text_structure.xml
16.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 listopada 1976 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Edwarda Dudy (ZSL), rozpatrzyła kierunki rozwoju przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, budownictwa komunalnego i Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Gospodarki Komunalnej z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych załóg.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Michałem Zubelewiczem, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Henrykiem Białczyńskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Najwyższej Izby Kontroli, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej, Centralnej Rady Związków Zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Bogdan Łysak (SD), który stwierdził, że posiedzenie Komisji poprzedzone zostało szeroką konsultacją społeczną w ramach spotkań posłów z wyborcami, załogami przedsiębiorstw komunalnych, wizytacji poselskich we Wrocławiu i Łodzi.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W minionym 5-leciu nastąpił szybki wzrost zapotrzebowania na przewozy pasażerskie w miastach, wynikający z ogólnego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a zwłaszcza przemysłu oraz szybkiej rozbudowy aglomeracji miejskich. Mimo podejmowanych przez resort wysiłków, zapotrzebowanie to nie zostało w pełni zaspokojone, było bowiem wyższe od realnych możliwości techniczno-usługowych jednostek komunikacji miejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu przewozów pasażerskich.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W bieżącym 5-leciu przewozy pasażerskie wzrosną o około 26 proc. Poprawa jakości usług komunikacyjnych uzależniona będzie od tempa przyrostu miejsc w środkach przewozowych. Wymagać to będzie zwiększonych dostaw nowoczesnego taboru dla wszystkich trakcji, zwłaszcza autobusów, rekonstrukcji trakcji trolejbusowej, jak również racjonalnego wykorzystania wszystkich posiadanych środków transportowych. Osiągnięcie poprawy w tym zakresie wymaga m.in. zróżnicowania czasu rozpoczynania pracy w przedsiębiorstwach, zakładach i instytucjach oraz nauki w szkołach.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Jednym z głównych problemów utrudniających prawidłowe funkcjonowanie zbiorowej komunikacji miejskiej jest brak części zamiennych dla taboru tramwajowego i autobusowego. Dla poprawy zaopatrzenia w części zamienne, należałoby zintegrować składnice tych części z przemysłem, lokować je bezpośrednio przy fabrykach produkujących środki komunikacji. Niedostateczne jest również zaopatrzenie autobusów w ogumienie. W trakcie spotkań z załogami przedsiębiorstw komunikacyjnych, sygnalizowano złą jakość produkowanych autobusów, a zwłaszcza autobusów Autosan.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W zakresie napraw, autobusów potrzeby przedsiębiorstw komunikacji miejskiej zabezpieczone są jedynie w 70 proc. Dla wykonywania napraw głównych autobusów i taboru tramwajowego we własnym zakresie resort rozbudowuje zaplecze techniczne przedsiębiorstw komunikacji miejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Rosnące potrzeby przewozowe powodują rozszerzanie zasięgu terytorialnego obsługi MPK poza granice administracyjne miast, nie towarzyszy temu jednak koordynacja przewozów między MPK a PKS.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przedsiębiorstwu budownictwa komunalnego uzyskały w ostatnim okresie znaczny przyrost produkcji budowlanej. Podstawowym zadaniom tych przedsiębiorstw winny być remonty kapitalne budynków mieszkalnych i urządzeń komunalnych, a także udział w realizacji inwestycji komunalnych związanych głównie z uzbrojeniem terenu pod budownictwo mieszkaniowe. Jednakże ostatnio zmniejsza się udział remontów kapitalnych budynków mieszkalnych w ogólnym przerobie przedsiębiorstw budownictwa komunalnego na rzecz znacznego zwiększenia udziału robót inwestycyjnych resortowych, jak i innych zleceniodawców. W sytuacji kiedy występuje duże zapotrzebowanie na modernizację i remonty kapitalne budynków mieszkalnych jest to zjawisko niekorzystne.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Nie zawsze zadowalająca jest jakość i terminowość przeprowadzanych remontów. Wprawdzie w ostatnim okresie nastąpiło skrócenie cykli remontowych średnio o około 20 proc., jednak kształtuje się to różnie w poszczególnych regionach kraju. Na spotkaniach poselskich podawane są przykłady trwania remontów całymi latami. Przewlekła realizacja napraw budynków wiąże się głównie z niedomaganiami w organizacji wykonawstwa, poszerzaniem zakresu robót w trakcie trwania remontu, słabym nadzorem technicznym, zbyt małym udziałem w odbiorach robót przedstawicieli samorządów mieszkańców, jak również z dużą dekoncentracją robót. W tej sytuacji należy dążyć do koncentracji robót remontowych oraz wprowadzania w większym stopniu dwuzmianowości pracy, zwłaszcza w tych obiektach, z których na okres remontu wykwaterowano lokatorów do pomieszczeń zastępczych. Warunkiem sprawnej realizacji zadań przez przedsiębiorstwu budownictwa komunalnego jest zapewnienie niezbędnych dostaw materiałów. Są one w wysokim stopniu niedostateczne. Wymaga to rozwoju resortowej produkcji materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego są również niedostatecznie wyposażone w środki transportowe i sprzęt budowlany. Niekorzystny jest wskaźnik zmianowości pracy, sprzętu i transportu. Jednym z czynników wpływających na poprawę tej sytuacji winien być przyśpieszony proces koncentracji sprzętu i transportu, poprzez utworzenie specjalistycznych jednostek.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wizytacje poselskie oraz materiały resortu wskazują, że resort przyjął właściwy kierunek rozwoju własnej bazy produkcji i remontów sprzętu i urządzeń komunalnych. Program rozwoju produkcji sprzętu i urządzeń dla gospodarki komunalnej zakłada osiągnięcie, w latach 1976-1980. wartości produkcji 2,5-krotnie wyższej niż w ubiegłej 5-latce. Produkcja Zjednoczenia Zaplecza Technicznego. Gospodarki Komunalnej pozwoliła m.in. na zwiększenie środków transportu oraz sprzętu dla utrzymania - czystości i poprawy stanu sanitarnego miast. Nie wszystkie jednak zadania zostały zrealizowane z powodu niepełnych dostaw m.in. podwozi, wyrobów walcowanych, obrabiarek do metalu itd.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W ubiegłym 5-leciu wszystkie branże gospodarki komunalnej osiągnęły poprawę warunków socjalno-bytowych załóg oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Nastąpił rozwój wczasów pracowniczych i zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Zanotowano postęp w tworzeniu trwałej bazy dla rozbijania różnorodnych form działalności socjalno-bytowej i kulturalno-oświatowej. Mimo tych niewątpliwych osiągnięć, nie zawsze jest jeszcze zadowalające funkcjonowanie zakładowej służby pracowniczej i zakładów usług socjalnych oraz opieka zdrowotna załóg. Nie zawsze racjonalnie wykorzystywane są środki zakładowego funduszu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Na Krajowym Zjeździe Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej postulowano skrócenie wieku emerytalnego dla kierowców autobusów i motorniczych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Notuje się dużą poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy. Wielką rolę odegrały tutaj nakłady inwestycyjne na tworzenie nowych i modernizacje istniejących zaplecz technicznych. Utrzymująca się jednak poważna liczba wypadków, również śmiertelnych, nakazuje poprawę organizacji pracy, zwiększenie nadzoru ze strony średniego dozoru technicznego, zwracanie większej uwagi na przestrzeganie dyscypliny pracy oraz dalsze eliminowanie zagrożeń wynikających ze stanu technicznego maszyn, urządzeń i transportu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Jednym z najważniejszych zadań [NIECZYTELNE] obecnej jest zapewnienie załogom właściwych warunków pracy w okresie zimowym.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Pytania pod adresem resortów skierowali i w dyskusji udział wzięli posłowie Aleksander Zarajczyk (PZPR), Krystyna Jandy-Jendrośka (bezp.), Józef Marchewka (PZPR), Marceli Fanka (SD), Stanisław Kowalczyk (ZSL), [NIECZYTELNE] (PZPR), Maria Milczrek (PZPR), Zenona Kuranda (PZPR), Danuta Podlewska (bezp.), Andrzej Bondarewski (SD), Wacław Szymczak (PZPR) i Edward Duda (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrany środowiska Michał Zubelewicz, wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Henryk Białczyński i przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej - Jan Osowski.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że na przestrzeni [NIECZYTELNE] kilku lat nakłady [NIECZYTELNE] gospodarki komunalnej poważnie zwiększyły się. Nie są one jednak wystarczające, by spełnić pełne pokrycie zapotrzebowania na usługi' komunalne, zwłaszcza w zakresie rozwoju komunikacji miejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">M.in. poseł Marceli Faska (SD) przedstawiając sytuację na terenie woj. katowickiego stwierdził, że na spotkaniach z wyborcami słyszy się wiele krytycznych uwag na temat uciążliwości dojazdów do pracy. Składa się na to wiele przyczyn, przede wszystkim brak środków lokomocji miejskiej, nieterminowe dostawy autobusów, niedostateczny rozwój zaplecza remontowo-naprawczego oraz brak części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W komunikacji miejskiej eksploatuje się zbyt dużo typów autobusów, co dodatkowo utrudnia dokonywanie remontów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Poseł Maria Milczarek (PZPR) postulowało zwrócenie większej uwagi przez resort na sprawy gospodarki komunalnej w nowych województwach. W niektórych z nich odnotowuje się poważne zaniedbania w rozwoju infrastruktury komunalnej, których nadrabianie wymaga zwiększenia nakładów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa komunalne realizują cały szereg pozornie drobnych, ale niesłychanie ważnych dla rozwoju poszczególnych województw, inwestycji towarzyszących. Np. realizacja napiętego planu budownictwa mieszkaniowego wymaga przygotowania odpowiednio uzbrojonych terenów, czego nie są w stanie wykonać przedsiębiorstwu budowlano-montażowe. Dlatego przyśpieszyć trzeba organizację przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i przedsiębiorstw specjalistycznych dla potrzeb gospodarki komunalnej tam, gdzie ich dotąd nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji poświęcono problemom przygotowania kadr dla komunikacji miejskiej. Postulowano zwłaszcza przyśpieszenie i zwiększanie szkolenia kierowców i motorniczych. Istotne znaczenie ma również - zdaniem posłów - zapewnienie tej grupie pracowników odpowiednich warunków pracy, płacy oraz warunków socjalnych. Na przestrzeni ostatnich lat zarobki tej grupy pracowników poważnie zwiększyły się, ale w znacznej mierze w rezultacie zwiększenia godzin nadliczbowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Podejmować trzeba wszelkie możliwe działania dla podnoszenia rangi zawodu kierowców zatrudnionych w komunikacji miejskiej, jak również inne działania techniczno-organizacyjne dla zapewnienia im lepszych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Problemom gospodarki komunalnej postanowiono poświęcić wiele uwagi przy rozpatrywaniu projektu planu 5-letniego oraz projektu planu na rok 1977.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Ustosunkowując się do dyskusji wiceminister administracji gospodarki terenowej i ochrony środowiska Michał Zubelewicz poinformował m.in., że ostatnio resort organizuje przyśpieszony system szkolenia kierowców dla potrzeb komunikacji miejskiej. Na terenie Warszawy i Łodzi pozwoliło to na uzyskanie widocznej poprawy w dziedzinie zatrudnienia kierowców.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Dążyć się będzie do przyśpieszenia organizacji przedsiębiorstw specjalistycznych i przedsiębiorstw gospodarki komunalnej, zwłaszcza na terenie nowych województw. Zakłada się, że przedsiębiorstwa te pozostaną w dyspozycji władz terenowych. Na tych terenach, gdzie zadania remontowo-budowlane i zakres robót specjalistycznych będzie większy, przewiduje się organizację kombinatów budowlano-komunalnych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W okresie ubiegłych 5 lat poważnie wzrósł stan zaplecza technicznego gospodarki komunalnej, nie zabezpiecza on jednak wzrastających potrzeb w tej dziedzinie. W bieżącym 5-leciu planuje się rozbudowę tego zaplecza, a przede wszystkim budowę nowych zajezdni i około 20 warsztatów naprawczych. Podejmuje się działania na rzecz ograniczania ilości typów autobusów w komunikacji miejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W okresie IV kwartału br. nastąpiła poprawa w dostawach ogumienia do samochodów. Niedobory tych dostaw były szczególnie dotkliwe w III kwartale br.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Dla wielkich aglomeracji przemysłowych opracowuje się kompleksowe układy komunikacyjne, oparte na powiązaniu przewozów pasażerskich przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, PKS i PKP. Realizacja takiej koncepcji w woj. warszawskim daje pomyślne rezultaty. Odczuwalna jest poprawa w komunikacji na terenach przyległych bezpośrednio do stolicy.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Przewodniczący Zarządu Głównego Zw. Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej - Jan Osowski poinformował, że na spotkaniach z aktywem związkowym i robotniczym w toku kampanii przedkongresowej wysuwa się wiele postulatów dotyczących poprawy warunków pracy i warunków socjalnych załóg zatrudnionych w gospodarce komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Przy udziale aktywu związkowego przeprowadzono szereg kontroli warunków bezpieczeństwu i higieny pracy. Dążyć należy do szybszego wprowadzania postępu technicznego w gospodarce komunalnej, a przede wszystkim stosowania bardziej nowoczesnych urządzeń eliminujących pracę, ciężką i szkodliwą dla zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Na zakończenie obrad głos zabrał przewodniczący Komisji poseł Edward Duda (ZSL), który stwierdził m.in., że poprzedzone one zostały pracą podkomisji. Z koreferatu oraz wniosków podkomisji stwierdzonych i uzupełnionych w toku dyskusji wynika, że dzięki podejmowanym przez resort wysiłkom nastąpiła odczuwalna poprawa w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, działalności zaplecza technicznego, jak również poprawa warunków socjalnych i bezpieczeństwa pracy załóg.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Osiągnięcie dalszej poprawy w zakresie komunikacji miejskiej wymaga nie tylko nakładów finansowych oraz nowych inwestycji, ale także usprawnieniu organizacji przewozów, zwłaszcza w okresach szczytów przewozowych.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Komisja postanowiła opracować w oparciu o przebieg obrad opinię i dezyderaty, które przekazane zostaną rządowi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>