text_structure.xml
15.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 listopada 1973 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim, wiceministrem Marianem Sieradzanem-Sobolewskim, Komisji Planowania Ministerstwa Finansów oraz dyrektorzy Zespołów NIK — Jerzy Mężyński i Marian Stachowiak.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego na 1974 r. zreferowała poseł Jadwiga Grześkowiak (SD).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego na 1974 r. zakłada dalsze dynamiczne zwiększenie produkcji przeznaczonej na eksport. W stosunku do 1973 r. produkcja wzrosnąć ma o 12,2 proc., a dostawy na rynek wewnętrzny — o 12,1 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Pula wyrobów przeznaczonych na eksport zwiększy się o ponad 39 proc., przy czym jeszcze wyższy jest planowany wskaźnik eksportu do krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Równolegle ze zwiększeniem planu produkcyjnego nakłada się pełniejsze dostosowywanie asortymentu wyrobów do potrzeb odbiorców oraz dalsze istotne ich unowocześnienie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Dalsza poprawa efektywności gospodarowania wyrażać się ma uzyskiwaniem korzystniejszych relacji w zakresie wzrostu produkcji, wydajności pracy i obniżki kosztów własnych, wzrost produkcji osiągnięty zostanie w 86 proc. w wyniku wzrostu wydajności pracy, a tylko w 14 proc. — w wyniku wzrostu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Nakłady na inwestycje wzrastają o 0,9 proc. w stosunku do 1973 r. i wyrażają się pokaźną kwotą 16,4 mld zł, równą prawie wysokiemu poziomowi nakładów inwestycyjnych w roku bieżącym. Rozpocznie się budowę szeregu nowych obiektów; niezmiernie ważne jest, aby zlokalizować je w rejonach zapewniających dopływ siły roboczej, jak również zabezpieczyć sprawne wykonawstwo tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W wyniku koncentracji nakładów głównie na zadaniach kontynuowanych oddane będą do użytku w 1974 r. obiekty, z których uzyska się roczną produkcję wartości 18,8 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Na inwestycje socjalno-kulturalne i budownictwo mieszkaniowe resortu przeznacza się w 1974 r. 1,3 mld zł. Jest to kwota o 600 mln zł większa niż wydatkowana na te cele w 1973 r. Wiele przedsiębiorstw rozpoczęło budowę obiektów socjalnych i obecnie, wskutek zmiany warunków tworzenia funduszu socjalnego, możliwości uzyskania środków na zakończenie budowy 19 takich obiektów są ograniczone. Niezbędne staje się dofinansowanie tych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W produkcji przeznaczonej na zaopatrzenie rynku, niezmiernie istotna jest poprawa jakości, estetyki, trwałości i wzornictwa wyrobów, tak aby znajdowały one szybko zbyt. Ma to doniosłe znaczenie dla umocnienia równowagi rynkowej. Zagadnienie to łączy się również z racjonalnym wykorzystywaniem importowanych surowców i materiałów, których ceny rosną.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HieronimJańczyk">Istnieje konieczność podjęcia budowy elektrociepłowni w Kamiennej Górze. Kotłownie nie mogą zapewnić dostawy bazy w ilości wystarczającej dla utrzymania na planowanym poziomie produkcji przedsiębiorstw przemysłu lniarskiego w tym mieście. Pożądane byłoby również uruchomienie wykończalni tkanin lnianych w Kamiennej Górze, która oprócz zapewnienia dodatkowych miejsc pracy, przysporzyłaby więcej nowocześnie wykończonych wyrobów na rynek wewnętrzny i na eksport. Wykończalnia ta mogłaby obsługiwać szereg przedsiębiorstw branży lniarskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWróbel">Dynamiczny rozwój przemysłu lekkiego jest możliwy dzięki uruchamianiu nowych zakładów przemysłowych i postępującej modernizacji zakładów starych. Poprawie ulegają warunki pracy i warunki socjalne załóg. Projekt planu w części dotyczącej przemysłu lekkiego stawia przed załogami zakładów, zjednoczeniami i resortami ambitne zadania. Należy oczekiwać, że zostaną one pomyślnie wykonane.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławWróbel">Istotnym warunkiem realizacji planu inwestycyjnego jest dostarczenie na czas przedsiębiorstwom wykonawczym maszyn i urządzeń, które mają być instalowane w nowych obiektach. Trzeba poświęcić temu szczególną uwagę, aby tempo realizacji inwestycji nie ulegało zahamowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariaGrzelka">Zadania planowe w dziedzinie produkcji eksportowej są napięte. Trudności, jakie mogą powstać na tym odcinku wiążą się przede wszystkim z zaopatrzeniem w surowce. Trzeba bacznie śledzić sytuację w zakładach produkujących na eksport i zawczasu przeciwdziałać mogącym wystąpić na tym odcinku zakłóceniom.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MariaGrzelka">Szybki rozwój przemysłu lekkiego opiera się nie tylko na podejmowaniu nowych inwestycji, lecz również na modernizacji istniejących zakładów. Powinny być w pełni zabezpieczone środki na modernizację.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MariaGrzelka">Nadal pozostawia sporo do życzenia jakość wielu wyrobów przemysłu lekkiego. Szczególne braki pod tym względem występują w produkcji tkanin. O rzeczywistej efektywności gospodarowania w dużym stopniu świadczy właśnie jakość produkcji. Wydaje się więc, że w nadchodzącym roku problemy jakości powinny znaleźć się w centrum uwagi resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławaSokołowska">Ważne jest, aby dla zadań inwestycyjnych kontynuowanych, a zwłaszcza tych, które mają być zakończone w 1974 r. zapewniono wykonawstwo w zakresie robót budowlano-montażowych oraz dostawy maszyn i urządzeń zarówno krajowych, jak i importowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławMarynowicz">Jeśli mowa o niedostatecznej jakości produkcji przemysłu lekkiego, dotyczy to przede wszystkim obuwia. Zwiększa się ilość reklamacji ze strony klientów. W rezultacie obroty przemysłu obuwniczego maleją, gdyż siłą rzeczy słabnie popyt. Zły wyrób zniechęca do kupna, mimo że obuwie jest potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławaŚwiderska">Niedostateczna jest więź instytutów wzornictwa z przemysłem; dzieje się to z uszczerbkiem dla atrakcyjności wyrobów. Instytuty powinny przede wszystkim współpracować z komórkami wzornictwa przemysłowego działającymi w zakładach produkcyjnych. Wysoko są wyceniane prace zlecane instytutom wzornictwa przez przedsiębiorstwa wytwórcze, co zniechęca je do korzystania z pomocy instytutów.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławaŚwiderska">Większego zainteresowania ze strony resortu wymaga problem transportu wewnętrznego w zakładach. Transport ten powinien być bardziej dostosowany do specyfiki poszczególnych zakładów, jak również unowocześniany.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławaŚwiderska">W dalszym ciągu zbyt mała jest wydajność pracy w wielu zakładach przemysłu lekkiego. Chodzi o umiejętne gospodarowanie czasem i ludźmi. Trzeba wykorzystać z doświadczeń tych przedsiębiorstw, które osiągają maksymalną wydajność pracy, a równocześnie w przedsiębiorstwach, w których występują poważne niedomagania na tym odcinku, uparcie dochodzić przyczyn tego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławaŚwiderska">Niemały wpływ na rytmiczność produkcji przemysłu lekkiego ma punktualne kursowanie pociągów. Spóźniają się one notorycznie. Bywały wypadki, że na skutek opóźnień pociągów nie stawiały się punktualnie do pracy setki osób. Należałoby wystąpić z odpowiednim dezyderatem do Ministerstwa Komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EdwardJaremek">Projekt planu przewiduje wprowadzenie na rynek przez przemysł lekki wielu nowych dotychczas nieprodukowanych wyrobów. Od umiejętnego rozprowadzenia i należytej reklamy nowości ze strony handlu zależeć będzie w dużym stopniu powodzenie tych wyrobów i rozwijanie ich produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardGłodowski">Planowane wskaźniki wzrostu wydajności pracy w przemyśle lekkim są ustalone na bardzo wysokim poziomie. Chodzi o to, aby okazały się one realne. Trzeba tworzyć ku temu warunki.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EdwardGłodowski">Stan bhp w niektórych zakładach nie jest jeszcze zadowalający. Powinny być ujęte w planie środki na poprawę tego stanu. Rozważyć należy, czy nie powinny znaleźć wyraźniejszego odbicia w planie sprawy ulepszenia transportu wewnętrznego oraz walki z hałasem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZenonMęczykowski">Zdecydowanej poprawy wymaga jakość wyrobów przemysłu obuwniczego. Obecnie dostarczane jest na rynek obuwie nieatrakcyjne, odbiegające od gustu klientów. Tej sprawie, a nie tylko ilościowemu wzrostowi produkcji, poświęcić należy szczególną uwagę. Równocześnie czynić trzeba wysiłki na rzecz lepszego zaopatrzenia tego przemysłu w odpowiednie surowce.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZenonMęczykowski">Handel nie posiada dostatecznego rozeznania potrzeb rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławWilczyński">Istotnym elementem poprawy warunków bytowych pracowników przemysłu lekkiego jest rozwój budownictwa przyzakładowego. Nie należy rozpraszać, jak to ma miejsce obecnie, lecz koncentrować środki przeznaczone na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BronisławCieniewski">Zabezpieczyć należy nie tylko pełne wykonawstwo obiektów produkcyjnych, które mają być oddane do użytku w 1974 r., lecz także zapewnić odpowiednią dostawę surowców, aby nie było zwłoki w uruchomieniu produkcji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BronisławCieniewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister przemysłu lekkiego Tadeusz Kunicki.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BronisławCieniewski">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że rok 1974 jest traktowany przez resort jako przełomowy. Nastąpi dalsze uzupełnienie bazy produkcyjnej we wszystkich podstawowych branżach i dzięki temu możliwe stanie się w latach następnych, tak niezbędne już dziś elastyczne dostosowanie produkcji do zmiennych potrzeb rynku krajowego i rynków zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#BronisławCieniewski">W przyszłym roku potencjał przemysłu lekkiego zwiększy się o 34 nowe lub całkowicie zmodernizowane obiekty. Przewidziane w projekcie planu znaczne zwiększenie wydajności pracy staje się tym samym w pełni realne.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#BronisławCieniewski">Podejmuje się kompleksowe działania mające na celu poprawę jakości obuwia. Pracuje nad tym zagadnieniem zespół specjalistów, którzy przygotowują projekty zmian organizacyjnych w tej branży, a ponadto podejmuje się środki dla zabezpieczenia rytmicznych dostaw surowców i oprzyrządowania.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#BronisławCieniewski">Na zakończenie obrad przewodniczący Komisji poseł Bolesław Koperski (PZPR) stwierdził, że znacznej poprawie uległo wiele wskaźników dotyczących działalności produkcyjnej resortu. Niektóre z nich kształtują się powyżej średniej krajowej; dotyczy to np. przewidywanego wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#BronisławCieniewski">Poważne zadanie stoi przed przemysłem lekkim w dziedzinie właściwego kształtowania struktury konsumpcji. Wzrostowi siły nabywczej ludności powinna wyjść naprzeciw atrakcyjna produkcja rynkowa, w której szczególnie ważną rolę odgrywają wyroby przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#BronisławCieniewski">Produkcja tego przemysłu w wielu branżach rozmija się z rzeczywistymi potrzebami ludności. W dużej mierze wynika to z niedostatecznego rozpoznania przez handel potrzeb rynku. Ministerstwo Przemysłu Lekkiego powinno skłonić resorty handlu wewnętrznego i handlu zagranicznego do podjęcia bardziej skutecznych działań zmierzających do rozpoznania rzeczywistych potrzeb rynku krajowego i rynków zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#BronisławCieniewski">Niezbędne jest dalsze podnoszenie kwalifikacji pracowników zatrudnionych w przemyśle lekkim. Wiąże się to bezpośrednio z wprowadzaniem do tego przemysłu nowoczesnych technologii i zmodernizowanych urządzeń. Wydaje się, że organizacją szkolenia pracowników powinny zająć się poszczególne zakłady we własnym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#BronisławCieniewski">Pomimo znacznej poprawy dyscypliny pracy, w wielu zakładach istnieją jeszcze na tym odcinku poważne niedociągnięcia. Stan dyscypliny pracy zależy przede wszystkim od umiejętnego działania administracji zakładów.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#BronisławCieniewski">Rozwój bazy socjalno-bytowej w przemyśle lekkim jest w dalszym ciągu niedostateczny. W planie 5-letnim przewidziano znaczne nakłady na cele socjalne. Jest oczywiste, że opóźnienia przemysłu lekkiego w tej dziedzinie nie mogą być zlikwidowane w ramach jednej 5-latki. Problemy związane z dalszym rozwojem bazy socjalno-bytowej przemysłu lekkiego powinny znajdować się w centrum uwagi zarówno Komisji, resortu, ale i poszczególnych przedsiębiorstw oraz organizacji związkowych.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#BronisławCieniewski">Istnienie przestarzałego parku maszynowego w przemyśle włókienniczym związane jest ze zbyt wolnym wdrażaniem zakupionych za granicą licencji oraz projektów krajowych. Wydaje się niezbędne aktywniejsze niż dotychczas wprowadzanie przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego nowości technicznych do przemysłu maszyn włókienniczych.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#BronisławCieniewski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego. Wnioski i uwagi wynikające z dyskusji zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>