text_structure.xml 49.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 czerwca 1977 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Edwarda Dudy (ZSL) i Sylwestra Zawadzkiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1976 r. w częściach dotyczących Kancelarii Sejmu, Kancelarii Rady Państwa oraz Urzędu Rady Ministrów i sprawozdanie z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Kancelarii Sejmu z Szefem Kancelarii ministrem Kazimierzem Świtałą, Kancelarii Rady Państwa z Szefem Kancelarii ministrem Edmundem Boratyńskim, Ogólnopolskiego Komitetu FJN z Sekretarzem Edwardem Mielczarkiem, Urzędu Rady Ministrów z Szefem Urzędu ministrem Januszem Wieczorkiem, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Jerzym Brązertem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z wiceprezesem Franciszkiem Ołdakiem oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu. Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa przedstawił poseł Henryk Kostecki (PZPR). Po dokonaniu analizy wykonania budżetu w r. 1976 mówca stwierdził, że środki finansowe zostały przez obie Kancelarie wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, efektywnie i oszczędnie. Zgodnie z zaleceniami rządu ograniczono wydatki administracyjne, uzyskując w okresie sprawozdawczym poważne oszczędności w wydatkach. Wykonanie zadań przez obie Kancelarie dobrze zabezpieczało obsługę Sejm i Rady Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W roku sprawozdawczym Kancelaria Sejmu kontynuowała pracę nad doskonaleniem form i metod działania poszczególnych jej ogniw. Udoskonalono obsługę Sejmu i komisji sejmowych oraz posłów. Biblioteka Sejmowa w szerszym zakresie przygotowywała i udostępniała materiały informacyjno-dokumentacyjne i bibliograficzne z problematyki prawno-ustrojowej, legislacyjnej oraz źródłowo-historycznej. W ramach działalności pozabudżetowej prowadzone były prace nad wdrożeniem Centralnego Zautomatyzowanego Rejestru Akt Prawnych obowiązujących w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W pracach Kancelarii Rady Państwa szczególną uwagę zwrócono na umocnienie rad narodowych przez upowszechnianie ich dorobku i doświadczeń w nowym dwustopniowym podziale administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na zakończenie poseł zgłosił wniosek o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu przez obie Kancelarie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Poseł Marceli Faska (SD) prosił o szersze informacje na temat budowy nowego domu poselskiego oraz zautomatyzowanego systemu informacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Poseł Ludwika Mieszkowska (PZPR) zwróciła uwagę, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej wyrażono krytyczne opinie na temat wykorzystania środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Na koncie tego funduszu zgromadzonych jest już 11 mld zł, natomiast wydatkowano z niego zaledwie około 2 mld, przy czym środki przeznaczone były na cele nie zawsze zgodne z z założeniami funduszu. Społeczeństwo, które ofiarnie świadczy na rzecz funduszu, jest zainteresowane efektami uzyskanymi przy jego pomocy i chciałoby, aby efekty te w postaci nowych szpitali i ośrodków zdrowia były tak samo widoczne jak te, które uzyskano z funduszu budowy szkół i internatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanŁysak">Wielkie korzyści społeczne przynoszą konkursy o tytuł mistrza gospodarności. Na akcję tę w roku ub. wydatkowano ok. 300 mln zł, natomiast efekty osiągnięte w wyniku tych konkursów są nieporównywalnie większe, trudne nieraz do ujęcia w liczbach. Trzeba szerzej informować społeczeństwo o tych konkursach, popularyzować ich przebieg, uwypuklać ofiarność i inicjatywę społeczną w rywalizujących miastach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanŁysak">Konieczne jest wprowadzenie pewnych drobnych nawet ulepszeń w obecnym hotelu poselskim. Przede wszystkim uzupełnić trzeba jego wyposażenie w podstawowy sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanŁysak">Poseł Leon Janczak (ZSL) zgłosił krytyczne uwagi na temat informowania opinii publicznej przez środki masowego przekazu. Szczególnie przykre dla posłów jest to, że informacja ta jest anonimowa: wyborcy nie mogą się na jej podstawie zorientować, jakie stanowisko zajmują posłowie w czasie prac w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanŁysak">Poseł Edward Duda (ZSL) podkreślił, że w związku z potrzebą stałego doskonalenia działalności Sejmu, komisji sejmowych i posłów, występuje konieczność doskonalenia obsługi merytorycznej i kancelaryjnej przez Kancelarię Sejmu i jej poszczególne komórki.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanŁysak">Poseł Andrzej Bondarewski (SD) postulował doskonalenie informacji dla prasy o pracach komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanŁysak">Poseł Bolesław Kardaszewski (PZPR) zgłosił wniosek w sprawie umożliwienia posłom wglądu w dokumentację nowego domu poselskiego w celu dokonania oceny funkcjonalności tego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanŁysak">Szef Kancelarii Sejmu minister Kazimiera Świtała, udzielając wyjaśnień stwierdził m.in., że nowy dom poselski obliczony jest na 460 miejsc, przy czym został tak zaprojektowany, aby można było zwiększyć jego pojemność do 600 miejsc. Cykl budowy ustalony został na 3,5 lat, a koszt wyniesie 560 mln zł. W nowym gmachu znajdą pomieszczenia sale konferencyjne, klubowe, śniadaniowe itp. W tym roku niezbędne będzie, dla rozpoczęcia dalszych prac, wykwaterowanie mieszkańców z budynków, które muszą zostać rozebrane. Zamierza się również zorganizować bazę dla przedsiębiorstwa, które podjęło się budowy domu poselskiego. Sama budowa ma zostać rozpoczęta w roku przyszłym. Wszystkie zaplanowane na rok bieżący prace przebiegają prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanŁysak">Warunki w obecnym Hotelu Sejmowym nie są najlepsze. Powołana została komisja, która ma przeprowadzić przegląd, na którego podstawie podjęte zostaną niezbędne środki dla usunięcia najbardziej uciążliwych braków.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanŁysak">Minister K. Świtała poinformował o prowadzonych pracach w zakresie organizacji zautomatyzowanego systemu informatyki legislacyjnej. Uruchomiono już automatyczne wyszukiwanie informacji wprowadzonego do komputera zbioru danych o obowiązujących aktach prawnych z zakresu ochrony środowiska naturalnego oraz związanych z Kodeksem pracy. Kształcone są kadry dla przyszłego ośrodka, który pomyślany jest jako Centralny Ośrodek Informatyki Legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanŁysak">Minister K. Świtała omówił również działania podjęte na rzecz doskonalenia informacji prasowej oraz na rzecz lepszego obsługiwania posłów przez Kancelarię Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BogdanŁysak">Sekretarz OKFJN Edward Mielczarek stwierdził, że Sekretariat OKFJN, jak i Prezydium Funduszu podzielają wyrażony w dyskusji pogląd o dysproporcji między tempem narastania środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, a zakresem podejmowanych inwestycji. Dotychczasowe działania zmierzające do większego wykorzystania środków funduszu nie przyniosły rezultatów. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy był brak szczegółowego programu inwestycyjnego służby zdrowia. Obecnie program taki jest już opracowany, co rokuje nadzieje na większe zaangażowanie funduszu. W związku z zaistniałą sytuacją nie intensyfikowana zbiórki na NFOZ.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanŁysak">Mówca stwierdził również, że słusznie wskazywano w dyskusji na potrzebę popularyzacji dorobku uzyskanego w wyniku konkursu mistrza gospodarności. Dorobek ten jest niemały i w pełni zasługuje, by szeroko o nim informować opinię społeczną.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#BogdanŁysak">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu 1976 r. przez Kancelarię Sejmu i Kancelarię Rady Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#BogdanŁysak">Uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1976 r. w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów przedstawił poseł Leon Janczak (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#BogdanŁysak">Po rozpatrzeniu poszczególnych pozycji budżetu, po stronie wydatków i dochodów, mówca ocenił pozytywnie generalne wykonanie planu. Szczególną uwagę poseł L. Janczak zwrócił na pracę Biura Prawnego i poparł postulat opracowania kompleksowego planu legislacyjnego. Zwraca uwagę wciąż duża liczba skarg napływająca do Biura Skarg Urzędu Rady Ministrów. Największy procent skarg dotyczył wynagrodzeń i odszkodowań kombatantów i byłych więźniów obozów hitlerowskich oraz interwencji w sprawach mieszkaniowych. Zgłoszone skargi wymagają kontroli i efektywnej działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#BogdanŁysak">Ogólna realizacja budżetu upoważnia do wystąpienia z wnioskiem do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów przyjęcie sprawozdania w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#BogdanŁysak">Poseł Marceli Paska (SD) prosił o wyjaśnienie, czemu służą wpływy ujęte w budżecie w pozycji fundusz kościelny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszWieczorek">Fundusz kościelny jest przeznaczony na ratowanie zabytkowych budowli. Pewne wydatki z tego funduszu wynikają także z umowy państwa o udzielaniu pomocy np. „Caritas”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszWieczorek">W uzupełnieniu mówca dodał, że prowadzi się prace nad planem legislacyjnym. W rządzie istnieje program prac legislacyjnych, ale wymaga zaktualizowania.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszWieczorek">Zgodnie z propozycją przewodniczącego Komisji posła Edwarda Dudy (ZSL), Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1976 r. w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanuszWieczorek">Sprawozdanie z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz budżetu państwa w 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił wiceminister Zdzisław Drozd.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanuszWieczorek">Mówca przypomniał decyzje VIII Plenum o rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Realizacja uchwały VIII Plenum winna objąć całokształt działań urbanistycznych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanuszWieczorek">Sfera planowania przestrzennego stworzy nowe warunki przebudowy całych miast. Wobec tego, równie ważne są plany ogólne jak szczegółowe zabudowy miast i osiedli. Należy dążyć do wzmożenia aktywności środowiska SARP, zwłaszcza w planach zagospodarowania śródmieścia.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanuszWieczorek">Plan budownictwa mieszkaniowego na rok 1977 winien być wykonany w całości z uwzględnieniem jakości oddawanych mieszkań. Jest trudna sytuacja w zakresie zagospodarowania stanów surowych, jednak w roku bież. baza powinna być lepsza. Przeznaczono 4 mld zł więcej na ten cel niż w roku ub.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanuszWieczorek">W ub. roku resort nie wykonał planu urządzeń bytowo-socjalnych. W roku bieżącym jest do wykonania 400 tys. m2 urządzeń, a w pozostałych latach planu 560 tys. m2.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JanuszWieczorek">Należy rozwinąć pomoc dla przedsiębiorstw w dziedzinie zabezpieczenia uzbrojenia terenu. Bez uzbrojenia terenu program budownictwa nie będzie mógł być wykonany. Konsekwentne wykonywanie zadań w tym zakresie jest bardzo ważne ze względu na przygotowanie terenu pod budownictwo w roku 1978. Program budownictwa mieszkaniowego dotyczy zagadnień na dziś, ale także na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JanuszWieczorek">Stoi przed nami problem rozmieszczenia 2,5 mln mieszkań, w konkretnych miastach. Dodatkowa sprawa to standard budownictwa mieszkaniowego. Trzeba wyważyć w jakim stopniu stać nas na poprawę standardu.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JanuszWieczorek">Zgodnie z uchwałą, resort popiera budownictwo jednorodzinne. Trzeba jednak wciągnąć wszystkie rezerwy i uruchomić możliwości zrealizowania tej uchwały.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JanuszWieczorek">Kolejny wielki problem to wprowadzanie nowych technologii zwłaszcza na płaszczyźnie infrastruktury. Musimy wdrażać nowe technologie, aby osiągnąć szybką realizację programu budownictwa mieszkaniowego. Dla realizacji tego programu konieczne jest też zaktywizowanie zaplecza naukowo-badawczego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JanuszWieczorek">Plan wymaga dopracowania w sferze finansowania inwestycji budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JanuszWieczorek">Zgodnie z planem, po roku 1980 każdy obywatel powinien mieć szanse otrzymania mieszkania. Tymczasem należy uregulować rozdział mieszkań, który nie zawsze jest przeprowadzany sprawiedliwie. Zagadnienie zamiany mieszkań należy rozwiązywać nie na drodze administracyjnej, ale przez system bodźcowy. Istniejące zasoby mieszkaniowe wymagają właściwej polityki usługowo-remontowej.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JanuszWieczorek">Pomyślna realizacja przyjętego programu doprowadzi do rozwiązania programu mieszkaniowego w latach osiemdziesiątych.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#JanuszWieczorek">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1976 r. w części dotyczącej: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił poseł Franciszek Dąbal (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#JanuszWieczorek">Mówca ocenił, że w 1976 r. resort administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska wykonał na ogół planowane zadania, pomimo szeregu trudności, osłabiających efektywność działania. Uzyskano znaczny postęp w zarządzaniu gospodarką terenową, podejmowaniu i rozwiązywaniu szeregu problemów gospodarki mieszkaniowej i komunalnej, ochrony środowiska, podejmowano wiele inicjatyw organizacyjnych i przedsięwzięć naukowo-badawczych itd. Na pozytywne podkreślenie zasługują przeprowadzone w 1976 r. korekty podziału administracyjnego gmin oraz opracowanie szeregu przepisów prawnych z zakresu działania resortu. Pomyślnie zostało zakończone opracowanie planu przestrzennego zagospodarowania województw. Stwarzającego podstawy programowania zamierzeń społeczno-gospodarczego rozwoju poszczególnych regionów całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#JanuszWieczorek">W uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym, pomimo nieosiągnięcia zadań planowych w sześciu województwach, przekazano do użytku 200 tys. mieszkań o powierzchni 9.624 tys. tj. o 7,7 proc. więcej aniżeli w 1975 r. Uzyskano też 31 tys. mieszkań o powierzchni 2.961 m2 w budownictwie indywidualnym, co oznacza wzrost o 2,8 proc. do roku poprzedniego.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#JanuszWieczorek">Remontom i modernizacji poddano 12,400 budynków mieszkalnych. Pomyślnie zrealizowano terenowy plan nakładów inwestycyjnych gospodarki komunalnej, osiągając 5,4 proc. wzrostu w stosunku do 1975 r. Kosztem 10 mld zł przeprowadzono kapitalne remonty urządzeń komunalnych, realizując plan w 95,4 proc. O 12 proc. wzrosła wartość usług komunalnych i mieszkaniowych. Przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego przekroczyły zadania planu produkcji i usług o 3,3 proc. Przedsiębiorstwa planu centralnego produkujące urządzenia komunalne przekroczyły planowaną wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług o 1,2 proc., to jest o 10,2 proc. więcej niż w 1975 r. Nie został jednak w pełni wykonany plan asortymentowy. Przedsiębiorstwa planu terenowego wykonały zadania sprzedaży własnej produkcji i usług w 102,2 proc.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#JanuszWieczorek">Na pozytywne podkreślenie zasługuje wynalazczość pracownicza, w ramach której zgłoszono 12.488 projektów, 8.037 wdrożono, uzyskując efekty ekonomiczne wartości 475.769 tys. zł. Nastąpiła dalsza poprawa warunków socjalno-bytowych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#JanuszWieczorek">W 1976 r. nie udało się jednak wyeliminować szeregu zjawisk ujemnych. Niepełne było wykorzystanie zaplanowanych nakładów inwestycyjnych w dziedzinie ochrony wód i powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem. Nie uzyskano zamierzonej poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego. Nie dość skutecznie rozwiązywano problemy komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego nie osiągnęły pełnej realizacji zadań rzeczowych w zakresie remontu budynków mieszkalnych, urządzeń miejskich oraz inwestycji komunalnych. Niedostateczne i nieterminowe dostawy materiałów budowlanych i sprzętu powodowały długotrwałe przestoje na placach budów oraz wzrost kosztów budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#JanuszWieczorek">Pomimo pozytywnej oceny działalności terenowych organów administracji państwowej, niezbędne jest dalsze unowocześnianie ich pracy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr, na poprawę organizacji i efektywności pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#JanuszWieczorek">W zakresie ochrony środowiska należy podjąć bardziej konsekwentne działania dla pełnego wykorzystania nakładów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#JanuszWieczorek">Dalszego doskonalenia wymaga budownictwo mieszkaniowe jako ważny element polityki socjalnej państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#JanuszWieczorek">Dążyć też należy do usprawnienia komunikacji miejskiej oraz poprawy zaopatrzenia materiałowego i w sprzęt przedsiębiorstw budownictwa komunalnego. Należy operatywnie przeciwdziałać występującym nieprawidłowościom.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#JanuszWieczorek">Podstawowe zadania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zostały wykonane ze znaczną nadwyżką, przy relatywnym niższym zaangażowaniu środków. Wartość produkcji globalnej i usług była o 125 mln zł większa w stosunku do założeń planu dzięki wzrostowi wydajności pracy. Produkcja gotowa w podstawowych rodzajach robót geodezyjno-kartograficznych również znacznie przekroczyła założenia planowe.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#JanuszWieczorek">Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych zrealizowało zadania na poziomie o 5,3 proc. wyższym niż przewidywał plan.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#JanuszWieczorek">Przedsiębiorstwo wydało 149 tytułów w łącznym nakładzie 8,765 tys. egzemplarzy. Rozwinął się eksport usług geodezyjnych i kartograficznych.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#JanuszWieczorek">Realizując postanowienia IV Plenum KC PZPR podjęto działania mające na celu zwiększenie produkcji i dostarczenie na rynek najbardziej poszukiwanych wydawnictw kartograficznych.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#JanuszWieczorek">Uzyskano postęp w pracach naukowo-badawczych i wdrożeniowych. W r. 1976 rozpoczęto pracę nad wykorzystaniem obrazów satelitarnych i zdjęć lotniczych dla celów gospodarczych. Umożliwiają one szybkie otrzymywanie map tematycznych przeznaczonych dla różnych dziedzin gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#JanuszWieczorek">Plan inwestycyjny GUGiK został wykonany w 145 proc.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#JanuszWieczorek">Pomyślne wyniki działalności gospodarczej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w 1976 r. uzyskane zostały w dużym stopniu dzięki konsekwentnej realizacji przez ten urząd założeń przyjętych w „Kierunkach rozwoju geodezji i kartografii w latach 1974–1980”.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#JanuszWieczorek">Z przeprowadzonej analizy nasuwają się wnioski do wykorzystania w dalszej działalności GUGiK, a dotyczące zwiększenia efektywności prac geodezyjnych dla potrzeb rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, modernizacji mapy zasadniczej i przyspieszenia wykonania map topograficznych oraz tematycznych niezbędnych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska, doskonalenia pracy geodezyjnych służb koordynacyjno-nadzorczych, wydania ustawy „prawo geodezyjne i kartograficzne”.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">W ramach rozwoju budownictwa indywidualnego istniałaby możliwość adaptowania na cele mieszkalne nieużytkowanych części strychów w domach czynszowych, które zainteresowani lokatorzy przysposobiliby do użytku własnymi środkami. Na przeszkodzie stoją jednak względy natury formalnej polegające na konieczności uzyskania zgody współlokatorów na taką adaptację, a na tym polega największa trudność. Należałoby rozważyć, czy decyzje w takich sprawach nie mogłyby być wydawane przez władze administracyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławKardaszewski">W zakresie budownictwa mieszkaniowego osiągnięto w roku ubiegłym niewielki globalny wzrost - o 7,7 proc., a w terenie sytuacja kształtowała się różnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BolesławKardaszewski">Ocena realizacji zadań roku ubiegłego skłania do refleksji i potrzeby formułowania wniosków dotyczących realnych możliwości posuwania się naprzód w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego. Od lat powtarza się zjawisko nieprzygotowywania w odpowiedniej proporcji stanów surowych, stanowiących nieodzowny warunek rytmicznego i terminowego przekazywania do użytku gotowych obiektów w roku następnym. Jakie kroki zamierza się podjąć, aby zaawansowanie planu w stanach surowych sięgało rzędu 30 proc.? Niepokojący jest niedobór cementu, kruszywa i z kolei betonu. W tej sytuacji fabryki domów, charakteryzujące się zresztą wysokimi kosztami produkcji, odczuwać będą brak surowca. Nie wydaje się właściwe ograniczanie się do monolitycznej technologii wielkiej płyty; poszukiwać trzeba innych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BolesławKardaszewski">Należy podjąć bardziej intensywne działania na rzecz zwiększenia potencjału przedsiębiorstw budowlanych w celu zapewnienia możliwości realizacji planu we wszystkich województwach, zwłaszcza w tych, które w roku ubiegłym nie wykonały przypadających na nie zadań (6 województw).</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BolesławKardaszewski">W spółdzielczym budownictwie mieszkaniowym obiekty towarzyszące wykonane zostały w roku ub. tylko w 52 proc. Za tym globalnym wskaźnikiem kryją się nękające mieszkańców osiedli trudności bytowania - kiedy brakuje sklepu, przedszkola, żłobka i innych placówek usługowych. Nadrabianie tych zaległości trwa bardzo długo, nieraz do 6 lat. Jest to stan wielce niezadowalający.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BolesławKardaszewski">Jedno jest niewątpliwie pozytywne, że średni metraż mieszkania wzrasta z 39 do 47–48 m2. Jednakże wartość użytkowa mieszkań jest niska. Należałoby przyjąć jako zasadę, że mieszkanie typu M-3 powinno mieć 3 pokoje, M-4 - 4 pokoje. Nigdzie w innych krajach nie wlicza się izby kuchennej do powierzchni mieszkalnej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#BolesławKardaszewski">Plan budownictwa jednorodzinnego wykonano wprawdzie w zeszłym roku w 102 proc., osiągnięto to jednak bez należytych efektów ekonomicznych, architektonicznych, użytkowych. Istotną sprawą jest wprowadzenie nowoczesnych i tańszych technik i technologii do tego typu budownictwa. Pytanie, kiedy nastąpi tu wyraźny przełom. Dodać można, że działki budowlane są nie uzbrojone i pozbawione infrastruktury. Władze terenowe same nie uporają się z rozwiązaniem tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#BolesławKardaszewski">Pocieszający jest fakt, że biura projektowe na ogół pracują wydajnie i że przekroczony został, plan wartości ich produkcji sprzedanej. Niekorzystnie jednak ukształtowane zostały cenniki. Przy obecnym przerobie wyrażającym się wartością 240–260 tys. zł. na jednego pracownika, jakość produktu, wymagającego przecież wkładu twórczej myśli, ulegnie obniżeniu, o ile nie zostanie w sposób zasadniczy unowocześniona baza techniczna biur projektowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanŁysak">Niezadowalająco przedstawia się zabezpieczenie wykonawstwa remontów kapitalnych m.in. w prywatnych domach czynszowych. Potencjał wykonawczy skoncentrowany jest bowiem na budynkach komunalnych i uzbrojeniu terenu. Istnieje konieczność wydatnego zwiększenia własnego potencjału remontowego w gospodarce komunalnej i zasilenia jej odpowiednimi przydziałami sprzętu oraz środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanŁysak">Przy remontach mniejszych budynków i wnętrz mieszkalnych można sięgnąć do pomocy rzemiosła budowlanego, którego możliwości wykonawcze określa się na 7 mld zł. Należałoby spowodować by w kategoriach statystycznych usługi tego rzemiosła zaliczane były do grupy usług dla ludności. Pozwoliłoby to wykorzystać istniejący potencjał i wyzwolić jeszcze znaczniejsze rezerwy w tej gałęzi rzemiosła.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BogdanŁysak">Poprawa w dziedzinie usług komunalnych, np. w zakresie komunikacji miejskiej, nie zawsze zależna jest od resortu. W odpowiedzi na dezyderaty Komisji zapewniano, że nastąpi poprawa, a tymczasem obserwuje się pogorszenie warunków dojazdu ludzi do pracy. Zbyt małe są bowiem dostawy nowego taboru, a brak części zamiennych powoduje unieruchomienie dużego odsetka taboru istniejącego. Nie wywiązało się ze swych zobowiązań w tej mierze Ministerstwo Przemysłu Maszynowego. Problem ten wymaga podkreślenia w opinii, jaką Komisja sformułuje w wyniku oceny sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogdanŁysak">Plan usług w zakresie gazownictwa bezprzewodowego nie został zrealizowany, a dotyczy to zarówno terenów wiejskich, jak i miast, w których nie ma gazowni. Przyczyną jest niedobór butli na gaz płynny oraz kuchenek. Należy zasygnalizować właściwym resortom konieczność usunięcia tych niedoborów. Powodują one zwiększone zużycie węgla opałowego przewożonego nieraz z dużych odległości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarceliFaska">Głównym walorem oceny sprawozdania z działalności za rok ubiegły jest możliwość i potrzeba wysunięcia wniosków, w których wskazuje się co należy zrobić, by osiągnąć zwiększenie efektów pracy w roku bieżącym i w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarceliFaska">W 1975 r. ilość nieoddanych do użytku obiektów budownictwa jednorodzinnego była większa niż w roku poprzednim. Nasuwa się pytanie, czy inwestujący nie chcieli doprowadzać do końca rozpoczętych budów, czy też podjęli je w ilości mniejszej niż w 1975 r., lękając się może mitręgi biurokratycznej towarzyszącej temu budownictwu, w którym wszystko trzeba udowadniać i niemal na każdy szczegół uzyskiwać zezwolenie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarceliFaska">Resort jest koordynatorem wszelkich przedsięwzięć podejmowanych przez inne organa w celu ochrony środowiska, ale w swoim własnym zakresie ma określone obowiązki. Przedłożone sprawozdanie obejmuje całokształt tej działalności. Na przyszłość należy uwypuklić co resort sam zrealizował w dziedzinie ochrony środowiska i jak wywiązał się z planowych zadań, a jak zrealizowały swoje zadania pozostałe resorty.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarceliFaska">Nie zostały w roku ubiegłym zrealizowane podstawowe urządzenia socjalno-bytowe w osiedlach mieszkaniowych. Zjawisko to z roku na rok narasta. Powszechna jest opinia, że otrzymanie mieszkania to radość, ale na krótko w zetknięciu się z brakiem podstawowych usług w osiedlu. Temu problemowi poświęcone było wspólne posiedzenie Komisji z Komisją Budownictwa, na którym wysunięto wiele wniosków i postulatów. Nie można godzić się z tym, by program mieszkaniowy nie był realizowany kompleksowo i trzeba ponownie domagać się równoległego budowania mieszkań i urządzeń towarzyszących, jak również odrobienia zaległości w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MarceliFaska">Usługi bytowe i inne wykonane zostały w ponad 91 proc. Projektowaną wielkość tych usług oceniono już jako zbyt niską i zgłoszono szereg wniosków wskazujących na konieczność zwiększenia zakresu. Uzasadniony jest apel do resortu, aby w roku bieżącym wyniki w tej dziedzinie wydatnie poprawić.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#MarceliFaska">Wiele mówi się o estetyce miejsca zamieszkania. Mieszkańcy domów jednorodzinnych dbają o zieleń wokół domu, zakładają trawniki. Na rynku brak zwykłej małej kosiarki niezbędnej do pielęgnowania trawników. Nie powinno być chyba rzeczą trudną zaspokojenie takiego zapotrzebowania.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#MarceliFaska">Resort włożył wiele wysiłku w realizację nałożonych nań zadań. Jednak efekty tego działania obniża to, że tu i ówdzie czegoś nie zrobiono lub zrobiono w stopniu niedostatecznym. Stąd pytanie, w czym Komisja może jeszcze wesprzeć działalność resortu, aby osiągane wyniki były coraz lepsze. Trzeba włożyć wiele wysiłku w usunięcie niedociągnięć, aby uzyskać poprawę warunków bytowych. Dotyczy to takich spraw, jak zanieczyszczenie powietrza, pogarszająca się jakość wody, niedobór urządzeń komunalnych, opóźnienia remontów budynków mieszkalnych, niedostateczne dostawy gazu płynnego itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefMarchewka">Wnioski zawarte w referacie zasługują na poparcie. Mimo wielu pozytywnych wyników, są sprawy budzącą zastrzeżenia. Komunalne przedsiębiorstwa remontowe nie wykonały w pełni zadań, niektóre tylko w 12 proc. zrealizowały remonty mieszkań. Przedsiębiorstwa te podejmują wiele innych prac, a remontom mieszkań najmniej poświęcają uwagi. Resort powinien podjąć środki zaradcze, a także zwiększyć przydział materiałów oraz wymienić stary, zużyty sprzęt w tych przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefMarchewka">Przedsiębiorstwa resortu budownictwa nie chcą podejmować się budowy tzw. domów plombowych. Należałoby odpowiednio wzmocnić komunalne przedsiębiorstwa budowlane, aby mogły one we własnym zakresie prowadzić te budowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZenonaKuranda">Różny jest stopień wykonania ubiegłorocznych zadań, najniższy zaś w zakresie ochrony środowiska. Czy planowane w tej mierze zadania były potwierdzone przez inne resorty, od których należały dostawy odpowiednich materiałów i urządzeń i jakie kroki podjęto w związku z niedopełnieniem przez te resorty przyjętych zobowiązań?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZenonaKuranda">Nakłady na ochronę wód i oczyszczanie ścieków zostały widocznie nierównomiernie rozdzielone, skoro nie było tu i ówdzie możliwości ich wykorzystania. Niski stopień realizacji planu w roku ubiegłym nasuwa pytanie, czy zdoła się wyrównać niedobory i w pełni wykonać plan bieżącego roku. Oczyszczalnie ścieków w miastach mają nie mniejsze znaczenie od oczyszczalni w przemyśle.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZenonaKuranda">Na dostarczenie gazu płynnego czeka się nieraz i 2 tygodnie. Czy tylko brak butli, czy też ilość gazu nie jest wystarczająca dla zaspokojenia potrzeb i co czyni resort, by gazu nie brakowało?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszKlofik">Mimo zorganizowania rejonowych przedsiębiorstw remontowych, których brygady nieraz z dużej odległości przyjeżdżają dla prowadzenia remontu mieszkań lub budynków w poszczególnych miejscowościach, sytuacja w dziedzinie remontów nie uległa poprawie. Lokalne brygady remontowe powinny być tworzone we wszystkich miasteczkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EdwardKondak">Należałoby znieść rozgraniczenie w budowie i przydziale mieszkań dla ludności rolniczej i nierolniczej, to jest tej, która zamieszkuje na terenie miasta-gminy i świadczy usługi dla rolnictwa. Nie jest uregulowana sprawa mieszkań dla pracowników zakładów przemysłowych, które mieszczą się na terenie gminy. Był projekt powołania gminnych spółdzielni mieszkaniowych jako filii spółdzielni wojewódzkich. Przez 2 lata nic w tej sprawie nie zrobiono, choć kandydaci na członków tych spółdzielni zgromadzili wymagany wkład pieniężny. Ten nierozwiązany problem jest też jednym z czynników odpływu ludzi ze wsi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EdwardKondak">Przypadająca na gminę pula materiałów budowlanych dostarczana jest jednorazowo w okresie zimowym, kiedy materiały nie mogą być zużytkowane i tylko blokują magazyny. Trzeba, tak samo jak dla miasta, realizować przydziały dla wsi w okresach kwartalnych, nie w całości w końcu roku.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#EdwardKondak">Nowe domy na wsi trzeba z konieczności wyposażać w piece. Otrzymywany przez gminne spółdzielnie materiał instalacyjny dla c.o. wystarczy zaledwie na 2–3 domki jednorodzinne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LudwikaMieszkowska">W Warszawie zakłady pracy od 2 lat nie otrzymują przydziałów mieszkań i nie mogą wywiązać się z zobowiązań podjętych wobec zaangażowanych fachowców, którym zapewniono otrzymanie mieszkania. Czy jest to sytuacja przejściowa i kiedy przydziały te zostaną odblokowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKowalczyk">Konieczne jest przeciwdziałanie zanieczyszczeniom środowiska, powodowanym odchodami z wielkich ferm hodowlanych prowadzonych przez PGR-y i rolnicze spółdzielnie produkcyjne. Jest to poważny problem, zwłaszcza na ziemiach północnych i zachodnich. Ściekami z ferm zanieczyszczane są wody gruntowe. Należałoby, wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa ustalić taką maksymalną wielkość ferm, by nie stanowiły one zagrożenia dla środowiska naturalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SylwesterZawadzki">Gigantyczny plan rozwoju budownictwa mieszkaniowego czyni trudnym stworzenie sobie nawet obrazu wielkości zadań, jakie wiązać się będą z jego realizacją. Uzyskanie zaplanowanych na rok bieżący 270 tys. mieszkań nie przyjdzie łatwo, a w następnych latach ma ich przybywać po 400 tys. rocznie. Nasze miasta zwiększą się o 1/3, co wręcz trudno sobie wyobrazić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SylwesterZawadzki">Resort zafascynowany jest budownictwem wielkopłytowym. Zwiększa się ilość fabryk domów. Nie kwestionując oczywistej konieczności uprzemysławiania budownictwa mieszkaniowego, trudno jednak pogodzić się z monokulturą: może zabraknąć betonu, koszty są wysokie, zdrowotne warunki zamieszkiwania niekorzystne. Istnieje obawa, że takie związanie się z technologią wielkiej płyty może doprowadzić do poważnych trudności.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SylwesterZawadzki">W końcowym przemówieniu na VIII Plenum KC PZPR tow. Edward Gierek powiedział, że fabryki domów nie będą jedyną formą realizacji programu budownictwa mieszkaniowego. Jakie więc istnieją koncepcje stosowania innych technologii? Jak rozwiąże się problem przesunięcia potencjału wykonawczego na rzecz budownictwa mieszkaniowego, kiedy to nastąpi i w jakim zakresie?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SylwesterZawadzki">Absolutnie niezbędne jest uruchomienie terenowych rezerw materiałów budowlanych, gdyż bez wykorzystania tego źródła wykonywanie planów nie będzie możliwe. Chodzi np. o cegielnie, wytwórnie pustaków, uzyskiwanie materiałów budowlanych z odpadów poprzemysłowych jak żużel wielkopiecowy, pyły dymicowe itp. Szerokie są możliwości wykorzystania tradycyjnych i innych materiałów budowlanych. Trzeba zachęcić zakłady pracy, aby i tą drogą mogły zaspokajać potrzeby mieszkaniowe swoich załóg.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SylwesterZawadzki">W administracji terenowej, po kolejnych fazach reformy, narasta obecnie problem sprawowania nadzoru pionowego; ministerstwa powracają do stosowanego poprzednio systemu nadzoru. Istnieje więc potrzeba wzmocnienia koordynacyjnej roli resortu zarządzającego gospodarką terenową. Uwagi wymaga również sprawa równomiernego w nowym podziale administracyjnym powiązania władz terenowych z organizacjami gospodarczymi.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SylwesterZawadzki">W odniesieniu do funkcjonowania gospodarki komunalnej warto rozważyć, czy nie nadszedł już czas na przeniesienie niektórych uprawnień ze szczebla wojewódzkiego w dół. Należy zastanowić się, czy przyjęto w tej mierze rozwiązania optymalne, czy słuszne jest, by naczelnik miasta lub gminy w sprawie każdego niemal remontu zależny był od decyzji wojewody; jaki może być autorytet miejscowej władzy, jeśli nie posiada ona żadnych środków w swojej gestii.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#SylwesterZawadzki">W dziedzinie geodezji, mimo optymistycznego tonu sprawozdania, zwracają uwagę liczne, dochodzące z terenu skargi, które świadczą o nienadążaniu usług geodezyjnych za potrzebami. Rzutować to może zwłaszcza na realizację indywidualnego budownictwa. Koncepcja powoływania geodetów gminnych zasługuje na poparcie, o ile wystarczy na to kadr.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SylwesterZawadzki">Wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Jerzy Brezert podkreślił w udzielonych posłom wyjaśnieniach, że jednym z podstawowych problemów jest rozwój produkcji materiałów budowlanych. Resort budownictwa pokrywa swoją produkcją tylko proc. ogólnego zapotrzebowania, reszta zależna jest od innych resortów. W dyskusji na VIII Plenum zwracano uwagę na konieczność równomiernego we wszystkich branżach zwiększenia produkcji materiałów i wyrobów niezbędnych dla budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#SylwesterZawadzki">Resort nigdy nie ukrywał, że przyrost bazy wielkopłytowej wyprzedza efekty stosowania tej technologii. Chodzi jednak przede wszystkim o siłę roboczą, której nie starczyłoby do wykonywania budów sposobem tradycyjnym, tym bardziej że nie starcza jej już obecnie dla budownictwa wielkopłytowego.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#SylwesterZawadzki">Sieć fabryk domów (obecnie jest ich 114) obejmie cały kraj. Coraz szerzej jednak przechodzi się na system otwarty, umożliwiający różnorodność architektoniczną budynków i kształtowania wnętrz. Równocześnie rozwijać się będzie monolityczny system budownictwa plombowego i zabudowy centrów miejskich.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#SylwesterZawadzki">Dotychczas niewielki był postęp w uprzemysłowieniu budowy obiektów towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu. W ub. roku zbudowano z lekkich konstrukcji takie obiekty o powierzchni 80 tys. m2, w bieżącym roku przybędzie ich o powierzchni 200 tys. m2.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#SylwesterZawadzki">Obok komunalnych przedsiębiorstw inżynierii miejskiej, resort powoła własne takie przedsiębiorstwa. Przede wszystkim poprzez zmianę technologii zamierza się osiągnąć taki wzrost potencjału wykonawczego, który sprosta potrzebom nie tylko wielkich aglomeracji, lecz małych ośrodków o terenach całkowicie nieuzbrojonych.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#SylwesterZawadzki">Większość sprzętu mechanicznego koncentruje się na placach budowy. W bieżącym roku przypada 11 KM na 1 zatrudnionego (w 1971 r. - na 6 zatrudnionych), przyspieszać prace będą coraz szerzej stosowane elektronarzędzia do prac wykończeniowych.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#SylwesterZawadzki">Z budownictwa przemysłowego przenosi się na realizację infrastruktury potencjał wykonawczy rzędu 9 mld zł oraz załogi, przewidziane wyłącznie do prac przy budowie budynków mieszkalnych i wykańczaniu wnętrz.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#SylwesterZawadzki">Wszystkie zainteresowane resorty zobowiązane zostały do podniesienie jakości swoich tradycyjnych wyrobów (instalacje sanitarne, elektryczne itp.), jak i wdrażania do produkcji wyrobów nowych. W resorcie budownictwa ustanowiono służby kontroli technicznej w przedsiębiorstwach budowlanych, a wysokość zarobków uzależnia się od jakości robót.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#SylwesterZawadzki">W wyniku dokonanego przeglądu potencjału przedsiębiorstw budowlanych podjęto decyzje doraźne i długofalowe. Dotyczą one przede wszystkim zapewnienia pełnej realizacji tegorocznych zadań budowy mieszkań, zabezpieczenia rytmiczności dostaw materiałów (trudności z dowozem cementu), uzupełnienia załóg. Do wojewodów zwrócono się z apelem o pomoc w mobilizowaniu siły roboczej dla budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#SylwesterZawadzki">W pierwszych miesiącach bieżącego roku podjęto działania mające na celu zlikwidowanie wreszcie praktyki poślizgów w oddawaniu efektów rzeczowych. Zamierza się zakończyć we wrześniu przydział terenów, aby zabezpieczyć realizację stanów surowych na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#SylwesterZawadzki">Dostawy Cementu na rynek w br. sięgną 7 mln ton (w roku ub. 6 mln). Są to ilości ogromne. Problem polega na racjonalnym użytkowaniu cementu przez nabywców. Nie wiadomo, czy nawet zmiana ceny cementu przyczynia się w dostatecznym stopniu do osiągnięcia tego celu.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#SylwesterZawadzki">Wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd odpowiadając na pytania i uwagi posłów, poinformował m.in., że w bież. roku resort przeprowadzi uzbrojenia 30 proc. terenów pod budownictwo indywidualne, reszta wymagałaby nowych miliardowych nakładów. Przede wszystkim uwzględniane będą tereny zwartego budownictwa jednorodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#SylwesterZawadzki">Baza techniczna biur projektowych pozostaje znacznie w tyle za potrzebami, rzutując na wydajność pracy. Stopniowo wprowadza się nowoczesną technikę, potrzeba jednak opracować program unowocześnienia tej bazy.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#SylwesterZawadzki">W pełni słuszna jest propozycja dotycząca rozliczania przez Komisję tych resortów, które realizują dostawy dla gospodarki komunalnej, a zwłaszcza dla komunikacji miejskiej. Aby sobie doraźnie pomóc, resort w ub. roku dokonywał we własnym zakresie regeneracji części zamiennych do autobusów. Wartość tych prac wyniosła ok. 160 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#SylwesterZawadzki">Niewielka krajowa produkcja gazu płynnego, poza niedoborem butli i kuchenek, powoduje ograniczenie usług w tym zakresie. Nowych zgłoszeń na te instalacje w zasadzie się nie przyjmuje. Przerwy w dostawach gazu powstawały wskutek awarii urządzeń produkcyjnych; niedobory uzupełniano nawet importem. W ciągu 5-lecia produkcja propanu-butanu ma w pewnym stopniu wzrosnąć.</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#SylwesterZawadzki">Sprawy ochrony środowiska były niedawno przedmiotem obrad Komisji. Można tylko dodać, że resorty nie zrealizowały swoich ubiegłorocznych zadań nie z powodu braku środków, lecz braku możliwości wykonawstwa oraz zakazu rozpoczynania nowych inwestycji. Zrozumiały jest niepokój, zwłaszcza o ochronę czystości powietrza. Nigdzie natomiast nie zanotowano pogorszenia jakości wody w sieci wodociągowej.</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#SylwesterZawadzki">Wiele jest jeszcze możliwości wprowadzania usprawnień wewnątrzorganizacyjnych, systemowych i innych w eksploatacji majątku komunalnego. Wiele przedsiębiorstw komunalnych nie panuje nad sytuacją. Sprawa znajduje się w polu widzenia resortu.</u>
          <u xml:id="u-14.24" who="#SylwesterZawadzki">Do centrów miast niełatwo wprowadzać nowe budownictwo, gdyż wiąże się to z koniecznością wykwaterowania, a także infrastruktura śródmiejska jest często niepełna. Zabudowa miast wymagać będzie odrębnego opracowania i wiązać się będzie ze sposobem wcielania w życie uchwał VIII Plenum.</u>
          <u xml:id="u-14.25" who="#SylwesterZawadzki">W gospodarce komunalnej niektóre zadania i środki można decentralizować, gdyż załatwione mogą być tylko lokalnie (np. mniejsze remonty). Natomiast zarządzanie np. przedsiębiorstwami komunikacyjnym powinno znajdować się w jednym ręku, gdyż inaczej środki mogłyby ulec niepotrzebnemu rozproszeniu. Trzeba będzie przeanalizować, w jakiej mierze okaże się celowe przekazywanie niektórych uprawnień w dół.</u>
          <u xml:id="u-14.26" who="#SylwesterZawadzki">Zagadnienie powiązań organizacji gospodarczych z władzami terenowymi w nowym układzie administracyjnym wymagać będzie również zbadania pod takim kątem, aby korzyści w z tych powiązań nie odnosiło tylko to województwo, w którym znajduje się siedziba danej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-14.27" who="#SylwesterZawadzki">Znajdujące się na terenie gminy zakłady przemysłowe powinny we własnym zakresie, w oparciu o pomoc resortów, którym podlegają, organizować budowę mieszkań dla swoich załóg. Dla osób zatrudnionych w działach usług dla rolnictwa przydzielono do dyspozycji gmin znaczną ilość mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-14.28" who="#SylwesterZawadzki">Sprawę zaległych przydziałów mieszkań dla fachowców w warszawskich zakładach pracy trzeba będzie uregulować. Opóźnienia wystąpiły głównie z powodu przesunięcia potencjału budowlanego na rozbudowę infrastruktury w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-14.29" who="#SylwesterZawadzki">Duże fermy hodowlane powinny, podobnie jak inne zakłady przemysłowe, budować oczyszczalnie ścieków. Jeśli tego nie robią oznacza to zaniedbywanie obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-14.30" who="#SylwesterZawadzki">Adaptacja części strychów w domach czynszowych na pomieszczenia mieszkalne jest problemem dość skomplikowanym. Może realizować to tylko administracja ze względów technicznych, sposobu rozliczeń itp., o ile w ogóle rzecz jest opłacalna. Nie wpłynie to na zwiększenie zasobów mieszkaniowych, w pojedynczych wypadkach można przeprowadzić adaptację zależnie od warunków i okoliczności.</u>
          <u xml:id="u-14.31" who="#SylwesterZawadzki">Wiceprezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii - Franciszek Ołdak poinformował, że w wielu gminach stanowiska geodetów gminnych zostały już obsadzone, w pozostałych nastąpi to w okresie do 1980 r. Liczba absolwentów wyższych i średnich szkół o tej specjalności zabezpiecza nawet z nadwyżką potrzeby kadrowe. Urząd rozbudowuje placówki geodezyjne zwłaszcza na terenie nowych województw. W bież. roku geodezja realizuje z nadwyżką zadania na rzecz rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.32" who="#SylwesterZawadzki">Komisja przyjęła sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1976 w części dotyczącej Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Wnioski wynikające z przebiegu obrad sformułowano w opinii przekazanej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-14.33" who="#SylwesterZawadzki">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła dezyderaty i opinię w sprawie ochrony środowiska naturalnego, który to problem był tematem jednego z poprzednich posiedzeń Komisji. Sprawozdawcą był poseł Marceli Faska (SD).</u>
          <u xml:id="u-14.34" who="#SylwesterZawadzki">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje stworzenie niezbędnych warunków dla przyspieszenia tempa rekultywacji oraz zagospodarowania terenów i gruntów przekształconych w wyniku działalności przemysłowej; zwraca uwagę na potrzebę egzekwowania od inwestorów przestrzegania przepisów prawa obowiązujących w zakresie ochrony środowiska oraz uwzględnienia tej problematyki w programach budowy nowych zagłębi surowcowych. Istnieje zdaniem Komisji pilna potrzeba zwiększenia mocy produkcyjnej zakładów wytwarzających urządzenia odpylające, niezbędne dla ochrony powietrza atmosferycznego. Badania naukowe powinny - zdaniem Komisji - w szerszej niż dotychczas mierze służyć rozwiązywaniu trudnej i złożonej problematyki ochrony środowiska.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>