text_structure.xml 46.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 15 lipca 1983 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Władysława Jonkisza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- kierunki działania resortu komunikacji w zakresie poprawy obsługi podróżnych;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">- problemy kolejowej służby zdrowia - aktualna sytuacja i plan działania na najbliższe lata.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej, Ministerstwa Komunikacji, z wiceministrem Januszem Głowackim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Zdzisławen Szamborskim, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Komitetu Centralnego PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Wiceminister komunikacji Janusz Głowacki w uzupełnieniu materiałów resortowych na temat kierunków działania resortu, zmierzających do poprawy obsługi podróżnych stwierdził: W ostatnim okresie przewozy pasażerskie odznaczają się znacznym stopniem stabilności. Świadczy to o zaspokojeniu rzeczywistych potrzeb społecznych. Nie wpłynęły na nie ani podwyżka taryf przewozowych, ani obniżenie dochodów realnych ludności. Z tych też względów uwaga resortu komunikacji powinna być skoncentrowana na podnoszeniu jakości świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Istotne zmiany nastąpiły natomiast w strukturze gałęziowej przewozów pasażerskich. Obniżają się przewozy transportem, samochodowym. W związku z tym należy się liczyć ze zwiększoną obsługą ruchu pasażerskiego przez transport kolejowy, co wymagać będzie większego zaangażowania środków budżetowych oraz usprawnień organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Jakość usług, a więc punktualność kursowania, częstotliwość, szybkość i komfort jazdy w dużym stopniu zależne są od stanu taboru i całego zaplecza transportu. Jest on obecnie niezadowalający. Złożyły się na to różne przyczyny, a m.in. niedostateczny zakres prac remontowych i wymiana zdewastowanego sprzętu. Nastąpiła dekapitalizacja bazy technicznej transportu. Zahamowanie tego procesu zadecyduje o poziomie obsługi podróżnych. Dalszy postęp jednak uzależniony jest od dostaw środków transportu, jak również poprawy stanu bazy materiałowo-technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podstawowym czynnikiem jest odpowiedni tabor. W 1983 r. przemysł krajowy ma dostarczyć PKP 350 wagonów osobowych i 50 elektrycznych zespołów trakcyjnych, natomiast w latach 1983-1985 - 1100 wagonów osobowych i 170 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niestety, w tym samym czasie trzeba będzie wycofać z ruchu ok. 1150 wagonów. W latach 1986-1990 trzeba będzie skreślić z inwentarza dalszych ok. 2 tys. wagonów, tj. mniej więcej tyle, ile dostarczy przemysł krajowy. Sytuacja taka oznacza utrwalenie obecnego niskiego poziomu obsługi przewozowej jeszcze przez najbliższych 10 lat.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Podobnie niekorzystnie przedstawiają się perspektywy PKS. W latach 1983-1985 przewiduje się dostawy 7.800 autobusów, a w latach 1986-1990 dalszych blisko 18 tys. autobusów. Otrzymanie tego taboru stanowi niezbędny warunek poprawy warunków obsługi ludności przez komunikację samochodową.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Wobec istniejącej sytuacji materialnej, działania resortu koncentrować się będą głównie na przedsięwzięciach organizacyjno-technicznych i modernizacyjnych oraz, w ograniczonym zakresie, na działaniach inwestycyjnych. Najpoważniejszym przedsięwzięciem inwestycyjnym, które może poprawić obsługę przewozów pasażerskich jest elektryfikacja kolei. M.in. w latach 1983-1985 zelektryfikowanych zostanie blisko 1,5 tys.km linii. Do roku 1990 natomiast powinny zostać zelektryfikowane wszystkie linie w obrębie Śląska oraz dużych aglomeracji miejsko-przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wiceminister J. Głowacki zwrócił uwagę na trudności w utrzymaniu taboru w należytym stanie. W najbliższym czasie szczególną uwagę zwróci się pod tym względem na pociągi międzynarodowe, ekspressowe i dalekobieżne. Istotnej poprawy można jednak oczekiwać dopiero po roku 1985, kiedy nastąpi modernizacja zaplecza.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W pracach nad doskonaleniem rozkładu jazdy bierze się pod uwagę zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów łączących duże ośrodki miejskie, przy równoczesnym skróceniu czasu jazdy. Niektóre pociągi przeprowadzone będą centralną magistralą kolejową.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W transporcie PKS jakość obsługi, podobnie jak na kolei, zależy przede wszystkim od odbudowy potencjału taboru, przydziału paliw i części zamiennych. Wiele jednak można uzyskać poprawiając organizację obsługi podróżnych, m.in. przez zwiększenie liczby punktów sprzedaży biletów, usprawnienie informacji, podniesienie kwalifikacji personelu, a także rozszerzenie współpracy PKS z PKP.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Przewozy pasażerskie wykonywane żeglugą śródlądową, mające charakter wyłącznie turystyczno-rekreacyjny, bazują na przestarzałych jednostkach pływających. Od ich poprawy zależy przede wszystkim wyższy poziom obsługi pasażerów. O skali problemu świadczy fakt, że aby utrzymać poziom przewozów w ilości 0,8 mln w 1985 r. i 1,1 mln osób w 1990 r. należałoby zakupić 15 statków, na które przedsiębiorstwa żeglugowe nie dysponują środkami płatniczymi. Należy więc się liczyć ze stopniowym ograniczaniem liczby żeglugowych rejsów pasażerskich.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Marian Żołnierczyk (PZPR).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianŻołnierczyk">Zaprezentowane przez resort komunikacji oraz Najwyższą Izbę Kontroli materiały dokładnie naświetlają sytuację, jaka aktualnie panuje w zakresie przewozów pasażerskich oraz zamierzenia resortu na rzecz ich poprawy. Rozpatrując ten ważny z punktu widzenia społecznego temat trzeba zanalizować go w trzech płaszczyznach:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarianŻołnierczyk">Po pierwsze - dostawy środków transportu produkcji krajowej oraz importowanych; po drugie - działalności przewoźników i po trzecie - poszanowania mienia ogólnospołecznego. Należy tu żałować, że resort w dostarczonych materiałach nie przedstawił strat z tytułu wandalizmu, niszczenia taboru przez pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarianŻołnierczyk">Dostawy taboru pochodzą głównie od wytwórców krajowych. Tymczasem produkcja ich nie zawsze odpowiada potrzebom społecznym. Najwięcej wytwarza się autobusów o średniej pojemności, natomiast za mało jest o dużej pojemności produkowanych w Jelczu. W ogóle nie ma autobusów o małej pojemności, przeznaczonych dla ok. 20-tu pasażerów. W ogóle produkcja wszystkich autobusów jest zbyt mała a. jakość niska. Zaopatrzenie w części zamienne nie zaspokaja potrzeb. Skutkiem tego część taboru jest unieruchomiona.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarianŻołnierczyk">Również tabor dla kolei jest wytwarzany głównie w kraju, tylko niewielka jego część pochodzi z zagranicy, głównie z NRD. Produkcja wagonów jest za mała. Wskutek ich braku nie można właściwie świadczyć usług przewozowych. Sytuacja ta - podobnie jak w zakresie autobusów - jest rezultatem braku długofalowej polityki w dziedzinie rozwoju taboru. Uwaga ta dotyczy zarówno przewoźników, jak też producentów. Przykładem braku takiej polityki były podjęte kilka lat temu próby zmiany profilu działalności fabryki w Chorzowie. Zamiast trakcyjnych środków trakcji spalinowej, których brakuje, planowano wytwarzać tam dźwigi samojezdne.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarianŻołnierczyk">Jak wynika z danych resortu, sytuację w dziedzinie żeglugi śródlądowej można uznać za jak najgorszą. Wyeksploatowany jest już tabor rzeczny. Jeżeli wkrótce nie nastąpi poprawa w tej dziedzinie, to nie można wykluczyć, że w ciągu najbliższych 4-5 lat żegluga śródlądowa nie będzie mogła spełniać swoich zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarianŻołnierczyk">Polskie linie lotnicze „LOT” są jedynym przedsiębiorstwem, które w całości opiera swoją działalność na sprzęcie pochodzącym z zagranicy. Trzeba tu podkreślić, że choć „LOT” przewozi dużo mniej pasażerów od kolei czy PKS-u, to jego rola jest bardzo znacząca w usługach komunikacyjnych. Przewoźnik ten zapewnia przecież szybką komunikację zagraniczną i krajową. Tymczasem jego sytuacja jest trudna. Coraz bardziej rozwijają swoją działalność konkurenci (w tym nasi sąsiedzi), którzy kładą nacisk na rozbudowę infrastruktury lotniczej. Natomiast „LOT” ma w tej dziedzinie nie najlepszą sytuację. Bez jej poprawy nie będziemy mogli prawidłowo obsługiwać pasażerów lotnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarianŻołnierczyk">Największa odpowiedzialność za prawidłowe świadczenie usług komunikacyjnych spada oczywiście na przewoźników. Tymczasem nigdy nie mieli oni wystarczających środków na zakupy, na rozwój. Wydatki ich wciąż rosły, zaś wpływy malały. Dopiero podwyżka taryf pasażerskich pozwoliła częściowo złagodzić tę sytuację. Dalsze jej złagodzenie da kolejny, niestety konieczny/choć niepopularny/ wzrost opłat za bilety. Uzyskane w ten sposób pieniądze zostaną wykorzystane na zakupy sprzętu. Pasażer nie wnika w szczegóły działalności przewoźników. On po prostu chce mieć zapewniony dobry poziom usług.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarianŻołnierczyk">Warunki utrzymania taboru w czystości są niezwykle trudne, zwłaszcza w okresie zimy, gdyż większość prac wykonywana jest na powietrzu. Nie można się wobec tego dziwić dużej płynności kadry.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarianŻołnierczyk">Wiele zastrzeżeń - zdaniem podkomisji - budzi stan dworców i przystanków kolejowych. Obiekty te muszą obsługiwać znacznie większą liczbę pasażerów niż są do tego przystosowane. Być może należałoby budując nowe obiekty wykorzystywać projekty typowe, tańsze i szybsze w realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarianŻołnierczyk">Jako posłowie jesteśmy jednocześnie często klientami kolei. Dlatego nie dziwimy się znacznej ilości interwencji na temat niskiej jakości obsługi podróżnych. Nasza kolej jest z pewnością niedoinwestowana, ale wiele można usprawnić w jej funkcjonowaniu przez sprawną organizację. Wiele zależy również od kultury obsługi podróżnych, od taktu i wyrozumiałości pracowników kolei i PKS.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Dyskusja:)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LesławLaskowski">Temat dzisiejszego posiedzenia łączy się ściśle z całą działalnością resortu komunikacji. Na jakość obsługi podróżnych rzutuje stan bazy technicznej i wyniki ekonomiczne. Są one bardzo niedobre. Np. zadłużenie w budżecie państwa przekracza 1 bilion zł, ujemna akumulacja przedsiębiorstw kształtuje się na poziomie 628 mld zł, w tym udział przewozów pasażerskich sięga 195 mld. W porównaniu z krajami zachodnimi taryfy w przewozach towarowych PKP są zaniżone dwukrotnie. Zaniżone są również koszty transportu w ogólnych kosztach produkcji przemysłowej. Aż 80% przewozów pasażerskich - to przewozy na warunkach ulgowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#LesławLaskowski">W tej trudnej sytuacji niezbędne są dwa kierunki działań. Pierwszy - zmiana systemu taryf przewozowych, drugi - oparcie działalności finansowej przedsiębiorstw przewozowych na kosztach uzasadnionych. Najwyższy czas, aby skończyć z dotacjami budżetowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RudolfBuchała">Kiedy centralna magistrala kolejowa włączona zostanie do ruchu pasażerskiego? Kiedy zapadnie decyzja o budowie dworca w Dąbrowie Górniczej?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RudolfBuchała">W Żegludze śródlądowej mówi się o dwóch typach statków: rzecznym na 205 osoby i jeziorowym na 205 osób. Jaka jest między nimi różnica?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RudolfBuchała">Rejony Żywca stanowią zaplecze rekreacyjne dla Katowic, tymczasem komunikacja kolejowa na trasie Żywiec-Katowice w niedziele i święta jest fatalna. Panuje okropny tłok, a warunki jazdy stwarzają zagrożenie dla życia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RudolfBuchała">Katowice utrzymują stałą współpracę z czeską Ostrawą, tymczasem nie ma żadnego połączenia kolejowego poza międzynarodowym. Postuluję uruchomienie choćby jednego połączenia dziennego na tej trasie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RudolfBuchała">Dlaczego pociągi expressowe Chemik i Górnik nie zatrzymują się na dworcu Chorzów-Batory? Jakie jest uzasadnienie relacji kupna lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Resort proponuje 300 lokomotyw elektrycznych i aż 200 spalinowych. Z czego to wynika?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RudolfBuchała">Czy przywrócona zostanie komunikacja samochodowa na trasie Katowice-Warszawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewBiałecki">Jak wynika z materiałów resortowych i Najwyższej Izby Kontroli mieliśmy liczne programy, które - niestety, nie były realizowane. Ponieważ nadal przyjdzie działać w trudnych warunkach, proponuję uwzględnić następujące wnioski natury organizacyjnej i porządkowej:</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewBiałecki">- zwiększyć regularność ruchu pociągów, - zwiększyć werbunek kasjerów, aby wszystkie okienka były otwarte, - zaostrzyć kontrolę drużyn konduktorskich, - przygotować zapas biletów i druków niezbędnych do obsługi podróżnych, - dbać o czystość i wyposażenie wagonów oraz dworców, - wykazać większą dbałość o pracę placówek gastronomicznych i handlowych na dworcach, - usprawnić informację na dworcach, - poprawić nadzór nad taborem trakcyjnym.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZbigniewBiałecki">Spełnienie tych warunków z pewnością podniosłoby jakość obsługi podróżnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszSadura">Słusznie zauważył mój poprzednik, że mieliśmy piękne programy poprawy, ale nie były one wykonywane. Z przedstawionych materiałów widać jasno jak w małym stopniu przemysł zamierza partycypować w poprawie funkcjonowania transportu. Przykładem może być choćby sprawa lokomotyw manewrowych, których produkcję zaniechano i ciągle nie wiadomo dlaczego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszSadura">Jest mnóstwo skarg na częste zmiany rozkładów jazdy. Po co je drukować, kiedy i tak nie są przestrzegane. W dalszym ciągu stan torów kolejowych, wiaduktów i przejazdów jest fatalny. Na to olbrzymi wpływ na szybkość jazdy pociągów, a w efekcie na jakość przewozów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszSadura">Odpowiedzialnością za opóźnienia obciążani są kolejarze oraz Ministerstwo Komunikacji. Kolej nie poradzi sobie z opóźnieniami, jeżeli nie zostanie jej udzielona pomoc.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#TadeuszSadura">Należy dążyć do poprawy kultury zachowania podróżnych. Postuluję ujawnienie w środkach masowego przekazu przypadków wandalizmu ze strony pasażerów. Trzeba pokazać jak wyglądają wagony, które wróciły z trasy: zniszczone siedzenia i wybite szyby. Należy pokazać pracę sprzątaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSłomiński">Już czwarty rok zastanawiamy się, ilu pasażerów przewieźliśmy. Chciałbym jednak zapytać, jakie korzyści resort ma z tych usług? Bo o ile mi wiadomo, im więcej pasażerów się wozi, tym większy jest deficyt, o tyle większe są zniszczenia. Sporo osób jeździ za dużo, bezcelowo, gdyż podróż tanio kosztuje. Resort musi wypracować metodę uniezależnienia się od dotacji. Jest to warunkiem prawidłowej działalności komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanSłomiński">Dlaczego w kasach nie ma tabliczek informujących o tym, kto ma pierwszeństwo zakupu biletu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ErykKlasek">Jakie będą dostawy taboru kolejowego z kraju i zagranicy do 1990 roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławDrewniowski">Od siedmiu lat obserwuję jako poseł problemy komunikacji. Mimo wielu narad, decyzji, nie widzę generalnej poprawy w tym zakresie. Wnioskuję, aby jeszcze podczas bieżącej kadencji Sejmu odbyła się sesja plenarna na temat transportu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławDrewniowski">Posłowie mają problemy ze zdobyciem miejsc w samolotach PLL „LOT”. Dotyczy to szczególnie okresu przed posiedzeniami Sejmu. W sprawie tej Kancelaria Sejmu powinna porozumieć się z LOT-em.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławDrewniowski">Proponuję, aby pociąg „Warna” zatrzymywał się w Jarosławiu, choćby na krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławaSudyka">Co roku tworzą się w sezonie letnim duże kolejki przed kasami. Trzeba się zastanowić nad wynikającymi stąd stratami społecznymi. Wnioskuję o pełniejsze wyposażenie kas w większych miejscowościach w drukarki. Skróci to czas oczekiwania przed okienkami.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZdzisławaSudyka">Braki, które odczuwa kolej, byłyby mniej dotkliwe dla pasażerów, gdyby była większa kultura ich obsługi. Kwestię tę należy uwzględnić w programie nauczania w szkołach kolejarskich. Chciałabym dowiedzieć się, czy w płacach zawarty jest system motywacji skłaniający do podnoszenia poziomu obsługi.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZdzisławaSudyka">Uważam, że zamierzenia elektryfikacyjne stanowią największe osiągnięcie resortu. W programie tym muszą być uwzględniane jednak też wszystkie aglomeracje, w rejonie których są znaczne dowozy koleją pracowników.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZdzisławaSudyka">Dyrektor naczelny PLL”LOT”Józef Kowalski: Lotnisko katowickie zostało zamknięte z uwagi na konieczność wyremontowania na nim dróg startowych. Rejsy zostaną wznowione późną jesienią br. lub wiosną przyszłego roku. Aby ułatwić komunikację z tym regionem, uruchomiono połączenia lotnicze z Częstochową, a także dodatkową komunikację autobusową PKS z Katowic do Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZdzisławaSudyka">Sprawa obsługi posłów została już częściowo załatwiona. W ciągu dwóch tygodni będzie ona uregulowana do końca.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#ZdzisławaSudyka">PLL „LOT” robi wszystko, aby podnieść poziom obsługi pasażerów, a także rentowność. Deficytowe są linie krajowe (w ub. r. dopłacono do nich ponad 200 mln zł, za to na wielu liniach międzynarodowych (zwłaszcza europejskich) rejestruje się duże zyski.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#ZdzisławaSudyka">Trzeba odnotować wyraźne zmniejszenie liczby skarg na poziom obsługi w ubiegłym roku. Pod względem punktualności i regularności jesteśmy w pierwszej dziesiątce na świecie. Natomiast jako dyrektor przedsiębiorstwa mam szereg zastrzeżeń co do kultury i sprawności obsługi. Na rzecz poprawy w tej dziedzinie zrobiono wiele posunięć. Przedsiębiorstwo musiało opuścić kilkadziesiąt osób.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#ZdzisławaSudyka">Dużo zastrzeżeń wzbudza poziom usług na lotnisku Okęcie. Za długo trwa odprawa. Warszawa jest najgorszym portem w Europie, panuje tu duża ciasnota. W miarę możliwości będziemy chcieli jednak przyśpieszyć czas odprawy. Za małe w stosunku do potrzeb są także np. porty w Krakowie i Gdańsku. Problem stanowi też brak magazynów dla frachtu. Część samolotów jest mocno przestarzała. Tymczasem LOT spodziewa się stopniowego wzrostu liczby pasażerów. W 1986 r. będzie ich przypuszczalnie więcej niż w szczytowym - 1979 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszGłowacki">Resort nadal będzie troszczył się o poziom usług. Pewna, lekka poprawa w tej dziedzinie już nastąpiła; dotyczy to np. punktualności. Świadectwem tego jest także wzrost liczby podziękowań za usługi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanuszGłowacki">Wszystko wskazuje, iż od przyszłego rozkładu jazdy PKP Warszawa uzyska połączenie przez CNK z Katowicami i Krakowem. Ostateczne decyzje zapadną w najbliższych dniach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanuszGłowacki">Szczególnie duży wandalizm występuje w rejonie Warszawy. Dlatego też wprowadza się tu tabor z twardymi siedzeniami nie dającymi się podpalić. Właśnie z tytułu podpaleń ponoszone są największe koszty.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanuszGłowacki">Resort komunikacji będzie czynić starania o polepszenie warunków podróżowania na trasie Żywiec-Katowice w niedziele i święta. Natomiast dodatkowe połączenie między Czeską Ostrawą a Katowicami uzależnione jest od stanowiska kolei czechosłowackich.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanuszGłowacki">Pociągi ekspresowe Chemik i Górnik nie zatrzymują się na dworcu Chorzów-Batory, gdyż przebiegi ekspresów są tak planowane, aby zatrzymywały się one możliwie najrzadziej. Kilkudziesięciosekundowy postój wydłuża czas jazdy o kilka minut.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanuszGłowacki">Zakupy lokomotyw spalinowych są niezbędne do obsługi pociągów na tych trasach, które nie są jeszcze zelektryfikowane.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanuszGłowacki">Obecnie dochody z tytułu obsługi pasażerów pokrywają 1/3 kosztów. Pozostałe pieniądze pochodzą z dotacji. Resort będzie dążył do obniżenia tej dotacji. W przyszłym roku powinna ona zmaleć.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanuszGłowacki">Resort czyni starania o mechanizację i automatyzację pracy w kasach biletowych. Prowadzone są na ten temat rozmowy z producentami potrzebnych urządzeń. Póki co, część z nich zostanie zakupiona za granicą.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanuszGłowacki">W systemie płac nie uwzględniono motywacji do uprzejmiejszej obsługi. Uprzejmość jest bowiem niewymierna. Natomiast karzemy za niewłaściwy stosunek do podróżnych.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JanuszGłowacki">Stopniowo będą elektryfikowane linie, na których wykonywane są dowozy do pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WładysławJonkisz">Wnioski wynikające z przebiegu posiedzenia zostaną zawarte w opinii, którą skierujemy do rządu. Poziomem obsługi podróżnych Komisja zajmowała się 2 lata temu. Od tamtego czasu pewna poprawa nastąpiła. Nadal będziemy śledzić działanie resortu w tej dziedzinie i formułować dalsze wnioski.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WładysławJonkisz">Z uwagi na znaczenie transportu w gospodarce narodowej będziemy czynić starania o poświęcenie tej tematyce plenarnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WładysławJonkisz">W kolejnym punkcie porządku obrad problemy kolejowej służby zdrowia omówił poseł Zbigniew Białecki (PZPR): Model organizacyjny kolejowej służby zdrowia dostosowany jest z jednej strony do modelu organizacyjnego kolei, z drugiej natomiast do struktur powszechnej służby zdrowia. Usługi świadczy m.in. 17 szpitali, 16 sanatoriów, 69 przychodni, 44 stacje pogotowia ratunkowego, 87 aptek. Jest to baza zbyt skromna w stosunku do potrzeb. Dzieje się tak, mimo traktowania przez resort komunikacji inwestycji kolejowej służby zdrowia na równi z inwestycjami eksploatacyjnymi. Specyfika kolei, duże rozproszenie miejsc pracy i zróżnicowana liczba pracowników sprawiają, że nie wszyscy pracownicy PKP mogą korzystać z przychodni zakładowych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#WładysławJonkisz">Warunki finansowe pracowników kolejowej służby zdrowia nie są korzystne. Nie istnieją bodźce do podejmowania pracy przez fachowy personel. Kolejowa służba zdrowia opłacana jest z budżetu centralnego ze środków znajdujących się w dyspozycji ministra zdrowia. W związku z tym należy postulować przekazanie do Ministerstwa Komunikacji całości środków budżetowych na kolejową służbę zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#WładysławJonkisz">Warunki pracy na kolei, wyczerpujący i trudny charakter pracy, stwarzają potrzebę działalności profilaktycznej. Sanatoria kolejowe są funkcjonalnie ściśle powiązane z lecznictwem zamkniętym i otwartym, co sprzyja dobremu ich wykorzystaniu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#WładysławJonkisz">Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w dużym stopniu zależy od stanu zdrowotnego pracowników. Dlatego tak ważne jest zapewnienie dostępności lecznictwa podstawowego i specjalistycznego, zwłaszcza w zakresie okulistyki, laryngologii i neurologii. W 17 szpitalach kolejowych na prawie 100 oddziałach, zgodnie z potrzebami, zdecydowaną przewagę mają oddziały internistyczne (32) i chirurgiczne (19).</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#WładysławJonkisz">Aktywny jest udział Polski w Międzynarodowej Unii zrzeszającej zarządy kolejowych służb zdrowia (UIMC). Członkami tego związku jest już 35 państw. W jego ramach podejmowane są prace naukowe, mające na celu doskonalenie kryteriów zdrowotnych przy naborze pracowników kolejowych, zapobieganie zagrożeniom środowiska pracy, a tym samym powstawaniu chorób zawodowych. Ścisła współpraca kolejowych służb zdrowia istnieje również w ramach Organizacji Współpracy Kolei powołanej przez państwa socjalistyczne.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#WładysławJonkisz">W konkluzji swego wystąpienia poseł Zbigniew Białecki stwierdził, że komisja nie znajduje żadnego uzasadnienia dla opracowania XIII zespołu do reformy gospodarczej, w którym przewiduje się likwidację kolejowej służby zdrowia. Nie może być również mowy o sukcesywnym odrywaniu poszczególnych struktur tej służby, co prowadziłoby w efekcie do zubożenia posiadanej bazy. Kolejowa służba zdrowia powinna być traktowana jako jedno z najbardziej istotnych kolejarskich świadczeń socjalnych, czego domagają się pracownicy kolei. Liczne są w tej sprawie interwencje do posłów a także do Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#WładysławJonkisz">Poseł Z. Białecki wysunął następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#WładysławJonkisz">- utrzymać kolejową służbę zdrowia w jej dotychczasowym kształcie;</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#WładysławJonkisz">- rozwijać w miarę możliwości działalność tej służby w oparciu o realne potrzeby; dotyczy to przede wszystkim rozwoju lecznictwa zakładowego;</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#WładysławJonkisz">- na poparcie zasługuje przedłożony program pracy kolejowej służby zdrowia;</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#WładysławJonkisz">- należy uprościć zasady finansowania;</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#WładysławJonkisz">- rozwijać współpracę z powszechną służbą zdrowia;</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#WładysławJonkisz">- uwzględnić potrzeby kolejowej służby zdrowia przy rozdziale środków NFOZ na zakup aparatury medycznej;</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#WładysławJonkisz">- zabezpieczyć mieszkania dla pracowników kolejowej służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#WładysławJonkisz">Wyniki wizytacji przeprowadzonej przez zespół poselski we Wschodnim Okręgu Kolei Państwowych przedstawiła poseł Hanna Buśko (SD): Zespół odwiedził specjalistyczną przychodnię lekarską w Chełmie; obwodową przychodnię lekarską w Lublinie, Okręgowy Szpital Kolejowy w Lublinie, zakładową przychodnię lekarską przy lokomotywowni w Lublinie, okręgowy inspektorat sanitarny w Lublinie oraz kolejowy szpital uzdrowiskowy w Nałęczowie.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#WładysławJonkisz">Na wizytowanym terenie występuje deficyt kadr medycznych. Ma to swoje odbicie i w stanie zatrudnienia w placówkach kolejowej służby zdrowia. Np. w Chełmie mimo zapewnienia mieszkań brak lekarzy chętnych do podjęcia pracy.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#WładysławJonkisz">Po omówieniu działalności wizytowanych placówek poseł Hanna Buśko stwierdziła, że dokonane obserwacje pozwalają na wyciągnięcie podstawowego wniosku: kolejowa służby zdrowia w pełni i od dawna realizuje taki model funkcjonowania opieki zdrowotnej, jaki XIII zespół ds. reformy gospodarczej zalecił w swym opracowaniu do wprowadzenia w powszechnej służbie zdrowia. Model polegający na doskonaleniu kontaktu lekarza z pacjentem, kontaktu stałego, wzbudzającego zaufanie, zapewniającego ciągłość opieki. W kolejowej służbie zdrowia model ten się sprawdził. Dlatego też zespół poselski podziela niepokój kolejarzy wywołany zamiarem włączenia kolejowej służby zdrowia do lecznictwa powszechnego. Dlaczego zmieniać to, co jest dobre, sprawdzone i działa prawidłowo? Kontakt lekarza kolejowego z pracownikiem zaczyna się od pierwszego badania i trwa bez przerwy. Opieką objęte są również rodziny pracowników, co pozwala kolejowej służbie zdrowia na poznanie środowiska domowego.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#WładysławJonkisz">Wizytacja potwierdziła, iż funkcjonowanie wizytowanych zakładów leczniczych kolejowej służby zdrowia nie budziło zastrzeżeń w ocenie posłów i indagowanych pacjentów, było zadowalające. Natomiast uwagi krytyczne odnoszą się do bazy leczniczej.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#WładysławJonkisz">Większość przychodni mieści się w starych budynkach wymagających remontów i modernizacji. To spostrzeżenie kierujemy do resortu komunikacji, który obiektywnie rzecz biorąc, dzięki swoim służbom utrzymania, jak dotychczas wykazuje dużo troski o stan bazy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanBieda">Realizując zlecenie komisji Zespół Transportu i Łączności Najwyższej Izby Kontroli w II kw. 1983 r. przeprowadził kontrolę działalności kolejowej służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanBieda">Z ustaleń kontroli wynika, że kolejowa służba zdrowia ma na terenie kontrolowanych jednostek nierównomiernie rozmieszczoną kadrę lekarską. Ilość podopiecznych przypadających na 1 lekarza rejonowego kształtuje się od ok. 500 na terenie dużych miast (Warszawa, Gdańsk, Kraków) do niespełna 8000 w takich rejonach, jak siedleckie, białostockie, nowosądeckie. Brak lekarzy powoduje ograniczenie świadczenia usług oraz unieruchomienie niektórych przychodni.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanBieda">Podobnie kształtuje się sytuacja z kadrą pielęgniarską i personelu pomocniczego. Trudności w zatrudnieniu kadry lekarskiej spowodowane są głównie brakiem mieszkań w miejscowościach oferujących pracę, a także warunkami płacy w tej służbie. Braki kadry pielęgniarskiej pogłębia duża ilość przypadków korzystania z urlopów wychowawczych. W zaistniałej sytuacji zatrudnia się stosunkowo dużo lekarzy w niepełnym wymiarze godzin. Jest to przyczyną naruszania dyscypliny pracy. Stwierdzono przypadki świadczenia usług w jednej przychodni, w ramach godzin pracy danego lekarza w innej przychodni. Częstym zjawiskiem było umowne rozpoczynanie pracy w tej samej godzinie, o której kończono pracę w innym miejscu zatrudnienia, bez względu na odległość dzielącą siedziby jednostek służby zdrowia. Niektórzy lekarze nie mieli formalnej zgody na dodatkowe zatrudnienie, bądź świadczyli pracę w ilości godzin niezgodnej z ustalonym wcześniej zezwoleniem.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanBieda">Nie wszystkie stanowiska kierownicze były obsadzone. Wystąpiło to w OLK nr 1 w Warszawie, OLK Olsztyn, OLK Rzeszów. Braki w obsadach stanowisk kierowniczych i naruszanie dyscypliny pracy, miały istotny wpływ na jakość świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanBieda">Większość przychodni i aptek zlokalizowana jest w budynkach kolejowych, położonych w pobliżu lub w miejscach zatrudnienia pracowników. Ułatwia to szybkie dotarcie do lekarza i natychmiastowe uzyskanie porady oraz realizację wydawanych recept. Ta korzystna, z punktu widzenia podopiecznych, sytuacja lokalizacyjna jednostek służby zdrowia w stosunku do miejsc pracy, sprawia jednak niejednokrotnie duże trudności w wykonywaniu obowiązków przez służbę medyczną.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JanBieda">Stan techniczny szeregu budynków i pomieszczeń jest niedostateczny. Stwierdzono m.in., że wiele przychodni i aptek mieści się w starych budynkach, wymagających natychmiastowego remontu. Nie likwiduje się niewielkich usterek, co pogarsza stan lokali. Część kontrolowanych jednostek kolejowej służby zdrowia zajmuje pomieszczenia małe i nadmiernie zagęszczone.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#JanBieda">Szczególnie niezadowalający jest stan techniczny obiektów, w których zlokalizowane są składnice sanitarne w Warszawie i Wrocławiu. Zagrzybione i zawilgocone wodą pomieszczenia magazynowe składnic kwalifikują je do zamknięcia.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#JanBieda">W toku kontroli stwierdzono, że część drobnego sprzętu medycznego jest niewykorzystana. Jest też dużo uszkodzonej aparatury medycznej, głównie aparatów rtg; naprawa, z braku części zamiennych, trwa kilka miesięcy. Zbyt mały przydział aparatów rtg uniemożliwia zastąpienie zużytych aparatów - nowymi. W 1982 r. kolejowa służba zdrowia na zamówione 25 sztuk otrzymała 9 aparatów rtg.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#JanBieda">Kontrola gospodarki lekami ustaliła nieznaczne straty leków spowodowane złymi warunkami ich przechowywania, bądź przeterminowaniem. Takie przypadki stwierdzono w aptekach we Wrocławiu, Gdańsku, Olsztynie, Rzeszowie.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#JanBieda">Pracownicy, którzy narażeni są na choroby zawodowe, mają zapewnione świadczenia profilaktyczno-lecznicze w przychodniach zakładowych. Lekarze zakładowi zobowiązani są do systematycznej kontroli środowiska pracy w zakresie występujących zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników kolejowych. Ustalono w toku kontroli, że lekarze zakładowi w niedostatecznym zakresie wywiązują się z przeprowadzania kontroli stanowisk pracy. Również poradnie medycyny pracy zbyt mało czasu poświęcają na bezpośrednią wizytację kolejowych zakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#JanBieda">Część stwierdzanych nieprawidłowości usunięto jeszcze w czasie trwania kontroli. Ważniejsze ustalenia kontroli omówione zostały na naradach pokontrolnych. W wystąpieniach skierowanych do jednostek kontrolowanych zalecono usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławSzamborski">Doceniamy działalność kolejowej służby zdrowia. Dlatego w komunikacie zaznaczyliśmy, że nie likwidujemy jej i nie będziemy jej likwidować. Problem ten powstał w związku z wnioskiem sformułowanym przez XIII zespół ds. reformy gospodarczej. Przygotowywanych jest kilka aktów prawnych w sprawie służby zdrowia. Zainteresowani będą mogli uczestniczyć w dyskusjach na ten temat. Intencją resortu nie jest również integracja sanatoriów. Konieczna jest natomiast koordynacja w tej dziedzinie, a szczególnie w zakresie wyposażenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszKoszarowski">Prof. Łukaszewicz nie podtrzymywał swojego wniosku. Wniosek taki byłby zresztą sprzeczny z całym projektem Ministerstwa Zdrowia. Resort zdrowia nie może wszystkim zapewnić pełnej ochrony zdrowia, toteż ceni tak dobrego sojusznika, jakim jest kolejowa służba zdrowia. Nie jestem jednak upoważniony do stwierdzenia, że prof. Łukaszewicz wycofał wniosek. W każdym razie nie znalazł on argumentów dla jego podtrzymania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszKoszarowski">Bardziej trzeba dbać o właściwy stan sanitarny na kolei.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanKazimierczak">W koreferacie postulowano, aby kolejowa służba zdrowia znalazła się w budżecie Ministerstwa Komunikacji. Tymczasem jest ona już w nim umieszczona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WładysławJonkisz">Być może sprawa ta została źle sformułowana w koreferacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewBiałecki">Kolejowa służba zdrowia w praktyce jest finansowana przez Ministerstwo Zdrowia. Ono decyduje o jej budżecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntŁapiński">Wiceminister Z. Szamborski stwierdził, że resort nie planował i nie planuje likwidacji kolejowej służby zdrowia. Tymczasem projekt zlikwidowania jej powstał w resorcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławSzamborski">Sprawa polega na nieporozumieniu. Wniosek ten został opracowany przez XIII zespół, w resorcie zdrowia tylko go odbito.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WładysławJonkisz">Nie ma co dalej śledzić tej sprawy. Mamy jasne stanowisko w tej kwestii. Nie będzie likwidacji kolejowej służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariannaKwiatkowska">Kolejowa służba zdrowia sprawuje opiekę profilaktyczno-leczniczą nad ok. 2,5 mln. podopiecznymi, w tym nad około 0,5 mln pracowników PKP. Zadanie swoje wykonuje ona przy pomocy prawie 20-tysięcznego personelu służby zdrowia. Służba ta jest oceniana dobrze przez kolejarzy. Nie może być ona traktowana jako zamknięty system leczniczy wyobcowany z polityki zdrowotnej państwa. Przesłanki organizacyjno-ekonomiczne narzucają konieczność ścisłej współpracy z powszechną służbą zdrowia, zwłaszcza tam, gdzie nie ma możliwości zorganizowania pełnoprofilowych jednostek kolejowej służby zdrowia. Proporcjonalnie do swoich możliwości, kolejowa służba zdrowia świadczy usługi również dla ludności spoza resortu. Przykładem mogą być: Gdańsk, Lublin, gdzie szpitale kolejowe są włączone do dyżurów, gdzie na oddziałach przebywa stale szereg osób spoza kolei. Aby współpraca wszędzie układała się prawidłowo, muszą być aktualne i jednoznacznie określone przepisy. Należy formalnie uregulować sprawy dostępności do świadczeń powszechnej służby zdrowia na tych terenach, gdzie liczba placówek resortowych jest ograniczona. Obecnie problem ten jest regulowany w sposób zróżnicowany na zasadzie dobrowolnych porozumień między obwodami lecznictwa kolejowego, a dyrekcjami ZOZ-ów. Dlatego proponuję, aby zostało zawarte porozumienie o współpracy obejmujące całokształt tych zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MariannaKwiatkowska">Fundusz płac i etaty dla kolejowej służby zdrowia na szczeblu centralnym pozostają w gestii Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, które w ogólnej puli wydziela środki dla służby zdrowia PKP. Stan ten rodzi określone komplikacje, np. obciążenie funduszu ministra zdrowia obligatoryjnymi świadczeniami branżowymi wliczonymi w ogólną pulę. Powoduje to również stałe tendencje do zaniżania płacy nominalnej pracowników kolejowej służby zdrowia, stając się przyczyną odpływu kadr i trudności z naborem nowych pracowników. Świadczenia branżowe (mundury, węgiel, etc.) w opinii załóg i w obecnej sytuacji ekonomicznej, nie równoważą dostatecznie różnic w uposażeniu, tym bardziej że w innych gałęziach gospodarki skutki finansowe świadczeń branżowych nie obciążają podstawowego funduszu płac. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby przyjęcie całokształtu finansowania kolejowej służby zdrowia przez resort komunikacji. Wprowadzenie proponowanych zmian stworzyłoby możliwość prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej, a przez to zwiększenie dostępności usług i odciążenie powszechnej służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MariannaKwiatkowska">System płac w kolejowej służbie zdrowia, analogicznie jak w powszechnej służbie zdrowia, również budzi odczucia negatywne. Generalnie preferuje on lecznictwo otwarte podstawowe na niekorzyść zamkniętego i specjalistycznego. Obecny system płac w perspektywie ograniczy dopływ najbardziej wartościowych sił fachowych. W naszym systemie lecznictwo szpitalne przez długie jeszcze lata będzie musiało pełnić rolę bazy szkoleniowej, diagnostycznej oraz terapeutycznej w najtrudniejszych przypadkach. Te najtrudniejsze przypadki muszą być załatwiane przez personel o najwyższych kwalifikacjach, odpowiednio też opłacony. Poziom płac nominalnych w kolejowej służbie zdrowia przeciętnie kształtuje się nieco niżej niż w analogicznych grupach zatrudnienia w lecznictwie powszechnym.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MariannaKwiatkowska">Słuszny jest postulat weryfikacji tzw. terenów deficytowych oraz uznanie prawa do ustalania tych terenów przez CZ MK na podstawie wniosków poszczególnych DOKP.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MariannaKwiatkowska">Konieczne jest uruchomienie rezerw wynikających z właściwego wykorzystywania czasu pracy i rozmieszczenia kadr. Wzrost zdolności usługowych można uzyskać poprzez systematyczne ograniczanie dokumentacji i sprawozdawczości do niezbędnego minimum, z jednoczesnym położeniem nacisku na jej jakość i wiarygodność. Konieczne jest konsekwentne odciążenie personelu fachowego od sprawozdawczości. Potrzebne byłoby stopniowe zatrudnianie sekretarek i statystyków medycznych wyszkolonych w zakresie prowadzenia prac dokumentacyjno-statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MariannaKwiatkowska">Wobec zagrażającego w najbliższym czasie deficytu średniej kadry medycznej niezbędne jest stworzenie dla tej grupy preferencji w uzyskiwaniu mieszkań. System przejściowych hoteli pielęgniarskich nie jest odpowiednim rozwiązaniem na dalszą metę. W drodze porozumień międzyresortowych należy zapewnić stały dopływ kadry pielęgniarskiej, odpowiednio do potrzeb. W tym celu trzeba też rozbudować szkoły pielęgniarskie kolejowej służby zdrowia na wzór szkoły poznańskiej. W powszechnej służbie zdrowia wprowadza się zasadę zatrudniania pielęgniarek w oparciu o skierowania do pracy wydawane przez pielęgniarkę wojewódzką. W najbliższej przyszłości może to poważnie utrudniać nabór tej grupy pracowników dla kolejowej służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EdwardHarasim">Po pierwsze - nie ma podstaw do przejmowania przez resort zdrowia kolejowej służby zdrowia. Po drugie - należy rozważyć możliwości bardziej racjonalnego wykorzystania urządzeń technicznych będących w posiadaniu służby zdrowia. Po trzecie - trzeba m.in. poprawić warunki mieszkaniowe pracowników kolejowej służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaMisiewicz">Służymy pomocą również pacjentom spoza kolei. Łóżka nie mogą być wykorzystane w 100%, gdyż musi istnieć rezerwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszGłowacki">Kolejowa służba zdrowia funkcjonuje w ramach przedsiębiorstwa PKP. Będziemy dążyć do zwiększania jej samodzielności, jako że szereg jej świadczeń jest specyficzny dla kolei. Problemy finansowe polegają na tym, że kolejowa służba zdrowia opłacana jest z budżetu ustalanego przez resort zdrowia, a pozostałe służby kolejarskie w ramach budżetu resortu komunikacji. Ministerstwo Komunikacji dąży do tego, aby wszystkie decyzje finansowe odnoszące się do kolejarskiej służby zdrowia były podejmowane w ramach tego resortu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanuszGłowacki">Inspekcja działająca w kolejowej służbie zdrowia zbyt mało karze za niewłaściwy stan sanitarny np. kolejowych placówek gastronomicznych. Sprawy te będą w centrum uwagi resortu. Wysoka jest dyscyplina pracy w kolejowej służbie zdrowia. Dużym problemem są nie najlepsze płace kolejarzy.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JanuszGłowacki">Naczelny lekarz PKP Eleonora Gajek: Prawdą jest, że dokumentacji jest nadmiar. Sprawy te będą rozwiązywane. Resort komunikacji musi dostać delegację upoważniającą go do określania terenów deficytowych dla kolejarskiej służby zdrowia. Istnieje tylko jedna szkoła pielęgniarska, przy czym bardzo mało jej absolwentek podejmuje pracę w PKP. Należy w sposób prawidłowy rozwiązać sprawy uposażeń i świadczeń pracowników kolejowej służby zdrowia. Chodzi o to, aby nie tracić ludzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WładysławJonkisz">Komisja w swojej opinii da wyraz swojej satysfakcji, że nie istnieje zamiar likwidacji kolejowej służby zdrowia. Dobrze się stało, że temat ten wynikł, gdyż lepiej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia kolejowej służby zdrowia dla ochrony zdrowia kolejarzy. Należy wyrazić uznanie personelowi tej służby. Tym niemniej praca kolejowej służby zdrowia musi być doskonalona. Chodzi m.in. o wyeliminowanie biurokracji.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WładysławJonkisz">Komisja postanowiła, że projekt opinii opracuje zespół poselski pod przewodnictwem posła Zbigniewa Białeckiego (PZPR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>