text_structure.xml
19 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 marca 1974 roku Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (SD), rozpatrywała zagadnienia turystyki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele sejmowej Komisji Handlu Zagranicznego; przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z wiceprzewodniczącym Leszkiem Bednarskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciele PTTK i przedsiębiorstw turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Roman Maćkowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Turystyka zagraniczna odgrywa coraz większą rolę w gospodarce światowej. Dla nas stanowić ona powinna nie tylko źródło korzyści ekonomiczno-walutowych, lecz również formę informacji opinii publicznej świata o Polsce, o naszych osiągnięciach i kulturze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zarówno w zagranicznej turystyce wyjazdowej, jak i przyjazdowej osiągnięto ostatnio znaczny postęp. Stworzono m.in. obywatelom polskim możliwości zakupu dewiz na wyjazdy indywidualne do krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Stworzono również lepsze warunki rozwoju przyjazdowej turystyki zagranicznej m.in. poprzez rozbudowę bazy hotelowej, rozszerzanie sieci ośrodków informacyjnych, rozwijanie kontaktów z zagranicznymi organizacjami turystycznymi itp.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Nie usunięte jednak wszystkich niedomagań i nieprawidłowości. Cudzoziemcy korzystający z usług „ORBIS-u” często jeszcze skarżą się na niski poziom naszych hoteli i ich obsługę, na niewłaściwą obsługę podróżnych w placówkach przedsiębiorstwa, na nieuprzejmą formę załatwiania klientów. Uczestnicy organizowanych przez „ORBIS” wyjazdów zagranicznych zarzucają niejednokrotnie temu przedsiębiorstwu nienależyte wywiązywanie się z umów, zmiany standardu hotelu itp.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">O właściwej obsłudze ruchu turystycznego decydują przede wszystkim kadry. Dlatego też szczególnej troski wymaga problem odpowiedniego, zawodowego przygotowania pracowników zatrudnionych w biurach obsługi turystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W 1973 r. zaobserwowano spadek ilości turystów przyjeżdżających do Polski z krajów socjalistycznych. Nie jest to zjawisko korzystne i trzeba mu przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Od 1973 r. obserwuje się natomiast dynamiczny, prawie 50 proc. wzrost przyjazdów z krajów kapitalistycznych. Należy jednak pamiętać, że większość przyjeżdżających z krajów kapitalistycznych to turyści polonijni, zainteresowani naszym krajem ze względów osobistych. W tej sytuacji stwierdzić można, że zarówno pod względem liczby przyjazdów, jak i uzyskanych stąd wpływów nie osiągnęliśmy jeszcze właściwego poziomu. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niewątpliwie szczupłość i struktura bazy hotelowej. W obecnej chwili turystyka nasza dysponuje hotelami kategorii LUX i I kategorii, albo bazą noclegową o zdecydowanie niskim standardzie. Stąd postulat zwiększenia budownictwa hoteli średniej kategorii.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Nasze biura podróży nie prowadzą w zasadzie żadnej polityki turystycznej i nie występują z dostateczną inicjatywą wobec turystów zagranicznych. Większą niż dotychczas inicjatywę należy rozwinąć w celu zainteresowania turystów polonijnych przyjazdem do Polski. Przedstawicielstwa polskich biur podróży za granicą powinny wystąpić wobec tego klienta z szerokim wachlarzem propozycji usług i świadczeń.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Rozwojowi turystyki zagranicznej powinna towarzyszyć troska o podniesienie jej efektywności ekonomicznej. Pewną poprawę w tym względzie osiągnięto w roku 1973. Wzrost wpływów z turystyki z krajów kapitalistycznych w stosunku do 1972 r. wyniósł prawie 63 proc., podczas gdy wzrost ilości turystów wyniósł 50 proc. Możliwości dalszego zwiększenia dochodowości turystyki stworzyć mogłoby organizowanie krajowych wycieczek dla turystów zagranicznych, uruchamianie w hotelach punktów sprzedaży za dewizy usług turystycznych, biletów widowiskowych, biletów komunikacyjnych i wyrobów pamiątkarskich.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W roku 1973 nastąpił duży spadek wyjazdów do wszystkich krajów socjalistycznych oraz wzrost wyjazdów do krajów kapitalistycznych. Wydaje się, iż przedsiębiorstwa turystyczne osłabiły swe zainteresowanie organizowaniem wyjazdów do krajów socjalistycznych „objeżdżonych” już przez swego rodzaju elitę wyjeżdżających co roku turystów. Tacy turyści korzystają obecnie z wyjazdów do atrakcyjnych miejscowości w krajach kapitalistycznych. Trzeba również stworzyć możliwości wyjazdów turystycznych do krajów kapitalistycznych ludziom o mniejszych dochodach.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Należy rozwijać wydawnictwa turystyczne w obcych językach, zapewnić wysoki poziom tych wydawnictw.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Istnieje więc pilna potrzeba stworzenia centralnego funduszu reklamy i propagandy turystycznej. Środki na ten fundusz winny świadczyć nie tylko biura podróży, ale także hotele i przedsiębiorstwa obsługi ruchu turystycznego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Biura podróży za małą uwagę przywiązują do informacji turystycznej związanej z wyjazdami turystów polskich za granicę.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Dyskusja.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LudwikaMieszkowska">Słusznie wyeksponowano w referacie problem niskiej jakości usług świadczonych przez biura podróży organizujące wycieczki zagraniczne. Uczestnicy wycieczek skarżą się wielokrotnie na nieodpowiednie warunki lokalowe w hotelach i kwaterach, na niepełną realizację programów wycieczek. Zdarzało się np. ostatnio, iż ze względu na niemożliwość zabezpieczenia zakwaterowania odwoływano wycieczki do Budapesztu lub też lokowano uczestników wycieczek w miejscowościach oddalonych od Budapesztu o kilkadziesiąt nawet kilometrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LudwikaMieszkowska">Wnikliwego rozpatrzenia wymaga niepełne wykorzystanie miejsc w sanatoriach rezerwowanych dla turystów z krajów kapitalistycznych. Przyczyn tego stanu rzeczy należy chyba upatrywać w nieodpowiednio zorganizowanej informacji zagranicznych przedstawicielstw biur podróży. Z bezpośrednich rozmów odbywanych z turystami leczącymi się w polskich sanatoriach wynika, iż są oni zadowoleni zarówno z warunków, z wyników leczenia, jak i z kosztów kuracji. Często zgłaszają gotowość ponownego przyjazdu do Polski w celach leczniczych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LudwikaMieszkowska">Przykładem niedostatecznej informacji dla turystów zagranicznych o możliwościach zakwaterowania na terenie woj. wrocławskiego jest punkt informacyjny w Zgorzelcu. Można w nim uzyskać wyłącznie informacje dotyczące wolnych miejsc noclegowych znajdujących się w gestii „Orbisu”, nie dysponuje on danymi o możliwości zakwaterowania przez inne biura turystyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przyjazdowa turystyka zagraniczna rozwija się u nas wciąż jeszcze zbyt żywiołowo. Opracowania wymagają generalne zasady polityki turystycznej, w których określi się co możemy i chcemy ofiarować turyście zagranicznemu i jakiego turystę chcielibyśmy widzieć w naszym kraju. Polska jest krajem atrakcyjnym ze względu na zróżnicowany krajobraz oraz szerokie jeszcze możliwości zapewnienia bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Zagwarantowanie turyście atrakcyjnego wypoczynku wymaga zrewidowania polityki inwestycyjnej; zagospodarowania terenów dotychczas jeszcze niewykorzystywanych na cele turystyczne oraz usprawnienia komunikacji do miejscowości wypoczynkowych, w których chcielibyśmy go widzieć.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Koszty dojazdu turystów zagranicznych do Polski są wysokie, co na pewno ogranicza rozwój turystyki przyjazdowej. Należałoby się zastanowić nad możliwością obniżenia tych kosztów poprzez włączenie Polski do międzynarodowych systemów tanich przewozów charterowych. Obok niedostatków organizacyjnych wciąż jeszcze notujemy nie dość wysoki poziom kultury osób pracujących w hotelach, restauracjach i w informacji turystycznej. Wzorem państw o wysoko rozwiniętej turystyce należałoby otworzyć przynajmniej kilka szkół na terenie kraju kształcących obsługę turystyczną.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Znaczny postęp osiągnięto w zakresie wydawnictw reklamujących walory turystyczne naszego kraju. Wydaje się jednak, że zwiększająca się ilość interesujących i ładnie wydawanych folderów, nie zastąpi jednego wydawnictwa o charakterze almanachu, który mógłby być powszechnie dostępnym, podręcznym przewodnikiem po Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Jednym z podstawkowych ogniw informacyjnych dla turysty zagranicznego powinna być, zarówno w większych ośrodkach miejskich, jak i małych miejscowościach wypoczynkowych, recepcja hoteli. Turysta powinien uzyskiwać tam informację o miejscowych atrakcjach krajobrazowych, zabytkowych, rozrywkowych, o możliwościach wyżywienia oraz o połączeniach komunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przedstawicielstwa polskich biur turystycznych za granicą nie powinny ograniczać się do oferowania usług, lecz stosować określoną politykę w tym zakresie. Muszą one występować z inicjatywą, zachęcając do odwiedzania naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AlojzaKozłowska">Rozwojowi turystyki masowej w formie zorganizowanych wycieczek nie towarzyszy poprawa jakości usług turystycznych. Uczestnicy wycieczek zagranicznych wielokrotnie skarżą się na nienależytą ich organizację.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AlojzaKozłowska">Piloci wycieczek zagranicznych nie zawsze wywiązują się ze swoich obowiązków. Często nie okazują pilotowanej grupie dostatecznego zainteresowania. Należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem obowiązku zakwaterowania pilota wycieczki razem z uczestnikami.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AlojzaKozłowska">W formie porozumienia międzynarodowego należałoby rozwiązać trudności, na jakie napotykają w krajach tranzytowych turyści zmotoryzowani przyjeżdżający do naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławHebde">Rozwój przyjazdowej turystyki zagranicznej wymaga opracowania kompleksowych założeń polityki turystycznej. W programie tym należałoby przewidzieć stworzenie możliwości odwiedzania naszego kraju przez ludzi średnio zamożnych, utrzymujących się z własnej pracy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MieczysławHebde">Ostatnie lata nie przyniosły żadnych zmian w rozmieszczaniu inwestycji turystycznych. Przy planowaniu inwestycji turystycznych nie uwzględnia się terenów, które dotychczas nie były zagospodarowane pod względem turystycznym. Wydaje się, że w związku z rozwojem wymiany turystycznej między Polską i NRD należałoby zlokalizować więcej inwestycji turystycznych na terenach nadgranicznych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MieczysławHebde">Przy planowaniu budowy dużych obiektów turystycznych, jak np. hoteli, należy w miarę możliwości dążyć do tego, by były one lokalizowane poza granicami wielkich aglomeracji miejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BolesławRakowski">Zbyt wolno rozwija się turystyka z krajów skandynawskich. Nie wykorzystujemy wszystkich możliwości przyciągania turysty zagranicznego. Niedostateczny rozwój bazy turystycznej powoduje, że cudzoziemcy, choć niejednokrotnie podkreślają, że można w Polsce znaleźć wiele atrakcyjnych turystycznie zakątków, nie ryzykują przyjazdu do naszego kraju. Poziom zagospodarowania turystycznego w Polsce jest znacznie niższy niż innych krajów socjalistycznych np. Węgier, Bułgarii czy Jugosławii. Uruchamianie punktów sprzedaży pamiątek za dewizy byłoby korzystne i dla nas, i dla turystów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BolesławRakowski">Niedostateczna jest informacja turystyczna. Podniesienie jej na wyższy poziom zależy w dużej mierze od wzrostu kwalifikacji osób obsługujących turystów zagranicznych; dotyczy to zwłaszcza znajomości języków obcych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Niepokojący jest stan schronisk turystycznych na terenie Dolnego Śląska. Podejmowane już od dłuższego czasu kroki mające na celu przeprowadzenie kapitalnych remontów tych schronisk nie odnoszą żadnego rezultatu. Powołane w ramach PTTK przedsiębiorstwo remontowo-budowlane, które miało wykonywać te remonty nie wywiązało się z powierzonych mu zadań. Oddanie schronisk turystycznych pod pieczę poszczególnych zakładów pracy nie wydaje się najsłuszniejszym rozwiązaniem, ponieważ nie dysponują one zazwyczaj odpowiednimi środkami na doprowadzenie tych obiektów do odpowiedniego stanu. Zaniedbane schroniska nie są najlepszą wizytówką polskiej turystyki, zwłaszcza wobec odwiedzających te tereny turystów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należałoby zmienić zasady rezerwacji miejsc w schroniskach. Zdarza się bowiem, że najlepsze miejsca rezerwowane są przez działaczy PTTK i przez znaczną część roku nie są wykorzystywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HenrykRafalski">Organizacja turystyki zagranicznej jest procesem ciągłego dostosowywania możliwości w tym zakresie do wymagań związanych z rozwojem masowego ruchu turystycznego. Podejmując jednak wysiłki zmierzające do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi turystyki zagranicznej, musimy przede wszystkim uzyskać pełną świadomość z jakich krajów możemy spodziewać się stosunkowo największego napływu turystów. W pierwszym rzędzie powinniśmy się nastawić na turystów polonijnych z takich krajów, jak Stany Zjednoczone czy Wielka Brytania. Wymaga to dostosowania poziomu polskiej obsługi turystycznej do wymagań stawianych przez turystów przyjeżdżających z krajów o wysokim standardzie życia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#HenrykRafalski">Dążyć trzeba do zwiększenia konkurencyjności polskiej oferty turystycznej w porównaniu do innych krajów europejskich i pozaeuropejskich. Pamiętać przy tym trzeba, że bazy turystycznej o standardzie europejskim nie stworzy się szybko; tym większy więc nacisk należy położyć na podniesienie poziomu fachowości, kultury i grzeczności obsługi.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#HenrykRafalski">Zbyt często jeszcze się zdarza, że osoby zatrudnione w krajowych i zagranicznych placówkach biur turystycznych nie są odpowiednio przygotowane do wykonywania swych funkcji. Stąd potrzeba przeszkalania tych pracowników.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#HenrykRafalski">Polskie przedstawicielstwa turystyczne zagranicą nie zdobyły dotychczas dostatecznej wiedzy o środowisku, w którym działają; wynika to zarówno z braków organizacyjnych jak i z niedostatecznej ilości zatrudnionych tam pracowników.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#HenrykRafalski">Należy pamiętać, że wzrost ilości turystów zagranicznych przynosi nam nie tylko korzyści ekonomiczne w postaci napływu dewiz, ale ma również poważne Znaczenie polityczne, umożliwia bowiem prezentację naszego kraju od najlepszej strony, zapoznanie szerokiej rzeszy turystów zagranicznych z polskimi osiągnięciami na przestrzeni 30-lecia.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprzewodniczący GKKFiT — Leszek Bednarski, dyrektor Zjednoczenia Gospodarki Turystycznej — Edward Kaczmarek, dyrektor Centralnego Ośrodka Informacji Reklamy Turystycznej — Adam Doliński, zastępca dyrektora departamentu GKKFiT — L. Niemczewski, dyrektor naczelny Zjednoczenia Uzdrowiska Polskie — Zdzisław Szamborski, zastępca dyrektora naczelnego PTTK — Marek Lengiewicz.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#HenrykRafalski">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że podejmuje się obecnie szereg działań zmierzających do podniesienia jakości, poziomu pracy obsługi turystycznej. W przedsiębiorstwach turystycznych przeprowadza się m.in. stałe szkolenia pracowników. Rozszerza się współpracę polskich placówek turystycznych z turystycznymi przedsiębiorstwami polonijnymi, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Opracowany jest już program rozwoju informacji turystycznej na terenie kraju. Przewiduje się m.in. organizacje punktów informacyjnych nie tylko w dużych ośrodkach miejskich, ale i również w małych miejscowościach atrakcyjnych pod względem turystycznym. Zmierza się do tego, by poszczególne punkty obsługi turystycznej dysponowały odpowiednią ilością filmów reklamowych, slajdów, folderów, przewodników turystycznych. Zwraca się przy tym coraz większą uwagę na poziom tych wydawnictw.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#HenrykRafalski">Szczególna uwaga położona będzie na prezentowanie turyście zagranicznemu dorobku 30-lecia Polski. Wymiana turystyczna jest bowiem ważnym elementem działalności propagandowej.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#HenrykRafalski">Projekt inwestycji turystycznych włączony został do planu przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 1990. Szereg atrakcyjnych turystycznie województw posiada własne szczegółowe plany inwestycji turystycznych skoordynowane z planem centralnym.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#HenrykRafalski">Mając na uwadze potrzeby i zainteresowania średnio zamożnego turysty zagranicznego postanowiono w rozbudowie bazy hotelowej preferować średni standard.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#HenrykRafalski">Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych w placówkach służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#HenrykRafalski">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi resortów na dezyderaty dotyczące ograniczenia palenia tytoniu oraz budownictwa szpitalnego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>