text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 marca 1977 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Lesia (PZPR), rozpatrzyła perspektywy i problemy rozwoju przemysłu gumowego związane z zabezpieczeniem potrzeb gospodarki narodowej w wyroby gumowe w latach 1976-1980.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z wiceministrem Jerzym Kopytowskim, Ministerstw: Finansów, Górnictwa, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne resortu oraz uwagi i wnioski podkomisji przemysłu chemicznego, które przedstawiła poseł Zofia Łęgowik (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z informacji resortu, rozwój przemysłu gumowego w ostatnich latach był wolniejszy niż wzrost zapotrzebowania gospodarki na wyroby gumowe. W okresie 30 lat zbudowane zostały od podstaw jedynie Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych. Istniejące zakłady rozbudowano i zmodernizowano, co pozwoliło znacznie zwiększyć produkcję, jednak nie do rozmiarów zaspokajających potrzeby gospodarki, zwłaszcza potrzeby rynkowe i eksportu. Najbardziej dotkliwe niedobory występują w grupie ogumienia ciężkiego (ok. 800 tys. sztuk), w dętkach tradycyjnych (ponad 1 mln szt.), a także w taśmach przenośnych oraz obuwiu sportowym i turystycznym.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Poprawę tej sytuacji przeniesie zakładany rozwój przemysłu gumowego w latach 1976-1980. Oddane zostaną do eksploatacji nowe obiekty produkcyjne m.in. wytwórnia opon radialnych w Dębicy (docelowa produkcja - 2,8 mln szt. rocznie), oddział produkcji opon „gigant” w Poznaniu (12 tys. szt.), nowy zakład artykułów technicznych w Sanoku, centralna wytwórnia dętek w Dębicy (I etap) o zdolności 4,5 mln szt. oraz oddział produkcji rakiet tenisowych w Łodzi (300 tys. szt.).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Znaczne środki (ponad 1,8 mld zł) przeznaczone zostaną na modernizację starych zakładów. Jednocześnie rozpoczęta zostanie budowa kilku ważnych obiektów przemysłowych, których uruchomienie nastąpi po roku 1980. M.in. rozbudowana zostanie centralna wytwórnia dętek w Dębicy (7,5 mln sztuk), nastąpi III etap rozbudowy OZOS (nowy oddział opon ciągnikowych tylnych - pół mln szt. rocznie), powstanie tkalnia kordów w Olsztynie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji przemysłu chemicznego, która wizytowała zakłady przemysłu gumowego i Zjednoczenie „Stomil”, realizacja inwestycji budzi wiele zastrzeżeń. Zagrożone są terminy przekazania do eksploatacji najważniejszych obiektów. Poselski zespół wizytujący stwierdził m.in. dwuletnie opóźnienie budowy wydziału taśm w Wolbromiu. Są trudności w budowie wytwórni dętek w Dębicy, które mogą spowodować opóźnienie produkcji dętek do opon ciągnikowych tylnych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Jak podkreśliła poseł Z. Łęgowik, sprawny przebieg inwestycji przemysłu gumowego ma duże znaczenie dla rozwoju innych gałęzi gospodarki, zwłaszcza przemysłu ciągnikowego i motoryzacyjnego oraz dla poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego w wyroby gumowe. Utrzymujące się niedobory powodują znaczny import niektórych wyrobów, przede wszystkim opon do samochodów osobowych, ciężarowych i ciągników oraz dętek trakcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poprawę sytuacji można osiągnąć tylko przez przyspieszenie rozwoju niektórych dziedzin przemysłu chemicznego i pogłębienie kooperacji z innymi działami gospodarki. Z tych względów poseł Z. Łęgowik poparła propozycje Zjednoczenia „Stomil”, zmierzające do przyspieszenia budowy zakładów, które będą produkowały szczególnie deficytowe wyroby, np. opony ciężarowe.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W toku wizytacji poselskich stwierdzono nierytmiczność dostaw surowców i materiałów oraz ich niską często jakość, nie odpowiadającą wymogom nowoczesnej technologii, Np. tkaniny dostarczane przez przemysł lekki dla wytwórni sprzętu sportowego i turystycznego nie spełniają wymogów technicznych i estetycznych. Niska jakość kordu wiskozowego nie pozwala zmniejszyć ciężaru opon samochodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Poważnym problemem dla dalszego rozwoju przemysłu gumowego jest produkcja maszyn i urządzeń. Istniejący park maszynowy jest częściowo przestarzały, niektóre urządzenia pracują z konieczności ponad 20 lat. Tymczasem udział dostaw maszyn i urządzeń rodzimej produkcji stale się zmniejsza: z około 60 proc. w latach 1960-65 do zaledwie 12 proc. obecnie i wykazuje nadal tendencję malejącą.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podkomisja krytycznie oceniła jakość wyrobów przemysłu gumowego. W ostatnich latach, mimo pewnej ogólnej poprawy nastąpił spadek liczby wyrobów ze znakiem jakości. Wzrosły reklamacje dotyczące jakości niektórych wyrobów (m.in. obuwia gumowego, materacy turystycznych z Grudziądza) oraz straty producentów z powodu niskiej jakości wyrobów. Obok ilościowego wzrostu produkcji, kwestia jakości i asortymentu wyrobów gumowych, wymaga pierwszoplanowego potraktowania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Sprawna realizacja programu rozwoju przemysłu gumowego w latach 1976-1980 wymaga pogłębienia współpracy i koordynacji poczynań wielu resortów gospodarczych, by efektywniej wykorzystać środki inwestycyjne, a także lepiej dostosować produkcję do aktualnych potrzeb gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSkładowski">Istniejące dysproporcje między zapotrzebowaniem a podażą wyrobów gumowych w różnych gałęziach gospodarki pociągają za sobą wzrost kosztownego importu, i hamują prawidłowe funkcjonowanie tak ważnych działów, jak np. transport samochodowy. Niezbędna jest więc koordynacja rozwoju przemysłu gumowego z rozwojem innych branż, a zwłaszcza największych odbiorców wyrobów gumowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSkładowski">Bardzo ważnym problemem gest poprawa jakości i żywotności wyrobów gumowych, a także przyspieszenie tempa realizacji inwestycji w tym przemyśle.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSkładowski">W związku z trudnościami kadrowymi w przemyśle gumowym, mówca postulował zwrócenie większej uwagi na poprawę warunków socjalno-bytowych załóg.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSkładowski">Poseł Jan Kubit (PZPR) zwrócił uwagę na celowość porównywania jakości produkcji naszego przemysłu gumowego z produkcją przodujących firm zagranicznych, co ułatwi doskonalenie walorów użytkowych i jakościowych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławSkładowski">W związku ze złą jakością opon ciągników i maszyn rolniczych mówca zapytywał, czy resort chemii opracował konkretny program poprawy jakości wyrobów gumowych, zwłaszcza dla rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZenonKomorowski">Wobec deficytu wyrobów gumowych, tym większe znaczenie ma poprawa ich jakości. W wysokim stopniu zależy ona od dobrej jakości surowców i materiałów. Np. przedwczesne pękanie opon, mimo nieuszkodzenia bieżnika, jest skutkiem złej jakości kordu, dostarczanego przez przemysł lekki.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZenonKomorowski">Mówca postulował szersze stosowanie regeneracji opon i wykorzystanie złomu gumowego, zwłaszcza zawartego w nim kauczuku. W wielu gospodarstwach rolnych zalegają zużyte opony, lecz ceny skupu złomu gumowego są tak niskie, że nie pokrywają nawet kosztu dostarczania do punktu skupu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałKwaśniewicz">Rolnicy zgłaszają wiele pretensji pod adresem przemysłu gumowego np. z powodu przedwczesnego pękania opon ciągników. Przemysł nie bierze pod uwagę, że 60 proc. ciągników rolniczych pracuje w transporcie co powoduje szybsze zużywanie się opon na twardych szosach. Z drugiej strony - zdaniem mówcy - powinny być wprowadzone rygory w stosunku do użytkowników niewłaściwie eksploatujących opony. Celowe byłoby również wznowienie obowiązku oddawania zużytych opon przy kupnie nowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarianKonieczny">Górnictwo - jeden z największych odbiorców wyrobów gumowych zaniepokojone jest opóźnianiem się budowy oddziału produkcji taśm w zakładach w Wolbromiu, a także zgłasza pretensje do jakości węży ciśnieniowych z zakładów w Bydgoszczy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarianKonieczny">Poseł Jan Leś (PZPR) poruszył problem udziału surowców i materiałów z importu zużywanych przez przemysł gumowy oraz postulował działania resortu na rzecz zwiększenia udziału surowców i materiałów krajowych, m.in. przez odpowiednie ukierunkowanie pracy resortowego zaplecza naukowo-technicznego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarianKonieczny">Zdaniem posła, istotne znaczenie dla wzrostu wydajności w przemyśle gumowym ma wprowadzenie 4-brygadowego systemu pracy, który jest w Polsce znany i zdał egzamin w innych gałęziach przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarianKonieczny">Poseł Tadeusz Gąsiorek (PZPR) omawiając trudności kadrowe przemysłu gumowego, podkreślił znaczenie stabilizacji wysokokwalifikowanych pracowników dla poprawy wyników produkcyjnych, zwłaszcza w zakresie wysokiej jakości wyrobów finalnych. Najważniejszą przyczyną niestabilnej sytuacji kadrowej przemysłu gumowego jest brak mieszkań; są zakłady, do których 75 proc. załogi dowozi się z dużych nieraz odległości.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MarianKonieczny">Niepokój budzi opóźnianie się budowy nowych obiektów w zakładach w Wolbromiu. Trzeba domagać się od resortu budownictwa przyspieszenia tempa realizacji tej inwestycji tak potrzebnej m.in. dla górnictwa. Dotyczy to również budowy zakładu w Rogowcu, który ma produkować taśmy dla nowego zagłębia węglowego w Bełchatowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdolfOjczyk">W czasie wizytacji zakładów przemysłu gumowego posłowie stwierdzili, że przemysł ten nie nadąża za coraz większym zapotrzebowaniem na wyroby gumowe. Stan techniczny niektórych zakładów jest niepokojący, np. wydziału walcowni i konfekcjonowania taśm dla górnictwa w Wolbromiu, którego maszyny i urządzenia pochodzą z 1908 r. Tymczasem inwestycje w tym zakładzie wykonywane są opieszale: od ubiegłej wiosny przy budowie pracuje 2–3 ludzi, a 2 dźwigi stoją przeważnie bezczynnie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AdolfOjczyk">Mówca wyraził uznanie dla załóg pracujących w trudnych warunkach i dostarczających znaczne ilości wyrobów gumowych, także na rynek i na eksport. W obecnej sytuacji stan i potrzeby przemysłu gumowego wymagają szczególnej uwagi. Przemysł ten potrzebuje pomocy nie tylko ze strony resortu chemii, ale i innych przemysłów decydujących o jego postępie i rozwoju. Dotyczy to w pierwszym rzędzie dostaw odpowiedniej jakości surowców.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AdolfOjczyk">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania posłów udzielił wiceminister Jerzy Kopytowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanLeś">Zlikwidowanie deficytu wyrobów gumowych w gospodarce, wymaga zarówno ilościowego wzrostu produkcji, jak i poprawy ich jakości. Importujemy dla przemysłu gumowego duże ilości materiałów i surowców. Zwiększając jakość i trwałość ogumienia i innych wyrobów, możemy równocześnie zaoszczędzić znaczne ilości surowców i materiałów. Ważną sprawą jest również regeneracja opon i utylizacja odpadów gumowych. Od lat nie potrafimy w pełni rozwiązać tego problemu. Trzeba się zastanowić nad ponownym uzależnieniem odbioru nowego ogumienia od oddania zużytych opon. Zmusi to przemysł chemiczny do zwiększenia ich regeneracji, a użytkowników do właściwej eksploatacji opon, tak aby nadawały się one do ponownego bieżnikowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanLeś">Trzeba rozwijać i wprowadzać do przemysłu wyniki badań własnego zaplecza naukowo-technicznego, udoskonalać zakupione licencje, podjąć w kraju zaniedbaną niegdyś produkcję maszyn i urządzeń dla przemysłu gumowego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanLeś">Rezerw należy szukać przede wszystkim w procesie produkcji. Jedną z nich jest rozszerzenie 4-brygadowego systemu pracy, który pozwala wykorzystywać, bez przerw zainstalowane maszyny i urządzenia.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanLeś">Komisja postanowiła opracować i zatwierdzić na swym najbliższym posiedzeniu dezyderaty pod adresem rządu oraz opinię na temat aktualnych problemów i perspektyw rozwoju przemysłu gumowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>