text_structure.xml
10 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 listopada 1977 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii obradująca pod przewodnictwem posła Jana Lesia (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie prawa górniczego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele sejmowych komisji: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa, Prac Ustawodawczych oraz Prezes Centralnego Urzędu Geologii Zdzisław Dembowski, wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego Mieczysław Piątek, przewodniczący Państwowej Rady Górnictwa Jerzy Kucharczyk, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Górnictwa i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdanie podkomisji przedstawił poseł Ryszard Najsznerski (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podkomisja dokonała szczegółowej analizy projektu ustawy biorąc pod uwagę głosy w dyskusji na posiedzeniu Komisji w dniu 11 października br., opinię Komisji Prac Ustawodawczych, opinię Koła Posłów „Znak” oraz Biura Prawnego Kancelarii Sejmu; zapoznała się z projektami aktów wykonawczych do nowelizowanego prawa górniczego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W pracach podkomisji udział brali przedstawiciele zainteresowanych komisji sejmowych: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa oraz Prac Ustawodawczych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Obok szczegółowego rozpatrzenia przepisów ustawy podkomisja dyskutowała nad problemami o szerszym zasięgu nie normowanymi w projekcie nowelizowanej ustawy m.in. nad: gospodarką złożami kopalin, własnością złóż kopalin, kontrolą sądową orzecznictwa komisji do spraw górniczych, zintegrowaniem w prawie górniczym przepisów określających organizację i właściwość urzędów górniczych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Po wszechstronnej analizie podkomisja doszła do przekonania, że w świetle aktualnych potrzeb gospodarki narodowej problem gospodarki złożami kopalin jest uregulowany właściwie z punktu widzenia prawnego. Występujące nieprawidłowości mają swoje źródła głównie w przyczynach niezależnych od stanu prawnego m.in. w niedostatecznym dostosowaniu technologii eksploatacji do występujących zagrożeń, w nieprzystosowaniu maszyn i urządzeń do warunków geologicznych zalegania złoża w występujących często tendencjach do eksploatowania złoża zalegającego w najkorzystniejszych warunkach geologicznych z pomijaniem partii uboższych, których wybieranie utrudnia realizację zadań wydobywczych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W odniesieniu do pozostałych problemów, podkomisja zgodziła się z wnioskami wyrażonymi w tym zakresie przez Komisję Prac Ustawodawczych, uważając, że rozwiązanie ich powinno nastąpić w drugim etapie prac nad przewidywaną reformą systemu prawa górniczego i geologicznego oraz - jeśli chodzi o kontrolę sądową orzecznictwa komisji DS. szkód górniczych - generalnie w objętej programem rządowym doskonalenia prawa na lata 1974 - 1978 ustawie o kontroli sądowej decyzji administracyjnych. W toku prac nad reformą prawa górniczego i geologicznego trzeba będzie - zdaniem podkomisji - szczegółowo rozpatrzyć również problem organizacji nadzoru gospodarki złożami kopalin.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podkomisja uznała, że projekt ustawy dostosowuje prawo górnicze do aktualnej struktury organizacji państwa i jego potrzeb oraz do dynamicznego rozwoju górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podstawowe kierunki zmian prawa górniczego koncentrują się na:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- objęciu całokształtu spraw związanych z wykonaniem obiektów budowlanych zakładów górniczych, a także ich przebudową i rozbudową,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- wprowadza się do prawa górniczego nowy dział normujący sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki (likwidacji) wyrobisk górniczych oraz obiektów budowlanych zakładu górniczego, jak również problemy wykonywania górniczych robót budowlanych oraz nadzór urzędów górniczych w tym zakresie;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- zapewnieniu maksymalnej ochrony złóż kopalin z jednej strony, a z drugiej - ochrony środowiska naturalnego w związku z działalnością górniczą. Projekt ustawy wprowadza nowy dział prawa górniczego „Ochrona terenów górniczych”; stosowanie zawartych w nim przepisów powinno spowodować ograniczenie ujemnych wpływów eksploatacji górniczej oraz zapewnić naprawę szkód górniczych. W zakresie orzecznictwa w sprawach o szkody górnicze projekt dokonuje zmian w organizacyjnym usytuowaniu komisji DS. szkód górniczych. I tak okręgowe komisje DS. szkód górniczych działające w I instancji nie będą organizacyjnie związane z urzędami wojewódzkimi, a Odwoławcza Komisja DS. Szkód Górniczych z Urzędem Rady Ministrów, lecz działać będą odpowiednio: przy okręgowych urzędach górniczych i Wyższym Urzędzie Górniczym;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- zagwarantowaniu pełnego i niezbędnego udziału terenowych organów administracji państwowej w podejmowanych na podstawie prawa górniczego decyzjach m.in. dotyczących tworzenia obszarów górniczych, wyłączenia spod eksploatacji części złoża, rozporządzania wydobytą ubocznie kopaliną;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- określeniu w prawie górniczym kopalin, których wydobywanie podlega praw górniczemu. Dotychczasowa praktyka wskazuje na konieczność określenia w prawie tym kopalin, których wydobywanie podlega mu „bezwarunkowo”, jak również kopalin „warunkowo” mu poddanych. Decyzję w tej ostatniej sprawie pozostawiono Radzie Ministrów (zasady i tryb udzielania zezwoleń na wydobywanie kopalin warunkowych).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Projekt ustawy zapełnia również istotną lukę w istniejących przepisach i upoważnia Radę Ministrów do ustalenia zakresu stosowania prawa górniczego do wydobywania kopalin z szelfu kontynentalnego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podkomisja zgłosiła 22 poprawki do projektu ustawy, które omówił poseł Jan Soja (PZPR), są to zarówno poprawki natury merytorycznej, jak i redakcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Prezes Wyższego Urzędu Górniczego Mieczysław Piątek zwrócił uwagę, że w przepisach nowelizacji prawa górniczego szczególnie wiele uwagi poświęcono precyzyjnemu redagowaniu przepisów dotyczących naprawy szkód górniczych oraz wypłaty odszkodowań dla instytucji i obywateli.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Na pytanie przewodniczącego Państwowej Rady Górniczej Jerzego Kucharczyka w jaki sposób regulowane będą problemy spłat za budownictwo zastępcze w stosunku do emerytów wyjaśnił on, że w uzasadnionych przypadkach przewidziane będzie umorzenie kredytów podejmowanych na cele budownictwa zastępczego przez emerytów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Na pytanie posła Marcelego Faski (SD), czy projekt ustawy był konsultowany z wojewodami wyjaśniono, że konsultacje takie były prowadzone, szczególnie na terenach objętych działalnością górniczą. Wiele uwagi poświęcono również przy nowelizacji ustawy problemom ochrony środowiska, wprowadzając cały dział „Ochrona terenów górniczych, który reguluje wszystkie sprawy związane ze szkodliwą działalnością górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Kazimiera Plezia (PZPR - przedst. Komisji Prac Ustawodawczych) podkreśliła, że zaproponowane przez podkomisję poprawki uwzględniają opinię Komisji Prac Ustawodawczych. W sposób precyzyjny określa się zasady nie tylko wydobywania, ale i zabezpieczenia terenów górniczych. Zgodzić się można ze stanowiskiem, że problemy dotyczące regulowania własności kopalin oraz sądowej kontroli nad orzecznictwem komisji górniczych powinny być uregulowane dopiero w następnym etapie prac nad porządkowaniem ustawodawstwa.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Poseł Jan Konieczny (PZPR) stwierdził, że przedstawione sprawozdanie i wnioski podkomisji uwzględniają opinie posłów i wnioskował przyjęcie projektu ustawy wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Jan Leś (PZPR) uznał, że należy zobowiązać sprawozdawcę ustawy do szczególnego podkreślenia w wystąpieniu na plenarnym posiedzeniu Sejmu konieczności opracowania przez rząd programu racjonalnego gospodarowania wszystkimi kopalniami i kontynuowania prac nad projektem prawa górniczego, które obejmowałoby całokształt spraw związanych z wydobyciem i gospodarką złożami.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Na wniosek posła Ryszarda Najsznerskiego (PZPR) Komisja wybrała na sprawozdawcę ustawy na plenarnym posiedzeniu Sejmu posła Jana Lesia (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie prawa górniczego wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedź na opinię uchwaloną w wyniku dyskusji nad realizacją programu chemizacji gospodarki narodowej w latach 1976-1980 i postanowiła szczególną uwagę poświęcić tym problemom w czasie dyskusji nad projektem planu i budżetu na 1978 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>