text_structure.xml
32.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 stycznia 1974 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrywała problem zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sejmowych komisji: Pracy i Spraw Socjalnych, Nauki i Postępu Technicznego, Oświaty i Wychowania oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim i wiceministrem Mirosławą Wąsowicz, Ministerstwa Oświaty i Wychowania z wiceministrem Michałem Godlewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— dyrektor zespołu NIK — Jerzy Mężyński;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Włókienniczego i Skórzanego oraz Związku Młodzieży Socjalistycznej;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— kuratoriów oraz wydziałów zatrudnienia i spraw socjalnych, urzędów wojewódzkich w Katowicach, Kielcach i w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W toku przygotowań do posiedzenia 3 zespoły poselskie przeprowadziły wizytację przedsiębiorstw przemysłu lekkiego oraz placówek szkolenia zawodowego zasadniczego, średniego i wyższego przygotowujących kwalifikowane kadry dla przemysłu lekkiego:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— Zespół w składzie posłowie: Bronisława Sokołowska (PZPR), Maria Grzelka (PZPR), Anna Kiełcz (PZPR), Janina Szeliga (PZPR), Janina Kocemba (PZPR), wizytował przedsiębiorstwa i szkoły na terenie Bielsko-Białej;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— Zespół w składzie posłowie: Zdzisław Kwieciński (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Kazimiera Chędzyńska (ZSL), Zenon Męczykowski (PZPR), wizytował przedsiębiorstwa i szkoły na terenie Radomia;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— Zespół w składzie posłowie; Maria Grzelka (PZPR), Zofia Łęgowik (bezp.), Monika Szczęściak (bezp.), Stanisława Świderska (PZPR) i Czesław Wilczyński (PZPR) wizytował przedsiębiorstwa i szkoły na terenie Łodzi i woj. łódzkiego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem materiały informacyjne nt. przygotowania wykwalifikowanych kadr dla przemysłu lekkiego opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego, Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwo Oświaty i Wychowania oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Uzupełniające informacje przedstawił minister przemysłu lekkiego — Tadeusz Kunicki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Prezentując materiały Najwyższej Izby Kontroli dyrektor zespołu NIK — Jerzy Mężyński wskazał m.in. na znaczną w ostatnim okresie poprawę kwalifikacji pracowników zatrudnionych w przemyśle lekkim. Sytuacji na tym odcinku nie można jednak uznać za zadowalającą. Wciąż jeszcze znaczny odsetek kadry kierowniczej nie legitymuje się wyższym wykształceniem; tylko 25,7 proc. kierowników działów i wydziałów ma wykształcenie wyższe; wśród mistrzów, dla których w zasadzie wymagane jest wykształcenie średnie tylko 40 proc. legitymuje się takim wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Referat podkomisji przedstawiła poseł Maria Grzelka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Wskaźniki nasycenia przemysłu lekkiego kwalifikowanymi kadrami ulegają korzystnym zmianom. W 1972 r., przy wzroście zatrudnienia w resorcie ogółem o 8,5 proc. w stosunku do 1970 r., ilość pracowników z wyższym wykształceniem wzrosła o 12,1 proc., a z wykształceniem średnim — o 24 proc. Nasycenie kwalifikowanymi kadrami jest jednak nierównomierne, zarówno w układzie branżowym, jak i terytorialnym. Szczególnie niski jest stan zatrudnienia pracowników z wyższym wykształceniem w branży odzieżowej i dziewiarskiej. Najmniejsza ilość pracowników z wyższym i średnim wykształceniem pracuje w zakładach przemysłu lekkiego zlokalizowanych w województwach: wrocławskim, opolskim, zielonogórskim; wskaźniki kształtują się tu poniżej średniej krajowej, a są to województwa będące dużymi ośrodkami przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Postępujący rozwój przemysłu lekkiego, wprowadzanie najnowocześniejszych technik i technologii produkcji wskazują na potrzebę zweryfikowania zapotrzebowania na kadry wysoko kwalifikowane, zwłaszcza z wyższym wykształceniem technicznym.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Profil studiów na Politechnice Łódzkiej jest dostosowany do potrzeb przemysłu lekkiego; problem leży w niedostatku kandydatów na te studia. Zarówno w bieżącym, jak i w poprzednim roku akademickim ilość przyjętych na I rok studiów w tej jedynej w kraju uczelni przygotowującej kadry włókienników była niższa niż ilość miejsc. Konieczne jest zwiększenie zainteresowania tym zawodem, stworzenie bodźców sprzyjających podejmowaniu takich studiów. Przyśpieszyć należy budowę obiektów filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Kadry dla przemysłu skórzanego kształci Kielecko-Radomska Wyższa Szkoła Inżynieryjna. Absolwenci tej uczelni łącznie z absolwentami Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej zaspokajają zapotrzebowanie kadrowe przemysłu skórzanego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Koncentracja kształcenia kadr wskazuje na potrzebę rozbudowy domów akademickich; umożliwiałoby to rozszerzenie zasięgu rekrutacji na teren całego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest lepsze wyposażenie uczelni kształcących kadry dla przemysłu lekkiego w nowoczesną aparaturę i urządzenia; studenci już w toku nauki powinni mieć możność zaznajomienia się z nowymi rozwiązaniami technicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">W środowisku studenckim wysuwane są postulaty w sprawie zacieśnienia więzi studiującej młodzieży z zakładami prący, poprzez zwiększenie wpływ zakładów na kształtowanie programów studiów oraz na tematykę prac dyplomowych, jak też poprzez zapewnienie prawidłowego przebiegu praktyk studenckich. Nie zawsze absolwenci tych studiów zatrudniani są zgodnie z kwalifikacjami; nie sprzyja to zainteresowaniu tym kierunkiem studiów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Średnie szkolnictwo zawodowe podległe resortowi przemysłu lekkiego oraz Ministerstwu Oświaty i Wychowania zapewnia w zasadzie pokrycie zapotrzebowania zakładów na kadrę techniczną.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">W związku z niżem demograficznym w niektórych rejonach kraju występuje brak kandydatów do szkół zawodowych. Charakterystycznym zjawiskiem jest również fakt rosnącego udziału w tych szkodach dziewcząt. Feminizacja ta nie jest korzystna dla przemysłu lekkiego, w którym odczuwa się coraz bardziej deficyt siły roboczej w zawodach typowo męskich. Sytuacja w tej dziedzinie poprawić można by zarówno przez budowę internatów, co pozwoliłoby rozszerzyć nabór do szkół na tereny słabiej uprzemysłowione, jak też przez stworzenie systemu preferencji dla młodzieży męskiej podejmującej naukę zawodów deficytowych. W celu uatrakcyjnienia nauki w zasadniczych szkołach zawodowych branży włókienniczej należałoby rozpatrzyć możliwość zrównania uposażeń uczniów z uposażeniami junaków OHP. Konieczne jest też opracowanie statusu ucznia zasadniczej szkoły przyzakładowej. Obecnie bowiem traktowany jest on raczej jak pracownik, niż jako uczeń.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">W ostatnich latach wyposażenie średnich szkół zawodowych w nowoczesne urządzenia dydaktyczne uległo znacznej poprawie, nadal jednak jego stan budzi zastrzeżenia. Uczniowie wdrażają się do pracy na starych, wycofanych z produkcji maszynach. Praktyki uczniów w zakładach nie zastąpią dobrych warsztatów szkolnych. W czasie praktyki uczeń związany z reguły jednym stanowiskiem pracy, zapoznaje się w efekcie jedną tylko technologią, jeden tylko rodzaj produkcji surowca.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Szczególną uwagę powinien resort przemysłu lekkiego zwrócić na zapewnienie dopływu wykwalifikowanych kadr dla zakładów nowych, zwłaszcza zlokalizowanych na terenach bez tradycji przemysłowych. Zgodnie z zaleceniami resortu należy przeszkolić przed uruchomieniem zakładu około 50 proc. załogi, a przede wszystkim odpowiednio wcześnie przygotować wykwalifikowanych pracowników dozoru techniczno-produkcyjnego. Zalecenie to nie jest jednak wszędzie realizowane.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Za niedobór kadr dla nowych zakładów dużą winę ponoszą władze terenowe, które nie sporządzają prawidłowych bilansów siły roboczej w swym regionie. Odpowiedzialność spoczywa również na resorcie i zjednoczeniach, których obowiązkiem jest odpowiednio wczesne organizowanie szkolenia, zapewnienie młodym załogom właściwych warunków socjalnych i kulturalnych. W zakładach, w których większość załogi stanowi młodzież — a taka jest struktura zatrudnienia w przeważającej części zakładów organizowanych na tzw. terenach zielonych — istotną rolę do spełnienia ma organizacja ZMS. Adaptacja zawodowa i społeczna tych młodych ludzi powinna być przedmiotem szczególnej troski, gdyż najczęściej pochodzą oni ze środowisk bez tradycji robotniczych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">W sytuacji niedostatecznego nasycenia przemysłu lekkiego wykwalifikowanymi kadrami istotnego znaczenia nabiera sprawa prawidłowego wykorzystania pracowników takie kwalifikacje posiadających. W tej dziedzinie obserwuje się jeszcze znaczną ilość nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">W wyniku realizacji ostatnio podjętych przez rząd decyzji w sprawach socjalnych, liczyć się należy, że dużo kobiet — pracownic przemysłu lekkiego — skorzysta z możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę. Spowoduje to pilną potrzebę wypełnienia powstałych luk młodymi kadrami.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławJurkiewicz">Ilość pracowników z wyższym wykształceniem inżynieryjno-technicznym zatrudnionych w przemyśle włókienniczym zwiększa się. Nasycenie tymi kadrami poszczególnych regionów kraju jest jednak nierównomierne. Szczególny ich brak występuje na terenie woj. wrocławskiego, opolskiego i zielonogórskiego, które stanowią duże zagłębie przemysłu lekkiego. Wydział Włókienniczy Politechniki Łódzkiej dysponuje wolnymi miejscami. Wydaje się jednak, że wyrażana w związku z tym opinia, jakoby zmniejszyło się zainteresowanie tym zawodem nie jest słuszna. Wiele młodzieży z województw, południowych chętnie podjęłoby te studia; na przeszkodzie stoi jednak odległość uczelni od miejsca zamieszkania. Zasługuje w związku z tym na rozważenie postulatu w sprawie utworzenia Wydziału Włókienniczego na Politechnice Wrocławskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławKwieciński">W działaniu na rzecz podnoszenia kwalifikacji kadr przemysłu lekkiego resort powinien koncentrować uwagę na zapewnieniu odpowiednio przygotowanych załóg dla nowych zakładów zlokalizowanych na nieuprzemysłowionyoh terenach. Plan kształcenia powinien być zsynchronizowany z planem oddawania obiektów do eksploatacji i planem dochodzenia tych obiektów do planowanych zdolności produkcyjnych. Nie mniejszą uwagę poświęcić trzeba opracowaniu najbardziej właściwego systemu adaptacji i doskonalenia kadr w zakładach już istniejących.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławKwieciński">Stosunkowo znaczny jeszcze odsetek dyrektorów zakładów nie ukończyło wyższych studiów. Niezbędne jest stworzenie tym pracownikom warunków umożliwiających uzupełnienie wykształcenia. Z wymogu tego powinni być zwolnieni jedynie długoletni, doświadczeni praktycy legitymujący się wysokimi osiągnięciami zawodowymi. Wymóg wyższego wykształcenia należy konsekwentnie egzekwować, bez żadnych wyjątków, wobec głównych księgowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławKwieciński">Od robotników należałoby wymagać odpowiedniego przygotowania zawodowego. Przygotowanie takie jest niezbędnym elementem dobrej jakościowo produkcji. W stosunku do młodych robotników nie powinno się tu stosować żadnych ulg. Natomiast w odniesieniu do stosunkowo licznej w przemyśle lekkim grupy starych robotników - praktyków, ludzi o wielkim wyrobieniu społecznym, rygory wykształcenia nie miałyby uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JaninaKocemba">Słuszna wydaje się koncepcja uruchomienia Wydziału Włókienniczego na Politechnice Wrocławskiej. Zakłady przemysłu lekkiego zlokalizowane w tym regionie zatrudniają stosunkowo mało kadr z wyższym wykształceniem. Akcja stypendiów fundowanych nie daję oczekiwanych rezultatów i dopływ młodych kadr nie jest dostateczny. Młodzież z tego terenu niechętnie decyduje się na podjęcie studiów w odległej Łodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HieronimJańczyk">Zasadnicze szkoły zawodowe woj. wrocławskiego organizowane przeważnie przy starych zakładach, pracują w bardzo złych warunkach lokalowych. Niezbędne byłoby stworzenie zespołu szkół zawodowych w Kamiennej Górze - dużym ośrodku przemysłu włókienniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaSokołowska">Wizytacje przeprowadzone przez zespół poselski wykazały, że w zasadzie szkoły przyzakładowe zapewniają uczniom dobre przygotowanie; absolwenci szybko wdrażają się do pracy, zadowalające są osiągane przez nich wyniki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławaSokołowska">Zespół wizytował Technikum Włókiennicze w Bielsku-Białej. Region ten ma duże tradycje w zawodzie włókienniczym. Na przeszkodzie w przyjmowaniu do tego Technikum wszystkich chętnych z terenu woj. katowickiego stoi brak miejsc w internacie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławaSokołowska">Szkoły zawodowe mają trudności w uzyskaniu surowców dla warsztatów szkolnych. W toku pracy uczniów z pewnością część surowców musi ulec zniszczeniu, nie powinno to jednak rzutować na decyzje zaopatrzeniowe. W końcowym rachunku zmniejsza się tą drogą niszczenie dużo większej ilości materiałów wówczas, gdy absolwent podejmuje pracę zawodową. W toku nauki powinien uczeń mieć możność zaznajomienia się z nowoczesnymi maszynami. Tymczasem większość szkół wyposażona jest w stary park maszynowy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławaSokołowska">Konieczne jest przyśpieszenie inwestycji związanych z budową filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej. Filia ta pracuje w złych warunkach lokalowych, brak jej zaplecza socjalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławWróbel">Rozwój przemysłu lekkiego, szybko postępująca modernizacja starych zakładów, wprowadzanie nowych technik i technologii zwiększa zapotrzebowanie na wysoko kwalifikowane kadry o różnym poziomie wykształcenia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławWróbel">Zespół miał możność zapoznania się ze szkołami zawodowymi na różnym poziomie. Wyniki wizytacji wykazały, że tam, gdzie dobrze jest zorganizowany zakład, przy którym działa szkoła zawodowa, gdzie duże jest zainteresowanie szkołą ze strony kierownictwa zakładu, władz terenowych, czynników polityczno-społecznych, tam szkoła pracuje dobrze, ma odpowiednie warunki, przygotowuje dobrych pracowników dla zakładów. Wydaje się jednak, że zbyt małe jest zainteresowanie szkołami zawodowymi ze strony zjednoczeń.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławWróbel">Uznając w pełni za słuszny wymóg podnoszenia kwalifikacji przez zatrudnionych pracowników przemysłu lekkiego, nie można go rygorystycznie stosować w odniesieniu do starych zasłużonych robotników.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BronisławCieniewski">W wyniku wizytacji zasadniczych szkół zawodowych na terenie województwa kieleckiego, zespół stwierdza, że poziom przygotowywania tam przyszłych robotników jest w zasadzie zadowalający; dzieje się tak, mimo że wiele szkół działa w trudnych warunkach, nie otrzymuje dostatecznej pomocy. Nauka zawodu poprzez pracę uczniów w zakładach przemysłowych nie jest rozwiązaniem dobrym; należy szkołom zapewnić odpowiednio wyposażone warsztaty przyszkolne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BronisławCieniewski">Absolwenci techników są dobrze teoretycznie przygotowani; zastrzeżenia natomiast budzi ich przygotowanie praktyczne, znajomość procesów produkcyjnych. Na tym tle niejednokrotnie dochodzi do konfliktów ze starymi mistrzami - długoletnimi praktykami. Młodym technikom należy ułatwić adaptację w zawodzie. Istotną rolę ma tu do odegrania organizacja młodzieżowa.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BronisławCieniewski">Niesłuszne byłoby tworzenie zbyt gęstej sieci techników i wyższych uczelni na terenie kraju. Aby jednak umożliwić wszystkim chętnym naukę zawodu, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, konieczne jest rozbudowanie sieci internatów i domów akademickich.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BronisławCieniewski">Zespół odbył spotkanie ze studentami Wydziału Technologii Obuwia WSI w Radomiu. Szczególnie wiele uwagi zwróciła młodzież na organizację praktyk studenckich. Obecny przebieg praktyk budzi szereg uzasadnionych zastrzeżeń. Ministerstwo Przemysłu Lekkiego oraz Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki powinny sprawnie tej poświęcić więcej troski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZenonMęczykowski">Na duże trudności napotyka rekrutacja do szkół kształcących fachowców dla przemysłu garbarskiego. Równocześnie notuje się dużą fluktuację w zakładach przemysłu skórzanego. Wynika to głównie z ciężkich warunków pracy. Trzeba stworzyć odpowiednie bodźce stymulujące zainteresowanie pracą w tym przemyśle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZenonMęczykowski">Znowelizować trzeba programy nauczania w szkołach przygotowujących kadry dla przemysłu lekkiego; obecnie obowiązujące w niedostatecznej mierze uwzględniają wymogi nowej techniki szybko wkraczającej w ostatnich latach do naszego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZenonMęczykowski">Przewidzieć należy możliwość zatrudnienia młodocianych uczniów szkół przyzakładowych w systemie akordowym. Obecnie, jeśli nie ukończyli 18 roku życia wykorzystywani są w okresie praktycznego nauczania zawodu i praktyk tylko do prac pomocniczych, niejednokrotnie niezwiązanych z zawodem, którego uczą się w szkole.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ZenonMęczykowski">Szerzej należy wykorzystywać doświadczenia pracowników, którzy kształcą się za granicą bezpośrednio w produkcji. Znikomy procent tych pracowników wraca po ukończeniu szkolenia do zakładów produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechNiserski">Z przedstawionych materiałów wynika, że nawet w dużych ośrodkach przemysłu lekkiego występują trudności z zapewnieniem wykwalifikowanej kadry dla nowo budujących się zakładów. Trudności takie zanotowano również w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LechNiserski">Z przeprowadzonej przez Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych analizy wykorzystania czasu pracy w zakładach przemysłu lekkiego na terenie m. Łodzi i w woj. łódzkim wynika, że w niektórych przedsiębiorstwach występują poważne nadwyżki siły roboczej; istnieje konieczność przemieszczania takich nadwyżek.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LechNiserski">W szkołach zawodowych na terenie Łodzi i województwa szkoli się wystarczającą ilość uczniów; absolwenci tych szkół mogą zapewnić pokrycie potrzeb tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#LechNiserski">Warunkiem zaspokojenia potrzeb kadrowych przemysłu lekkiego jest racjonalne wykorzystanie kadr wykwalifikowanych robotników i pracowników ze średnim i wyższym wykształceniem - z jednej strony, szybsze wdrażanie nowoczesnych technologii oraz modernizacja starych zakładów produkcyjnych - z drugiej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszCzechowicz">Słusznie zwracano uwagę na trudności w rekrutacji kandydatów do szkół włókienniczych. Praca w przemyśle włókienniczym jest stosunkowo ciężka. Przeprowadzona ankieta wśród uczniów szkół włókienniczych wykazała, że zaledwie 22 proc. wybrało ten kierunek szkolenia z powołania; ponad 60 proc. stanowią uczniowie, którzy nie dostali się na inny wybrany przez nich kierunek nauczania; reszta to tacy, którzy nie podołali w innych szkołach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszCzechowicz">Związek Zawodowy podjął szeroką akcję popularyzowania zawodu włókniarza poprzez prasę związkową, środki masowego przekazu, przez organizowanie otwartych dni w zakładach pracy itp. Czyni się również starania, aby młodzieży uczącej się w szkołach włókienniczych zapewnić lepsze warunki kształcenia i wypoczynku walencyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszCzechowicz">Trzeba brać pod uwagę, że w przyszłości przemysł lekki zgłaszać będzie coraz większe zapotrzebowanie na absolwentów szkół zawodowych średnich i wyższych różnych specjalności, takich jak elektroników, mechaników, chemików itp.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszCzechowicz">Istnieje konieczność weryfikowania zgłaszanego przez zakłady pracy zapotrzebowania na kadrę z wyższym i średnim wykształceniem. Stanowiska, które mogliby zajmować technicy, nie powinny być obsadzane przez pracowników z wykształceniem wyższym. Gdyby przedsiębiorstwa musiały w jakikolwiek sposób refundować koszty wykształcenia inżyniera, bardziej rozważnie precyzowałyby swoje zapotrzebowania na kadrę z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#TadeuszCzechowicz">Żadna szkoła nie przygotowuje swoich absolwentów tak, aby od razu, bez trudności mogli oni podjąć pracę w wyuczonym zawodzie. Olbrzymie znaczenie ma zatem ich dokształcanie bezpośrednio w zakładach pracy. Trzeba zapewnić odpowiednie warunki tego szkolenia. Pierwsze zetknięcie się z zakładem produkcyjnym, atmosfera pracy decyduje często o tym, czy absolwent pozostanie w zakładzie i jak będzie wykonywał wyuczony zawód.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#TadeuszCzechowicz">W związku z szybkim wprowadzaniem nowoczesnej technologii w przemyśle lekkim, rodzi się konieczność przeszkolenia części pracowników w innych zawodach. Tę działalność powinny prowadzić szkoły przyzakładowe.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#TadeuszCzechowicz">Istnieje konieczność wzmocnienia służb kadrowych i szkolenia w zakładach pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszPaługa">Na terenie woj. katowickiego notuje się trudności w rekrutacji chłopców do szkół kształcących fachowców dla przemysłu lekkiego. W rejonie tym siłą rzeczy dąży się przede wszystkim do zaspokajania zapotrzebowania na męską siłę roboczą, jakie zgłasza przemysł wydobywczy, ciężki i maszynowy. Trudności te będą się nasilać w związku z pogłębiającym się niżem demograficznym. W tych warunkach szczególnie istotnego znaczenia nabiera szybsze modernizowanie i automatyzowanie procesów produkcyjnych w przemyśle lekkim.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszPaługa">Na terenie woj. katowickiego rozbudowy wymaga sieć szkół kształcących kadry dla przemysłu lekkiego. Nowo uruchomione szkoły włókiennicze na terenie Bielska i Częstochowy nie są w stanie sprostać zadaniom w tej dziedzinie. Resort przeznacza poważne środki na wyposażanie warsztatów przyszkolnych oraz filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku. W najbliższym okresie — zgodnie z zapotrzebowaniem przemysłu — uruchamiać się będzie nowe kierunki szkolenia m.in. w zakresie dziewiarstwa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszPaługa">Opracowywanie planów szkolenia kadr w cyklach 5-letnich nie pozwala na uwzględnienie w procesie szkolenia nowych kierunków kształcenia. Plany takie muszą być opracowywane na dłuższe okresy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałGodlewski">Resort oświaty i wychowania kształci fachowców nie tylko dla potrzeb przemysłu lekkiego, ale również dla spółdzielczości pracy, drobnej wytwórczości, usług itp.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MichałGodlewski">W związku z przewidywanym skracaniem czasu pracy, umożliwieniem wcześniejszego przechodzenia na emerytury oraz zarysowującym się niżem demograficznym niedobory siły roboczej będą występowały coraz ostrzej. W tych warunkach niezbędne jest przyśpieszenie mechanizacji procesów produkcyjnych. W przemyśle lekkim zwiększać się będzie zapotrzebowanie na kadrę nie tylko w tradycyjnych zawodach, lecz również na mechanizatorów, elektroników, automatyków i inne specjalności techniczne. Mimo postępu automatyzacji zapotrzebowanie na męską siłę roboczą w zawodach tradycyjnych nadal się będzie się utrzymywać.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MichałGodlewski">Resort oświaty i wychowania podejmuje szereg wysiłków dla przyspieszenia procesu szkolenia pracowników z podstawowym i średnim wykształceniem. Obecnie zatrudnionych jest w przemyśle ponad 1,5 mln pracowników, którzy nie ukończyli szkoły podstawowej, w tym około 800 tys. to ludzie w wieku do 40 lat. Dla tej grupy pracowników zamierza się uruchomić roczne podstawowe studium zawodowe. Doświadczenie zawodowe tych pracowników pozwoli im w skróconym trybie uzyskać dyplom ukończenie szkoły zawodowej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MichałGodlewski">Przewiduje się ponadto uruchomienie 3-letnich średnich studiów zawodowych dla ludzi doświadczonych w zawodzie, kandydatów na mistrzów i brygadzistów. Absolwenci tego studium nie będą mieli dyplomu technika. Ponadto, zgodnie z postulatami przemysłu, planuje się zorganizowanie techników dla przodujących robotników. Wszystkie te kierunki szkolenia zawodowego dają olbrzymią szansę awansu społecznego.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MichałGodlewski">Słusznie wskazywano w dyskusji, że jednym z istotnych czynników przeciwdziałających fluktuacji kadr jest zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu adaptacji w zakładzie pracy absolwentów szkół średnich i wyższych. Zamierza się w ostatnim roku nauczania w szkołach zawodowych wprowadzić praktyczne szkolenie uczniów bezpośrednio w zakładach produkcyjnych. Wymaga to prawidłowej organizacji takich praktyk, doboru wysoko kwalifikowanych fachowców-wychowawców tej młodzieży. Trzeba dla tego celu wykorzystać pracowników o dużym wyrobieniu społecznym, politycznym, o umiejętnościach pedagogicznych. Od nich bowiem zależeć będzie niejednokrotnie czy absolwent podejmie pracę w danym zawodzie i w danym zakładzie produkcyjnym.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MichałGodlewski">Po upowszechnieniu 10-letniej szkoły podstawowej poważnie skrócone zostaną cykle szkolenia zawodowego. Będą to szkoły półroczne, roczne i dwuletnie w zależności od tego, do jakiego zawodu będziemy przygotowywać absolwenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyŻycki">W związku z automatyzacją i unowocześnieniem procesów produkcyjnych niezbędne jest dokonanie weryfikacji planów zapotrzebowania na kadrę z wyższym wykształceniem dla przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyŻycki">Resort zamierza zorganizować do 1975 r. studia podyplomowe na Politechnice Łódzkiej oraz 2 studia doktoranckie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyŻycki">Coraz szerzej uwzględnia się tematy zgłoszone przez przemysł w planach pracy instytutów naukowych, jak również w tematyce prac magisterskich i doktorskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławaWąsowicz">Resort polecił wszystkim zjednoczeniom i przedsiębiorstwom opracowanie programu adaptacji absolwentów szkół średnich i wyższych, problemy kształcenia kadr dla potrzeb przemysłu lekkiego są nieustannie w centrum uwagi resortu. Pracuje się nad nowelizacją niektórych programów szkolenia, mając na uwadze konieczność przygotowania absolwentów niektórych kierunków nauczania do wykonywania pracy wieloczynnościowej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MirosławaWąsowicz">Wiele zgłoszonych w referacie i w toku dyskusji wniosków znajduje się już w trakcie realizacji. Wszystkie uwagi zostaną szczegółowo rozpatrzone przez resort i uwzględnione w toku dalszych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BolesławKoperski">W przedstawionych informacjach, w referacie i dyskusji podkreślano, że w ostatnich latach poważnie wzrosła ilość zatrudnionych w przemyśle lekkim pracowników z wyższym i średnim wykształceniem. Duże postępy osiągnięto w dziedzinie szkolenia kadr.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BolesławKoperski">W czasie wizytacji w terenie stwierdzono postęp w wyposażeniu technicznym warsztatów w szkołach zawodowych, technikach i na wyższych uczelniach, nadal jednak napotyka się trudności w tej dziedzinie. Poważne obowiązki w tej dziedzinie obciążają krajowych wytwórców maszyn włókienniczych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BolesławKoperski">W dyskusji wskazywano na występujące niedociągnięcia w zakresie rozmieszczenia wykwalifikowanej kadry w poszczególnych branżach przemysłowych i w poszczególnych rejonach kraju. Nie zawsze odpowiednio wcześniej zabezpiecza się dostateczną ilość kadr dla nowo budujących się zakładów.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#BolesławKoperski">Wzrost rangi przemysłu lekkiego w gospodarce narodowej stawia przed nim poważne zadania nie tylko w zakresie zwiększenia produkcji, lecz również w dziedzinie stałego podnoszenia jej jakości. Ten ostatni cel można osiągnąć przede wszystkim poprzez stałe podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych w przemyśle załóg. Więcej uwagi poświęcić trzeba szkoleniu zawodowemu i polityczno-społecznemu zatrudnionych już w przemyśle pracowników zwłaszcza średniej kadry technicznej. Od stosunku mistrza do podległych mu pracowników w znacznym stopniu uzależniona jest atmosfera w zakładzie pracy.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#BolesławKoperski">Nie wydaje się słuszne twierdzenie, że zmniejsza się zainteresowanie pracą w zakładach przemysłu lekkiego. Trzeba zwiększyć wymagania stawiane pracownikom zatrudnionym w wydziałach kadr. Od nich w dużym stopniu zależy pozyskiwanie dla przemysłu nowych pracowników. Z odpowiednim wyprzedzaniem trzeba rozwijać informację i preorientację zawodową; wśród przyszłych absolwentów szkół podstawowych i średnich.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#BolesławKoperski">W toku dyskusji wysunięto szereg uwag, wniosków i postulatów, które powinny być wykorzystane w dalszej pracy resortu oraz organów władzy terenowej.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#BolesławKoperski">Komisja powołała w skład swego prezydium na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji poseł Zofię Łęgowik (bezp.).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>