text_structure.xml 32 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 7 kwietnia 1983 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Łodykowskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na lata 1983-1985 w części dotyczącej gospodarki morskiej wraz z rządowymi projektami projektów antyinflacyjnego i oszczędnościowego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W obradach wzięli udział przedstawiciele Urzędu Gospodarki Morskiej z I zastępcą kierownika Ryszardem Pośpieszyńskim, Komisji Planowania przy RM, z zastępcą przewodniczącego Janem Kuczmą, dyrektor Zespołu NIK Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Informację o NPSG na lata 1983-1985 w części dotyczącej gospodarki morskiej przedstawił I zastępca kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej Ryszard Pośpieszyński:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Projekt planu dotyczący gospodarki morskiej oparty został m.in. na wielu dokumentach studyjnych dotyczących stanu, perspektyw i warunków gospodarki morskiej. Syntezę tych materiałów rozpatrywało Prezydium Komisji Planowania, aktyw polityczno-społeczny województw nadmorskich oraz instancje polityczne. Wykorzystano także opracowania o stanie rybołówstwa bałtyckiego i o stanie rybołówstwa dalekomorskiego. Odbyło również wiele konsultacji z aktywem partyjnym i gospodarczym w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Umożliwiło to uzyskanie kompleksowej oceny całości gospodarki morskiej i jej miejsca w gospodarce narodowej. Mimo to przedstawiony projekt NPSG nie ujmuje jeszcze całej problematyki gospodarki morskiej jako wydzielonego i spójnego kompleksu zagadnień i zamierzeń. Prace studyjne prowadzone z innymi resortami dobiegają jednak końca, a ich wyniki przedstawione zostaną Prezydium Rządu w dniu 30 kwietnia br. wychodząc naprzeciw postulatom Sejmowej Komisji, w projekcie uchwały o NPSG zawarty został wyodrębniony rozdział poświęcony gospodarce morskiej. Dalsze prace nad uszczegółowieniem problematyki rozwoju gospodarki morskiej będą kontynuowane w konfrontacji z założeniami reformy gospodarczej i możliwościami ich wykorzystania w przedsiębiorstwach tej gałęzi gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Istotne znaczenie mają uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne gospodarki morskiej, co znajduje także wyraz w projekcie planu i zadaniach przedsiębiorstw podległych Urzędowi Gospodarki Morskiej. Zwłaszcza uwarunkowania zewnętrzne mają ogromny wpływ na rezultaty rybołówstwa dalekomorskiego i żeglugi morskiej. Na skutek kilkumiesięcznego bojkotu bandery polskiej na rynku północnoamerykańskim, Polskie Linie Oceaniczne poniosły znaczne straty. Ponieśliśmy również straty w wyniku ograniczeń połowów na wodach północnoamerykańskich. Na wyniki żeglugi morskiej wpływa także głęboka recesja na światowym rynku żeglugowym. Z tego powodu nastąpił spadek ładunków w przewozach naszej floty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Nigdy nie było tak wielkiej potrzeby zacieśnienia współpracy między handlem zagranicznym a żeglugą polską. Wynika to z braku dewiz na opłacanie obcych frachtów oraz trudności i ograniczeń w obrotach i przewozach morskich. Urząd Gospodarki Morskiej czyni wiele starań, aby taką współpracę organizować i rozszerzać oraz łagodzić skutki, zarówno recesji, jak i restrykcji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W gospodarce morskiej stosowane są już instrumenty ekonomiczno-finansowe wynikające z założeń reformy gospodarczej, jak również podejmowane działania stabilizacyjne, w tym zwłaszcza antyinflacyjne i oszczędnościowe. Instrumenty te są odpowiednio adaptowane do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstw gospodarki morskiej i zabezpieczają prawidłowe działania przedsiębiorstw, w roku bieżącym i w latach najbliższych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Dotyczy to szczególnie racjonalnego wykorzystania siły roboczej i aktywizacji działalności produkcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Prowadzone są już energiczne działania, aby doprowadzić postanowienia zawarte w rządowych programach antyinflacyjnym i oszczędnościowych do wszystkich przedsiębiorstw. Opracowywane są materiały analityczne, odbywają się narady branżowe, pracuje specjalny zespół resortowy. Do końca maja wszystkie przedsiębiorstwa opracują i przyjmą zakładowe programy działalności antyinflacyjnej i oszczędnościowej. Zostaną one omówione i zatwierdzone przez kolegium Urzędu Gospodarki Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Wyniki gospodarcze uzyskane w branżach i przedsiębiorstwach gospodarki morskiej w roku ubiegłym są na ogół zadowalające. Zysk ogółem osiągnął kwotę 15,8 mld zł. Odprowadzono do budżetu państwa w formie podatku dochodowego - 8,6 mld zł. Udział załóg w zyskach przekroczył 14,5% ogólnej kwoty. Poszczególne branże wykonały swoje podstawowe zadania. Dotyczy to zwłaszcza przeładunków w portach morskich, a także wyników przedsiębiorstw rybołówstwa morskiego. Podjęto starania, aby powiększyć przeładunki tranzytowe, jak również zwiększyć połowy w nowych regionach m.in. na łowiskach falklandzkich. Udało się doprowadzić do podpisania kontraktu na przeładunek - radzieckiej ropy naftowej - w Porcie Północnym w Gdańsku. Będą to wielkości rzędu 2 mln ton rocznie, począwszy od II kw. br.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Podstawowe założenia NPSG na rok 1983 w części dotyczącej gospodarki morskiej nie odbiegają od zadań roku ubiegłego. wielkości przeładunków i połowów ryb morskich utrzymują się na tym samym poziomie. Mimo to nastąpi zwiększenie dostaw ryb i przetworów na rynek krajowy o 12,1%, dzięki zmniejszeniu eksportu do II obszaru płatniczego. Zmniejsza się nieco przewozy floty dalekomorskiej. Wynika to m.in. ze zmniejszenia się stanu tej floty o 20 jednostek, o łącznej nośności 147 tys. ton. Powiększony zostanie rozmiar remontów w stoczniach remontowych na potrzeby armatorów krajowych. Jakość tych usług nie była i nie jest jeszcze dobra i dlatego Urząd Gospodarki Morskiej skoncentrował uwagę na osiągnięciu poprawy stanu gotowości technicznej stoczni remontowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">I zastępca kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej - Ryszard Pośpieszyński poinformował posłów o zakończeniu prac specjalnej komisji do zbadania przyczyn i okoliczności zatonięcia statku M/S „Kudowa Zdrój”. Komunikat w tej sprawie zostanie ogłoszony w prasie w najbliższych dniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyZygmanowski">Przedstawił w koreferacie poselskim ocenę projektu NPSG w części dotyczącej gospodarki morskiej. Przypomniał, że przezwyciężenie kryzysu i przywrócenie równowagi gospodarczej i budżetowej, to główne zamierzenia planu. Plan zakłada, że uzyskanie równowagi ekonomicznej nastąpi przez oszczędne i efektowne gospodarowanie oraz przez sprawniejsze i racjonalniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów. Plan zakłada również, że uzyskanie równowagi rynkowej uzyskać się powinno przede wszystkim przez wzrost produkcji. Służyć ma temu zestaw instrumentów określonych w rządowym programie antyinflacyjnym i oszczędnościowym. Główny ciężar tych zadań spocznie na przedsiębiorstwach. Oddziaływanie na nie przez rząd i organa założycielskie następować będzie za pomocą środków przewidzianych ustawowo, a zwłaszcza poprzez konsekwentne stosowanie zasad reformy gospodarczej. Osiąganie założonych celów powinno następować w drodze doskonalenia ogólnych zasad wynagrodzeń za pracę, wiązanie dochodów pieniężnych przedsiębiorstw i załóg ze wzrostem wydajności pracy, poprawy jakości i zmniejszenia kosztów jednostkowych produkcji, a także w drodze doskonalenia zasad obliczania kosztów i kalkulacji cen.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyZygmanowski">Przedłożony przez Urząd Gospodarki Morskiej Narodowy Plan Społeczno-Gospodarczy na lata 1983–1985 w części dotyczącej gospodarki morskiej wraz z programem antyinflacyjnym i oszczędnościowym odpowiada tym założeniom.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyZygmanowski">W planie określone zostały ogólne uwarunkowania rozwoju gospodarki morskiej. Prognozowane wielkości przyjęte zostały z zachowaniem pewnej ostrożności, wynikającej z uwarunkowań natury zewnętrznej i wewnętrznej. Przedstawiony Sejmowi projekt planu zakłada, że w latach 1983–1985 powinno nastąpić przywrócenie i utrwalenie procesów rozwojowych w gospodarce narodowej, wyrażające się zwłaszcza zwiększeniem produkcji i usług oraz dochodu narodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyZygmanowski">Patrząc przez pryzmat założeń określonych w NPSG, na wielkości ujęte w zadaniach dla transportu morskiego, portów, stoczni i rybołówstwa, należy prezentowane wielkości uznać za minimalne. Formułując takie stanowisko Zdajemy sobie sprawę z faktu, że gospodarka morska jest w sposób bezpośredni powiązana z rynkiem światowym i międzynarodową sytuacją polityczną. Te zależności zewnętrzne będą miały decydujący wpływ na możliwości przekroczenia założonych wielkości planu, zwłaszcza, że polityka restrykcji i sankcji gospodarczych wobec Polski będzie na przestrzeni tych lat w dużym stopniu kształtowała nasze możliwości w dziedzinie gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyZygmanowski">Istotny wpływ na realizację zadań planu, będą miały również uwarunkowania wewnętrzne. Dlatego też trzeba podkreślić wagę inicjatyw i sprawności działania przedsiębiorstw, które powinny tworzyć własne programy działań produkcyjnych, usługowych, antyinflacyjnych i oszczędnościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyZygmanowski">Efektywne funkcjonowanie gospodarki morskiej uzależnione będzie także od właściwej synchronizacji z pozostałymi sferami gospodarki narodowej oraz od przyjętych regulacji i rozwiązali systemowych w żegludze morskiej, portach, stoczniach i rybołówstwie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyZygmanowski">Po pełnym przeanalizowaniu przedstawionego projektu planu poseł J. Zygmanowski sformułował wnioski dla Sejmowej Komisji Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyZygmanowski">1. Przyjąć zadania określone w planie społeczno-gospodarczym na lata 1983–1985 w części dotyczącej gospodarki morskiej jako minimalne i dążyć do ich zwiększenia, głównie przez określenie i realizację zadań własnych, wynikających z programów działań antyinflacyjnych i oszczędnościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyZygmanowski">2. Dążyć do przywrócenia procesów rozwojowych w gospodarce morskiej, a zwłaszcza do zapewnienia planowego rozwoju:</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyZygmanowski">- krajowej floty handlowej, ze względu na wywieranie przez nią dodatniego wpływu na bilans płatniczy kraju;</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyZygmanowski">- floty rybackiej, zwłaszcza dalekomorskiej, z uwagi na konieczność kasacji statków i potrzebę odtworzenia i utrzymania obecnego potencjału połowowego;</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JerzyZygmanowski">- stoczni remontowych, w związku z potrzebą zagwarantowania potrzeb remontowych armatorom krajowym, jak również z uwagi na możliwość rozwinięcia opłacalnego eksportu usług remontowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JerzyZygmanowski">W tym celu przedsiębiorstwa gospodarki morskiej powinny na cele rozwojowe przeznaczać w pierwszej kolejności środki własne. Sfinansowanie niezbędnych inwestycji powinno być ponadto wspierane kredytami bankowymi, środkami pochodzącymi z ulg podatkowych oraz środkami z budżetu centralnego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JerzyZygmanowski">3. Kierując się dążeniem do osiągnięcia i przekroczenia założonych zadań, rząd i administracja powinny uruchamiać i wprowadzać w życie zespół instrumentów ekonomiczno-prawnych i finansowych dostosowanych do specyficznych potrzeb gospodarki morskiej, a służących przyspieszonemu osiąganiu założonych celów.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JerzyZygmanowski">4. W celu właściwej synchronizacji gospodarki morskiej z pozostałymi sferami gospodarki narodowej, należy zapewnić pełną realizację uchwały X Plenum KC PZPR w sprawie polityki morskiej państwa i zadań w tej dziedzinie oraz opracowanego na tej podstawie rządowego harmonogramu realizacji tej uchwały.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JerzyZygmanowski">Wśród wniosków znalazł się również postulat umieszczenia bazy kontenerowej w Gdyni na liście inwestycji centralnych, jako inwestycji kontynuowanej.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JerzyZygmanowski">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszŁodykowski">Postulowano już niejednokrotnie - m.in. na forum Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi - objęcie eksportu usług przewozowych floty handlowej tymi samymi zasadami finansowymi, jakie stosowane są dla eksportu dóbr rzeczowych. Postulat ten ma być ostatecznie załatwiony. Czy rachunkiem wyrównawczym będą objęte wszystkie przewozy, a więc i ładunki ze zleceń obcych i ze zleceń polskiego handlu zagranicznego? Czy zasadami tymi będą również objęte przewozy pasażerów płatne w dewizach?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszŁodykowski">Jak w planie 1983–1935 będą kształtować się środki na badania naukowe finansowane przez UGM - zwłaszcza na badanie w cyklu wieloletnim - wobec przewidywanych zmian zasad funkcjonowania funduszu postępu techniczno-ekonomicznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszOrlof">Obecnie łowimy rocznie ponad 500 tys. ton ryb, a plan połowów na 1985 r. przewiduje 580 tys. Mam pytanie do ministra, a mianowicie - ile tysięcy ton ryb daliśmy w ub.r. na rynek zagraniczny i czy tutaj nie można znaleźć oszczędności?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszOrlof">Jest dla mnie niezrozumiałe, że w programie oszczędnościowym znalazł się pozycja: ograniczanie wydatków na cele socjalne. Co to znaczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzCupisz">Czytając przedstawione materiały Zdajemy sobie sprawę z tego, w jakich warunkach przystąpiono do opracowywania planu. Dlatego ogólne stwierdzenia mają jakieś usprawiedliwienie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzCupisz">Mam jednak wątpliwości, czy droga określania zadań na tę 3-latkę jest prawidłowa. Dotychczasowe doświadczenia reformy wykazują, że jej zasady bywają niedopasowane do realiów życiowych. Czy są one też dopasowane do specyfiki gospodarki morskiej? Uważam, że forma planu w układzie gałęziowo-branżowym jest prawidłowa, ale plan powinien być budowany oddolnie. Dopiero wnioski i propozycje przedsiębiorstw oraz ich krytyczna analiza daje pewien obraz sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzCupisz">Zgadzamy się chyba wszyscy z tym, że program oszczędnościowy jest kluczem do realizacji wielu zadań. Przedsiębiorstwa mają też opracować program oszczędności i dziwi mnie fakt, że bez ich wysłuchania opracowano program.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzCupisz">W realizacji zadań gospodarki morskiej ogromną rolę odgrywa wykorzystanie zaplecza naukowo-badawczego. O tej jednak sprawie mówią tylko ogólnikowe sformułowania. Natomiast zaplecze naukowo-badawcze powinno podjąć konkretne działania na rzecz przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KazimierzCupisz">Wielu spraw nie możne załatwić przez zrzeszenie. Przedsiębiorstwa bardzo często mają do czynienia z monopolistami. Czy i jak resort widzi powiązania kooperacyjne między przedsiębiorstwami?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KazimierzCupisz">W przedstawionych materiałach - moim zdaniem - brak propozycji konkretnych rozwiązań. Są to raczej pobożne życzenia. Dlatego bardzo istotnym elementem jest oddolne podejście do tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KazimierzCupisz">Jeżeli chodzi o program oszczędnościowy to rodzi się pytanie jak zamierza resort zlikwidować dysproporcje między pracownikami fizycznymi i umysłowymi. Chodzi o dodatkowe ręce do pracy. Bardzo istotnym elementem jest również przeprowadzenie korekty obowiązujących norm, które w dużym stopniu stały się fikcją.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KazimierzCupisz">Niektóre przedstawione przedsięwzięcia związane z eksploatacją statków są - moim zdaniem - nierealne. Np. mówi się o zakupie wtryskarek, ale nic się nie wspomina, ile to będzie kosztować. Pominięto w programie oszczędnościowym sprawę poszukiwania systemu, który powiązałby zarobki z wynikami osiąganymi przez statki.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#KazimierzCupisz">Kontrowersyjna jest sprawa rejsu „Pogorii” na Cejlon. Jaki jest stosunek resortu do tej kwestii? Do ludzi, którzy o tym decydują nie dotarła chyba wiadomość o tym, że żyjemy w okresie kryzysu.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#KazimierzCupisz">Oczywiście szkolenie morskie jest bardzo potrzebne, ale czy nie lepsze efekty dałoby prowadzenie go na Bałtyku.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#KazimierzCupisz">Mam też kilka uwag związanych z programem antyinflacyjnym. Spotkałem się z opiniami, że jest on mało precyzyjny. Nie wiadomo dokładnie kogo ma dotyczyć, co uważa się za wysokie zarobki? Sądzę, że nie jest do przyjęcia rzucanie hasłowych stwierdzeń. Mówi się o daninach, które mają ewentualnie ponieść pracownicy gospodarki uspołecznionej. Jest to totalnie krytykowane. Wspomina się w tym programie także o opłatach za telewizory kolorowe. Również tutaj brak precyzji. Czy chodzi o jednorazową opłatę przy zakupie, czy o opłaty miesięczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPukorski">Zgodnie z tym, co zostało zawarte w NPSG, działania antyinflacyjne mają być ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie podaży na rynek dóbr i usług. I słusznie. W odniesieniu do gospodarki morskiej słusznie też pisze się, że podjęto szerokie działania na rzecz dostaw ryb i przetworów. Zamierza się dojść do 10 kg rocznie spożywanych przez jednego mieszkańca. Tak to określa MHWiU. Wiadomo jednak, że jest to niemożliwe. Przyznaje to także resort gospodarki morskiej. W związku z tym mam pytanie: jak nie będzie 10 kg, to ile będzie? Powstaje bowiem obawa, czy program oszczędnościowy nie wpłynie na zmniejszenie dostaw.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPukorski">W materiałach wymienia się wiele przedsięwzięć oszczędnościowych. A czy do tej pory nie robiono tego? A jeżeli nie, to dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławPukorski">Jest w programie interesujące stwierdzenie, że szerzej stosować się będzie oleje krajowe, które mają wydłużony czas pracy. O ile się orientuję, to oleje produkcji krajowej często nie osiągają pożądanych parametrów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZdzisławPukorski">Uważam, że wnioski posła koreferenta są bardzo słuszne, ale czy Komisja jest przekonana o realności tych wniosków? Mówimy o trzylatce i na ten okres wnioski muszą być konkretne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszŁodykowski">Chciałbym przyłączyć się do jednego z pytań posła Z. Pukorskiego. Rzecz dotyczy przewidywanych metod i kierunków uzyskiwania oszczędności. Doszły do mnie informacje o zwiększeniu się awaryjności statków w wyniku zastosowania innych paliw.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszŁodykowski">Różnica w cenie nie jest duża i czy straty spowodowane awariami są warte tych oszczędności? To samo dotyczy eksploatacji statków przy zmniejszonych prędkościach. Każdy silnik jest zaprojektowany dla uzyskiwania danej prędkości. I być może pływanie z mniejszą prędkością daje efekty, ale tylko w krótkim okresie. Nie każda oszczędność jest oszczędnością. Na ile przedsiębiorstwa są zmuszane do tego typu oszczędności, a na ile jest to ich własna inicjatywa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntJędrzejewski">Chodzi mi o bunkrowanie floty. Z tego co wiem, nie wszystkie jednostki handlowe stosują się do decyzji UGM i korzystają z bunkrowania zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntJędrzejewski">Bardzo często mówimy podczas obrad naszej Komisji o remontach statków. Dobrze jest, że częściej będzie się korzystać z usług stoczni krajowych. Wyjątkowo tylko można przeprowadzać remonty w stoczniach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntJędrzejewski">Chciałbym przyłączyć się do wypowiedzi posła Cupisza, dotyczącej „Pogorii”. Zakłada się, że 30 uczniów popłynie w rejs. Uważam, że nie jest to rejs szkoleniowy. Czy nie lepiej wykorzystać statek do celów szkoleniowych na Bałtyku organizując np. 14-dniowe rejsy? Jednocześnie na projektowany rejs „Pogorii” przeznacza się ok. 30 mln zł, z tego część pokrywa Polski Komitet Pomocy Społecznej. Czy na to przeznaczone są jego fundusze?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZygmuntJędrzejewski">Na zakończenie mam pytanie dotyczące zatonięcia „Kudowy Zdroju”. Czy Komisja obliczyła ile ładunku było pod pokładem, a ile na nim? Wydaje mi się, że nie były zachowane właściwe proporcje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefaOrłowska">Powracam do sprawy ryb i ich przetworów. Czy rzeczywiście wykorzystuje się wszystkie możliwości? Wiele z nich tkwi w samym transporcie i przechowalnictwie. Jednocześnie w 1985 r. ma być mniej ryb niż w 1980.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldSaczuk">Materiały resortu można ocenić pozytywnie chociaż są dość ogólnikowe. Bardzo korzystnym zjawiskiem jest wzrost udziału stoczni w całym planie gospodarki morskiej. Wreszcie dostrzega się konieczność prowadzenia wspólnej polityki i górę wzięły nie interesy przedsiębiorstw ale interes całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WitoldSaczuk">Z przedstawionych materiałów wynika również, że w tym roku wszystkie jeszcze statki mają być przeznaczone na eksport, natomiast w latach przyszłych stocznie produkować będą także dla armatorów krajowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EugeniuszCzuliński">W jakim stopniu poprawi się produkcja lodu i z jakich wód będzie on eksploatowany?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EugeniuszCzuliński">O filetowaniu ryb mówiono już wiele razy, ale w dalszym ciągu rzadko widzi się w sprzedaży ryby odfiletowane, a przecież takie postępowanie powoduje konkretne straty.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#EugeniuszCzuliński">W przedstawionych materiałach mówi się o zwiększeniu rybołówstwa łodziowego. Takich rybaków jest dosyć dużo i wykorzystanie istniejących tu możliwości jest sprawą bardzo ważną.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#EugeniuszCzuliński">Jako członka także Komisji Handlu niepokoi mnie sprawa dostaw ryb. Należy zrobić wszystko, aby zwiększyć połowy i poprawić zaopatrzenie w ryby. Rozumiem, że są trudności, ale nawet na Wybrzeżu odczuwa się brak ryb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszOrlof">Proponuję, aby wszystkie zamierzenia zawarte w programach antyinflacyjnym i oszczędnościowym zamienione zostały w konkretne cyfry i podzielone pomiędzy lata, które obejmuje projekt NPSG. Wiele spraw ujętych w tych programach było prezentowanych w opracowaniach NIK. Dotyczyło to m.in. przedłużających się remontów, niedostatków w zaopatrzeniu w paliwo itp. Racjonalne uregulowanie spraw związanych z zaopatrywaniem statków w żywność i paliwo może być źródłem wielu oszczędności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefBańkowski">Ile kosztuje utrzymanie statku badawczego „Prof. Siedlecki” i jakie odnosimy korzyści z jego eksploatacji?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JózefBańkowski">Na pytania posłów odpowiedział I zastępca kierownika UGM Ryszard Pośpieszyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardPośpieszyński">Mieliśmy różne akcje oszczędnościowe, nie dawały one jednak spodziewanych rezultatów. Nie wykształciliśmy nawyków oszczędzania. Czy tym razem zamierzenia są realne? Cały ciężar problemów spoczywa obecnie na przedsiębiorstwach i jest to powszechna akcja społeczna i gospodarcza. Działania te wspomagane są instrumentami reformy gospodarczej. Zapoczątkowaliśmy inne metody gospodarowania oparte na rachunku ekonomicznym i polnej odpowiedzialności przedsiębiorstw i załóg z myślą o korzyściach ogólno społecznych, zespołowych i indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RyszardPośpieszyński">W programach rządowych zawarty jest wykaz tematów, które trzeba teraz przetłumaczyć na język praktyki. Urząd Gospodarki Morskiej udzielać będzie pomocy przedsiębiorstwom w załatwianiu szczegółowych regulacji prawnych i ekonomicznych. Chodzi o to, aby obecny system ekonomiczno-finansowy wspomagał nową metodę opartą na zasadach racjonalności i oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RyszardPośpieszyński">Stoimy przed alternatywą albo powiększyć podaż towarów, albo zmniejszyć siłę nabywczą. Musimy rozstrzygnąć, czy chcemy gospodarować poprawnie i efektywnie czy też trwać w starym systemie gospodarowania. Dokonujemy wyboru: chcemy jako urząd zwiększyć podaż ryb na rynek poprzez takie oddziaływanie na przedsiębiorstwa, aby nie zmarnował się ani jeden kg ryby, a surowiec był w pełni wykorzystany w przetwórstwie. Wielkość dostaw ryb limitowana jest jednak wielkością naszej floty i możliwościami dostępu do Łowisk.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#RyszardPośpieszyński">Stajemy przed problemem przejścia we flocie na użytkowanie paliwa ciężkiego, które jest trudniejsze w użyciu, ale bardziej racjonalne. Przezbrojenie statków musi być dokonane.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#RyszardPośpieszyński">NPSG zbudowany jest na podstawie wniosków i ustaleń przedsiębiorstw, nie są to liczby wydumane. Proponowany plan inwestycyjny jest optymalny i mieści się w aktualnych granicach możliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#RyszardPośpieszyński">Potencjał naukowo-badawczy w gospodarce morskiej mieliśmy dość znaczny. Niektóre nasze ośrodki i placówki uległy likwidacji bądź ograniczeniu. Żaden rozsądny dyrektor nie pozbędzie się ośrodka badawczo-rozwojowego jeżeli przynosi mu konkretne zyski. W przeciwnym razie będzie się starał pozbyć siebie. Dwa nasze instytuty powinny przygotowywać opracowania na konkretne zamówienia i urzędu i przedsiębiorstw. Musimy mieć silnie i sprawnie funkcjonujące ośrodki rozwojowe, odpowiednio ukierunkowane i zdyscyplinowane. Finansowanie badań naukowych odbywa się obecnie z trzech źródeł: środków centralnego planu postępu techniczno-ekonomicznego, z dotacji budżetowych oraz ze środków własnych przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#RyszardPośpieszyński">Utrzymanie statku badawczego „Prof. Siedlecki” jest bardzo kłopotliwe.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#RyszardPośpieszyński">Czyni się starania, aby statek ten odpowiednio wykorzystać w kooperacji z innymi krajami. Zamierza się zainteresować tą jednostką Polską Akademię Nauk. Koszty utrzymania statku w 1982 r. sfinansował minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki. Obecnie finansuje jego utrzymanie i prace Urząd Gospodarki Morskiej. Prowadzone są tam prace nad realizacją programu rządowego PR-4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#Sprawozdawca">Wiceprzewodniczący Komisja Planowania Jan Kuczma przypomniał generalne założenia planu i wskazał na jego węzłowe punkty. Przypomniał, że dokumenty przedstawione komisjom należy ciągle traktować jako materiał roboczy. Nawiązując do najtrudniejszych fragmentów planu stwierdził, że trudności te można streścić w jednym sformułowaniu: w br. przy danych zasobach materialnych musimy osiągnąć produkcję o 480 mld zł wyższą niż w r. ub. Niewykonanie tego założenia postawi pod znakiem zapytania realność całego planu. Niestety, wyniki ankiety jaką przeprowadziła Komisja Planowania z kilkuset przedsiębiorstwami, nie są optymistyczne. Z ankiet tych wynika, że przedsiębiorstwa nadal planują niższy przyrost produkcji sprzedanej niż kosztów i funduszu płac. Dalej minister wspomniał o ograniczeniach, jakie wystąpiły przy formułowaniu planu. Pierwszym jest zadłużenie kraju, natomiast drugim ograniczenie możliwości inwestowania. Przez cały czas planu 3-letniego możliwość inwestowania pozostanie na poziomie roku 1982 z tym, że z góry zdecydowano o przeznaczeniu 30% środków na gospodarkę żywnościową, 30% na mieszkania, a 15,6% na blok paliwowo-energetyczny. Wynika z tego, że na całą resztę, w tym i na gospodarkę morską, przypadnie 24% środków przeznaczonych na inwestycje, czyli znów dochodzimy do punktu wyjścia: musimy dać większą produkcję przy zmniejszonych kosztach osobowych i materiałowych. W dalszym wystąpieniu minister J. Kuczma omówił finansowanie postępu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#Sprawozdawca">Poseł Tadeusz Łodykowski podsumowując posiedzenie Komisji stwierdził, że życzeniem, nie tylko posłów, byłoby żeby plan był ambitniejszy. O takim, a nie innym kształcie planu zdecydowały warunki w jakich on powstaje. Zastanawiamy się - stwierdził - czy w perspektywie 3 lat nie obniży się ranga gospodarki morskiej. Takie zagrożenie istnieje, zwłaszcza jeśli założenia planu nie zostaną zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#Sprawozdawca">Mówiąc o programie antyinflacyjnym i oszczędnościowym poseł zgodził się z tymi wypowiedziami, które wskazywały na przedsiębiorstwa jako na głównych nośników tego planu.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#Sprawozdawca">Na zakończenie Komisja, na wniosek przewodniczącego posiedzenia, przyjęła uchwałę o aprobacie projektu planu i programów: antyinflacyjnego i oszczędnościowego oraz wniosków sformułowanych przez posła J. Zygmanowskiego (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#Sprawozdawca">Uchwałę i wnioski postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#Sprawozdawca">W związku z planowanym tematem obrad dotyczącym problemów rybołówstwa dalekomorskiego powołano zespół, który przeprowadzi wizytację w przedsiębiorstwach połowów dalekomorskich w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#Sprawozdawca">Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia UGM o zasadach sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na statkach morskich w komunikacji międzynarodowej, który został przesłany w wykonaniu postanowień zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#Sprawozdawca">Komisja zapoznała się również z pozytywną odpowiedzią Marszałka Sejmu, dotyczącą omówienia polityki morskiej państwa na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>