text_structure.xml 5.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 maja 1977 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług oraz Komisji Przemysłu Lekkiego poświęcone uchwaleniu dezyderatów w sprawie zaopatrzenia rynku w wyroby przemysłu lekkiego. Temat ten był rozpatrywany przez obie komisje w dniu 1 kwietnia br. (BPS nr 171 VII kad.).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Bolesław Koperski (PZPR): W uchwalonych dezyderatach Komisje stwierdzają m.in., że:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- gospodarka zapasami wyrobów przemysłu lekkiego oraz stosowany aktualnie w handlu system ich przecen wymagają daleko idących usprawnień. Za sprawę zasadniczą uważają obie Komisje wypracowanie prawidłowego systemu przecen i wyprzedaży sezonowych wyrobów przemysłu lekkiego, systemu, który funkcjonowałby permanentnie, stanowiąc jeden z ważnych instrumentów działalności handlowej. Podstawą wypracowanie takiego systemu powinno być prowadzenie w handlu bieżącej ewidencji zapasów, co umożliwi bardziej wnikliwe analizowanie ich struktury, a także czynników wpływających na powstawanie zapasów oraz na ich poziom. Komisje postulują też dokonanie generalnego przeglądu zapasów wyrobów zalegających magazyny dłużej niż 2 lata oraz ustalenie sposobu szybkiego ich zagospodarowania m.in. poprzez organizowanie giełd, powszechnej wyprzedaży po znacznie obniżonych cenach na kiermaszach, jarmarkach i w zakładach pracy oraz przeznaczenie części zapasów na akcję socjalną;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- istniejący w systemie planistycznym podział na artykuły rynkowe i kooperacyjno-zaopatrzeniowe działa często hamująco na rozwój produkcji wyrobów stanowiących integralną część finalnego produktu rynkowego, W związku z tym Komisje postulują zmianę tego podziału i związanych z nim bodźców ekonomicznych, idącą w kierunku zaliczenia do dostaw rynkowych tej produkcji kooperacyjnej, która jest niezbędna dla wytworzenia finalnego produktu rynkowego;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- mimo osiągniętej poprawy w zaopatrzeniu rynku w artykuły niemowlęce i dziecięce, utrzymuje się nadal poważny niedobór niektórych podstawowych asortymentów bielizny i ubiorów dla dzieci we wszystkich grupach wieku. Niedobór ten ma swoje źródło m.in. w stosunkowo niskiej rentowności produkcji ubiorów dla dzieci. Niektóre zakłady dziewiarskie zwiększają produkcję droższych wyrobów dla dorosłych, kosztem ograniczanie produkcji dla dzieci i niemowląt, niektóre zakłady odzieżowe szyją ubiory dla dzieci ze 100 procentowych tkanin wełnianych, co podraża cenę tego artykułu pierwszej potrzeby. Ze względu na społeczną wagę pełnego zaopatrzenia rynku w wyroby dla niemowląt i dzieci. Komisje postulują podjęcie niezbędnych kroków dla zlikwidowania tych nieprawidłowości a także szersze wykorzystanie możliwości wytwórczych spółdzielczości pracy i rzemiosła;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- ponieważ ani przedsiębiorstwa przemysłowe, ani placówki handlu detalicznego nie zapewniają klientom odpowiedniej informacji o znajdujących się w sprzedaży wyrobach przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisje postulują:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">— zamieszczanie na metce towarowej wszelkich informacji o towarze, x opracowywanie przez zjednoczenia przemysłowe dla potrzeb handlu informacji o wszystkich nowościach przemysłu lekkiego, x systematyczne szkolenie pracowników handlu w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa, x egzekwowanie od personelu sklepów pełnej informacji dla klientów o cechach sprzedawanych artykułów, - hamująco na poprawę zaopatrzenia rynku wpływają pewne niedociągnięcia w działalności handlu, w związku z czym Komisje postulują:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">— usprawnienie współpracy hurtu z detalem oraz funkcjonowania magazynów w zakresie prawidłowego przemieszczenia towarów do sklepów, x podniesienie poziomu pracy służb zaopatrzeniowych handlu, a zwłaszcza zespołu branżystów odpowiedzialnych za kontraktację wyrobów przemysłu lekkiego, x pogłębienie badań rynkowych i bardziej operatywne wykorzystywanie wyników tych badań, x wzmocnienie pracy wychowawczo-szkoleniowej z kadrą sprzedawców;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">— obowiązujące aktualnie przepisy w sprawie uznawania reklamacji dotyczących wyrobów przemysłu lekkiego stwarzają możliwości nadużyć. W związku z tym, Komisje postulują rozważenie możliwości takiej modyfikacji tych przepisów, która - zachowując słuszne uprawnienia klientów - uniemożliwi równocześnie nadużycia na szkodę gospodarki;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">— w wielu przypadkach wzory prezentowanych na giełdach artykułów nie stanowią faktycznej oferty rynkowej przemysłu lekkiego. Dlatego też Komisje uważają za niezbędne wyeliminowanie takiej praktyki z działalności kontraktacyjnej i spowodowanie, aby giełdy branżowe oraz targi krajowe miały charakter realnej oferty handlowej przemysłu dla rynku wewnętrznego a nie wystawy wzorów, których nie można wprowadzić do seryjnej produkcji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>