text_structure.xml 17.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 stycznia 1977 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Edwarda Dudy (ZSL) i Marcelego Paski (SD), rozpatrzyła sytuację kadrową w administracji terenowej oraz problem jej doskonalenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Marią Milczarek, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Januszem Obodowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Urzędów Wojewódzkich: w Ciechanowie, Katowicach, Krakowie, Przemyślu i Warszawie, Najwyższej Izby Kontroli oraz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były uprzednio doręczone posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej i Związek Zawodowy Pracowników Państwowych i Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Sylwester Zawadzki (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W ostatnich latach nastąpiły korzystne zmiany jakościowe w sytuacji kadrowej administracji. Znaczny postęp uzyskano zwłaszcza w zakresie podnoszenia kwalifikacji kadr, przede wszystkim na szczeblu gminy; obecnie ponad 5 proc. pracowników urzędów gminnych legitymuje się wykształceniem wyższym, a ponad 80 proc. wykształceniem średnim. Występują jeszcze znaczne dysproporcje w liczbie pracowników z wyższym i średnim wykształceniem zatrudnionych w urzędach gminnych i wojewódzkich. W 29 województwach, w tym w 26 nowo utworzonych, poziom wykształcenia pracowników administracji terenowej kształtuje się poniżej średniej krajowej. Nadal też znaczna jest fluktuacja kadr. M.in. od 1972 r. uległo wymianie 47 proc. naczelników gmin.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W większości urzędów. wojewódzkich opracowano programy doskonalenia kadr, przewidujące, że do 1980 r. cała kadra kierownicza dysponować ma wykształceniem wyższym, a ogół pracowników przynajmniej średnim. Realizacja tych programów wymaga intensywnego dokształcania obecnie zatrudnionej kadry. M.in. na mocy porozumień resortu administracji z Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki stworzone zostały znaczne ułatwienia w przyjmowaniu pracowników administracji na studia zaoczne. Wymaga to niezwykle starannego doboru kandydatów na te studia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Aparat administracji terenowej odczuwa niedobór pracowników ani niektórych specjalności, np. architekci, budowlani, specjaliści z zakresu melioracji i finansów, a zwłaszcza prawnicy. Dla zmniejszenia deficytu prawników, m.in. w gminach zostało zawarte porozumienie między resortem a Ministerstwem Sprawiedliwości i Generalną Prokuraturą umożliwiające zatrudnianie w administracji, w pewnym wymiarze godzin sędziów i prokuratorów. Rozwiązanie to słuszne w obecnych warunkach, należy jednak traktować jako tymczasowe. Niezbędne jest w przyszłości utworzenie w urzędach gminnych stanowiska radców prawnych i zapewnienie im pełnej obsady kadrowej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Dla coraz sprawniejszego funkcjonowania administracji duże znaczenie ma przygotowanie i wdrożenie do pracy młodych pracowników. Rezygnacja z funkcjonującego do niedawna systemu jednorocznego stażu zakończonego egzaminem dla młodych pracowników odbiła się ujemnie na przygotowaniu młodych kadr. Należałoby wrócić do tego systemu albo wprowadzić podobny do aplikacji sędziowskiej system aplikacji administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">System awansów w administracji terenowej powinien być ściśle związany ze sprawdzianami kwalifikacyjnymi. Konsekwentnie przestrzegając tę zasadę, trzeba jednak uwzględniać specyficzną sytuację wieloletnich pracowników tego aparatu, znajdujących się w wieku przedemerytalnym, którzy nie mają średniego wykształcenia, ale zdobyli duże doświadczenie i umiejętności zawodowe. Wobec takich pracowników stosować należy szczególne kryteria.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Jednym z głównych problemów administracji państwowej jest nabór nowych pracowników. Jego sprawny przebieg wymaga rozwiązania szeregu kwestii, do których m.in. należy problem mieszkaniowy. Obecnie duża część pracowników administracji dojeżdża do pracy lub jest zakwaterowana tymczasowo. Poprawę sytuacji resort zamierza uzyskać, planując oddanie na potrzeby swoich pracowników w latach 1976-1980 około 40 tys. mieszkań; jest to zadanie bardzo trudne, głównie z powodu braku odpowiednich mocy przerobowych. Przekazując nowe mieszkania pracownikom stworzyć także trzeba warunki stabilizacji kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Ważnym elementem pozyskiwania kadr jest system fundowanych stypendiów. Stopień ich efektywności nie jest jednak w pełni zadowalający - wielu młodych ludzi, mimo pobierania takich stypendiów, nie podejmuje pracy w administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Konieczność stałego doskonalenia pracy administracji, usprawniania kontaktów jednostek administracyjnych z władzami oraz z obywatelem, jak również stałego podnoszenia kwalifikacji kadr wymaga rozwijania działalności ośrodków doskonalenia kadr. Problem ten występuje zwłaszcza w nowych województwach, wśród których wiele takich ośrodków nie posiada. Zapewnić więc trzeba synchronizację funkcjonowania ośrodków międzywojewódzkich z potrzebami wszystkich podległych im województw. Z uwagi na ograniczone możliwości ośrodków doskonalenia kadr oraz szkolnictwa wyższego wprowadzać należy do programów kształcenia kadr i upowszechniać wśród pracowników administracji elementy kształcenia ustawicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Coraz sprawniejsza i bardziej efektywna praca administracji państwowej wymaga szerszego stosowania w jej działalności informatyki; zapewnić trzeba w tym celu jednostkom administracyjnym odpowiedni sprzęt i fachową kadrę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Stale podnosić należy również rangę i prestiż zawodu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaJandyJendrośka">Studia administracyjne mające przygotowywać wykwalifikowane kadry, przede wszystkim dla administracji terenowej, nie są zbyt popularne wśród młodzieży, która preferuje studia prawnicze, uważając, że ukończenie ich daje jej większe możliwości zatrudnienia. Konieczne jest więc pobudzanie zainteresowania tym kierunkiem studiów m.in. poprzez właściwie prowadzoną akcję informacyjną.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaJandyJendrośka">Wśród pracowników administracji terenowej rozbudzać należy potrzebę ustawicznego kształcenia. Ciekawą inicjatywę w tym zakresie podjął Uniwersytet Wrocławski, gdzie Instytut Nauk Administracyjnych prowadzi w ramach szkolenia podyplomowego konwersatoria, na których dyskutowane są bieżące zmiany w systemie administracji, jak i doświadczenia pracy administracji. Konwersatoria te cieszą się dużym powodzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#HenrykKostecki">Doskonalić należałoby kryteria rozdziału etatów dla poszczególnych ogniw administracji terenowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeonJanczak">Do r. 1980 w administracji terenowej powinno wzrosnąć zatrudnienie pracowników z wyższym wykształceniem rolniczym o prawie 2,5 tys. Przemyślenia wymaga fakt, czy rzeczywiście wysokokwalifikowani fachowcy - inżynierowie-rolnicy powinni pracować właśnie w administracji terenowej. Na ten temat toczą się nieustanne dyskusje. Podjęta przed 4 laty decyzja o usytuowaniu służby rolnej w pionie administracji terenowej nie sprawdziła się w praktyce, Konieczne jest więc zapewnienie lepszych niż obecnie warunków doskonalenia pracy służby rolnej i zapewnienia jej większego niż obecnie wpływu na rozwój produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LeonJanczak">Urzędom miejskim zapewnić trzeba nie tylko wysokokwalifikowane kadry administracyjne, lecz również specjalistów z różnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego. Dotyczy to zwłaszcza tych komórek, które decydują o rozwoju infrastruktury miejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FranciszekDąbal">Wielu młodych pracowników w administracji terenowej o stosunkowo krótkim stażu pracy nie zawsze właściwie rozumie rolę i znaczenie pełnionych funkcji. Toteż nasilają się głosy krytyki, wskazujące na przewlekłość załatwiania spraw, lekceważący stosunek do interesantów itp. Takim zjawiskom należy konsekwentnie przeciwdziałać. Podnoszenie na wyższy poziom pracy administracji terenowej można osiągnąć poprzez zapewnienie warunków stabilizacji kadr w urzędach gminnych i wojewódzkich, zahamowanie fluktuacji oraz doskonalenie kwalifikacji zatrudnionych. Za słuszny uznać należy postulat w sprawie wprowadzenia sprawdzianów kwalifikacyjnych dla pracowników administracji terenowej nie tylko przy przyjmowaniu nowych pracowników, ale również w toku ich pracy zawodowej, jako podstawy do awansowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#FranciszekDąbal">System szkolenia w wojewódzkich i międzywojewódzkich ośrodkach doskonalenia pracowników administracji powinien ulec modyfikacji. Większy nacisk kłaść trzeba na szkolenie branżowe, na opracowanie dobrych programów, które mogłyby się stać m.in. podstawą samokształcenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#FranciszekDąbal">Więcej uwagi poświęcić trzeba również przygotowaniu pracowników urzędów gminnych i wojewódzkich do pracy w terenie, nie wszyscy bowiem dysponują dostatecznymi umiejętnościami, aby obsługiwać zebrania terenowe w sposób przyczyniający się do utrwalania autorytetu administracji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#FranciszekDąbal">Podstawowe problemy dotyczące rozwoju produkcji rolnej decydują się na szczeblu gminy i wsi. Toteż istotne znaczenie mieć będzie podwyższanie kwalifikacji zarówno kadry zatrudnionej w urzędach gminnych, jak i sołtysów. Działalność tych ostatnich na terenie wsi wspierać powinny rady wiejskie i organizacje społeczne.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#FranciszekDąbal">W obecnym systemie organizacyjnym gminna służba rolna obciążona jest zbyt wielką ilością zadań, które mogłyby być wykonywane z powodzeniem przez pracowników o znacznie niższych kwalifikacjach.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#FranciszekDąbal">Wydaje się celowe przeprowadzenie badań dotyczących struktury organizacyjnej urzędów gminnych i wojewódzkich, organizacji pracy w tych urzędach, wydajności i efektywności pracy.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#FranciszekDąbal">Przemyślenia wymagają również niektóre problemy dotyczące systemu wynagradzania w urzędach gminnych, przeszeregowania pracowników, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych oraz właściwego wykorzystania pracowników zwalniających się a posiadających odpowiednie kwalifikacje do pracy w administracji terenowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarceliPaska">Więcej uwagi przywiązywać należy do doskonalenia tej działalności administracji terenowej, którą określamy mianem stosunku urząd-obywatel. O właściwym wypełnianiu wynikających z tego stosunku zadań decydują nie tylko kwalifikacje zawodowe pracowników, ale ich wyrobienie społeczne, umiejętność nawiązywania kontaktów z obywatelem, wrażliwość na ludzkie problemy, osobista kultura. Z zebranych doświadczeń wynika, że ta sfera działania, zwłaszcza niższych szczebli administracji wywołuje wiele społecznej krytyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HenrykKostecki">Znaczne dysproporcje w wykształceniu kadr zatrudnionych w administracji terenowej występują nie tylko między województwami, lecz także pomiędzy jednostkami administracyjnymi, zwłaszcza szczebla podstawowego, w obrębie jednego województwa oraz pomiędzy poszczególnymi wydziałami w urzędach;, m.in. brak pracowników z wykształceniem wyższymi odczuwają wydziały rolne, finansowe itd.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#HenrykKostecki">W woj. nowosądeckim ilość pracowników administracji terenowej z wyższym wykształceniem, mimo iż wyższa niż w wielu innych województwach, nie pozwala jednak na pełne pokrycie zapotrzebowania na takie kadry. W województwie tym prowadzi się wprawdzie szkolenie i doszkalanie pracowników, m.in. w ramach współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim, jednakże zbyt mała jest jeszcze ilość kształcących się. Pracownicy dokształcający się wysuwają krytyczne uwagi m.in. na temat trudności z uzyskaniem materiałów i pomocy naukowych; niedostatecznego uwzględnienia w tematyce zajęć aktualnych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#HenrykKostecki">Trudne warunki mieszkaniowe oraz socjalno-bytowe w woj. nowosądeckim są przyczyną nadmiernej fluktuacji kadr. Dotyczy to zwłaszcza urzędów gminnych woj. nowosądeckiego.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#HenrykKostecki">Część pracowników służby rolnej - to młodzi, niedoświadczeni ludzie, nieposiadający dostatecznego wykształcenia. Nie zawsze są oni w stanie podołać nałożonym na nich obowiązkom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefMarchewka">Administracja terenowa w woj. koszalińskim działa w trudnych warunkach, przede wszystkim lokalowych i mieszkaniowych. Jedna trzecia wszystkich pracowników administracji na tym terenie dojeżdża do pracy; brak wykonawców ogranicza możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Wyposażenie placówek administracji jest niedostateczne, nie wprowadza się postępu technicznego w pracy biurowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AleksanderZarajczyk">Po reformie administracji terenowej poziom zatrudnionych w niej kadr znacznie się podnosi. Potwierdza to opinię społeczną. Notuje się znacznie mniej skarg na działalność administracji, podejmowane są bardziej prawidłowe decyzje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AleksanderZarajczyk">Mimo tego postępu występuje jeszcze w działalności administracji wiele niedociągnięć. Wiele uwag krytycznych budzi zwłaszcza praca służby rolnej. Wysuwane są różne propozycje na temat usytuowania tej służby; wydaje się, że miejsce tej służby jest w urzędzie gminnym, to znaczy tam, gdzie koncentrują się zadania i odpowiedzialność za gospodarkę ziemią. Jednakże praca jej powinna przebiegać nie w urzędzie, lecz w terenie, w bezpośrednim kontakcie z rolnikami.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AleksanderZarajczyk">W proces doskonalenia działalności administracji powinny włączyć się bardziej organy przedstawicielskie, uruchamiając instrumenty konstruktywnej krytyki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AleksanderZarajczyk">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister w Urzędzie Rady Ministrów, dyrektor Instytutu Organizacji, Zarządzania i Doskonalenia Kadr - Bronisław Ostapczuk, przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych - Aleksander Bolechowski oraz minister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska Maria Milczarek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SylwesterZawadzki">W dyskusji wyrażono poparcie dla programu dalszego doskonalenia kadr administracji terenowej do r. 1980.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SylwesterZawadzki">Wiele uwagi poświęcono kryteriom rozdziału etatów dla poszczególnych ogniw administracji, polityce płacowej, która powinna stać się stymulatorem stabilizacji kadr, realizacji programu mieszkaniowego, podnoszeniu poziomu pracy administracji rolnej oraz poprawie wyposażenia technicznego urzędów terenowych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SylwesterZawadzki">Z uznaniem podkreślić należy wnioski zmierzające do doskonalenia kryteriów oceny fachowości i społeczno-politycznego oblicza pracowników administracji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SylwesterZawadzki">Uwagi i wnioski zgłoszone w dyskusji powinny być wykorzystane w szerokim zakresie przy opracowywaniu programów szkolenia i dokształcania kadr w ośrodkach wojewódzkich. Konieczne jest również podjęcie badań naukowych nad sprawnością działania administracji terenowej, kształtowaniem funkcji nadzoru urzędów wojewódzkich nad urzędami gminnymi, nad kształtowaniem prawidłowych stosunków urząd-obywatel itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarceliPaska">W dyskusji wyrażano dużą troskę o podniesienie poziomu pracy administracji terenowej i doskonalenie całego systemu funkcjonowania administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarceliPaska">Postanowiono w oparciu o przebieg obrad opracować opinię, która zostanie przekazana rządowi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>