text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 26 stycznia 1982 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Gębali (PZPR), rozpatrzyła węzłowe zadania resortu w aktualnych warunkach.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli minister handlu zagranicznego Tadeusz Nestorowicz, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Informację przedstawił minister handlu zagranicznego Tadeusz Nestorowicz.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszNestorowicz">Teoretycznie plan na rok bieżący był budowany pod kątem jego zbilansowania. Nastąpiły jednak zmiany w uwarunkowaniach zewnętrznych i wewnętrznych. Plan zakładał refinansowanie naszego zadłużenia z tytułu kredytów gwarantowanych i niegwarantowanych przez rządy odpowiednich krajów na kwotę 3 mld dolarów oraz uzyskanie kredytów z tytułu przystąpienia do Międzynarodowego Funduszu Walutowego - w granicach 1 mld dolarów. Przy tych założeniach przyjmowano plan jako zbilansowany.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszNestorowicz">Jeszcze przed 13 grudnia dała się zaobserwować w krajach Europy Zachodniej pewna wstrzemięźliwość w udzielaniu Polsce kredytów transakcyjnych, służących do kontraktowania zakupy określonych dóbr. Na przykład we Francji stawiano warunek, że kredyt może być udzielony tylko jeżeli służyć będzie do produkcji na cele rynkowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszNestorowicz">Po 13 grudnia kraje zachodnie praktycznie zablokowały nie tylko rozmowy, ale nawet parafowanie kredytów transakcyjnych dla celów innych, niż zakup żywności. Dotyczyło to np. finansowania dostaw kooperacyjnych „Fiata” do produkcji „malucha”, dostaw na budowę „Włocławka” z Francji, dostaw z firmy Massey - Fergusson - dla „Ursusa”. Ponadto zawieszono rozmowy na temat refinansowania naszych zobowiązań przypadających na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszNestorowicz">W takich warunkach postanowiliśmy wypracować odmienny plan na I kwartał. Przyświeca mu zasada, że całość wpływów z eksportu do krajów II obszaru płatniczego przeznaczona będzie na finansowanie importu. Zakładamy, że w I kwartale br. eksport do tych krajów powinien osiągnąć 4,4, mld zł dew. Z tej kwoty 3, 5 mld zł dew. przeznaczone będzie na finansowanie importu za gotówkę.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszNestorowicz">Przewidujemy kredytowe dostawy zbóż, a w szczególności import pszenicy z Kanady, Austrii i RFN, być może także z Wielkiej Brytanii i Francji. Odpowiednie linie kredytowe były uruchomione w poprzednim okresie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszNestorowicz">Deklarowaliśmy niejednokrotnie, mówił o tym również prezes Rady Ministrów we wczorajszym expose, że gotowi jesteśmy do rozmów. M.in. nasza delegacja była przygotowana do wyjazdu na posiedzenie „czternastki” w Paryżu, ale nie mogła wyjechać, gdyż nie udzielono jej wiz. Nasi partnerzy postanowili rozmawiać o nas bez nas.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszNestorowicz">Nie ogłosiliśmy i nie ogłosimy niewypłacalności. Zachód również nie ogłasza moratorium; można powiedzieć, że na odcinku ruchów kredytowych mamy sytuację patową.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszNestorowicz">Staramy się maksymalnie zwiększać eksport, żeby uzyskać wpływy na import towarów zaopatrzeniowych. Plan na I kwartał jest napięty, ale w dużej części w pełni realny. Można go tak oceniać zwłaszcza gdy uwzględnimy sytuację w eksporcie węgla. Plan na I kwartał przewiduje bowiem eksport 5 mln ton, podczas gdy przed rokiem wyeksportowaliśmy 1, 8 mln ton. Przyrost eksportu surowców świadczy o postępach na drodze stabilizowania naszej gospodarki, a to jest mile widziane przez zachodnie koła finansowe. W ogóle - finansjera Europy Zachodniej jest w dużym stopniu inaczej ustawiona do spraw stabilizacji gospodarki polskiej niż rządy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszNestorowicz">Powrót Polski na opuszczone przed rokiem rynki węglowe wymaga jednak określonych prac. Na przykład rynek duński opanowany został pod naszą nieobecność przez USA i Wielką Brytanię. To samo dotyczy Francji i Włoch.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszNestorowicz">Odbudowa naszych możliwości eksportowych jest jednym z najlepszych prognostyków dla kształtowania się sytuacji w handlu zagranicznym. Staramy się przy tym tak ukierunkować przydziały gotówki, żeby umożliwić wzrost eksportu artykułów przetwarzanych z zastosowaniem komponentów zachodnich.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszNestorowicz">Jeżeli chodzi o stosunki z krajami socjalistycznymi, to nie mamy jeszcze protokołów handlowych na rok bieżący z NRD, Węgrami i Bułgarią. Prowadzimy rozmowy poprzedzone listem Premiera do rządów tych krajów w sprawię zmniejszenia naszych zobowiązań w I półroczu i przesunięcia ich na II półrocze br. Można oczekiwać, że w ciągu kilkunastu dni uda się zakończyć prace nad pozostałymi protokółami handlowymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszNestorowicz">Przechodzę do prac nad wcielaniem w życie reformy gospodarczej. Projekt ustawy o koncesjonowaniu jest od pewnego czasu przedmiotem prac sejmowych. Na podstawie uchwały Rady Ministrów o zasadach działania w 1982 r. przystąpiliśmy już do nadawania uprawnień. Nowych wniosków jest znacznie mniej niż w r. ub. Pierwszą koncesję otrzymał CZSS „Społem” na samodzielne transakcje wymienne z krajami II obszaru płatniczego. Spółdzielczość ogrodnicza domaga się utworzenia własnego przedsiębiorstwa handlu zagranicznego. Są też wnioski z paru większych zakładów produkcyjnych. Wkrótce przyznane będą pierwsze koncesje dla wybranych zakładów rzemieślniczych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszNestorowicz">Napływa dużo wniosków z zakładów produkcyjnych występujących o odpisy dewizowe. To pociągnięcie bardzo „trafia”. Jak wiadomo, przewiduje się możliwość przyznawania prawa do odpisów w wysokości do 50% wpływów. Powołane zostały zespoły do weryfikacji wniosków. Prace te zakończymy w I kwartale br. Ażeby tymczasem stworzyć odpowiednie możliwości finansowe, upoważniliśmy przedsiębiorstwa do potrącania 15% wpływów z eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszNestorowicz">Drugim elementem motywacyjnym jest poziom kursów. Przyjęto ostatecznie kurs 80 zł za 1 dolara i 68 zł za 1 rubla. Odpowiedni system decyzyjny, upoważnia przedsiębiorstwa w I kwartale do podwyższania tego kursu. Spodziewamy się, że po zakończeniu I kwartału uzyskamy obraz tego, jak nowe ceny zadziałały na odcinku eksportu i które dziedziny eksportu wymagają dopłat, a które finansują się same. Będzie zatem można zorientować się - co jest opłacalne. Innego wyjścia nie było. Chodzi obecnie o praktyczne sprawdzenie wyliczeń dotyczących kursów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszNestorowicz">Opracowano tryb wydawania zezwoleń przywozowych, regulujących wielkość obrotów towarowych oraz system dopłat, obciążeń i rozliczeń.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszNestorowicz">Mając już zarysowane nowe czynności MHZ na tle reformy gospodarczej, podjęto prace nad przemodelowaniem organizacyjnym, by dostosować organizację resortu do założeń reformy. Prace te powinniśmy zakończyć do 31 marca br.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszNestorowicz">W latach 1980 r. zmniejszono obsadę biur radców handlowych i delegatur przedsiębiorstw handlowych o 24,3% . Wspólnie z MSZ prowadzimy badania, mające na celu uzyskania dalszych oszczędności. Należy jednocześnie mleć na uwadze, że poziom naszego eksportu do krajów kapitalistycznych (ok. 20 mld zł dew.) jest zdecydowanie zbyt niski - przy tym poziomie kraj nasz żyć nie może. Musimy więc stwarzać warunki do jak najszybszego podniesienia poziomu eksportu. Nie oznacza to, by w obsadzie placówek zagranicznych należało tolerować sytuacje absurdalne, wynikające z ambicji tych czy innych przedsiębiorstw. Chodzi o działanie w myśl zasad zdrowego rozsądku i w dążeniu do dalszych oszczędności. Należy spodziewać się, że prace te zakończymy w ciągu miesiąca.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszNestorowicz">Wprowadzenie stanu wojennego wywołało w resorcie pewne problemy, zwłaszcza związane z brakiem łączności. Zorganizowaliśmy jednak stacje teleksowe i obecnie wszystkie ważniejsze węzły w Warszawie i w kraju dysponują takimi stacjami, umożliwiającymi również łączność z zagranicą. Prowadzimy przegląd kadr w resorcie i przedsiębiorstwach handlu zagranicznego; mówił o tych sprawach wczoraj Premier.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszNestorowicz">Minister T. Nestorowicz nawiązał dalej do wypowiedzi zastępcy pełnomocnika rządu ds. reformy gospodarczej prof. Z. Sadowskiego, że model proeksportowy powinien być silny, nawet kosztem rynku. W każdym razie - oświadczył mln. T. Nestorowicz na drodze działań proeksportowych powinniśmy osiągnąć określone efekty. Mamy tymczasem dotkliwe dla nas przesunięcia w dostawach, np. z Francji i innych krajów. Ważny jest teraz każdy transport, każdy nadchodzący statek. Chodzi zwłaszcza o zapewnienie ciągłości zaopatrzenia w chleb i mąkę.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszNestorowicz">Wszystkie paszporty pracowników resortu są odnawiane. Dotyczy to również osób, które pracowały na polskich budowach za granicą i ostatnio zwróciły do kraju. Stwarza się warunki błyskawicznego ich powrotu na budowy tak, by przerwa na pobyt w kraju nie pociągała za sobą skutków negatywnych dla eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#TadeuszNestorowicz">Na ukończeniu jest porządkowanie eksportu budownictwa, którego efekty były wielokrotnie dyskutowane oraz negatywnie ocenione przez NIK. Łącznie z resortami finansów i budownictwa opracowano formułę, w myśl której każdy kontrakt eksportowy w budownictwie rozliczany będzie na oddzielnym koncie w banku. Pozwoli to orientować się, które kontrakty przynoszą zysk, a które straty.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#TadeuszNestorowicz">Na okres stanu wojennego Komitet Gospodarczy Rady Ministrów podporządkował resortowi wszystkie przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, nadając mu uprawnienia organu założycielskiego. Bardzo ułatwiło to operatywne kierowanie przedsiębiorstwami. W początkowej fazie co drugi dzień odbywały się spotkania z dyrektorami przedsiębiorstw - podejmowano doraźne decyzje, omawiano nastroje w przedsiębiorstwach. Specjalna informacja celna pozwala szybko orientować się, jakie transporty nadchodzą do kraju.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#TadeuszNestorowicz">W najbliższym okresie planuje się posiedzenia kolegium MHZ w większych zakładach produkcyjnych pracujących dla eksportu, a to w celu skonfrontowania założeń reformy z problemami zakładów oraz ewentualnego udzielania im pomocy w „pozabiurokratycznym” trybie przydzielania środków. Z pierwszą taką sugestią zwróciliśmy się do wojewody gdańskiego, żeby posiedzenie kolegium MHZ odbyło się w stoczni im. Lenina.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#TadeuszNestorowicz">Pragnę także poinformować, że staramy się wrócić do zasady, by raz na tydzień czy 10 dni w specjalnych programach telewizyjnych omawiane były problemy handlu zagranicznego z udziałem przedstawicieli załóg i naukowców.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławZiętek">Czy eksport 5 mln ton węgla w I kwartale dotyczy obu obszarów?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszNestorowicz">Tak, z tej sumy 3, 5–3,9 mln ton zostanie skierowane do II obszaru płatniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszStadnlczeńko">Niskie temperatury powodują zamrażanie węgla w wagonach, w związku z czym trudno je w portach rozładowywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławZiętek">Czy mamy prawo wolnego za i rozładunku towarów w portach zagranicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefGórniak">Nie wszystkie przedsiębiorstwa wywiązały się z podpisanych umów z krajami obu obszarów płatniczych. Umowy te dziś muszą być realizowane. Odbywa się to w sytuacji, gdy zaczęły obowiązywać nowe ceny. Jak sprawa ta będzie rozwiązana?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefGórniak">Czy przewidywane są jakieś zmiany w odniesieniu do naszych składów konsygnacyjnych w krajach socjalistycznych i kapitalistycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JadwigaŁokkaj">Handel ma to do siebie, że nie znosi próżni. Więzi pomiędzy handlowcami mają tu kolosalne znaczenie. Zaprezentowane stanowisko resortu budzi zaufanie i napawa nadzieją, że nowowprowadzane rozwiązania systemowe pozwolą nam wydźwignąć się z kryzysu, że staniemy się partnerem słownym, pewnym a przez to poważnym i że tak będziemy traktowani przez naszych zagranicznych partnerów. Mówiąc o eksporcie uwzględniamy przede wszystkim eksport prowadzony przez.wielkie przedsiębiorstwa i centrale handlu zagranicznego. Jednocześnie traci się z pola widzenia eksport prowadzony przez małe przedsiębiorstwa, które niejednokrotnie uzyskiwały ciekawe kontrakty i w minimalnym stopniu obciążały nasz rynek wewnętrzny. W obecnej sytuacji gospodarczej Polski każde dewizy są dla nas istotne. Pamiętajmy że zanim słoń się obróci, mucha zdoła go oblecieć 10 razy. I tak działały właśnie małe przedsiębiorstwa. Należy im pomóc. Często przecierają one drogę i tworzą odpowiedni klimat dla zawierania poważnych kontraktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZygmuntJędrzejewski">Czy w handlu zagranicznym dokonuje się przeliczenia kosztu produkcji np. samochodu osobowego czy tony węgla w stosunku do zysku, jaki osiągamy z jego sprzedaży?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WalentyKołodziejczyk">Jak w br. resort widzi sprawę eksportu usług oraz siły roboczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaDukielska">Przed 13 grudnia miałam spotkanie w fabryce wyrobów cukierniczych im. 22 Lipca w Warszawie. W toku dyskusji wskazywano, iż na ograniczenie produkcji tak na rynek wewnętrzny, jak i na eksport poważny wpływ ma brak środków na import ziarna kakaowego z Brazylii. Czy w tej mierze zapadły już odpowiednie decyzje?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławGębala">Jak przedstawia się wsparcie dewizowe eksportu, który jest następnie zbywany na kredyt. Czy ta sprawa została rozwiązana systemowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszNestorowicz">W USA tylko jeden związek zawodowy ogłosił bojkot polskiej bandery. Nie wszyscy podporządkowali się temu, jako że nie wszyscy należą do tego związku. Np. jeden z portów na południu USA przyjmuje polskie towary. Aby dostać się na rynek amerykański zdecydowaliśmy się przesyłać nasze towary poprzez porty Kanady a dalej koleją, co oczywiście nieco drożej kosztuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MieczysławZiętek">Jeżeli ogłoszono bojkot polskiej bandery, to może skutecznym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie dla przewozu polskich towarów statków tzw. tanich bander.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszNestorowicz">Zawsze bardziej opłacalny będzie przewóz towarów rodzimymi statkami. Koszty frachtu są bowiem wysokie. Nie wykluczone, że spotkamy się w przyszłości z dalszymi pociągnięciami restrykcyjnymi wobec Polski. Na razie nie odnotowujemy tego typu kroków, bez wątpienia nie jest to embargo. Na razie zamrożono jedynie rozmowy na temat kredytów a także sfinansowanie przez EWG w 15% eksportu żywności do Polski.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszNestorowicz">Z uwagi na to, że węgiel zamarzał w wagonach, podjęto decyzję, iż wagony wraz z ich ładunkiem będą skraplane specjalnym środkiem przeciwzamrożeniowym. Obecnie mamy w portach około tysiąc wagonów z zamrożonym węglem i nie można ich rozładować, bowiem urządzeniami rozmrażającymi dysponują jedynie porty: Północny i w Świnoujściu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszNestorowicz">Wykonanie zadań eksportu z tzw. poślizgu rozbija się na dwa tematy - kraje socjalistyczne i kapitalistyczne. W pierwszym przypadku w trakcie negocjacji będziemy się starali przekonać naszych partnerów, by nasz zaległy eksport surowcowy został przez nich anulowany. Na ogół spotykamy się tu ze zrozumieniem. Natomiast różnie jest w odniesieniu do krajów kapitalistycznych. W niektórych przypadkach będziemy powoływać się na pojęcie siły wyższej (stan wojenny).</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszNestorowicz">Rozliczenia na terenie kraju to rzecz umowna pomiędzy producentem a eksporterem.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszNestorowicz">Spółki, a także składy konsygnacyjne, znajdują się obecnie w trudnej sytuacji. Często po prostu z braku towarów nie mają z czego żyć. Obserwujemy tendencję, iż wiele z nich, aby przetrwać łączy się.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#TadeuszNestorowicz">Poseł J. Łokkaj ma rację, zwracając uwagę na konieczność utrzymania ciągłości naszej wymiany z zagranicą. Przed 13 grudnia zwracali na to uwagę prawie wszyscy zagraniczni handlowcy przyjeżdżający do Polski. Wiążemy bardzo duże nadzieje z uchwałą nr 112. W myśl jej rozwiązań, 20% wpływów dewizowych zostaje od razu na koncie przedsiębiorstwa, a 30% przedsiębiorstwo uzyskuje od przyrostu eksportu. Niedługo resort wyda pierwsze koncesje przedsiębiorstwom na prowadzenie wymiany z zagranicą. Będzie ich ok. 10.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#TadeuszNestorowicz">Produkcja - zysk, to zagadnienie skomplikowane. Przyjęliśmy, że obecnie 1 dolar kosztuje 80 zł. Oznacza to, że jeśli koszt pozyskania 1 dolara wynosi 80 zł, stanowi to eksport opłacalny. Tolerowana jest sytuacja, gdy dolar kosztuje do 120 zł, ale gdy w eksporcie okazuje się, że koszt 1 dolara wynosi 300 zł - a są takie przypadki - to rodzą się już wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#TadeuszNestorowicz">Eksport usług i siły roboczej koncentrujemy w zasadzie w trzech krajach: Libii, Iraku i Iranie. Pracuje tam około 20 tysięcy ludzi. Kraje socjalistyczne różnie odnoszą się do naszych ofert w tej dziedzinie. Niektóre z nich wprowadzają już dziś znaczne ograniczenia inwestycyjne, jak np. NRD. Resort zmierza do nadania koncesji na świadczenie usług licznym biurom projektów, które obecnie nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#TadeuszNestorowicz">Ziarno kakaowe mamy zapewnione do maja bądź czerwca. Podstawowym dostawcą Polski jest Brazylia. Jesteśmy jednak zadłużeni w tym kraju na około 0, 5 mld dolarów. Jednocześnie sama Brazylia zadłużona jest na ok. 60 mld dolarów. Przewiduje się działanie dwukierunkowe: z jednej strony będziemy starali się zwiększyć nasz eksport na rynek brazylijski, z drugiej zaś przesunąć nasze płatności na dalszy okres.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#TadeuszNestorowicz">Jest już gotowa koncepcja udzielania odpisów dla przedsiębiorstw związanych z produkcją eksportową. Można także otrzymać odpowiedni kredyt.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławGębala">Zakłady nie są o tym poinformowane. Może Bank Handlowy wystąpiłby z taką informacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszNestorowicz">Zgadzam się, iż ustalenia Rady Ministrów nie były szeroko dostępne. Postaramy się poprawić informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławMalicki">Podporządkowanie wszystkich central handlu zagranicznego resortowi handlu zagranicznego nie odbyło się bez pewnych trudności kompetencyjnych związanych z pełnomocnikami w tych centralach, którzy mieli gdzie indziej także swoich patronów. Pierwsze doświadczenia pracy w nowym systemie są obiecujące. Równocześnie należy pamiętać o konieczności pośpiechu w tworzeniu spółek, bowiem da to lepsze efekty współdziałania pomiędzy przemysłem a centralą handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZdzisławMalicki">Niepokoi sprawa systemu wynagradzania w centralach handlu zagranicznego. Rysują się pewne zjawiska ujemne. Już dziś tworzy się coś w rodzaju planu. Mówi się o odpowiedzialności za jego wykonanie. W warunkach stanu wojennego ma to swoją wymowę. Obawiam się, iż wpłynie to na planowanie ostrożne, na niechęć do przekraczania zadań, lęk przed wzięciem na swoje barki nadmiernych obowiązków. Dlatego też jasno trzeba postawić sprawę planów w przedsiębiorstwie oraz wynikających z nich konsekwencji i premiować tych, którzy starają się intensyfikować eksport.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZdzisławMalicki">W dalszym ciągu nierozwiązane są problemy kompetencyjne w odniesieniu do importu niezbędnych przemysłowi materiałów, np. ferrostopów. Resort hutnictwa 1 przemysłu maszynowego twierdzi, że należy to do gestii Ministerstwa Gospodarki Materiałowej, to z kolei odsyła do central handlu zagranicznego, a centrale do Ministerstwa Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego. Efekt jest taki, że przemysł odczuwa poważny brak środków produkcji. Należy więc wyjaśnić na szczeblu ogólnokrajowym kto odpowiada za import kooperacyjny oraz jaki jest stosunek między centralą handlu zagranicznego a przedsiębiorstwem. Na marginesie rodzi się uwaga, iż ze względu na nasze stosunki z krajami socjalistycznymi, łączność w tym obszarze mogła być uruchomiona o wiele szybciej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZdzisławMalicki">Istnieje pewne niebezpieczeństwo związane z możliwością zaostrzenia restrykcji gospodarczych wobec Polski przez kraje kapitalistyczne. Należy rozważyć czy grozi nam blokada gospodarcza w pełnym zakresie. Jaka jest ocena resortu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszNestorowicz">Są takie sytuacje, w których występuje potrzeba znalezienia rozwiązań typu spółka, jak np. „Polmo” z FSO na Żeraniu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszNestorowicz">Elementy motywacyjne dla załogi nie mogą być inne niż ogólnie przyjęto, a mianowicie: załoga musi wyprodukować zysk, żeby mogła otrzymać - oprócz stałej - ruchomą część płac. Sprawy te muszą regulować dyrektorzy przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#TadeuszNestorowicz">Jeżeli chodzi o ferrostopy, to powstał problem, kto powinien finansować ich import, który resort otrzymał na to środki. Prawdopodobnie sprawa znajdzie w tych dniach rozwiązanie w wyniku porozumienia z resortem hutnictwa i przemysłu maszynowego. W ogóle zaś import ferrostopów jest sprawą bardzo trudną.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#TadeuszNestorowicz">Uważam, że nie dojdzie do blokady handlu z Polską. Zachód może natomiast ogłosić niewypłacalność Polski. Ma to swoje minusy i plusy. Minusy, bo przez 6–9 miesięcy praktycznie biorąc musielibyśmy przestać handlować z Zachodem w normalny sposób, gdyż wpływy z każdej naszej dostawy eksportowej byłyby natychmiast „aresztowane”. Plus jest taki, że po tym okresie rozpoczęłyby się rokowania, w czasie których my dyktowalibyśmy, w jakim terminie spłacimy zadłużenie i odsetki. Opracowana została wspólna formuła resortów handlu zagranicznego, spraw zagranicznych i finansów: nie jesteśmy zainteresowani ogłoszeniem moratorium, jesteśmy zaś gotowi zasiąść do stołu obrad, by mówić o nieco innej bazie negocjacyjnej niż w 1981 r. i uzyskać lepsze warunki. W razie potrzeby (gdyby doszło do embarga) resort ma przygotowany - wspólnie z Ministerstwem Finansów - program działania, zapewniającego funkcjonowanie gospodarki.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#TadeuszNestorowicz">Przewodniczący Komisji poseł Stanisław Gębala (PZPR) wyraził w imieniu Komisji Handlu Zagranicznego wdzięczność krajom socjalistycznym za pomoc okazywaną w tych trudnych dla naszej gospodarki miesiącach. Wiele przedsięwzięć tych krajów ma znaczenie ubezpieczające naszą gospodarkę od konsekwencji w stosunkach z Zachodem. Rozmowy w sprawie pomocy naszych przyjaciół będą wkrótce zakończone. Pomoc ta odegra wielką rolę, trzeba jednak pamiętać, że zasadniczy przełom w naszym handlu z zagranicą możemy uzyskać jedynie przez uruchomienie systemu zachęcającego do zwiększenia eksportu. Toteż ważne jest, by jak najszybciej wdrażać wszystkie posunięcia, takie np. jak przyznawanie koncesji, nawet gdyby wymagało to korekty po pewnym czasie. Niech ten obrót zacznie jak najszybciej żyć swoim życiem.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>