text_structure.xml
38 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1977 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Lesia (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej, Centralnego Urzędu Geologii, Wyższego Urzędu Górniczego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa z ministrem Włodzimierzem Lejczakiem, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej z ministrem Andrzejem Szozdą, Ministerstwa Przemyślu Chemicznego z wiceministrami Janem Sidorowiczem i Mieczysławem Dróżdżem, Centralnego Urzędu Geologii z prezesem Zdzisławem Dembowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z prezesem Władysławem Naglikiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi do projektu planu Ministerstwa Górnictwa przedstawił w imieniu podkomisji poseł Ryszard Najsznerski (PZPR): Resort górnictwa planuje w roku przyszłym wydobyć 192,2 mln ton węgla kamiennego, tj. o 6,2 mln t więcej niż w 1977 r. Wydobycie ropy naftowej wyniesie 350 tys. ton (wzrost o 20 tys. t w stosunku do zadań br.), wysoko metanowego gazu - 4.200 mln m³ i gazu zaazotowanego - 3,570 mln m³. Zakłada się, że wartość sprzedaży produkcji własnej i usług resortu górnictwa osiągnie 152,8 mld zł, z czego na bezpośrednie zaopatrzenie rynku planuje się przeznaczyć 17,2 mld zł, tj. o 3,3% więcej w stosunku do wykonania zadań tegorocznych. Na zaopatrzenie ludności przeznaczy się o 1 mln t węgla więcej niż w br.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W przyszłym roku (podobnie jak w latach ubiegłych) planowany wzrost wydobycia węgla wyprzedzać będzie przyrost zdolności produkcyjnych. W założeniach planu przewiduje się w związku z tym, że załogi kopalń węgla przepracują co najtaniej 5 niedziel wydobywczych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Cena społecznego wysiłku, jaki wkładamy w wydobycie węgla nie pozostaje we właściwej proporcji do sposobów jego wykorzystania zarówno przez indywidualnych jak i masowych odbiorców. Zdaniem Podkomisji - rząd winien poczynić radykalne kroki zapewniające bardziej racjonalne spożytkowanie węgla w gospodarce narodowej. Należy bowiem zdawać sobie również sprawę z tego, że w miarę wchodzenia z eksploatacją na większe głębokości następuje systematyczne pogarszanie się warunków górniczo-geologicznych. Wymaga to wprowadzenia nowej przeciwdziałającej ewentualnym zagrożeniom techniki i pociąga za sobą wzrost wydobycia kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zadanie przyszłoroczne będą realizowane w trudniejszych warunkach górniczo-geologicznych i przy stale wzrastających napięciach spowodowanych niedoborami zdolności produkcyjnych w stosunku do wzrostu zadań. W tych warunkach bardzo istotnym zamierzeniem resortu jest projekt stopniowego wprowadzania czterobrygadowej organizacji pracy. Pozwoli to, jak się zakłada, zapewnić planowany w latach przyszłych wzrost wydobycia węgla bez konieczności systematycznego zatrudnienia załóg w czasie ponadnormatywnym. W ten sposób stopniowo, do 1982 r. zlikwiduje się jedną z podstawowych obecnie uciążliwości zawodu górniczego. Dla realizacji tego zamierzenia resort powinien w odpowiednim czasie otrzymać niezbędne środki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W 1978 r. resort górnictwa zamierza wyeksportować 40 mln t węgla a także wyroby elektromaszynowe wartości 318 mln zł dew. Najważniejszą pozycję w imporcie stanowić będzie gaz ziemny.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne przeznaczone w roku przyszłym na rozwój górnictwa wyniosą ponad 35,9 mld zł, co stanowi wzrost o 13,6% w porównaniu do przewidywanego wykonania w br. Z nakładów tych na zakładowe budownictwo mieszkaniowe przeznacza się przeszło 4,8 mld zł, tj. o 26,8% więcej niż w tym roku. Działalność inwestycyjna koncentrować się będzie na kontynuowaniu zadań; na inwestycje przemysłowe nowo rozpoczynane przeznacza się jedynie ok. 12% nakładów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Realizacja przyszłorocznych napiętych zadań resortu górnictwa wymaga - zdaniem posłów - zdecydowanej poprawy stanu zaopatrzenia materiałowego górnictwa zarówno pod względem ilości, jak i jakości oraz terminowości dostaw. Resort górnictwa powinien otrzymać odpowiednie priorytety zaopatrzeniowe, szczególnie przy realizacji zadań kooperacyjnych z innych resortów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Należy również zapewnić rytmiczną dostawę odpowiedniej ilości wagonów do wywozu węgla. Sytuacja w tej dziedzinie, zwłaszcza w Górnośląskim Zagłębiu Węglowym uległa dalszemu pogorszeniu. Konieczne jest energiczne działanie, aby spowodować doraźną w tej dziedzinie poprawę, a jednocześnie kontynuować prace zmierzające do rozwiązania problemu przewozu węgla w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Resort powinien w dalszym ciągu stwarzać warunki dla dopływu odpowiedniej ilości kadr do pracy w górnictwie. Uzupełnienia stanu załóg wymaga wprowadzenie czterobrygadowej organizacji pracy. Resort winien w maksymalny sposób i wszystkimi dostępnymi środkami stwarzać warunki dla pełnego bezpieczeństwa załóg górniczych. Podkomisja postuluje zwrócenie się do premiera w sprawie konieczności poprawy stanu zaopatrzenia materiałowego i pracy kolei na rzecz resortu górnictwa oraz konieczności ustalenia racjonalnych zasad gospodarki węglem w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi do projektu planu Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej przedstawił w imieniu podkomisji poseł Jan Kubit (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ustalona w planie tegorocznym wielkość produkcji energii elektrycznej - 112 mld kWh nie zostanie osiągnięta, a niedobór na koniec roku wyniesie ponad 2 mld kWh. Do końca lipca (m.in. dzięki wprowadzeniu czasu letniego) pokrycie zapotrzebowania gospodarki na energię elektryczną było zadowalające i korzystne. Jednak już w sierpniu, a zwłaszcza we wrześniu nastąpił gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię. Wzrost ten utrzymał się również w ostatnich 2 miesiącach, co spowodowało konieczność ograniczenia poboru mocy przez wyłączanie tzw. odbiorców buforowych, odbiorców przemysłowych oraz ograniczenie oświetlenia ulic. Ograniczenia w zużyciu energii elektrycznej nie dotyczyły jednak ludności. Wydaje się więc niezrozumiałe, że w tak trudnej sytuacji energetycznej nie pracowały dwa bloki olejowe po 200...</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanLeś">... w elektrowni „Pątnów”, na skutek niedostarczenia przez resort chemii oleju opałowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanLeś">Nie zostanie również wykonany w pełni tegoroczny plan energii cieplnej. Wpłynęły na to korzystne warunki klimatyczne w pierwszym półroczu br., a także opóźnienia inwestycyjne w energetyce cieplnej. Szczególne zagrożenia występują w realizacji drugiego bloku energetycznego elektrowni Rybnik II oraz bloku o mocy 50 MW w elektrociepłowni w Będzinie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanLeś">Na tle tej sytuacji należy podkreślić ogromny wysiłek pracowników energetyki, aby sprostać zwiększającym się wymaganiom gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanLeś">W 1978 r. produkcja energii elektrycznej powinna wynieść 115 mld kWh, co stanowi wzrost o 4,5% w porównaniu z br. Produkcja energii cieplnej wyniesie 4300 Tcal (wzrost o 10,3% wydobycia węgla brunatnego - 41 mln ton. Plan rozwoju energetyki przewiduje przyrost nowych mocy w wysokości 2070 MW i 1345 Gcal (łącznie z poślizgiem z 1977 r.). Do szczególnie ważnych zadań energetyki w roku przyszłym należy zaliczyć zmniejszenie awaryjności i zwiększenie dyspozycyjności urządzeń energetycznych. Plan przyszłoroczny powinien, przy dalszym ostrym reżimie oszczędności energetycznej, zabezpieczyć minimalne potrzeby kraju na energię elektryczną i cieplną.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanLeś">Podkomisja z zadowoleniem przyjęła informacje o pełnym zabezpieczeniu nakładów finansowych na budowę kopalń i elektrowni w Bełchatowie, co umożliwia uzyskanie pierwszej produkcji energii elektrycznej z nowego zagłębia w 1980 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanLeś">Realizacja przyszłorocznych zadań energetyki wymaga pełnych dostaw części zamiennych na okres kampanii remontowej, szczególnie Ministerstwa Maszyn Ciężkich i Rolniczych. Niezbędne jest przyspieszenie prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów w sprawie zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń dla energetyki. Podkomisja z uznaniem przyjęła wprowadzoną po raz pierwszy zasadę rozliczania się resortu górnictwa z dostaw węgla kamiennego dla energetyki wg jego planowanej kaloryczności.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanLeś">Uwagi do projektu planu Urzędu Geologii oraz Wyższego Urzędu Górniczego przedstawili w imieniu podkomisji posłowie: Stanisław Kamieniarz (PZPR) i Jan Konieczny (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanLeś">Główne zadania, które Centralny Urząd Geologii będzie realizował w r. 1978 to: poszukiwania złóż ropy i gazu ziemnego, badania wgłębnej struktury geologicznej kraju, poszukiwania i rozpoznawanie złóż kopalin stałych, badania hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie dla projektowania obiektów górniczych i innych obiektów przemysłowych, kontynuowanie prac kartograficzno-zdjęciowych dla opracowania map geologicznych Polski. Zrealizowanie tych zadań pozwoli na odkrycie, rozpoznanie i udokumentowanie tych zadań, pozwoli na odkrycie, rozpoznanie i udokumentowanie dalszych zasobów surowców mineralnych, takich jak: węgiel kamienny i brunatny, rudy miedzi, surowców skalnych oraz całego szeregu zasobów wód pitnych i leczniczych. Na te cele projekt planu na 1978 r. przewiduje łączną kwotę dla CUG i innych resortów - 5.896 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanLeś">Poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego prowadzone będą w trzech podstawowych regionach kraju: na Niżu Polskim, na Przedgórzu i w Karpatach. Prace badawcze i poszukiwania węgla kamiennego koncentrować się będą w Lubelskim Zagłębiu Węglowym oraz na obszarze Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Odrębnym kierunkiem działalności CUG jest hydrologia, która nabiera szczególnego znaczenia w związku z malejącymi zapasami wody zdatnej do picia. Jednostki podległe Centralnemu Urzędowi Geologii wykonają też szereg prac związanych z udostępnieniem złóż, budową kopali oraz innych obiektów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanLeś">Eksport prac geologicznych w roku przyszłym ma wzrosnąć o 7,5%, w stosunku do przewidywanego wykonania w 1977 r.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanLeś">Poważny postęp uzyskany został w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy geologów, co przejawia się znacznym obniżeniem wypadkowości przy pracy. Na szczególne podkreślenie zasługuje stała poprawa warunków socjalnych przez zapewnieniem dostaw nowych kontenerowych barakowozów, łaźni, szatni, suszarni odzieży, świetlic oraz wyposażenia świetlicowego. Na uznanie zasługują starania zmierzające do zabezpieczenia pracownikom, szczególnie w terenie, odpowiedniej opieki lekarskiej, która jak do tej pory budziła wiele zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanLeś">Zdaniem podkomisji niezbędne jest sprawne i terminowe uruchomienie fabryki maszyn i urządzeń geologicznych w Ciechanowie. Chodzi o zapewnienie odpowiednich środków finansowych, jak również mocy przerobowych wykonawców tej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanLeś">Podkomisja górnictwa i geologii stwierdziła jednomyślnie, że założenia projektu planu Wyższego Urzędu Górniczego są prawidłowe. Charakteryzuje go ogromna troska o stan bezpieczeństwa pracy załóg górniczych. Projekt planu uwzględnia również interesy gospodarki narodowej w dziedzinie racjonalnej eksploatacji złóż kopalin.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JanLeś">Dynamiczny rozwój górnictwa stawia przed urzędami górniczymi coraz to nowe zadania. Będzie to wymagać usprawnień organizacyjnych i kadrowych. Urzędy górnicze muszą współdziałać przy opracowywaniu wielu aktów prawnych, a w szczególności przepisów normujących proces budowy i rozbudowy zakładów górniczych. Muszą koncentrować również uwagę na właściwym doborze maszyn do aktualnych warunków górniczo-geologicznych. Przedmiotem ich szczególnego zainteresowania powinny być maszyny i urządzenia, które podczas eksploatacji wykazują wady techniczne. Jak bowiem można bezpiecznie i prawidłowo prowadzić zabudowę drążonego chodnika, jeżeli w jednej tylko kopalni notuje się brak kilku tysięcy śrub do skręcania obudowy oraz ponad 800 kompletów samej obudowy. Brak jest też części zamiennych do zmechanizowanych obudów i maszyn górniczych produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JanLeś">Głównym kierunkiem działania urzędów górniczych w roku przyszłym, tak jak w latach poprzednich, musi być nadal wyprzedzające rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniem górniczym zarówno naturalnym jak i wynikającym ze stosowania środków do urabiania skał, maszyn i urządzeń górniczych, a także czynnikom szkodliwym dla zdrowia górników.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JanLeś">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyGrochmalicki">Plan górnictwa na 1978 r. jest znacznie wyższy, niż w br. Już dzisiaj trzeba się zastanowić nad stworzeniem niezbędnych warunków do wykonania tych zwiększonych zadań. Szczególnie ważny jest problem zapewnienia niezbędnych kadr oraz preferencji płacowych, zwłaszcza dla pracowników zatrudnionych na dole.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarceliFaska">Oprócz podstawowej działalności górniczej, szczególnej troski wymagają sprawy należytej ochrony przed zagrożeniami, jakie działalność górnicza stwarza dla środowiska. Na ogół resort górnictwa poświęca tym sprawom dużo uwagi, chociaż nie zawsze jest to dostatecznie omówione w przedstawionych materiałach. W czasie realizacji planu należy czuwać, aby trudności związane z jego wykonaniem nie odbywały się kosztem środowiska naturalnego człowieka. Podobne uwagi dotyczą resortu energetyki, który w swoich materiałach ograniczył się jedynie do przedstawienia planowanych inwestycji. Chodzi nam o to, aby przy rozliczaniu się z wykonania zadań z 1977 r. poświęcić więcej miejsca sprawom ochrony środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZofiaŁęgowik">W sytuacji napiętego bilansu surowcowo-materiałowego w bież. roku, musimy również w planie na rok przyszły troszczyć się o należyte wykorzystanie paliw i energii. Toteż problemy racjonalnej gospodarki surowcami również należeć będą w 1978 r. do najważniejszych zadań. Pewne możliwości zaoszczędzenia paliw i energii mają też górnictwo oraz energetyka i energia atomowa. Ważnym zadaniem jest uzyskanie zdecydowanej poprawy jakości węgla dostarczanego energetyce. Rosnąca z roku na rok ilość miału stwarza poważne trudności w zapewnianiu sprawności urządzeń energetycznych, a także nadmierne zużycie, węgla. dodatkowo obciąża nasz transport. Dlatego też w celu poprawy jakości węgla dla energetyki konieczne jest jego wzbogacanie. W ub. roku Prezydium Rządu podjęło decyzję, która zobowiązana resort górnictwa do szybszego postępu w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZofiaŁęgowik">Niezbędne byłoby nadanie priorytetu dostawcom maszyn i urządzeń dla energetyki, w tym również kotłów. Te właśnie urządzenia wpływają bezpośrednio na pracę ciepłownictwa i energetyki. W tym roku produkcja maszyn i urządzeń nie zabezpieczyła rosnących potrzeb energetyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanSoja">Wskaźnik zmianowości w górnictwie planuje się w 1978 r. na 2,8. Będzie to bardzo trudne zadanie, które wymaga stworzenia odpowiedniego frontu wydobywczego. Czy resort górnictwa jest w stanie zabezpieczyć odpowiednią ilość maszyn i urządzeń górniczych oraz części zamiennych. Każda awaria może bowiem powodować trudności związane z wydobyciem planowanych ilości węgla. Czy Komisja Planowania przy Radzie Ministrów uwzględniła rosnące potrzeby górnictwa w tej dziedzinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanLeś">Plan przedstawiony przez Ministerstwo Energetyki i Energii nie gwarantuje w przyszłym roku, że nie będzie wyłączeń energii elektrycznej dla przemysłu. Komisja musi wiedzieć, jak resort energetyki i energii atomowej zamierza rozwiązać ten problem. Liczby prezentowane w materiałach świadczą, że plan przyszłego roku nie zabezpieczy w pełni rosnących potrzeb.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanLeś">Nie wolno godzić się z faktem, że najgorsze gatunki węgla będziemy spalać w elektrowniach na Śląsku. W regionie śląskim występuje już obecnie bardzo duże zadymienie i nie można dopuścić do dalszego pogorszenia sytuacji w dziedzinie ochrony środowiska. Woj. katowickie nie może stać się skupiskiem hałd i składowisk. W związku z tym trzeba podjąć decyzje, których realizacja nie pozwoli na dalsze zanieczyszczanie wód, powietrza i gleby.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanLeś">Uwagi podkomisji do projektu planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Chemicznego przedstawił Poseł Adolf Ojczyk (PZPR): Plan na rok przyszły przewiduje, że przedsiębiorstwa przemysłowe resortu chemii powinny osiągnąć wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w wysokości 331,6 mld zł, co da wzrost o 7,1%. Jest to wskaźnik niższy od założeń na rok bieżący, ale wyprzedza tempo wzrostu przemysłu krajowego. Udział resortu przemysłu chemicznego w globalnej produkcji przemysłu krajowego utrzymuje się na poziomie 1977 r. i wynosi 11,3%. Od trzech lat nie ma tu istotnych zmian. Pod względem wartości sprzedaży resort zajmuje czwarte miejsce po przemysłach: spożywczym, maszynowym i lekkim.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanLeś">W roku 1978 dostawy na rynek w cenach detalicznych powinny osiągnąć poziom 103 mld zł, co w porównaniu do przewidywanego wykonania zadań bieżącego roku, stanowi wzrost o 10,4%, a pod względem wartości o 9,7 mld zł. Dynamika wzrostu dostaw rynkowych wyprzedza tempo sprzedaży produkcji resortu.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanLeś">Dziedziną, która wymaga szczególnej troski i skutecznego działania jest wzrost eksportu wyrobów chemicznych i poprawa jego efektywności. Resort chemii ze względu na potrzeby surowcowe, zakup maszyn i urządzeń jest poważnym importerem, a to nakłada szczególnie poważne zadania w dziedzinie realizacji planu eksportu. Zakłada się, że w 1978 r. eksport wzrośnie o 11,3% natomiast import o 4 proc. Przy dobrej koniunkturze oznaczać to powinno dalszą poprawę salda dewizowego, które dla chemii jest niekorzystne. Ważnym zadaniem roku przyszłego będzie rozwój produkcji antyimportowej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JanLeś">Zgodnie z założeniami manewru gospodarczego w dziedzinie inwestycyjnej plan zakłada kontynuację zmian zachodzących w strukturze inwestycji. Na rozbudowę przemysłu chemicznego przeznaczono środki w wysokości 37.151 mln zł. Skierowane one zostaną na najpilniejsze zadania: produkcję na potrzeby gospodarki rolnej, produkcję surowców niezbędnych do wytwarzania wyrobów rynkowych i eksportowych, bądź zabezpieczających taką produkcję przez inne resorty. Wydatki te nie obejmują zakupów kredytowych na kompleks instalacji polichlorku winylu we Włocławku.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JanLeś">Rok przyszły nie oznacza zmniejszenia zadań przemysłu chemicznego. Zadania te ulegają jedynie pewnemu przegrupowaniu, ale ich realizację powinna cechować wyższa efektywność, jakość, gospodarność, wysoka dyscyplina planu. Zgodnie z planem przewiduje się zmniejszenie zatrudnienia o 1,1% (3.200 osób) w stosunku do 1977 r. Równocześnie występuje zapotrzebowanie na ok. 6.200 pracowników dla nowo oddawanych obiektów. Resort chemii otrzymał więc zadania wygospodarowania ok. 9,4 tys. pracowników. Nie będzie to zadania łatwe. Konieczne będzie zwiększenie wydajności pracy o 8,3%, przy średniej w przemyśle o 6,8% Wzrost wydajności stanie się więc jednym z ważniejszych mechanizmów zabezpieczających realizację zadań. Jednocześnie przewiduje się obniżkę kosztów materiałowych w wysokości 3%.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JanLeś">Podkomisja po szczegółowej analizie zamierzeń planu pod kątem ich zgodności że strategią rozwoju naszej gospodarki i z aktualnymi potrzebami stwierdziła, że konstrukcja planu jest prawidłowa.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JanLeś">Szczególną uwagę zwrócić trzeba będzie na zabezpieczenie pełnej realizacji zadań. Wśród kompleksu z tym związanych spraw istotne miejsce zajmuje zapewnienie niezbędnych surowców i materiałów do produkcji, zarówno pochodzących z dostaw krajowych, jak i z importu. W istniejącej sytuacji surowcowej trzeba zdawać sobie sprawę z konieczności zapewnienia pewnych rezerw produkcyjnych, jak również - możliwości wystąpienia napięć i braków, tym bardziej, że już obecnie potrzeby odbiorców nie są w pełni zaspokajane.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JanLeś">Ważnym zadaniem jest zaspokojenie produkcji niezbędnej dla innych resortów, np. przemysłu meblarskiego, lekkiego i elektromaszynowego, których zapotrzebowanie na wyroby chemiczne wyprzedza wzrost tej produkcji, w przemyśle chemicznym. Powodować to będzie niewątpliwie napięcia. Z kolei przemysł chemiczny jest odbiorcą wielu materiałów pochodzących z innych resortów m.in. przemysł lekki zaopatruje nakłady przemysłu gumowego.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JanLeś">Zgodnie z przyjętą strategią powinna ulec poprawie dyscyplina umów kooperacyjnych, rocznych i wieloletnich powiązań między dostawcami i odbiorcami. Niedomagania w tej dziedzinie powodują duże napięcia, braki ilościowe, zamiany jakościowe oraz wpływają niekorzystnie na terminy dostaw. Zarówno resort, jak i kierownictwa zjednoczeń oraz przedsiębiorstw powinny tym zagadnieniom poświęcać w przyszłym roku szczególnie dużo uwagi.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#JanLeś">Założenia planu zakładają wzrost ilościowy produkcji wszystkich podstawowych wyrobów, poza produkcją olejów opałowych, przerobem ropy, produkcją polietylenu i kopolimerów oraz włókien syntetycznych. W dziedzinie dostaw niektórych asortymentów włókien nie zostaną zaspokojone w pełni potrzeby, gdyż nie ma dostatecznych środków na zakup surowców. Równocześnie przemysł lekki coraz więcej dewiz przeznacza na import. Przewiduje się znaczny wzrost produkcji opon bieżnikowych, opon do samochodów osobowych, polipropylenu, wyrobów farmaceutycznych i lakierów. Nastąpi poprawa zaopatrzenia w wiele wyrobów takich, jak np.: kosmetyki, perfumy, pasty do zębów itp. Stosunkowo dobrze zapowiada się również zaopatrzenie w wyroby chemii gospodarczej. Natomiast nie w pełni pokryte będzie zapotrzebowanie na obuwie tekstylno-gumowe.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#JanLeś">Zwiększone będą dostawy środków dla produkcji rolnej, nastąpi poprawa zaopatrzenia w dodatki paszowe dla zwierząt. Na cele budownictwa resort chemii przeznaczy 22 proc. krajowego zużycia tworzyw sztucznych. Zwiększą się również dostawy wyrobów ściennych i podłogowych.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#JanLeś">W poprawie jakości, która powinna nastąpić w przyszłym roku należy upatrywać możliwość zaoszczędzenia wielu cennych i deficytowych surowców i materiałów, lepszego zaopatrzenia rynku, obniżkę kosztów i poprawę efektywności gospodarowania. W 1977 r. nastąpił prawie dwukrotny wzrost dostaw surowców i półfabrykatów nieodpowiadających normom jakościowym. Jest to problem złożony i bardzo trudny, toteż chemicy powinni dołożyć wysiłków, by rok przyszły przyniósł poprawę w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#JanLeś">Szczególną uwagę powinien resort chemii poświęcić sprawom zapewnienia kadr. Produkcja chemiczna, remonty drogich i skomplikowanych urządzeń wymagają dobrych specjalistów.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#JanLeś">Podkomisja przedyskutowała problem ochrony środowiska i dalszej poprawy warunków bezpieczeństwa pracy oraz działania resortu zmierzającego do rozwoju budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#JanLeś">Projekt planu odpowiada - zdaniem podkomisji - potrzebom i strategii rozwojowej naszego kraju. Realizacja planowanych wskaźników powinna zapewnić wyższą dynamikę rozwoju produkcji, zwłaszcza w dziedzinie kompleksu żywnościowego, wyrobów na rynek oraz na potrzeby mieszkaniowe, wymagać jednak będzie dużego wysiłku i umiejętności.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#JanLeś">W wyniku analizy projektu planu, podkomisja uważa za niezbędne zwrócenie uwagi na kilka spraw. Przede wszystkim konieczne jest zapewnienie właściwej dynamiki rozwoju chemii w stosunku do innych rozwijających się bardzo dynamicznie gałęzi gospodarki narodowej, bazujących na produkcji przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#JanLeś">Przyjęte w projekcie planu zadania w dziedzinie handlu zagranicznego wymagać będą dużej operatywności w ciągu całego roku. Wobec braku pełnego pokrycia eksportu, resort powinien podjąć środki zmierzające do aktywizacji produkcji eksportowej i rozszerzenia jej asortymentu. Wobec zmniejszenia importu przemysł chemiczny rozwijać musi produkcję antyimportową. Resort chemii powinien dążyć do uzyskania dodatkowej produkcji nawozów,...</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#JanLeś">... kompleksowych, saletrzaku i innych poszukiwanych przez rolników wyrobów.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#JanLeś">Konieczne jest zwiększenie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych na potrzeby gospodarstwa domowego i budownictwa mieszkaniowego, a także złagodzenie deficytu niektórych wyrobów zwłaszcza gumowych m.in. opon przeznaczonych dla transportu. ciężkiego i ciągnikowego i obuwia tekstylno-gumowego.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#JanLeś">W przyszłym roku powinna nastąpić poprawa jakości produkowanych wyrobów. W tym calu należy przeciwdziałać wypadkom nieprzestrzegania dyscypliny technologicznej, unowocześnić stare technologie, zapewnić dostawy nowych maszyn.</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#JanLeś">Resort chemii powinien zapewnić terminowe oddanie nowych inwestycji i osiągnięcie planowanych zdolności produkcyjnych. Konieczne jest też zwiększenie wysiłków nad racjonalizacją zatrudnienia oraz przygotowaniem kadr dla nowych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZofiaŁęgowik">Tempo rozwoju przemysłu chemicznego będzie w 1978 r. niższe, niż to wynika z kompleksowego programu chemizacji gospodarki narodowej, a także z planu pięcioletniego. Wiele inwestycji, które miały dać efekty już w 1978 r. nie zostało jeszcze rozpoczętych. Spowoduje to ujemne konsekwencje dla zaopatrzenia gospodarki w szereg chemikaliów. Niekorzystne zjawiska wystąpiły już w 1977 r., a także w odniesieniu do niektórych wyrobów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZofiaŁęgowik">Niektóre wskaźniki planu na 1978 r. wzrastają w porównaniu. z br., ale przemysł chemiczny nadal nie będzie w stanie pokryć rocznego zapotrzebowania na wyroby chemiczne takich przemysłów jak meblarski, motoryzacyjny czy lekki. M.in. ograniczenie dostaw włókien chemicznych dla przemysłu lekkiego spowoduje konieczność zwiększenia ich importu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZofiaŁęgowik">W opinii, jaką Komisja skieruje do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów należy wyrazić niepokój z powodu nienadążania przemysłu chemicznego za potrzebami kraju.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZofiaŁęgowik">Bardzo trudne zadania stają przed przemysłem chemicznym w dziedzinie handlu zagranicznego. Ograniczenie eksportu nawozów ze względu na wielkie zapotrzebowanie krajowego rolnictwa, wymaga zwiększonego wysiłku od innych gałęzi przemysłu chemicznego. Trzeba szukać innych towarów na eksport, tak aby wypełnić powstałą lukę. W Ministerstwie Przemysłu Chemicznego opracowano już cały program przedsięwzięć w tej dziedzinie. Będzie on musiał być wzbogacony o nowe zamierzenia.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZofiaŁęgowik">Niełatwym zadaniem, jakie staje przed przemysłem chemicznym w roku przyszłym, jest wygospodarowanie ponad 9 tys. ludzi dla nowo uruchamianych obiektów. Resort musi dopilnować, żeby nie odbywało się to w sposób automatyczny. Rezerwy trzeba szukać w zakładach modernizowanych, w postępie technicznym, nowych technologiach, a nie w zakładach starych, o już wyeksploatowanych urządzeniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekGrolewski">Trzeba zwiększyć środki na modernizację starych fabryk i mechanizację uciążliwych prac. Nie nożna dopuścić do odchodzenia z fabryk ludzi o wysokich kwalifikacjach. Odbija się to ujemnie nie tylko na wielkości, ale zwłaszcza na jakości produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanLeś">Problemom chemii trzeba się bliżej przyjrzeć, niezbędne jest, aby resort przemysłu chemicznego opracował i przedstawił Komisji w Ⅰ kwartale przyszłego roku informację zawierającą odpowiedzi na pytania i postulaty, które pod jego adresem zgłaszane były przez posłów na poprzednich posiedzeniach Komisji, a które nie zawiera odpowiedzi projekt planu na 1978 r.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanLeś">Jak wynika z przebiegu obrad projekt planu uznać należy za prawidłowy. Wnioskować w związku z tym można jego przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzLejczak">Rok 1978 będzie okresem bardzo trudnym, gdyż plan przewiduje wzrost wydobycia węgla o 8,1 mln ton. Aby zrealizować te zwiększone zadania, konieczne jest lepsze wykorzystanie czasu pracy maszyn i urządzeń. Istnieje konieczność odpowiedniego zabezpieczenia frontu wydobywczego i zmianowości. Przy znacznym, coraz lepszym wyposażeniu w maszyny i inne urządzenia ścian górniczych, szczególnie istotne znaczenie ma zapewnienie rytmiczności pracy. Wymaga to dużej dbałości o remonty maszyn i innych urządzeń. Z chwilą wprowadzenia nowego, 4-brygadowego systemu pracy w górnictwie zwiększy się wykorzystanie maszyn i innych urządzeń. Nie wolno nam też tracić z pola widzenia problemów bezpieczeństwa pracy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WłodzimierzLejczak">Konieczne jest terminowe przekazywanie inwestycji, jak również rozbudowa przemysłu maszyn i urządzeń górniczych. W 1977 r. zapewniliśmy dostawę 30 obudów osłonowych wyprodukowanych na licencji...</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WłodzimierzLejczak">.... Przewiduje się również dostawę kombajnów. W sprawie rozwoju przemysłu górniczego w woj. katowickim przygotowuje się obecnie projekt decyzji Rady Ministrów, której realizacja powinna zapewnić warunki do uzyskania w 1983 r. wzrostu wydobycia węgla kamiennego do 250 mln ton. Realizację tego zamierzenia umożliwia budowa nowych kopalń oraz podejmowane inwestycje modernizacyjne.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WłodzimierzLejczak">W związku z trudnościami transportowymi mamy otrzymać w przyszłym roku duże 100-tonowe wagony, do których musimy dostosować urządzenia załadowcze w kopalniach. Myśli się również o unowocześnieniu transportu m.in. drogą budowy rurociągów, które pozwolą odciążyć kolej. Prace nad nowoczesnymi rozwiązaniami transportu muszą być poprzedzone badaniami celowości tych inwestycji. Resort górnictwa zwiększa dostawy węgla dla potrzeb ludności. Konieczne jest jednak prowadzenie oszczędnej gospodarki węglem zarówno w przemyśle, w elektrowniach, jak i węglem przeznaczonym na zaopatrzenie ludności.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WłodzimierzLejczak">Wiele uwagi resort poświęca sprawom jakości węgla dostarczonego m.in. energetyce. Jest przygotowany program poprawy jakości, ale nie zawsze istnieją możliwości wzbogacenia węgla. Przeszkodę stanowią tu przede wszystkim olbrzymie składowiska, z których ze względu na brak wagonów nie można wywieść węgla. Węgiel leżący na składowiskach traci dużo wartości.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WłodzimierzLejczak">4-brygadowy system pracy wprowadzony jest tytułem próby w 6-ciu kopalniach. Zdobyte tam doświadczenia pozwolą na podjęcie dalszych decyzji dotyczących rozszerzania tego systemu. Minister energetyki i energii atomowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSzozda">W bilansie energetycznym występują niedobory, zwłaszcza w rodzinach szczytu. Plan na 1977 r. przewidywał produkcję 112 mld kWh. Powstające napięcia spowodowane m.in. brakiem oleju opałowego oraz opóźnieniami w elektrowniach „Jaworzno” i „Rybnik”, likwidowane są w miarę możliwości. Plan na przy szły rok przewiduje produkcję 115 mld kWh, tj. wzrost o 4,5 proc. W rzeczywistości będzie to wzrost większy, bo wynoszący 5,3–5,5 proc. w stosunku do wykonania planu w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejSzozda">Nadal trzeba się liczyć z trudnościami w zaopatrzeniu w energię elektryczną. Przeciwdziałać tym trudnościom można przede wszystkim racjonalizując zużycie energii przez przemysł, oraz wpływając na oszczędność energii przez ludność. Szczególnie duże zapotrzebowanie na energię obserwuje się ostatnio w rolnictwie. Np. we wrześniu na skutek konieczności dosuszania zboża i prowadzenia innych zabiegów nastąpił wzrost zapotrzebowania o 25 proc. Wprowadzając ograniczenie dostaw energii, trzeba czuwać aby nie powodowały one przestojów w tych gałęziach przemysłu, w których przerwy takie spowodowały by nadmierne straty.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejSzozda">W Pątnowie przywrócono już pracę jednego bloku. Obecnie resort czyni starania, by zwiększyć dostawy oleju, a także w większym stopniu zatroszczyć się o należyte, racjonalne wykorzystanie oleju w energetyce.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AndrzejSzozda">W planie przyszłego roku przewiduje się utworzenie pewnych rezerw energii elektrycznej, które powinny zabezpieczyć zaopatrzenie w następnym szczycie. Jednocześnie resort wystąpił do rządu z propozycją, aby również w przyszłym roku utrzymać nowy czas letni, który przynosi znaczne oszczędności energii.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AndrzejSzozda">Resort energetyki i energii atomowej jest jednym z największych odbiorców węgla. Zapotrzebowanie na przyszły rok wynosi 50 mln ton. Dlatego też dużą wagę przywiązuje się do usprawnieniu transportu. M.in. podejmuje się program rekonstrukcji punktów załadunku wagonów, co powinno sprzyjać lepszej rotacji wagonów. Realizacja inwestycji w elektrowniach „Jaworzno” i „Rybnik” pozwoli na zmniejszenie ilości przewożonego węgla. Około 1,5 mln ton przeznaczy się bowiem dla elektrowni usytuowanych na Śląsku. Elektrownie w Kozienicach, Ostrołęce, Stalowej Woli oraz elektrownia „Dolna Odra” wymagają lepszych gatunków węgla.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AndrzejSzozda">Prezes Centralnego Urzędu Geologii — Zdzisław Dembowski: Podejmuje się wiele wysiłków, by rozwinąć produkcję sprzętu wiertniczego oraz zapewnić modernizację istniejących urządzeń. Nowo budowana fabryka powinna jak najszybciej podjąć produkcję nowoczesnego sprzętu wiertniczego, niezbędnego do wykonania zwiększonych w przyszłym roku zadań geologicznych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#AndrzejSzozda">Prezes Głównego Urzędu Górniczego - Władysław Naglik: Bardzo poważne zadania wynikają dla Głównego Urzędu Górniczego z nowego prawa górniczego. Dotyczy to zarówno ochrony i bezpieczeństwa pracy górników, jak również nadzoru naszego urzędu i podległych placówek nad szkodami górniczymi.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#AndrzejSzozda">Dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Urzędzie Rady Ministrów - Tadeusz Muszkiet: Projekt planu na 1978 r. przewiduje limitowanie paliwa, węgla i energii elektrycznej, co powinno zapewnić bardziej racjonalną gospodarkę tymi surowcami. Niezbędna jest kontrola norm zużycia tych surowców, gdyż corocznie wzrasta zapotrzebowanie przemysłu na paliwa i energię. Szczególnie dużo surowców zużywa energetyka i górnictwo oraz przemysł materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#AndrzejSzozda">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1978 r. w rozpatrywanych częściach. Uwagi wynikające z przebiegu obrad Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>