text_structure.xml
32.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 12 czerwca 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Józefem Grendą, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego Leszkiem Bednarskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK Eugeniusz Polakowski i wicedyrektor Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciel CRZZ Waldemar Załęcki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej przedstawił poseł Roman Maćkowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W 1972 r. zadania resortu zdrowia poważnie wzrosły w związku z objęciem ludności wiejskiej powszechnym ubezpieczeniem. Służba zdrowia z zadań tych wywiązała się w zasadzie zadowalająco. Sieć placówek zdrowia na wsi zwiększyła się o 160 ośrodków oraz o 125 punkty lekarskiej wzrosła również wydatnie ilość lekarzy i pielęgniarek zatrudnionych w wiejskiej służbie zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Szczególnej troski resortu wymaga rozszerzenie zakresu działania służby stomatologicznej. Badania wykazują, że prawie 100 proc. ludności wiejskiej musi być objęte tą opieką, a 60 proc. wymaga leczenia protetycznego; w roku szkolnym 1971/1972 zaledwie 18 proc. uczniów szkół wiejskich i 49 proc. uczniów szkół w mieście objętych było planową opieką stomatologiczną.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Rok 1972 nie przyniósł wydatnej poprawy stanu opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą szkolną; gabinety lekarskie w szkołach są niedostatecznie wyposażone, niedostateczna też jest obsada lekarska i pielęgniarska placówek szkolnej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Wprowadzone tytułem eksperymentu w roku ubiegłym nowe formy organizacji służby zdrowia — zespoły opieki zdrowotnej — były przedmiotem wnikliwych analiz. Badano postęp w integrowaniu działania placówek otwartej, zamkniętej i doraźnej opieki lekarskiej, wykorzystanie bazy szpitalnej, ośrodków zdrowia, personelu medycznego oraz urządzeń i aparatury. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że nie wszędzie udało się wydatnie skrócić czas oczekiwania na leczenie szpitalne, że nie osiągnięto również bardziej widocznych rezultatów w zakresie zaopatrzenia chorych w protezy i inne środki pomocnicze, nie ulega poprawie szybkość działania pogotowia ratunkowego. Od lipca br. te nowa struktura organizacyjna obowiązywać ma w całym kraju. Wymaga to od resortu podjęcia niezbędnych działań mających na celu stworzenie właściwych warunków dla prawidłowego funkcjonowania ZOZ-ów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W 1972 r. mimo bardziej sprawnej realizacji inwestycji służby zdrowia, plan inwestycyjny wykonany został tylko w 92,5 proc. Z uwagi na zaległości w tej dziedzinie powstałe w latach ubiegłych, obawy budzi realizacja zadań inwestycyjnych ustalonych na całą pięciolatkę. Komisja niejednokrotnie zwracała na ten problem uwagę, postulując nadanie inwestycjom służby zdrowia większej rangi.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Uzyskanego w roku ubiegłym wskaźnika ilości łóżek szpitalnych na 10 tys. mieszkańców w wysokości 51,8 nie można uznać za zadowalający, zwłaszcza, że objęcie ludności wsi powszechnym lecznictwem zwiększa zapotrzebowanie społeczne na leczenie szpitalne.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W 1972 r. występowały nadal trudności przy prowadzeniu remontów kapitalnych i bieżących szpitali; pozytywnie należy ocenić wysiłki resortu mające na celu usprawnienie procesów remontowych na drodze organizowania własnych brygad remontowo-budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wychodząc naprzeciw trudnościom kadrowym służby zdrowia, resort zwiększył w ub.r. rekrutację do wyższych i średnich szkół medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W roku 1972 nastąpiła odczuwalna poprawa zaopatrzenia w leki i materiały opatrunkowe; w dalszym ciągu jednak brak strzykawek do jednorazowego użytku.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Z kontroli przeprowadzonych przez NIK wynika, że gospodarka sprzętem i aparaturą medyczną budzi nadal zastrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykZieleniewski">Rok 1972 charakteryzował się znacznie wyższym niż w latach ubiegłych tempem rozwoju służby zdrowia. Przyczynił się do tego m.in. poważny wzrost środków przeznaczonych zarówno na wydatki bieżące, jak i na inwestycje, intensywna rozbudowa wiejskiej służby zdrowia oraz wprowadzone w życie nowe zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników służby zdrowia. W roku 1972 tworzono więc korzystniejsze warunki dla podniesienia na wyższy poziom ochrony zdrowia społeczeństwa i szerszego zaspokajania narastających potrzeb w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykZieleniewski">W działalności usługowej placówek służby zdrowia - jak wykazały wyniki kontroli - występowały jeszcze niedomagania, obniżające efektywność opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykZieleniewski">Mimo wyraźnego postępu, opieka profilaktyczna nad zatrudnionymi, ze strony przemysłowej służby zdrowia, zwłaszcza w zakładach, których warunki pracy stwarzają zagrożenia zawodowe, nie była zadowalająca. Nie wszędzie przeprowadzono dostatecznie często badania kontrolne, co wynika również z zaniedbań ze strony administracji zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HenrykZieleniewski">Nastąpiła pewna poprawa stanu opieki zdrowotnej nad ludnością wsi; niedostateczna jednak jeszcze była opieka nad chorym w domu, zbyt mały zasięg działalności profilaktycznej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HenrykZieleniewski">Nie udało się w 1972 r. zapewnić ludności miast powiatowych łatwiejszego dostępu do lekarzy specjalistów, których niedobór w terenie nie ulega likwidacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HenrykZieleniewski">Placówki służby zdrowia odczuwają nadal brak średnich kadr medycznych. Niekorzystne jest rozmieszczenie szkół kształcących te kadry (np. techników dentystycznych); wpływa ono na pogłębianie się dysproporcji w nasyceniu takimi specjalistami poszczególnych rejonów kraju oraz utrudnia racjonalne ich wykorzystanie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HenrykZieleniewski">Proces porządkowania gospodarki aparaturą i sprzętem medycznym oraz naukowym nie był dostatecznie konsekwentny i skuteczny. Zdarzały się przypadki nieracjonalnego wykorzystywania aparatury, w tym unikalnej, importowanej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HenrykZieleniewski">Wnioski pokontrolne NIK były przez kierownictwo resortu uwzględnione w pracach nad porządkowaniem i usprawnianiem działalności kontrolowanych odcinków służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WacławAuleytner">Komisja niejednokrotnie zwracała uwagę na konieczność powszechnego stosowania strzykawek jednorazowego użytku, co ma istotne znaczenie z punktu widzenia profilaktyki. Strzykawek tych wciąż brak.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WacławAuleytner">Obserwuje się niepokojące zjawisko zmniejszającego się napływu kandydatek do szkół pielęgniarskich; należałoby podjąć badanie przyczyn tego stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZenonŁabędzki">Występują znaczne dysproporcje między poszczególnymi województwami w realizacji kolejnych etapów podwyżek płac średniego personelu medycznego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZenonŁabędzki">W celu przeciwdziałania próchnicy zębów podejmowane są różne środki. Bardzo dobre rezultaty uzyskano np. we Wrocławiu dzięki fluorowaniu wody. Należałoby upowszechnić tę metodę na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZenonŁabędzki">Niezbędne jest podniesienie na wyższy poziom opieki stomatologicznej. Wymaga to przede wszystkim szerokiego rozwijania profilaktyki; przy zespołach opieki zdrowotnej należałoby powoływać 2–3 osobowe ekipy, których zadaniem byłoby dokonywanie systematycznych przeglądów stanu uzębienia ludności zamieszkującej z dala od ośrodków stomatologicznych. Konieczne jest zwiększenie ilości szkół dla techników dentystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HalinaKoźniewska">W roku 1972 szkoły pielęgniarskie opuściło mniej absolwentów niż w 1971 r. Organizowanie przy szpitalach szkół dla pielęgniarek jest, w sytuacji coraz bardziej odczuwanego braku kadr pielęgniarskich, rozwiązaniem koniecznym. Nie jest to jednak najszybsza droga uzyskania wykwalifikowanego personelu już zaraz. Trzeba podjąć środki, które przyczyniłyby się do uzyskania doraźnej poprawy sytuacji kadrowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Trudno jest pogodzić się z faktem, że tylko 18 proc. dzieci wiejskich objęte jest opieką stomatologiczną. Mimo pewnej poprawy rozmieszczenia lekarzy stomatologów, nadal największa ich liczba skupia się w dużych miastach. W pow. Nowy Dwór na 42 lekarzy - połowa to dojeżdżający z Warszawy. Prędzej czy później przeniosą się oni na stałe do stolicy. W takiej sytuacji jest wiele powiatów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Resort powinien szybko podjąć decyzje w sprawie fluorowania wody, jak też szkolenia techników dentystycznych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Inwestycje służby zdrowia, nie mając priorytetowej rangi, napotykają na trudności na wszystkich etapach. Biura projektowe niechętnie przejmują zlecenia na wykonanie projektu, brak jest wykonawców tych inwestycji. Podobne trudności występują przy remontach kapitalnych. Niedostateczna jest produkcja sprzętu służącego wyposażeniu szpitali; nie prowadzi się racjonalnej konserwacji tego sprzętu; np. Zakłady Naprawcze Sprzętu Medycznego w ogóle nie podejmują się konserwacji, ograniczając się do wykonywania napraw na wezwanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HalinaKiliś">Dane na temat stanu zdrowotności młodzieży budzą uzasadniony niepokój. Obserwuje się znaczne różnice poziomu szkolnej opieki lekarskiej w poszczególnych województwach. W woj. opolskim np. opieka ta jest stosunkowo dobrze zorganizowana, konieczne jest pogłębienie współpracy na tym odcinku między resortem zdrowia a resortem oświaty i wychowania. Należałoby uregulować wreszcie sprawę kart zdrowia młodzieży, które obecnie są niedokładnie wypełniane i niewłaściwie prowadzone.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#HalinaKiliś">Personel szpitalny postuluje poprawę zaopatrzenia w odzież ochronną. Jakość tej odzieży jest niska; np. obuwie zdrowotne wykonane jest z materiału, który szybko ulega zniszczeniu. Brak również fartuchów na zmianę; często pielęgniarki muszą je kupować za własne pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefNagórzański">Wprowadzenie powszechnego ubezpieczenia na wsi w 1972 r. nałożyło na służbę zdrowia dodatkowe, poważne obowiązki. Na podkreślenie zasługuje to, że resort z tych obowiązków wywiązał się dobrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefNagórzański">Od lat plan inwestycji służby zdrowia nie jest wykonywany. Brak zsynchronizowania działalności pomiędzy resortem budownictwa i resortem zdrowia, a także z władzami terenowymi. Należałoby powołać wyspecjalizowane jednostki realizujące inwestycje i remonty obiektów służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefNagórzański">Zamierzenie resortu zdrowia zorganizowania przy każdym powiatowym szpitalu, przekraczającym 400 łóżek, szkoły pielęgniarskiej jest słuszne. Powstaje obawa jednak, czy we wszystkich rejonach będzie zapewniony pełny nabór młodzieży do tych szkół; w niektórych powiatach już dziś wiadomo nie będzie dostatecznej ilości kandydatek. Do tego zagadnienia należy podchodzić bardziej elastycznie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JózefNagórzański">Trudno zrozumieć, czym kierował się resort podejmując w ubiegłych latach decyzję o likwidacji kilku techników dentystycznych, m.in. w Krakowie; w tym samym mieście pacjent czeka na protezę ponad 1/2 roku, gdyż brak specjalistów w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JózefNagórzański">Jakość odzieży ochronnej użytkowanej przez pracowników służby zdrowia jest niezadowalająca; jednakże zdarzają się i przypadki niedostatecznej dbałości o tę odzież.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JózefNagórzański">Więcej uwagi należy zwrócić na stan zdrowia pracowników zatrudnionych w resorcie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławHebda">Jednym z ważniejszym dotychczas nierozwiązanych problemów w służbie zdrowia są inwestycje i remonty. Ostatnio, dzięki wysiłkom resortu, stworzono lepszy klimat w terenie dla realizacji tych inwestycji. Niezbędne jest jednak większe zaangażowanie w tę sprawę władz terenowych, które najlepiej znają potrzeby swojego regionu i mogą wpływać zarówno na wprowadzenie niezbędnej inwestycji do portfela zleceń, jak też na prawidłowy przebieg samego procesu inwestycyjnego. Bardzo istotne jest właściwe przygotowanie dokumentacji technicznej inwestycji służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MieczysławHebda">Z każdym rokiem zwiększają się nakłady państwa na służbę zdrowia. Również i społeczeństwo świadczy na ten cel poprzez Fundusz Ochrony Zdrowia. Tym ważniejsze jest więc właściwe gospodarowanie tymi środkami.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MieczysławHebda">Wobec trudności ze znalezieniem wykonawców remontów obiektów służby zdrowia, słuszne są decyzje resortu o tworzeniu własnych, wyspecjalizowanych grup remontowo-budowlanych. Jednostki te powinny być wyposażone w odpowiedni, nowoczesny sprzęt budowlany.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#FranciszekBurian">Wielu narosłych przez lata problemów służby zdrowia nie można rozwiązać z dnia na dzień. Dotyczy to m.in. sytuacji w lecznictwie zamkniętym, w którym przyrost ilości miejsc jest daleko niewystarczający w stosunku do potrzeb. Rozważyć należałoby możliwość podjęcia przy istniejących szpitalach budowy parterowych pawilonów. Koszt takiej inwestycji jest niezbyt wysoki; stworzyłyby one warunki poprawy sytuacji w szpitalach.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#FranciszekBurian">Z zadowoleniem przyjąć należy fakt wzrostu ilości kandydatów do średnich szkół medycznych i pielęgniarskich. Ważne jest, żeby równolegle z większą ilością kształconych nie został obniżony poziom nauczania. Zapewnić trzeba tym szkołom wysoko kwalifikowanych wykładowców.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#FranciszekBurian">Służba zdrowia dotkliwie odczuwa brak dostatecznej ilości środków transportu. W rezultacie karetki pogotowia wykorzystywane są niejednokrotnie do obsługi chorych w domu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#FranciszekBurian">Energiczniej należy przeciwdziałać pojawiającym się zjawiskom narkomanii wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#FranciszekBurian">W szpitalach psychiatrycznych brak jest wydzielonych oddziałów dla młodzieży, które gwarantowałyby właściwą opiekę nad nią i zapewniały jej warunki kontynuowania nauki.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#FranciszekBurian">Nowy system płac lekarzy przewiduje pewne zróżnicowanie ich wynagrodzeń. W związku z tym notuje się zjawisko kaparowania specjalistów do placówek służby zdrowia, które zakwalifikowane zostały do wyższych grup płacowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZenonŁabędzki">Jedynie poprzez organizowanie w resorcie własnych przedsiębiorstw względnie brygad remontowo-budowlanych można rozwiązać problem budownictwa i remontów w służbie zdrowia. Przedsiębiorstwa budownictwa ogólnego mają zbyt duże obciążenia innymi inwestycjami, aby przejawiać zainteresowanie trudnym, skomplikowanym budownictwem szpitalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Trwa zbiórka na Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia. Czynnikiem, który pobudziłby społeczeństwo do dalszej ofiarności byłoby szybkie podjęcie budowy nowych placówek służby zdrowia ze środków tego funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JaninaMakowska">W związku z regulacją płac służby zdrowia obserwuje się ucieczkę kadr lekarskich i pielęgniarskich z małych ośrodków w związku z możliwością uzyskiwania wyższych zarobków w większych placówkach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JaninaMakowska">Poważnym problemem jest brak dostatecznej ilości karetek pogotowia. Pogotowie zatraciło dotychczasowy swój charakter. Dopóki nie zwiększy się ilość środków transportu w rejonowych przychodniach i nie uruchomi całodobowych dyżurów w poradniach specjalistycznych, dopóty pogotowie będzie wzywane do domu w przypadku każdej choroby.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławNowak">Wzrost ilości wyjazdów karetek pogotowia wiąże się nie tylko z objęciem ludności wsi powszechnym ubezpieczeniem, lecz także ze zbyt małą obsadą lekarzy w terenie. Są w Polsce takie powiaty, gdzie 75 proc. wizyt w terenie załatwia pogotowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykRafalski">W 1972 r. szereg decyzji politycznych i organizacyjnych stworzyło służbie zdrowia lepsze możliwości pracy. Działalność resortu zdrowia w minionym roku zasługuje na ocenę pozytywną. Stan opieki lekarskiej nad ludnością kraju wydatnie się poprawił; niepokój jednak budzi sytuacja w lecznictwie zamkniętym. Należy się wspólnie zastanowić nad rozwiązaniem tego niezwykle ważnego problemu. Niektórzy dyrektorzy szpitali wskazują, że jest możliwość wygospodarowania miejsca na dodatkową ilość łóżek w szpitalach, pod warunkiem zwiększenia środków przeznaczonych na wyżywienie, utrzymanie higieny, sprzęt itp. Resort powinien przeanalizować tę propozycję. W sytuacji kiedy uzyskanie każdego nowego łóżka szpitalnego związane jest z ogromnymi kosztami, byłoby to rozwiązanie niewspółmiernie tańsze. Przy ustalaniu wysokości środków przeznaczonych na zaopatrzenie szpitali w medykamenty, nie uwzględnia się zmian cen leków. W związku z tym szpitale, zwłaszcza kliniczne i wojewódzkie, mają znaczne trudności. Wiele można zmienić i usprawnić w zarządzaniu i organizacji szpitalnictwa. M.in. rozwiązania wymaga sprawa zmianowości personelu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#HenrykRafalski">Nieprawidłowości jakie wystąpiły w toku wprowadzania nowej siatki płac w służbie zdrowia powinny być szybko likwidowane.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej: Walerian Straszewicz, Zdzisław Suwała, Marian Miśkiewicz, naczelnik wydziału Joanna Górska, dyrektor generalny Roman Secomski, wiceminister zdrowia i opieki społecznej Józef Grenda, naczelnik w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Maria Zaremba oraz wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Jerzy Kuczyk.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#HenrykRafalski">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że resort podjął różnokierunkowe działania na rzecz usprawnienia procesów inwestycyjnych i prac remontowych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#HenrykRafalski">W celu zlikwidowania niedoborów kadr średniego personelu medycznego uruchamia się nowe szkoły. W 1972 r. powstały m.in. 22 szkoły pielęgniarskie, następne są w stadium organizacji. W Lublinie uruchomiony został Wydział Pielęgniarstwa. W następnych latach przy wyższych szkołach medycznych powstaną kolejne, nowe wydziały. Kształci się także higienistki stomatologiczne, techników dentystycznych itp.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#HenrykRafalski">Resort podjął decyzję w sprawie upowszechnienia fluorowania wody wszystkimi sposobami wypróbowanymi już w tego typu profilaktyce. Powszechne stosowanie fluorowania napotyka jednak na trudności nie tylko natury materialnej. Istnieją zakorzenione opory środowiska.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#HenrykRafalski">Brak strzykawek do jednorazowego użytku odczuwany jest powszechnie. Zapotrzebowanie zaspokajane jest w niewielkim stopniu. Resort podejmuje starania o uruchomienie krajowej produkcji tych strzykawek. Brak jest także igieł do jednorazowego użytku. Częściowo brak ten pokrywany jest dostawami z importu. W przyszłym roku produkcja krajowa wyniesie 25 mln sztuk.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#HenrykRafalski">Niedociągnięcia występujące w opiece lekarskiej nad młodzieżą szkół podstawowych i średnich były przedmiotem obrad wspólnego kolegium resortu zdrowia i resortu oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#HenrykRafalski">Z materiałów przedstawionych przez resort oraz z dyskusji wynika, że nastąpiła poważna poprawa stanu opieki zdrowotnej nad społeczeństwem. Podkreślone zostały w tej dyskusji trudności i niedociągnięcia w pracy służby zdrowia. Do spraw tych Komisja będzie niejednokrotnie powracać. M.in. szczególnej troski i uwagi wymagają inwestycje resortu; wydaje się słuszne i celowe powoływanie resortowych służb remontowo-budowlanych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#HenrykRafalski">Konieczne jest również podniesienie na wyższy poziom opieki lekarskiej nad młodzieżą szkolną; wymaga to podjęcia przez resort wspólnych działań z Ministerstwem Oświaty i Wychowania.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#HenrykRafalski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#HenrykRafalski">Uwagi wynikające z dyskusji Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#HenrykRafalski">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki przedstawiła poseł Janina Szczepańska (ZSL): Obok gestora podstawowego jakim w zakresie kultury fizycznej i turystyki jest GKKFiT, problematyką zainteresowane są również liczne resorty, instytucje i organizacje będące samodzielnymi dysponentami środków. Mimo że GKKFiT pogłębia swe funkcje koordynujące, takie rozproszenie środków nie najlepiej wpływa na prawidłowe rozwijanie sportu i turystyki.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#HenrykRafalski">Zadania wynikające z planu Komitet zrealizował w 1972 r. na ogół pomyślnie. Kierunki wydatkowania środków były w zasadzie prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#HenrykRafalski">Podstawowe zadania w zakresie rozwoju i upowszechniania kultury fizycznej i turystyki są realizowane przez liczne organizacje społeczne. Działalność ich jest finansowana z równych źródeł i w różnych formach. Ustalanie wysokości tych dotacji oraz ich podział i wykorzystanie odbywało się bez udziału koordynatora wojewódzkich komitetów kultury fizycznej i turystyki. Powodowało to, że dotacje te nie zawsze docierały do klubów i kół sportowych zgodnie z prowadzoną przez nie działalnością, nie zawsze też były racjonalnie wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#HenrykRafalski">W 1972 r. nie uzyskano wydatnej poprawy realizacji programu wychowania fizycznego w szkołach. Brak sal gimnastycznych w części obiektów szkolnych, bądź też dysponowanie przez szkoły zbyt małymi pomieszczeniami na ten cel uniemożliwia dzieciom i młodzieży uprawianie sportu i aktywne uczestniczenie w zajęciach wychowania fizycznego. Drugą istotną trudność stanowi brak nauczycieli wf. Ponadto zaledwie 35 proc. ogółu zatrudnionych nauczycieli wychowania fizycznego ma odpowiednie kwalifikacje. Z zasady pracują oni w szkołach w mieście. GKKFiT powinien opracować program stopniowej likwidacji braków kadrowych i dostosować do niego program kształcenia tych nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#HenrykRafalski">Na pozytywną ocenę zasługują wyniki uzyskane w 1972 r. w sporcie kwalifikowanym.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#HenrykRafalski">Wieloletnie zaniedbania inwestycyjne w zakresie rozbudowy bazy turystyki krajowej i zagranicznej poważnie hamują jej rozwój; należałoby przyśpieszyć realizację opracowanego przez GKKFiT programu rozbudowy tej bazy.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#HenrykRafalski">Znacznie zwiększone w 1972 r. środki przeznaczane były głównie na inwestycje turystyczne, kosztem rozbudowy obiektów i urządzeń sportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#EugeniuszPolakowski">W prowadzonych w 1972 r. przez NIK kontrolach koncentrowano uwagę na problemach turystyki i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#EugeniuszPolakowski">Masowa kultura fizyczna i sport wyczynowy były bowiem przedmiotem badań komisji partyjno-rządowej. W oparciu o badania przeprowadzone przez tę Komisję podjęte zostały odpowiednie decyzje przez rząd. NIK kontrolować będzie stan wdrażania tych decyzji. Chodzi tu o właściwe wykorzystanie terenowych funduszów rozwoju kultury fizycznej, o uporządkowanie gospodarki w klubach sportowych i wyeliminowanie nieprawidłowości w sporcie wyczynowym, zatrzymanie procesu dekapitalizacji bazy sportowej i turystycznej oraz usprawnienie gospodarki urządzeniami i sprzętem.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#EugeniuszPolakowski">Ważnym elementem jest wzmocnienie kontroli społecznej nad właściwym realizowaniem przez zarządy stowarzyszeń i organizacji sportowych, ich zadań statutowych oraz nad wykorzystywaniem środków społecznych. Konieczne jest też stworzenie wokół ofiarnych działaczy społecznych pełniących funkcje kontrolne właściwego klimatu, otoczenie ich opieką, udzielanie pomocy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławBrodzki">Młodzież szkolna i nauczyciele na terenie Górnego Śląska przejawiają wiele inicjatywy w organizowaniu zajęć wychowania fizycznego; ruchowi temu trzeba przyjść z pomocą.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WładysławBrodzki">Nie została uregulowana sprawa wykorzystania boisk przy szkołach w godzinach pozalekcyjnych; w rezultacie boiska te są niewykorzystywane a młodzież gra w piłkę między domami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariaRiemen">Nie zostały zrealizowane w pełni plany modernizacji tras narciarskich w rejonie Tatr i Beskidów; trasy te nie są należycie konserwowane.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MariaRiemen">Szkoły niechętnie udostępniają boiska w godzinach pozalekcyjnych w obawie przed odpowiedzialnością za wypadki. Problem można rozwiązać zatrudniając instruktorów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo młodzieży korzystającej z boiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MieczysławHebda">W województwach nadgranicznych za wzmożonym ruchem turystycznym nie nadąża rozbudowa zaplecza gastronomiczno-noclegowego. Trudności z uzyskaniem noclegu powiększają się. Władze lokalne, opracowując plany rozwoju turystyki na swoim terenie, powinny temu rosnącemu zapotrzebowaniu wychodzić naprzeciw.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MieczysławHebda">Baza służąca wypoczynkowi niedzielnemu i świątecznemu jest niedostatecznie rozbudowana. W sytuacji, kiedy stoimy przed perspektywą skróconego tygodnia pracy, problem warunków rekreacji zaostrzą się. Poważne zadania stają w związku z tym nie tylko przed GKKFiT, lecz również i Centralną Radą Związków Zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZenonŁabędzki">Przyzakładowe ośrodki rekreacyjne powinny być lepiej wykorzystywane. Można to osiągnąć na drodze udostępniania ich szerszym rzeszom użytkowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#FranciszekBurian">Młodzież szkolna jest przeciążona nauką. Jej stan zdrowia nie jest zadowalający. Stwarzanie tej młodzieży warunków uprawiania sportu, rozwijanie kultury fizycznej jest pilną koniecznością.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#FranciszekBurian">Brak sal gimnastycznych, boisk, basenów i innych urządzeń sportowych z pewnością jest czynnikiem utrudniającym szeroką działalność w tej dziedzinie. Ale i szkoły nie przejawiają większej inicjatywy. Jak często np. organizowane są wycieczki? Raz w roku. A tymczasem nawet wycieczki rowerowe mogłyby być atrakcyjne dla uczniów. Wiele stosunkowo prostych form uprawiania zajęć sportowych należałoby włączyć do programów wychowawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WacławAuleytner">O niedostatkach naszej bazy hotelowej można się przekonać w Olsztynie. W tym tak uczęszczanym przez turystów mieście brak miejsc hotelowych. Standard usług hotelarskich jest niski.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#HalinaKiliś">Większość zajęć wf w szkołach powinna być prowadzona w zamkniętych pomieszczeniach. Znaczna część szkół dysponuje nieodpowiednimi salami gimnastycznymi. W dodatku pewna ilość sal obudowana jest nieprawidłowo szklanymi kaflami, które mogą być przyczyną wypadków. Z uwagi na bezpieczeństwo sale te nie są wykorzystywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykRafalski">Wydaje się, że zamierzenia programowe dotyczące rozwoju kultury fizycznej i sportu są ściślej określone aniżeli zamierzenia w dziedzinie rozwoju turystyki.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#HenrykRafalski">Szlak Kopernikowski przygotowany na 500-letnią rocznicę urodzin wielkiego astronoma powinien być również wykorzystywany w latach następnych. Trzeba otoczyć urządzenia na tym szlaku należytą troską.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego GKKFiT — Leszek Bednarski oraz dyrektorzy departamentów w GKKFiT — Tadeusz Zygmuntowicz i Roman Garbaczewski.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#HenrykRafalski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#HenrykRafalski">Komisja postanowiła przekazań Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uwagi wynikające z dyskusji.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#HenrykRafalski">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja sprecyzowała opinię na temat stanu ochrony środowiska naturalnego. Problem ten był przedmiotem wspólnego posiedzenia Komisji Prac Ustawodawczych oraz Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 20 lutego 1973 r. (por. BPS Nr 217/VI kad.). Projekt tej opinii, opracowany przez wyłoniony wówczas międzykomisyjny zespół poselski, został już rozpatrzony i przyjęty przez Komisję Prac Ustawodawczych na posiedzeniu w dniu 31 maja 1973 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>