text_structure.xml
27.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 28 listopada 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnymi przewodnictwem posłów Henryka Rafalskiego (ZSL) i Teresy Lebiedzińskiej-Torbus (PZPR), oceniła stan realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higieny pracy w zakładach służby zdrowia, wykorzystania funduszu socjalnego oraz warunków socjalnych i rozwoju kultury fizycznej pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Stanisławem Marcinowskim, Ministerstwa Finansów, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia Janusz Biernacik.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom opracowane przez resort materiały informacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie zespołu poselskiego przedstawiła poseł Ludwika Mieczkowska (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W ciągu ostatnich trzech lat obserwuje się większą troskę resortu o stan bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach służby zdrowia; powołana została przez Ministerstwo administracyjna służba bhp, wydano i znowelizowano przepisy, prowadzone jest szkolenie załóg i kadry kierowniczej w tym zakresie; opracowano resortowy i wojewódzkie plany poprawy warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Jednakże stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach służby zdrowia i opieki społecznej jest nadal niezadowalający. Wyrazem tego jest m.in. wzrost ilości wypadków przy pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Jak wiadomo od lat nie są w pełni realizowane plany inwestycyjne resortu zdrowia; jednocześnie zwiększa się zapotrzebowanie na miejsca w szpitalach. Doprowadziło to do nadmiernego zagęszczenia istniejących szpitali i przeznaczania na sale szpitalne pomieszczeń socjalnych i higieniczno-sanitarnych. Wiele placówek służby zdrowia mieści się wciąż jeszcze w budynkach do tego celu nieprzystosowanych, które nie są niekiedy remontowane przez wiele lat. Niejednokrotnie nowe obiekty już po kilku latach okazują się za ciasne i nie dość nowoczesne; niektóre z nich nie odpowiadają obowiązującym przepisom bhp.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Potwierdzenie tego znaleźli m.in. posłowie w kilku wizytowanych w listopadzie bieżącego roku warszawskich szpitalach. Stwierdzono tam m.in. nieodpowiednie zabezpieczenie butli z tlenem, zły stan techniczny kotłowni, brak wentylacji i okapów odprowadzających parę w pralniach, które z reguły mieszczą się w suterynach, zły stan instalacji elektrycznej itp., trudne warunki pracy w kuchniach.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Tryb realizacji inwestycji dla resortu zdrowia i opieki społecznej budzi w dalszym ciągu wiele zastrzeżeń. Czas budowy średniej wielkości szpitala sięga niekiedy 10 lat. W jednostkach oddawanych do użytku występują liczne usterki, często nieodwracalne. Niezbędne jest zatem bardziej rygorystyczne dokonywanie technicznego odbioru nowo budowanych placówek służby zdrowia przez resortową służbę bhp.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Ostro występuje również konieczność podjęcia inwestycji i kapitalnych remontów w stacjach sanitarno-epidemiologicznych, w aptekach, w zakładach surowic i szczepionek oraz w bazach transportu sanitarnego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest wstrzymanie procesu dalszego zagęszczania szpitali. Przeprowadzić trzeba techniczną inwentaryzację wszystkich starych obiektów w celu ustalenia ewentualnych zagrożeń i określenia maksymalnego okresu eksploatacji tych obiektów. O wyniki tej inwentaryzacji oprzeć trzeba programowanie inwestycji. Zweryfikować trzeba pod kątem ich zgodności z wymogami bhp wszystkie projekty typowe placówek służby zdrowia i opieki społecznej. Zapewnić też trzeba sprawniejszą realizację remontów kapitalnych poprzez rozbudowę resortowych brygad budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Z analizy przeprowadzonej przez Związek Zawodowy Pracowników Służby Zdrowia oraz NIK wynika, że w wielu placówkach służby zdrowia, nie powołano dotąd lekarzy zakładowych. Wielu z nich nie zna swoich obowiązków i ogranicza się do poświadczania książeczek zdrowia personelu. Konieczne jest przeniesienie do placówek służby zdrowia doświadczeń, jakie wypracowała przemysłowa służba zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wprowadzanie w życie resortowych przepisów w sprawie stosowania odzieży ochronnej, roboczej oraz sprzętu ochrony osobistej napotyka na trudności; nie są realizowane terminowo dostawy tej odzieży; niejednokrotnie nie odpowiadają one ustalonym normom.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Z przeprowadzonych wizytacji poselskich wynika, że dyrektorzy i kierownicy placówek służby zdrowia nie zawsze znają obowiązki służby bhp i nie egzekwują ich należycie. Stąd konieczność szkolenia personelu kierowniczego w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Opinie zespołu poselskiego na temat niezadowalającego jeszcze stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach służby zdrowia podziela resort i Związek Zawodowy Pracowników Służby Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Przez wiele lat placówki służby zdrowia nie dysponowały funduszem socjalnym i zakładowym. Do 1970 r. resort świadczył tylko częściowo na kolonie letnie oraz finansował działalność profilaktycznych, resortowych domów zdrowia. Bazę wypoczynkową tworzono m.in. ze składek związkowych. Pozwalało to w niewielkim tylko stopniu zaspokajać potrzeby socjalne pracowników służby zdrowia. Po raz pierwszy środki na fundusz socjalny dla pracowników resortu zdrowia i opieki społecznej przyznano na wniosek Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w 1972 r. Wykorzystana jednak została niewielka tylko część przyznanych środków. Było to skutkiem zbyt późnego uruchomienia tego funduszu, a przede wszystkim braku informacji na jakie cele mogą być te środki przeznaczane. W toku wizytacji stwierdzono, że kierownicy poszczególnych jednostek służby zdrowia nadal nie wiedzą na co wolno im wydatkować kwoty z funduszu socjalnego, wątpliwości te powinna rozproszyć uchwała Rady Ministrów z 2 listopada 1973 r. w sprawie zakładowego funduszu socjalnego i zakładowej działalności socjalnej, za którą muszą jednak iść zarządzenia wykonawcze resortu. Należy też powołać służby socjalne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Sporo uwag krytycznych nasuwa sposób organizowania wypoczynku i żywienia personelu zatrudnianego w placówkach służby zdrowia. Odczuwa się dotkliwe braki takich pomieszczeń socjalnych jak: szatnie, sanitariaty. Bardzo trudna jest sytuacja mieszkaniowa pracowników służby zdrowia. Największy niedobór mieszkań odczuwają województwa: warszawskie, bydgoskie, wrocławskie, opolskie i olsztyńskie. Resort i Związek Zawodowy Pracowników Służby Zdrowia podejmują godne uznania wysiłki dla złagodzenia deficytu mieszkań dla pracowników służby zdrowia. Korzystne warunki powstały w wyniku utworzenia zakładowego funduszu mieszkaniowego. Należałoby opracować program pomocy dla pracowników budujących domki jednorodzinne, co w terenie może być jednym ze skutecznych sposobów poprawienia sytuacji mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Niedostateczna jest również baza internatowa i hotelowa przy obiektach służby zdrowia. Warunki socjalne w wielu istniejących internatach są niezadowalające. Sypialnie są najczęściej wieloosobowe, oświetlenie pomieszczeń — niedostateczne, zaplecze sanitarne — więcej niż skromne.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekBurian">Rzeczywiste zainteresowanie warunkami pracy personelu placówek służby zdrowia datuje się na dobrą sprawę dopiero od 3 lat. Stąd ogromne zaległości w tej dziedzinie. Zadania służby zdrowia w ostatnich latach znacznie wzrosły m.in. z racji objęcia bezpłatną opieką całej ludności wiejskiej. Tymczasem warunki pracy: ciasnota, przeciążenie pracą, brak warunków do odpoczynku, kłopoty mieszkaniowe — wszystko to sprawia, że trudności w zapewnieniu pełnej obsady kadrowej pogłębiają się; dotyczy to zwłaszcza średniego personelu medycznego. Najwięcej trudności sprawia rozwiązanie problemu mieszkaniowego. Wprawdzie przy nowo budowanych obiektach powstają hotele dla pielęgniarek, ale w powiatach, gdzie nic się buduje, średni personel otrzymuje jedynie propozycję wstąpienia do spółdzielni lub zamieszkania w istniejącym internacie w jednym pokoju z kilkoma współlokatorkami. W tych warunkach deficyt pielęgniarek pogłębia się. Sytuacja wymaga podjęcia odpowiednich środków zaradczych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekBurian">Wśród pracowników służby zdrowia wzrasta ilość przypadków chorób zawodowych. Dokonując rozdziału skierowań do profilaktycznych domów zdrowia, uwzględnić trzeba w szerszej mierze potrzeby personelu średniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JaninaMakowska">Pilnym zadaniem jest określenie zasad finansowania akcji letniej dla dzieci pracowników służby zdrowia, w związku z przekazaniem środków na ten cel do budżetów terenowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JaninaMakowska">Rozważyć należałoby możliwości wybudowania lecznicy schorzeń narządów ruchu dla dzieci pracowników służby zdrowia. Wydaje się, że lecznica taka mogłaby być usytuowana w Augustowie przy boku budowanego tam ośrodka sanatoryjnego dla dorosłych. Ze względu na istniejące tam warunki klimatyczne, ośrodek ten mógłby być wykorzystywany zarówno w okresie letnim, jak i zimowym na wczasy oraz leczenie sanatoryjne dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianGórski">W ostatnim okresie notuje się wzrost ilości wypadków spowodowanych nieprzestrzeganiem przepisów bhp. Najcięższe z nich to porażenia prądem okaleczenia powstałe na skutek nieodpowiedniego obchodzenia się z butlami tlenowymi, wypadki, jakim ulegają salowe w czasie prac porządkowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianGórski">Modernizacja urządzeń technicznych, z jakich korzysta służba zdrowia, wymaga przygotowania personelu medycznego do ich obsługi. Konieczne jest organizowanie odpowiedniego szkolenia w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarianGórski">Problemów bhp nie uwzględniają w dostatecznym stopnia ani programy wyższych stadiów medycznych, ani szkół pielęgniarskich. Niezadowalający stan bhp w szpitalach powoduje wypadki nie tylko wśród pracowników służby zdrowia, lecz również wśród pacjentów. Przyczyną ich niejednokrotnie bywa nieprawidłowa konstrukcja łóżek szpitalnych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarianGórski">Niezbędne jest przygotowanie i zatrudnienie w placówkach służby zdrowia pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i higienę pracy. Dotychczas w dużych nawet placówkach pracuje zaledwie 1 instruktor bhp, który nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków pracy. W każdym oddziale szpitalnym jedna osoba spośród lekarzy, lub pielęgniarek - powinna być obciążona odpowiedzialnością za stan bhp. Niezbędne jest określenie zakresu obowiązków osób odpowiedzialnych za bhp.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyHagmajer">Niezbędne jest ustalenie zasad wydatkowania funduszu socjalnego. Dotychczas fundusz ten nie jest wykorzystywany prawidłowo; w niektórych ośrodkach kupuje się np. ze środków tego funduszu bilety do kin. Należy rozważyć, czy nie byłoby słuszne scentralizowanie dyspozycji tym funduszem w Zarządzie Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia, który najlepiej zorientowany jest w potrzebach poszczególnych ośrodków terenowych; wydatkowanie tych kwot powinno odbywać się pod ścisłą kontrolą wojewódzkich zarządów związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyHagmajer">Wydaje się, że część środków pochodzących z funduszu socjalnego powinna być przeznaczona na budowę ośrodków wypoczynkowych w okolicach wielkich miast, by umożliwić odpowiedni odpoczynek szerokim rzeszom pracowników służby zdrowia przez okres całego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Istotnym warunkiem poprawy warunków bhp w placówkach służby zdrowia jest przeszkolenie pracowników pełniących funkcje inspektorów bhp, jak również zaostrzenie kontroli stanu bhp. Niedopuszczalne jest zatrudnianie na stanowiska inspektorów bhp osób, które nie mają odpowiednich kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Co roku notuje się poważne trudności w objęciu akcją kolonijną dzieci pracowników służby zdrowia; odczuwa się brak wystarczających funduszów na ten cel. Rozdział miejsc dokonywany być powinien na szczeblu wojewódzkim według potrzeb poszczególnych zakładów pracy, a nie według możliwości finansowych tych zakładów. Ujednolicenia wymaga również stawka żywnościowa na koloniach.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Ogromne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania służby zdrowia ma zapewnienie mieszkań jej pracownikom. W ośrodkach miejskich problem ten może być rozwiązywany stopniowo, natomiast w ośrodkach gminnych — konieczne są szybkie, radykalne pociągnięcia. Należałoby rozszerzyć możliwości uzyskiwania mieszkań spółdzielczych dla pracowników służby zdrowia. Na uwagę zasługuje stosowana już przez niektóre zakłady pracy praktyka tworzenia tak zwanych wkładów bezimiennych w spółdzielniach mieszkaniowych; w ten sposób nowo angażowani pracownicy mają szanse na szybsze uzyskanie mieszkania.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Należałoby również rozważyć możliwość pozostawienia służbie zdrowia mieszkań spółdzielczych zwalnianych przez pracowników służby zdrowia. Trzeba zawrzeć odpowiednie porozumienia lub umowy w tej sprawie między resortem zdrowia a spółdzielczością.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Znaczna ilość pielęgniarek otrzymuje zakwaterowanie w internatach. Ta forma zakwaterowania powinna być jednak traktowana jedynie jako przejściowa — na okres 2–3 lat, po którym pracownicy powinni otrzymać własne mieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefNagórzański">Niezbędne jest wzmocnienie nadzoru nad realizacją inwestycji resortu zdrowia. Szczególnie jaskrawym przykładem braku nadzoru była budowa szpitala w Olkuszu, który w momencie odbioru od wykonawcy - miał około 2 tys. usterek.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefNagórzański">Niezadowalający jest poziom pracy administracji służby zdrowia. Rzecz nie w ilości pracowników. Często zdarza się, że szpitale powiatowa lub wojewódzkie dysponują stosunkowo liczną służbą administracyjną, która jednak nie wywiązuje się należycie z ciążących na niej obowiązków. Przyczyną tego stanu rzeczy jest słaba kontrola ze strony kompetentnych czynników, zwłaszcza kierownictwa placówek zdrowia, z drugiej - niewłaściwy dobór pracowników.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefNagórzański">Nie jest słuszne budowanie domów mieszkalnych dla lekarzy przy szpitalach. Nie chcą tego lekarze. Słuszniejsze byłoby przekazywanie środków funduszu mieszkaniowego radom narodowym, które w zamian przydzielałyby mieszkania pracownikom służby zdrowia. Taką praktykę zastosowano już w Krakowie. Słuszne natomiast wydaje się przydzielanie mieszkań w domach przyszpitalnych średniemu personelowi medycznemu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefNagórzański">Zapewnić trzeba większy niż dotychczas udział przedstawicieli służby zdrowia w projektowaniu nowych obiektów; pozwoli to na lepsze dostosowanie tych obiektów do rzeczywistych potrzeb. Większy powinien być również udział lekarzy w ustalaniu modeli produkowanego sprzętu szpitalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Nakłady na bezpieczeństwo i higienę pracy w resorcie zdrowia w ostatnim okresie wzrosły, ich poziom nadal jest jednak niższy niż w innych resortach i nie zapewnia zaspokojenia potrzeb w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należy z całym naciskiem podkreślić, że stan bhp w poszczególnych placówkach zdrowia w dużym stopniu uzależniony jest nie tyle od funduszów, ile od ich prawidłowego wykorzystania, od wywiązywania się z obowiązków przez służby bhp, od poczucia ich odpowiedzialności, od stałej i systematycznej kontroli ich działania ze strony kierownictwa placówek i resortu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należy w szerszym zakresie umożliwić pracownikom służby zdrowia korzystanie z urządzeń sportowo-rehabilitacyjnych (sal gimnastycznych, basenów kąpielowych); intensywna forma wypoczynku po pracy jest w tym zawodzie szczególnie konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdelaZarzycka">Niedostateczna jest opieka profilaktyczna nad pracownikami służby zdrowia. Jest zjawiskiem wręcz paradoksalnym, że w wielu placówkach służby zdrowia nie ma lekarzy zakładowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AdelaZarzycka">W szczególnie ciężkich warunkach pracuje personel gospodarczy. Kierownictwo placówek służby zdrowia nie przejawia dostatecznej troski o te warunki. Zły stan bhp często wynika nie z braku odpowiednich środków finansowych, lecz z niegospodarności, z lekceważenia obowiązków przez osoby odpowiedzialne za ten stan.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IrenaKossobudzka">Związek Zawodowy przywiązuje dużą wagę do społecznych kontroli stanu bhp w placówkach służby zdrowia. W toku przeprowadzonych kontroli stwierdzono, że źródłem niedociągnięć jest bardzo często nieodpowiedzialna postawa kierownictwa placówek. W związku z tym postuluje się, by przy ocenie pracy kierowników brać pod uwagę również stan warunków bhp i w wypadku stwierdzenia niedociągnięć w tym zakresie, wyciągać surowe sankcje wobec tych osób.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IrenaKossobudzka">Zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych pracowników służby zdrowia powinno sprzyjać właściwemu rozmieszczeniu kadr na terenie kraju. W związku z tym postuluje się, by w miejscowościach, gdzie przewiduje się budowę ośrodków zdrowia, stwarzano jednocześnie gwarancje mieszkaniowe dla pracowników tych ośrodków. Wydaje się, że taką gwarancję stwarza podejmowana już przez niektóre zakłady pracy inicjatywa zakładania bezimiennych wkładów w spółdzielniach mieszkaniowych. Pracownicy, którzy otrzymują mieszkanie na podstawie takiego wkładu bezimiennego, spłacają go następnie według ogólnych zasad.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#IrenaKossobudzka">Wydaje się, że niesłuszna jest dotychczasowa praktyka grupowania w poszczególnych hotelach i internatach jednej grupy zawodowej. Powinno się zmierzać do tworzenia hoteli i internatów rotacyjnych, z których korzystaliby pracownicy różnych grup zawodowych. Określić należałoby maksymalny czas, po upływie którego mieszkańcy tych internatów otrzymać powinni własne mieszkania. Dotychczasowe warunki mieszkaniowe w internatach i hotelach odstraszają od pracy w służbie zdrowia znaczną część pracowników. Niezbędne jest systematyczne przeprowadzanie remontów i konserwacji hoteli.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#IrenaKossobudzka">Słuszny wydaje się postulat w sprawie umożliwienia pracownikom służby zdrowia korzystania w szerszym niż dotychczas zakresie z ośrodków FWP. Wczasowe ośrodki związkowe nie zaspokajają zapotrzebowania i nie stwarzają właściwych warunków wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#IrenaKossobudzka">Organizatorem i dysponentem miejsc na koloniach letnich dla dzieci powinno być Ministerstwo Oświaty i Wychowania, które za pośrednictwem kuratoriów szkolnych, rozdzielałoby miejsca między poszczególne instytucje według ich potrzeb, a nie według ich możliwości finansowych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#IrenaKossobudzka">Częściowa centralizacja funduszu socjalnego umożliwi przekazywanie pewnych kwot na budowę międzywojewódzkich ośrodków wczasowych o podwyższonym standardzie, co powinno korzystnie wpłynąć na warunki i formy wypoczynku pracowników służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HalinaKoźniewska">Na uznanie zasługują przedsięwzięcia podejmowane przez związek zawodowy na rzecz poprawy sytuacji bytowej pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HalinaKoźniewska">Ministerstwo nie ma większych możliwości poprawy sytuacji mieszkaniowej podległych mu pracowników; obowiązek ten obciąża przede wszystkim rady narodowe. Warunki poprawy sytuacji mieszkaniowej powstają dzięki uchwalonej przez Sejm na jesieni ub. roku ustawie przewidującej utworzenie również w służbie zdrowia zakładowego funduszu mieszkaniowego. Można będzie fundusz ten wykorzystać m.in. na tzw. bezimienne wkłady spółdzielcze. Należałoby rozważyć możliwość wydzielania określonego procentu nowo budowanych mieszkań dla średniego personelu medycznego, zwłaszcza dla pielęgniarek. Sprawy mieszkaniowe dla pielęgniarek zasługują na szczególne potraktowanie, m.in. dlatego, że przez wiele lat problemy bytowe tego środowiska nie były doceniane. Rozwiązanie tych spraw — to jeden z warunków poprawy jakości świadczeń na rzecz pacjenta. Niepokoją sygnały, że placówki służby zdrowia nie potrafią wykorzystać funduszu socjalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WacławAuleytner">Komisja niejednokrotnie wskazywała na konieczność zatrudnienia jako administratorów służby zdrowia osób, które uzyskają specjalizację w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należy położyć szczególny nacisk na ten element bhp, jakim są w całokształcie warunków pracy, stosunki międzyludzkie. Wydaje się, że wymagają one szczególnego zainteresowania ze strony związku zawodowego oraz kierownictw poszczególnych placówek służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszBiernacik">Trzeba sobie jasno zdać sprawę z tego, że poziomu zaspokojenia potrzeb pracowników służby zdrowia w dziedzinie bhp i warunków socjalnych, zależą w dużej mierze efekty ich pracy. W ubiegłych latach osiągnięto na tym odcinku pewien postęp. Mógłby być on zapewne jeszcze większy, gdyby sami pracownicy, a zwłaszcza kierownictwa poszczególnych placówek doceniały w należytym stopniu te zagadnienia. Jednak w czasach, kiedy sprawy te zaniedbywano, ukształtowały się określone nawyki i dziś trudno je przełamać, zwłaszcza w warunkach ograniczonej bazy materialnej i zwiększenia zapotrzebowania na usługi lecznicze, które spychają na dalszy plan troskę o zapewnienie odpowiednich warunków pracy. To, co nie wiąże się z terapią, bywa często lekceważone; wielu drobnych mankamentów nie usuwa się, choć nie wymaga to niemal żadnych nakładów inwestycyjnych. Należy zatem wzmóc wymagania w tej dziedzinie i wyraźnie określić, że poziom dbałości o warunki pracy jest jednym z kryteriów oceny kierownika danego zakładu służby zdrowia. Należy również położyć nacisk na wzmocnienie i usprawnienie służb technicznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanuszBiernacik">Do najbardziej palących zagadnień Związek zalicza usprawnienie procesów inwestycyjnych, rozwinięcie służb technicznych, kontynuowanie wysiłków na rzecz poprawy warunków pracy, uzyskanie postępu na odcinku organizacji żywienia personelu placówek służby zdrowia, poprawy warunków mieszkaniowych oraz wypoczynku dla dzieci pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykRafalski">Tezy przewodniczącego ZG Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia zasługują na pełne poparcie. Zakłady służby zdrowia powinny być przykładem dobrych rozwiązań w dziedzinie bhp i warunków socjalnych. Ma to znaczenie nie tylko z uwagi na żywotne interesy zatrudnionych tam pracowników, lecz również ze względu na to, że z placówkami tymi styka się na co dzień obywatel i powinien z nich czerpać wzory.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#HenrykRafalski">Resort ma opracowany program działania na tym odcinku. Obecnie chodzi o prawidłowe wcielenie go w życie. Z końcem kadencji należałoby powrócić do tego tematu, aby móc ocenić w jakim stopniu program ten został zrealizowany. Należałoby podjąć badania dotyczące nie tylko absencji, lecz również stanu zdrowia pracowników służby zdrowia; pozwoliłoby to należycie ukierunkować działania służące poprawie sytuacji w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej — Wiesław Magdzik oraz wiceminister — Stanisław Marcinowski.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#HenrykRafalski">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL) stwierdził, że dokonana na posiedzeniu analiza stanu bhp w zakładach służby zdrowia i warunków socjalnych pracowników służby zdrowia podjęta była z myślą o tym, by stworzyć w roku 1974 warunki postępu na tym odcinku. Komisja widzi w tym istotny czynnik podnoszenia poziomu pracy placówek służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#HenrykRafalski">Po dyskusji, w której zabrali głos posłowie: Ludwika Mieszkowska (PZPR), Teresa Lebiedzińska-Torbus (PZPR), Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax”), Franciszek Burian (SD), Gabriel Filipczak (PZPR), Janina Makowska (bezp.), Adela Zarzycka (PZPR) i Marian Górski (bezp.) Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie poparcia wysiłków podejmowanych przez różne organizacje społeczne na rzecz ograniczenia palenia tytoniu. Postuluje on m.in. wprowadzenie napisów informujących o szkodliwości palenia tytoniu, utworzenie przychodni odwykowych, wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w zakładach służby zdrowia, w szkołach i urzędach, wydzielenie pomieszczeń dla palących i niepalących w poczekalniach, lokalach gastronomicznych i klubowych, prowadzenie odpowiednich wykładów uświadamiających w szkołach oraz zapewnienie poparcia dla kampanii antynikotynowej ze strony środków masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#HenrykRafalski">Komisja uchwaliła również dezyderaty wynikające z przebiegu poprzednich posiedzeń Komisji. Dotyczą one m.in. usprawnienia realizacji inwestycji służby zdrowia, stworzenia lepszych warunków rozwoju Ludowych Zespołów Sportowych oraz budowy i remontów schronisk turystycznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>