekcją poligrafów NSZZ „Solidarność” i NSZZ Poligrafów układa się wzorowo i może być przykładem dla innych branż.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławFibingier">Stwierdza, że na posiedzeniu Komisji 16 kwietnia przekazał przedstawicielom resortu 10 postulatów PTM. Z przykrością konstatuje, że w przedstawionym na dzisiejszym posiedzeniu raporcie Ministerstwa Kultury i Sztuki nie ma ani słowa o społecznym szkolnictwie artystycznym i prosi Komisję o poparcie dla starań wprowadzenia potrzeb PTM do budżetu resortu w 1982 r. Liczy również na to, że zgodnie z otrzymanym zapewnieniem, nauczyciele w społecznych ogniskach zostaną objęci nową kartą nauczyciela. Społeczne szkolnictwo artystyczne ma dwukrotnie większy zasięg niż podobne szkolnictwo państwowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Czy przewiduje się podwyższenie opłat od dzieci uczęszczających do ognisk artystycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławFibingier">Wprowadzono podwyżkę czesnego w tych ogniskach; opłata wzrośnie w skali rocznej o 500–1000 zł od dziecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefMąka">Propozycja posła R. Bukowskiego powołania przedsiębiorstw wydawniczo-poligraficznych jest niezgodna z porozumieniem, jakie podpisaliśmy z „Solidarnością”. Na wniosek poligrafów zlikwidowano takie przedsiębiorstwa istniejące dotychczas w prasie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JózefMąka">Trudno zgodzić się z poglądem, że występują trudności z harmonizowaniem działań podejmowanych przez sejmową Komisję Kultury i Sztuki, związki zawodowe i resort. W przypadku spraw wiążących się z ograniczeniami nakładów na rzecz kultury, stanowisko resortu jest zawsze zgodne ze stanowiskiem Komisji i środowiska.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JózefMąka">Zdaniem resortu raport o poligrafii zawiera właściwe oceny stanu i potrzeb poligrafii. Z materiału tego wynika konieczność uzyskania poważnych nakładów na inwestycje i import na rzecz poligrafii. Bez takich nakładów nie będzie możliwe utrzymanie obecnego jej stanu. Nie wiadomo jednak, jakie będą możliwości budżetu państwa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JózefMąka">Mówiąc o 0,9% dochodu narodowego na kulturę - mieliśmy na myśli jedynie wydatki bieżące, które w tegorocznym budżecie zostały określone na kwotę ponad 10 mln zł.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JózefMąka">Minister Finansów dysponuje rezerwą w wysokości 600 mln zł na przejmowanie w gestię rad narodowych zakładowych domów i ośrodków kultury. Brak jest natomiast zupełnie; środków na dofinansowanie działalności tych jednostek. Trzykrotnie występowano do Ministra Finansów o przyznanie takich środków, jednak bezskutecznie. Minister pracy wystąpił z propozycją, aby zobowiązać przedsiębiorstwa do świadczeń na zakładowe domy kultury, także po wprowadzeniu reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JózefMąka">Nie została jeszcze wypracowana koncepcja zmiany tantiem. W ramach reformy cen podwyższone zostaną także ceny artykułów kulturalnych, m.in. książek. Od 1 stycznia wejdzie w. życie reforma cennika poligraficznego, który urealni działalność poligrafii. Rozważa się również problem podniesienia do 20% stawek autorskich dla literatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KarolMałcużyński">Podwyższenie stawek autorskich nie załatwi problemu licznego środowiska twórców współpracujących z radiem i telewizją. Środowisko to żyje przede wszystkim z tantiem ZAIKS będzie prowadził rozmowy z Komitetem ds. Radia i Telewizji w celu uregulowania tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefMąka">Chcąc utrzymać sieć ognisk artystycznych trzeba uzyskać zgodę na dofinansowanie ich działalności, Wymaga to decyzji ministra pracy, gdyż Wiąże się przede wszystkim ze wzrostem funduszu płac. Problem ten musi być załatwiony przy opracowaniu planu na 1982 r.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JózefMąka">Wiceminister Kultury i Sztuki Stanisław Puchała: Być może zbyt wąsko potraktowaliśmy temat dzisiejszego posiedzenia, jednak wynikało to z porządku obrad i wniosków zgłoszonych na poprzednim posiedzeniu. Zgadzam się z poglądem, że w obliczu wielkiej liczby zawartych porozumień należy opracować program realizacji poszczególnych spraw uzgodnionych w tych porozumieniach. Program taki resort stara się opracować. Musi on być oparty o dzisiejsze realia, tak by mógł być realizowany w praktyce.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JózefMąka">Nie mamy jeszcze wypracowanej dalszej wizji rozwoju kultury. Liczymy w tym względzie na pomoc zespołu zajmującego się sferą nieprodukcyjną, który działa przy Komisji ds. Reformy. Pracujemy nad zmianą struktury resortu w celu ścisłego powiązania z przedsiębiorstwami i instytucjami kulturalnymi.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JózefMąka">Kierownictwo resortu udziela pełnego poparcia zasadzie samorządności organizacji twórczych. Ostatnio przekazano Związkowi Literatów Polskich zarządzanie budżetem i funduszem autorskim. Wspieramy samodzielność wydawnictw i księgarstwa.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JózefMąka">Zgadzam się z opinią, że program stabilizacji gospodarczej zbyt mało uwagi poświęca problemom kultury i jest wręcz dla niej niebezpieczny.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JózefMąka">Ustalając nakłady na kulturę i sztukę w budżecie na 1982 r. należy określić je liczbami, absolutnymi, a nie w drodze odsetka dochodu narodowego. Globalna kwota powinna być nie niższa niż w bieżącym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaCichocka">W jaki sposób Zostały załatwione postulaty, których realizacja nie wywołuje skutków finansowych? Mówiąc o priorytetowych zadaniach resortu minister J. Tejchma wymienił upowszechnianie kultury na wsi. Jakie działania podjęto w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W załączniku nr 4 zawarto wykaz postulatów, przekazanych do realizacji innym resortom. Często trudno zrozumieć, jakimi kryteriami kierowano się przekazując te postulaty, oraz jakie resorty są kompetentne do ich realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszNowicki">Resort opracował zestaw działań legislacyjnych, które muszą być podjęte w najbliższym czasie. Składają się one na wspomniane postulaty nie wywołujące skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanuszNowicki">Opracowano wstępną propozycję modelu upowszechniania kultury na wsi. Po dopracowaniu tego materiału zostanie on przekazany Komisji do zaopiniowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Realizacja zawartych porozumień powinna być stałym tematem na posiedzeniach Komisji, Są to z reguły kwestie decydujące o pozycji kultury i sytuacji grup zawodowych zatrudnionych w tym resorcie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Zachowała aktualność opinia uchwalona na poprzednim posiedzeniu Komisji. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi od wicepremiera M. Rakowskiego na temat stosunku rządu do kart i statusów zawodowych pracowników kultury. Należy dokonać hierarchizacji spraw wynikających z porozumień. Wnioski wypływające z dzisiejszej dyskusji zostaną opracowane w formie dezyderatów i przedstawione Komisji do zaakceptowania na najbliższym posiedzeniu. Równocześnie uwagi o realizacji porozumień w sprawach związanych z kulturą Przekażemy Komisji Nadzwyczajnej, która przygotowuje opinię o realizacji porozumień z Gdańska, Szczecina, Jastrzębia i Ustrzyk Dolnych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Do najważniejszych spraw wymagających pilnego załatwienia należy opracowanie i uzgodnienie z zainteresowanymi środowiskami układów zbiorowych pracy.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Z koncepcji ustaw o przedsiębiorstwie i samorządzie pracowniczym wynika wizja przedsiębiorstwa jako organizmu ekonomicznego, który nie będzie pełnił funkcji społecznych. W związku z tym należy wypracować własną koncepcję funkcjonowania kultury w zakładach pracy. Resort powinien jak najszybciej przedstawić taką koncepcję, aby mogła ona znaleźć zastosowanie przy wprowadzaniu reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Poseł K. Małcużyński pytał o przebieg dyskusji nad sprawami kultury na Zjeździe PZPR. Uczestniczyłam - mówi poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk - w dyskusji podzespołu ds. kultury jako zaproszony gość. Dyskusja była bardzo ostra, poruszano wszystkie sprawy najważniejsze dla polskiej kultury. Krytykowano sytuację jaka wytworzyła się na Zjeździe, gdy ze względu na małą liczbę delegatów reprezentujących środowiska kultury, w dyskusji plenarnej poświęcono sprawom kultury stosunkowo mało uwagi. Do nowego KC wszedł jeden aktor z Wybrzeża i jeden przedstawiciel poligrafów. Delegaci udzielili poparcia dla zamiaru odbycia posiedzenia plenarnego Sejmu, poświęconego sprawom kultury.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Tematy, które dzisiaj poruszaliśmy, powinny powrócić na forum Komisji we wrześniu br., kiedy to zajmiemy się problemem kadr administracji i placówek upowszechnienia kultury. Rozpoznamy ich sytuację socjalną, poznamy sposób merytorycznego przygotowania do zawodu, rozmieszczenie, a także warunki rozwoju. Na tym samym posiedzeniu Komisja zainteresuje się realizacją wniosków i postulatów obywateli, instytucji i organizacji. Zostanie przygotowany koreferat poselski. Przewodnicząca Komisji zwróciła się z apelem do resortu i obecnych na posiedzeniu przedstawicieli instytucji, a zwłaszcza związków zawodowych o pomóc w odpowiednim przygotowaniu tego tematu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>