text_structure.xml 23.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 6 grudnia 1979 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekty budżetu państwa na 1980 rok w częściach dotyczących Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem Mirosławem Milewskim i Komendantem Głównym MO Stanisławem Zaczkowski, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Zdzisławem Jędrzejczakiem, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przedstawił poseł Antoni Połowniak (PZPR), oceniając jako oszczędny, przygotowany zgodnie z zasadami racjonalnego gospodarowania. Projekt zabezpiecza realizację zadań resortu. Poseł referent wniósł o przyjęcie projektu budżetu w brzmieniu zaproponowanym przez rząd oraz złożył wyrazy uznania dla wszystkich pracowników resortu za ich ofiarną pracę na rzecz umacniania praworządności i ochrony porządku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Poseł Adam Łopatka (PZPR) podkreślił, że budżet resortu nie uwzględnia wielu wpływów, które w rzeczywistości są przez niego wypracowywane (np. grzywny, opłaty paszportowe itp.). Projekt budżetu nic nie mówi o bardzo ważnych inwestycjach w Akademii Spraw Wewnętrznych. Czy nic nie dzieje się w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Poseł Stanisław Antoszewski (PZPR)wskazał na znaczenie coraz lepszego wyposażenia jednostek Milicji w odpowiadający ich potrzebom sprzęt techniczny. Ważne, że już w przyszłym roku wszystkie samochody operacyjne zostaną wyposażone w nowe środki łączności i wycofane zostaną przestarzałe aparaty lampowe.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Z informacji Prokuratury Generalnej, przedstawionej na wczorajszym posiedzeniu Komisji wynika, że wzrasta liczba przestępstw przeciwko mieniu społecznemu. Straty z tego tytułu przekraczają już 1 mld zł w skali rocznej i stale rosną. Milicja Obywatelska, we współdziałaniu z jednostkami prokuratury, powinna zwrócić na tę sprawę szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Gdy chodzi o sprawy socjalne, to resort powinien wyegzekwować od spółdzielczości mieszkaniowej wszystkie zaplanowane przydziały mieszkań, bowiem funkcjonariusze MO często mieszkają w trudnych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Jak wygląda problem wyposażenia straży pożarnej w samochody bojowe i motopompy? Poprzednio były z tym kłopoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaKotlicka">Milicja natrafia na coraz lepszą współpracę ze strony obywateli. Bardzo dobrze widać to na przykładzie kontaktów MO ze Szkołami. Kiedyś przybycie funkcjonariusza MO do szkoły kojarzone było zawsze z jakimś wykroczeniem. Wypadkiem, a obecnie coraz więcej ludzi wie, że MO bierze udział w szerokim froncie wychowawczym. Oddziałuje to nie tylko na postawy dzieci, ale i całego społeczeństwa, tworzy się klima społecznego współdziałania. Zjawisko to umacnia kulturę prawną społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AntoniKorzycki">Od 35 lat MSW dobrze realizuje bardzo odpowiedzialne zadania na rzecz ochrony bezpieczeństwa kraju i porządku publicznego. Obywatel naszego państwa może czuć się bezpieczny. Stale zwiększa się sprawność działania Milicji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AntoniKorzycki">Poseł przyłączył się do pytania w sprawie Akademii Spraw Wewnętrznych. Budżet MSW jest bardzo dobrze opracowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełDąbek">Była tu mowa o ASW. Dziś trzeba sięgać po najnowocześniejsze metody i środki pracy. A 35 lat temu, gdy milicja dopiero powstawała, taką akademią było życie, twarda walka z okupantem i wrogiem wewnętrznym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełDąbek">Nawiązując do tego początkowego okresu pracy milicji, mówca wspomniał nazwiska pierwszego Komendanta MO Franciszka Jóźwiaka - Witolda oraz szeregu innych funkcjonariuszy, zwłaszcza z Lubelszczyzny. Byli to przeważnie partyzanci. W samym województwie lubelskim zginęło ich około 3 tys. Trzeba o tym mówić m.in. dlatego, że uznanie dla pracy dzisiejszej MO musi się łączyć z pamięcią o tych, którzy polegli w walce o władzę ludową.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełDąbek">Poseł Barbara Surma (PZPR) postulowała zwiększenie liczby etatów dla MSW - zwłaszcza w terenowych jednostkach milicji. Na przykładzie miasta Zgierza wskazała, że braki kadrowe mogą utrudniać realizację zadań MO.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełDąbek">Przedstawiciele resortu udzielili odpowiedzi na pytania posłów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawełDąbek">Komendant Główny Straży Pożarnych Zygmunt Jarosz wyjaśnił, że kłopoty z motopompami zostały już w zasadzie przezwyciężone w wyniku zwiększenia produkcji. Niedawna uchwała rządu w sprawie sprzętu pożarniczego przewiduje wzrost produkcji do 2,5 tys. motopomp rocznie. Większe trudności są z samochodami pożarniczymi, zwłaszcza na podwoziu typu Jelcz (najdroższe, ale konieczne dla większych miast).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławKotapka">Wstępny projekt budowy siedziby Akademii Spraw Wewnętrznych został przygotowany w latach 1977–1978, ale z powodu znanych ograniczeń inwestycyjnych obiekt nie znalazł się w planie. Resort będzie się starał podjąć budowę przynajmniej jednego obiektu (wartość ok. 400 mln zł) w 1982 r. Resort stara się wyegzekwować mieszkania dla pracowników. Należy przy tym wyjaśnić, że do tej pory MSW otrzymywało zawsze co najmniej taki odsetek zaplanowanej liczby mieszkań, który był zgodny z odsetkiem wykonania planu budowy mieszkań w danym województwie. Lepszy jest stan wykonania budownictwa funkcjonalnego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławKotapka">Komendant Główny MO Stanisław Zaczkowski stwierdził, że gdy chodzi o przedstawienie wpływów budżetowych, to nie wszystko da się formalnie ująć w projekcie. Np. w roku bieżącym walory dewizowe odebrane przestępcom dewizowo-przemytniczym osiągnęły już wartość ponad 1 mln dol. USA oraz 100 mln zł w walutach krajów socjalistycznych. Duże wpływy osiągane są z tytułu mandatów karnych w ruchu drogowym, ale przecież nie traktuje się tego jako podstawową metodę oddziaływania na kierowców, a przeciwnie, zaleca się funkcjonariuszom, aby stosowali mandaty tylko w ważnych wypadkach. Nawiązując do pytania w sprawie zwalczania przestępczości gospodarczej mówca powiedział, że ok. 80% przestępstw tego rodzaju stanowią małe zagarnięcia mienia społecznego (o wartości do 20 tys. zł). Milicja stara się koncentrować na ściganiu spraw najgroźniejszych, typu aferowego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławKotapka">Trudności przysparza MO brak etatów, np. od lat nie ma żadnego wzrostu etatów w służbie ruchu drogowego. Mimo to udało się doprowadzić w roku bieżącym do pewnego zmniejszenia liczby wypadków drogowych: o 1,3% zmalała liczba wypadków, o 3,9% - ofiar, a aż o 14% uległa zmniejszeniu liczba śmiertelnych ofiar wypadków. Jest to osiągnięcie, zwłaszcza gdy zważyć, że liczba pojazdów samochodowych wzrasta średnio o ok. 300 tys. rocznie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławKotapka">Milicja rozwija pracę wychowawczą w stosunku do nieletnich. Od 1-go stycznia 1980 powołani zostaną w Komendzie Głównej oraz terenowych jednostkach MO specjalni inspektorzy do spraw nieletnich i ochrony rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławMilewski">W dyspozycji resortu znajdują się trzy uczelnie wyższe. Rozważane są obecnie ich funkcje. Wyższa Szkoła Oficerska im. F. Dzierżyńskiego przeznaczona jest dla kształcenia kadr służby bezpieczeństwa, WSO w Szczytnie - służb milicji, natomiast profil ASW nie jest jeszcze definitywnie określony (zapewne jej zadaniem będzie dokształcanie kierowniczej kadry resortu).</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławMilewski">Jeśli chodzi o wpływy budżetowe realizowane i rzez resort, to jest ich bardzo dużo, choć nie wszystkimi można się chwalić. Grzywny przekraczają sumę 1 mld zł rocznie, podobną wysokość osiągają opłaty paszportowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławMilewski">Sukcesy resortu zależą od ścisłej współpracy ze społeczeństwem, współpracy na co dzień. Uczymy się od społeczeństwa, korzystamy z jego rad. Bardzo wiele zawdzięczamy także pomocy, sugestiom i radom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MirosławMilewski">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) ocenił współpracę Komisji z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych jako bardzo dobrą. W imieniu Komisji, poseł przekazał wyrazy uznania dla pracowników resortu za ich ofiarną pracę w służbie państwa i społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MirosławMilewski">Komisja przyjęła projekt budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MirosławMilewski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości. Referat przedstawiła poseł Maria Kotlicka (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MirosławMilewski">Posłanka omówiła zamierzenia inwestycyjne resortu i zadania gospodarcze przywięziennych przedsiębiorstw przemysłowych i oceniła, że odpowiadają one założeniom dotyczącym całej gospodarki narodowej. Dynamika rozwoju produkcji, zwłaszcza produkcji rynkowej przedsiębiorstw przywięziennych jest znacznie ograniczona trudnościami z zaopatrzeniem w niektóre surowce; najtrudniejsza jest sytuacja w produkcji mebli.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MirosławMilewski">Dynamika wzrostu dochodów w resorcie sprawiedliwości jest w ostatnich latach duża. Osiągane dotychczas i planowane na rok przyszły zwiększenia wpływów budżetowych dotyczą prawie wszystkich podstawowych źródeł i wszystkich głównych odcinków działalności resortu, a więc kar, grzywien, pobieranych opłat sądowych i dochodów z tytułu zatrudnienia skazanych. Nie przewiduje się w 1980 r. znaczniejszego wzrostu dochodów z opłat notarialnych, wobec znanych ograniczeń nabywania terenów przez jednostki gospodarki uspołecznionej na cele inwestycyjne i inne. Zakłada się natomiast dalszy wzrost dochodów z opłat sądowych i grzywien głównie poprzez zwiększenie skuteczności działań upominawczych i egzekucyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MirosławMilewski">Polityka karna resortu jest nadal ukierunkowana na zwiększanie dolegliwości ekonomicznej zwłaszcza w postaci kar grzywien samoistnych, a polityka penitencjarna na rozwijanie wszystkich form zatrudnienia skazanych oraz poprawę wydajności i jakości wykonywanej przez nich pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#MirosławMilewski">Planowane na rok 1980 wydatki resortu są wyższe w stosunku do przewidywanego wykonania za rok 1979. Z bliższej analizy wynika jednak, że planowane zwiększenie wydatków rzeczowych nie równoważy w pełni skutków zmiany cen niektórych materiałów i usług, a zwłaszcza cen paliw, części zamiennych i opłat pocztowych. Wydatki resortu zostały zaplanowane w sposób szczególnie oszczędny i uwzględniający daleko idącą hierarchizację potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełDąbek">W jakich województwach nie ma jeszcze sądów wojewódzkich? Czy te, które istnieją, mają właściwe warunki pracy? Do niedawna sędziowie dojeżdżający do tymczasowej siedziby sądu wojewódzkiego mieli prawo do przejazdu pociągiem I klasy. Czy było konieczne obniżenie tego prawa do II klasy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekSadurski">Posłowie z Komisji Oświaty i Wychowania zobowiązali mnie do zbadania sprawy wysokości norm wyżywieniowych dla więźniów. Na zebraniach poselskich prezentowane są opinie, że stawki te są rażąco małe.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#FranciszekSadurski">Jak Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje się do wejścia w życie dyskutowanej obecnie nowelizacji KPA, co łączyć się będzie z wprowadzeniem sądownictwa administracyjnego? Czy przewidywany termin 1 lipca 1980 r. kiedy ustawa ta miałaby wejść w życie, jest z tego punktu widzenia trafny, może warto go przedłużyć?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#FranciszekSadurski">W środowisku adwokackim stale podnoszona jest sprawa podniesienia taksy za usługi adwokackie, która nie jest zmieniana już 17 lat. Jaki jest pogląd ministerstwa?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#FranciszekSadurski">Poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD) przyłączyła się do postulatu przywrócenia sędziom sądów wojewódzkich dojeżdżającym do pracy - prawa korzystania z I klasy pociągu. Trudno przewidzieć kiedy będą wybudowane nowe siedziby tam, gdzie ich brakuje, a dojazdy są bardzo uciążliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AntoniKorzycki">Jakie ma znaczenie fakt rosnącego nadużywania alkoholu w naszym społeczeństwie dla resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AdamŁopatka">Jakie są losy projektowanego funduszu rozwoju kadr prawniczych? Jak wygląda kwestia zapewnienia wystarczających nakładów oraz przyzwoitych terminów publikacji aktów prawnych nie tylko z zakresu prawa sądowego?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AdamŁopatka">Wiceminister Zdzisław Jędrzejczak powiedział m.in., że zgodnie z ogólną tendencją, inwestycje resortu w przyszłym roku zostaną zmniejszone, będą w zasadzie ograniczone do inwestycji kontynuowanych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AdamŁopatka">Produkcja przedsiębiorstw przywięziennych wzrośnie w stopniu ograniczonym - ze względu na trudności z niektórymi surowcami.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AdamŁopatka">Budżet ministerstwa wykazywać będzie znaczną nadwyżkę dochodów nad wydatkami. Jest to nowe zjawisko, występujące dopiero od kilku lat. Wzrosnąć mają dochody z pracy więźniów (zwłaszcza zatrudnionych poza zakładami karnymi), będzie niewielki wzrost wpływów z opłat sądowych (bowiem przewiduje się, że liczba spraw nie ulegnie zwiększeniu), nieznacznie wzrośnie ogólna suma ściąganych grzywien (nie ma już bowiem w zasadzie możliwości zwiększania wysokości przeciętnej grzywny - są one dość wysokie).</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AdamŁopatka">Projekt budżetu powstał w oparciu o dotychczasową strukturę organizacji sądownictwa. Przewiduje się zmiany, ale oczywiście sprawa utworzenia sądownictwa administracyjnego nie mogła zostać ujęta w projekcie budżetu. W analizach resortu bierze się pod uwagę model tego sądownictwa określony w projekcie nowelizacji KPA, choć w obecnej dyskusji często zgłaszane są także inne poglądy na tę sprawę; proponuje się np. powierzenie tego sądownictwa sądom powszechnym lub sądom pracy i ubezpieczeń społecznych. Jest w każdym razie pewne, że nie będzie mogło ono ograniczać się do Najwyższego Sądu Administracyjnego, będzie musiało powstać 5–8 ośrodków zamiejscowych. Odpowiedni przepis projektu nowelizacji musi być zmieniony, by wyraźnie zobowiązać ministra sprawiedliwości do utworzenia tych ośrodków. Niezależnie od spraw organizacyjnych znaczenie NSA będzie szczególnie duże ze względu na rozpatrywanie odwołań od decyzji podejmowanych przez organy naczelne. Szacuje się, że sądownictwo administracyjne będzie w przyszłości rozpatrywać około 40 tys. spraw rocznie w skali kraju (na około 9 mln decyzji administracyjnych). Szacunek ten pokrywa się z badaniami zespołu prof. S. Zawadzkiego, a także z informacjami z tych krajów socjalistycznych, gdzie sądownictwo takie istnieje. W oparciu o tę liczbę można szacować liczbę potrzebnych etatów: 170 etatów sędziowskich, 220 administracyjnych oraz 50 obsługi. Sędziowie będą rekrutować się z grona aktualnych sędziów, prokuratorów oraz pracowników administracji. Gdy chodzi o dochody przyszłego sądownictwa administracyjnego, to zdaniem resortu opłaty typu wpisu nie powinny być ani zbyt niskie, ani zbyt wysokie; w zasadzie powinny one kształtować się na poziomie wpisów obowiązujących w sprawach cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AdamŁopatka">Powstanie NSA wymagać będzie nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym, np. trzeba uwzględnić sprawy rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń NSA. Jest to także problem instytucji pytań prawnych, jakie NSA będzie mógł kierować pod adresem Sądu Najwyższego, choć sprawa ta nie została wyraźnie rozstrzygnięta w aktualnym projekcie nowelizacji KPA.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#AdamŁopatka">Nawiązując do pytania dotyczącego liczby istniejących jednostek sądowych stopnia wojewódzkiego mówca stwierdził, że jest ich 47. Ostatnio powołano sąd wojewódzki w Skierniewicach z siedzibą w Sochaczewie. Trwa budowa Sądu Wojewódzkiego w Sieradzu. Budowę Sądu Wojewódzkiego w Chełmie przewiduje się w dalszej perspektywie. Poważne trudności wiążą się z dojazdem sędziów do pracy. Mogą oni korzystać z przejazdów I klasą PKP tylko wówczas, gdy udają się na konferencje. Również sędziowie sądów rejonowych w drodze do pracy korzystają tylko z II klasy. Wymaga to zmiany.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#AdamŁopatka">Taksa adwokacka faktycznie od 17 lat nie była zmieniana. Obecne opłaty są nieadekwatne do wartości usług. Opracowano projekt rozporządzenia ministra sprawiedliwości w tej sprawie. Zmianę taksy resort zamierza połączyć z utworzeniem funduszu rozwoju kadr pracowniczych. Chodzi o to, by uposażenia adwokatów, sędziów i prokuratorów pozostawały w zasadzie na podobnym pułapie. Część środków celowego funduszu rozwoju kadr prawniczych pochodziłaby z wpłat zespołów adwokackich, część z wpłat resortu sprawiedliwości (1% wpłat z tytułu opłat sądowych i grzywien oraz 1% z nadwyżki budżetowej). Fundusz ten, w kwocie około 100 mln zł w skali rocznej, zostałby przeznaczony na cele szkoleniowe i socjalne, na pożyczki dla tych, którzy chcieliby podjąć pracę i osiedlić się w miejscowościach mających deficyt kadr prawniczych. Obecnie ta koncepcja jest badana przez Naczelną Radę Adwokacką.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#AdamŁopatka">Jeśli chodzi o problem walki z alkoholizmem, to występuje on w wielu aspektach działalności ministerstwa. Na kolegium resortu omawiano niedawno problemy związane z funkcjonowaniem sądów rodzinnych; m.in. zwrócono uwagę na związek pomiędzy alkoholizmem, a wieloma zjawiskami patologicznymi. Występują trudności z wykonaniem orzeczeń o umieszczeniu alkoholików w zakładach zamkniętych; orzeczenia te niejednokrotnie nie są wykonywane w ciągu kilku lat. Wiele trudności występuje przy tworzeniu nowych zakładów. Problem alkoholizmu to jednak zagadnienie szerokie i resort sprawiedliwości nie jest jedynym podmiotem powołanym do jego rozwiązywania.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#AdamŁopatka">Resort dąży do pełnego zabezpieczenia publikacji aktów prawnych, występują jednak poważne trudności z papierem. Brak publikacji aktów prawnych powodować może wiele zjawisk negatywnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Jakie są perspektywy przeniesienia siedziby Sądu Wojewódzkiego ze Sławna do Słupska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławJędrzejczak">Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Tak się złożyło, że nie byłem w tym sądzie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZdzisławJędrzejczak">Z-ca dyrektora Centralnego Zarządu Zakładów Karnych Juliusz Petrykowski stwierdził, że problem wyżywienia skazanych przysparza resortowi dużej troski. Niecałe dwa lata temu podniesiono normy żywieniowe o 1–2 zł i obecnie podstawowa stawka w przypadku skazanego niepracującego wynosi 8,7 zł, dla skazanego pracującego 10,8 zł, dla młodocianego niepracującego 10,2 zł, dla skazanych chorych 29,15 zł, dla umieszczonych w ośrodkach przystosowania społecznego 13,8 zł. Należy jednak pamiętać o innych czynnikach rzutujących na wyżywienie skazanych. Podjęto kroki zmierzające do podniesienia kaloryczności wyżywienia. Prowadzone są gospodarstwa przywięzienne produkujące podstawowe warzywa i ziemniaki po kosztach własnych. Ponadto skazani zatrudnieni odpłatnie otrzymują w miejscu pracy posiłki regeneracyjne, na które przedsiębiorstwa przeznaczają około 3 zł dziennie. Problem żywienia skazanych wymaga decyzji. Podniesienie choćby o 1 zł na skazanego stawki dziennej oznacza wydatek z budżetu państwa rzędu 42–45 mln zł w skali rocznej. Jednakże w porównaniu z innymi krajami socjalistycznymi nie jesteśmy w najlepszej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZdzisławJędrzejczak">Nawiązując do pytań dotyczących leczenia alkoholików w zakładach karnych mówca wskazał, że resort prowadzi w tych zakładach 12 oddziałów leczenia przeciwalkoholowego i 50 przychodni. Jak na możliwości jest to dużo, ale trudno uznać ten stan za zadowalający. Izolacja w zakładzie sprzyja leczeniu. Ministerstwo współdziała ze społecznym komitetem antyalkoholowym oraz Ministerstwem Zdrowia, lecz efekty są mizerne. Występują trudności z lekami, które ciężko zdobyć, bywały przypadki, że skazani nabywali asperal poza zakładem karnym. W tym roku zabezpieczenie w leki ma być lepsze.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZdzisławJędrzejczak">Komisja jednomyślnie przyjęła omawiane projekty budżetu i postanowiła skierować je do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZdzisławJędrzejczak">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła odpowiedź ministra sprawiedliwości na dezyderat nr 15 w sprawie wpływu orzecznictwa sądowego na kształtowanie świadomości prawnej społeczeństwa. Odpowiedź przedstawiła poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD) stwierdzając, że resort dostrzega potrzebę większego niż dotychczas oddziaływania wymiaru sprawiedliwości na kształtowanie postaw obywatelskich oraz o świadomość prawną społeczeństwa. Dla osiągnięcia tego celu Ministerstwo podejmuje szereg działań ukierunkowanych na zwiększenie wychowawczych funkcji postępowania sądowego, lepsze współdziałanie sądów ze środkami masowego przekazu, inspirujące oddziaływanie sądu na lokalne jednostki administracji gospodarczej i in.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZdzisławJędrzejczak">Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>