text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 czerwca 1976 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Sylwestra Zawadzkiego (PZPR) rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu państwa w 1975 r. częściach dotyczących: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa oraz Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1975 r. w części dotyczącej Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zreferował poseł Józef Marchewka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W roku 1975 kompetencje i zakres działania resortu uległy znacznemu rozszerzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W rezultacie wprowadzenia trzeciego etapu reformy administracji umocniono ogniwa stopnia podstawowego, zwłaszcza gminy. Znacznie usprawniono załatwianie spraw obywateli, o czym świadczy spadek ilości skarg na decyzje administracyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dziedzinie ochrony środowiska osiągnięto zmniejszenie emisji pyłów do atmosfery oraz wybudowano 148 oczyszczalni ścieków. Wydatkowano na ten cel ponad 5 mln zł. Nie zrealizowano jednak wszystkich planowanych w tej dziedzinie zamierzeń. Wskazuje to na potrzebę podjęcia bardziej zdecydowanych działań służących ochronie powietrza i wód przed zanieczyszczeniem.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Powierzchnia mieszkań przekazanych do eksploatacji przez budownictwo uspołecznione ludności nierolniczej była o 1,4 proc. większa niż zakładał plan i o 7,6 proc. większa niż w 1974 r.~ ~Mimo poprawy, jakość tego budownictwa nie może być uznana za zadowalającą; wskazuje na to duża ilość reklamacji Zgłaszanych przez użytkowników. Zanotowano dość znaczne dysproporcje w realizacji planu w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Utrzymywanie budynków mieszkalnych w należytym stanie technicznym ulega poprawie. Zarządy budynków mieszkalnych często jednak nie wywiązywały się ze swych obowiązków wobec najemców; zbyt długo trwa wciąż jeszcze usuwanie uszkodzeń zainstalowanych w mieszkaniach urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wyremontowano ponad 14 tys. budynków mieszkalnych modernizując jednocześnie ich urządzenia komunalne. Celowe jest dalsze rozszerzanie ekonomicznie uzasadnionej działalności modernizacyjnej; wyposażać trzeba stare budynki w instalacje wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe i centralnego ogrzewania i tą drogą wyrównywać dysproporcje między standardem starego i nowego budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Nie nadążało za rozwojem budownictwa mieszkaniowego budownictwo podstawowych urządzeń socjalno-usługowych; plan w tym zakresie nie został w pełni wykonany.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Stan zaspokojenia zapotrzebowania ludności na usługi komunalne wskazuje na potrzebę skoncentrowania uwagi resortu na tym odcinku jego działalności. Zapewnić trzeba lepsze wykorzystanie taboru i sprzętu, poprawę organizacji gospodarki remontowej i pełniejsze wykorzystanie rezerw.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Terenowy plan inwestycji komunalnych został w pełni zrealizowany. Realizując inwestycje komunalne szczególny priorytet przyznawać trzeba uzbrajaniu terenów pod budownictwo mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Doświadczenia roku ubiegłego wskazują na potrzebę zwiększenia zdolności produkcyjnej podległych resortowi przedsiębiorstw, zwłaszcza inżynieryjnych i instalacyjnych. Niezbędne jest również zapewnianie pełnej realizacji programu produkcji sprzętu i urządzeń do oczyszczania miast.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zadanie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. W 1975 r. i podległych mu przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych wykonane zostały z nadwyżką przy niższym zaangażowaniu środków.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Konieczne jest dalsze doskonalenie pracy przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych m.in. w dziedzinie modernizowania metod ewidencji gruntów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarceliFaska">Resort powinien prowadzić i koordynować działania na rzecz ochrony środowiska. Osiągnięć w tej dziedzinie nie można uznać za zadowalające. Wciąż jeszcze, zwłaszcza na terenie aglomeracji przemysłowych notuje się duże, niekiedy potęgujące się zanieczyszczenia wód i powietrza.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarceliFaska">Problem ten powinien być również przedmiotem zainteresowań innych resortów i innych komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarceliFaska">Niezbędne jest zbilansowanie nakładów inwestycyjnych i pozainwestycyjnych, ponoszonych przez wszystkie resorty na rzecz ochrony środowiska. Resort musi wydatnie wzmóc działalność własną i lepiej koordynować działanie innych resortów na rzecz przeciwdziałania procesowi dewastacji środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarceliFaska">W dziedzinie kartografii sytuacja uległa poprawie, ale zaległości z lat ubiegłych nie nadrobiono. Działania służb geodezyjno-kartograficznych byłoby bardziej skuteczne, gdyby skoordynowane zostały działania w tej dziedzinie placówek podległych innym resortom. Pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie urządzeń i wiedzy fachowej pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariaMilczarek">Zespół problemów, którymi zajmuje się resort jest bardzo rozległy, przy czym są to zagadnienia niezwykle społecznie ważne. Rozwiązywanie problemów mieszkaniowych, komunikacji miejskiej, czy ochrony środowiska naturalnego - to zadania bardzo trudne, podlegające codziennej kontroli i ocenie całego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MariaMilczarek">Resort, który ma być we wszystkich tych sprawach koordynatorem międzyresortowym nie spełnia w dostatecznej mierze tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MariaMilczarek">Konsekwentne prowadzenie działalności koordynacyjnej utrudniała przeprowadzona roku ubiegłym głęboka reorganizacja. Mimo to widzimy i odczuwamy ewidentny postęp we wszystkich tych dziedzinach. Zasługuje to na uznanie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MariaMilczarek">Budownictwo mieszkaniowe przekroczyło zadania w skali kraju, ale w wielu regionach plan nie został wykonany. Te zaległości muszą być odrobione, realizacja bieżących zadań - bardziej rygorystycznie egzekwowana. Więcej uwagi poświęcić trzeba budownictwu indywidualnemu. Sytuacja w tej dziedzinie wymaga kompleksowych rozwiązań. W związku z zadaniami, jakie stawiamy sobie w dziedzinie rozwoju tej formy budownictwa, zapewnić mu trzeba odpowiednio większe moce wykonawczo i bardziej racjonalna wykorzystanie mocy już istniejących.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MariaMilczarek">Budownictwo mieszkaniowe wymaga terenów uzbrojonych. Tereny te w znacznej części miast wojewódzkich praktycznie nie istnieją. Trzeba rozwijać przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego i inżynierii miejskiej oraz lepiej organizować ich pracę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MariaMilczarek">Zaległości, jakie występują w wielu dziedzinach działalności resortu nie uda się nadrobić w ciągu roku ani dwóch. Pełna ich likwidacja uwarunkowana jest pomocą, jakiej resort ma prawo oczekiwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekDąbal">Służba sanitarno-epidemiologiczna powinna roztoczyć kontrolę nad wysypiskami śmieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SylwesterZawadzki">Szeroki jest wachlarz zagadnień, które ma do rozwiązania resort administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Wysoka jest ich ranga społeczna. Ministerstwu i jego organom przypada duży udział w realizacji nowej strategii rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, której fundamentalnym założeniem jest jedność celów społecznych i przedsięwzięć gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SylwesterZawadzki">Dokonano ogromnego skoku w dziedzinie skutecznej realizacji polityki socjalnej i bytowej, ale w dziedzinie gospodarki komunalnej, ochrony środowiska, gospodarki zasobami mieszkaniowymi pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SylwesterZawadzki">Należy umocnić rangę resortu w wykonywaniu ważnych zadań wynikających z ogólnego programu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Resort nie może występować w roli petenta, ale powinien uzyskać prawo do koordynowania wielu przedsięwzięć podejmowanych przez inne resorty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SylwesterZawadzki">W dziedzinie doskonalenia aparatu administracji terenowej dokonano znacznego postępu. Notuje się duży wzrost poziomu kwalifikacji kadr administracyjnych. Istnieją jednak w tej dziedzinie dysproporcje między różnymi regionami kraju i województwami. Np. w województwie wrocławskim 28,6 proc. pracowników administracji terenowej ma wyższe wykształcenie, natomiast w województwie ostrołęckim - tylko 12,3 proc. Przykładów takich różnic można przytoczyć znacznie więcej. Wyrównanie tych dysproporcji jest ważnym zadaniem.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#SylwesterZawadzki">Sprawność działalności administracji poważnie wzrosła. Świadczy o tym mniejsza ilość skarg na decyzje administracyjne. Jednak decyzje o bardziej skomplikowanym charakterze prawnym nie rzadko są nieprawidłowe. Wynika to m.in. z braku dostatecznej obsługi i pomocy prawnej, zwłaszcza w organach administracji gminnej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#SylwesterZawadzki">Celem przeprowadzonej reformy była usprawnienie działalności organów administracji i podniesienie rangi organów przedstawicielskich. W pierwszym okresie realizacji reformy, główny akcent położono na usprawnienie pracy aparatu administracyjnego, obecnie trzeba zadbać o podniesienie rangi organów przedstawicielskich i działalności radnych.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#SylwesterZawadzki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister administracji gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd oraz prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii - Czesław Przewoźnik.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#SylwesterZawadzki">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#SylwesterZawadzki">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać w formie opinii Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#SylwesterZawadzki">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie rządu z wykonaniu budżetu w 1975 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa. Sprawozdawcą była poseł Maria Milczarek (PZPR). W dyskusji udział wzięli posłowie: Sylwester Zawadzki (PZPR), Jerzy Kusiak (PZPR) i Aleksander Zarajczyk (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Szef Kancelarii Rady Państwa - Edmund Boratyński i Szef Kancelarii Sejmu - Kazimierz Świtała.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#SylwesterZawadzki">Komisja rozpatrzyła również i przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania budżetu w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#SylwesterZawadzki">Sprawozdawcą był poseł Leon Janczak (ZSL). W dyskusji udział wzięli: poseł Sylwester Zawadzki (PZPR) i poseł Leon Janczak (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielił Szef Urzędu Rady Ministrów - Janusz Wieczorek.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>