text_structure.xml
46.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 19 lipca 1985 r. Komisja Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Zielińskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- realizację zadań resortu w I półroczu 1983 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">- problematykę usuwania wad technologicznych w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Stanisław Kukuryka, prezes Państwowego Arbitrażu Gospodarczego Edward Zachajkiewicz, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Urzędu Gospodarki Materiałowej i Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Posłowie otrzymali informację resortu o realizacji zadań budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych w I półroczu 1985 r. związku z tym przystąpiono od razu do zadawania pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławFogielman">Zostało reaktywowane budownictwo komunalne. Czy są już konkretne tego efekty?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewZieliński">…i czy jest to uwzględnione w wynikach przedstawionych w informacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekOdrzywolski">Roczne zadania uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego zostały wykonane w I półroczu w 51,1%. Można się cieszyć z tego przekroczenia zadań planu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#FranciszekOdrzywolski">Mniej optymistycznie jednak przedstawia się stan zaopatrzenia materiałowego. Dostarczono zaledwie 29% planowanych ilości kabli elektroenergetycznych. Niepomyślnie przebiega również dostawa wyrobów walcowanych: otrzymano 35,9% uzgodnionego zamówienia rocznego. Trzeba w związku z tym przypomnieć, że wicepremier Z. Szałajda, odpowiadając na dezyderat naszej Komisji podał, iż podjęte zostały odpowiednie decyzje w sprawie poprawy zaopatrzenia w wyroby walcowane. Ta obietnica nie sprawdziła się. Uzasadnione są więc obawy, że II półrocze może zostać wskutek tego zaprzepaszczone. Proponuję wystąpić ponownie do wicepremiera Z. Szałajdy, ażeby ustosunkował się do aktualnej sytuacji w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanKaczorowski">Czy wobec takich trudności z zaopatrzeniem w wyroby walcowane nie należałoby w większym stopniu postawić na rozwój przemysłu ceramicznego, a konkretnie produkcji cegły? Wiadomo bowiem, że budowa domów z cegły wymaga mniej stali.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławWilk">Niskie dostawy kabli elektroenergetycznych w I półroczu są tym bardziej niepokojące, że budownictwo pracuje na terenach przeważnie już uzbrojonych. Co będzie w II półroczu, jeżeli nie gwarantuje się pokrycia potrzeb budownictwa w tej dziedzinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZenonNawrot">Otrzymaliśmy z ministerstwa informację stwierdzającą, że nadal obniża się stan zatrudnienia, głównie robotników wykwalifikowanych. Czy ministerstwo ma pogląd na to, jak wstrzymać ten odpływ?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewZieliński">Chodzi mi o problem zaawansowania zadań tegorocznych i na lata następne. Resort stwierdza spadek liczby domów w budowie. Jakie to będzie miało skutki dla wyników II półrocza br. a zawłaszcza dla realizacji zadań 1984 r? Co w tej sprawie resort zamierza? Drugi problem to stan zaopatrzenia materiałowego. Informacja podaje fakty. Nie sądzę, by od czasu opracowania tej informacji resort nie podejmował żadnych działań. Chciałbym wiedzieć, co stanowi, obecnie, po uzgodnieniach z innymi resortami, największe zagrożenie dla wykonania zadań tegorocznych?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewZieliński">W części dotyczącej budownictwa towarzyszącego, a więc całej sfery socjalno-bytowo-kulturalnej informacja resortu mówi o obiektach wykonanych, brak natomiast danych o tym, jak na tle uzyskanych wyników rysuje się perspektywa wykonania zadań rocznych w całym tym ważnym obszarze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszRostkowski">Jak w opinii resortu przedstawia się sprawa terenów pod budownictwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKukuryka">Wyniki I półrocza świadczą o tym, że budownictwo weszło w rytm pracy. W poszczególnych miesiącach zaczynia się osiągać pozytywne rezultaty. Powoli dochodzimy do sedna sprawy, to znaczy do utrzymywania rytmicznej pracy w budownictwie. Są sygnały jednak, że lipiec nie będzie miesiącem oddawania obiektów, a powinien nim być. Musimy pamiętać, że nieterminowość budownictwa mieszkaniowego była w przeszłości powodem wielu napięć oraz złej jakości robót.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKukuryka">W I półroczu wykonano 51% planu rocznego, polskim rodzinom oddano 59 tys. mieszkań. Po raz pierwszy od dłuższego czasu oznacza to, że plany można wykonywać. Oczywiście plan nie jest zgodny z aspiracjami społecznymi. Resort stara się otaczać opieką plany wojewódzkie. Występuje też rywalizacja między województwami. W przydziałach materiałów uwzględnia się przede wszystkim te województwa, które mają warunki do przekroczenia zadań planu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#StanisławKukuryka">Są sygnały o niekorzystnej sytuacji w budownictwie jednorodzinnym. Zagrożone jest osiągnięcie planowanej liczby 65 tys. mieszkań, głownio wskutek braku pomocy w dziedzinie zaopatrzenia, a także pewnych barier psychologicznych.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#StanisławKukuryka">Ambicją resortu jest przekroczenie planu rocznego (115 tys. mieszkań). Stwierdzamy pełne zrozumienie tego zamierzenia wśród załóg. Bardzo korzystna jest sytuacja w przedsiębiorstwach budownictwa ogólnego: trwa walka o odzyskanie dobrego imienia tych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#StanisławKukuryka">Oceniamy, że plan budownictwa mieszkaniowego można przekroczyć o ok. 10 tys. Byłoby to ubezpieczenie planu ogólnego, wskutek załamania się budownictwa jednorodzinnego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#StanisławKukuryka">Dość rytmicznie pracują przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego. Mają one za sobą okres poważnych perturbacji i walki o możliwość kontynuowania ważnych inwestycji. Te obiekty są znowu potrzebne. W maju i czerwcu br. nastąpiła dość duża koncentracja robót. Zaangażowanie planu rocznego wynosi 41%, mimo faktycznego nieobjęcia planem zaopatrzenia materiałowego. Warto podkreślić np., że buduje się w tej chwili w kraju 160 tak bardzo potrzebnych piekarń. Znaczny wysiłek wkłada się również w budowę zakładów mleczarskich i mięsnych, zgodnie z zaleceniem gen. W. Jaruzelskiego, by ze szczególnym wyczuleniem traktować realizację programu żywnościowego. Duże znaczenie ma również aktywna postawa inwestorów w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#StanisławKukuryka">Odnotowujemy korzystne wyniki w przemyśle materiałów budowlanych resortu, gdzie plan I. półrocza wykonano w 102–118% (w różnych materiałach). Przy tych korzystnych wynikach występują trudności w produkcji papy, spowodowane brakiem tektury, którą mieliśmy dostać z importu; w rezultacie musimy pokrywać zapotrzebowanie budownictwa nawet kosztem rynku. Resort otrzymał pół miliona dolarów na zakup tektury i sytuacja powinna w II półroczu ulec poprawie.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#StanisławKukuryka">Pragnę podkreślić korzystne relacje ekonomiczne w I półroczu. Wzrost wydajności pracy i płac utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Jesteśmy w resorcie wyczuleni na procesy inflacyjne w gospodarce. Wydajność pracy w przedsiębiorstwach budowlanych wzrosła w I półroczu o 21%, a w przemyśle materiałów budowlanych o 17,7%. Jak się spodziewamy, rentowność tegoroczna utrzyma się w rozsądnych granicach. Według danych za 5 miesięcy, wynosi ona ok. 15% w budownictwie ogólnym i 22% w budownictwie specjalistycznym i przemysłowym.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#StanisławKukuryka">Dane NBP potwierdzają, że działania budownictwa w tej dziedzinie są rozsądne. Zysk do podziału zaplanowano w przedsiębiorstwach budowlanych poniżej poziomu występującego w całej gospodarce. Fundusz rozwoju jest w budownictwie o 10% wyższy niż w całej gospodarce (wg danych NBP). Pozwala to na wyciągnięcie wniosku, że reforma dotarła do budownictwa. Zatem twierdzenia o opóźnieniach są nieporozumieniem. Budownictwo było w tej dziedzinie najbardziej zagrożone.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#StanisławKukuryka">Ubezpieczeniem reformy stały się odpowiednie przepisy, które pozwoliły na poprawę wyników ekonomicznych w budownictwie oraz efektywności działania.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#StanisławKukuryka">Została wydana decyzja ministra budownictwa o zasadach kosztorysowania, która obowiązywać będzie od początku przyszłego roku. Chcemy doprowadzić, w oparciu o te kosztorysy, do stosowania jednolitych cen w budownictwie. Do końca br. mamy zamiar opracować 75% katalogów norm. Nie będą one jeszcze doskonałe, ale wpłyną na uporządkowanie organizacji pracy w budownictwie. Bardziej konsekwentnie przestrzegać się będzie stosowania przepisów prawa, budowlanego.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#StanisławKukuryka">Wiele wysiłków podejmujemy na odcinku poprawy gospodarowania materiałami budowlanymi. Na niegospodarność w tym zakresie opinia społeczna jest szczególnie uczulona, świadczą o tym liczne artykuły prasowe, jak również wyniki kontroli prowadzonych w terenie. Budownictwo pracuje przy otwartej kurtynie i każde niedociągnięcie jest natychmiast widoczne. Mamy zamiar wprowadzić limitowanie materiałów budowlanych dla poszczególnych budów, opracowujemy również zmianę zasad rozliczania materiałów oraz zmiany w księgowości materiałowej.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#StanisławKukuryka">Pracujemy nad dalszym doskonaleniem struktury organizacyjnej przedsiębiorstw budowlanych. Nasze przedsiębiorstwa są bardzo zróżnicowane. ale starać się będziemy, ażeby zarówno te małe, jak i duże, były przedsiębiorstwami dobrymi. Spodziewamy się, że potencjał wykonawczy małych przedsiębiorstw budowlanych może być z powodzeniem uzupełniany przez przedsiębiorstwa spółdzielcze i rzemieślnicze, o ile, zwłaszcza te ostatnie, podejmą się również Szkolenia robotników budowlanych.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#StanisławKukuryka">Wprowadzenie nowych zasad kosztorysowania powinno wpłynąć na bardziej partnerskie stosunki między przedsiębiorstwami budowlanymi i inwestorem.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#StanisławKukuryka">Zaostrzymy nasz system kontroli w zakresie prawidłowości kosztorysowania i mamy nadzieję, że w ten sposób wpłyniemy na stabilizację i obniżenie cen w budownictwie. Będziemy wydawać zdecydowaną walkę chaosowi, jaki w tej chwili ma jeszcze miejsce w zakresie kosztorysowania i wyliczania cen w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#StanisławKukuryka">Wprowadzony przez reformę gospodarczą liniowy system podatkowy w budownictwie powinien stworzyć warunki dla rywalizacji pomiędzy przedsiębiorstwami lepszymi i słabszymi.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#StanisławKukuryka">Na tle tych naszych wszystkich przedsięwzięć mamy nadzieję osiągnąć zdecydowaną poprawę jakości w budownictwie. Niektóre nasze rozwiązania technologiczne są bardzo dobre i budzą zainteresowanie naszych kontrahentów za granicą. Dotyczy to m.in. rozwiązań stosowanych w budownictwie przemysłowym.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#StanisławKukuryka">Jeżeli chodzi o eksport budownictwa, to mamy zamiar podejmować za granicą roboty przede wszystkim w zakresie budownictwa przemysłowego i specjalistycznego, a zahamować nasze usługi w zakresie budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#StanisławKukuryka">Opracowany przez nas program poprawy jakości produkcji spowodował m.in. dokonanie przeglądu wykorzystania fabryk domów. Zakładamy, że od przyszłego roku fabryki domów muszą być rentowne i wydajne. Już obecnie 49) tych fabryk pracuje na dwie zmiany; w części zamierzamy uruchomić produkcję niektórych materiałów budowlanych, m.in. siporexu, wełny mineralnej, dachówki i innych. Czas już przestać narzekać na fabryki domów, ale należycie je wykorzystywać.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#StanisławKukuryka">Od przyszłego roku wprowadzamy obowiązek atestacji, m.in. ścian zewnętrznych. Mamy zamiar powołać dla tego celu specjalną służbę techniczną przy ministrze budownictwa.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#StanisławKukuryka">Usterki w budownictwie są tematem częstych dyskusji i artykułów prasowych. Trzeba podkreślić, że przedsiębiorstwa budowlane przykładają wiele uwagi do tej sprawy, ale istnieją trudności natury technicznej, które nie pozwalają na szybkie usuwanie wad i usterek. Odczuwamy stały niedobór blach, eternitu, materiałów izolacyjnych oraz klei i farb. Szukamy nowych rozwiązań dla wykonania elewacji. Są to m.in. wiórobetony, służące do ocieplania i inne rozwiązania techniczne.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#StanisławKukuryka">Zakładamy, że do 1985 r. powinna być usunięta zdecydowana większość usterek. W tym terminie nie da się jednak tego zrobić w dużych aglomeracjach miejskich, gdzie zaległości narastają od lat i usuwanie ich musi być rozłożone na dłuższy okres. Gdybyśmy chcieli w dużych aglomeracjach wykonać te roboty do 1985 r. to musielibyśmy skierować do usuwania usterek cały potencjał budownictwa ogólnego. Prosimy zatem o trochę zrozumienia, gdyż problem jest bardzo złożony.</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#StanisławKukuryka">Nasze działania zmierzać będą również do bardziej konsekwentnego przestrzegania praw ekonomicznych przez przedsiębiorstwa budowlane. Niedocenianie tego problemu naruszyło pewne proporcje w kosztach. Obecnie po wprowadzeniu nowych kosztorysów sumy przeznaczone na płace będą w dyspozycji kierownictwa budowy i nie będą mogły być przekroczone.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#StanisławKukuryka">Budownictwo odczuwa duże trudności w przekazywaniu terenów pod nowe obiekty budowlane. Mamy nadzieję, że wkrótce Sejm rozpatrzy nowelizację ustawy w tej sprawie, i że pomoże ona nam do przezwyciężenia tych kłopotów.</u>
<u xml:id="u-10.24" who="#StanisławKukuryka">Niemałe trudności mamy również ze zbrojeniem terenów budowlanych. Podejmujemy próby stosowania nowych rozwiązań technicznych w tym zakresie. Opracowano nowoczesne rozwiązanie budowy oczyszczał ni ścieków, które - mamy nadzieję - stanie się rozwiązaniem przyszłościowym. Chcemy budować oczyszczalni mniej, ale szybciej.</u>
<u xml:id="u-10.25" who="#StanisławKukuryka">W roku bież. powinniśmy oddać ponad 5 tys. łóżek szpitalnych, dla resortu zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-10.26" who="#StanisławKukuryka">Podejmujemy działania na rzecz usprawnienia współpracy ze służbami inwestorskimi i z biurami projektowani. Zakładamy, że dokumentacja projektowa oparta powinna być na nowych, bardziej oszczędnych rozwiązaniach technicznych. Nastał obecnie czas, ażeby usprawniać cały proces inwestycyjny, a nie tylko wykonawstwo budowlane.</u>
<u xml:id="u-10.27" who="#StanisławKukuryka">Nadal mamy duże trudności z naborem pracowników do przedsiębiorstw budowlanych. Brak jest kandydatów do szkół budowlanych. Podejmujemy działanie na rzecz usprawnienia procesu szkolenia oraz zapewnienia lepszych warunków socjalnych i mieszkaniowych podejmujący pracę w budownictwie. Będziemy uruchamiać między innymi własne budownictwo przyzakładowe i małe spółdzielnie budowlane. Na pytanie - czy budowlanym należy dawać mieszkania z ogólnej puli mieszkaniowej mogę odpowiedzieć, ze jestem temu przeciwny. Trzeba natomiast stworzyć warunki, ażeby budowlani mogli poza planem cudować mieszkania na potrzeby własne.</u>
<u xml:id="u-10.28" who="#StanisławKukuryka">Mamy nadzieję, że w II półroczu nastąpi poprawa zaopatrzenia budownictwa w materiały budowlane. Nadal jednak występować będą napięcia w zaopatrzeniu w papę, kable, głównie większych przekrojów, stal zbrojeniową, farby i lakiery. Jedyną barierą dalszego przyspieszenia wykonawstwa w budownictwie są więc niedobory materiałów deficytowych. Jeżeli nie zapewnimy systematycznego zaopatrzenia w materiały budowlane, to możemy mieć duże perturbacje z realizacją zawartych umów z zespołami pracowniczymi na wykonywanie prac w systemie akordowym.</u>
<u xml:id="u-10.29" who="#StanisławKukuryka">Program oszczędnościowy opracowany został przez budownictwo bardzo starannie i będziemy dokładać wysiłków, ażeby był on konsekwentnie realizowany. Potrzebne nam jest jednak trochę uznania i wiara w pomyślne wykonywanie zadań. Mamy przecież dobrze zorganizowane przedsiębiorstwa budowlane np. w Bolesławcu, Jeleniej Górze i Zamościu, co dowodzi, że możemy dobrze pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławLubiński">Przedstawione przez ministra budownictwa przedsięwzięcia podjęte dla usprawnienia wykonawstwa w budownictwie wychodzą naprzeciw naszym oczekiwaniom i zasługują na poparcie komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MieczysławLubiński">Wiemy o tym, że są duże trudności z naborem nowych kadr do budownictwa. W swoim czasie mówiłem już o konieczności uruchomienia krótkofalowego systemu szkolenia zawodowego dla dorosłych, które trwałoby nie dłużej niż 3 do 6 miesięcy. Dla tego celu można z powodzeniem wykorzystać fundusz aktywizacji zawodowej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MieczysławLubiński">Rzeczywiście droga do uzyskania decyzji o przeznaczeniu terenów pod budownictwo jest bardzo uciążliwa i skomplikowana. Zbyt długo trwają różnego rodzaju formalności. Konieczna jest zatem nowelizacja ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych i leśnych pod budownictwo, w tej sprawie nasza komisja powinna wystąpić z odpowiednim wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MieczysławLubiński">W dziedzinie projektowania panuje u nas duży chaos. Biura projektowe podlegają kilku resortom i dlatego konieczne jest, ażeby resort budownictwa był koordynatorem wszystkich działań. Wiąże się to z dokładnym ustaleniem kompetencji resortu budownictwa i organizacją silnego centrum budownictwa. Sprawie tej nasza komisja powinna poświęcić jedno z najbliższych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MieczysławLubiński">Roboty związane z uzbrojeniem terenu wykonywane są przez kilka resortów, brak jest koordynatora tych robót powinien nim być resort budownictwa.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MieczysławLubiński">Zgadzam się z tym, że likwidacja usterek musi być rozłożona, zwłaszcza w dużych aglomeracjach, na dłuższy okres.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewZieliński">Z dużą satysfakcją ocenić trzeba wyniki I półrocza w całym budownictwie. Po raz pierwszy mamy symptomy, że coś „drgnęło”. Zaczęło się to wyraźniej uwidaczniać już na połowie III i IV kwartału roku ub. Od tego czasu, choć w niezadowalającym tempie, obserwujemy pozytywne zmiany w pracy budownictwa. Podstawowe znaczenie ma rytmiczność, która nawet w szczytowych okresach nie dopisywała.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewZieliński">W przemyśle materiałów budowlanych proces stabilizacji rozpoczął się wcześniej, gdyż nie było tam tale gwałtownych przeskoków ' organizacyjnych. Przemysł ten nie przeżył zmiany gestora (jak budownictwo), a to - jak wiadomo - miało negatywny wpływ, niezależnie od słuszności samej koncepcji. Najlepiej bowiem pomyślana reorganizacja przynosi zazwyczaj w początkowym okresie skutki niepożądane.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewZieliński">Zapoczątkowane zostało pozytywne zjawisko-poprawa wyników budownictwa z miesiąca na miesiąc. Poprawa występuje również - choć w stopniu daleko niedostatecznym - w dziedzinie efektywności: wzrostu wydajności pracy oraz stosunku nakładów do poziomu wydajności pracy. Wszystko to upoważnia do stwierdzenia, że przedsięwzięcia resortu są skuteczne i trzeba po tej drodze iść nadal.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewZieliński">Nie można odnieść się pozytywnie do kampanii prasowej po posiedzeniu naszej komisji w sprawie reformy w budownictwie. Zaczyna się przyklejać etykietki „kontrreformatorów”. Ta metoda prowadzi donikąd, psuje krew ludziom, skupia uwagę nie na tym co trzeba robić, a na obronie przed zarzutami. Proponuję, by komisja wypowiedziała się zdecydowanie przeciwko takim metodom. Gdzie jak gdzie, ale w Sejmie nie można dopuścić do tego, żeby nie można było konstruktywnie mówić. Jeżeli reforma ma sprowadzać się do samych koncepcji, nie zaś do efektów społecznych - mnie to nie odpowiada. Powinniśmy analizować model docelowy i znajdować efektywne drogi działania. Wraz z ministrem S.Kukuryką rozmawialiśmy z szefem jednej z redakcji, który uzasadniał opinie artykułu opiniami poselskimi. Opinii takich nie można było jednak znaleźć. Na posiedzeniu dyskusja była bardzo rzeczowa i bogata, ale bez poglądów upoważniających do takich ocen.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewZieliński">Mimo pozytywnych wyników i trwałych śladów poprawy powinniśmy koncentrować uwagę na wszystkim, co mogłoby hamować postęp.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZbigniewZieliński">Mam na myśli problemy, które wymienił Minister S.Kukuryka, a więc przede wszystkim zaopatrzenie, w tym również import (sprawy na styku z przemysłem chemicznym).</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ZbigniewZieliński">Proponuję, aby przyjąć projekt opinii skierowanej do prezesa Rady Ministrów. Odnotowalibyśmy w niej wyniki budownictwa ze wskazaniem zarysowywania się trwałych, pozytywnych tendencji; zawarlibyśmy stwierdzenie oceniające przedsięwzięcia resortu. Nic nie przychodzi lekko, ale resort realizuje program przedstawiony uprzednio, naszej komisji; proponuję dalej wyrazić zdziwienie wobec kampanii, która budownictwu nie pomaga lecz przeszkadza; zwrócimy uwagę na obszary będące przedmiotem naszego zaniepokojenia: zaopatrzenie, zatrudnienie, bodźce, płace; wskażemy na potrzebę przyspieszenia kompleksowego opracowania mechanizmów sterowania dla całego procesu inwestycyjnego. Poszukiwanie efektywności musi występować już w toku projektowania, a nie tylko samego wykonania.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#ZbigniewZieliński">W opinii do rządu proponuję również wyrazić zaniepokojenie spadkiem stanu zaawansowania budynków -mieszkalnych. Stan ten nie wystarczy na wykonanie programu tegorocznego i przyszłorocznego.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#ZbigniewZieliński">Do tematyki budownictwa mieszkaniowego, wrócimy w II połowie III -kwartału na tle zadań programowania w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#ZbigniewZieliński">W dniu 23 czerwca br. skierowaliśmy w sprawie stali dezyderat do wicepremiera Z. Szałajdy. Proponuję obecnie zwrócić się z pismem stwierdzającym, że problem ten powtórnie, był poruszany na dzisiejszym posiedzeniu. Wiemy, że hutnictwo ma poważne problemy z wykonywaniem zadań asortymentowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKukuryka">Proponuję, że w sprawie stali przekażę stanowisko komisji wicepremierowi Z.Szałajdzie. Znane mi jest duże zaangażowanie wicepremiera w związku z potrzebami budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewZieliński">Zgoda.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewZieliński">W drugim punkcie porządku dziennego-koreferat do informacji Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w sprawie usuwania wad technologicznych w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym przedstawił poseł Gustaw Czerwik (PZPR): Posłowie wielokrotnie zwracali uwagę i domagali się zdecydowanych działali na rzecz poprawy jakości budowanych mieszkań. Wady technologiczne w uspołecznionym budownictwie wielorodzinnym zaczęły występować liczniej w latach siedemdziesiątych, w miarę wzrostu udziału technologii wielkopłytowej oraz usuwania kolejnych ogniw kontroli dyscyplinującej wykonawców. Udział technologii wielkopłytowej wzrósł z 23% w 1970 r. do 85% w 1980 r. Technologia ta od początku obciążona była wieloma mankamentami. Lawinowo narastająca liczba wad stała, się poważnym problemem gospodarczym i społecznym. Zbyt często bowiem radość z uzyskania uprawnionego mieszkania przeradzała się w utrapienie związane z fatalną jakością stolarki otworowej, korodującymi grzejnikami płytowymi, przypadkami zalewania mieszkań, biologiczną korozją wykładziny lentex itd.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZbigniewZieliński">Obowiązujący do 1982 r. model ekonomiczno-finansowy w budownictwie sprzyjają niegospodarności i forsowaniu planów ilościowych. Wiele nieprawidłowości obniżających jakość było i jest jeszcze nadal związanych z nieprzestrzeganiem dyscypliny technologicznej oraz brakiem odpowiednich warunków technicznych w produkcji. Częstą praktyką było niereklamowanie materiałów i wyrobów złej jakości oraz niestosowanie kar umownych. Nie dokonywano odbioru jakościowego dostaw, przyjmowano materiały i wyroby niepełnowartościowe. W celu przypadkach, wykazanych przez kontrolę NIK, zmniejszenie wartości materiałów i wyrobów powodowane było niewłaściwym magazynowaniem. Liczne były przypadki podpisywania protokołów odbioru budynków nienadających się jeszcze do zamieszkania. Kontrola NIK w Łomży, Grajewie i Zambrowie w 1982 r. wykazała, że na 14 odebranych budynków - 8 nie nadawało się do zamieszkania. Przykładów takich jest znacznie więcej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ZbigniewZieliński">Informacja resortu zalicza do przyczyn powstawania wad w budynkach: błędy w rozwiązaniach systemowych, niską jakość materiałów budowlanych, zwłaszcza izolacyjnych oraz stolarki i drobnych akcesoriów, niewłaściwą technologię produkcji elementów warstwowych z izolacją styropianową, niedotrzymywanie tolerancji wymiarowych elementów oraz niską jakość robót budowlano-montażowych głównie w zakresie tolerancji montażu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#ZbigniewZieliński">By zapobiec narastaniu liczby budynków z wadami technologicznymi, podejmowano w resorcie wiele działań. Pozwoliły one na zwiększoną kontrolę węzłów w czasie montażu oraz poprawiły jakość wełny mineralnej; zaniechano też montażu grzejników płytowych, wycofano stosowanie lentexu oraz zaostrzono wymagania izolacyjne.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#ZbigniewZieliński">Największe jednak możliwości niesie wdrażanie zmian systemowych. Należy mieć nadzieję, że w toku wdrażania reformy uda się wyzwolić instrumenty poprawy jakości materiałów budowlanych i bezpośredniego montażu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#ZbigniewZieliński">W 1982 r. zewidencjonowano najbardziej uciążliwe wady technologiczne spółdzielczych budynków mieszkalnych, a ich usuwanie uregulowano dwiema uchwałami rządu. Według materiałów resortu, należy usunąć przecieki i przemarzanie ścian zewnętrznych w 8003 budynkach, korozję grzejników płytowych - w 4399, wadliwą instalację co w 2127, korozję biologiczną lentesu w 1905 oraz brak elewacji w 945 budynkach. Koszty usunięcia tych wad wynoszą około 44 mld zł. Wspomniane uchwały zapewniają finansowanie usuwania wad w budynkach spółdzielczych wykonanych do końca 1931 r. Podobne wady w budynkach zakładowych i komunalnych wymagają usunięcia na koszt właścicieli ze środków własnych.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#ZbigniewZieliński">Okres do 1982 r. charakteryzował się małą skutecznością stosowania przez inwestora kar za zwłokę w usuwaniu wad. Obecnie w warunkach samofinansowania kary te powinny być czynnikiem wystarczającym motywacji do ich usuwania.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#ZbigniewZieliński">Wspomniane uchwały Rady Ministrów nie precyzują terminów likwidacji wad technologicznych w budynkach zmontowanych do końca 1981 r. Ustalanie terminów jest trudne, przede wszystkim ze względu, na niedobory materiałowe, zwłaszcza materiałów izolacyjnych. Zapotrzebowanie na płyty styropianowe do usuwania wad stanowi 21% całkowitych dostaw dla budownictwa w br. Należy przypomnień, że zużycie wełny mineralnej i styropianu dla budownictwa wzrośnie w 1984 r. o ok.- 30% ze względu na wprowadzenie nowej normy izolacyjności budynków. Należałoby przyjrzeć się 20% stratom acekolu w woj. katowickim z powodu nienormatywnych wymiarów. Materiał ten produkowany jest w Małkini.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#ZbigniewZieliński">Resort proponuje rozwiązanie problemu usuwania wad technologicznych poprzez objęcie materiałów obowiązkowym rozdzielnictwem i wydzieleniem puli na wady technologiczne. Jest to propozycja kontrowersyjna, gdyż istnieją obawy, że może to wpłynąć na uszczuplenie puli nowo realizowanych budynków. Jednakże problem usuwania wad technologicznych ma tak szeroki wydźwięk społeczny, że wymaga pilnego uregulowania.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#ZbigniewZieliński">Należy również wyjaśnić, że postanowienia uchwał Rady Ministrów o kredytowaniu usuwania wad technologicznych nie naruszają uprawnień stron wynikających z ogólnych warunków realizacji inwestycji. Po upływie okresu rękojmi wykonawca jest uwolniony od odpowiedzialności za wady, a inicjatywę w zakresie ich usuwania przejmuje użytkownik budynku. Na podstawie zebranych dodatkowo informacji stwierdziłem, jednak, że praktyka zna również przypadki, których rozstrzygnięcia nie określają uchwały Rady Ministrów. Np. na osiedlach 1000lecia i Roździeńskiego w Katowicach w budynkach wykonanych metodą ślizgowa. wystąpiło w skali masowej zjawisko zgniatania ścian działowych. Wady te ujawniły się już po upływie rękojmi. Koszty związane z ich likwidacją szacuje się na 100 mln zł. Brak jest więc uzasadnienia, ażeby obciążały one spółdzielnię i ich członków. Finansowanie ich wymaga podjęcia decyzji ze strony władz centralnych.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#ZbigniewZieliński">Banki zgodnie z polityką „trudnego pieniądza” wymagają jednoznacznych dowodów, że wady, na usuwanie których zasięgamy kredyt, podlegają przepisom odpowiednich uchwał w tej sprawie. Banki podejmują również działania kontrolne. Uważam, że działania te są prawidłowe i zmierzające do ograniczenia nieuzasadnionych dotacji z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#ZbigniewZieliński">Wiele spraw związanych zwłaszcza z usuwaniem wad po upływie rękojmi trafia do Państwowego Arbitrażu Gospodarczego. Dwa wnioski tego arbitrażu zasługują na uwagę: organizacyjne rozwiązanie problemu podmiotów zobowiązanych do usunięcia wad technologicznych ujawnionych po okresie rękojmi oraz określenie zasad udzielania przez banki kredytu na pokrycie kosztów usuwania tych wad.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#ZbigniewZieliński">We wnioskach końcowych zawartych w materiale resortu budownictwa proponuje się m.in.:</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#ZbigniewZieliński">- przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na materiały niezbędne do usuwania wag technologicznych i wydzielenie odpowiedniej puli na ten cel;</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#ZbigniewZieliński">- przyznanie właścicielom budynków komunalnych i zakładowych możliwości korzystania z rozdzielnictwa materiałowego na usuwanie wad technologicznych;</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#ZbigniewZieliński">- wprowadzenie zachęt ekonomicznych dla przedsiębiorstw budowlanych spółdzielczych i rzemiosła, które podejmują się usuwania wad technologicznych;</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#ZbigniewZieliński">- skupienie wysiłków na doskonaleniu konstrukcji elementów wielkopłytowych i dokładności ich wykonania oraz poszukiwania nowych rozwiązań w zapobieganiu i usuwaniu wad technologicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanDihm">Duża część wad (nie tylko technologicznych) powstaje wskutek braku konserwacji mieszkań. Instrukcja użytkowania mieszkań określa co należy wykonać w nowym budynku. Niestety, zalecenia instrukcji z reguły nie są wykonywane. Tę drobne sprawy wpływają potem na niszczenie substancji mieszkaniowej. Wykonawca traktowany jest przez użytkownika przez 3 lata jako konserwator. Użytkownik obowiązany jest co roku naprawić pokrycie dachu. Gdyby to robił, nie byłoby przecieków. Jest też obowiązany do naprawy stolarki.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanDihm">W materiałach nie porusza się sprawy niskiej wiedzy technicznej o sposobie użytkowania mieszkań. Oglądałem mieszkania wręcz zdewastowane wskutek braku tych umiejętności u użytkownika. Rzecz sprowadza się do tego, że obecnie stosujemy inne technologie niż w czasach, kiedy trwałość budynków i ich elementów była bez porównania większa. Te sprawy wymagają odpowiedniej działalności wyjaśniającej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanDihm">Nie kwestionuję wiedzy nadzoru budowlanego, ale niski jest poziom wiedzy rzemieślniczej. Wpływa to ha występowanie licznych wad i usterek (dopasowanie stolarki wkręcanie śrub itp.).</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JanDihm">Powinno się ostro walczyć z nagminnymi przeróbkami dokonywanymi na dziko przez lokatorów, którzy podkuwają ściany, przesuwają je chowają elementy instalacyjne w kominach itp. Pożądane zmiany powinno się wprowadzać w czasie uzgadniania projektu budynku, a nie po objęciu mieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławMizia">W czerwcu br. odbyło się z udziałem wicepremiera Z.Szałajdy spotkanie, podczas którego dokładnie przeanalizowano problemy zwiększenia pomocy dla budownictwa mieszkaniowego. Zapadła wówczas decyzja o przydzieleniu dodatkowo 30 tys. ton wyrobów walcowanych, a także kabli i innych elementów. Siedzimy obecnie realizację tych decyzji. Mają one być potwierdzone w 75% w III kwartale br. Sprawę stali dla budownictwa rozstrzygniemy, w niedługim czasie. Są trudności ze stalą o profilach cieńszych ze względu na ogólne kłopoty hutnictwa z zatrudnieniem. Hutnictwo zobowiązało się dać w tym roku 200 tys. ton wyrobów walcowanych ponad plan. I na tej podstawie przydzielono wspomniane 50 tys. ton dla budownictwa mieszkaniowego. Budownictwo odczuwa również brak innych materiałów - kabli, papy (potrzebny import) oraz farb (braki odczuwane w całym przemyśle). Decyzja o przyznaniu przemysłowi chemicznemu dodatkowych środków dewizowych powinna poprawić sytuację w zakresie dostaw farb.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#StanisławMizia">Wczorajsza narada z wojewodami ustaliła, że należy zadbać o realizację przede wszystkim budynków będących na ukończeniu oraz likwidować nadmierne zapasy materiałów tam, gdzie terminy są późniejsze. Bilanse nie pozwalają bowiem na zwiększanie przydziałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławWoźniak">Sprawa wad technologicznych ciągnie się od dawna i jest wszystkim znana. Dodać wypada, że Związek nasz uzgodnił z NBP sprawy kredytowania. Tak więc ostatnia przeszkoda została usunięta.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławWoźniak">Z wniosków resortu wynika, że po upływie terminu rękojmi wykonawca uwolniony jest od odpowiedzialności za wady. Gdyby tak było, to by po prostu czekano na upłynięcie tego terminu. Ustalone jest jednak, że również po tym terminie wykonawca ma. obowiązek usuwania usterek.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#StanisławWoźniak">Zastrzeżenie budzi wniosek upoważniający ministra do przedłużania terminów usuwania wad technologicznych. Każdy znajdzie, jakiś powód, żeby wykonanie tego obowiązku odłożyć. Niewywiązanie się powinno pociągać za sobą karę. Nie możemy zostawiać takiej furtki.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#StanisławWoźniak">O powodzeniu planu usuwania wad technologicznych zadecydują materiały. Wystąpiliśmy do wicepremiera J. Obowodowskiego z wnioskiem, żeby usuwanie wad technologicznych potraktować; jako zamówienie rządowe, ale odpowiedź była negatywna. Może więc na te cele będzie pełne zabezpieczenie materiałowe.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#StanisławWoźniak">Trzeba przestać o tych sprawach mówić i zacząć działać. Za przykład służyć może woj. jeleniogórskie, które kończy już usuwanie wad technologicznych. Przy właściwym zaopatrzeniu materiałowym można byłoby usunąć -wszystkie stwierdzone wady technologiczne w budynkach spółdzielczych do 1985 r.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#StanisławWoźniak">Najczęściej występują wady technologiczne w wykonawstwie ścian działowych, m.in. w województwie katowickim, Zielonej Górze, Lesznie. Część budynków zagrożona jest wydzieleniem się fenolu. Wystąpiliśmy do ministra administracji o przydzielenie spółdzielczości dodatkowych środków na usuwanie usterek, gdyż środki spółdzielni są niewystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EdwardZachajkiewicz">Corocznie 20 rozstrzyganych przez nas spraw dotyczy sporów między przedsiębiorstwami wykonawczymi i spółdzielczością mieszkaniową. Trzeba podkreślić, że w ostatnim okresie obserwujemy widoczne zmiany na lepsze. Zmniejsza się ilość sporów, mamy do czynienia z lepszą organizacją pracy w budownictwie. Lepsze jest zrozumienie przez resort budownictwa potrzeby prawnego uregulowania niektórych spraw, m.in. przygotowany został projekt uchwały Rady Ministrów określający warunki wykonania robót budowlanych, kiedyś regulowało to tylko zarządzenie ministra budownictwa.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#EdwardZachajkiewicz">Mamy do usunięcia usterki i wady w ponad 3 tys. budynków i koszt usunięcia tych usterek przekroczy 40 mld zł. Trzeba jednak w rachunku strat brać również pod uwagę nadmierne ilości opału, który musi być zużywany do ogrzewania wadliwie wykonanych budynków. Długo musieliśmy walczyć o to, ażeby przestano stosować w budownictwie mieszkaniowym lentex, który jest szkodliwy dla zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#EdwardZachajkiewicz">Wyraźnie określić trzeba obowiązki inwestora i wykonawców w zakresie usuwania wad, jak też termin usuwania usterek, przy czym w niektórych przypadkach musi on przekroczyć 1935 rok.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#EdwardZachajkiewicz">Rozstrzygnięcia wymaga sprawa dodatkowej produkcji materiałów budowlanych, gdyż w ramach planowanej puli nie można będzie wykonać w pełni planu budownictwa mieszkaniowego w najbliższych latach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyGołaczyński">Podzielam pogląd, że sprawa usuwania wad dotyczy przede wszystkim wad technologicznych, które niejednokrotnie są bardzo uciążliwe dla użytkowników. Duże zaangażowanie potencjału wykonawczego do usuwania usterek może wpłynąć na zahamowanie prac przy wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyGołaczyński">Modernizacji wymaga technologia produkcji wielkiej płyty, co sprzyjać będzie eliminowaniu wad. Nowe płyty produkowane obecnie w fabrykach domów powinny być w pełni funkcjonalne i odpowiadać normom technicznym.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JerzyGołaczyński">Z uznaniem należy przyjąć doświadczenia województwa jeleniogórskiego w zakresie usuwania usterek. Mamy tam do czynienia z dobrą wolą wszystkich: inwestorów, władz wojewódzkich i przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyGołaczyński">Popieram wnioski zawarte w materiałach resortowych, a zwłaszcza te, które dotyczą wydzielenia dodatkowej puli materiałów na usuwanie usterek oraz przyznania dodatkowych kredytów na ten cel. Ta dodatkowa pula powinna być przyznana poza ilościami ujętymi w planie i przeznaczonymi na nowe budownictwo.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JerzyGołaczyński">Popieram również wniosek w sprawie włączenia do sprawozdawczości GUS realizacji planu usuwania usterek w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JerzyGołaczyński">Z przedstawionej nam informacji wynika, że budowlani chcą wywiązać się w terminie ze swoich zadań i że wykonywane są one planowo poza terenem wielkich aglomeracji.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JerzyGołaczyński">Musimy pomóc budowlanym i zachęcić ich do dobrej pracy. Mamy dobre przykłady takiego działania, wyrażające się m.in. przydziałem mieszkań dla budowlanych, poprawą warunków płacowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławPajewski">Stoimy na stanowisku, że sprawę usuwania usterek trzeba załatwić wreszcie do końca. Kiedyś Komisja Planowania była przeciwna temu, ażeby budżet państwa finansował usuwanie wad, ale obecnie widzimy, że jest to jedyne wyjście, jeżeli chcemy szybko i ostatecznie zakończyć ten problem.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławPajewski">Wnioskom zawartym w informacji resortu należałoby nadać moc prawną.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławPajewski">Wydzielenie puli materiałów na usuwanie usterek oraz przyznanie ponadplanowych środków finansowych jest mało realne. Uszczuplenie tych środków mogłoby wpłynąć na zmniejszenie rozmiarów nowego budownictwa mieszkaniowego. Toteż sprawę dodatkowych przydziałów określić trzeba poprzez wiążące odgórne decyzje. Minister budownictwa powinien przygotować projekt decyzji rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyMajewski">Zgodni jesteśmy w opinii, że spraw usuwania wad technologicznych w starych budynkach załatwić trzeba jak najszybciej. Przy czym kolejność usuwania usterek powinna być ustalona wg stopnia uciążliwości tych usterek dla lokatorów. Wykonywanie tych robót nie może wpłynąć na ograniczenie rozmiarów nowego budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyMajewski">Nie jestem pewny czy musi być przygotowywana specjalna uchwała rządu w tej sprawie. Pewne decyzje już zapadły np., że na usuwanie usterek przyznawany będzie kredyt umarzany. Konieczne jest natomiast opracowanie wspólnych zaleceń resortu budownictwa i spółdzielczości, przygotowanie szczegółowych harmonogramów prac. Trzeba przy tym poinformować przedsiębiorstwa budowlane, że jeżeli nie dotrzymają ustalonego w harmonogramie terminu, to będą płacić inwestorowi wszystkie przewidziane kary umowne, co będzie dla nich bardzo uciążliwe. Trzeba zabezpieczyć dodatkowa pulę materiałów poza pulą planowaną na nowe budownictwo. Musimy panować nad bilansem materiałowym.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JerzyMajewski">Inne musi być podejście do usuwania wad powstałych w okresie rękojmi, a inne do wad powstałych poza rękojmią. Nie chcemy, ażeby poszczególne przedsiębiorstwa uchylały się od wykonywania robót w budynkach, które były przez nich kiedyś realizowane, ale dla dobra sprawy trzeba szukać również innych wykonawców.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JerzyMajewski">Jeżeli docieplamy budynek, to zapewniamy już inny komfort użytkowników. Poprzez wprowadzanie nowych technologii załatwiamy ponadto problem elewacji.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JerzyMajewski">Niezależnie od prac nad usuwaniem usterek podjęliśmy działania mające na celu zapobieganie powstawaniu wad w nowych budynkach. Uświadamiamy przedsiębiorstwa, że rząd po raz ostatni przeznacza dodatkowe środki na usuwanie usterek i że nowe muszą być usuwane w ramach środków przedsiębiorstw. Prowadzimy szczegółowa analizę powstałych rad i zaostrzamy bieżącą kontrolę wykonawstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewZieliński">Zarówno dyskusja jak i przedstawiona informacja resortu ujawniły ogromną wagę rozpatrywanego dzisiaj problemu jak i jego dokuczliwość dla użytkowników z powodu wadliwie wykonanych budynków. Wady wykryto w ogromnej liczbie budynków i prawie na terenie wszystkich województw.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewZieliński">Podzielam pogląd, że trzeba wreszcie problem ten rozwiązać do końca i należycie zdyscyplinować realizację szczegółowych harmonogramów. Musimy doprowadzić do zgodnego działania budowlanych i spółdzielczości. Państwowy Arbitraż Gospodarczy musi sprawować nad tym zaostrzoną kontrolę.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewZieliński">Dobrze się stało, że zorganizowano na temat usuwania usterek naradę z wojewodami. Nacisk trzeba położyć na realizację szczegółowych harmonogramów, przede wszystkim w regionach. Nie dla wszystkich ustalać należy odległy termin 1987 czy 1983 roku. Tam gdzie można termin ten powinien być krótszy, trzeba przy tym uwzględniać strukturę usterek.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewZieliński">W wyniku dyskusji komisja powinna uchwalić dezyderaty, w których zwróci uwagę na konieczność wydzielenia dodatkowej puli materiałów na usuwanie usterek, zaznaczając że w żadnym przypadku nie może tą wpłynąć na obniżenie planu nowego budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewZieliński">Przyspieszyć należy rozwój produkcji materiałów budowlanych, chociażby we wspomnianych uprzednio fabrykach domów.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#ZbigniewZieliński">Komisja przyjęła informację resortu i postanowiła opracować dezyderaty w oparciu o przebieg obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>